Wat voor waarde heeft het als je er niet in gelooft of niet mag zeggen als je twijfelt terwijl je absoluut niet mag twijfelen?quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:20 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Afstand nemen van ʾA¨hadu ʾan lā ilāha illā-llāh, wa ʾa¨hadu ʾanna muḥammadan rasūlu-llāh?
Voor de religie zelf heeft het een heleboel waarde. Aan de ene kant boezemt het angst in, aan de andere kant is het een mantra waar je, als je het maar vaak genoeg herhaalt, vanzelf in gaat geloven.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:23 schreef Triggershot het volgende:
Wat voor waarde heeft het als je er niet in gelooft of niet mag zeggen als je twijfelt terwijl je absoluut niet mag twijfelen?
Whollah?quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:20 schreef TheMagnificent het volgende:
Afstand nemen van "Ashadou an La-ilaha Ila Allah wa ashadou ana Muhammadan Rasoulallah"?
ash hadoe ana la illaha ila lah wa ashhadu anna mohammdan rasouloe llahquote:
Ik kijk hier wel van op. Erg openhartigquote:Op woensdag 14 mei 2008 21:58 schreef Triggershot het volgende:
Oke even een korte toevoeging, wat is er nu precies aan de hand, wat is er nu gebeurd de afgelopen dagen, waardoor heb ik met (niet) laten beïnvloeden etc. Zoals ik al eerder zei, sceptisch zijn over mijn verhaal is prima, gezien mijn posthistory, zou ik het zelf ook zijn mocht het een ander betreffen. Voor alle duidelijkheid, de mensen die het afdoen als hoax of experiment, daar zal ik niet op reageren als er geen inhoudelijkheid bij is.
Om te beginnen, ik heb me heeeeeel erg gestoord aan groepen mensen die Moewiyah, de 5e kalief van de Islam eren alleen omdat hij een vriend is van de Islam terwijl hij vele dingen heeft gedaan wat verboden werd door Mohammed, denk aan tribale loyaliteit wat Mohammed had verboden weer installeren, in opstand komen tegen de gevestigde kalief, iets waarop de doodstraf berust, verderf zaaien in de moslimwereld door de vingers zien, zo kan ik nog 4/5 voorbeelden noemen waar Moeawiyah zich aan schuldig heeft gemaakt, waar er duidelijke bewijzen van zijn dat het verboden is en wat de meeste moslims van mijn stroming door de vingers zien alleen omdat hij een compagnon is van Mohammed en het wel bekende dogmatische, 'je zegt geen slechte ding over de vrienden van Mohammed, ongeacht wat ze hebben gedaan'. Waarom niet? 'Omdat het zo geschreven staat'.
Aan zulke voorbeelden waar men compleet voorbijgaat aan wat een individu heeft gedaan alleen omdat hij een vriend is van de profeet vind ik een beetje krom, gezien hij niet volgens de Islamitische theologie als een of andere zondeloze persoon word gezien. Deze discussie heb ik verlaten omdat men mij tracht te weerleggen met de dingen die ik noem wat Moeawiyah heeft gedaan na Mohammed, terwijl anderen de discussie treden over wat Mohammed heeft gezegd over zijn vrienden toen ze bij hem waren.
Het gaat hier natuurlijk niet om de kwestie Moeawiyah, Mohammed, Kalifaat, maar hoe men met zulke dingen omgaat, geen kritiek durven te leveren op een zekere iemand, ook al weetje dat de dingen die hij gedaan heeft niet mochten.
Om terug op mij te komen en de mensen die roepen dat het een experiment is, true.. In zekere zin is dat ook het geval, een innovatieve kijk, een onbekende terrein, iets nieuws proberen is in mijn interpretatie per definitie een experiment. Hoax noemen mag altijd, maar verwacht dan geen serieuze reply van mijn kant aan betreffende, noch dat ik zal proberen je te overtuigen want daar is dit topic niet voor.
Mensen hebben me gevraagd hoe ik nu in het leven sta, als wat en hoe, ik denk dat het te snel is om een antwoord op te geven, gezien het inderdaad een experiment is waar je nieuwe dingen probeert dat het nog alle kanten op kan gaan qua ethiek en levensbeschouwing en qua mijn huidige moment, houdt ik me maar momenteel aan 'dont fix if it aint broken', als ik geen betere keuze kan vinden om iets te beslissen dan de Islam dan kies ik natuurlijk voor datgene wat ik ken, heb ervaren en weet hoe het is ipv iets wat totaal onbekend voor me is en waarvan ik twijfel of het wel beter is, maar dat zal dan meer uit gewoonte en gemak zijn dan als referentie voor welke soort van levensbeschouwing ik sta.
Ik ben niet anti islam, anti Mohammed, anti Qoran anti noem maar op en waarschijnlijk in sommige delen ook wel meer pro dan neutraal omdat het meer dan een halve decennium mijn halve identiteit is geweest in het doen en laten en als er wel iets niet makkelijk is om van je af te schudden is het wel gewoonte en traditie. Islamitische cultuur, kennis, theologie en filosofie is nog steeds erg intressant voor me, absoluut, maar dat heb ik ook met Judea-Christelijke traditie of Zeus en Wodan.
Ik zie mijzelf niet als iemand die per definitie afvallig is, want ik blijf loyaal aan de waarheid en opzoeken naar feitelijke kennis. Zal de Islam daar in terug komen, wellicht, maar niet vanzelfsprekend (meer)
Zekerheid ligt wat veel zaken betreft ook niet in het denken. Het denken maakt dat je van veel zaken kunt zien dat ze onzeker zijn, en dat ze niet zo absoluut en volmaakt zijn als ze zich voordoen. Het denken maakt dat je kunt zien dat de contingente factoren bij geloof onoverkomelijk zijn. Als je absolute zekerheid wilt, dan is geloof het antwoord – mits je ‘vergeet’ dat het geloof is.quote:Op woensdag 14 mei 2008 23:52 schreef Super7fighter het volgende:
Zekerheid lag niet in het denken, maar in het gevoel. Nadat hij zich ontworsteld had aan de staat van absoluut scepticisme, aanvaardde hij het verstand wederom als bondgenoot om: geloofswaarheden te verdedigen.
Die basisprincipes ‘aanvaarden’ is, naar mijn mening, het punt waarop iemand toch wel een soort van vergissing begaat. Natuurlijk moet je te allen tijde bepaalde basisprincipes hanteren, hoe je ook het in het leven staat, maar op het moment dat je beslist dat die principes een onomstotelijke en onweerlegbare waarheid vormen en dat andere principes dwaling zijn, ben jij degene die de grootste dwaling begaat. De intuïtie is ook bedriegelijk; als je die als maatgevend ziet, dan kun je er zeker van zijn je te vergissen – en anders kom je wel tot het probleem dat ’s andermans intuïtie iets heel anders zegt.quote:Zijn overheersende doel was niet intellectuele zekerheid te vinden maar een bevredigend leven, een leven het paradijs waardig. Aan het eind van die periode van scepticisme was hij in staat enige basisprincipes te aanvaarden omdat hij vanwege een 'licht van God', een intuitie had dat deze principes juist waren.
Wat heeft dat met onzekerheid of beperkt denken te makenquote:Op donderdag 15 mei 2008 00:05 schreef Haushofer het volgende:
I[quote]k kan er niet aan onderuit dat ik pogingen en posts als bovenstaande zie als een uiting van onzekerheid en beperkt denken.
Bepaal jij wat respect moet inhouden voor anderen?quote:Ik, als agnost, zou even moeten wennen aan het idee als een ongelovige vriend/vriendin van me bijvoorbeeld vrij fanatiek Christen zou worden. Maar ik zou ook benadrukken dat als hij/zij er gelukkig van wordt, ik dat respecteer. Ideeën als dwaalsporen, of uitspraken als "je komt vast weer uit bij je oorspronkelijke atheïsme/agnostiek" zou ik niet over m'n lippen kunnen krijgen.
Is dit jouw manier van respect tonen?quote:In bovenstaande posts lees ik geen respect.
Kan het ook aan jouw onvermogen liggen dat je niet begrijpt dat er ook zoiets is als de islam of welke andere godsdienst dan ook?quote:Alleen maar het onvermogen om te begrijpen dat er meer is dan de Islam. En dat het niet-bestaan van God een reeële optie is voor veel mensen.
mee eens!!!quote:Ik heb Triggershot altijd als een ruimdenkend persoon gezien, dus of hij nou moslim is of niet maakt me verder geen kont uit; je kunt mooie en respectvolle discussies met de man hebben. Ik hoop dat zijn moslim-vrienden zoiets ook mogen denkenUiteindelijk weet niemand het zeker; de één pretendeert dit alleen harder dan de ander.
Ik zou dat geen respectvolle opmerking vinden, omdat je daarmee mijn keus niet ten volle accepteert. Je zegt daarmee eigenlijk dat degene een dwaalweg is ingeslagen. Ik weet niet waarom jij het als respect vol ziet, misschien omdat je in hem een verstandig persoon ziet, en verstandige personen de weg weer terugvinden in jouw opvatting?quote:Op donderdag 15 mei 2008 02:39 schreef DuracelPlus het volgende:
Bepaal jij wat respect moet inhouden voor anderen?
Als ik/hij tegen triggershot zou zeggen: "je komt vast weer uit bij je oorspronkelijke geloof", dan is dat mijn/zijn manier van respect tonen voor hem.
Om nu voor mijzelf te antwoorden: nee, veel respect voor mensen die alles behalve hun eigen overtuiging als een dwaling zien, en denken dat ‘als je er goed over nadenkt‘ wel uit zal komen op hetgeen zij zelf geloven, heb ik niet. Natuurlijk denk ik wel tot op zekere hoogte dat ik over bepaalde zaken goed heb nagedacht en dat anderen het mis hebben, maar het zou ook kunnen dat ík het mis heb.quote:Is dit jouw manier van respect tonen?
Naar mijn mening begrijt Haushofer dat heel goed, maar begrijpt dat de Islam niet de enige godsdienst is, en zeker niet de enige levensovertuiging is, en dat het ook niet de ‘beste’ levensovertuiging is. Het is er één van velen, en het is te begrijpen dat sommige mensen moslim zijn, maar het is ook te begrijpen dat zij soms van hun geloof vallen en dan geen moslim meer zijn. En uit jouw post lees ik met name dat je niet goed begrijpt dat iemand überhaupt de Islam gedag kan zeggen.quote:Kan het ook aan jouw onvermogen liggen dat je niet begrijpt dat er ook zoiets is als de islam of welke andere godsdienst dan ook?
Ik zit hier in WFL. Met hypercoole fysische termen smijten doe ik vooral omdat ik hoop dat ik andere mensen wat kan bijbrengen. Als hier mensen met theologische terminologie gaan smijten doe ik ook de moeite om het enigszins te begrijpen, dat is volgens mij een essentie van dit forum.quote:Op donderdag 15 mei 2008 02:39 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Wat heeft dat met onzekerheid of beperkt denken te maken![]()
Ik zie jou om de haverklap met hyper coole fysische termen smijten (die jouw zijn aangeleerd) om je standpunten te onderbouwen of te verdedigen of om indruk te maken, maakt dit jouw ineens een minder onzeker en een ruimdenkend persoon?
[..]
Ik zie dat vooral als onbegrip van de situatie.quote:Bepaal jij wat respect moet inhouden voor anderen?
Als ik/hij tegen triggershot zou zeggen: "je komt vast weer uit bij je oorspronkelijke geloof", dan is dat mijn/zijn manier van respect tonen voor hem.
[..]
Euh....wat bedoel je precies ?quote:Is dit jouw manier van respect tonen?
[..]
Denk het niet, want ik kan met recht zeggen dat ik me genoeg verdiept heb in andere godsdiensten. Daarbij ben ik als student wekelijks ook actief bezig met religie bij een vereniging, woon kerkdiensten bij, lees de bijbel, etc, dus aan desinteresse zal het niet liggen.quote:Kan het ook aan jouw onvermogen liggen dat je niet begrijpt dat er ook zoiets is als de islam of welke andere godsdienst dan ook?
[..]
Beste Triggershot,quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hey Tevik,
Ik weet niet of je kan ontkomen aan het onderdrukken van sommige delen,
Is het raar als ik dit heel eng vind?quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:59 schreef Tevik het volgende:
Beste Triggershot,
Ik heb, door de Gunsten van mijn Heer aan mij, een plek in mijn hart kunnen vinden, waar ik, met inspiratie van mijn Heer, de duistere kant in mij, mijn lijden, angsten, onzekerheid/twijfels en alle andere gevoelens kan accepteren en onvoorwaardelijk kan liefhebben. Daar op die Plek wordt mij ingegeven door mijn Heer niet alleen niet te oordelen over andere mensen maar ook niet over mijn Zelf. Daar op die Plek van mijn Heer vieren al mijn gevoelens, en al wie ik ben, in vreugde hun vrij zijn en het geaccepteerd zijn. Daar op die Plek lofprijst elke deeltje in mijn Zelf "Hem", de Alleen-Bestaande. Alle lof zij Allah, in het begin en einde.
Moge Ik Allah eeuwig dankbaar blijven.
Met vrede,
Tevik
Wat is er eng aan?quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Is het raar als ik dit heel eng vind?
Nou dit soort teksten hoor/zie je ook vaak bij mensen die vreselijk geindoctrineerd zijn door bepaalde sektes.quote:
Elke zin een religieuze lading geven kan duiden op hyperreligiositeit, wat we in het Westen vooral associeren met psychische aandoeningen, zoals geschwind syndroom, psychoses of epilepsie. Maar waarschijnlijker heeft Tevik een taal die normaal binnen zijn beleving van de Islam is, waar DustPuppy onbekend mee is. Wel apart dat Tevik zo goed Nederlands praat.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:33 schreef rutger05 het volgende:
Wat is er eng aan?
Nou ben er wel bekend mee, maar blijf het eng vindenquote:Op donderdag 15 mei 2008 14:01 schreef speknek het volgende:
Elke zin een religieuze lading geven kan duiden op hyperreligiositeit, wat we in het Westen vooral associeren met psychische aandoeningen, zoals geschwind syndroom, psychoses of epilepsie. Maar waarschijnlijker heeft Tevik een taal die normaal binnen zijn beleving van de Islam is, waar DustPuppy onbekend mee is. Wel apart dat Tevik zo goed Nederlands praat.
Oh spuit 11.
quote:Op zondag 8 januari 2006 00:43 schreef het_fokschaap het volgende:
hoe dan ook geldt voor ons beide dat we niet bij de gelovigen passen zoals Stormseeker
quote:Op zondag 8 januari 2006 00:46 schreef Triggershot het volgende:
I doubt it, als ik niet een moslim was had ik me eerder bij overtuiging van Storm aangesloten dat een agnost te zijn ( I think)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |