Nou als die Fransen buiten hun eigen grenzen komen dan vertikken ze het alsnog hoor.. Tijdens één van mijn vakantiebaantjes (post bezorgen in adam centrum), kreeg ik vaak te maken met toeristen die mij van alles vroegen.quote:Op zondag 18 mei 2008 15:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
TS is een keer buiten de nederlandse grenzen gekomen
Ik kots op jou en frankrijk. fransen zijn geeneens hoofdletters waard.quote:Op zondag 18 mei 2008 16:11 schreef nappei het volgende:
Fransen![]()
La langue française![]()
Iedereen die geen Frans spreekt
Omfgquote:Op zondag 18 mei 2008 16:11 schreef nappei het volgende:
Fransen![]()
La langue française![]()
Maar men probeerd het tenminste welquote:Op zondag 18 mei 2008 15:22 schreef Koenholio het volgende:
Fransen kunnen aan Zweden (en vast nog wel meer landen) een voorbeeld nemen. Als je daar wordt aangesproken in het Zweeds, en je maakt duidelijk dat je geen Zweeds spreekt, dan schakelt men daar moeiteloos over in het Engels.
In Nederland ook wel, maar dan krijg je vaak dat steenkolen, Nederlandse Engels.
Net zoals jij probeert te spellen zekerquote:
Laten we Frans-Vlaanderen niet vergeten.quote:Op zondag 18 mei 2008 20:15 schreef n00000b het volgende:
Annexeren dat Waals-Brabant, Moeskroen, Komen-Waasten en al die andere gejatte gemeenten door de franstaligen
quote:Op zondag 18 mei 2008 20:12 schreef ne0n het volgende:
vlaanderen bij nederland voegen!
walloniers bij frankrijk! wallonie zelf platwalsen en ook toevoegen aan nederland, luxemburg mag er ook bij.
opgelost!
Net zoals jij probeerd die lange leren jas aan te trekken met dat kruis aan de voorzijde.quote:Op zondag 18 mei 2008 18:42 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Net zoals jij probeert te spellen zeker
Uiteindelijk is Frans een dialectje van de streek rond Parijs.quote:Op zondag 18 mei 2008 14:43 schreef zagevent het volgende:
In Vlaanderen en Nederland spreekt men Nederlands. Dat weet iedereen. In Frankrijk en Wallonië spreekt men Frans. Dat weet ook iedereen. Als wij dus naar een gebied gaan waar men Frans spreekt, spreek ik ook Frans omdat ik niet kan rieken wie er in dat gebied Nederlands spreekt. Het lijkt me dus niet meer dan normaal dat je in een vreemd land de taal probeert te spreken die men daar spreekt. Het is tenslotte een vorm van beleefdheid en respect voor de locale bevolking
Blijkbaar ontbreekt de Franssprekende medemens aan dat respect. Dat wist men natuurlijk al langer. Kijk tenslotte maar naar de situatie in Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel. Zoiets zou niet waar zijn in Wallonië.
Nu schijnen ze te denken dat Frans dé taal van de wereld is en alle andere talen inferieur aan de hunne zijn, en dan vooral het Nederlands dat slechts een slijkerig jargon is, nietwaar Maurice Maeterlinck?![]()
Zij schijnen ook te denken dat iedereen Frans kan en maar moet weten dat ze Frans spreken. Zelfs in gebieden waar er buiten de schoolbanken amper Frans wordt gesproken.
Daarom, aan elke persoon die in ééntalig Nederlandse gebieden arrogant Frans spreekt zonder het eerst eens in het Nederlands te proberen: sterf. Dat laatste mag trouwens ook de Franse taal doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In andere landen is het heus niet zoveel beter dan in Nederland. Ook de mensen in andere landen hebben hun eigen accentje als ze een andere taal spreken.quote:Op zondag 18 mei 2008 15:22 schreef Koenholio het volgende:
Fransen kunnen aan Zweden (en vast nog wel meer landen) een voorbeeld nemen. Als je daar wordt aangesproken in het Zweeds, en je maakt duidelijk dat je geen Zweeds spreekt, dan schakelt men daar moeiteloos over in het Engels.
In Nederland ook wel, maar dan krijg je vaak dat steenkolen, Nederlandse Engels.
F: Ah très bien. Tu n'a tiré des enseignements des thèmes précédents.quote:Op zondag 18 mei 2008 16:11 schreef nappei het volgende:
Fransen![]()
La langue française![]()
Ik pas me wel aan gelang de taalsituatie en mijn vaardigheden.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:54 schreef Prego het volgende:
[..]
![]()
![]()
Nederlanders die denken dat iedereen Engels spreekt![]()
Fransen gebruiken ook alleen hoofdletters voor o.a. landen of instanties, qu'est ce qu'est la difference?quote:Op zondag 18 mei 2008 18:10 schreef Lakitu het volgende:
[..]
Ik kots op jou en frankrijk. fransen zijn geeneens hoofdletters waard.
En qua economie zijn het ook parasieten. Wel bedrijven in het buitenland overnemen, in eigenland 0,0 concurrentie toestaan.quote:
Ookal zijn ze spaans gewoon altijd "immer gerade aus" zeggenquote:Op maandag 19 mei 2008 13:05 schreef silver_bullet het volgende:
Inderdaad echt superkut, had het vorige week ook nog.
Stond in cadzand voor een supermarkt even op iemand te wachten die even snel wat wilde kopen. Komen er een paar trollen op de fiets naar mij toe en beginnen in het frans tegen mij aan te ouwehoeren. Dus ik zeg in het Engels. In English or Dutch please. Beginnen die wijven helemaal te zeiken dat ik een belgische nummerplaat op mijn auto heb zodoende frans moet spreken.
Die kutwijven wilden naar het strand maar heb ze mooi de andere kant uitgestuurd
quote:Op maandag 19 mei 2008 01:33 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
En er zaten een groepje engelse toeristen wat te eten. Toen de serveerster kwam, vroegen ze wat in het engels, zij antwoordde terug in het frans en zo ging het door![]()
Gezien het feit dat er steeds meer mensen Engels leren, is dat vrij normaal. Dit in tegenstelling tot Frans dat door steeds minder mensen wordt geleerd.quote:Op maandag 19 mei 2008 16:46 schreef nappei het volgende:
[..]
![]()
Engelsen die verwachten dat hun taal overal gesproken wordt...
quote:'La mort aux trousses' van Alfred Hitchcock
Luckas Vander Taelen zoekt de oorzaken van de eentaligheid van de Franstaligen
Vorige week meldde uitzendbureau Adecco dat het helaas niet veel kan aanvangen met de meeste Franstaligen die ingaan op vacatures bij Vlaamse bedrijven. Daarvoor is de talenkennis van de sollicitanten te "abominabel". Denk nu vooral niet dat ze bij Adecco extreem hoge eisen stellen. Van kandidaten wordt wel verwacht dat hun kennis van het Nederlands hen in staat stelt om bijvoorbeeld de veiligheidsvoorschriften op machines te lezen. Maar zelfs dat bescheiden niveau halen de meeste Franstalige werkzoekenden dus niet.
Superieur
Het totale gebrek aan enige elementaire kennis van andere talen is een oud zeer in de Franse Gemeenschap. In Brussel krijgen de meeste Franstalige jongeren tien jaar lang Nederlands onderwezen. Bij het verlaten van de humaniora zijn ze niet in staat ook maar een elementaire conversatie te voeren. Met hun kennis van het Engels is het al even erg gesteld. Daarvan is Olivier Chastel, de nieuwe staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken, een pijnlijke illustratie. Hij heeft wel de ambitie om België internationaal te vertegenwoordigen, maar hij spreekt geen vermaledijd woord Engels.
Sinds jaar en dag hoor ik de Franstaligen klagen over de kwaliteit van het taalonderwijs in hun scholen. Dat is zeker verre van ideaal, maar het echte probleem ligt elders. Tot niet zo heel lang geleden maakten weinig Franstaligen zich immers echt zorgen over hun eentaligheid. In hun ogen en oren was het Frans immers een wereldtaal. Binnen de Franse cultuur wordt dit beeld tot vandaag in stand gehouden. Luister maar eens naar het weinige Engels dat de Franse president Sarkozy machtig is. Het is in ieder geval al een vooruitgang vergeleken met François Mitterrand, die principieel geen woord Engels over zijn lippen liet komen. Nu is dat monolinguïsme geen typisch Frans gebrek; het is eigen aan alle grote culturen om de eigen taal als superieur te beschouwen. Wie tot een kleinere cultuur behoort, weet meestal wel dat hij het niet ver zal schoppen met zijn eigen taal. Talen leren is daar dan ook vanzelfsprekend.
Als de Franstaligen echt iets willen veranderen aan hun talenkennis, dan zullen ze eerst een belangrijke psychologische stap moeten zetten: erkennen dat het Frans een taal als een andere is, die niet meer of minder waard is. Voor veel Franstaligen is dit absoluut geen evidentie. Nog niet zo heel lang geleden sprak ik met een vooraanstaand Frans Europarlementair die me wou overtuigen dat het Frans de enige Europese taal is die zich leent tot hoogstaande filosofische overpeinzingen. Vele Fransen blijven ervan overtuigd dat hun taal drager is van waarden, alsof de ideeën van de Franse Revolutie voor altijd in die taal verankerd zouden zijn. Onlangs las ik een interview met een mediadeskundige van Ecolo die het belang van de Franse satellietzender TV5 verdedigde om de wereld "een Franstalige kijk op de feiten" te geven.
Het geloof in een internationale 'Francophonie' is een ander voorbeeld van dit haast romantische geloof dat een taal meer is dan een vehikel om gedachten over te brengen. De huidige communautaire spanningen in ons land hebben alles te maken met het verschillend aanvoelen van wat een taal is en waarvoor ze dient. De drie FDF-burgemeesters die in de Vlaamse rand op hun benoeming wachten zijn daar een goed voorbeeld van. Voor geen van hen is het denkbaar aan een andere taal dan het Frans voorrang te geven, ook al wonen ze in Vlaanderen. Frans spreken, altijd en overal, zien zij als een mensenrecht.
De absolute liefde voor hun taal is een blinde bekrompenheid geworden, die hen niet in staat stelt de meerwaarde te begrijpen om jezelf in een andere taal uit te drukken. Net zo moeilijk hebben veel Brusselse politici het met de internationalisering van de hoofdstad. Toegeven dat er minder Frans wordt gesproken in Brussel zien zij als een onaanvaardbare politieke nederlaag. Terwijl de wereld rondom hen steeds meertaliger wordt, groeien Franstalige jongeren op in een artificiële eentalige wereld. Le monde en version française. In Wallonië lopen alle films in gedubde versie. Filmtitels worden systematisch vertaald, zodat je in een gesprek met Franse cinefielen nooit weet over welke film ze het hebben. Of wist u dat North by Northwest van Hitchcock bij onze zuiderburen La mort aux trousses heet?
Franse illusie
Ik leerde als kleine jongen Engels met Fred Flintstone en The Man from U.N.C.L.E. maar dat educatieve plezier is jonge Franstaligen niet gegund : op geen enkele Franstalige zender is er één serie of film te zien in version originale, zelfs niet bij cultuurzender Arte. Anderstalige interventies in het tv-journaal worden met een commentaarstem oversproken.
Radiopresentatoren slagen er niet in één Engelstalige songtitel correct uit te spreken. Tot voor de komst van de dvd was het in Brussel nagenoeg onmogelijk om films in de oorspronkelijke versie te huren. En hoe onwaarschijnlijk het ook moge lijken voor Vlamingen: als je naar MTV wil kijken in de hoofdstad, krijg je de Franse gedubde versie. Zo groeien Brusselse jongeren op met een vertekend wereldbeeld en de illusie dat iedereen overal Frans verstaat. Groot is de ontnuchtering als ze dan op hun achttiende ontdekken dat ze geen werk vinden omdat ze enkel Frans spreken.
Ondertitels
Onlangs werd Fadila Laanan, Franstalig minister van Cultuur, geïnterpelleerd over het systematische dubben bij de RTBF. Haar antwoord luidde dat je de mensen die niet graag ondertitels lezen toch niet kan uitsluiten. Volgens haar ligt het probleem elders. Waar dan wel wist ze niet te vertellen, enig initiatief kwam niet in zicht.
Toch zullen zelfs de meest bekrompen Franstalige politici moeten inzien dat hun linguïstisch nombrilisme niet meer van deze tijd is. Want als jonge werkzoekenden niet in staat zijn om zelfs maar een anderstalige gebruiksaanwijzing te begrijpen, zit er toch iets behoorlijk fout. De eerbare verdediging van de Culture française kan toch geen excuus zijn om de eigen bevolking tot de marginaliteit te veroordelen?
Dat is omdat veel mensen in het buitenland denken dat België zo Franstalig is als Frankrijk.quote:Op maandag 19 mei 2008 13:05 schreef silver_bullet het volgende:
Inderdaad echt superkut, had het vorige week ook nog.
Stond in cadzand voor een supermarkt even op iemand te wachten die even snel wat wilde kopen. Komen er een paar trollen op de fiets naar mij toe en beginnen in het frans tegen mij aan te ouwehoeren. Dus ik zeg in het Engels. In English or Dutch please. Beginnen die wijven helemaal te zeiken dat ik een belgische nummerplaat op mijn auto heb zodoende frans moet spreken.
Die kutwijven wilden naar het strand maar heb ze mooi de andere kant uitgestuurd
Achteraf kan ik er wel om lachen, omdat ze elkaar dondersgoed konden verstaan.quote:Op maandag 19 mei 2008 16:46 schreef nappei het volgende:
[..]
![]()
quote:Op dinsdag 20 mei 2008 01:21 schreef Tichelaar het volgende:
Je kunt in zo'n geval iig brak Frans gaan spreken, dan gaan ze wel over op brak Engels:
jai niet parel pas franse
Boet I ken speik Engels
Verdedigen ...of verspreiden? Grote delen van Frankrijk zijn oorspronkelijk niet Franstalig, nu nog steeds zijn er autochtonen wiens moedertaal iets anders is.quote:Op maandag 19 mei 2008 22:46 schreef vanRillandBath het volgende:
Ik heb altijd grote bewondering gehad voor de wijze waarop de Fransen hun taal verdedigen. Daar zijn ze nog werkelijk fier op hun taal. In Nederland kunnen we een hoop van hen leren.
In Italië en Spanje dezelfde problemen.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 01:48 schreef tim2308 het volgende:
Ze zijn niet te beroerd om Engels te spreken, ze kunnen het gewoon niet. Engelse films worden nagesynchroniseerd en ik spreek beter Italiaans dan mijn collegae (die een horecaopleiding op MBO+ niveau hebben gedaan) Engels. En zelf vinden ze het ook erg, maar ja, met zo'n onderwijssysteem....
Dat slaat werkelijk nergens op...heel Amerika is oorspronkelijk niet Europeestalig..quote:Op dinsdag 20 mei 2008 07:44 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Verdedigen ...of verspreiden? Grote delen van Frankrijk zijn oorspronkelijk niet Franstalig, nu nog steeds zijn er autochtonen wiens moedertaal iets anders is.
Ik bedoel dat er nu nog steeds mensen zijn die voor hun eigen taal tegen het Frans knokken, in Frankrijk (zoals Occitaniërs). Officieel Fransen dus, maar niet echt verdedigers van de Franse taal.quote:Op woensdag 21 mei 2008 04:53 schreef nappei het volgende:
[..]
Dat slaat werkelijk nergens op...heel Amerika is oorspronkelijk niet Europeestalig..en wat te denken van Nederland waar onverstaanbare dialecten ook lange tijd hoogtij hebben gevierd...
Wat een knoopje dan die Admiraalquote:Op woensdag 21 mei 2008 07:21 schreef LOCALMOTION het volgende:
Voor de laatste keer waarom de Fransen last hebben,om Engels te leren/te spreken. Misschien is het waar!!
Wie weet-time will tell.....
A U.S. Navy Admiral was attending a naval conference that included Admirals
> from the U.S. , English, Canadian, Australian and French Navies. At a
> cocktail reception, he found himself standing with a large group of Officers
> that included personnel from most of those countries.
> Everyone was chatting away in English as they sipped their drinks but a
> French admiral suddenly complained that, 'whereas Europeans learn many
> languages, Americans learn only English.' He then asked, 'Why is it that we
> always have to speak English in these conferences rather than speaking
> French?'
> Without hesitating, the American Admiral replied 'Maybe it's because the
> Brits, Canadians, Aussies and Americans arranged it so you wouldn't have to
> speak German.'
> You could have heard a pin drop
En zonder de hulp van de Fransen, hadden de Amerikanen hun onafhankelijkheidsoorlog nooit gewonnen...quote:Op woensdag 21 mei 2008 09:21 schreef stbabylon het volgende:
Slightly OT, maar Frankrijk is toch echt bevrijd door voornamelijk Engels sprekende. Dat dat kon omdat de Russen aan de oost kant zaten te knokken is beside the point.
ehm ?quote:Op woensdag 21 mei 2008 07:21 schreef LOCALMOTION het volgende:
Voor de laatste keer waarom de Fransen last hebben,om Engels te leren/te spreken. Misschien is het waar!!
Wie weet-time will tell.....
A U.S. Navy Admiral was attending a naval conference that included Admirals
> from the U.S. , English, Canadian, Australian and French Navies. At a
> cocktail reception, he found himself standing with a large group of Officers
> that included personnel from most of those countries.
> Everyone was chatting away in English as they sipped their drinks but a
> French admiral suddenly complained that, 'whereas Europeans learn many
> languages, Americans learn only English.' He then asked, 'Why is it that we
> always have to speak English in these conferences rather than speaking
> French?'
> Without hesitating, the American Admiral replied 'Maybe it's because the
> Brits, Canadians, Aussies and Americans arranged it so you wouldn't have to
> speak German.'
> You could have heard a pin drop
Dat klopt, en meer dan de helft van alle Nederlanders spreekt Engels, op dit forum waarschijnlijk zelfs 90%.quote:
Fransen die de enige zijn die het niet sprekenquote:Op maandag 19 mei 2008 16:46 schreef nappei het volgende:
[..]
![]()
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 08:24 schreef LOCALMOTION het volgende:
Silencer666 -Wat je schreef /zei is niet waar over Amerikanen. Ik ben geen Nederlander-maar een Amerikaan
van geboorte. Aan nemen dat iedereen Engels moet leren en spreken is bij mij niet hoor.Ik nam de moeite
om de Nederlandse taal te leren.Mijn vrouw vond het leuk -met haar hulp ben ik een beetje verder gekomen.
Zij is een Molukse en ben erg trots op haar.Nu leer ik niet alleen haar taal maar ook Nederlands.
Een gebrek van sommige Nederlanders, ze zeiken te veel--klagen over kleine dingen en alles om hun heen.
Alleen vraag ik aan iedereen,als je ziet dat ik iets verkeerd heb geschreven of gezegd.....corrigeer mij,dat heb ik liever.Wij worden nooit te oud om iets van elkaar te leren, alleen als je koppig of ignorant bent. Mijn dank...
Mahalo nui loa till we meet again... from The Islands of Aloha and Ohana Spirit Localmotion
Nah, ligt toch iets te dichtbij ons voor zulke maatregelen... afsteken en laten wegdrijven dunkt me.quote:
Het Nederlands is geen gemiddelde van wat er in Vlaanderen en Nederland gesproken werd. Het Standaardnederlands is voor zover ik weet vooral gebaseerd op Hollands en Brabants; talen als West-Vlaams, Limburgs, Nedersaksisch en Fries hebben er geen of nauwelijks invloed op gehad.quote:Op maandag 19 mei 2008 00:18 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Uiteindelijk is Frans een dialectje van de streek rond Parijs.
Het is niet zoals het Nederlands een gemiddelde van wat er in Vlaanderen en Nederland gesproken werd/wordt.
Ik vind de Franse spelling anders heel inzichtelijk.quote:Wat Frans bijzonder moeilijk maakt om te leren, is dat de spelling totaal niet aangepast is (iemasjinee voe kau'n eekrievei komielfoo?)
Hint: een diploma met voldoendes voor bepaalde talen betekent niet dat diegene de talen ook daadwerkelijk goed beheerst!quote:Op donderdag 11 september 2008 16:45 schreef Herr_Munk het volgende:
Het blijft natuurlijk behoorlijk vreemd dat we hier in Nederland de school niet met een diploma mogen verlaten voordat we een stuk of 20 talen kunnen spreken terwijl er in een drietalig land, zoals België, toch idioten rondlopen die alleen frans kunnen spreken.
Want het Engels van die Zweden is wel accentloos?quote:Op zondag 18 mei 2008 15:22 schreef Koenholio het volgende:
Frankrijk is vakantieland #1 onder Nederlanders; in een onzer buurlanden spreekt men Frans; veel wetenschappelijke literatuur is opgesteld in het Frans; etc.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:11 schreef -Beer- het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom we op de middelbare school Frans leren ipv Spaans. Spaans is een veel grotere taal die mijn inziens niet onder doet aan Frans.
Alsof ik in mijn dagelijks leven met Frans te maken krijgquote:Op donderdag 11 september 2008 19:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Frankrijk is vakantieland #1 onder Nederlanders; in een onzer buurlanden spreekt men Frans; veel wetenschappelijke literatuur is opgesteld in het Frans; etc.
Dat Spaans een wereldtaal mag heten betekent niet dat het voor de gemiddelde Nederlander ook een nuttige taal is. Hoe vaak krijg je als Nederlander nu in het dagelijks leven te maken met de Spaanse taal?
De Nederlander die het iets verder schopt dan de rest heeft er wel veel meer profijt van. En inderdaad, hoeveel meer krijgt de gemiddelde Nederlander te maken met Frans dan met Spaans?quote:Op donderdag 11 september 2008 19:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Frankrijk is vakantieland #1 onder Nederlanders; in een onzer buurlanden spreekt men Frans; veel wetenschappelijke literatuur is opgesteld in het Frans; etc.
Dat Spaans een wereldtaal mag heten betekent niet dat het voor de gemiddelde Nederlander ook een nuttige taal is. Hoe vaak krijg je als Nederlander nu in het dagelijks leven te maken met de Spaanse taal?
quote:Op donderdag 11 september 2008 19:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
veel wetenschappelijke literatuur is opgesteld in het Frans
Das niet zo gek, in Zweden en Finland is Engels een officiele 2e taal die vanaf (het scandinavische equivalent van) groep 3 verplicht gegeven wordt.quote:Op zondag 18 mei 2008 15:22 schreef Koenholio het volgende:
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar Frans is dan in ieder geval nog nuttig als je naar België (buurland) of Frankrijk (vakantieland #1) gaat. Dat kan je van Spaans niet zeggen: je moet minstens enkele duizenden kilometers reizen om ergens te komen waar de bevolking Spaans spreekt.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:27 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Alsof ik in mijn dagelijks leven met Frans te maken krijg
Niet álles wat Fransen zeggen is een leugen om hun gebrek aan kennis van het Engels te verbloemen...quote:Op donderdag 11 september 2008 21:35 schreef tuxepux het volgende:
[..]
![]()
Dat maken die Fransen zichzelf graag wijs, omdat ze te beroerd zijn om Engels te leren.
Dat is jouw mening.quote:Op zondag 18 mei 2008 14:43 schreef zagevent het volgende:
Het is tenslotte een vorm van beleefdheid en respect voor de locale bevolking
Daar begint het probleem.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Frankrijk is vakantieland #1 onder Nederlanders
En waarom zou je ook de Engelse termen gebruiken? Als die termen in het Frans niet gangbaar zijn, waarom zou je ze als receptiemedewerker dan wél gebruiken tegen de klant? Als receptionist ben je er voor de klant, niet andersom.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:59 schreef psv-gomes het volgende:
hier bij de receptie kunnen we niet eens de standaard engelse woorden gebruiken ( bv check out, check in, ) nee dat moet maar vertaald worden in het frans om dat die fransen het anders niet snappen
als je niet bejaard bent kan ik me voorstellen dat je liever naar Spanje gaat dan dat grouwe land België.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar Frans is dan in ieder geval nog nuttig als je naar België (buurland) of Frankrijk (vakantieland #1) gaat. Dat kan je van Spaans niet zeggen: je moet minstens enkele duizenden kilometers reizen om ergens te komen waar de bevolking Spaans spreekt.
[..]
Niet álles wat Fransen zeggen is een leugen om hun gebrek aan kennis van het Engels te verbloemen...
Precies, ze is er voor de klant, en als die klant geen Frans kan of dat weigert, past ze zich maar aan.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:09 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En waarom zou je ook de Engelse termen gebruiken? Als die termen in het Frans niet gangbaar zijn, waarom zou je ze als receptiemedewerker dan wél gebruiken tegen de klant? Als receptionist ben je er voor de klant, niet andersom.
Dat nota bene in Frankrijk ligt.quote:
pardon, ik verspreek me weleens tegen de fransen dat ik er een woordje engels doorheen gooi, kan gebeuren. kwestie van gewoonte...quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Precies, ze is er voor de klant, en als die klant geen Frans kan of dat weigert, past ze zich maar aan.
ik spreek iedereen in het frans aan...quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat nota bene in Frankrijk ligt.
Je mag als Fransman toch zeker wel verwachten dat je in Frankrijk in je eigen taal wordt aangesproken?
Dat is nuprecies het punt waar het hier om gaat.. Ik mag als nederlander toch wel verwachten dat ik in Nederland in me eigen taal word aangesproken?quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat nota bene in Frankrijk ligt.
Je mag als Fransman toch zeker wel verwachten dat je in Frankrijk in je eigen taal wordt aangesproken?
zie wat ik hier boven typte......quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:22 schreef theKiD het volgende:
[..]
Dat is nuprecies het punt waar het hier om gaat.. Ik mag als nederlander toch wel verwachten dat ik in Nederland in me eigen taal word aangesproken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |