dank uquote:Op donderdag 29 mei 2008 11:31 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ben zo vrij geweest om een nieuw topic te openen omdat ik de vorige heb volgemaakt.
De cel die dat veroorzaakt heeft trekt nu over Venlo heen.quote:Vorsicht auf der A44 Aachen / Mönchengladbach zwischen Titz und Jülich-Ost Gefahr durch Überflutung der Fahrbahn. Außerdem liegen große Äste auf der Fahrbahn.
Waar Nieuweschans, Enschede, Nijmegen, Venlo??quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:33 schreef JohnFoK het volgende:
kan het oosten van het land nog wat verwachten de komende uren?
Was een heel lief iddquote:Op donderdag 29 mei 2008 11:24 schreef Oom_Agent het volgende:
Lief he !! Deze bui is gisteravond in de Franse Alpen, tussen Lyon en Geneve om 23:30 uur geboren. Toen als een heel lief klein onweersbuitje en nu, via zijn weg over Luxemburg en de Ardennen, helemaal volgevreten met warme lucht en vocht om een monster te worden.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:36 schreef flugeltje het volgende:
Woei, ik sta op de foto
Dat was effe een leuke
De hond ligt onder de kast nuHelemaal in shock...
Zwollequote:Op donderdag 29 mei 2008 11:34 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Waar Nieuweschans, Enschede, Nijmegen, Venlo??
Hmmz. Het ziet er naar uit dat ik de lampen aan moet gaan doen.quote:
vet.. je ziet de rand ervan, dikke Cel is het.quote:
quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:31 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ben zo vrij geweest om een nieuw topic te openen omdat ik de vorige heb volgemaakt.
Wat ik nu een beetje vaag vind zijn die verschillen in temperatuur, Groningen het warmst in mei is niet echt vaak het geval.quote:Naam Station (Tijd) Temp Vocht% Wind (bft) Stoten km/u Luchtdruk
De Bilt--------- (11:20)-- 17.6-- 92------- NNW 3--- 20.9--------- 1012.7
Den Helder--- (11:20)-- 18.2-- 66------- N 3-------24.7---------- 1014.8
Eindhoven---- (11:20)-- 15.1-- 97------- Z 3-------33.1---------- 1014.0
Groningen---- (11:20)-- 20.5-- 65------- NO 2-----16.2---------- 1013.7
Terschelling-- (11:20)-- 17.4-- 69------- N 4-------36.1---------- 1014.8
Leeuwarden-- (11:20)-- 20.5-- 71------- NNO 3---26.4---------- 1014.5
Lelystad-------- (11:20)-- 19.3-- 82------- NNW 2---17.6--------- 1013.3
Maastricht----- (11:20)-- 15.3-- 94------- NNW 3---25.5---------- 1011.1
Rotterdam----- (11:20)-- 16.8-- 86------- N 2-------16.0---------- 1013.3
Schiphol------- (11:20)-- 18.5-- 77------- N 3-------20.8---------- 1013.8
Twente--------- (11:20)-- 18.7-- 71------- NNO 3---21.6---------- 1012.5
Vlissingen----- (11:20)-- 15.5-- 87------- N 3-------30.6---------- 1013.2
quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:45 schreef the_RAVEN het volgende:
Zeeland valt ook buiten de boot.
Geenstijl al gezien? http://www.geenstijl.nl/m(...)eg_naar_rotterd.html
quote:Via het Rijngebied in Duitsland is er een Twister van 2.0 op de gezaghebbende Estofex Scale op weg naar Rotterdam. Dat moet een omen zijn voor alle slechte mensen in 010. Het kaartje van Buienradar kleurt ook al dieprood. En wat zegt het KNMI? Helemaal niets natuurlijk. Die laat die arme mensen in ZW-NL gewoon kreperen. Dat worden drijvende lijken op de Coolsingel. Dode mensen in de bomen rondom het Kralingse bos en een regime Balkenende dat hulpverlening om religieuze motieven blijft weigeren. Veranker uw middenklasser. Tape uw schoonmoeder vast in de leunstoel. Jetzt geht los in Rotjeknor.
quote:W E E R WAARSCHUWING
donderdag 29 mei 11:50 uur
ZWAAR ONWEER EN LOKAAL VEEL REGEN
In het zuidoosten van het land komt
zwaar onweer voor met veel ontladingen,
er is kans op hagel, zware windstoten
en lokaal veel neerslag. Het
onweerscomplex breidt zich langzaam in
noordelijke richting uit. Vooral de
oostelijke helft van het land moet
vanmiddag rekening houden met zwaar
onweer.
Zit er iemand hier in de buurt?quote:tornado
Sittard
Nederland (51.0000 N, 5.8667 E)
29 05 2008 (donderdag) 11:15 UTC (+/- 15 min.)
gebaseerd op: informatie van een ooggetuigenverslag
landgebruik: land
landgebruik waar voor het eerst waargenomen: land
de schatting van de sterkte is gebaseerd op een ooggetuigenverslag van de schade.
De trechterwolk is waargenomen.
Deze melding is niet geverifiëerd.
Ik ben geneigd om "gelukkig niet" te zeggen, maar stiekum wil ik wel eens een grote zien. Een kleintje heb ik in Frankrijk een keer gezien op 2 km afstand.quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:02 schreef kahaarin het volgende:
http://essl.org/cgi-bin/eswd.cgi?lang=nl
[..]
Zit er iemand hier in de buurt?
tornadoquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:05 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Ik ben geneigd om "gelukkig niet" te zeggen, maar stiekum wil ik wel eens een grote zien. Een kleintje heb ik in Frankrijk een keer gezien op 2 km afstand.
Maar als ik hem zie, dan graag ver weg van m'n kinderen, m'n plantjes en m'n dakpannetjes.
11:15UTC, dus in Sittart gaat straks iemand een tornado waarnemenquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:02 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Deze melding komt uit Sittard, toch wel een redelijke kans dat er daar wel een FOK!-ker ronddabbert, stiekem wil ik er nog wel een keertje 1 zien, toen ik een jaar of 14 was waren we (mijn ouders broer en ik) op vakantie in DLD, in het Westerwald ergens, we zaten in een hotel tegen een berg aan en 's avonds hebben we een kleine windhoos door het dal zien trekken, weinig schade alleen een hooiberg en wat hekken, het was toch wel indrukwekkend. Maar om nu te zeggen dat ik er eentje bij ons huisje wil zien, nee, niet echt, daar moet ik je gelijk in geven.quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:05 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Ik ben geneigd om "gelukkig niet" te zeggen, maar stiekum wil ik wel eens een grote zien. Een kleintje heb ik in Frankrijk een keer gezien op 2 km afstand.
Maar als ik hem zie, dan graag ver weg van m'n kinderen, m'n plantjes en m'n dakpannetjes.
Heb je misschien een legenda van de kleurtjes?quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:13 schreef Haraldvdl het volgende:
[ afbeelding ]
Jep eerste tornado melding is er en staat ook op essl.org
Geen idee, dit is wat er boven de kaart staat:quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:09 schreef JoeKurr het volgende:
[..]
11:15UTC, dus in Sittart gaat straks iemand een tornado waarnemen(Nederlandse zomertijd = UTC + 2, dus 13:15LT)
Hoe dat nu precies zit weet ik ook niet, ik heb deze site gevonden bij de links van Sat24, ik weet verder ook niet of het klopt, daarom vraag ik het hier.quote:geselecteerd: alle waarnemingen van stof- of zandhozen, trechterwolken/tuba's, gustnado's, grote hagel, zware regenval, tornado's, zware windstoten in alle landen, die voorkwamen tussen 23 05 2008 00:00 en 30 05 2008 00:00 GMT/UTC
waarnemingen van de laatste zeven dagen
aantal geselecteerde meldingen: 75
Alleen de eerste 10 geselecteerde gebeurtenissen zijn getoond in de tabel
rood: tornado, geel: zware windstoot, groen: grote hagel, blauw: zware regenval, wit: trechterwolk/tuba, roze: gustnado, oranje: stof- of zandhoosquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:14 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Heb je misschien een legenda van de kleurtjes?
Dank je staat er nu bijquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:16 schreef kahaarin het volgende:
[..]
rood: tornado, geel: zware windstoot, groen: grote hagel, blauw: zware regenval, wit: trechterwolk/tuba, roze: gustnado, oranje: stof- of zandhoos
Enschede loopt ook bijna altijd de bui net mis...quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:15 schreef Tristessa het volgende:
Het zal hier in het noorden wel weer alleen wat regen worden. De heftige onweersbuien zijn hier vaak al bijna uitgewerkt.
Dankquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:16 schreef kahaarin het volgende:
[..]
rood: tornado, geel: zware windstoot, groen: grote hagel, blauw: zware regenval, wit: trechterwolk/tuba, roze: gustnado, oranje: stof- of zandhoos
quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:13 schreef Haraldvdl het volgende:
[ afbeelding ]
Jep eerste tornado melding is er en staat ook op essl.org
tornado
Sittard
Nederland (51.0000 N, 5.8667 E)
29 05 2008 (donderdag) 11:15 UTC (+/- 15 min.)
gebaseerd op: informatie van een ooggetuigenverslag
landgebruik: land
landgebruik waar voor het eerst waargenomen: land
de schatting van de sterkte is gebaseerd op een ooggetuigenverslag van de schade.
De trechterwolk is waargenomen.
Deze melding is niet geverifiëerd.
Spuit 11!quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:02 schreef kahaarin het volgende:
[..]
KNMI geeft deze waarschuwing nu:quote:Op donderdag 29 mei 2008 12:23 schreef Perrin het volgende:
Aan de beelden te zien komt er lekker veel donder en bliksem 't komend uur in Gelderland.
quote:Waarschuwing
VERKEERSOVERLAST DOOR ZWARE NEERSLAG
In het zuidoosten van het land komt zwaar onweer voor met veel ontladingen, er is kans op hagel, zware windstoten en lokaal veel neerslag. Het onweerscomplex breidt zich langzaam in noordelijke richting uit. Vooral de oostelijke helft van het land moet vanmiddag rekening houden met zwaar onweer.
Da's altijd zo hier, de Rijn en IJssel stoppen die mooiste buien afquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:28 schreef -skippybal- het volgende:
Komt het de grens over, krimpen die harde buien
quote:Wolkbreuk veroorzaakt overlast in Belgisch Limburg
do 29/05/08 12:11 (UPDATE audio) - Een hevig onweer dat in de loop van de ochtend over Limburg is getrokken, heeft enorm veel wateroverlast veroorzaakt. De problemen waren het grootst in de as Hasselt-Bilzen-Tongeren.
Het zware onweer trok van zuid naar noord vanuit de provincie Luxemburg via Luik naar Limburg. De hulpdiensten kregen honderden noodoproepen over ondergelopen kelders en woningen binnen.
In Diets-Heur, een deelgemeente van Tongeren, werden de straten bedekt door een dikke modderlaag, afkomstig van modderstromen van de akkers. Inwoners hadden hun handen vol om de 20 centimeter dikke brij op te ruimen. Twee weken geleden hadden ze al eens te kampen met een modderstroom.
In Bilzen dreigde het warenhuis Alma te bezwijken onder het gewicht van het water op het dak. Hier en daar sijpelde het water binnen. Het warenhuis werd ontruimd, maar het gevaar is intussen geweken.
Het centrum van Zonhoven stond volledig blank. Ook in Borgloon en Alken stonden de straten in een mum van tijd blank en liepen kelders onder water.
In Hasselt liepen enkele straten onder. Op het kruispunt van de Westerring en de Zuiderring steeg het water zo snel dat enkele auto's niet meer weggeraakten en onderliepen. In Hoeselt was er wateroverlast op een industrieterrein. In Genk sloeg de bliksem in op een elektriciteitskast aan de Armand Maclotlaan, maar de schade bleef beperkt. Ook het verkeer op de E313 ondervond hinder van het noodweer. De politie vroeg de automobilisten om hun snelheid aan te passen.
De problemen lijken nog niet meteen van de baan. In de loop van de dag gaat de temperatuur weer stijgen en is er opnieuws kans op onweer.
zit je me nu in de zeik te nemen??quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:00 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Hmzzz.... Logician, heb je een schuilkelder ? En komt iets aan geloof ik.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Enschede (30-05-2008)
waar precies in salland?quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:46 schreef Disorder het volgende:
Veel gedonder nu en een bijna groene lucht in Salland. Het wordt rommelig
Ik denk dat we het bij de beeldentuin moeten houden daarvoor, hier in Ede.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:19 schreef the_RAVEN het volgende:
is er niemand uit Limburg / Gelderland met leuke beelden?
ah oke, ik zit 10 km verder op. Wijhe. reed net met de auto van Zwolle naar Wijhe. twee keer mooi op de foto gezet! helaas is het nu weer een stukje rustigerquote:Op donderdag 29 mei 2008 13:53 schreef Disorder het volgende:
[..]
Regio RaalteWaar zit jij? Is nu wat rustiger trouwens. !
Ja, dat kan. IJselmeer, en de randmeren, zijn warm. Maar ik weet niet zeker of het echt veel invloed heeft op zo'n complex.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:03 schreef IedeK. het volgende:
Lijkt hier wat op te leven vanwege het IJsselmeer? Kan dat?
Een dik uur geleden zat ik nog in Arnhem. Nu en dan wat ontladingen gezien/gehoord. En op de terugweg richting het noorden ook nog wat leuke ontladingen gezien. Hier nu lichte regen. En alweer een tijdje rustig.quote:
Misschien aan het eind van de dag nog wat lekkere buien. Ik hoop 't iig wel, want ik zit vanavond vannacht in Groningen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:30 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, ik verwacht hier ook niets meer dan dat eigenlijk.....
Het sputtert nu en dan, en het begint een beetje meer te waaien, het is ook niet meer zo benauwd, helaas pindakaas denk ik, volgende keer beter.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:45 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Misschien aan het eind van de dag nog wat lekkere buien. Ik hoop 't iig wel, want ik zit vanavond vannacht in Groningen.
Zolang het dan maar niet langs Landgraaf komt, het zal al modderig genoeg zijn op Pinkpop gok ik zo...quote:Op donderdag 29 mei 2008 16:33 schreef dimage het volgende:
we hebben het weer gehad voor vandaag. morgen weer een dan. radar is leeg. Maar volgens meteo dyon komt er morgen weer een schip ellende aan richting nederland.
Vanavond kunnen er nog behoorlijk pittige buien ontstaan.quote:Op donderdag 29 mei 2008 16:33 schreef dimage het volgende:
we hebben het weer gehad voor vandaag. morgen weer een dan. radar is leeg. Maar volgens meteo dyon komt er morgen weer een schip ellende aan richting nederland.
Plopperderplop, dat gaat snel!quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:08 schreef DemonRage het volgende:
Flinke bui ontstaan in Duitsland: http://www.sat24.nl/frame.php?html=view&country=de
Opeens een flinke witte pannenkoek op de satellietloop.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:38 schreef garnage-patrick het volgende:
als ik kijk hoe de luchten daargaan lijkt het er meer op dat het meer richting het noorden trekt!
i hope so!
dus misschien krijgen wij groningers er wat van mee!
zoiets ja!quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Groene luchten, mammatus en bliksem? oeh, hopelijk dan voordat het te donker wordt, foto's maken van buien is altijd leuk!
Wij wonen aan het Paterswoldsemeer dus dat komt met mij wel goed, mijnquote:Op donderdag 29 mei 2008 17:48 schreef garnage-patrick het volgende:
[..]
zoiets ja!
met de auto naar plekken waar het beetje open is, en dan genieten van die laag doordreunende donders![]()
![]()
helaas vind niemand van me kameraden het leuk
Hier ook niet. (Hier is Tholen,Zeeland)quote:
Tis overal zo droog dat de grond het erg goed opneemtquote:Op donderdag 29 mei 2008 17:18 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Zolang het dan maar niet langs Landgraaf komt, het zal al modderig genoeg zijn op Pinkpop gok ik zo...
Als het echt erg droog is slaat de grond juist dicht bij dit soort stortregens.quote:Op donderdag 29 mei 2008 18:00 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Tis overal zo droog dat de grond het erg goed opneemt
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=loop1uur_bliksemquote:Op donderdag 29 mei 2008 17:38 schreef garnage-patrick het volgende:
als ik kijk hoe de luchten daargaan lijkt het er meer op dat het meer richting het noorden trekt!
i hope so!
dus misschien krijgen wij groningers er wat van mee!
moet je es op sat24 kijken, die "storm"ontstaat in nog geen half uur vanuit het niets...quote:
Idd. Lijken ook 2 of 3 aparte plukken te zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2008 18:40 schreef marcel-o het volgende:
[..]
moet je es op sat24 kijken, die "storm"ontstaat in nog geen half uur vanuit het niets...
Het weer schijnt deze dagen slecht voorspelbaar te zijn.quote:Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
donderdag 29 mei 2008 13.38 uur, geldig tot zaterdag 31 mei 2008, 00 UTC.
Ine Wijnant
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE: Een hoogtelaag zuidwest van Ierland met een trog richting de Middellandse Zee en een hoogterug van de Balkan naar Noorwegen zorgt voor een zuidzuidoostelijke hoogtestroming. Ons land bevindt ons in de warme lucht met een thermisch laag in onze omgeving.
BEOORDELING:
De uitvoer ziet er grootschalig gezien consistent uit. Voor een detailverwachting is de uitvoer echter niet bruikbaar gezien het feit dat golfjes/laagjes en het daarbij behorende "weer" iedere keer van positie en intensiteit veranderen.
Aandachtspunten
WIND:
Hir wind uitvoer boven zee OK. Boven land worden de details sterk bepaald door de positie van convectie. Bij buien zware windstoten mogelijk tot 45 kts (uitschieters tot 39 kts waargenomen net over de grens in Belgie).
BEWOLKING:
Pseudo-satbeelden lijken aardig te kloppen. Vooral vanavond wat opklaringen, vannacht kans op ST. CB's hebben een hoge basis tussen 5000 en 7000 voet.
NEERSLAG:
Zoals reeds in de BEOORDELING is genoemd zin de neerslagverwachtingen van de modellen in detail niet bruikbaar. Hirl06 heeft in analyse het zwaartepunt van de buien te westelijk, EC00 weer wat te oostelijk. Het blijft een kwestie van nowcasten. Hoogtestroming ruimt vanmiddag naar het zuiden en de buien kunnen zich dan ook over de noordelijke helft van het land uitbreiden. Bovendien verplaatst ook de warmste lucht (thetaw-850 pluim van 16-18 graden + thermisch laag aan de grond) die nu over het zuiden van het land ligt zich in de loop van de middag en avond naar het noorden. We gaan er nu vanuit dat de zwaarste buien in de oostelijke helft van het land vallen (conform KOUW: in het oosten van het land is de kans op meer dan 200 ontladingen > 50%). Mogelijk zijn de zware buien van vanochtend ook getriggerd in het linkeruitgangsgebied van een jetstreak boven NO-Frankrijk. Dat bandje is vanmiddag niet meer terug te vinden in de modellen (gaat op in de jet boven midden Frankrijk. Vanavond laten de modellen het allemaal zo goed als droog worden. De warmste lucht (thetaw-850 pluim van 17-18 graden) ligt rond middernacht net noordoost van ons land. Een hoogterug zorgt er in die omgeving voor dat de buien wat minder actief worden. Met een complex laag aan de grond durf ik vanavond enkele regen- en onweersbuien niet uit te sluiten, maar ze lijken wel minder zwaar te worden. Alle modellen geven aan dat de buienactiviteit in de nacht opnieuw van het zuidoosten uit toeneemt, maar alleen hir06 geeft veel neerslag (ordegrootte 10 mm). Dit model laat ook weer een "golf" in het thetaw-850 patroon zien. Voor vrijdagochtend geven alle modellen weer neerslag en de middag moet volgens de modellen zo goed als droog zijn. Waar en wanneer de buien vallen en hoe intensief ze zijn, is en blijft een hachelijke zaak. We houden het op regen- en onweersbuien met name in de nanacht en ochtend, met de zwaarste buien ook morgen voor de oostelijke helft van het land (conform INDECS die opnieuw een significante kans geeft op > 200 ontladingen/5 min in het zuidoosten van het land). Tot zaterdag 06 UTC komt de nieuwe hirlamrun nu met cumulatief 80 mm in het zuidoosten van het land (vorige run gaf 100 mm in de buurt van Nijmegen). Het zuidwesten en vooral het noordoosten krijgen veel minder. ECMWF komt tot zaterdag 06 UTC niet verder dan 10-20 mm (in het noordoosten < 10 mm). Gezien ECMWF lijkt mij de kans op een weeralarm (100 mm neerslag in 3 dagen) vooralsnog kleiner dan 50 %. Wel kan er lokaal wateroverlast optreden.
ZICHT:
In neerslag matig, in zwaardere buien slecht. In de nacht bij opklaringen kans op wat grondmist (weinig wind)
TEMPERATUUR:
KTG/DMO op veel plaatsen te hoog. Er is teveel bewolking. Daar waar het opklaart kan het nog 25 graden worden. Morgen vergelijkbaar. Tmin rond 15 graden.
Nou dat kun je wel zeggen... ben benieuwd wat die buien boven duitsland gaan doen. Hopelijk komt het deze kant opquote:Op donderdag 29 mei 2008 19:09 schreef DemonRage het volgende:
Bij het KNMI komen ze er ook niet meer uit denk ik... heel verhaal in de guidance.
[..]
Het weer schijnt deze dagen slecht voorspelbaar te zijn.
Zo, die stationwagen die staat bijna tot aan de wielkasten in het water, daar is in korte tijd heul veul gevallen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:06 schreef Fredo55 het volgende:
Foto's supercell Duitsland:
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?2,1352479
Teringquote:Op donderdag 29 mei 2008 19:06 schreef Fredo55 het volgende:
Foto's supercell Duitsland:
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?2,1352479
Hier was het vannacht donkerderquote:Op donderdag 29 mei 2008 19:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Tering.
Zo donker als op die eerste foto was 't vanochtend hier in Maastricht ook.
dat dus...quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:17 schreef daanski82 het volgende:
ik verwacht zelf voor vannacht niets meer
Tering, kijk es hoe dat weer ontploftquote:Op donderdag 29 mei 2008 22:37 schreef kepler het volgende:
ik lees net op weerwoord dat er weer een bui ontstaat onder Luxemburg? Misschien dat er toch nog iets inzit?
http://www.sat24.com/frame.php?html=zoom&xas=298&yas=247
Vanmiddag?quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:10 schreef marcel-o het volgende:
kzag m ook al op sat24 ja.
lijkt wel alsof ie bijna op dezelfde plek ontstaat als die van vanmmiddag.
denk dat als de zon gaat schijnen, hij actief gaat worden boven ons land
als die echter weer net zo snel inzakt als die van vanmiddag in Duitsland dan hebben zelfs de Luxemburgers er niks aanquote:Op donderdag 29 mei 2008 23:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Tering, kijk es hoe dat weer ontploft.
eind van de middag/begin avond ontstond er in die conterijen net zo'n massa uit het niets.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:16 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Vanmiddag?
Dan heb ik toch iets gemist denk ik.![]()
wat had je verwacht dan? In het voorspelde gebied zijn zware buien geweest, met onweer en een mooie shelf. Je moet alleen net op de goede plek wonenquote:Op donderdag 29 mei 2008 23:18 schreef Mathijz het volgende:
merk het wel, ben zeer teleurgesteld in vandaag
Je bedoelt gewoon die Zwitserquote:Op donderdag 29 mei 2008 23:22 schreef Drugshond het volgende:
Er ontstaat weer iets in Z-Duitsland, en yup weer behoorlijk oost van ons.
En dan te bedenken dat Pinkpop altijd is tijdens pinksteren, maar omdat pinsteren dit jaar vroeg viel, hebben ze het een maandje ofzo verzet... Met pinksteren was het schitterend weer!!!quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:26 schreef Joesse het volgende:
t zal dit weekend wel flink losbarsten, dan is immers Pinkpop
quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:18 schreef kepler het volgende:
[..]
als die echter weer net zo snel inzakt als die van vanmiddag in Duitsland dan hebben zelfs de Luxemburgers er niks aan
:quote:Hi_flyer net op weerwoord.be om 22:29
Als die net zo snel instort als die cell in Duitsland van net, blijft er hooguit nog wat bewolking over
Als ie nou ook over Luxemburg had geluld, dan had ik gezegd van ja die hebben een lijntjequote:
Ik nog wel....quote:
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 04:54 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Bijna vertrekkend vanuit Rotterdam naar Pinkpop, dat wordt zwemmen
Met verse aanvoer uit Belgie.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 05:45 schreef Boogyman het volgende:
http://www.weer.nl/nl/home/weer/neerslagradar/nederland.html
Dit bevestigt mijn vermoeden dat we nog wat tegoed hebben, maar het gebied verplaats zich wel snel.
Groetjes uit Limburg. Het staat al op het nieuws.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 05:42 schreef MissHobje het volgende:
Geleen, Maastricht en de rest van laag limburg meldt noodweer!
Mega onweer en regen!! kreeg ik net door.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 06:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Groetjes uit Limburg. Het staat al op het nieuws.Huh.. ik spreek die mensen net aan de foon enzo johSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekker noodweertje was het
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
Hence tha spoilerquote:Op vrijdag 30 mei 2008 06:44 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Huh.. ik spreek die mensen net aan de foon enzo joh
Lekker noodweertje was het
Ja hey net gewerkt ja.. zo wakker ben ik nie meerquote:
vocht en warmte genoeg hier (nijmegen) tis al bijna 20 graden en heiig.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 07:31 schreef Drugshond het volgende:
Hmzzz. dat 2e gebiedje zat straks op ongeveer 87 st/h maar begint weer tot leven te komen (en zit weer op 118 st/h). Deze gaat richting Gelderland/Overijssel.
Correctie : 131 nu
wij gaan natuurlijk alles weer mislopenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 08:46 schreef teigan het volgende:
Is er voor Groningen voor vandaag nog wat onweer/regen te verwachten? Of lopen wij weer alles mis?
Dat is volgens mij het vervolg op wat ik in mijn vorige post heb laten zien toch? Ontwikkelt lekker door dus, wie weet.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Er ontstaat weer wat boven zuid-Duitsland:
[ afbeelding ]
Zie ook de Europese buienradar.
Ik weet wel wat mijn voorkeur heeft maar ik gun jou ook wel wat hoor, van mij mag de bui splitsen bij de Belgische grens en zowel bij jou als hier voor verkoeling zorgen, gisteren wel een paar druppels gehad maar het stuift hier nog als een gek, een flinke bui zou wel fijn zijn.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:11 schreef Fredo55 het volgende:
Ik heb dezer dagen (nog) geen onweer gehad, als ik naar meteox kijk zie ik bij zuid-duitsland
flinke buien richting Zeeland gaan.![]()
Of gaat hij richting het noorden?
quote:Vanavond is het eerst rustig met vooral in het midden en zuiden wolkenvelden. De wind waait uit een west tot noordwestelijke richting en is zwak tot matig rond kracht 3. In de tweede helft van de avond neemt de kans op stevige onweersbuien in het zuidoosten al toe. Komende nacht trekt er een actief onweerscomplex vanuit Duitsland over ons land. Lokaal kan er dan weer veel regen vallen.
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:55 schreef ItaloDancer het volgende:
Ja maar de "kern" van dat ding gaat veul te veul naar het noorden.
Ben benieuwd... Komt nu leuk op de radar @ buienradar.nl binnenwandelenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:25 schreef INViCTuS het volgende:
het complex wat nu ergens richting Mainz/Wiesbaden gaat lag anderhalfuur geleden in de buurt van Stuttgart en zal met een uur of 2 denk ik in de buurt van Dusseldorf en Koln aankomen. De richting is dus wel goedDat zal betekenen dat zoals ik het nu zie de buien richting Gelderland, Brabant en Limburg zullen gaan.
Ik zit in de achterhoek dus maak nog wel kans denk ik. Wel pas later vanacht gok ik. Het westen zal inderdaad wel niet zo heel veel krijgen naast de regengoed, het is wel allemaal afwachten. Ik heb nog goede hoop voor later vanacht
Tering!quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:40 schreef Fredo55 het volgende:
http://www.einslive.de/includes/bildergalerie.jsp?gal=1034&kap=1&img=0#anker
Damn!
Vooral foto 15.![]()
En zie die activiteit. Het is nog zo ver verwijderd van Nederland, maar toch al zo'n neerslag signaal! Eens kijken of het wat kan opbrengen voor vanavondquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ben benieuwd... Komt nu leuk op de radar @ buienradar.nl binnenwandelen. En hier is te zien dat t snel ontploft
.
[ afbeelding ]
Ja, dat is gewoon niet meer leuk he.quote:
quote:Vanaf later vanavond opnieuw bewolking vanuit het zuidoosten op nadering van nieuw onweerscomplex. Een lineaire MCS met toppen tot 30.000 voet zit in de aanvoerrichting voor heel oost en zuidoost-Nederland voor vanavond laat en vannacht. Morgen overdag wegtrekkend onweer, ook weer ST-bewolking en in de loop van de dag steeds meer zon.
Zaterdagavond zien we vanuit het zuidoosten opnieuw zo'n troggetje naderen, met bijbehorend buiencluster. Kortom: met name nabij trogpassage stevige onweerscomplexen (MCS).
Dat dat complex hoog is, is wel duidelijk. Zie de 'schaduw' naast die ontploffende wolkenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:11 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ja, dat is gewoon niet meer leuk he.![]()
knmi guidance zegt dit:
[..]
Je hebt de foto's in dat linkje hierboven ook gezien dus?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:34 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Omfg dat laatste beeld... wel een sprong van een uur, maar toch fucking impressive.
* DemonRage is blij dat zijn auto daar niet staat.
damn, dat gaat echt hardquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:34 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Omfg dat laatste beeld... wel een sprong van een uur, maar toch fucking impressive.
Er lijkt wel een wervelstructuur in te zitten... een MCV (Mesoscale Convective Vortex) ?
15km hoog las ik op weerwoord.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat dat complex hoog is, is wel duidelijk. Zie de 'schaduw' naast die ontploffende wolken.
Geilquote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:40 schreef Fredo55 het volgende:
http://www.einslive.de/includes/bildergalerie.jsp?gal=1034&kap=1&img=0#anker
Damn!
Vooral foto 15.![]()
Kut, krijg ik eens gelijk, is dat meteen wel het laatste waar ik op zit te wachtenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:55 schreef ItaloDancer het volgende:
Ja maar de "kern" van dat ding gaat veul te veul naar het noorden.
Ik heb het liefst dat het ten zuiden van dat complex nog activeerd.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:38 schreef kepler het volgende:
[..]
damn, dat gaat echt hard
Zijn daar (en de vorige buien) niet meer foto's van te vinden?
Ja, echt ontzettend jammer...quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:44 schreef i2Them2 het volgende:
Ik ben er bang voor dat Nederland weinig heftigs mee krijgt.
Oeh, dat maisveldquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:45 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik heb het liefst dat het ten zuiden van dat complex nog activeerd.
En hier vind je verse foto's vanuit Duitsland:
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?2,1353368
Ik zal de lucht in de gaten houden, misschien komt er wel iets moois langsdrijven.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:44 schreef i2Them2 het volgende:
Ik ben er bang voor dat Nederland weinig heftigs mee krijgt. Het systeem blijft maar aan de noord-kant aangroeien... En wat wij krijgen is de neerslag, en de bewolking die voor morgen dan weer roet in het eten kan gooien. Toch lijkt het noorden nog wel de meeste kans op wat 'vuurwerk' te hebben. We gaan het zien.
KABOEMquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:34 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Er lijkt wel een wervelstructuur in te zitten... een MCV (Mesoscale Convective Vortex) ?
dat is best intensquote:
Geen idee. Heel wat lijkt me zoquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:57 schreef kepler het volgende:
[..]
dat is best intensWat zou het meeste aantal inslagen per seconden zijn voor zo'n bui? (per km^2 ofzo)
De bewolking wel jaquote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:05 schreef kahaarin het volgende:
[ afbeelding ]
Nou, het lijkt er bijna te zijn.
Ah gossie, dus hoe dan ook pinkpop is doomed?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:09 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
De bewolking wel ja.
Activeerd nu weer wat ten oosten van Limburg.
Doet me denken aan de supercels en de hagel van 2 jaar geleden in Duitsland:quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:09 schreef ItaloDancer het volgende:
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?8,1354389
Sneeuw! Oh nee
ik heb even proberen te zoeken, maar niks gevondenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:04 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Geen idee. Heel wat lijkt me zo. Zal vooral tijdens supercels flink intens wezen.
Maar de max vandaag is dus 5665 inslagen in het kwartier. Dat is dan 378 per minuut. Dat is dan gemiddeld 6,3 per seconde. Maar dan weer wel over een groot oppervlak.
Moet nog zien hoe het uitpakt in Maastricht. Maar Pinkpop lijkt toch wel ff haar deel te krijgen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
De lucht wordt hier in Maastricht steeds donkerder grijs. Dat buiengebied heeft Maastricht bijna bereikt...
In Landgraaf zal 't op dit moment wel regenen....quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:27 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Moet nog zien hoe het uitpakt in Maastricht. Maar Pinkpop lijkt toch wel ff haar deel te krijgen.
De lucht kleurt hier grijs/lichtroze/witquote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:37 schreef Saekerhett het volgende:
Er hangt een hele vage grijs-oranje lucht hier in Twente, echt behoorlijk apart
Inderdaad. De oranjegekte begint hier uit de hand te lopen. Zelfs de lucht is oranjequote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:37 schreef Saekerhett het volgende:
achterhoek ook ja:quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:37 schreef Saekerhett het volgende:
De weergoden zijn ook Oranje-fans.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Inderdaad. De oranjegekte begint hier uit de hand te lopen. Zelfs de lucht is oranje
Hier kleurt de hele lucht oranje, niet waar de zon ondergaat maar gewoon overal.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
De lucht kleurt hier grijs/lichtroze/wit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |