Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden.quote:Cartoonist aangehouden wegens discriminatie
AMSTERDAM (ANP) - De politie heeft dinsdag op last van het Openbaar Ministerie in Amsterdam de cartoonist die publiceert onder het pseudoniem Gregorius Nekschot aangehouden. Hij wordt verdacht van het publiceren van cartoons die discriminerend zijn voor moslims en mensen met een donkere huidskleur.
Dat zei een woordvoerder van het Amsterdamse parket donderdag.
In de woning van de tekenaar in Amsterdam is een doorzoeking verricht en mogelijk belastend materiaal in beslag genomen, aldus de woordvoerder. Gregorius Nekschot is woensdag na verhoor weer op vrije voeten gesteld.
quote:Gregorius Nekschot opgepakt wegens haatzaaien
Opmerkelijk nieuws vanuit het stripwezen. De niet geheel onomstreden cartoonist Gregorius Nekschot is begin deze week door een SWAT-team van zijn bed gelicht en heeft uiteindelijk anderhalve dag in de cel moeten doorbrengen. Zo bevestigt zijn advocaat, mr. Max Vermeij. Volgens de raadsman behelst de verdenking "belediging" dan wel "aanzetten tot haat" wegens "ras/godsdienst/levensovertuiging" gepleegd door iemand "die daarvan een beroep of gewoonte maakt". Een regelrecht lachertje natuurlijk gezien de broodheren (HP/de Tijd en twee minuscule weblogjes) van Nekschot. Een tekeningetje in een dode boom doet hoogstens 750 euri per maand (binnenkort overigens nog maar de helft) en de twee online uitgaven zijn onbezoldigd. Los daarvan is het natuurlijk de grootst mogelijke kolder dat een striptekenaar vanwege zijn werkjes wordt vervolgd door het OM. We leven toch verdoeme niet in de voormalige DDR hier! Ofwel een nekschot voor de fatsoenspolitie. Al willen we voor de fusillering nog wel graag even weten wie of wat nu exact de aanleiding is geweest voor de de arrestatie.
Update: Het landelijk parket bevestigt de aanhouding, die overigens op last van het OM is uitgevoerd. Nekschot wordt verdacht van het publiceren van cartoons die discriminerend zijn voor moslims en mensen met een donkere huidskleur. Ook is bij huiszoeking "belastend materiaal" in beslag genomen.
Pffff... Dit soort telkens terugkerend gehuil begint me ook de keel uit de hangen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Het gaat er ook niet om of iedereen er om kan lachen, dan kun je alle cabaret ook wel afschaffen.
Dit is relicensuur, er mag immers geen kritiek geuit worden op de multicultiflauwekul.
En wie bepaald wat fatsoenlijk is?quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:57 schreef SpaceSpiff het volgende:
[..]
Pffff... Dit soort telkens terugkerend gehuil begint me ook de keel uit de hangen.
Er wordt zat kritiek geleverd op de "multicul". Maar mensen provoceren en tot op het bot beledigen is geen onderdeel van de vrijheid van meningsuiting. Dat aanpakken is geen censuur, maar mensen aanspreken op hun goed fatsoen. Al is dat bij sommige mensen moeilijk te vinden.
Dat dit nog ooit uit je mond zal komenquote:Op donderdag 15 mei 2008 22:52 schreef LXIV het volgende:
Het verbaast me dat dit niet eerder gebeurd is. Zijn tekeningen zijn echt duidelijk bedoeld om moslims te beledigen en tweespalt te drijven.
Een rechter uiteindelijk.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wie bepaald wat fatsoenlijk is?
Sinds wanneer is fatsoenlijk een wettelijk criterium?quote:
quote:Klacht
De arrestatie volgt uit een onderzoek naar het werk van 'Nekschot', nadat in 2005 aangifte tegen hem was gedaan. De aangifte komt voort uit een klacht van imam Abdul Jabbar van de Ven bij het Meldpunt Discriminatie Internet. Deze klacht is doorgeleid naar het OM, aldus de woordvoerder.
De controversiële 'Nekschot' publiceert vooral op internet, maar ook zijn boek 'Nekschot: Misselijke grappen' wordt in het onderzoek betrokken. Zijn extreme grappen en tekenstijl gaan velen te ver, anderen koesteren er bewondering voor en vinden ze hilarisch en scherp. De in 2004 vermoorde cineast Theo van Gogh behoorde tot de laatste categorie en bood op zijn website ruimte aan het werk van 'Nekschot'.
Volgens het OM is een aantal cartoons beledigend dan wel dicriminerend, aldus de woordvoerder. Het Landelijke Expertise Centrum Discriminatie, dat zich met dergelijke onderzoeken bezighoudt, is ondergebracht bij het parket Amsterdam. Het onderzoek loopt nog. Of 'Nekschot' ook daadwerkelijk vervolgd gaat worden, staat nog niet vast.
Gebaseerd op welke wet (die natuurlijk nauwkeurig omschrijft wat net wel en niet niet kan)?quote:
Alleen fatsoenlijk is geen wettelijke criterium. Maar het zal denk ik wel onderdeel zijn van een eventueel vonnis. Beledigend, onnodigd kwetsend, onfatsoenlijk etc.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sinds wanneer is fatsoenlijk een wettelijk criterium?
Er is geen wet die nauwkeurig omschrijft wat wel en niet kan.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gebaseerd op welke wet (die natuurlijk nauwkeurig omschrijft wat net wel en niet niet kan)?
Matig?quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:12 schreef __Saviour__ het volgende:
die cartoons zijn maar matig, maar het moet wel kunnen.
Onzin. Rechters beoordelen in hoeverre er bewijs is voor het overtreden van een wet. Het overtreden van fatsoensnormen kunnen niet op die manier beoordeelt worden.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:11 schreef SpaceSpiff het volgende:
[..]
Er is geen wet die nauwkeurig omschrijft wat wel en niet kan.
Als dat zo zou zijn, dan zouden er geen rechters nodig zijn en hoefden we alleen maar de wetten na te slaan. Zo simpel is het gelukkig niet.
Kritiek is nooit simpel, maar zou nooit verboden mogen worden. Een cartoon is een mening, net zoals een religie dat is.quote:Net zoals het ook niet zo simpel is dat elke kritiek op de "multicul" verboden is.
Ik zie inderdaad potentie, Frans Bauer levenslang.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:08 schreef Monidique het volgende:
Slechte smaak is strafbaar. Ik zie er toekomst in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |