Succes!quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:11 schreef Katinkat het volgende:
Wat een werk, maar wel een schitterend resultaat.
Toevallig ben ik hier ook met de voordeur bezig, maar wel net wat simpeler; kaalschuren, gronden en morgen voor de tweede keer aflakken.
Terecht opgemerkt!quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:37 schreef quo_ het volgende:
De complimenten voor de grondigheid en het geduld waarmee jullie dit aanpakken.
Wordt gegarandeerd heel mooi !
Wat ga je met die brievenbus doen? Past er niet echt meer bij lijkt me.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:03 schreef babsie.babsie het volgende:
Wat een klus. Een echt geval van Deutsche grundlichkeit. Knap van jullie en het resultaat is ook wel de moeite waard ( Dat is makkelijk te zeggen als je het zelf niet hoeft te doen). Nu dat ik gezien heb hoe goed je dit kunt durf ik mijn 7 slechte oude binnendeuren ook wel aan je toe te vertrouwen.
Nee hoor was maar een grapje. Groetjes
quote:Op zondag 25 mei 2008 13:09 schreef G1ml1 het volgende:
Wat een gedoe....maarja das altijd met Duitsers
Ik heb 'm even voor je opgemeten, hij is 1m10 breed.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:38 schreef Archont het volgende:
is dit ooit een dubbele deur geweest??
Dat was wel erg makkelijk geweest, maar dan was deze mooi oude deur voorgoed verloren gegaan.quote:Op zondag 25 mei 2008 18:30 schreef meike69 het volgende:
wat een karwei, ik was voor vervangen gegaan!
Ah zo!quote:Op zondag 25 mei 2008 21:24 schreef Rewimo het volgende:
Phluph, ik denk dat Archont bedoelt of de deur ooit in twee delen open heeft gekund. In de lengte dus, twee helften naast elkaar, zeg maar.
Daar waar de verf afkrapbaar of afschuurbaar was, is ie eraf gegaan.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:16 schreef Charisma het volgende:
vraagje, heb je nu de veel verflagen toch laten zitten op de deur buiten? je schreef dat je om de beslagen heen geplamuurd hebt en er geen grondverf op zat, ben je niet bang dat het snel weer gaat bladeren ?
jullie gaan wel snel zeg
Ehhh dankje!quote:Op maandag 26 mei 2008 09:45 schreef tnimble het volgende:
Mooie deur!
Even een aantal tips voor de rest / volgende keer:
Over "afbeit" hoor ik nu voor het eerst. Jammer. Met een verfbrander zijn we wel aan de slag geweest, maar op de één of andere manier lukte het niet goed. En na enkele flinke brandwonden heb ik dat ding maar in de hoek gesmeten.quote:- i.p.v van heel veel schuur werk, stof en het door de verflaag heen schuren is het veel sneller en beter om de oude verf er met afbeit af te halen of af te branden met hete lucht en verschillende vormen schrapers.
De lakplamuur hebben we uitsluitend in de laatste fase gebruikt, als het echt om een bijna onzichtbare afvlakking ging. Echte afdichtingen (in het hout) hebben we met gewone plamuur gedaan.quote:- lakplamuur alleen voor binnen gebruiken voor buiten is epoxymassa veel geschikter dit brokkelt er niet over een paar jaar al weer uit. In oude dueren grotere gaten niet vullen met epoxymassa maar een nieuw stukje hout inzetten.
Wanneer is er sprake van een grotere spleet? We hebben de (acrylaat)kit eigenlijk alleen gebruikt voor de flinke barsten in hoekjes tussen 2 panelen.quote:- spleten in oude deuren niet opvullen met kit, dit geeft verhoogt risoco op houtrot naast / onder de kit. Grotere spleten opvullen met een klein (los) strookje hout, kleine met paardehaar waaroverheen geplamuurt kan.
.quote:- De deurstijlen zijn wellicht niet van beton maar van sier kalk stucwerk of van graniet of van zandsteen.
Hocus pocus abracadabra!quote:- Het ijzeren beslag is waarschijnlijk nu mee geschuiurt waardoor de patina laag er af is. Deze moet nu eigenlijk eerst thermisch verzinkt worden en daarna voorzien worden van een zwarte verf. Het verzinken kan niet als het gemonteert zit. Een alternatief is om een zeer goede grond laag aan te brnegen voor het te schilderen. rust-oleum is vrijwel het enige merk verf dat langdurige bescherming bied tegen het doorrotten van het beslag.
Even ter verduidelijking: de juiste naam is afbijtquote:Op maandag 26 mei 2008 19:01 schreef phluphy het volgende:
Over "afbeit" hoor ik nu voor het eerst. Jammer. Met een verfbrander zijn we wel aan de slag geweest, maar op de één of andere manier lukte het niet goed. En na enkele flinke brandwonden heb ik dat ding maar in de hoek gesmeten.![]()
quote:Op maandag 26 mei 2008 19:01 schreef phluphy het volgende:
Met een verfbrander zijn we wel aan de slag geweest, maar op de één of andere manier lukte het niet goed. En na enkele flinke brandwonden heb ik dat ding maar in de hoek gesmeten.![]()
Hangt er een beetje van af per situatie wat makkelijker is. Houdt het even op een mm of 5. Dat wordt het echt beter om een dun strookje hout passend in de spleet te stoppen. Wel los want houtlijm geeft het zelfde effect als de kit.quote:Wanneer is er sprake van een grotere spleet? We hebben de (acrylaat)kit eigenlijk alleen gebruikt voor de flinke barsten in hoekjes tussen 2 panelen.
Er zitten wat beschadigingen vooral bij de brievenbus. Je zou daar kunnen peuteren om te zien of het voorzien is van een laagje kalk. Ook moet je daar kunnen zien of het zadan steen of graniet is. Als je in goolle afbeeldingen zoekt op graniet gevel en zandsteen gevel heb je wat vergelijking materiaal. Graniet en beton kunnen heeel erg veel op elkaar lijken. Je zou eventueel een gevel technisch bedrijf er naar kunnen laten kijken om het te reinigen en te herstellen.quote:.
Hoe kom ik daar achter?![]()
Valt best mee. de vrij matte zwarte verf steekt behoorlijk af tegen het grachtenpand groen. Met daglicht wordt het vrijwel grijs.quote:Hocus pocus abracadabra!Het ijzeren beslag is inderdaad geschuurd, met een dremel. Wij waren eigenlijk van plan er blanke Hammerite op te doen. Kan dat niet? Met name aan de buitenkant zou zwart niet meer opvallen, op een donkergroene achtergrond.
Dat maakt vrij weinig uit. Het is vooral het zuur, vocht en de zuurstof in de lucht die het ijzen laten oxideren.quote:Ik moet er wel even bijzeggen, dat de voordeur nooit direct in aanraking met regen zal komen. De deur is te diep in de deurpost gelegen om echt regenslag te krijgen. Dat scheelt toch heel erg in evt. verouderingsprocessen, of niet? Zeg alsjeblieft ja!![]()
Ik ben daarin niet echt een expert maar de manier van montage en de stijl van de deur te zien zou ik zeggen ergen tussen eind 18de eeuw tot max eind 19de eeuw. Ik denk dat als je weet waneer het huis gebouwd is je wat meer zekerheid hebt, aan de gevel te zien op deze fotos zeg ik meer eind 18de eeuw..quote:En dan nog een vraagje. Heb je toevallig enig idee hoe oud een deur als deze is?
Oh, de spleetjes die wij met kit deden waren nooit breder dan 2, max 3 mm. Zoals gezegd, we gebruikten het hoofdzakelijk voor de gebarsten (binnen)hoeken in de panelen.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 10:04 schreef tnimble het volgende:
Hangt er een beetje van af per situatie wat makkelijker is. Houdt het even op een mm of 5. Dat wordt het echt beter om een dun strookje hout passend in de spleet te stoppen. Wel los want houtlijm geeft het zelfde effect als de kit.
[..]
Hm. Welk soort het ook is, de behandeling qua vullen en verven zal toch hetzelfde zijn, lijkt me? (primer voor stenen ondergrond en dan betonverf?quote:Er zitten wat beschadigingen vooral bij de brievenbus. Je zou daar kunnen peuteren om te zien of het voorzien is van een laagje kalk. Ook moet je daar kunnen zien of het zadan steen of graniet is. Als je in goolle afbeeldingen zoekt op graniet gevel en zandsteen gevel heb je wat vergelijking materiaal. Graniet en beton kunnen heeel erg veel op elkaar lijken. Je zou eventueel een gevel technisch bedrijf er naar kunnen laten kijken om het te reinigen en te herstellen.
[..]
Maar Hammerite kan toch ook, of niet? Ik vind ze gewoon erg mooi zoals ze nu zijn, en wil ze alleen die beschermende laag geven.quote:Valt best mee. de vrij matte zwarte verf steekt behoorlijk af tegen het grachtenpand groen. Met daglicht wordt het vrijwel grijs.
Nou, het huis is gebouwd in 1750. Zou het dan toch de oorspronkelijke deur zijn?quote:Ik ben daarin niet echt een expert maar de manier van montage en de stijl van de deur te zien zou ik zeggen ergen tussen eind 18de eeuw tot max eind 19de eeuw. Ik denk dat als je weet waneer het huis gebouwd is je wat meer zekerheid hebt, aan de gevel te zien op deze fotos zeg ik meer eind 18de eeuw..
Misschien is "afbeit" de Duitse variant?quote:Op maandag 26 mei 2008 19:34 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Even ter verduidelijking: de juiste naam is afbijt
Kan dit zieke bericht verwijderd worden? Mafkeesquote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Misschien is "afbeit" de Duitse variant?
"Afbeit macht frei" of is dit té?
Bij dat soort spleetjes is het opvullen met paardehaar en afwerken met plamuur de veilige methode. Iets om rekening mee te houden als de deur over een x aantal jaar onderhouden moet worden.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 18:48 schreef phluphy het volgende:
[..]
Oh, de spleetjes die wij met kit deden waren nooit breder dan 2, max 3 mm. Zoals gezegd, we gebruikten het hoofdzakelijk voor de gebarsten (binnen)hoeken in de panelen.
Als het sier kalk is wil je alle verf er af hebben en opnieuw net pleisteren met kalk. Als het zandsteen of graniet is wil je allees er af hebben zodat je weer het kale natuursteen overhoud. Gaatjes en beschadigingen in natuursteen zijn weer netjes op te vullen met mortel die op kleur is gemaakt.quote:[..]
Hm. Welk soort het ook is, de behandeling qua vullen en verven zal toch hetzelfde zijn, lijkt me? (primer voor stenen ondergrond en dan betonverf?
[..]
Het verven met het systeem van het eerder genoemde merk is al eeen compromie. Als je het echt trnasparent wilt (toen de deur gemonteerd werd was het beslag of mat zwart of mat donker bruin) kun je dat wel doen. Moet je alleen hoed opletten dat je de zijkanten goed behandeld met de lak. Ook period controleren op roest vorming. Vooral bij de randen van de nagels waarzij door het beslag heen komen. Door het uitzetten en krimpen van het ijzer (hout det dit vrijwel niet) is dat een gevoelig punt.quote:Maar Hammerite kan toch ook, of niet? Ik vind ze gewoon erg mooi zoals ze nu zijn, en wil ze alleen die beschermende laag geven.
Dat zou best kunnen. Als de deur vervangen is zal de deur een herbruikte deur zijn.quote:[..]
Nou, het huis is gebouwd in 1750. Zou het dan toch de oorspronkelijke deur zijn?![]()
Ik ga het toch nog eens vragen, ik spreek af en toe nog iemand die er (en 5 generaties vóór hem) gewoond heeft.
Doen we ook niet, behalve dan wat blanke metaallak eroverheen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:51 schreef Rewimo het volgende:
De binnenkant is prachtig zo, met dat beslag
Niks meer aan doen!
Heel misschien zullen we dat morgen weten!quote:Op zondag 1 juni 2008 14:41 schreef Nanook24 het volgende:
Eindelijk weer internet op de laptop hier en dus de gelegenheid om te reageren.
Het is echt super mooi geworden zo Phluph maar wat heeft het een hoop tijd en werk gekost! Echt petje af voor jullie hoor.![]()
Ik ben ook heel benieuwd hoe het voorportaaltje er straks uit gaat zien als het klaar is.
Bedoel je dit vanuit een technisch oogpunt? Of qua smaak?quote:Op maandag 2 juni 2008 11:36 schreef tnimble het volgende:
Maar nog maals de stenen buitenkant hoort geen verf op te zitten maar gestuct te worden met kalk.
Buiten het aangezicht en smaak is er een zeer belangrijke technische reden. Alle bouwwerken moeten een dampdichtheid hebben die van binnen naar buiten afloopt. Voor een nieuwbouw woning is het bij normaal onderhoud vrijwel geen enkel probleem wat je ook doet omdat alle producten die te koop zijn op elkaar afgestemt zijn.quote:Op maandag 2 juni 2008 17:48 schreef phluphy het volgende:
[..]
Bedoel je dit vanuit een technisch oogpunt? Of qua smaak?
Technisch gezien ben ik het met je oneens, aangezien er voorheen ook al een verflaag op zat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |