abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 mei 2008 @ 15:58:25 #26
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_58708133
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 15:16 schreef Hamilcar het volgende:
Ik woon toevallig naast een islamitische basisschool en er zitten zero 'witte Nederlandse' kinderen op. De ouders van de kinderen brengen hun kroost van heinde en verre met de wagen naar school. Ik durf te stellen dat dit funest is voor de integratie en de samenleving. Noem het generaliseren maar met laffe uitspraken en laf beleid los je niks op.

Dan nog wat. Mensen die bang zijn voor één maatschappij - de scholen zijn bedoeld om kinderen klaar te stomen voor hun toekomstige carrière. Je wilt ze dus allemaal dezelfde basis normen en waarden meegeven. Kinderen op bijv. islamitische scholen krijgen geheel andere normen en waarden mee met als gevolg, je raadt het al, frictie in de maatschappij. Sla de geschiedenisboeken er eens op na, het bijzonder onderwijs is toentertijd een concessie geweest van de overheid aan de religieuze partijen en na dik 100 en nog wat jaar hebben we die concessie nog steeds niet weggepoetst. Sterker nog, als het aan dit kabinet ligt worden er nog meer religieuze zaken doorgedrukt.
Ik vind je laatste paragraaf veel te kortzichtig. Een school leidt niet alleen op qua inhoudelijke kennis, maar ook op sociaal en maatschappelijk gebied. Er bestaan verschillende pedagogische stromingen met ieder hun ideeën over hoe zoiets het beste zou kunnen gebeuren. Dat is een belangrijke vrijheid die wat mij betreft zeker wel tot uiting mag komen in verschillende vormen van onderwijs. We hebben een inspectie die erop toeziet dat er geen absolute grenzen worden overschreden en de kwaliteit voldoende is, daarnaast hebben we Citotoetsen en centrale eindexamens die objectief de vakkennis toetsen. Dat systeem is streng genoeg, enkel moet de inspectie misschien doortastender optreden bij zulke probleemgevallen.

Verder heeft het probleem van zwarte (en witte) scholen weinig of niets hiermee te maken. Ook als alle scholen hetzelfde onderwijs aanbieden zul je dat fenomeen blijven zien. Het is nogal voorspelbaar dat afschaffen van bijzonder onderwijs vooral een papieren maatregel zal blijken te zijn. In de praktijk onttrekt zo'n school zich aan het toezicht door bijv., zoals de directeur in het interview al aangeeft, een privéschool te worden, of wordt er tóch de nodige nadruk gelegd op een bepaalde filosofie/religie. Dat hou je niet tegen, of er moet continu in alle klassen toezicht worden gehouden.

Ten slotte, dit is weer zo'n typisch onderwerp. Als er iets negatiefs over de Islam te melden valt, wordt dat zeker niet nagelaten en duiken we er weer met z'n allen bovenop als een stel hijgende honden. Dat is op zich nog niet zo erg, maar er ontwikkelen zich allerlei automatismen in de beeldvorming en reacties, er wordt niet meer nagedacht, belangrijke kritische vragen worden niet meer gesteld, het enige wat er gebeurt is dat er weer wat extra voeding wordt gegeven aan het ongenuanceerde beeld "Islam = slecht". Het lijkt onderhand wel tot een Pavlovreactie verworden bij velen. Domheid van de massa, iets anders kan ik er niet van maken.

Als ik een moslim zou zijn zou ik onderhand zó schijtziek worden van al die arrogante domme betweterige kaaskoppen dat ik, waar ik ook maar zou kunnen, de boel lekker zou opstoken door me in woord zo extremistisch mogelijk op te stellen. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_58708477
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 15:58 schreef keesjeislief het volgende:

[..]
quote
Hm, ik denk dat hier twee discussies door elkaar lopen. Het ene vraagstuk is of we één of meerdere methodes moeten hebben die scholen hanteren en het andere is of bijv. islamitische scholen de integratie tegengaan. Het eerste is volgens mij meer theoretisch dan praktijk gericht en het tweede juist meer praktijk gericht.

Overigens, dat jij stelt dat "Islam = slecht" domheid is, moet jij weten maar ik heb het niet met religies die hun gelovigen vertellen hoe hun samenleving eruit moet zien, inclusief rechtsstaat. Denk jij dat scholen die deze religies propaganderen bijdragen aan het welzijn van de Nederlandse maatschappij? Het is overduidelijk dat Nederland een probleem heeft met enkele lieden van een bepaalde religie. De AIVD kwam laatst met een rapport met schrikbarende cijfers omtrend fanaticisme slash fundamentalisme en ik vermoed dat deze scholen deze cijfers niet zullen doen laten dalen.

Daarnaast sta ik altijd open voor nieuwe ideeën maar ideeën die voortkomen uit religieuze dogma's kan ik niet altijd even serieus nemen. Je moet flink wat geluk hebben wil je de beste methode uitvogelen als je startpunt een monotheïstische waarheid is waar je niet omheen kan en binnen welk kader je moet blijven.

.. damn, even je quote ingekort
pi_58709537
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 13:28 schreef Xith het volgende:

[..]

Allemaal hetzelfde, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg?

Al moet deze school gewoon dicht natuurlijk, een vieze restaurant wordt ook gesloten.
Eens. Bijzonder onderwijs verdient best een kans, maar dit geval lijkt me duidelijk.
pi_58710649
Treurig om te zien dat er nog zoveel slechte scholen zijn in Nederland. Ik kan uit eigen ervaring spreken dat een slechte school absoluut niet motiverend werkt en zijn doel volkomen voorbij schiet. Daar zou de overheid eens flink in moeten investeren.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_58712410
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 13:33 schreef soylent het volgende:

[..]

Alle kinderen het beste onderwijs dat mogelijk is ja. Wat een schrikbeeld!
Als je er even over door denkt wel ja, en niet zo'n klein beetje ook ..
een hele natie waarin alle kinderen op precies dezelfde manier geïndoctrineerd worden lijkt mij doodeng, heeft wat weg van sommige socialistische heilstaten
pleased to meet you
  vrijdag 16 mei 2008 @ 21:25:47 #31
3542 Gia
User under construction
pi_58714710
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 19:50 schreef moussie het volgende:

[..]

Als je er even over door denkt wel ja, en niet zo'n klein beetje ook ..
een hele natie waarin alle kinderen op precies dezelfde manier geïndoctrineerd worden lijkt mij doodeng, heeft wat weg van sommige socialistische heilstaten
Hoezo is leren rekenen, lezen en schrijven indoctrinatie?

Op school hoeft er alleen maar onderwezen te worden, volgens vastgestelde methodes. Ik zie er geen kwaad in als alle scholen volgens dezelfde methode werken. Ook zaken als godsdienstonderricht moet dan volgens dezelfde methode.

Vooralsnog is dat allemaal gewoon les en geen indoctrinatie.

Dat is iets wat pas gebeurt als de leerkracht zijn politieke of religieuze ideëen aan de kinderen voorlegt als zijnde de waarheid. En dat is dus ook precies wat nu gebeurt op diverse bijzondere scholen. Ideologieën en religie worden onderwezen als zijnde heilig en de enige waarheid. Ik vind dat alle basisscholen in dat opzicht neutraal moeten zijn. Waarbij uiteraard de achtergrond van elke leerling gerespecteerd moet worden in zoverre dat binnen het schoolsysteem mogelijk is/toegestaan is. Het moslimzijn of christenzijn van een kind mag niet afgekraakt worden als zijnde slecht. Het moet niet zo zijn dat de school de kinderen oplegt om vooral nergens in te geloven en geen ideologie aan te hangen. Maar een school moet neutraliteit uitstralen en plaats bieden aan alle kinderen.

Je geloof belijden echter, dat hoor je niet op school te doen, maar thuis of in een gebedshuis. Op school hoef je alleen maar te luisteren en te leren over algemene vakken, waaronder godsdienst.
pi_58715591
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 21:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoezo is leren rekenen, lezen en schrijven indoctrinatie?

Op school hoeft er alleen maar onderwezen te worden, volgens vastgestelde methodes. Ik zie er geen kwaad in als alle scholen volgens dezelfde methode werken. Ook zaken als godsdienstonderricht moet dan volgens dezelfde methode.

Vooralsnog is dat allemaal gewoon les en geen indoctrinatie.

Dat is iets wat pas gebeurt als de leerkracht zijn politieke of religieuze ideëen aan de kinderen voorlegt als zijnde de waarheid. En dat is dus ook precies wat nu gebeurt op diverse bijzondere scholen. Ideologieën en religie worden onderwezen als zijnde heilig en de enige waarheid. Ik vind dat alle basisscholen in dat opzicht neutraal moeten zijn. Waarbij uiteraard de achtergrond van elke leerling gerespecteerd moet worden in zoverre dat binnen het schoolsysteem mogelijk is/toegestaan is. Het moslimzijn of christenzijn van een kind mag niet afgekraakt worden als zijnde slecht. Het moet niet zo zijn dat de school de kinderen oplegt om vooral nergens in te geloven en geen ideologie aan te hangen. Maar een school moet neutraliteit uitstralen en plaats bieden aan alle kinderen.

Je geloof belijden echter, dat hoor je niet op school te doen, maar thuis of in een gebedshuis. Op school hoef je alleen maar te luisteren en te leren over algemene vakken, waaronder godsdienst.
Precies. Zo is het en niet anders .. en een school hoort eigenlijk simpelweg niet islamitisch of christelijk te zijn. Het hoort dat te zijn wat het kind de nodige vaardigheden meegeeft voor de rest van zijn leven en religieuze indoctrinatie is iets waar we heel goed zonder mee kunnen.
pi_58726526
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 12:22 schreef Gia het volgende:
Het bijzonder onderwijs mag wmb helemaal weg. Op grond van welke overtuiging dan ook. Dus ook weg met Iederwijs, weg met montesorry, weg met jenaplan, weg met christelijke/islamitische/joodse of wat voor religieuze schooltjes ook.

Eén soort onderwijs voor alle 'gezonde' kinderen in Nederland. Waar wel les gegeven mag worden over verschillende godsdiensten, maar geen godsdienstonderwijs op zich. Ook uitingen van bepaalde religieuze of andere ideologische grondslagen mogen er geen plaats hebben.
Gelijkheid voor alle kinderen.
Jaaa inderdaad, laten we perfect functionerend onderwijs als Montessori gaan afschaffen en lekker iedereen hetzelfde onderwijs. Zullen we ook gelijk alle niveau verschillen afschaffen en er helemaal een eenheidsworst van maken?

Religieus onderwijs moet inderdaad het veld ruimen, maar om ook de andere vormen van bijzonder onderwijs eruit te gooien slaat als een lul op een drumstel.
pi_58727053
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 15:12 schreef Sora het volgende:

[..]

Jaaa inderdaad, laten we perfect functionerend onderwijs als Montessori gaan afschaffen en lekker iedereen hetzelfde onderwijs. Zullen we ook gelijk alle niveau verschillen afschaffen en er helemaal een eenheidsworst van maken?

Religieus onderwijs moet inderdaad het veld ruimen, maar om ook de andere vormen van bijzonder onderwijs eruit te gooien slaat als een lul op een drumstel.
Ik begon me al af te vragen of men hier denkt dat bijzonder onderwijs enkel religieus onderwijs is maar bijzonder onderwijs omvat veel meer maar ik ben niet de enige die dat onderscheid weet te maken.
pi_58727916
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 21:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoezo is leren rekenen, lezen en schrijven indoctrinatie?
is dat alles wat kinderen leren op scholen dan ?
quote:
Op school hoeft er alleen maar onderwezen te worden, volgens vastgestelde methodes. Ik zie er geen kwaad in als alle scholen volgens dezelfde methode werken. Ook zaken als godsdienstonderricht moet dan volgens dezelfde methode.

Vooralsnog is dat allemaal gewoon les en geen indoctrinatie.
als er les wordt gegeven door een robot misschien wel ja, zolang als dat er les gegeven wordt door een mens die uitleg moet geven komt er toch altijd weer de persoonlijke achtergrond meespelen ..
en tja, indoctrinatie is atm wellicht een iets te scherp woord, maar in zo'n eenheidsworst zou het zonder meer mogelijk zijn om in te voeren, zoiets als iedere ochtend het volkslied moeten zingen bvb, mi is dat ook indoctrinatie
quote:
Dat is iets wat pas gebeurt als de leerkracht zijn politieke of religieuze ideëen aan de kinderen voorlegt als zijnde de waarheid. En dat is dus ook precies wat nu gebeurt op diverse bijzondere scholen. Ideologieën en religie worden onderwezen als zijnde heilig en de enige waarheid. Ik vind dat alle basisscholen in dat opzicht neutraal moeten zijn. Waarbij uiteraard de achtergrond van elke leerling gerespecteerd moet worden in zoverre dat binnen het schoolsysteem mogelijk is/toegestaan is. Het moslimzijn of christenzijn van een kind mag niet afgekraakt worden als zijnde slecht. Het moet niet zo zijn dat de school de kinderen oplegt om vooral nergens in te geloven en geen ideologie aan te hangen. Maar een school moet neutraliteit uitstralen en plaats bieden aan alle kinderen.
mogelijk is/toegestaan is, daar beginnen we al ..
quote:
Je geloof belijden echter, dat hoor je niet op school te doen, maar thuis of in een gebedshuis. Op school hoef je alleen maar te luisteren en te leren over algemene vakken, waaronder godsdienst.
Volgens mij is een ideologie geen jas die je aan de deur kan afleggen ..
pleased to meet you
pi_58728235
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 15:49 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik begon me al af te vragen of men hier denkt dat bijzonder onderwijs enkel religieus onderwijs is maar bijzonder onderwijs omvat veel meer maar ik ben niet de enige die dat onderscheid weet te maken.

Precies, montessori onderwijs is voor veel kinderen echt een uitkomst, zelfde geld voor Jenaplan onderwijs etc etc. Veel kinderen kunnen totaal niet overweg met het ouderwetse klassikale systeem, anderen kunnen weer niet overweg met het nieuwe leren (nou ja, zo goed als iedereen kan daar niet mee overweg, maar dat terzijde) en voor weer anderen is het zelfstandige werken van het studiehuis veel te vrijblijvend. Een vast schoolsysteem, overal hetzelfde zou een nog grotere achteruitgang voor het onderwijs betekenen.
  zaterdag 17 mei 2008 @ 17:06:07 #37
3542 Gia
User under construction
pi_58728503
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 16:37 schreef moussie het volgende:

Volgens mij is een ideologie geen jas die je aan de deur kan afleggen ..
Er wordt toch niet verwacht dat ze op school niet mogen geloven. Alleen het geloof belijden mag er niet en uitdragen ook niet. Een moslim is ook zonder hoofddoekje nog steeds moslims. Een christen is ook zonder kruisje nog steeds christen. Het is helemaal niet nodig om dergelijke uitingen onder schooltijd te dragen en wmb mag dat inderdaad verboden worden op basisscholen. Op middelbare scholen moet meer individualiteit mogelijk zijn. Nog steeds geen bidden onder schooltijd, nog steeds geen geloofsindoctrinatie, maar uiterlijkheden moeten dan wmb wel kunnen. Dit om de kids voor te bereiden op de verschillen in de maatschappij waar ze voor klaargestoomd gaan worden.

Eigenlijk ben ik voor schooluniformen op de basisschool. Gewoon leuke vlotte kleren, maar wel allemaal hetzelfde. Volkslied hoeft niet hoor.
  zaterdag 17 mei 2008 @ 17:08:27 #38
3542 Gia
User under construction
pi_58728570
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 16:52 schreef Sora het volgende:

[..]

Precies, montessori onderwijs is voor veel kinderen echt een uitkomst, zelfde geld voor Jenaplan onderwijs etc etc. Veel kinderen kunnen totaal niet overweg met het ouderwetse klassikale systeem, anderen kunnen weer niet overweg met het nieuwe leren (nou ja, zo goed als iedereen kan daar niet mee overweg, maar dat terzijde) en voor weer anderen is het zelfstandige werken van het studiehuis veel te vrijblijvend. Een vast schoolsysteem, overal hetzelfde zou een nog grotere achteruitgang voor het onderwijs betekenen.
Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.

Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.

Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
pi_58729517
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 17:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.

Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.

Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
wtf hebben verschillende manieren van leren te maken met 'van kinderen watjes maken' ?

Mensen zijn nu eenmaal verschillend, de een leert makkelijk en snel, de ander niet, de een bloeit op als die zelfstandig mag ontdekken en leren en de ander moet je bij iedere stap begeleiden en uitleggen ..
de uniforme mens die jij voor ogen lijkt te hebben bestaat niet
pleased to meet you
pi_58729908
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 17:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.

Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.

Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
Wat een gelul echt. Niet tegen gezag kunnen heeft niets te maken met zelfstandig werken, dat zijn voornamelijk ouders die hun kind later graag naar bijv een universiteit zien gaan en daar moeten ze constant zelfstandigwerken. Al is dat slechts 1 van de vele redenen. Ga voor de grap 'ns wat rondzoeken naar verschillende leerstijlen, er zijn zo enorm veel verschillende stijlen dat het onderwijs aanbod momenteel eerder te beperkt is dan te breed.
pi_58729968
Moeten we hier nou echt nog woorden aan vuil maken? Velen van ons wisten dat al, en nu weet de ontkennende en bagatelliserende rest het eindelijk ook.
pi_58730879
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 17:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Er moeten niet zo'n watjes gemaakt worden van die kinderen. Oh, ons Jantje kan niet tegen gezag, dus moet ie naar een school waar hij zelf mag weten wat hij doet.

Niks ervan, gewoon allemaal naar dezelfde school, geen gezeik.

Enige uitzondering: Speciaal onderwijs voor adhd-ers, pdd-nossers, autisten en dergelijken.
Waar haal jij het recht vandaan om te bepalen waar ouders hun kinderen op school doen?

Als jij kiest voor een openbare school is dat jouw keuze maar jouw keuze hoeft niet mijn keuze te zijn. Op het gebied van niet-religieus bijzonder onderwijs zie ik geen probleem in de verscheidenheid van het aanbod. Ik vind het zelfs beter dan één keuze wat eigenlijk geen keuze is.

Nogal onzinnig om te veronderstellen dat je ander soort kinderen krijgt .
pi_58730993
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 12:07 schreef soylent het volgende:

[..]

Tot de confessionele partijen - en daarmee artikel 23 - het veld hebben geruimd en kinderen niet langer op overheidskosten vergiftigd kunnen worden met het geloof

Voorlopig keep dreaming..
Onzin natuurlijk, ik zit op een reformatorische school en die behaalt uitstekende resultaten.

Het gaat hier over de misstanden op scholen - niet het feit dat het een religieuze school is.
pi_58734164
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 19:43 schreef Daantke het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk, ik zit op een reformatorische school en die behaalt uitstekende resultaten.

Het gaat hier over de misstanden op scholen - niet het feit dat het een religieuze school is.
sommige religieuze scholen zijn wel een probleem, omdat het religieuze scholen zijn. Zoals bijv het v Lodenstijn college, waar leerlingen werden geweigerd omdat bijv de zus wel eens een broek droeg en internet geen filter had (en een kotslelijk orgel in de hoek van de aula, overal teksten als god zij met ons en dat soort crap), daar worden kinderen dus echt geindoctrineerd met dat geloof en daar gaan we de mist in.
pi_58741510
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zondag 18 mei 2008 @ 13:30:56 #46
117098 Hathor
Effe niet
pi_58741644
islamitisch onderwijs
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_58747377
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 22:33 schreef Sora het volgende:

[..]

sommige religieuze scholen zijn wel een probleem, omdat het religieuze scholen zijn. Zoals bijv het v Lodenstijn college, waar leerlingen werden geweigerd omdat bijv de zus wel eens een broek droeg en internet geen filter had (en een kotslelijk orgel in de hoek van de aula, overal teksten als god zij met ons en dat soort crap), daar worden kinderen dus echt geindoctrineerd met dat geloof en daar gaan we de mist in.
Sommige dingen die je daar noemt gebeuren ook bij ons op school. Maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van het onderwijs?
  zondag 18 mei 2008 @ 18:41:28 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58747452
quote:
Op zondag 18 mei 2008 13:30 schreef Hathor het volgende:
islamitisch onderwijs
dat dus...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58747517
WTF Geen sancties mogelijk voor een slecht functionerende school? !

Wat heeft die hele Onderwijsinspectie etc dan voor fuckin' zin?!
pi_58752143
quote:
Op zondag 18 mei 2008 18:37 schreef Daantke het volgende:

[..]

Sommige dingen die je daar noemt gebeuren ook bij ons op school. Maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van het onderwijs?
Dat kinderen daar compleet geïndoctrineerd vanaf komen en niet mee kunnen draaien een in "normale" maatschappij. Taxi chaffeur zat ons raar aan te kijken toen wij naar die school gingen, 1 jongen en 3 meiden die normaal gekleed waren. Normaal gesproken brengt hij daar alleen maar lange zwartrokken heen. De kwaliteit van het onderwijs zelf kan je ook in twijfel trekken, voornamelijk als het op biologie en de nodige natuurkunde aankomt, dat was tenminste wat ik kon halen uit de werkstukken aan de muren daar die behoorlijk creationistisch overkwamen en dat vind ik nou niet bepaald een teken van hoge kwaliteit. verder zie je alleen maar dingen gebaseerd op het reformatorisch dagblad en meer van dat soort troep. Om de kwaliteit van een school daarop te veroordelen is natuurlijk wat kort door de bocht maar het geeft wel al genoeg te denken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')