Bronquote:Kabinet wil heffing bij aankoop vervuilende auto
DEN HAAG - Het kabinet wil de aanschafbelasting (bpm) voor personenauto's afschaffen. Daarvoor in de plaats komt een heffing bij de aanschaf voor vervuilende auto's.
Die heffing moet 15 tot 25 procent van de opbrengst leveren die het kabinet nu via de bpm binnenhaalt, ongeveer 3,5 miljard euro.
Ingewijden meldden woensdagavond dat de meest betrokken bewindslieden hierover overeenstemming hebben bereikt.
Eurlings
De komende dagen spreken minister Camiel Eurlings (Verkeer) en staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) verder over het voorstel, dat naar verwachting volgende week vrijdag in de ministerraad aan de orde komt.
De Jager kondigde eind februari al aan de bpm te willen omvormen tot een milieubelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Op die manier worden schonere auto's goedkoper in aanschaf dan meer vervuilende auto's.
Kilometerheffing
Het schrappen van de bpm zou de opmaat moeten zijn voor de komst van de kilometerheffing, vanaf 2012 voor personenauto's.
Met name de autobranche benadrukt steeds dat voor het behoud van het draagvlak van een kilometerheffing de bpm helemaal moet verdwijnen.
Planbureaus
Onlangs bleek uit uitgelekt onderzoek van drie planbureaus dat dat nadelig kan zijn voor de economie omdat de kilometerheffing dan te hoog zou moeten worden vastgesteld.
Daarnaast zijn de inkomsten van de bpm noodzakelijk voor de schatkist.
VVD
De VVD kraakt de plannen op voorhand af. "De BPM verdwijnt, maar komt terug met een ander labeltje", aldus fractiespecialist Paul de Krom.
Voor hem gaat het om een nieuwe milieubelasting die vaste inkomsten voor de schatkist verzekert. De Krom: "Maar het gaat niet om het milieu maar om gewoon geld in het laatje brengen."
Bronquote:ANWB, RAI en Bovag fel tegen nieuwe CO2 heffing
De ANWB, de RAI Vereniging en de Bovag zijn fel tegen het kabinetsplan de afschaffing van de aanschafbelasting bpm te koppelen aan de invoering van een nieuwe belasting op vervuilende auto's. Dat bleek donderdag.
De RAI Vereniging en de Bovag beschrijven het voornemen van het kabinet als precies datgene waarvoor ze al langere tijd waarschuwen. 'Een eventuele invoering van deze heffing draait de klok gewoon weer terug. De autobezitter snapt dit niet en zal dit zeker ook niet pikken', aldus de organisaties.
Niet acceptabel
ANWB-directeur Guido van Woerkom vindt de nieuwe belasting 'onrechtvaardig'. Tijdens het Nationaal File Forum in Bussum wees hij erop dat het niet acceptabel is dat de vaste lasten voor autorijden aan de ene kant omlaag gaan, en tegelijk worden verhoogd met een nieuwe belasting.
De belangenorganisaties hameren al langer op het draagvlak voor de kilometerheffing. Dat komt volgens hen zwaar onder druk te staan als afspraken uit het verleden niet worden nagekomen.
Huzarenstukje
In 2005 klaarde de vroegere ANWB-topman Paul Nouwen een huzarenstukje door gemeenten, werkgevers, vakbonden, werkgeversorganisatie en de milieubeweging op een lijn te krijgen voor een plan om alle bestaande autobelastingen af te schaffen en te vervangen door een heffing per gereden kilometer.
De hoogte zou afhankelijk worden gemaakt van het tijdstip van de rit (duurder in de spits), het traject (Randstad duurder dan rustige snelweg) en milieukenmerken (vervuilende auto's duurder dan schone).
Onbegrijpelijk
Van Woerkom begrijpt niet dat er kennelijk plannen zijn voor toch weer een nieuwe belasting. 'Waarom niet gewoon de milieuvervuiling verrekenen in de kilometerprijs, zoals in het oorspronkelijke plan?'', stelt de ANWB-voorman een retorische vraag.
Volgens hem zit het kabinet niet op één lijn wat betreft de invoering van een aparte CO2-belasting: 'Er wordt verschillend over gedacht', aldus Van Woerkom. 'Het is maar zeer de vraag of die nieuwe belasting er ook komt.'
Bronquote:CO2-taks moet afschaffing bpm compenseren
Het kabinet wil de aanschafbelasting op personenauto's (bpm) afschaffen. Daarvoor in de plaats komt zo goed als zeker een CO2-taks.
Die heffing moet 15 tot 25 procent van de opbrengst leveren die het kabinet nu via de bpm binnenhaalt. Dat komt neer op een bedrag van 850 miljoen euro per jaar.
Kilometerheffing
Ingewijden meldden woensdagavond na berichtgeving door de NOS dat de meest betrokken bewindslieden hierover overeenstemming hebben bereikt.
De CO2- taks wordt hoger naarmate er meer CO2 wordt uitgestoten. Auto's die relatief weinig vervuilen worden niet belast. Het kabinet wil de nieuwe belasting in 2012 invoeren, als ook begonnen wordt met het systeem van kilometerheffing.
Ministerraad
De komende dagen spreken minister Camiel Eurlings (CDA) van Verkeer en staatssecretaris Jan Kees de Jager (CDA) van Financiën verder over het voorstel, dat naar verwachting volgende week vrijdag in de ministerraad aan de orde komt.
De Jager kondigde begin dit jaar al aan de bpm te willen omvormen tot een milieubelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot. Op die manier worden schonere auto's goedkoper in aanschaf dan meer vervuilende auto's.
Bronquote:'Kabinet beseft filecrisis onvoldoende'
BUSSUM - Het kabinet beseft onvoldoende dat het fileprobleem in Nederland de omvang van een crisis heeft aangenomen. Het heeft in elk geval nog geen begin gemaakt om die crisis te bezweren. VVD-leider Mark Rutte zei dat donderdag tijdens het Nationaal File Forum in Bussum.
Rutte pleitte daar voor een "én-én-énbeleid" om de files te bestrijden. Er moet extra geld komen voor de aanleg van wegen (zo snel mogelijk 4000 km asfalt erbij).
Maar er zijn ook meer financiële middelen nodig voor verbetering van het openbaar vervoer en voor het bevorderen van tele- en thuiswerken.
Regelgeving
Daarnaast wil Rutte drastisch snoeien in de regeltjes en procedures die de bouw van wegen en andere verbindingen belemmeren. Ook de "idiote regelgeving rond luchtkwaliteit" moet op de helling.
Het gebrek aan urgentie bij het kabinet komt volgens Rutte doordat het andere prioriteiten heeft dan het wegwerken van de files. Zo geeft het vele miljoenen uit aan "leuke linkse dingetjes, die voor een groot deel worden betaald uit de zak van de automobilist", zoals extra geld voor ontwikkelingshulp of oude wijken.
Bovendien is er sprake van 'linkse mythes', bijvoorbeeld dat "Nederland asfalteert" of dat het fileprobleem kan worden opgelost met alleen meer openbaar vervoer, aldus Rutte.
Pesten
De VVD-leider wil dat het kabinet ophoudt "mensen uit hun auto te pesten". "Mensen die de auto niet uit kunnen, omdat ze die nodig hebben voor hun werk - of om van en naar hun werk te komen."
Kilometerheffing
In betaalsystemen als de kilometerheffing ziet Rutte niets. Allerlei landen ontwikkelen hun eigen bestaalsystemen om "zoveel mogelijk belastinggeld binnen te halen ten koste van de automobilist".
"Straks heb je alleen al hun SUV nodig om de kerstboom aan stickers en kastjes onder je voorruit kwijt te kunnen."
Rutte kondigde in Bussum aan dat de Partij voor de Filerijder van Luc van Bussel een speciale 'file-expertisecel' in de VVD gaat vormen onder de naam 'A-orta'.
Vertrouwen
Ook het vertrouwen van de burger in een oplossing voor het fileprobleem is laag. Minister Camiel Eurlings van Verkeer geniet het vertrouwen van één op de acht automobilisten als het gaat om het terugdringen van de files. Dat blijkt uit een opinieonderzoek onder ruim 500 automobilisten.
Partij van de Filerijder
Het forum wordt georganiseerd door de Partij van de Filerijder, in samenwerking met een reeks bedrijven en organisaties. Een ruime meerderheid van de ondervraagden vindt dat politiek en overheid onvoldoende aandacht aan de fileproblematiek besteden en zich te eenzijdig richten op langetermijnoplossingen.
Er is geen politicus die veel vertrouwen van de autorijders geniet als het gaat over een oplossing van het file-probleem. Eén op de drie ondervraagden heeft in geen enkele politicus vertrouwen op dit punt.
Kilometerheffing
Wat betreft de kilometerheffing toont het onderzoek aan dat de door het kabinet aangekondigde plannen controversieel zijn. Bijna de helft van de rijbewijsbezitters is voor het betalen per gereden kilometer, een derde is tegen.
Een meerderheid van de mensen met een rijbewijs heeft er niet veel vertrouwen in dat de kilometerheffing nog tijdens deze kabinetsperiode wordt ingevoerd.
Twee derde denkt dat het weer op de lange baan zal worden geschoven en 15 procent denkt dat het er nooit van zal komen.
Het idee alleen al dat de vervuilers moeten betalen voor hun rotzooi is toch te gek voor woorden?quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:47 schreef DroogDok het volgende:
Het gaat toch om een heffing op veel verbruikende en dus vervuilende auto's? Daar kan ik niet mee zitten.
Als een dergelijk heffing ook op een modale middenklasser komt heeft TS gelijk en is het belachelijk.
En jij verwacht dat alle autobezitters in Nederland dan in staat zullen zijn om een spiksplinter nieuwe auto uit de showroom te halen? Wat ik hiermee wil zeggen is dat alleen de nieuwste auto's relatief weinig heffing gaan betalen. Als je het niet al te breed hebt en het moet doen met een 2e handsje van een jaar of 10 oud betaal je dus wederom de hoofdprijs aan heffingen. Een lekker beleid weer.quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:47 schreef DroogDok het volgende:
Het gaat toch om een heffing op veel verbruikende en dus vervuilende auto's? Daar kan ik niet mee zitten.
Geen idee hoe de regeling eruit gaat zien, maar als het om zwar vervuilende auto's gaat denk ik aan een Hummer, BMW 740, Ferrari's e.d. Niet echt de auto van Jan Modaal.quote:Op donderdag 15 mei 2008 20:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
En jij verwacht dat alle autobezitters in Nederland dan in staat zullen zijn om een spiksplinter nieuwe auto uit de showroom te halen? Wat ik hiermee wil zeggen is dat alleen de nieuwste auto's relatief weinig heffing gaan betalen. Als je het niet al te breed hebt en het moet doen met een 2e handsje van een jaar of 10 oud betaal je dus wederom de hoofdprijs aan heffingen. Een lekker beleid weer.
quote:Op donderdag 15 mei 2008 20:55 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Geen idee hoe de regeling eruit gaat zien, maar als het om zwar vervuilende auto's gaat denk ik aan een Hummer, BMW 740, Ferrari's e.d. Niet echt de auto van Jan Modaal.
Dat je er 2dehands auto's bijhaald lijkt me niet logisch, dit wordt natuurlijk eerst voor nieuwe auto's ingevoerd.
Die rekening is ruimschoots betaald. Om kostendekkend te zijn hoef je bij wijze van spreken maar eens in de 10 jaar al die autoheffingen te innen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het idee alleen al dat de vervuilers moeten betalen voor hun rotzooi is toch te gek voor woorden?
Wat dus eigenlijk niet logisch is, elke nieuwe auto is namelijk een stuk beter voor het millieu dan een oudere auto.quote:Op donderdag 15 mei 2008 20:55 schreef DroogDok het volgende:
Dat je er 2dehands auto's bijhaald lijkt me niet logisch, dit wordt natuurlijk eerst voor nieuwe auto's ingevoerd.
Gaan ze met dat geld dan de rotzooi uit de lucht stofzuigen?quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het idee alleen al dat de vervuilers moeten betalen voor hun rotzooi is toch te gek voor woorden?
Oh dan zie ik graag je bereking daarvoor. Houd wel even rekening met alle negatieve externe effecten. Hoe reken jij bijvoorbeeld de kosten van een kind dat levenslang astma heeft?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:27 schreef nikk het volgende:
[..]
Die rekening is ruimschoots betaald. Om kostendekkend te zijn hoef je bij wijze van spreken maar eens in de 10 jaar al die autoheffingen te innen.
Dat zeg ik. Het is inderdaad een ramp dat vervuilers moeten dokken. Ik snap er niks van.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:50 schreef HarryP het volgende:
[..]
Gaan ze met dat geld dan de rotzooi uit de lucht stofzuigen?
Met dat geld doen ze niks aan het opruimen!!!!
Ah jij schaft regelmatig tweedehands autos aan voor nieuwe? Dan ben je inderdaad erg goedgelovigquote:Op donderdag 15 mei 2008 21:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat geloof jij??? Als dit ingevoerd wordt, wordt het voor elke auto, motor, bromfiets, scooter, solex, kettingzaag, buitenboordmotor, boot ingevoerd. Let maar op. En als jij dan een wat oudere auto hebt, vervuilt die natuurlijk meer dan de modernste superzuinige auto.
Minder slechtquote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat dus eigenlijk niet logisch is, elke nieuwe auto is namelijk een stuk beter voor het millieu dan een oudere auto.
Klopt, maar op een 2dehands hummer betaal jij nu ook geen slurptax.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat dus eigenlijk niet logisch is, elke nieuwe auto is namelijk een stuk beter voor het millieu dan een oudere auto.
nee, alle auto's. M'n C1 heeft geloof ik wel een tientje of 2 voordeel, moet je raden hoe snel dat er af is.. Mijn motor die geen f*ck extra uitstoot, maar 2 wielen heeft en net zo zuinig krijgt nul komma nul voordeel.. ( en neemt geen parkeerruimte in en veroorzaakt ook geen files)quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:47 schreef DroogDok het volgende:
Het gaat toch om een heffing op veel verbruikende en dus vervuilende auto's?
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah jij schaft regelmatig tweedehands autos aan voor nieuwe? Dan ben je inderdaad erg goedgelovig.
Omdat het een heffing bij de verkoop van nieuwe auto's is. Over oudere auto's is al de (hogere) BPM betaald.quote:
Jij gelooft dus werkelijk dat de politiek geen enkele milieubelasting op oudere (meer vervuilende) auto's gaat heffen??? Hoe naief.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat het een heffing bij de verkoop van nieuwe auto's is. Over oudere auto's is al de (hogere) BPM betaald.
http://www.tweedekamer.nl/nieuws/anp_nieuws/anpnieuws.jsp?open&file=0001CC1Aquote:ANP Nieuws
ANP - 18 05 2008
Nieuwe provinciale belasting in de maak
ZOETERMEER (ANP) - De provincies in Nederland krijgen vrijwel zeker een nieuwe mogelijkheid om belasting te heffen als de kilometerheffing wordt ingevoerd en de provinciale opcenten verdwijnen. Dat blijkt uit een brief die de zogeheten 'klankbordgroep anders betalen voor mobiliteit' naar minister Camiel Eurlings van Verkeer heeft gestuurd. ,,Naar ons bericht is, voeren het kabinet en het IPO (Interprovinciaal Overleg) gezamenlijk nader onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een vervangende provinciale belasting bij het loslaten van de provinciale opcentenheffing'', schrijft voorzitter Loek Hermans van de klankbordgroep. ,,Dit onderzoek zal uiterlijk in 2010 afgerond moeten zijn, waarbij het uitgangspunt is dat provincies een eigen belastinggebied behouden'', aldus de groep waarin organisaties als het MKB Nederland van Hermans, de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Natuur en Milieu, Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO met elkaar overleggen in hun brief. Een derde tot de helft van de provinciale begrotingen komt uit de motorrijtuigenbelasting. Die gaat vanaf 2011 geleidelijk verdwijnen als het kabinet de plannen voor invoering van betalen per gereden kilometer doorzet. De provincies pleiten al langer voor de komst van een nieuwe belasting, omdat ze anders grote financiële problemen voorzien. Tijdens een hoorzitting eind januari in de Tweede Kamer pleitte Marijke van Haaren van het IPO nog voor compensatie, bijvoorbeeld via de introductie van een ingezetenbelasting. Ze erkende destijds dat de kosten voor de burger niet mogen toenemen als gevolg van de komst van kilometerbeprijzing en een eventuele nieuwe provinciale belasting. ,,Het moet budgetneutraal, dus zonder stijgende kosten voor de burger'', zei de IPO-vertegenwoordigster.
Niet bij de aanschaf inderdaadquote:Op zondag 18 mei 2008 08:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij gelooft dus werkelijk dat de politiek geen enkele milieubelasting op oudere (meer vervuilende) auto's gaat heffen??? Hoe naief.
JA!quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het idee alleen al dat de vervuilers moeten betalen voor hun rotzooi is toch te gek voor woorden?
Helaas, in de politiek weten ze maar al te goed dat iedereen dit weer gaat pikken. Zijn ze ooit in het ongelijk gesteld?quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:27 schreef Martijn_77 het volgende:
"ANWB, RAI en Bovag fel tegen nieuwe CO2 heffing
(...)
De RAI Vereniging en de Bovag beschrijven het voornemen van het kabinet als precies datgene waarvoor ze al langere tijd waarschuwen. 'Een eventuele invoering van deze heffing draait de klok gewoon weer terug. De autobezitter snapt dit niet en zal dit zeker ook niet pikken', aldus de organisaties."
Inderdaad, autorijden is nog altijd relatief goedkoop dus kan er best wat bij de kostprijs op voor men echt daartegen in actie komt.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:22 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Helaas, in de politiek weten ze maar al te goed dat iedereen dit weer gaat pikken. Zijn ze ooit in het ongelijk gesteld?
quote:Op zondag 18 mei 2008 22:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad, autorijden is nog altijd relatief goedkoop dus kan er best wat bij de kostprijs op voor men echt daartegen in actie komt.
Goedkoop genoeg voor velen om de auto in plaats van bijvoorbeeld de fiets te nemen naar de voetbaltraining, supermarkt of naar vrienden 2 straten verderop.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:28 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ten opzichte van met de spaceshuttle reizen dan, waarschijnlijk?
Kwestie van tijd voordat de heffing inkomensafhankelijk wordt dan of er komt een uitkeringtrekkerssubsidie voor.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het heel erg vreemd dat kilometerheffing als een links standpunt wordt gezien, en dat de PVDA in principe voor is en de VVD tegen. Want wat er in principe gebeurt is het beprijzen van -schaarse- wegcapaciteit, iets wat erg vervelend is voor de -minder kapitaalkrachtige- arbeider maar eigenlijk helemaal niet zoveel uitmaakt voor de rijkere medemensch.
Komop luitjes, niets is toch heerlijker als straks over vrijwel lege heirbanen naar kantoor zoeven!!! Wat maakt het uit dat dit een tientje kost, time is money, you know! Een beetje kapitalist heeft dit er graag voor over. En laat die arrebeiders maar lekker ploeteren in het OV of op de fiets, blijven de wegen lekker vrij voor OSM!
Als je de vaste lasten meerekent van het hebben staan van een auto (aanschafkosten, BPM, wegenbelasting, verzekering, APK), dan zou je wel gek zijn om het niet te doen. Dan worden al die andere verreden kilometers in verhouding nog duurder.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Goedkoop genoeg voor velen om de auto in plaats van bijvoorbeeld de fiets te nemen naar de voetbaltraining, supermarkt of naar vrienden 2 straten verderop.
Dit is trouwens wel het enige consequente beleid wat ik het kabinet zie hanteren om de fileproblematiek op te lossen: maak het onbetaalbaar voor een groep mensen om auto te kunnen rijden, zodat zij niet langer onderdeel kunnen zijn van files.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het heel erg vreemd dat kilometerheffing als een links standpunt wordt gezien, en dat de PVDA in principe voor is en de VVD tegen. Want wat er in principe gebeurt is het beprijzen van -schaarse- wegcapaciteit, iets wat erg vervelend is voor de -minder kapitaalkrachtige- arbeider maar eigenlijk helemaal niet zoveel uitmaakt voor de rijkere medemensch.
Dat moet je positief benaderen met goede voorbeeldberekeningen waaruit blijkt dat een iets minder goed betalende baan veel dichter bij plotseling uitkan als je alle mobiliteitslasten meerekent.quote:Op zondag 18 mei 2008 23:54 schreef HenryHill het volgende:
Dit is trouwens wel het enige consequente beleid wat ik het kabinet zie hanteren om de fileproblematiek op te lossen: maak het onbetaalbaar voor een groep mensen om auto te kunnen rijden, zodat zij niet langer onderdeel kunnen zijn van files.
Tuurlijk heb je gelijk dat een iets minder goed verdienende baan in je eigen omgeving tot de mogelijkheden behoort. Maar je kan je afvragen of je dat wilt voor een hele grote groep mensen.quote:Dat moet je positief benaderen met goede voorbeeldberekeningen waaruit blijkt dat een iets minder goed betalende baan veel dichter bij plotseling uitkan als je alle mobiliteitslasten meerekent.
en de energieprijzen zijn dan ook skyhigh.. zolang de windmolen nog zwaar gesubsidieerd wordt en die dingen de helft van de week stilstaan hebben de energieleveranciers nog een leuk monopolie om de prijzen lekker op te drijven. Daarnaast mogen we niet over kernenergie praten dus de prijzen worden kunstmatig hoog en hoger gehouden.quote:Op maandag 19 mei 2008 00:46 schreef sander89 het volgende:
Goedkoper zal het over het algemeen nooit worden jammer genoeg, maar voor dit allemaal ingevoerd is zijn we weer 10 jaar verder en zijn dan zat elektrische auto's![]()
Alleen ga ze dan natuurlijk daar extra belasting op heffen, omdat de accu's slecht voor het mileu zijn
Denk toekomst door zonne energie en ook kernfusie de prijs niet belachelijk hard zou stijgen, misschien wel een keer over de kop.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 23:10 schreef kawotski het volgende:
[..]
en de energieprijzen zijn dan ook skyhigh.. zolang de windmolen nog zwaar gesubsidieerd wordt en die dingen de helft van de week stilstaan hebben de energieleveranciers nog een leuk monopolie om de prijzen lekker op te drijven. Daarnaast mogen we niet over kernenergie praten dus de prijzen worden kunstmatig hoog en hoger gehouden.
Bronquote:'Kabinet stelt afschaffing bpm uit tot 2016'
Ondanks eerdere beloften dat de aanschafbelasting op nieuwe auto's (bpm) in 2011 zou opgaan in de kilometerheffing, wordt pas in 2016 gekeken of deze belasting volledig moet worden afgeschaft.
Tot die tijd gaat de bpm in stapjes omlaag en betalen automobilisten dus toch dubbel, melden De Telegraaf en de Volkskrant op basis van bronnen rond het kabinet.
In 2016 komt er een 'tussentijdse evaluatie' waarbij wordt gekeken naar de effecten van de afschaffing. Deze optie is een compromis over de kilometerheffing waarover vooral coalitiepartijen CDA en PvdA het niet met elkaar eens waren.
'Budgetneutraal'
Het kabinet wil de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (bpm) tot 2012 geleidelijk laten opgaan in een heffing per gereden kilometer.
Door de systeemwijziging dreigen veel automobilisten dubbel te betalen: eerst bij aanschaf van de auto en later per gereden kilometer. Dat leidde eerder tot forse kritiek omdat het kabinet altijd heeft gezegd dat de invoering van de kilometerheffing 'budgetneutraal' zou verlopen.
Te goedkoop
Vooral regeringspartij PvdA wil de bpm niet helemaal schrappen, omdat aanschaf van een 'vervuilende' auto dan te goedkoop kan worden - de aanschafbelasting vormt bijna de helft van de aanschafprijs van een auto.
En staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën, CDA) is bang dat volledige afschaffing van de bpm leidt tot gaten in de begroting. CDA-minister Camiel Eurlings (Verkeer) is wel voor volledige afschaffing.
Je kwam een week of 2 terug nog met een bericht dat volledig afschaffen zo slecht zou zijn voor de economie. Wat wil je nou danquote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:17 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Gevalletje van uitstel komt afstel? En de burger maar lekker dubbel laten dokken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |