abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58992676
Ik heb even een vraag. Als je adoptie ongedaan wil maken, tot wanneer (welke) leeftijd kan dit, en onder welke omstandigheden precies? Internet is niet zo enorm duidelijk, de ene site zegt tot je 21e en de andere zegt weer vanaf je 20e tot je 23e verjaardag. Weet iemand hoe dit zit?

Iemand die hier iets vanaf weet, of me kan doorverwijzen naar organisaties?

NB: omdat de vraagstelling niet erg duidelijk is, het komt dus neer op het volgende: ik ben geadopteerd en wil dat laten herroepen.

NB: ik hoef geen waardeoordelen of gezeur in dit topic, ik wil gewoon weten hoe dit juridisch in elkaar steekt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ewelina op 29-05-2008 18:00:40 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_58992707
wait wait wut?

Dus gewoon een kind adopteren en dan tot zijn 12de bijvoorbeeld opvoeden en dan zeggen: "Ja maak die adoptie maar ongedaan" en dan het kind op straat zetten...

aight
gr gr
pi_58992782
De ouders kunnen de adoptie niet ongedaan maken, alleen de geadopteerde kan dat. Het kan ook pas als je volwassen bent, maar vanaf welke leeftijd precies, dat weet ik dus niet. En ook niet de voorwaarden hiervoor, en wat er allemaal bij komt kijken. Dat wil ik graag weten.
pi_58992948
Op dit soort reacties zit ik niet te wachten. Blijf dan gewoon weg ajb of loer gewoon alleen mee.
  donderdag 29 mei 2008 @ 17:46:46 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_58992984
Postbus 51, de spreekbuis van de overheid Kan ik als adoptiekind de adoptie ongedaan maken?
quote:
Kan ik als adoptiekind de adoptie ongedaan maken?

U kunt als adoptiekind de rechtbank vragen de adoptie ongedaan te maken. Dit noemt men herroeping van de adoptie. De rechter bepaalt of uw verzoek wordt toegewezen.

Gevolgen herroeping
Door herroeping van de adoptie bent u niet langer het kind van uw adoptiefouders. U wordt weer kind van uw oorspronkelijke juridische (wettelijke) ouder(s).

Voorwaarde leeftijd
U kunt de adoptie alleen herroepen als u op het moment van het verzoek 20, 21 of 22 jaar oud bent.

Ouders
Het verzoek de adoptie te herroepen kan niet worden ingediend door de natuurlijke ouders of de adoptiefouders.

Verzoek indienen
Het verzoek moet u indienen bij de civiele sector van de rechtbank. Voor het indienen van het verzoek heeft u een advocaat nodig.

[ Bericht 55% gewijzigd door mvdejong op 29-05-2008 17:47:37 (tekst gedumpt) ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_58993032
Waarom wil je dat? En wat schiet je er uiteindelijk mee op als je het gedaan hebt? Je adoptieouders zijn dan niet je wettelijke ouders meer?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_58993095
Je kan je echte ouders wel stangen natuurlijk, door ze wettelijk te laten beschouwen als echte ouders, en ze dan aanklagen omdat je helemaal niet geadopteerd wilde worden. Vind het maar raar klinken
pi_58993101
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 17:48 schreef LostFormat het volgende:
Waarom wil je dat? En wat schiet je er uiteindelijk mee op als je het gedaan hebt? Je adoptieouders zijn dan niet je wettelijke ouders meer?
Principekwestie ofzo? . Overigens zeer ondankbaar en respectloos, daar niet van .
pi_58993108
@LostFormat: Dat laatste ja. En waarom, tja, dat is nogal een ingewikkeld verhaal Ik zou eigenlijk het liefste gewoon verhalen willen horen van mensen die het hebben meegemaakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ewelina op 29-05-2008 21:47:35 ]
  Moderator donderdag 29 mei 2008 @ 17:53:01 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_58993152
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Principekwestie ofzo? . Overigens zeer ondankbaar en respectloos, daar niet van .
Nogal een voorbarige conclusie vind je ook niet?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 29 mei 2008 @ 17:53:22 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_58993162
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 17:51 schreef Ewelina het volgende:
Dat laatste ja. En waarom, tja, dat is nogal een ingewikkeld verhaal Ik zou eigenlijk het liefste gewoon verhalen willen horen van mensen die het hebben meegemaakt.
Vraag me af of er zoveel kinderen zijn die de adoptie ongedaan hebben gemaakt of willen maken
pi_58993253
Misschien ben ik dom ofzo, maar wat bedoel je nou precies? Wie zou in dit geval de adoptie ongedaan willen maken? De adoptie ouders, het kind of de biologische ouders? Als het om het kind gaat, snap ik niet zo goed wat het nut ervan is.
pi_58993357
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 17:57 schreef baNEEL het volgende:

[..]

tis wel een beetje geven en nemen hier hè..
niet over jezelf vertellen, maar wel verwachten dat mensen zomaar iets aan jou vertellen..
Nuja, ik denk dat als iemand zo'n beslissing maakt dat er dan sowieso heel wat aan vooraf gegaan moet zijn. Iedereen kan dan de rest wel invullen natuurlijk en ook dat dat niet zomaar iets is om zomaar op een forum te gooien.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_58993369
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 18:02 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Nuja, ik denk dat als iemand zo'n beslissing maakt dat er dan sowieso heel wat aan vooraf gegaan moet zijn. Iedereen kan dan de rest wel invullen natuurlijk en ook dat dat niet zomaar iets is om zomaar op een forum te gooien.
Dat dus
  donderdag 29 mei 2008 @ 18:07:38 #16
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58993454
Net alsof adoptieouders een geadopteerd kind niet zouden kunnen tergen, mishandelen, slecht behandelen of weet ik wat. Als je adopteert ben je niet persé meteen heilig ofzo!

En ik denk ook zomaar dat een geadopteerd kind een heleboel moet hebben meegemaakt als hij of zij besluit de adoptie ongedaan te laten maken.

Geen idee over de wettelijke mogelijjkheden, maar veel sterkte en succes gewenst Ewelina.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_58993478
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 17:58 schreef L.Denninger het volgende:
...
Het is blijkbaar teveel gevraagd om normaal te reageren hierop voor sommigen
Zou je dat ajb willen weghalen.

@indahnesia.com: ik weet dat er veel Fok!kers hopen op een soap, maar, no offense, de precieze reden houd ik liever privé. Hou het er maar op dat het niet zo leuk was thuis.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 mei 2008 @ 18:13:02 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_58993573
Ik wist niet eens dat dat mogelijk is. Als je zoiets wilt heb je er vast een goede reden voor. Ik ga ervan uit dat een rechter daar serieus naar kijkt. Wat ik merkwaardig vindt is dat je dit alleen op een bepaalde leeftijd kunt doen. Het zou me logischer lijken als dit vanaf (bijvoorbeeld) je 21e zou kunnen, zonder die bovengrens.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_58993615
Weet je dan nog wel wie je biologische ouders zijn?

Als dat niet bekend is neem ik aan dat de rechter voorstelt dat je gewoon je naam verandert en op die manier in ieder geval de band breekt qua familie-naam.
deal with it
pi_58993650
Wie mijn biologische ouders zijn weet ik niet (ik wil er wel ooit achter komen). Overigens kennen ze de naam nog wel hier, omdat de belastingdienst al jaren huurtoeslag onder mijn biologische naam overmaakt
  donderdag 29 mei 2008 @ 20:00:29 #21
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_58995864
Ken de situatie waar je inzit niet, lijkt mij echter niet makkelijk, daarom veel succes!
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
pi_58996386
Oh, dit is geen [ONZ] mijn excuses
  donderdag 29 mei 2008 @ 20:50:36 #23
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_58997130
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:21 schreef RickRoll het volgende:
Triest, best wel triest..
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
  Licht Ontvlambaar donderdag 29 mei 2008 @ 20:51:06 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_58997141
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:21 schreef RickRoll het volgende:
Nee, inderdaad... Dus als de rest daar ook even rekening mee zou willen houden, alvast bedankt...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 mei 2008 @ 20:59:06 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58997322
Wat raar dat dat alleen tussen 20 en 22 jaar kan
Waarom niet op 18 jarige leeftijd (volwassen) en waarom niet later.
pi_58997947
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:07 schreef RickRoll het volgende:
mensen die zijn blijven hangen in internethypes !
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_58998376
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat raar dat dat alleen tussen 20 en 22 jaar kan
Waarom niet op 18 jarige leeftijd (volwassen) en waarom niet later.
Met 18 ben je adolescent, 21 ben je echt 'volwassen'

Maar verder snap ik die leeftijd ook niet zo.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 mei 2008 @ 21:42:14 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58998415
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 21:40 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:

[..]

Met 18 ben je adolescent, 21 ben je echt 'volwassen'

Maar verder snap ik die leeftijd ook niet zo.
Dus je mag wel stemmen over de koers van ons land, maar niet over je eigen koers... logisch
pi_58999396
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 21:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Dus je mag wel stemmen over de koers van ons land, maar niet over je eigen koers... logisch

Met 18 heb je genoeg te vertellen over eigen koers en zal wie volgens de wet je ouders zijn niets uitmaken.
Daarnaast hebben alle niet geadopteerde kinderen geen enkele keuze in deze zaak.

Misschien dat die periode van 3 jaar rond je 21ste is om te voorkomen dat deze regeling misbruikt wordt door ontevreden pubertjes of om latere familieruzies uit te vechten.
("Jullie zijn lekker toch mijn ouders niet! ")
Diegenen die vinden dat de adoptie verkeerd was of dat hun adoptieouders het slecht gedaan hebben kunnen dat rond hun 21ste kenbaar maken, daarna moeten ze er gewoon maar mee leven dat die mensen voor de wet hun ouders zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 mei 2008 @ 22:26:15 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58999545
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 22:21 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Met 18 heb je genoeg te vertellen over eigen koers en zal wie volgens de wet je ouders zijn niets uitmaken.
Daarnaast hebben alle niet geadopteerde kinderen geen enkele keuze in deze zaak.

Misschien dat die periode van 3 jaar rond je 21ste is om te voorkomen dat deze regeling misbruikt wordt door ontevreden pubertjes of om latere familieruzies uit te vechten.
("Jullie zijn lekker toch mijn ouders niet! ")
Diegenen die vinden dat de adoptie verkeerd was of dat hun adoptieouders het slecht gedaan hebben kunnen dat rond hun 21ste kenbaar maken, daarna moeten ze er gewoon maar mee leven dat die mensen voor de wet hun ouders zijn.
Als er een wet is die dat mogelijk maakt, snap ik de beperking van leeftijd niet. Dus of je doet het niet, met het argument dat niet geadopteerde kinderen ook geen mogelijkheid hebben om hun ouders 'af te serveren'. Of je doet het wel, maar dan vind ik dat je simpelweg vanaf je 18e tot je 80e zou moeten kunnen beslissen.

Ik vind the window of oppertunity erg smal en zou graag wat meer onderbouwing dan " " willen zien.
pi_59004256
quote:
Op donderdag 29 mei 200818:16 schreef Ewelina het volgende:
Wie mijn biologische ouders zijn weet ik niet (ik wil er wel ooit achter komen). Overigens kennen ze de naam nog wel hier, omdat de belastingdienst al jaren huurtoeslag onder mijn biologische naam overmaakt [afbeelding]
whehe.. serieus ja? ook lekker geregeld
pi_59004354
de regeling slaat nergens op..

en na je 21e heeft het toch geen zin lijkt me...

gewoon een kwestie van uit huis gaan en tabee...

overigens ben ik ook geadopteerd, ken mn biologische ouders niet, en heb nooit behoefte gehad om mn adoptiefouders te verwerpen... daar waren ze veel te tof voor
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_59005620
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 22:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind the window of oppertunity erg smal en zou graag wat meer onderbouwing dan " " willen zien.
Die " " slaat op je opmerking over het niet mogen bepalen van je eigen koers en wel mogen stemmen voor de koers van het land, wat enigzins overdreven is.

Ik gaf slechts aan waarom ik denk dat er zo'n smal window of opportunity is.
Of dit juist is is natuurlijk een andere vraag.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 mei 2008 @ 09:37:55 #34
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59006249
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 08:53 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die " " slaat op je opmerking over het niet mogen bepalen van je eigen koers en wel mogen stemmen voor de koers van het land, wat enigzins overdreven is.
Want? Je mag toch op je 18e stemmen over ene nieuw kabinet maar dus blijkbaar NIET over persoonlijke aangelegenheden. Ik zie niet in wat er overdreven aan is.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 09:43:37 #35
216792 maii
Dusjaaa
pi_59006344
Ik snap niet zo heel goed waarom je zo'n kwestie hier bespreekt? Je zegt dat je al hebt gezocht naar meer info? Ik kan er namelijk veel over vinden op internet...! Dus prob niet zo goed gekeken?
The road to success is always under construction.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 09:50:11 #36
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_59006464
Er staat wel wat op internet, maar heel veel Belgische links, die zijn dus niet van toepassing.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 09:53:54 #37
216792 maii
Dusjaaa
pi_59006531
Ik zie toch al heel snel Postbus 51... succes ermee
The road to success is always under construction.
pi_59010639
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 09:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Want? Je mag toch op je 18e stemmen over ene nieuw kabinet maar dus blijkbaar NIET over persoonlijke aangelegenheden. Ik zie niet in wat er overdreven aan is.
Je kunt nog altijd meer bepalen over je eigen leven dan over het kabinet.
Dat je dan niet mag bepalen dat je adoptieouders je ouders niet meer zijn is een heel, heel kleine beperking van je vrijheid.
  † In Memoriam † vrijdag 30 mei 2008 @ 16:31:26 #39
43556 miss_dynastie
pi_59015204
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 09:50 schreef Ewelina het volgende:
Er staat wel wat op internet, maar heel veel Belgische links, die zijn dus niet van toepassing.
Uit de wet:
quote:
Artikel 231
1. De adoptie kan door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van de geadopteerde worden herroepen.

2. Het verzoek kan alleen worden toegewezen, indien de herroeping in het kennelijk belang van de geadopteerde is, de rechter van de redelijkheid der herroeping in gemoede overtuigd is, en het verzoek is ingediend niet eerder dan twee jaren en niet later dan vijf jaren na de dag, waarop de geadopteerde meerderjarig is geworden.
Ik neem aan dat je ook in aanmerking kan komen voor een toevoeging, zie daarvoor www.rvr.org
  vrijdag 30 mei 2008 @ 19:31:35 #40
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_59018698
Ah, dank, naar zoiets zocht ik!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 mei 2008 @ 19:41:05 #41
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59018882
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 12:58 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Je kunt nog altijd meer bepalen over je eigen leven dan over het kabinet.
Dat je dan niet mag bepalen dat je adoptieouders je ouders niet meer zijn is een heel, heel kleine beperking van je vrijheid.
Niet de vrijheid hebben om over je afkomst te oordelen vind je een kleine beperking??
pi_59018905
Wow, adoptie ongedaan maken. Tot zoiets ga je niet snel over lijkt me. Het lijkt me ook absoluut niet makkelijk om in zo'n situatie te zitten.

Dit is ook iets waar je als buitenstaander geen enkel benul van hebt. Tenminste, bij het lezen van de TT had ik geen idee wat zoiets in zou houden. Ik wist niet eens dat het bestond of mogelijk was. Weer wat geleerd in ieder geval !

Toch heb ik nog een aantal vraagjes hierover. Stel je adoptieouders worden volgens de wet je ouders niet meer. Wie zijn dan volgens de wet wél je ouders? Je biologische ouders ook al hebben die jou nooit gezien? Heb je dan geen ouders meer? Wat zijn eigenlijk de consequenties van het wel of niet ouders zijn van jou adoptieouders? Puur en alleen dat ze dan niet meer kunnen zeggen dat ze je ouders zijn of spelen er meer dingen mee dan de gevoelskwestie alleen? Ik weet dus eigenlijk niet welk recht ouders hebben ten opzichte van hun kind.

Nogmaals, het zal vast en zeker moeilijk zijn om tot zoiets over te gaan. Of juist een opluchting na een lang moeilijke periode. Beide niet echt leuke gevallen. Succes ermee...
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_59019590
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Niet de vrijheid hebben om over je afkomst te oordelen vind je een kleine beperking??
Ja.
Wat valt er te oordelen en hoe gaat dat oordeel je leven beinvloeden?
Met 21 ben je vrij om te doen wat je wil. Wie volgens de wet je ouders zijn maakt dan niets uit.
De meerderheid van de mensen heeft totaal niets te "oordelen over hun afkomst" omdat ze niet geadopteerd zijn. En toch ondervinden ze daar geen last van.
Je ouders kies je nu eenmaal niet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 mei 2008 @ 20:15:21 #44
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59019654
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:12 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ja.
Wat valt er te oordelen en hoe gaat dat oordeel je leven beinvloeden?
Ik denk dat dit heel veel psychisch leed kan veroorzaken.
quote:
Met 21 ben je vrij om te doen wat je wil. Wie volgens de wet je ouders zijn maakt dan niets uit.
Je kijkt wel erg zakelijk.
quote:
De meerderheid van de mensen heeft totaal niets te "oordelen over hun afkomst" omdat ze niet geadopteerd zijn. En toch ondervinden ze daar geen last van.
Ga dat aan mensen vertellen die een beroerde jeugd hebben gehad
quote:
Je ouders kies je niet.
Zeker niet als je weggegeven wordt.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 01:31:42 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59026133
Ik wist nieteens dat dat kon.

Maar als dat kan dan zitten daar inderdaad wel interessante mogelijkheden voor de geadopteerde .
Bijvoorbeeld: Als je 21 bent dan hebben je ouders niets meer over je te vertellen, maar als wettig kind heb je wel recht op een wettelijk erfdeel als ze dood gaan. Dus op je 21ste kies je gewoon het rijkste stel ouders uit. Verder hoef je je niks van hun te trekken want dat wettelijk erfdeel heb je gewoon wettelijk recht op.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_59027720
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 01:31 schreef SeLang het volgende:

Maar als dat kan dan zitten daar inderdaad wel interessante mogelijkheden voor de geadopteerde .
Bijvoorbeeld: Als je 21 bent dan hebben je ouders niets meer over je te vertellen, maar als wettig kind heb je wel recht op een wettelijk erfdeel als ze dood gaan. Dus op je 21ste kies je gewoon het rijkste stel ouders uit. Verder hoef je je niks van hun te trekken want dat wettelijk erfdeel heb je gewoon wettelijk recht op.
Dat lijken mij de ouders in NL, waar TS van af wil.. dus dit gaat niet helemaal op
pi_59027785
Door de herroeping wordt de familierechtelijke betrekking verbroken tussen de adoptiefouders en de geadopteerde.
Ofwel hij erft niet meer van zijn adopteerders.

Vanaf dat moment gaat de voorafgaande situatie weer 'in'.
In het geval van TS betekent dit denk ik dat ze dus weer in familierechtelijke verhouding met haar biologische ouders komt te staan. Je behoudt gelukkig de Nederlandse nationaliteit als je biologische ouders niet Nederlands zijn (voor de wetswijziging in 2003 was dat niet het geval!).

Veel geedit omdat het nogal een uitzoekerij is en ik geen verkeerde info wil geven

[ Bericht 5% gewijzigd door cinnamongirl op 31-05-2008 10:33:33 ]
pi_59027865
Zie hier voor literatuur hierover.

Kijk ook even hier, iemand die hetzelfde meemaakt als jij.

[ Bericht 35% gewijzigd door cinnamongirl op 31-05-2008 10:10:36 ]
  † In Memoriam † zaterdag 31 mei 2008 @ 13:09:13 #49
43556 miss_dynastie
pi_59030140
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 01:31 schreef SeLang het volgende:

Jee, wat handig dan dat er een wet is die dit allemaal regelt
Want zo werkt het niet, zoals cinnamongirl al zegt, door herroeping van adoptie herleven de oude familierechtelijke betrekking.
quote:
Artikel 232
1. Door herroeping van de adoptie houdt de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde en zijn kinderen enerzijds en de adoptiefouder of adoptiefouders en zijn bloedverwanten anderzijds op te bestaan.

2. De familierechtelijke betrekking die door de adoptie opgehouden had te bestaan, herleeft door de herroeping.
Daarnaast kun je je op je 21ste niet meer laten adopteren, omdat het van oorsprong een maatregel van kinderbescherming is en op je 21ste ben je geen kind meer. Wel leuk bedacht allemaal, verder

Voor de tegenstanders: vind er troost in dat de wetgever dit geregeld heeft. Dat doet ie niet omdat het nooit voorkomt of omdat er geen behoefte is.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 13:13:58 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59030196
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 13:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Jee, wat handig dan dat er een wet is die dit allemaal regelt
Want zo werkt het niet, zoals cinnamongirl al zegt, door herroeping van adoptie herleven de oude familierechtelijke betrekking.
Ja dat bedoel ik toch ook?

Dus: je huidige ouders zijn veel armer dan je voorgaande ouders. Dan laat je je dus ont-adopteren (of hoe noem je dat) en zijn de voorgaande ouders dus weer je wettige ouders. Daarmee heb je ook weer recht op het wettelijk erfdeel als ze overlijden. Tel uit je winst

Natuurlijk doe je dat niet als je huidige ouders rijker zijn. Maar je hebt dus 2 kansen
Mijn reisverslagen
  † In Memoriam † zaterdag 31 mei 2008 @ 13:17:01 #51
43556 miss_dynastie
pi_59030238
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 13:13 schreef SeLang het volgende:
Dus: je huidige ouders zijn veel armer dan je voorgaande ouders. Dan laat je je dus ont-adopteren (of hoe noem je dat) en zijn de voorgaande ouders dus weer je wettige ouders. Daarmee heb je ook weer recht op het wettelijk erfdeel als ze overlijden. Tel uit je winst

Natuurlijk doe je dat niet als je huidige ouders rijker zijn. Maar je hebt dus 2 kansen
Oh, zo bedoel je het... nou ja, dan blijft natuurlijk nog over dat het meestal niet de mensen zijn die het meest kans hebben om rijk te worden (de mensen die hun kindje afstaan bedoel ik). Daarnaast denk ik dat je er heel lollig over kan doen, maar dit gaat natuurlijk niet over erfenissen, maar een veel groter belang.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 15:15:04 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59031829
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 13:17 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Oh, zo bedoel je het... nou ja, dan blijft natuurlijk nog over dat het meestal niet de mensen zijn die het meest kans hebben om rijk te worden (de mensen die hun kindje afstaan bedoel ik).
We praten over 21 jaar later. In die tijd kan er veel gebeuren. Bovendien hebben mensen die kinderen afstaan meestal geen economische motieven maar eerder iets van sociale aard (tienerzwangerschappen, bijproduct van prostitutie, geestelijke instabiliteit, etc)
quote:
Daarnaast denk ik dat je er heel lollig over kan doen, maar dit gaat natuurlijk niet over erfenissen, maar een veel groter belang.
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt op adoptie gebied, dus vergeef me dat ik een beetje cynisch ben.
Mijn reisverslagen
pi_59031914
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 15:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

We praten over 21 jaar later. In die tijd kan er veel gebeuren. Bovendien hebben mensen die kinderen afstaan meestal geen economische motieven maar eerder iets van sociale aard (tienerzwangerschappen, bijproduct van prostitutie, geestelijke instabiliteit, etc)
[..]

Je wilt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt op adoptie gebied, dus vergeef me dat ik een beetje cynisch ben.
SeLang, zoals hier al vermeld staat, ik ken mijn biologische ouders niet. Voor zover ik weet ben ik afgestaan omdat ik het 5e kind was en ze geen geld hadden om mij op te voeden. Ik ben achtergelaten in het ziekenhuis (overigens wel raar dat ze me dan wel een naam gegeven hebben )

Maar... nu word ik nieuwsgierig... wat heb jij zoal dan meegemaakt? Werk je bij een instelling als het RIAGG oid?
  zaterdag 31 mei 2008 @ 15:32:16 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59032067
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 15:20 schreef Ewelina het volgende:

[..]

SeLang, zoals hier al vermeld staat, ik ken mijn biologische ouders niet. Voor zover ik weet ben ik afgestaan omdat ik het 5e kind was en ze geen geld hadden om mij op te voeden. Ik ben achtergelaten in het ziekenhuis (overigens wel raar dat ze me dan wel een naam gegeven hebben )
Ik doelde niet op jou persoonlijk hoor, meer een algemeen verhaal.
quote:
Maar... nu word ik nieuwsgierig... wat heb jij zoal dan meegemaakt? Werk je bij een instelling als het RIAGG oid?
Edit: reactie weer weggehaald, maar wel 100% waar

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 31-05-2008 15:45:03 ]
Mijn reisverslagen
pi_59032182
Ouch. Dat is naar.
pi_59079022
tvp

ik kan je (helaas/gelukkig) niet helpen, maar ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen
ik hoop dat je je antwoorden zult vinden
Ja doei.
  maandag 2 juni 2008 @ 22:44:21 #57
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_59079071
Ik heb wel iets gevonden op internet, nu hoop ik dat degene ook reageert erop (waren berichten van een jaar terug).

Zo nee, ga ik iemand van de rechtenfaculteit lastig vallen.
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2008 @ 23:14:24 #58
43556 miss_dynastie
pi_59079794
Je valt nog binnen de leeftijdsgrenzen, begrijp ik? Waarom dan dat gedoe met internet en rechtenfaculteit en zo? Je kan toch gewoon op zoek naar een advocaat die je met toevoeging wil helpen?
  dinsdag 3 juni 2008 @ 10:02:18 #59
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_59083961
quote:
Op maandag 2 juni 2008 23:14 schreef miss_dynastie het volgende:
Je valt nog binnen de leeftijdsgrenzen, begrijp ik? Waarom dan dat gedoe met internet en rechtenfaculteit en zo? Je kan toch gewoon op zoek naar een advocaat die je met toevoeging wil helpen?
Ik val inderdaad nog binnen de leeftijdsgrens. Ik vroeg me alleen af of er toevallig iemand ervaring mee had. Vandaar
pi_59085241
Ik denk ook niet dat je op de rechtenfaculteit veel wijzer wordt. Ik studeer rechten en ik heb wat uitzoekwerk gedaan. Er is zeer weinig jurisprudentie, de rechter wijst zo'n verzoek dan ook vrijwel nooit toe!
Je moet het echt gooien op psychische problemen veroorzaakt door ernstige zaken als stelselmatige verwaarlozing, uitbuiting. Maar ja, bewijs dat maar eens...
Als je het op (sexueel) misbruik/mishandeling gooit, wordt het eerst een zeden/strafzaak.
Je moet je echt wenden tot een hele goeie advocaat met expertise in het personen- en familierecht!

[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamongirl op 03-06-2008 11:19:51 ]
  dinsdag 3 juni 2008 @ 11:17:51 #61
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_59085503
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 11:06 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik denk ook niet dat je op de rechtenfaculteit veel wijzer wordt. Ik studeer rechten en ik heb wat uitzoekwerk gedaan. Er is zeer weinig jurisprudentie, de rechter wijst zo'n verzoek dan ook vrijwel nooit toe!
Je moet het echt gooien op psychische problemen veroorzaakt door ernstige zaken als stelselmatige verwaarlozing, uitbuiting. Maar ja, bewijs dat maar eens...
Als je het op (sexueel) misbruik/mishandeling gooit, wordt het eerst een zedenzaak.
Je moet je echt wenden tot een hele goeie advocaat met expertise in het personen- en familierecht!
Dat is dus inderdaad het grote probleem... bewijs het maar eens Je kunt moeilijk getuigen oproepen.

Wat dat betreft vraag ik me af of een verklaring van een psycholoog of dokter voldoende is.
pi_59747848
Adoptie herroepen kán wel. Zorg voor een goede advocaat, ook al ben je buiten die (onredelijke)herroepingstermijn. Heel veel succes!!
Je ben binnen de termijn dus alle recht en reden om het nu aan te pakken.
  zondag 29 juni 2008 @ 04:20:32 #63
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_59766862
Mocht je dit lukken, dan is het wellicht verstandig om na te denken over het volgende. Stel, je hebt inmiddels enig vermogen opgebouwd, en je sterft plotseling, zonder een wettige partner of kinderen te hebben, dan vervalt je vermogen (volgens mij) naar je biologische ouders, die je eigenlijk niet eens kent. Puntje om voor later in gedachten te houden....
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_63951024
hey ik ben zelf ook geadopteerd toen ik nog klein was. Heb toen automatische de Belgische familienaam erbij gekregen. Nu, ik zou graag men oorspronkelijke naam terug willen. Ik heb het niet allemaal goed begrepen van die leeftijden enzo maar ik ben 24. Weet er hier iemand meer over? Ik wil echt graag men echte naam terug. Zijn er nog anderen met die wens? Of mensen die al zoiets hebben meegemaakt? Let me know plse ..
pi_63951047
hey ik ben zelf ook geadopteerd toen ik nog klein was. Heb toen automatische de Belgische familienaam erbij gekregen. Nu, ik zou graag men oorspronkelijke naam terug willen. Ik heb het niet allemaal goed begrepen van die leeftijden enzo maar ik ben 24. Weet er hier iemand meer over? Ik wil echt graag men echte naam terug. Zijn er nog anderen met die wens? Of mensen die al zoiets hebben meegemaakt? Let me know plse ..
pi_63951083
Ewlina, waarom zou je het tegenover je adoptie-ouders doen, die jarenlang voor je gezorgd hebben? En nu gebruik je het om een vete uit te gaan vechten? Is dat niet ondankbaar?
pi_63951194
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 01:34 schreef Plux het volgende:
Ewlina, waarom zou je het tegenover je adoptie-ouders doen, die jarenlang voor je gezorgd hebben? En nu gebruik je het om een vete uit te gaan vechten? Is dat niet ondankbaar?
Let er even op dat er door haar voor het laatst gereageerd is in dit topic in juni

Maar ik vraag me wel af hoe het er nu voor staat, dus mocht je het lezen: hoe is het?!

(en even op Plux reagerend: ondankbaar??? waarom moeten geadopteerden toch altijd maar weer 'dankbaar' zijn zoals hierboven al is gezegd: adoptieouders zijn niet per definitie heilig en kunnen kinderen natuurlijk ook geestelijk en lichamelijk mishandelen!)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_63951363
quote:
Je hebt helemaal geen inzicht in haar situatie, hoe kan je zoiets dan zeggen? Misschien heeft ze wel helemaal niets om die mensen dankbaar voor te zijn. Zo'n beslissing neem je niet omdat je adoptieouders je rijbewijs niet willen betalen lijkt me. Om zo'n ingrijpende beslissing te nemen zal er heus wel meer aan de hand zijn.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het er nu voor staat.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63961717
quote:
Zo'n middel gebruik je niet om een vete uit te vechten Is het misschien niet eens in je hoofd opgekomen dat het geen vete is, maar een geheel andere oorzaak heeft?

En wat betreft dat dankbaarheids-idee: men vergeet heel vaak dat adoptieouders in de eerste plaats kinderen voor zichzelf adopteren. Waarom? Ze willen graag kinderen, en vervullen hiermee dus vooral hun eigen wens. Daarnaast moet men zich ook realiseren dat adoptie in bijna alle gevallen en ook voor beide partijen tweede keus is.

Ik ben van mening dat adoptiekinderen niet per sé meer dankbaar moeten zijn dan gewone kinderen. Want waarom zouden zij niet dankbaar moeten zijn? Omdat ze toevallig door die ouders zelf verwekt zijn?

Hoe het ervoor staat: nou, nog precies hetzelfde als toen ik het topic opende. Er is niks gebeurd, en ik denk ook dat er niks gaat gebeuren. Ik heb overlegd met een advocaat, en hoewel de optie die ik wil eventueel zou kunnen (ik wil namelijk alleen de adoptie verbreken met mijn moeder, ja, het is ingewikkeld) is het niet aan te raden. Ik heb namelijk ook nog andere familie (zoals bijvoorbeeld mijn zus ), en dat contact wil ik niet kwijt. Wat ik hoogstwaarschijnlijk wel kwijt zal raken, mocht ik inderdaad de adoptie ongedaan laten maken.

Ook al zou ik het liefste zien dat alle officiële banden met mijn adoptiemoeder doorgesneden zijn, het weegt niet op tegen de consequenties die het met zich meebrengt. Daarnaast heeft ze wettelijk ook niks meer over me te zeggen. Ik denk dus dat ik het gewoon laat bij de situatie die nu bestaat: dat ik geen contact meer met haar heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')