Die snoepreisjes zijn al lang geen incident meer te noemen, dat is wat mij betreft ook niet het belangrijkste punt. De fraude en eerdere kritische rapporten hebben blijkbaar tot niets geleid. En uit het bericht maak ik ook op dat de ouders van de leerlingen alles wel prima vonden.quote:In een nieuwe beoordeling door de Inspectie van het Onderwijs komt de school nog slechter uit de bus dan in alle voorgaande rapporten. Daarin werd de school al beticht van fraude en het organiseren van bedevaartsreizen naar Mekka op kosten van de overheid.
In het nieuwste rapport, dat vandaag verschijnt, is de middelbare school gezakt naar de laagste gradatie van ’zeer zwakke school’. De inspectie gaat de Ibn Ghaldoun onder intensief toezicht stellen. De school moet binnen een week een verbeterplan indienen.
Volgens de inspectie is de situatie op de school, ondanks eerdere kritische rapporten, alleen maar verslechterd. Er staan onbevoegde docenten voor de klas en daarnaast is de kwaliteit van de examens en van de leerlingenzorg ver onder de maat.
Absurd
De Rotterdamse onderwijswethouder Leonard Geluk (CDA) spreekt van een absurde situatie en wil dat aanhoudend slecht presterende scholen gesloten kunnen worden.
„Ik vind het onacceptabel dat kinderen onderwijs krijgen op zeer zwakke scholen. Het kabinet moet dergelijke scholen per direct kunnen sluiten, maar daarvoor is een verruiming van de wet nodig.”
Hoewel de druk van alle kanten op de school wordt gelegd, vreest voorzitter Belgacem Naas de toekomst niet: „Als ze de school sluiten, start ik gewoon een privéschool.”
Het nieuwste rapport slaat volgens Naas nergens op: „De opbrengsten van het vmbo zijn gewoon voldoende. We erkennen wel dat de leerlingenzorg moet verbeteren: meer individuele aandacht en begeleiding zijn nodig.”
Reizen
Eind vorig jaar kwam Ibn Ghaldoun voor het eerst in opspraak.
De inspectie constateerde toen dat de school voor ruim 200.000 euro aan overheidsgeld bedevaartsreizen naar Mekka had georganiseerd. Ook waren er touringcars van gekocht. Het rijk vorderde 1,2 miljoen euro terug van de school, maar het schoolbestuur vertikte het om het geld terug te betalen. Het heeft beroep aangetekend. Die procedure loopt nog.
Tot de confessionele partijen - en daarmee artikel 23 - het veld hebben geruimd en kinderen niet langer op overheidskosten vergiftigd kunnen worden met het geloofquote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:56 schreef Burghardt het volgende:
Rest toch de vraag: hoe lang kan zo'n school maar door blijven gaan voor een leerinstelling?
Speciaal onderwijs moet blijven bestaan, hoor.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Hamilcar het volgende:
Ik word zo moe van speciaal onderwijs. We willen toch één samenleving zijn, één maatschappij? Nou, vertel mij dan maar waarom we kinderen allemaal een andere basis meegeven zodat we van jongsafaan verdeeld zijn.
Integratie is dweilen met de kraan open als we 'toelaten' dat deze mensen nooit iets te maken hoeven te hebben met de Nederlandse maatschappij op het aanvragen van subsidie en wat heb je niet na.
Allemaal hetzelfde, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Hamilcar het volgende:
Ik word zo moe van bijzonder onderwijs. We willen toch één samenleving zijn, één maatschappij? Nou, vertel mij dan maar waarom we kinderen allemaal een andere basis meegeven zodat we van jongsafaan verdeeld zijn.
Integratie is dweilen met de kraan open als we 'toelaten' dat deze mensen nooit iets te maken hoeven te hebben met de Nederlandse maatschappij op het aanvragen van subsidie en wat heb je niet na.
Alle kinderen het beste onderwijs dat mogelijk is ja. Wat een schrikbeeld!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:28 schreef Xith het volgende:
[..]
Allemaal hetzelfde, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg?![]()
![]()
Bingoquote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Gia het volgende:
Het bijzonder onderwijs mag wmb helemaal weg. Op grond van welke overtuiging dan ook.
Omdat er een religieuze school slecht scoort trek je het gehele bijzondere onderwijs in twijfel? Beetje generaliserend. Waarom zouden we één samenleving, één maatschappij moeten zijn? Dat klinkt nogal eng als je het mij vraagt en onwenselijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Hamilcar het volgende:
Ik word zo moe van bijzonder onderwijs. We willen toch één samenleving zijn, één maatschappij? Nou, vertel mij dan maar waarom we kinderen allemaal een andere basis meegeven zodat we van jongsafaan verdeeld zijn.
Daar heb je dan wel weer gelijk in. Zo'n religieuze school werkt de integratie niet in de hand zeker niet als de kwaliteit van het onderwijs verder beneden peil is. Sluiten die school.quote:Integratie is dweilen met de kraan open als we 'toelaten' dat deze mensen nooit iets te maken hoeven te hebben met de Nederlandse maatschappij op het aanvragen van subsidie en wat heb je niet na.
mwah die andere basis krijgen ze van thuis af toch wel mee of er nu op school eerst een uur uit de bijbel of de koran wordt gelezen veranderd daar weinig aan ... dan moeten ze maar een uur langer op school blijvenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Hamilcar het volgende:
Ik word zo moe van bijzonder onderwijs. We willen toch één samenleving zijn, één maatschappij? Nou, vertel mij dan maar waarom we kinderen allemaal een andere basis meegeven zodat we van jongsafaan verdeeld zijn.
nu ja nooit ... ik neem aan dat ze meer dingen doen dan thuiszitten en naar school/moskee gaanquote:Integratie is dweilen met de kraan open als we 'toelaten' dat deze mensen nooit iets te maken hoeven te hebben met de Nederlandse maatschappij op het aanvragen van subsidie en wat heb je niet na.
Zoals in "Ein Volk, Ein Reich, ein Führer"?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Hamilcar het volgende:
Ik word zo moe van bijzonder onderwijs. We willen toch één samenleving zijn, één maatschappij? Nou, vertel mij dan maar waarom we kinderen allemaal een andere basis meegeven zodat we van jongsafaan verdeeld zijn.
En fuck de kinderen. Die bekijken het maar en zadelen we op met 6 jaar geloofs-indoctrinatie.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:42 schreef Stew het volgende:
Ik ben blij dat in een democratie mensen, ook ouders, hun eigen keuze mogen maken.
mjah ... maar wat kan jouw dat nou eigenlijk schelen?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:43 schreef Jarno het volgende:
[..]
En fuck de kinderen. Die bekijken het maar en zadelen we op met 6 jaar geloofs-indoctrinatie.
Je wordt als kind altijd in meer of mindere mate opgevoed in de geest van de levensovertuiging van de ouders. Daar kan een religie in centraal staan, maar ook een sterke politieke voorkeur of een bepaalde levensfilosofie. Daar is niets mis mee, zolang het kind ruimte genoeg heeft voor eigen ontwikkeling.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:43 schreef Jarno het volgende:
[..]
En fuck de kinderen. Die bekijken het maar en zadelen we op met 6 jaar geloofs-indoctrinatie.
Ik vind je laatste paragraaf veel te kortzichtig. Een school leidt niet alleen op qua inhoudelijke kennis, maar ook op sociaal en maatschappelijk gebied. Er bestaan verschillende pedagogische stromingen met ieder hun ideeën over hoe zoiets het beste zou kunnen gebeuren. Dat is een belangrijke vrijheid die wat mij betreft zeker wel tot uiting mag komen in verschillende vormen van onderwijs. We hebben een inspectie die erop toeziet dat er geen absolute grenzen worden overschreden en de kwaliteit voldoende is, daarnaast hebben we Citotoetsen en centrale eindexamens die objectief de vakkennis toetsen. Dat systeem is streng genoeg, enkel moet de inspectie misschien doortastender optreden bij zulke probleemgevallen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:16 schreef Hamilcar het volgende:
Ik woon toevallig naast een islamitische basisschool en er zitten zero 'witte Nederlandse' kinderen op. De ouders van de kinderen brengen hun kroost van heinde en verre met de wagen naar school. Ik durf te stellen dat dit funest is voor de integratie en de samenleving. Noem het generaliseren maar met laffe uitspraken en laf beleid los je niks op.
Dan nog wat. Mensen die bang zijn voor één maatschappij - de scholen zijn bedoeld om kinderen klaar te stomen voor hun toekomstige carrière. Je wilt ze dus allemaal dezelfde basis normen en waarden meegeven. Kinderen op bijv. islamitische scholen krijgen geheel andere normen en waarden mee met als gevolg, je raadt het al, frictie in de maatschappij. Sla de geschiedenisboeken er eens op na, het bijzonder onderwijs is toentertijd een concessie geweest van de overheid aan de religieuze partijen en na dik 100 en nog wat jaar hebben we die concessie nog steeds niet weggepoetst. Sterker nog, als het aan dit kabinet ligt worden er nog meer religieuze zaken doorgedrukt.
Hm, ik denk dat hier twee discussies door elkaar lopen. Het ene vraagstuk is of we één of meerdere methodes moeten hebben die scholen hanteren en het andere is of bijv. islamitische scholen de integratie tegengaan. Het eerste is volgens mij meer theoretisch dan praktijk gericht en het tweede juist meer praktijk gericht.quote:
Eens. Bijzonder onderwijs verdient best een kans, maar dit geval lijkt me duidelijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:28 schreef Xith het volgende:
[..]
Allemaal hetzelfde, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg?![]()
![]()
Al moet deze school gewoon dicht natuurlijk, een vieze restaurant wordt ook gesloten.
Als je er even over door denkt wel ja, en niet zo'n klein beetje ook ..quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:33 schreef soylent het volgende:
[..]
Alle kinderen het beste onderwijs dat mogelijk is ja. Wat een schrikbeeld!![]()
Hoezo is leren rekenen, lezen en schrijven indoctrinatie?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:50 schreef moussie het volgende:
[..]
Als je er even over door denkt wel ja, en niet zo'n klein beetje ook ..
een hele natie waarin alle kinderen op precies dezelfde manier geïndoctrineerd worden lijkt mij doodeng, heeft wat weg van sommige socialistische heilstaten
Precies. Zo is het en niet andersquote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo is leren rekenen, lezen en schrijven indoctrinatie?
Op school hoeft er alleen maar onderwezen te worden, volgens vastgestelde methodes. Ik zie er geen kwaad in als alle scholen volgens dezelfde methode werken. Ook zaken als godsdienstonderricht moet dan volgens dezelfde methode.
Vooralsnog is dat allemaal gewoon les en geen indoctrinatie.
Dat is iets wat pas gebeurt als de leerkracht zijn politieke of religieuze ideëen aan de kinderen voorlegt als zijnde de waarheid. En dat is dus ook precies wat nu gebeurt op diverse bijzondere scholen. Ideologieën en religie worden onderwezen als zijnde heilig en de enige waarheid. Ik vind dat alle basisscholen in dat opzicht neutraal moeten zijn. Waarbij uiteraard de achtergrond van elke leerling gerespecteerd moet worden in zoverre dat binnen het schoolsysteem mogelijk is/toegestaan is. Het moslimzijn of christenzijn van een kind mag niet afgekraakt worden als zijnde slecht. Het moet niet zo zijn dat de school de kinderen oplegt om vooral nergens in te geloven en geen ideologie aan te hangen. Maar een school moet neutraliteit uitstralen en plaats bieden aan alle kinderen.
Je geloof belijden echter, dat hoor je niet op school te doen, maar thuis of in een gebedshuis. Op school hoef je alleen maar te luisteren en te leren over algemene vakken, waaronder godsdienst.
Jaaa inderdaad, laten we perfect functionerend onderwijs als Montessori gaan afschaffen en lekker iedereen hetzelfde onderwijs. Zullen we ook gelijk alle niveau verschillen afschaffen en er helemaal een eenheidsworst van maken?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Gia het volgende:
Het bijzonder onderwijs mag wmb helemaal weg. Op grond van welke overtuiging dan ook. Dus ook weg met Iederwijs, weg met montesorry, weg met jenaplan, weg met christelijke/islamitische/joodse of wat voor religieuze schooltjes ook.
Eén soort onderwijs voor alle 'gezonde' kinderen in Nederland. Waar wel les gegeven mag worden over verschillende godsdiensten, maar geen godsdienstonderwijs op zich. Ook uitingen van bepaalde religieuze of andere ideologische grondslagen mogen er geen plaats hebben.
Gelijkheid voor alle kinderen.
Ik begon me al af te vragen of men hier denkt dat bijzonder onderwijs enkel religieus onderwijs is maar bijzonder onderwijs omvat veel meer maar ik ben niet de enige die dat onderscheid weet te maken.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:12 schreef Sora het volgende:
[..]
Jaaa inderdaad, laten we perfect functionerend onderwijs als Montessori gaan afschaffen en lekker iedereen hetzelfde onderwijs. Zullen we ook gelijk alle niveau verschillen afschaffen en er helemaal een eenheidsworst van maken?
Religieus onderwijs moet inderdaad het veld ruimen, maar om ook de andere vormen van bijzonder onderwijs eruit te gooien slaat als een lul op een drumstel.
is dat alles wat kinderen leren op scholen dan ?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo is leren rekenen, lezen en schrijven indoctrinatie?
als er les wordt gegeven door een robot misschien wel ja, zolang als dat er les gegeven wordt door een mens die uitleg moet geven komt er toch altijd weer de persoonlijke achtergrond meespelen ..quote:Op school hoeft er alleen maar onderwezen te worden, volgens vastgestelde methodes. Ik zie er geen kwaad in als alle scholen volgens dezelfde methode werken. Ook zaken als godsdienstonderricht moet dan volgens dezelfde methode.
Vooralsnog is dat allemaal gewoon les en geen indoctrinatie.
mogelijk is/toegestaan is, daar beginnen we al ..quote:Dat is iets wat pas gebeurt als de leerkracht zijn politieke of religieuze ideëen aan de kinderen voorlegt als zijnde de waarheid. En dat is dus ook precies wat nu gebeurt op diverse bijzondere scholen. Ideologieën en religie worden onderwezen als zijnde heilig en de enige waarheid. Ik vind dat alle basisscholen in dat opzicht neutraal moeten zijn. Waarbij uiteraard de achtergrond van elke leerling gerespecteerd moet worden in zoverre dat binnen het schoolsysteem mogelijk is/toegestaan is. Het moslimzijn of christenzijn van een kind mag niet afgekraakt worden als zijnde slecht. Het moet niet zo zijn dat de school de kinderen oplegt om vooral nergens in te geloven en geen ideologie aan te hangen. Maar een school moet neutraliteit uitstralen en plaats bieden aan alle kinderen.
Volgens mij is een ideologie geen jas die je aan de deur kan afleggen ..quote:Je geloof belijden echter, dat hoor je niet op school te doen, maar thuis of in een gebedshuis. Op school hoef je alleen maar te luisteren en te leren over algemene vakken, waaronder godsdienst.
quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:49 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik begon me al af te vragen of men hier denkt dat bijzonder onderwijs enkel religieus onderwijs is maar bijzonder onderwijs omvat veel meer maar ik ben niet de enige die dat onderscheid weet te maken.
Er wordt toch niet verwacht dat ze op school niet mogen geloven. Alleen het geloof belijden mag er niet en uitdragen ook niet. Een moslim is ook zonder hoofddoekje nog steeds moslims. Een christen is ook zonder kruisje nog steeds christen. Het is helemaal niet nodig om dergelijke uitingen onder schooltijd te dragen en wmb mag dat inderdaad verboden worden op basisscholen. Op middelbare scholen moet meer individualiteit mogelijk zijn. Nog steeds geen bidden onder schooltijd, nog steeds geen geloofsindoctrinatie, maar uiterlijkheden moeten dan wmb wel kunnen. Dit om de kids voor te bereiden op de verschillen in de maatschappij waar ze voor klaargestoomd gaan worden.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:37 schreef moussie het volgende:
Volgens mij is een ideologie geen jas die je aan de deur kan afleggen ..
Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:52 schreef Sora het volgende:
[..]
Precies, montessori onderwijs is voor veel kinderen echt een uitkomst, zelfde geld voor Jenaplan onderwijs etc etc. Veel kinderen kunnen totaal niet overweg met het ouderwetse klassikale systeem, anderen kunnen weer niet overweg met het nieuwe leren (nou ja, zo goed als iedereen kan daar niet mee overweg, maar dat terzijde) en voor weer anderen is het zelfstandige werken van het studiehuis veel te vrijblijvend. Een vast schoolsysteem, overal hetzelfde zou een nog grotere achteruitgang voor het onderwijs betekenen.
wtf hebben verschillende manieren van leren te maken met 'van kinderen watjes maken' ?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 17:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.
Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.
Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
quote:Op zaterdag 17 mei 2008 17:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.
Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.
Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
Waar haal jij het recht vandaan om te bepalen waar ouders hun kinderen op school doen?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 17:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.
Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.
Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
Onzin natuurlijk, ik zit op een reformatorische school en die behaalt uitstekende resultaten.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:07 schreef soylent het volgende:
[..]
Tot de confessionele partijen - en daarmee artikel 23 - het veld hebben geruimd en kinderen niet langer op overheidskosten vergiftigd kunnen worden met het geloof
Voorlopig keep dreaming..
sommige religieuze scholen zijn wel een probleem, omdat het religieuze scholen zijn. Zoals bijv het v Lodenstijn college, waar leerlingen werden geweigerd omdat bijv de zus wel eens een broek droeg en internet geen filter had (en een kotslelijk orgel in de hoek van de aula, overal teksten als god zij met ons en dat soort crap), daar worden kinderen dus echt geindoctrineerd met dat geloof en daar gaan we de mist in.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 19:43 schreef Daantke het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, ik zit op een reformatorische school en die behaalt uitstekende resultaten.
Het gaat hier over de misstanden op scholen - niet het feit dat het een religieuze school is.
Sommige dingen die je daar noemt gebeuren ook bij ons op school. Maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van het onderwijs?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 22:33 schreef Sora het volgende:
[..]
sommige religieuze scholen zijn wel een probleem, omdat het religieuze scholen zijn. Zoals bijv het v Lodenstijn college, waar leerlingen werden geweigerd omdat bijv de zus wel eens een broek droeg en internet geen filter had (en een kotslelijk orgel in de hoek van de aula, overal teksten als god zij met ons en dat soort crap), daar worden kinderen dus echt geindoctrineerd met dat geloof en daar gaan we de mist in.
dat dus...quote:
Dat kinderen daar compleet geïndoctrineerd vanaf komen en niet mee kunnen draaien een in "normale" maatschappij. Taxi chaffeur zat ons raar aan te kijken toen wij naar die school gingen, 1 jongen en 3 meiden die normaal gekleed waren. Normaal gesproken brengt hij daar alleen maar lange zwartrokken heen. De kwaliteit van het onderwijs zelf kan je ook in twijfel trekken, voornamelijk als het op biologie en de nodige natuurkunde aankomt, dat was tenminste wat ik kon halen uit de werkstukken aan de muren daar die behoorlijk creationistisch overkwamen en dat vind ik nou niet bepaald een teken van hoge kwaliteit. verder zie je alleen maar dingen gebaseerd op het reformatorisch dagblad en meer van dat soort troep. Om de kwaliteit van een school daarop te veroordelen is natuurlijk wat kort door de bocht maar het geeft wel al genoeg te denken.quote:Op zondag 18 mei 2008 18:37 schreef Daantke het volgende:
[..]
Sommige dingen die je daar noemt gebeuren ook bij ons op school. Maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van het onderwijs?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |