quote:Kan ik als adoptiekind de adoptie ongedaan maken?
U kunt als adoptiekind de rechtbank vragen de adoptie ongedaan te maken. Dit noemt men herroeping van de adoptie. De rechter bepaalt of uw verzoek wordt toegewezen.
Gevolgen herroeping
Door herroeping van de adoptie bent u niet langer het kind van uw adoptiefouders. U wordt weer kind van uw oorspronkelijke juridische (wettelijke) ouder(s).
Voorwaarde leeftijd
U kunt de adoptie alleen herroepen als u op het moment van het verzoek 20, 21 of 22 jaar oud bent.
Ouders
Het verzoek de adoptie te herroepen kan niet worden ingediend door de natuurlijke ouders of de adoptiefouders.
Verzoek indienen
Het verzoek moet u indienen bij de civiele sector van de rechtbank. Voor het indienen van het verzoek heeft u een advocaat nodig.
Principekwestie ofzo?quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:48 schreef LostFormat het volgende:
Waarom wil je dat? En wat schiet je er uiteindelijk mee op als je het gedaan hebt? Je adoptieouders zijn dan niet je wettelijke ouders meer?
Nogal een voorbarige conclusie vind je ook niet?quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Principekwestie ofzo?. Overigens zeer ondankbaar en respectloos, daar niet van
.
Vraag me af of er zoveel kinderen zijn die de adoptie ongedaan hebben gemaakt of willen makenquote:Op donderdag 29 mei 2008 17:51 schreef Ewelina het volgende:
Dat laatste ja. En waarom, tja, dat is nogal een ingewikkeld verhaalIk zou eigenlijk het liefste gewoon verhalen willen horen van mensen die het hebben meegemaakt.
Nuja, ik denk dat als iemand zo'n beslissing maakt dat er dan sowieso heel wat aan vooraf gegaan moet zijn. Iedereen kan dan de rest wel invullen natuurlijk en ook dat dat niet zomaar iets is om zomaar op een forum te gooien.quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:57 schreef baNEEL het volgende:
[..]
tis wel een beetje geven en nemen hier hè..
niet over jezelf vertellen, maar wel verwachten dat mensen zomaar iets aan jou vertellen..
Dat dusquote:Op donderdag 29 mei 2008 18:02 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nuja, ik denk dat als iemand zo'n beslissing maakt dat er dan sowieso heel wat aan vooraf gegaan moet zijn. Iedereen kan dan de rest wel invullen natuurlijk en ook dat dat niet zomaar iets is om zomaar op een forum te gooien.
Het is blijkbaar teveel gevraagd om normaal te reageren hierop voor sommigenquote:
Triest, best wel triest..quote:
Nee, inderdaad... Dus als de rest daar ook even rekening mee zou willen houden, alvast bedankt...quote:
mensen die zijn blijven hangen in internethypesquote:Op donderdag 29 mei 2008 20:07 schreef RickRoll het volgende:
Met 18 ben je adolescent, 21 ben je echt 'volwassen'quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat raar dat dat alleen tussen 20 en 22 jaar kan
Waarom niet op 18 jarige leeftijd (volwassen) en waarom niet later.
Dus je mag wel stemmen over de koers van ons land, maar niet over je eigen koers... logischquote:Op donderdag 29 mei 2008 21:40 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Met 18 ben je adolescent, 21 ben je echt 'volwassen'
Maar verder snap ik die leeftijd ook niet zo.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 21:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Dus je mag wel stemmen over de koers van ons land, maar niet over je eigen koers... logisch
Als er een wet is die dat mogelijk maakt, snap ik de beperking van leeftijd niet. Dus of je doet het niet, met het argument dat niet geadopteerde kinderen ook geen mogelijkheid hebben om hun ouders 'af te serveren'. Of je doet het wel, maar dan vind ik dat je simpelweg vanaf je 18e tot je 80e zou moeten kunnen beslissen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:21 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
![]()
Met 18 heb je genoeg te vertellen over eigen koers en zal wie volgens de wet je ouders zijn niets uitmaken.
Daarnaast hebben alle niet geadopteerde kinderen geen enkele keuze in deze zaak.
Misschien dat die periode van 3 jaar rond je 21ste is om te voorkomen dat deze regeling misbruikt wordt door ontevreden pubertjes of om latere familieruzies uit te vechten.
("Jullie zijn lekker toch mijn ouders niet!")
Diegenen die vinden dat de adoptie verkeerd was of dat hun adoptieouders het slecht gedaan hebben kunnen dat rond hun 21ste kenbaar maken, daarna moeten ze er gewoon maar mee leven dat die mensen voor de wet hun ouders zijn.
whehe.. serieus ja? ook lekker geregeldquote:Op donderdag 29 mei 200818:16 schreef Ewelina het volgende:
Wie mijn biologische ouders zijn weet ik niet (ik wil er wel ooit achter komen). Overigens kennen ze de naam nog wel hier, omdat de belastingdienst al jaren huurtoeslag onder mijn biologische naam overmaakt [afbeelding]
Die "quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind the window of oppertunity erg smal en zou graag wat meer onderbouwing dan "" willen zien.
Want? Je mag toch op je 18e stemmen over ene nieuw kabinet maar dus blijkbaar NIET over persoonlijke aangelegenheden. Ik zie niet in wat er overdreven aan is.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 08:53 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Die "" slaat op je opmerking over het niet mogen bepalen van je eigen koers en wel mogen stemmen voor de koers van het land, wat enigzins overdreven is.
Je kunt nog altijd meer bepalen over je eigen leven dan over het kabinet.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 09:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Want? Je mag toch op je 18e stemmen over ene nieuw kabinet maar dus blijkbaar NIET over persoonlijke aangelegenheden. Ik zie niet in wat er overdreven aan is.
Uit de wet:quote:Op vrijdag 30 mei 2008 09:50 schreef Ewelina het volgende:
Er staat wel wat op internet, maar heel veel Belgische links, die zijn dus niet van toepassing.
Ik neem aan dat je ook in aanmerking kan komen voor een toevoeging, zie daarvoor www.rvr.orgquote:Artikel 231
1. De adoptie kan door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van de geadopteerde worden herroepen.
2. Het verzoek kan alleen worden toegewezen, indien de herroeping in het kennelijk belang van de geadopteerde is, de rechter van de redelijkheid der herroeping in gemoede overtuigd is, en het verzoek is ingediend niet eerder dan twee jaren en niet later dan vijf jaren na de dag, waarop de geadopteerde meerderjarig is geworden.
Niet de vrijheid hebben om over je afkomst te oordelen vind je een kleine beperking??quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:58 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Je kunt nog altijd meer bepalen over je eigen leven dan over het kabinet.
Dat je dan niet mag bepalen dat je adoptieouders je ouders niet meer zijn is een heel, heel kleine beperking van je vrijheid.
Ja.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Niet de vrijheid hebben om over je afkomst te oordelen vind je een kleine beperking??
Ik denk dat dit heel veel psychisch leed kan veroorzaken.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:12 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ja.
Wat valt er te oordelen en hoe gaat dat oordeel je leven beinvloeden?
Je kijkt wel erg zakelijk.quote:Met 21 ben je vrij om te doen wat je wil. Wie volgens de wet je ouders zijn maakt dan niets uit.
Ga dat aan mensen vertellen die een beroerde jeugd hebben gehadquote:De meerderheid van de mensen heeft totaal niets te "oordelen over hun afkomst" omdat ze niet geadopteerd zijn. En toch ondervinden ze daar geen last van.
Zeker niet als je weggegeven wordt.quote:Je ouders kies je niet.
Dat lijken mij de ouders in NL, waar TS van af wil.. dus dit gaat niet helemaal opquote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:31 schreef SeLang het volgende:
Ik wist nieteens dat dat kon.
Maar als dat kan dan zitten daar inderdaad wel interessante mogelijkheden voor de geadopteerde.
Bijvoorbeeld: Als je 21 bent dan hebben je ouders niets meer over je te vertellen, maar als wettig kind heb je wel recht op een wettelijk erfdeel als ze dood gaan. Dus op je 21ste kies je gewoon het rijkste stel ouders uit. Verder hoef je je niks van hun te trekken want dat wettelijk erfdeel heb je gewoon wettelijk recht op.
Jee, wat handig dan dat er een wet is die dit allemaal regeltquote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:31 schreef SeLang het volgende:
Ik wist nieteens dat dat kon.
Maar als dat kan dan zitten daar inderdaad wel interessante mogelijkheden voor de geadopteerde.
Bijvoorbeeld: Als je 21 bent dan hebben je ouders niets meer over je te vertellen, maar als wettig kind heb je wel recht op een wettelijk erfdeel als ze dood gaan. Dus op je 21ste kies je gewoon het rijkste stel ouders uit. Verder hoef je je niks van hun te trekken want dat wettelijk erfdeel heb je gewoon wettelijk recht op.
Daarnaast kun je je op je 21ste niet meer laten adopteren, omdat het van oorsprong een maatregel van kinderbescherming is en op je 21ste ben je geen kind meer. Wel leuk bedacht allemaal, verderquote:Artikel 232
1. Door herroeping van de adoptie houdt de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde en zijn kinderen enerzijds en de adoptiefouder of adoptiefouders en zijn bloedverwanten anderzijds op te bestaan.
2. De familierechtelijke betrekking die door de adoptie opgehouden had te bestaan, herleeft door de herroeping.
Ja dat bedoel ik toch ook?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jee, wat handig dan dat er een wet is die dit allemaal regelt
Want zo werkt het niet, zoals cinnamongirl al zegt, door herroeping van adoptie herleven de oude familierechtelijke betrekking.
Oh, zo bedoel je het... nou ja, dan blijft natuurlijk nog over dat het meestal niet de mensen zijn die het meest kans hebben om rijk te worden (de mensen die hun kindje afstaan bedoel ik). Daarnaast denk ik dat je er heel lollig over kan doen, maar dit gaat natuurlijk niet over erfenissen, maar een veel groter belang.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:13 schreef SeLang het volgende:
Dus: je huidige ouders zijn veel armer dan je voorgaande ouders. Dan laat je je dus ont-adopteren (of hoe noem je dat) en zijn de voorgaande ouders dus weer je wettige ouders. Daarmee heb je ook weer recht op het wettelijk erfdeel als ze overlijden. Tel uit je winst
Natuurlijk doe je dat niet als je huidige ouders rijker zijn. Maar je hebt dus 2 kansen
We praten over 21 jaar later. In die tijd kan er veel gebeuren. Bovendien hebben mensen die kinderen afstaan meestal geen economische motieven maar eerder iets van sociale aard (tienerzwangerschappen, bijproduct van prostitutie, geestelijke instabiliteit, etc)quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:17 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Oh, zo bedoel je het... nou ja, dan blijft natuurlijk nog over dat het meestal niet de mensen zijn die het meest kans hebben om rijk te worden (de mensen die hun kindje afstaan bedoel ik).
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt op adoptie gebied, dus vergeef me dat ik een beetje cynisch ben.quote:Daarnaast denk ik dat je er heel lollig over kan doen, maar dit gaat natuurlijk niet over erfenissen, maar een veel groter belang.
SeLang, zoals hier al vermeld staat, ik ken mijn biologische ouders niet. Voor zover ik weet ben ik afgestaan omdat ik het 5e kind was en ze geen geld hadden om mij op te voeden. Ik ben achtergelaten in het ziekenhuis (overigens wel raar dat ze me dan wel een naam gegeven hebbenquote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
We praten over 21 jaar later. In die tijd kan er veel gebeuren. Bovendien hebben mensen die kinderen afstaan meestal geen economische motieven maar eerder iets van sociale aard (tienerzwangerschappen, bijproduct van prostitutie, geestelijke instabiliteit, etc)
[..]
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt op adoptie gebied, dus vergeef me dat ik een beetje cynisch ben.
Ik doelde niet op jou persoonlijk hoor, meer een algemeen verhaal.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:20 schreef Ewelina het volgende:
[..]
SeLang, zoals hier al vermeld staat, ik ken mijn biologische ouders niet. Voor zover ik weet ben ik afgestaan omdat ik het 5e kind was en ze geen geld hadden om mij op te voeden. Ik ben achtergelaten in het ziekenhuis (overigens wel raar dat ze me dan wel een naam gegeven hebben)
Edit: reactie weer weggehaald, maar wel 100% waarquote:Maar... nu word ik nieuwsgierig... wat heb jij zoal dan meegemaakt? Werk je bij een instelling als het RIAGG oid?
Ik val inderdaad nog binnen de leeftijdsgrens. Ik vroeg me alleen af of er toevallig iemand ervaring mee had. Vandaarquote:Op maandag 2 juni 2008 23:14 schreef miss_dynastie het volgende:
Je valt nog binnen de leeftijdsgrenzen, begrijp ik? Waarom dan dat gedoe met internet en rechtenfaculteit en zo? Je kan toch gewoon op zoek naar een advocaat die je met toevoeging wil helpen?
Dat is dus inderdaad het grote probleem... bewijs het maar eensquote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:06 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik denk ook niet dat je op de rechtenfaculteit veel wijzer wordt. Ik studeer rechten en ik heb wat uitzoekwerk gedaan. Er is zeer weinig jurisprudentie, de rechter wijst zo'n verzoek dan ook vrijwel nooit toe!
Je moet het echt gooien op psychische problemen veroorzaakt door ernstige zaken als stelselmatige verwaarlozing, uitbuiting. Maar ja, bewijs dat maar eens...
Als je het op (sexueel) misbruik/mishandeling gooit, wordt het eerst een zedenzaak.
Je moet je echt wenden tot een hele goeie advocaat met expertise in het personen- en familierecht!
Let er even op dat er door haar voor het laatst gereageerd is in dit topic in juniquote:Op vrijdag 12 december 2008 01:34 schreef Plux het volgende:
Ewlina, waarom zou je het tegenover je adoptie-ouders doen, die jarenlang voor je gezorgd hebben? En nu gebruik je het om een vete uit te gaan vechten? Is dat niet ondankbaar?
Je hebt helemaal geen inzicht in haar situatie, hoe kan je zoiets dan zeggen? Misschien heeft ze wel helemaal niets om die mensen dankbaar voor te zijn. Zo'n beslissing neem je niet omdat je adoptieouders je rijbewijs niet willen betalen lijkt me. Om zo'n ingrijpende beslissing te nemen zal er heus wel meer aan de hand zijn.quote:Op vrijdag 12 december 2008 01:34 schreef Plux het volgende:
Ewlina, waarom zou je het tegenover je adoptie-ouders doen, die jarenlang voor je gezorgd hebben? En nu gebruik je het om een vete uit te gaan vechten? Is dat niet ondankbaar?
Zo'n middel gebruik je niet om een vete uit te vechtenquote:Op vrijdag 12 december 2008 01:34 schreef Plux het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |