abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59065287
Binnenkant is zeer mooi geworden!

Maar nog maals de stenen buitenkant hoort geen verf op te zitten maar gestuct te worden met kalk.
  maandag 2 juni 2008 @ 17:48:00 #52
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_59073832
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:36 schreef tnimble het volgende:

Maar nog maals de stenen buitenkant hoort geen verf op te zitten maar gestuct te worden met kalk.
Bedoel je dit vanuit een technisch oogpunt? Of qua smaak?

Technisch gezien ben ik het met je oneens, aangezien er voorheen ook al een verflaag op zat.
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 2 juni 2008 @ 17:51:16 #53
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_59073907
We kregen gisteravond om 20.30 uur de kolder in de kop, en besloten om nog de eerste verflaag aan te brengen. Deels uit nieuwsgierigheid over hoe het zou worden, en deels ook omdat het misschien wel de laatste droge avond/nacht zou worden voor de komende week.

Om 22.00 uur waren we klaar, en het is al goed te zien hoe mooi het gaat worden. Het heeft nog niet helemaal gedekt, dus echt mooi is het pas na de 2e (misschien wel 3e) laag. Maar we zijn al heel blij met het voorlopige resultaat. Nu is het weer wachten op een paar vrije uurtjes, voorafgaand op een voorspelde droge avond/nacht.

Als het allemaal lukt zal ik vanavond nog de foto's plaatsen.
... ♥ ik mis je ♥
  dinsdag 3 juni 2008 @ 21:12:06 #54
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_59100568
Omdat FOK! gisteren érg traag was, nu pas de foto's.

Work in progress:

Bijna klaar!

Tadáááááá !! De eerste laag zit erop!

Nu weer wachten op wat droge dagen om het echt helemaal af te maken.

Voorlopige tussenstand:
Binnenkant deur: 21 manuren

Buitenkant deur: (was 33,5)
Bijgekomen: 4,5 wordt: 38

Totaal: 59 manuren.
... ♥ ik mis je ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 3 juni 2008 @ 21:13:47 #55
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_59100624
Dat ziet er goed uit!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_59102595
Het is echt super mooi geworden Phluph. Echt veel mooier dan dat rare beige kleurtje dat er eerst op zat.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_59142230
quote:
Op maandag 2 juni 2008 17:48 schreef phluphy het volgende:

[..]

Bedoel je dit vanuit een technisch oogpunt? Of qua smaak?

Technisch gezien ben ik het met je oneens, aangezien er voorheen ook al een verflaag op zat.
Buiten het aangezicht en smaak is er een zeer belangrijke technische reden. Alle bouwwerken moeten een dampdichtheid hebben die van binnen naar buiten afloopt. Voor een nieuwbouw woning is het bij normaal onderhoud vrijwel geen enkel probleem wat je ook doet omdat alle producten die te koop zijn op elkaar afgestemt zijn.

In niet nieuwbouw krijg je te maken met technologische ontwikkelingen in de gebruikte materialen en bouwwijze. Hoe ouder een gebouw is hoe meer de methoden vanelkaar afwijken.

Tegenwoordig wordt voornamelijk met portlandcement gebouwd, voor ca het eerste kwartaal van de 20e euuw werdt een combinatie van portlandcement en luchtkalk gebruikt, daarvoor pure luchtklak, daarvoor combinaties van luchtkalk en leem, daarvoor enkel en alleen leem enz.

Een betonnenmuur of metselwerk gemaakt van portlandcement is vrijwel geheel vochtdicht, hard hydraulisch uit (tijdens het drogen wordt door een chemische reactie met het water de mortel hard) en is vrij hard en stijf.

Een oudere muur gemetselt met een kalk mortel of een muur gestuct met kalk mortel is gemiddeld vochtdicht, hard ahydraulisch uit (onder invloed van een chemische reactie met kooldioxide in de lucht vormt zicht een schil calciumcarbonaat, middenin hard de mortel niet uit) en is het vrij stug en flexibel.

Als je b.v. een oude muur opnieuw voegt met een moderne portlandcement gebaseerde voegmortel zal de muur stucueel zwak worden en kunnen shcueren. Dit omdat de kalk en de portlandcement anders uitzetten bij opwarming en afkoeling. De portlandcement is onvervormbaar en kan het krimpen en uitzetten niet opvangen.

Dan nu de verf (zelfde geldt voor het stucen van oude muren als bij verf. Een oude muur mag nooit met een cementgebonden mortel worden gestuct). Het metselwerk en een eventuele stuclaag op de oude muur bestaan uit kalk mortel. Kalk hard uit door een reacite met kooldioxide uit de lucht. Tussen de stenen en op de muur (bij stucwerk) ligt een massa vrije kalk deeltjes deze kalkdeeltjes worden vastgehouden door vocht aan de buitenkant is een harde schil van calciumcarbonaat die de stevigheid er aan geeft.

Brengen we nu een damp dichtere laag aan over de de schil van calciumcarbonaat (zoals moderne verf op polymeer (kunstof of hars) of b.v. een laag cement stucwerk) zal er bij vochtig weer veel minder vocht (vrijwel niets) kunnen door dringen, na verloop van tijd drogen de voegen (en stucwer) uit. De vrije kalk achter de harde laag calciumcarbonaat verliest zijn onderlinge binding en wordt los poeder en krimpt. Door de krimping komt er spanning te staan op de laag calciumcarbonaat die haarschruertjes gaat vertonen. De mortel tussen de stenen zal hierdoor zwak zijn en weg poederen. Ook stucwerk zal brokkelig worden en makkelijk kapot gaan.

Er is ook documentatie van de Nederlandse of de Belgische monumenten dienst waar dit in staat (minder gedetaileerd dan ik hier omschrijf) hierin staat ook nog een verhaal en aanbeveilingen over welke verven b.v. geschikt zijn voor houtwerk. Hiervoor geldt namelijk ook dat de verf aan de binnenkant een dichtheid S hoger dan humhumhum moet hebben en voor buiten lager dan huphuphup. Aanbevelingen voor typen stopverven kitten enz. (ik zal even kijken of ik hem nog kan terug vinden)
  vrijdag 6 juni 2008 @ 07:50:38 #58
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_59163149
Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg tnimble. Hier en daar heb ik wat moeite met het begrijpen van de "technische" aspecten, maar de strekking is duidelijk.

De scheurtjes waar je het over hebt (op één plek zelfs een echte scheur) zaten er al.
Op zich vinden we dit niet bezwaarlijk. Het huis zal er niet door instorten, en optisch gezien vinden we het wel passen bij dit huis.

Voor de rest denk ik dat een echte, perfecte restauratie, op dit moment voor ons geen optie zou zijn geweest. Dan hadden we op zijn minst een deel van het werk moeten uitbesteden, en daar hadden we gewoon geen budget voor gemaakt. Er zijn nog legio andere klussen in huis die budget slurpen.

Wat we nu hebben gedaan is in elk geval ervoor zorgen dat de deur zelf goed beschermd is tegen weersinvloeden en er ook nog eens duizend keer beter uitziet dan voorheen.
Het stenen portaal is dan misschien alleen optisch verbeterd, maar voor voorlopig is dat prima.

Misschien dat we over een aantal jaren, zodra onderhoud weer nodig is, alsnog voor de perfectie-optie gaan. Maar dat zien we dan wel weer.
... ♥ ik mis je ♥
pi_59201369
Het probleem is niet dat alleen het pleisterwerk problemen gaat (is) vertonen maar ook de achterliggende constuructieve muur.

De stappen om is zo'n geval (preventief) het in orde te brengen:
- verf verwijderen met afbijt middel
- boel enkele malen nat spuiten
- echt loszittende delen verwijderen
- gaten vullen met een mortel van kalk en zand
- alles net afwerken met een mortel van kalk en zilverzand of voor fijner kalk en marmer peoder (laatste hier niet het geval)

Dat is het mooie van de kalk. Zodra het beschadigt is er nog vriwe kalk die zich kan omzetten in calciumcarbonaat. Zelfherstellend. Alleen als het afgedicht blijft van de buitenlucht blijft het kapot tot het gaat verzakken / er af komt. Op dat moment heb je echte expert nodig om het van de grond op opnieuw op te metselen of pleisteren.

De volgende opfris beurt over een paar jaar is vroeg genoeg om het ook constructief te herstellen. Het resultaat is rima en ziet er 1000 keer beter uit dan het was. Proficiat.
  zaterdag 7 juni 2008 @ 23:10:07 #60
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59206227
Hulde wat een klus

Maar top om te zien hoe de deur en kozijn opknapt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59231574
Ook meegelurkt met open mond Wát een werk, maar wat een prachtig resultaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')