Nee ik ook niet, maar het regent nu welquote:Op woensdag 28 mei 2008 21:25 schreef daanski82 het volgende:
hier in enschede romelt het een klein beetje maar nog niets echt spannends gezien
Jammer dat het over Duitsland ligt...quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:34 schreef aloa het volgende:
Als je de Cape kaarten mag geloven, dan is er de hele week nog (en daarna) een grote kans op onweer.
Vooral zondag en maandag
Het probleem is dat deze kaarten met de dag veranderen
En over het oosten van Nederland. Het had van mij ook nog wel een flink stuk mogen opschuiven naar het westen van Nederland.quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:08 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Jammer dat het over Duitsland ligt...
Moet je maar in een goed gedeelte van Nederland wonenquote:Op woensdag 28 mei 2008 22:43 schreef aloa het volgende:
[..]
En over het oosten van Nederland. Het had van mij ook nog wel een flink stuk mogen opschuiven naar het westen van Nederland.
doe je raam open!quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:30 schreef daanski82 het volgende:
* daanski82 gaat toch binnenkort een airco installeren tis mie te heet op de slaap kamer.
dus dat word slecht slapen
Die zijn op vakantie in Duitsland...quote:Op woensdag 28 mei 2008 23:35 schreef MissHobje het volgende:
Warm en klef en waar zijn die buien eigenlijk gebleven
paar leuke supercells boven Duitsland heb ik begrepenquote:Op woensdag 28 mei 2008 22:43 schreef aloa het volgende:
[..]
En over het oosten van Nederland. Het had van mij ook nog wel een flink stuk mogen opschuiven naar het westen van Nederland.
idd:quote:
quote:Hagelgewitter in Dortmund
Lokale Überflutungen gemeldet
Ein heftiges Gewitter hat am Abend Teile Dortmunds unter Wasser gesetzt. Das Unwetter hatte sich in den Abendstunden gebildet und dabei neben Starkregen auch große Hagelsteine mit einem Durchmesser von bis zu 5 Zentimetern gebracht. Ersten Berichten zufolge wurden zahlreiche Unterführungen unter Wasser gesetzt sowie Bäume vom Hagel teilweise entlaubt.
hoe zie je dat? Ik zie alleen buien die minder intensief worden net onder Parijs?quote:Op woensdag 28 mei 2008 23:51 schreef DemonRage het volgende:
MCSje in de maak in Frankrijk.
Hopelijk trekt dat ding niet te oostelijk.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 00:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
ESTOFEX geeft code 2 voor onze regio morgen.Nou maar hopen dat het dan eindelijk eens goed gaat lukken. In de toelichting spreekt men zelfs van kansen op tornado's vanwege de sterke windschering.
![]()
quote:SYNOPSIS
West European trough moves northward as southern main vort-max/short-wave trough axis turns from Tunisia into west Mediterranean. This negatively tilted and quite intense short-wave trough will provide QG forcing due to strong DCVA over west/north-west Mediterranean during the period. Affected air mass is slightly unstable due to rather moist low levels and neutral to slightly unstable lapse rates. Further north and east, hot subtropical air mass originating from northern Tunisia is present in the range of a high from Adriatic to Germany. Steep mid-level lapse rates are indicated by latest soundings over this region. Quite cool air mass is present in the range of two long-wave troughs over western, and eastern Europe.
DISCUSSION
Benelux, north-western Germany, western and southern Germany region
Strong southerly to south-easterly jet moves across Germany, where subtropical air mass characterized by steep mid-level lapse rates remains. In the boundary layer, moisture is expected to increase and CAPE will likely reach up to 2000 J/kg. Initiation will be uncertain again given strong capping inversion over most places. Cap will weaken further west near the German/French border, where initiation is most likely in the range of a weak convergence line. Thunderstorms that form will likely develop into supercells capable of producing large or very large hail as well as severe wind gusts given dry mid-level air mass. Due to cold pool formation, thunderstorms may cluster while moving rapidly northward into Benelux and north-western Germany. Tornadoes are forecast especially from the Netherlands to north-western Germany and Rhine valley, where high low-level helicity will develop in the evening hours. Given strong low-level vertical wind shear of more than 12 m/s in the lowest kilometer, even strong tornadoes are not ruled out. To the east and southeast, strong capping inversion and large scale sinking may suppress deep convection. However, every storm that may develop has the potential to become severe quickly, and an update may be necessary.
Klinkt goedquote:Op donderdag 29 mei 2008 00:28 schreef i2Them2 het volgende:
Thunderstorms that form will likely develop into supercells capable of producing large or very large hail as well as severe wind gusts given dry mid-level air mass.
Tornadoes are forecast especially from the Netherlands to north-western Germany and Rhine valley, where high low-level helicity will develop in the evening hours. Given strong low-level vertical wind shear of more than 12 m/s in the lowest kilometer, even strong tornadoes are not ruled out.
However, every storm that may develop has the potential to become severe quickly, and an update may be necessary.
Dsie ontwikkelt nog best hard ookquote:Op donderdag 29 mei 2008 01:38 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Op http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&soort=loop6uur&URL zie ik 2 stroken met neerslag elkaar botsen of samenvoegen, ene vanuit zuidwestelijke richting boven zuid/midden Frankrijk en de andere vanuit zuidoostelijke richting... Zo te zien komt dat deze kant op.
Lachen als jouw moeder net even boodschappen aan het doen is en midden in die tornado terecht komt!quote:
quote:Op donderdag 29 mei 2008 01:38 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Op http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&soort=loop6uur&URL zie ik 2 stroken met neerslag elkaar botsen of samenvoegen, ene vanuit zuidwestelijke richting boven zuid/midden Frankrijk en de andere vanuit zuidoostelijke richting... Zo te zien komt dat deze kant op.
die zal alleen het uiterste oosten van het land mogelijk aandoen. de rest is gewoon weer zwaar de pissang. Maar het is wel een mooi onweercomplex. Station Dyon meld iig zware regenval met 119 ontladingen per minuut.quote:Op donderdag 29 mei 2008 05:45 schreef aloa het volgende:
Er komt een groot complex vanuit Frankrijk (met onweer) op nederland afgestormd.
sat beeld
Volgens mij schuift de hoofdmoot van die hele zut onder de lijn Nijmegen - Amsterdam door. Heeft N-O NL nog niet veel.quote:Op donderdag 29 mei 2008 08:08 schreef appelsientje het volgende:![]()
dammm dat ziet er bizar uit op de buienradar....
Ik ben gelukkig gewoon droog overgekomen
Ik vraag me af of dat een supercel is geweest. Denk het eerlijkgezegd niet. Eerder op de avond hingen er wel 2 boven het westen van Duitsland. Zo eens kijken of ik daar nog plaatjes van heb.quote:Op donderdag 29 mei 2008 01:34 schreef area78 het volgende:
Ik heb niet zoveel verstand van het weer enzo, maar die bui in duitsland nu, is dat een supercell (omdat hij een beetje een andere kant op lijkt te gaan) ? En is dat nou wat ze een hook echo noemen?
[ afbeelding ]
Je mag een beetje hebben. Dan blijft hier nog meeeer dan genoeg overquote:Op donderdag 29 mei 2008 07:51 schreef dimage het volgende:
* dimage slaps roel
doe eens hier heen sturen ja. de grond scheurt hier van de droogte.
quote:Naar mijn mening is er morgen een redelijke kans op tornado's boven de Benelux. Ik neem een zeker risico dit te verkondigen, maar ik denk dat de kans relatief groot is vanwege...
- de grote kans dat er onweersbuien zullen ontstaan; dit is meestal het lastigste te voorspellen. een duidelijke trog in de stroming moet genoeg zijn
- de sterke windschering (verschil tussen de 10 meter wind en die op 500 hPa rond de 25 m/s of 50 knopen)
- de grote heliciteit van de stroming (i.e. draaing van de wind met de hoogte op een dergelijke manier dat stijgstromen gaan roteren)
- de aanwezigheid van een warmtefront-achtige zone, die waarschijnlijk met een flinke windsprong samengaat
- flinke onstabiliteit, die waarschijnlijk al dicht bij het aardoppervlak vrijkomt.
naast tornado's zijn ook grote hagelstenen mogelijk en hier en daar windschade die niet met tornado's samenhangt.
Hij is één van de mannen achter ESTOFEX.quote:
Op weerwoord hadden ze het net over dat die rode pit een supercel zou kunnen wezen. Hij is nu iig gesplit dus je moet nog maar zien hoe actief het blijft. Want de 'left-mover' sterft over het algemeen vaak af.quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
Goed, ik dacht dat we het ergste wel hadden gehad, maar als ik hier vanuit Maastricht in zuidelijke richting kijk komt er een zwarte lucht deze kant op.
Misschien een 'wallcloud'quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tering, wat komt hier aanzetten?
Megadonkere lucht en daar hangt een soort van nog donkerdere wolk 'in'.Hangt ter hoogte van de St. Pietersberg (zuiden van Maastricht)
Lijkt idd op een wallcloud. Trekt in noordwestelijke richting over Maastricht. Pik- en pikzwartquote:Op donderdag 29 mei 2008 09:39 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Misschien een 'wallcloud'![]()
. Ik denk dat je daar nog wel even goed zit
.
quote:VERKEERSOVERLAST DOOR ZWARE NEERSLAG
In Limburg komt zwaar onweer voor met veel ontladingen, kans op hagel en lokaal veel neerslag. Het onweerscomplex breidt zich langzaam naar het noord tot noordwesten uit.
Dit is mijn heftigste vooruitzicht volgens die jongens.quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Rond 10.00 uur kunnen we hier nog een paars gebiedje op de buienradar verwachten![]()
.
Die buien rond Limburg zien er echt merkwaardig uit. En dan kan ik alleen maar de radarbeelden zienquote:Op donderdag 29 mei 2008 09:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
De lucht achter dat complex aan, lijkt wel groen.
En dan is het paarsroze gebied nog niet eens hier aangekomen.
Ja, het zou nu toch flink moeten bliksemen als ik buienradar zo zien. Maar dat valt juist reuzemee *afklopt*quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:53 schreef ElectricEye het volgende:
Maastricht e.o gaat nog wat electriciteit geleverd krijgen denk ik.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:48 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Die buien rond Limburg zien er echt merkwaardig uit. En dan kan ik alleen maar de radarbeelden zien.
Van weerwoord / estofex.quote:Dat zijn flinke jongens...
Bericht van : Pieter (Karlsruhe, D)
Verstuurd op : vandaag, om 09:41
verstuur een e-mail
verstuur een privé-bericht
bekijk profiel
...die buien boven het Belgisch-Duitse grensgebied. Ze worden niet gevoed vanaf de grond, want daar is het te koel, dus deze buien geven ook geen kans op tornado's. Wel is er al op meerdere plaatsen hagel gemeld. Dat kunnen ook best grote hagelstenen zijn gezien het kaliber van deze buien.
Mijn verwachting is dat ze verder naar het noorden trekken en op uitgebreide schaal voor wateroverlast gaan zorgen. In de middag neemt de windschering in de onderste kilometers toe en ook de kans dat nieuwe buien ten zuiden van het huidige systeem -in een uiterst vochtige luchtmassa- vanaf het aardoppervlak gevoed gaan worden.
Ja, nu is een flat wel tof. Tenzij je op de bovenste verdieping woont en die voorspelde tornado het dak eraf jast, dan weer niet natuurlijk.quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..].
Ik zit eerste rij hier, op de vijfde verdieping.
Kun je in een keer door voor je vaarbewijs en vliegbrevet!quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:03 schreef Petra76 het volgende:
Straks tussen 11 en 12 rijles (Tilburg). Ben benieuwd
En die bij Aken lijkt ook duidelijk níet in te zakkenquote:Op donderdag 29 mei 2008 10:16 schreef i2Them2 het volgende:
Naast die ploffer bij Aachen, begint het nu ook weer te ploffen boven de Ardennen / noorden van Luxenburg.
Dit pokkeweer....quote:
ik vind het primaquote:Op donderdag 29 mei 2008 10:35 schreef Adelante het volgende:
Helaas trekt het te veel naar West ipv Noord
Klinkt heftig... misschien een update naar level 3?quote:DISCUSSION
Strong southerly to south-easterly jet moves across Germany, where subtropical air mass characterized by steep mid-level lapse rates remains. In the boundary layer, moisture is expected to increase and CAPE will likely reach up to 2000 J/kg. Initiation will be uncertain again given strong capping inversion over most places. Cap will weaken further west near the German/French border, where initiation is most likely in the range of a weak convergence line. Thunderstorms that form will likely develop into supercells capable of producing large or very large hail as well as severe wind gusts given dry mid-level air mass. Due to cold pool formation, thunderstorms may cluster while moving rapidly northward into Benelux and north-western Germany. Tornadoes are forecast especially from the Netherlands to north-western Germany and Rhine valley, where high low-level helicity will develop in the evening hours. Given strong low-level vertical wind shear of more than 12 m/s in the lowest kilometer, [/b]even strong tornadoes are not ruled out[/b]. To the east and southeast, strong capping inversion and large scale sinking may suppress deep convection. However, every storm that may develop has the potential to become severe quickly, and an update may be necessary.
Ga je op je fiets?quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:00 schreef kepler het volgende:
ik wil eigenlijk gaan chasen, maar ik heb geen autoMet de trein is ook weer wat
Goed voor je huid.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:02 schreef flugeltje het volgende:
Het werd hier ineens zo donker dat ik buienradar maar eens opgestart heb, damn, daar komt iets leuks voor me aan
Vervelende is alleen dat ik zo eigenlijk op de fiets moet stappen om nog wat boodschapjes te doen, ik denk dat ik nog maar even wacht
Ben benieuwd hoe de velden rondom Pinkpop er morgen uitzien, als er echt zoveel water gaat vallen vandaag kunnen we onszelf opmaken voor een modderbad....
Ach met de wind in je rug en een beetje doortrappen moet het lukken.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:07 schreef kepler het volgende:
[..]Brabant/Limburg is zo ver fietsen vanuit Delft
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |