abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59025668
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:51 schreef sneakypete het volgende:
Als je het niet voor jezelf weet, mag je al helemaal niet voor mij kiezen, want ík weet wel wat ik zou doen.
Ik kies ook niet ik zeg alleen dat ook de praktische uitvoering zorgvuldig moet zijn. Artsen acht ik daar niet geschikt voor.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 00:53:39 #212
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59025683
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Tsja, ik vind het niet verstandig. Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat ik nooit iets hoor over de praktische uitvoering.
Het ligt voor de hand om te zeggen: omdat degenen het niet kunnen navertellen. Overigens meen ik dat Kluun in zijn boek ‘Komt een vrouw bij de dokter.’ Ontzettend slecht geschreven boek trouwens. wel beschrijft dat de euthanasie niet volgens het boekje verloopt, het duurt langer dan verwacht voordat de dood intreedt. Ook de Engelse Wikipedia heeft meer informatie.

Een procedure waar eerst een coma opgewekt wordt, waarna pas het eigenlijke letale middel wordt geïnjecteerd lijkt mij niet zo slecht.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 00:54:00 #213
182269 sneakypete
On the edge
pi_59025690
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik kies ook niet ik zeg alleen dat ook de praktische uitvoering zorgvuldig moet zijn. Artsen acht ik daar niet geschikt voor.
Als iemand anders de dienst beter kan aanbieden, vind ik net als jij dat die optie vrij mag bestaan
  zaterdag 31 mei 2008 @ 00:54:48 #214
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59025699
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik genoeg artsen wel. Ik zou het dan ook niemand willen dwingen te ondergaan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_59025746
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:38 schreef Iblis het volgende:
Ik niet, ik vind dat het belang van de patient voorop moet staan, en dat als de patient duidelijk aangeeft dat zijn belang bij een pijnloze dood ligt, en niet bij een pijnvol leven, dat de arts dit belang dan ook moet meewegen in zijn beslissing.
Waarom zou een dergelijke afweging niet gemaakt kunnen worden als euthanasie en het redden van levens gescheiden wordt?
quote:
Ik denk dat het goed is dat een arts niet zegt: ‘Ik raad u euthanasie aan.’ Maar dat de patient hier zelf om moet vragen, en de arts dan terughoudendheid moet betrachten, of via een protocol laat weten wat daarvoor de voorwaarden zijn. Hij moet b.v. te allen tijde een tweede arts raadplegen. Het is geen beslissing die even tussendoor genomen wordt.
Protocollen zijn er legio in de medische wereld, toch worden er 5 verwijtbare fouten per dag gemaakt in de Nederlandse ziekenhuizen. Protocollen zijn in mijn ogen dus niet zoveel waard. Daarom pleit ik ook voor de scheiding van die organisaties.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 01:01:50 #216
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59025801
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou een dergelijke afweging niet gemaakt kunnen worden als euthanasie en het redden van levens gescheiden wordt?
Ik suggereer toch nergens dat dat niet zou kunnen? Ik zie alleen geen reden om dit per se te scheiden.
quote:
Protocollen zijn er legio in de medische wereld, toch worden er 5 verwijtbare fouten per gemaakt in de Nederlandse ziekenhuizen. Protocollen zijn in mijn ogen dus niet zoveel waard. Daarom pleit ik ook voor de scheiding van die organisaties.
Ik neem aan dat je per behandeling bedoelt? Ik zie niet hoe scheiding dit probleem overigens oplost.
pi_59027185
Toch apart, hoe de medisch ethische vraag of je ongeboren leven mag selecteren uitloopt in de vraag hoe protocollen voor levensbeeindiging op verzoek uitpakken.

Voor het verband moet eerst dat embryo een foetus worden, voldragen worden, volwassen worden en een actieve doodswens koesteren. Ik geef het je te doen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59027348
Laat ik even terug te komen bij de ongeboren borstkankerkindertjes, het voor god spelen en de preventieve verwijdering van mislukte mensexemplaren uit de samenleving.

Potentiele ouders kunnen weten dat zij drager zijn van erfelijke borstkanker. Sterker nog, zij hebben weinig mogelijkheid dat *niet* te weten, nog los van DNA-testen etc. Een angstaanjagend deel van hun familie zal gestorven zijn aan borstkanker, en zoiets valt op.

Ook zonder DNAtesten weten die mensen dat ze dat doorgeven aan hun kinderen. Zeker als hun partner ook uit een borstkankerfamilie komt.
Veel van deze mensen nemen geen kinderen. Of minstens niet van hun partner. Op die manier worden dus ook de borstkankerkindertje geprobeerd te vermijden. Die selectie is er al. De mogelijkheden tot anticonceptie, spermabank etc, maken dat deze selectie al plaatsvindt.

Door op embryootjes te testen zou je mensen die nu geen kind durven nemen in de gelegenheid stellen om wel een (eigen) kind te nemen.
Daarmee vergroot je niet de mogelijkheden tot het krijgen van geen kind; die was er al. Je vergroot de mogelijkheden tot het krijgen van wel een kind.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59027723
Het toestaan van abortus onder iedere omstandigheid is de pervertering van het adagium: onbeperkte vrijheid, zolang men de ander niet schaadt. Ergo: echt, het is allemaal één grote onzin.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:16:42 #220
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59027738
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:14 schreef floris.exe het volgende:
Het toestaan van abortus onder iedere omstandigheid is de pervertering van het adagium: onbeperkte vrijheid, zolang men de ander niet schaadt. Ergo: echt, het is allemaal één grote onzin.
Eten is het schaden van levende wezens. Stoppen met eten dus
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:20:02 #221
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59027751
Het is mij een uberhaupt een raadsel waarom ik een 23 weken oude baby mag laten aborteren, maar voor moord opgepakt wordt als ik een net geboren zuigelingen wurg. Ik bedoel, what's the difference?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  Moderator zaterdag 31 mei 2008 @ 09:22:55 #222
5428 crew  miss_sly
pi_59027766
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:20 schreef Scaurus het volgende:
Het is mij een uberhaupt een raadsel waarom ik een 23 weken oude baby mag laten aborteren, maar voor moord opgepakt wordt als ik een net geboren zuigelingen wurg. Ik bedoel, what's the difference?
Een 23 weken oude baby kun je niet aborteren, een foetus van 23 weken wel. Deze foetus zou niet levensvatbaar zijn buiten de baarmoeder, kan niet zelfstandig ademen, eten, etc. De net geboren baby wel.

Doorgaans denk ik dat een abortus zo laat in de zwangerschap een heel pijnlijke, maar in de ogen van de ouders noodzakeiljke beslissing is. Die abortus is ook lijden voor de moeder, want ze moet 'gewoon' bevallen van een baby die niet meer leeft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:27:08 #223
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59027791
De scheidslijn ligt dus bij levensvatbaarheid. Is een foetus dan pas een menselijk wezen als het levensvatbaar is? Een zeer arbitraire scheidslijn, lijkt mij.
pi_59027807
quote:
Je moet wat, als wetgever. Er is, niet geheel onlogisch, gekozen voor de lezing dat 1 mens 1 mens is, ook als je weet dat die mens zich zeer binnenkort waarschijnlijk(!) splitst in 2 mensen. Als je dat anders gaat inrichten, waarbij 1 mens soms gezien moet worden als 2 mensen (namelijk: bij zwanerschap vanaf zoveel weken oid), haalt de wetgever zich een hoop gedoe op de hals.
pi_59027827
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:27 schreef Scaurus het volgende:
De scheidslijn ligt dus bij levensvatbaarheid. Is een foetus dan pas een menselijk wezen als het levensvatbaar is? Een zeer arbitraire scheidslijn, lijkt mij.
Maar dat is de grens tussen wel en niet mogen aborteren, niet tussen wel of geen mensenlijk wezen.

De grens tussen wel en niet mogen aborteren heeft inderdaad te maken met de levensvatbaarheid van de foetus. En is reuze arbitrair, en om die reden logischerwijs ook voer voor discussie. Bijvoorbeeld omdat de levensvatbaatheid steeds vroeger komt te liggen dankzij medische handelingen.
pi_59027835
Maar het onderwerp was eigenlijk niet abortus en niet euthanasie, maar embryoselectie.
pi_59027874
quote:
Dat is de bemoeizucht van de moderne mens. Die heeft niet veel meer te vrezen voor zijn bestaanszekerheid en gaat zich nu met van alles en nog wat bemoeien. Gisteren tijdens een praatprogramma nog (weet niet welke). Daarin sprak een wetenschapster (weet niet wie) over de recentelijke ontdekking van een indianenstam. Men vroeg zich af of er niet zou moeten worden ingegrepen in het feit dat die indianen een baby die geboren wordt met afwijkingen of zwakte doden. Wij gruwelen ervan wanneer zoiets in onze samenleving gebeurt en dus, als we het tegenkomen in een gemeenschap die niets te maken heeft met die van ons, dan willen we daar ook graag onze ideeën in injecteren. Alles wat anders is, is slecht .

Er wordt met twee maten gemeten, de mens is achterlijk en kortzichtig.
pi_59027878
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Eten is het schaden van levende wezens. Stoppen met eten dus
Of je wordt vegetariër, dat is al beter.
pi_59027915
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:33 schreef sigme het volgende:
Maar het onderwerp was eigenlijk niet abortus en niet euthanasie, maar embryoselectie.
Je hebt gelijk, sigme.

Goed, embryoselectie... is dat goed of is dat slecht? Dat hangt wat mij betreft vooral af van de vraag: wat is een embryo? Is een embryo niet meer dan een verzameling cellen die in feite niet meer voorstelt dan een zaadcel (want beste mannen, we maken heel wat slachtoffers iedere keer wanneer we onze jongeheer de hand geven), of kunnen we een embryo beschouwen als een mens. Een mens in worden zonder bewustzijn, maar een mens?
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:52:36 #230
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59027954
Mijns inziens zijn zulke vraagstukken te diep van aard voor de mens om over te beslissen. Het geeft ons macht over leven en dood, verplicht ons om God te zijn. En dat kan de mens in zijn feilbaarheid en nietigheid niet.
pi_59027983
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:52 schreef Scaurus het volgende:
Mijns inziens zijn zulke vraagstukken te diep van aard voor de mens om over te beslissen. Het geeft ons macht over leven en dood, verplicht ons om God te zijn. En dat kan de mens in zijn feilbaarheid en nietigheid niet.
Ben ik volledig met je eens. Nu God er niet meer is, heeft de mens zichzelf tot God verheven. Maar de mens voldoet niet aan het functieprofiel. Zie het als een interieurverzorgster die voor chirurg gaat spelen.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:58:42 #232
pi_59027993
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:52 schreef Scaurus het volgende:
Dan neem jij die beslissing lekker niet. Laten we de mensen beslissen die het aan gaan, potentiele moeders met borstkanker in de familie bijvoorbeeld.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:59:29 #233
pi_59027998
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:57 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Ben ik volledig met je eens. Nu God er niet meer is, heeft de mens zichzelf tot God verheven. Maar de mens voldoet niet aan het functieprofiel. Zie het als een interieurverzorgster die voor chirurg gaat spelen.
Wie ben jij om dat soort zaken voor anderen te bepalen? Dat is voor God spelen. Laten mensen lekker voor zichzelf beslissen.
pi_59028006
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
Verder is het begrip 'afwijking' in zekere zin sociaal geconstrueerd. Waarom noemen we bijv. genialiteit geen 'afwijking'? Waarschijnlijk omdat we maar wat blij zijn met die mensen, in tegenstelling tot mensen met het Syndroom van Down.
Lijkt me nogal logisch.
pi_59028012
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan neem jij die beslissing lekker niet. Laten we de mensen beslissen die het aan gaan, potentiele moeders met borstkanker in de familie bijvoorbeeld.
Pardon? Jij predikt hier een goedkeuring voor het feit dat moeders besluiten tot een abortus, omdat er borstkanker in de familie voorkomt? De glijdende schaal mag dan een drogreden zijn, maar hier komt ie toch aardig in de buurt van de werkelijkheid.
pi_59028023
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 09:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wie ben jij om dat soort zaken voor anderen te bepalen? Dat is voor God spelen. Laten mensen lekker voor zichzelf beslissen.
Lijkt me in bepaalde gevallen niet helemaal de bedoeling.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:03:31 #237
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59028042
quote:
Gering, daar heb je gelijk in. M.i. zou dat eerder pleiten voor het mogen doden onder zeer specifieke omstandigheden van een zuigeling dan het niet mogen doden van een 23 weken oude baby. Maar goed, een embryo buiten het lichaam is sowieso niet levensvatbaar. Alleen als deze teruggeplaatst wordt. Dat is het punt. Bij IVF worden altijd embryo’s vernietigd.

En voorts bedacht ik me dat de CU, die leven tegen elke prijs wil beschermen, een paar dagen geleden nog tegen een verbod op clusterbommen was. Clusterbommen zullen wel alleen ingezet worden tegen dode materie dus, of de mensen die daarmee gedood worden zijn geen leven. Ik weet het niet.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:04:31 #238
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59028047
Wij kunnen niet met ons menselijke verstand, met onze menselijke conceptie van leven en goedheid voor rechter gaan spelen in de natuurlijke wereld. Is het niet wat wij zo graag willen, de natuur volledig in onze macht brengen? De mens verheffen tot scheidsrechter over wat wel en niet mag leven? Wij hebben het besef verloren dat het menselijk leven geregeerd wordt door externe krachten, waarvan de natuur er één is. Wij kunnen weliswaar ziektes genezen en kanker overwinnen, maar de natuur volledig beteugelen kunnen en mogen wij nooit doen.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:04:38 #239
pi_59028048
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:00 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Pardon? Jij predikt hier een goedkeuring voor het feit dat moeders besluiten tot een abortus, omdat er borstkanker in de familie voorkomt? De glijdende schaal mag dan een drogreden zijn, maar hier komt ie toch aardig in de buurt van de werkelijkheid.
Die abortus mag al. Het gaat er nu om door selectie van embryo's abortussen te voorkomen. Dat wil je toch?

En ik predik er idd voor dat mensen zelf die beslissing nemen, want jij en ik komen er niet uit.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 10:05:11 #240
pi_59028057
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 10:02 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Lijkt me in bepaalde gevallen niet helemaal de bedoeling.
Dan beslis ik voor jou dat je geen kinderen mag en niet meer mag stemmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')