abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 mei 2008 @ 18:23:46 #1
105263 Litso
Interlectueel.
pi_58946327
Naar aanleiding van Voor de liefhebbers van POP ART raakte ik enthousiast over popart en schilderen in het algemeen, en heb ik besloten het zelf ook eens te proberen.
Na wat tips van de users daar en wat informatie bij de winkel heb ik een setje spullen gekocht, namelijk een paar tubes acrylverf van het merk Amsterdam (zwart, wit, primair geel en cyaan en naftholrood), een paar penselen en wat doeken (twee van 30 bij 30 en twee van 20 bij 20 met een diepte van 2 cm).

Aangezien de laatste keer dat ik heb geschilderd rond de basisschool was had ik verder geen idee waar te beginnen, dus heb ik maar wat aangeklungeld.
Eerst maar eens een afbeelding om na te schilderen, namelijk mijn favoriete CD hoes:

Met Adobe flash omgezet naar iets makkelijker schilderbaars (en wat popart-achtiger) en het stuk eruit gekozen wat ik na wilde schilderen:

In lichte kleuren uitgeprint met een raster eroverheen en eerst maar eens dunnetjes nagetekend op het doek:

Toen ik tevreden was (na veel gepruts en gegum ) eerst maar eens een kleur geprobeerd te mengen voor de achtergrond. Dit blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want alles wordt al snel veel donkerder dan ik wilde. Ik ben gewend met kleuren op de pc te mengen, en dat is toch wel essentieel anders dan met echte verf kwam ik achter
De achtergrond ingevuld, en op basis daarvan andere kleuren gemengd.

Na twee uur had ik ongeveer dit:

Een aantal vlakken was nog veel te donker naar mijn smaak, maar die moesten eerst nog drogen, dus eerst maar eens een nachtje laten staan.
Vandaag weer verder gegaan, met als eerste doel een aantal kleuren lichter maken. Leuk, want dan mag je gaan mengen wat je ongeveer de dag ervoor hebt gemengd, wat nog moeilijker is dan uit de losse pols mengen. Ik maak ook elke keer de fout dat ik teveel kleur gebruik, waarna ik weer een flinke boel wit erbij mag gooien voordat het fatsoenlijk is.

Laptopje ernaast gezet om toch nog even te kunnen spieken tussendoor:

Vervolgens de andere tinten blauw gemengd, geschilderd, opnieuw gemengd, opnieuw geschilderd, en besloten het maar weer even zo te laten.
Tot slot de rode kleuren, wat aanzienlijk sneller ging omdat ik het nu allemaal een keer had gedaan. Helaas geen tussenmomenten, maar uiteindelijk ziet het er zo uit:

Zoals te verwachten is nog steeds een aantal kleuren te donker naar mijn smaak, en zit er een blauwtint tussen die me veel te grauw is. Zoals nog meer te verwachten zijn de fijnere stukken zoals de ogen en de mond, absoluut niet zoals ik ze wil. Afgezien van dat ik het erg moeilijk vind precies de lijntjes zo te zetten dat de gezichtsuitdrukking goed overkomt ben ik op een paar plaatsen uitgeschoten.
Ik wil dat nog wel rechttrekken, maar dat betekent dat ik weer opnieuw de juiste kleuren moet mengen, en aangezien dit nooit helemaal lukt ik een boel vlakken helemaal opnieuw moet schilderen. Sowieso wil ik eigenlijk een aantal vlakken nog een extra likje geven, wat het zelfde probleem op gaat leveren.
Voor vandaag wel weer leuk geweest, morgen ga ik verder

Nog even mijn ervariingen kort samengevat:
- Ik heb er echt enorm veel plezier in, en zit de helft van de tijd bijna met mijn tong uit mijn mond
- Mengen is moeilijker dan ik dacht. Veel moeilijker.
- De details moet ik ook nog echt even op oefenen.
- Beginnen door eerst maar eens na te tekenen en/of over te trekken is in mijn geval een verstandige keus geweest, uit de losse pols was ik sowieso al nooit zover gekomen

Morgen meer updates hopelijk
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 27 mei 2008 @ 18:28:19 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_58946423
Mooi buurt trouwens! Ik herken het!

Maar ik denk dat je gewoon veel oefening nodig hebt, dan word het vanzelf allemaal een stuk beter. Maar het ziet er zeker niet slecht uit!
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  dinsdag 27 mei 2008 @ 18:43:50 #3
30252 Soempie
Procreating
pi_58946682
Nu krijg ik ook zin om te schilderen.
quote:
Aangezien de laatste keer dat ik heb geschilderd rond de basisschool was had ik verder geen idee waar te beginnen, dus heb ik maar wat aangeklungeld.
Doe je goed dan.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_58947769
jeetje joh

ZIET ER GEWELDIG UIT

zie je nou wel, nou als dit je eerste werkje is dan kan ik wel inpakken straks met me

[TK] POP ART schilderijen

serieus écht waar ik vind hem harstikke mooi !
pi_58948159
Aaarghh. Waarom vergeten mensen wat pop-art is. Dat is niet het naschilderen van een plaatje ofzo. Ik vind het niks. Sorrie.
pi_58948286
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 19:46 schreef skiczukie het volgende:
Aaarghh. Waarom vergeten mensen wat pop-art is. Dat is niet het naschilderen van een plaatje ofzo. Ik vind het niks. Sorrie.
nou eerst even jou picasso zien

ik vind het knap voor de eerste keer, maar ik weet ook hoe moeilijk het is.....

nee hij moet gewoon door gaan, en wat ie zelf mooi vindt, hij wou de cover van dat album gewoon als
schilderij, en dat kun je niet zo maar kopen natuurlijk maar schilderen wel,

enne...... hoe ga je die picasso dan doen?
of maak je een eigen picasso

heb je al een idee wat je wilt schilderen als je er écht eentje van picasso wilt schilderen of was het een geintje

dacht dus echt dat het serieus was
pi_58948300
Okee, dit is schilderen in het algemeen, dus?
pi_58948723
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 19:52 schreef skiczukie het volgende:
Okee, dit is schilderen in het algemeen, dus?
ik weet niet hoe je het noemt, gewoon schilderen voor je plezier

wat je maar wilt

is prima toch?

pi_58949015
De kleuren zijn idd grauw. Maar het is ook belangrijk verf te mengen bij daglicht, niet bij lampen. Daardoor krijg je net wat andere kleuren.

Maar voor je eerste poging is dit aardig gedaan, moet ik zeggen
  dinsdag 27 mei 2008 @ 22:23:36 #10
105263 Litso
Interlectueel.
pi_58951698
quote:
Geen probleem Ik ben er nog niet tevreden over, maar voor een eerste keer vind ik het niet verkeerd.
En misschien is het inderdaad niet echt pop-art, al denk ik wel dat het een beetje in de buurt van de stijl komt. Ik ben ook niet bepaald bekend met kunst om eerlijk te zijn, dus dat mijn idee ervan niet helemaal klopt is absoluut niet uitgesloten

Al heb ik wel wat ideeën voor volgende probeersels die misschien meer pop-art zijn. Tot die tijd is het inderdaad gewoon schilderen voor de fun, suits me
pi_58951907
Hij lijkt een beetje op een chinees van een afstandje zo verder wel goed gedaan
Zelf heb ik altijd de meeste moeite met de gezichten, kan ik echt ontzettend lang mee bezig zijn
pi_58952546
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 22:31 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Hij lijkt een beetje op een chinees van een afstandje zo verder wel goed gedaan
Zelf heb ik altijd de meeste moeite met de gezichten, kan ik echt ontzettend lang mee bezig zijn
fotootje

we willen alles zien
pi_58952576
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 22:23 schreef Litso het volgende:

[..]

Geen probleem Ik ben er nog niet tevreden over, maar voor een eerste keer vind ik het niet verkeerd.
En misschien is het inderdaad niet echt pop-art, al denk ik wel dat het een beetje in de buurt van de stijl komt. Ik ben ook niet bepaald bekend met kunst om eerlijk te zijn, dus dat mijn idee ervan niet helemaal klopt is absoluut niet uitgesloten

Al heb ik wel wat ideeën voor volgende probeersels die misschien meer pop-art zijn. Tot die tijd is het inderdaad gewoon schilderen voor de fun, suits me
maakt niks uit hoe je het noemt maak gewoon je eigen kunst en noem het
''LITSOÏSME''
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:04:00 #14
105263 Litso
Interlectueel.
pi_58953848
Daar is al een woord voor, hobbyisme
pi_58953892
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:04 schreef Litso het volgende:
Daar is al een woord voor, hobbyisme

ja maar jouw username is litso dus vond ik dat wel een passende naam voor jouw werkjes

een geheel nieuwe stroming in de kunstwereld dames en heren

hierbij presenteren wij ''HET LITSOÍSME'' !!!!!!!!!!

klink toch goed?
  woensdag 28 mei 2008 @ 06:14:47 #16
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58955675
Voor een eerste keer zeker niet slecht Litso! Lekker doorschilderen

En voor de veiligheid is het misschien beter geen namen van kunststromingen noemen, maar gewoon lekker te schilderen. Je rolt vanzelf wel in een hokje
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 28 mei 2008 @ 09:45:56 #17
105263 Litso
Interlectueel.
pi_58957366
Och, ik geef alleen maar aan waar ik me door laat inspireren.
Maar thx
pi_58958870
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:45 schreef Litso het volgende:
Och, ik geef alleen maar aan waar ik me door laat inspireren.
Maar thx
en vandaag gewoon weer verder hé

je zal zien oefening baart kunst
pi_58959884
quote:
Wat is popart dan wel? (Douche).
pi_58959962
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:37 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Wat is popart dan wel? (Douche).
dit?

[TK] POP ART schilderijen
pi_58960378
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 22:23 schreef Litso het volgende:
En misschien is het inderdaad niet echt pop-art, al denk ik wel dat het een beetje in de buurt van de stijl komt.
De pop art maakte o.a. gebruik van de beeldtaal van reclame en comics, vanuit het idee dat kunst niet elitair moet zijn. Dus kreeg je dat ze goedkoop drukwerk gingen nadoen, een grove print, een paar hoofdkleuren en zelfs tekst. Als je dat gebruik van kleuren en lijnen mooi vindt dan moet je je vooral niet druk maken of het nou pop art is of niet. Het is maar een stijl, om nog bij de stroming te willen horen ben je toch wat laat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58960667
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De pop art maakte o.a. gebruik van de beeldtaal van reclame en comics, vanuit het idee dat kunst niet elitair moet zijn. Dus kreeg je dat ze goedkoop drukwerk gingen nadoen, een grove print, een paar hoofdkleuren en zelfs tekst. Als je dat gebruik van kleuren en lijnen mooi vindt dan moet je je vooral niet druk maken of het nou pop art is of niet. Het is maar een stijl, om nog bij de stroming te willen horen ben je toch wat laat.
hier meer over pop art Voor de liefhebbers van POP ART

wat jij bedoeld zijn dit soort schilderijen

woensdag 28 mei 2008 @ 15:51:04 #23
105263 Litso
Interlectueel.
pi_58965960
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Precies
Zo naar huis en dan weer verder
pi_58966236
Wat leuk Lits, niet gek voor een eerste probeersel. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  woensdag 28 mei 2008 @ 16:20:52 #25
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_58966672
Tof! Zag het al in je nick, had het al gevraagd maar het hoe en wat wist ik niet. Kan je nagaan hoe snel FOK! is . Leuk om te zien, en om te doen (I presume) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')