abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:22:49 #1
108648 cattie
lieve moeder
pi_58669032
Ringslings, Tricot Slens en Tricotti's met rek, Storchenwieges zonder rek, Mei Tai's om zelf te maken, en hoe gebruik je al die doeken.

Draagdoeken 6

handige links:
Wikipedia over de sling
Draagmethodes bij Mamatoto
Draagdoekinstructie filmpjes op YouTube
Ringsling zelf maken
Mei Tai zelf maken
http://www.doekentheek.be/

Knoopmethodes tricot slen:
Handleiding

Duidelijke fotohandleiding met draagmanieren:
http://www.binana.net/pdf/binana_nl.pdf

Veelgebruikte draagdoek, die je naar eigen smaak kan samenstellen:
http://www.draagdoek.nl/

Waarom een draagdoek:

1. Een draagdoek is niet alleen een manier om je kindje te vervoeren, het is voor je kind ook een manier om lekker dicht bij mama of papa te zijn. Vooral jonge babietjes kunnen erg ontspannen als ze lekker opgekruld tegen je lijf liggen, je warmte voelen en je hartslag horen.

2. Als je al een kind hebt en er komt een broertje of zusje is een draagdoek de manier om de onhandige combiwagen af en toe eens thuis te laten. Een kind in de buggy, een kind in de doek.

3. Je hebt je handen vrij met je kind in de draagdoek. Je kan dus gemakkelijk een was ophangen, een boodschap doen, noem maar op.
LET OP: ga niet koken met een kind in de draagdoek. En fietsen doe je ook beter niet terwijl je je kind draagt.

Welke draagdoek:

Een rekkende doek, bijvoorbeeld een tricot slen (bij vrijwel alle babyzaken te krijgen voor zo'n 50 Euro), is heel zacht en soepel. Je kan hem van te voren omknopen en daarna je kind er in zetten en je kan hem daarna nog weer goed plooien en aanpassen om je kind op de juiste plekken te ondersteunen. Vandaar dat hij voor een jonge baby heel prettig kan zijn.

Voor oudere kinderen is hij vaak weer minder prettig omdat tricot sneller rekt en een zwaardere dreumes dus te laag kan hangen en dat is weer minder prettig voor je rug. Rugdragen is met een tricot doek minder makkelijk dan met een niet-rekkende doek.

Een niet rekkende doek gaat langer mee, daar kan je een kleuter nog mee op je rug dragen als je dat zou willen. Hij is ook veelzijdiger met knopen, je kan er mee op je borst, zij en rug dragen. Hij wordt soms wat koeler ervaren dan een tricotdoek.

[ Bericht 0% gewijzigd door cattie op 14-05-2008 19:41:50 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:24:09 #2
108648 cattie
lieve moeder
pi_58669049
We waren aan het draagdoektellen. Tot nu toe wint Macka, gevolgd door Owlet!
pi_58671797
Overigens plaats ik dus eind deze maand een bestelling bij hoppediz, dus als iemand ook wat wil bestellen kunnen we het samen doen om verzendkosten te besparen
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  woensdag 14 mei 2008 @ 20:47:55 #4
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_58672076
Hihi, de telling der doeken!

Uhm, even denken:
1. tricotti, gekocht bij Prenatal (don't do it!!)
2. Storchenwiege Anna van Natural Beginnings
3. Ringsling, via een WAHM (of mag ik het nu wel verklappen?)
4. zelfgemaakte Mei Tai

Valt mee dus!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  † In Memoriam † woensdag 14 mei 2008 @ 21:12:24 #5
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_58672577
Even meenemen naar dit topic: de data voor de draagdoek-in. Ik ga komend weekend denk ik de knoop maar eens doorhakken.

Het lijstje tot nu toe:
zo 1 juni
- LadyS (o.v.b.)
- Owlet
- Kersjes
- Webkim

za 7 juni
- LadyS
- Owlet
- Webkim

zo 8 juni
- LadyS
- Owlet
- Kersjes
- Webkim

za 14 juni
- p_iglet
- Owlet
- Webkim

zo 15 juni
- LadyS
- p_iglet
- Owlet
- Webkim

za 21 juni
- p_iglet
- Owlet
- Kersjes
- Webkim

zo 22 juni
- LadyS
- Owlet
- Kersjes
- Webkim

zo 6 juli
- LadyS
- Owlet
- Kersjes
- Webkim

za 12 juli
-LadyS
- p_iglet
- Owlet
- Kersjes
- Webkim

zo 13 juli
- LadyS
- p_iglet
- Owlet
- Kersjes
- Webkim
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  woensdag 14 mei 2008 @ 21:19:55 #6
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_58672737
Ik heb alleen een tricotslen (van de prenatal, PM ) en die bevalt me prima. Misschien ook in het kader van wat je niet kent mis je niet? Ik kan me voorstellen dat bij grotere kindjes een minder rekbaar stofje makkelijker is. Ik snap alleen niet zo goed waarom je zoveel doeken zou kopen. Voor bij je kleding? Of maakt het echt per uitstap uit?
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_58672792
Ik wacht gewoon even af welke datum het wordt..volgens mij kan ik alle dagen bijna wel maar moet nog even kijken wat manlief in z'n agenda heeft staan, dan kan die op Tomas passen
It's all up to you
  woensdag 14 mei 2008 @ 21:30:27 #8
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_58672934
Lishe, ik denk dat PM meer de Tricotti i.p.v. de tricotslen bedoelt.
quote:
De Tri-cotti, een gepatenteerd draagsysteem, bestaat uit twee kokerbanden van 100% katoen die gemakkelijk en veilig in gebruik zijn en die je eenvoudig om doet. De ene band ondersteunt de andere waardoor het gewicht optimaal verdeeld wordt en zorgt voor een zeer comfortabel draaggemak voor ouder en kind.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  † In Memoriam † woensdag 14 mei 2008 @ 21:46:14 #9
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_58673307
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:19 schreef Lishe het volgende:
Ik heb alleen een tricotslen (van de prenatal, PM ) en die bevalt me prima. Misschien ook in het kader van wat je niet kent mis je niet? Ik kan me voorstellen dat bij grotere kindjes een minder rekbaar stofje makkelijker is. Ik snap alleen niet zo goed waarom je zoveel doeken zou kopen. Voor bij je kleding? Of maakt het echt per uitstap uit?
Verschilt per situatie, wat mij betreft. Doek van 2 m 60 is nu heel handig om kleine baby Maja in te dragen (geen staarten). Over een tijdje is ' ie alleen nog handig om de bijna-dreumes even snel op de heup mee de trap op te nemen. Dan is een 4 m 60 of 5 m 20 weer beter om te gebruiken als we naar buiten willen (wurm-proof knopen). Een Lifter of Mei-tai werkt prettig om een dreumes of peuter op de rug te dragen (kunnen ze lekker veel zien). En als ik met het OV op pad ga is de Ergo carrier favoriet, snel aan te doen, gewicht is heel goed verdeeld en ik kan er een extra dagtasje op bevestigen. De tricot doek heb ik eigenlijk nooit gebruikt!
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  woensdag 14 mei 2008 @ 21:58:25 #10
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_58673573
Jeetje Macka, da's echt een heel arsenaal. Ik heb de mijne gekregen als kraamkado van mijn zus, en dus nooit iets anders geprobeert ook. (En ik vond het zo'n wirwar van doeken, dat ik gewoon de makkelijkst verkrijgbare heb gekozen. )Maar ik vind het grappig dat je zoveel verschillende doeken hebt en dus ook zoveel voorkeuren.

Dank Noli, 2 doeken lijkt me inderdaad ook geen aanrader!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  woensdag 14 mei 2008 @ 22:19:34 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_58674024
Ik ben erg blij met mijn doeken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 14 mei 2008 @ 22:30:07 #12
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_58674254
Jeetje, wat hebben jullie veel doeken/dragers
Een beetje net als Lishe zegt: wat je niet kent mis je niet. Maar.... mijn draagdoek.nl is toch niet altijd even handig. Ik overweeg toch vaak een andere doek aan te schaffen maar durf niet zo goed
Ik laat me graag informeren en heb dus echt wel zin in de draagdoek-in! Hoe eerder hoe beter wat mij betreft
.... met gevoel voor drama....
pi_58675130
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:36 schreef TearSong het volgende:
Overigens plaats ik dus eind deze maand een bestelling bij hoppediz, dus als iemand ook wat wil bestellen kunnen we het samen doen om verzendkosten te besparen
Herinner me er dan tegen die tijd nog even aan, want ik wil ws. ook een hopp bestellen.
Hardloper.
IG @webkim
pi_58675386
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:47 schreef PM-girl het volgende:

1. tricotti, gekocht bij Prenatal (don't do it!!)
Die hebben wij bijna dagelijks gebruikt, tot hij echt begon door te zakken. Toen de mei tai gekocht, en die gebruiken we nog steeds.
Ik zou de volgende keer sneller overschakelen maar voor in het begin vond ik de tricotti erg handig.
  woensdag 14 mei 2008 @ 23:44:22 #15
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_58675810
Ik wil ook een Hopp!

Maar goed, eerst maar es een baby...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  donderdag 15 mei 2008 @ 07:50:46 #16
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_58677806
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 23:44 schreef texelonia het volgende:
Ik wil ook een Hopp!

Maar goed, eerst maar es een baby...
ik heb er 2 (Storchenwiege en tricotdoek) en hier nog geen baby in zicht
  donderdag 15 mei 2008 @ 08:29:40 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_58678072
Ik wilde een andere doek omdat ik de draagdoek.nl echt te warm vond en omdat ik spijt had van mijn keuze voor saai grijs.
  donderdag 15 mei 2008 @ 08:43:09 #18
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_58678205
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 07:50 schreef Asyniur het volgende:

[..]

ik heb er 2 (Storchenwiege en tricotdoek) en hier nog geen baby in zicht
Ik ben ertoe in staat om *nu* een Hoppediz en een Didymos (Indio ) te bestellen
Maar ik denk dat ik begin met een simpele van draagdoek.nl om te kijken of ik het überhaupt wel fijn vind, aangezien ik Noah nooit in een doek gedragen heb En dat komt wel als ik zwanger ben (kan ik ook eventueel de kleuren kiezen op geslacht!)
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_58680385
...zou ik mijn 16 kg aan peuter nog in een mei tai kunnen hijsen? (hij kan goed lopen maar soms als we in het bos gaan wandelen begint hij na een tijd toch moe te worden...en een doek lijkt me comfortabeler dan gewoon op de schouders dragen )
It's all up to you
  donderdag 15 mei 2008 @ 12:21:35 #20
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_58682483
Ik heb ook twee draagdoeken. Een tricotslen, gekregen van iemand en een niet-rekbare korte dunne doek, die ik te leen heb van iemand. Als het me goed bevalt, denk ik dat ik zelf wel een doek aanschaf. Maar eerst maar eens bevallen .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_58684035
Oei, ik heb gister een ergo geprobeert en da's toch wel héél erg lekker dragen zeg. En zo makkelijk!
Die gaat op het verlanglijstje

oh en zo veel doeken hebben... Ik gebruik er een aantal nauwelijks meer. Zoals de ringsling en de slendang. Die vind ik niet zo lekker dragen, ik prefereer iets dat over twee schouders gaat. De tricot doek was lekker in het begin, de lange doek ik lekker voor langer lopen met een dreumes op mijn rug en een kortere doek is weer lekkerder voor een snelle draagmethode, om mee te nemen of om straks de baby in te vervoeren.
En het is ook een beetje "de heb". Ik wil zo veel mogelijk uit proberen, voelen en zien.

Oh, een vriendin had gister ook een BB-sling, die stofjes zijn ook wel érg lekker
  donderdag 15 mei 2008 @ 14:31:01 #22
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_58684602
Ja hoor Tearsong, als je rug het kan hebben lukt dat prima. Ik draag Hanne (13,4kg) ook nog geregeld!

Ik heb zelfs Wilyan er een keer in gehad om te teste en dat was die korte tijd dat ie er even in zat een stuk lichter dan als je 'm gewoon zo op je arm tilt (hij weegt iets van 21 kg) Geen idee hoe het is als ik 'm langer zou dragen trouwens.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  donderdag 15 mei 2008 @ 21:33:38 #23
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_58692476
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 23:22 schreef Bass-Miss het volgende:
Die hebben wij bijna dagelijks gebruikt, tot hij echt begon door te zakken. Toen de mei tai gekocht, en die gebruiken we nog steeds.
Ik zou de volgende keer sneller overschakelen maar voor in het begin vond ik de tricotti erg handig.
Inderdaad, jullie hadden die ook!
Wat ik er, in vergelijking met andere doeken - ook een gewone tricot doek - niet prettig aan vond is dat je enkel met de zwarte knoopdoek de stevigheid creëert.
Die grijze lussen hebben een maat die je precies moet passen, dan werkt het wel ok denk ik. Daarbij vond ik de doeken erg breed en daardoor warm.

Gelukkig zijn er zoveel verschillende doeken, dat er voor ieder wat wils is!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_58722223
Ik ben overigens aan het kijken naar mei tai's en ben een beetje verdwaald tussen de verschillende merken, en dan ook nog het aanbod van verschillende WAHM's. Wat zijn nou echt goede comfortabele mei tai's (met erg brede banden)?
It's all up to you
pi_58722262
Oh en webkim, ik wil komende week wat gaan bestellen (iig voor vrijdag) dus als je ook wat wil Of iemand anders natuurlijk...
It's all up to you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')