Naar aanleiding van
Voor de liefhebbers van POP ART raakte ik enthousiast over popart en schilderen in het algemeen, en heb ik besloten het zelf ook eens te proberen.
Na wat tips van de users daar en wat informatie bij de winkel heb ik een setje spullen gekocht, namelijk een paar tubes acrylverf van het merk Amsterdam (zwart, wit, primair geel en cyaan en naftholrood), een paar penselen en wat doeken (twee van 30 bij 30 en twee van 20 bij 20 met een diepte van 2 cm).
Aangezien de laatste keer dat ik heb geschilderd rond de basisschool was had ik verder geen idee waar te beginnen, dus heb ik maar wat aangeklungeld.
Eerst maar eens een afbeelding om na te schilderen, namelijk mijn favoriete CD hoes:
![]()
Met Adobe flash omgezet naar iets makkelijker schilderbaars (en wat popart-achtiger) en het stuk eruit gekozen wat ik na wilde schilderen:
![]()
In lichte kleuren uitgeprint met een raster eroverheen en eerst maar eens dunnetjes nagetekend op het doek:
![]()
Toen ik tevreden was (na veel gepruts en gegum

) eerst maar eens een kleur geprobeerd te mengen voor de achtergrond. Dit blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want alles wordt al snel veel donkerder dan ik wilde. Ik ben gewend met kleuren op de pc te mengen, en dat is toch wel essentieel anders dan met echte verf kwam ik achter

De achtergrond ingevuld, en op basis daarvan andere kleuren gemengd.
Na twee uur had ik ongeveer dit:
![]()
Een aantal vlakken was nog veel te donker naar mijn smaak, maar die moesten eerst nog drogen, dus eerst maar eens een nachtje laten staan.
Vandaag weer verder gegaan, met als eerste doel een aantal kleuren lichter maken. Leuk, want dan mag je gaan mengen wat je ongeveer de dag ervoor hebt gemengd, wat nog moeilijker is dan uit de losse pols mengen. Ik maak ook elke keer de fout dat ik teveel kleur gebruik, waarna ik weer een flinke boel wit erbij mag gooien voordat het fatsoenlijk is.
Laptopje ernaast gezet om toch nog even te kunnen spieken tussendoor:
![]()
Vervolgens de andere tinten blauw gemengd, geschilderd, opnieuw gemengd, opnieuw geschilderd, en besloten het maar weer even zo te laten.
Tot slot de rode kleuren, wat aanzienlijk sneller ging omdat ik het nu allemaal een keer had gedaan. Helaas geen tussenmomenten, maar uiteindelijk ziet het er zo uit:
![]()
Zoals te verwachten is nog steeds een aantal kleuren te donker naar mijn smaak, en zit er een blauwtint tussen die me veel te grauw is. Zoals nog meer te verwachten zijn de fijnere stukken zoals de ogen en de mond, absoluut niet zoals ik ze wil. Afgezien van dat ik het erg moeilijk vind precies de lijntjes zo te zetten dat de gezichtsuitdrukking goed overkomt ben ik op een paar plaatsen uitgeschoten.
Ik wil dat nog wel rechttrekken, maar dat betekent dat ik weer opnieuw de juiste kleuren moet mengen, en aangezien dit nooit helemaal lukt ik een boel vlakken helemaal opnieuw moet schilderen. Sowieso wil ik eigenlijk een aantal vlakken nog een extra likje geven, wat het zelfde probleem op gaat leveren.
Voor vandaag wel weer leuk geweest, morgen ga ik verder

Nog even mijn ervariingen kort samengevat:
- Ik heb er echt enorm veel plezier in, en zit de helft van de tijd bijna met mijn tong uit mijn mond

- Mengen is moeilijker dan ik dacht. Veel moeilijker.
- De details moet ik ook nog echt even op oefenen.
- Beginnen door eerst maar eens na te tekenen en/of over te trekken is in mijn geval een verstandige keus geweest, uit de losse pols was ik sowieso al nooit zover gekomen

Morgen meer updates hopelijk