bronquote:Protestantse christenen vormen de harde kern van kinderrijk Nederland. In allochtone gezinnen neemt het kindertal sterk af. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Tien jaar geleden was het aantal allochtonen met grote gezinnen nog vijf keer zo groot als het aantal autochtonen; nu is dat verschil nagenoeg verdwenen.
Het aantal gezinnen met vier of meer thuiswonende kinderen is de afgelopen tien jaar fors afgenomen, ook in de zogenaamde biblebelt .
Maar het CBS maakte een kaart waarop blijkt dat grote gezinnen het meest voorkomen in die regio's met een klassieke, protestants-christelijke achterban: Flevoland, Overijssel, de Veluwe, Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland. En niet in de grote steden met hun hoge concentraties allochtonen.
De tijd van het kinderrijke rooms-katholieke zuiden is allang voorbij, meldt het CBS. ,,In de overwegend katholieke delen van Nederland zijn de gezinnen al lange tijd kleiner dan gemiddeld.''
Vooral de zeer grote gezinnen nemen in aantal af. Zo ligt het aantal gezinnen met vier kinderen nu acht procent lager dan tien jaar geleden. Het aantal gezinnen met acht kinderen is zelfs bijna gehalveerd (een daling van 41 procent). Op 1 januari 2007 waren er 1384 gezinnen met acht of meer kinderen, tien jaar daarvoor waren het er nog 2290.
Inmiddels zijn zulke grote gezinnen ook onder Marokkanen uitzonderlijk. Tien jaar geleden telde 1,6 procent van de Marokkaanse gezinnen acht kinderen of meer, nu is dat minder dan 0,2 procent. Onder Turken, Surinamers en Antillianen komen zulke grote gezinnen zelfs minder vaak voor dan onder autochtonen.
De CBS-publicatie verklaart de daling van het kindertal niet, maar bekend is dat allochtone vrouwen die hier geboren zijn, veel meer op hun Nederlandse leeftijdgenoten lijken dan hun moeders: ze gaan langer naar school en beginnen later aan een gezin. Voor het gezinsinkomen zijn ook niet meer veel kinderen nodig, zoals vanouds in hun landen van herkomst. Overigens is ook in landen als Turkije en Marokko zelf het kindertal de afgelopen jaren gedaald.
Nee. We beginnen in China, dan naar India, rest van Azië, Midden Oosten, Rusland, door naar Afrika, Zuid Amerika, dan de VS en uiteindelijk blijven alleen Europa, Canada en Australië over.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Stop de overbevolking, begin bij jezelf
China heeft toch al de 1 kind politiek?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:58 schreef waht het volgende:
[..]
Nee. We beginnen in China, dan naar India, rest van Azië, Midden Oosten, Rusland, door naar Afrika, Zuid Amerika, dan de VS en uiteindelijk blijven alleen Europa, Canada en Australië over.![]()
Nou dat is niet helemaal waar hoor. Van mijn vaderskant waren ze met 11 en van mijn moederskant met 10. Bij mijn vrouw ongeveer hetzelfde. Die gezinnen waren in Brabant écht heel groot. Er waren zelfs gezinnen van meer dan 20!! Daar moesten ze wanneer het bedtijd werd de kinderen opbergen tot in de ladenkasten!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:07 schreef Ryon het volgende:
Gezinnen met meer dan 8 kinderen zijn altijd al zeldzaam geweest. Hoewel het cliche is dat vroegah elk katholiek gezin uit rond de 10 kinderen bestond kwam dat toen ook procentueel niet super vaak voor. Forse gezinnen van rond de zes kinderen was voor het straatbeeld toen ook al bepalender.
[...]
Dat niet alleen: je probeert ons ook nog eens wijs te maken dat de angst voor de islam onterecht is ("zie, de katholieken hebben de boel ook niet overgenomen!"). Dat klopt dus niet, want de islam groeit als kool.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:09 schreef sigme het volgende:
Ik constateer alleen dat het aantal moslims dat grote gezinnen op de wereld zet heeeeeeeeeel hard terugloopt, en dat het aantal protestanten dat grote gezinnen op de wereld zet stug volhoud.
Ben jij moslim? Dan zou het voor jou inderdaad erg goed zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:49 schreef Mutant01 het volgende:
De Islam groeit zeker als kool, thank god.
Zegt meer over jou, dan over genoemde bevolkingsgroepen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:25 schreef MrMojoRisin68 het volgende:
Ik vind protestanten dan ook minstens net zo slecht voor mijn geestelijk welbevinden als islamitische allochtonen. Zo vallen de puzzelstukjes weer op z'n plek.
Waarom zou je sowieso bang moeten zijn voor de Islam?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:15 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Dat niet alleen: je probeert ons ook nog eens wijs te maken dat de angst voor de islam onterecht is ("zie, de katholieken hebben de boel ook niet overgenomen!"). Dat klopt dus niet, want de islam groeit als kool.
Je link doet het bij mij niet. "Cannot find server..." :)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | - Autochtoon 1.114 Niet-westers allochtoon 211 w.v. Turks 13 Marokkaans 107 Surinaams 5 Antilliaans 8 Overig niet-westers 78 Westers allochtoon 29 Totaal 1.354 |
Nou, laat die " rauwe" cijfers maar zien dan kloontje.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:00 schreef RonaldRegen het volgende:
Als je naar de rauwe cijfers kijkt, dan zie je meteen dat er gewoon geen zak klopt van je hele verhaaltje.
Ik stel niet dat er een overeenkomst is tussen katholieken en moslims en hun machtsovername door bevolkingsgroei, ik stel dat er een overeenkomst is tussen de angst voor bevolkingsgroei van die groepen: De angst voor democratische dwang door demografische ontwikkeling door kindertal.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:15 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Dat niet alleen: je probeert ons ook nog eens wijs te maken dat de angst voor de islam onterecht is ("zie, de katholieken hebben de boel ook niet overgenomen!"). Dat klopt dus niet, want de islam groeit als kool.
Je link doet het bij mij niet. "Cannot find server..."
Tsja, als je zo gaat beginnen... kun je dit topic net zo goed meteen op slot laten zetten.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik stel niet dat er een overeenkomst is tussen katholieken en moslims en hun machtsovername door bevolkingsgroei, ik stel dat er een overeenkomst is tussen de angst voor bevolkingsgroei van die groepen: De angst voor democratische dwang door demografische ontwikkeling door kindertal.
Daarover merk ik op dat de cijfers uitwijzen dat de relatief snellere groei van afstammelingen van de allochtonen in sneltreinvaart afvlakt. Daarbij blijkt dat de enige opvallend geclusterde groep die wel door middel van nakomelingen relatief snel groeit, die van de protestanten is.
Dat jij er groei van islam versus groei van protestantisme bij betrekt moet jij weten, maar een noch ander is iets wat ik betoogde of bestreed.
Lastig he? Rauwe cijfers die uitwijzen dat allochtonen helemaal niet speciaal veel kinderen krijgen. 't Wordt vaak genoeg geclaimd als een absolute waarheid en een hele grote bedreiging voor Ons Land en Onze Waarden, maar dat het niet waar blijkt is de moeite van het noemen niet waard.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:47 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Tsja, als je zo gaat beginnen... kun je dit topic net zo goed meteen op slot laten zetten.
Over welke rauwe cijfers heb je het nu? In elk geval niet de cijfers die je hier postte, want die ondersteunen mijn mening dat islamitische allochtonen hier in rap tempo de boel aan het overnemen zijn ten nadele van autochtonen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Lastig he? Rauwe cijfers die uitwijzen dat allochtonen helemaal niet speciaal veel kinderen krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |