Goed topic
Ook ik lurk hier nog steeds
Beste DGK_REDACTIE,
Het hele fenomeen De Gouden Kooi heeft me enorm gefascineerd. Het spel, de maatschappelijke reactie, de groepsprocessen in het huis en op de fora, de interactie tussen publiek en spelers, publiek en redactie, redactie en spelers, de rol van de media, enz. enz. Op de streams naar het echte leven kijken en het 'ruwe materiaal'. En op de tv zien wat de regie er van maakte. Boeiend tot en met, zo'n kijkje in de keuken. De hele logistiek en organisatie van activiteiten. Niet alleen de spelers, ook de programmamakers hebben een bijzondere prestatie geleverd.
En met de uiteindelijke vorm van spelers in een soap, ben ik ervan overtuigd dat jullie goud in handen hebben. Ik heb met verwondering zitten kijken hoe de spelers een karakter vormden en van daar uit hun spel speelden, als ware ze hun eigen avatar waarmee ze de anderen eruit moesten acteren.
En wat nu? Gaan we de komende jaren een spelsoap krijgen met de duur van een televisiesiezoen? Of wordt het een never ending soap met steeds wisselende spelers, waarbij de kijker interactief is betrokken? Komt er nog een vleugje Idols bij? Dat mensen zich via DGK een rol in GTST kunnen spelen? Of wordt DGK juist een opvanghuis voor uitgerangeerde artiesten die nog niet door hebben dat ze uitgerangeerd zijn? Of gaan we de zelfkant van de samenleving erin gooien. Ook altijd mooie tv.
Kortom, ik zie nog genoeg varianten om nog jaren door te kunnen hiermee.
Jullie krijgen vaak het verwijt moreel verwerpelijk bezig te zijn. Door dit uit te zenden zou je een verkeerd signaal afgeven aan de maatschappij. Je zet aan tot haat en keurt pesterijen goed e.d.. Maar het is juist de rol van televisiemakers om dit menselijk gedrag te laten zien. Laat de mening zich maar in het publieke debat vormen, en niet aan de redactietafel. Zenden jullie het maar gewoon uit wat er gebeurd als je een stel mensen om een grote prijs laat spelen, het publiek omarmd of verwerpt het wel wat ze doen. Dat hebben we bij de finale goed kunnen zien.
Ik denk dat jullie voldoende zullen evalueren om erachter te komen dat voortaan de spelregels zeer consequent moeten worden gehandhaafd. Ik kon me bijvoorbeeld best voorstellen dat Natasia een periode lang een beschermde status heeft gehad ivm haar spraakmakende aanwezigheid, die jullie op dat moment hard nodig hadden. (of was dat echt allemaal propagandapraat van Huub?) Maar ik ga er van uit dat DGK voldoende naamsbekendheid heeft opgebouwd dat dit in een vervolg niet meer nodig is. Of hebben jullie hier nog iets op bedacht? Dat het aantal minuten dat iemand in een uitzending is geweest, op de een of andere manier een rol speelt in het spel. En dat jullie op die manier met een eerlijke spelregel voor jezelf een bescherming hebt ingebouwd dat de meest spraakmakende speler niet door de rest gewipt kan worden?
Ik weet niet of De Gouden Kooi geworden is wat jullie er van hadden verwacht. Of jullie dit uiteindelijke concept van spelen vanuit een rol, altijd voor ogen hebben gehad, of dat jullie gaandeweg erachter zijn gekomen dat het deze vorm moest krijgen. Maar uiteindelijk denk ik dat we terug kunnen kijken op anderhalf jaar unieke tv. Ben benieuwd wat jullie met deel 2 gaan doen.
Marco Polo en alle andere medewerkers, bedankt voor jullie inzet en het resultaat ervan, en hopelijk tot ziens.