quote:
Op maandag 9 juni 2008 10:02 schreef rene90 het volgende:Ben ik weer met nog even een kort vraagje. Hoelang doe je ongeveer over een schilderij, zeg "meet 3 girls" hoelang ben je daar nou mee bezig?
hoi rene
helaas is op deze vraag niet meteen een kort antwoord.
ik hou niet echt alle uren bij, maar bijv, het meest recente werk wat ik heb gedaan is een schilderij die ik
op verzoek van iemand had gemaakt, hij had het schilderij gezien dat bij mij hangt en wilde deze ook graag hebben. Oké.... dus ik aan het werk.. dit was een schilderij van 60x80 cm.
ik heb er een week over gedaan, ieder vrij uurtje dat ik had vooral 's nachts (soms tot 6 uur in de ochtend)
dus ik denk dat ik over dat schilderij in uren ongeveer 35 uur gedaan heb, kan ook meer zijn maar zeker niet minder. er zijn verschillende stadia's toevallig heb ik van dit schilderij tussendoor van het proces foto's gemaakt.
eerst het plaatje uitprinten natuurlijk, zonder het plaatje naast me kan ik niks
![]()
ik pak mijn doek, potlood en gummetje en ga tekenen, ben ik zo 3 uur zoet mee
wordt ook best een hoop in ''gegumd'' maar die gumstrepen werk ik later allemaal weg
met een héél dun laagje witte verf zie je later niets meer van
![]()
dan ga ik doe ik de tekening nog eens met een permanent marker (dunschrijver) die geeft
niet af, en is voor mij makkelijke om overzicht te houden, als ik onder het schilderen toch denk,
hé dit lijntje moet ietstje anders dan kan ik makkelijker doen dan dat ik de zwarte lijnen eerst
met verf zou invullen, want dan is de lijn dikker, en zou je verbeteringen eerder zien, en zo zie je er
niets meer van achteraf....
![]()
en dan ga ik schilderen, eerst alle vlakken die geel moeten doe ik wit, lijkt vreemd maar dan pakt de gele
kleur veel mooier op verzoek van de jongen heb ik sommige kleuren van het schilderij aangepast zoals
het raamkozijn rood i.p.v. wit en de lippen van de dame rose/rood i.p.v. fel rood
de achtergrond had ik eerst lichtblauw gedaan maar is later toch maar voor lichtgrijs vervangen
voor de achtergrond en gezicht heb ik acrylverf uit potjes gekozen, niet alleen omdat die kleur mooier was
maar ook omdat het dan veel gladder is qua oppervlakte, het geel van de haren is juist leuk als daar een beetje structuur inzit vindt ik dus dat doe ik dan weer met verf uit tube's
![]()
![]()
![]()
![]()
het duurdt ook zo lang omdat bijv. de huidskleur zeker 3x moet, ook wit, geel, en bijv. licht grijs
is het mooist na 3x de andere kleuren zijn meestal in 2x wel goed maar doe ik ook vaak 3x
omdat het rood bijv. dan net even mooier en feller wordt...
tja , misschien denk je jeetje wat een vreemde manier, ik heb geen idee hoe andere mensen het
doen, maar dit is mijn manier geworden, mensen die écht technieken hebben geleerd vinden dit misschien helemaal
een rare manier maar goed alle tips zijn welkom (behalve tips om met een projector of beamer te gaan tekenen

)
want die paar uurtjes tekenen is het probleem niet voor mij, en projector of beamer is me teveel gedoe.
dus ja om even op je vraag terug te komen, zal het drieluikje dat 3x 40x40cm was ook wel op zo'n 35 á 40 uur komen.
dat ik eraan gewerkt heb toendertijd, ik weet wel dat het nog een hele klus was toen.
zo

beetje uitgebreid antwoord op een korte vraag