De meeste atheisten die ik ken die hebben op de een of andere manier ooit gekozen daarvoor. Dus of ze hebben iemand verloren of ze kunnen de ellende niet verklaren op deze wereld en worden boos op God en kiezen dan hem te ontkennen . Of ze komen uit zo een milieu of hebben nooit goede antwoorden kunnen krijgen omtrend hun twijfels etc. Als je eenmaal die keuze maakt om atheist te zijn, dan heb je dat eenmaal omarmd en ga je met man en kracht elke twijfel jegens atheisme verdedigen. Je gaat boeken lezen van dawkins en harris om maar die ' gelovigen' een lesje te leren. Dat is niet oprecht zoeken naar een God.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is een smerige debattruc. ‘Als je er open voor staat’, et cetera, dan ‘vind je echt wel een God’. Kortom, mensen die niet geloven staan er niet voor open. Dat is weer lekker gemakkelijk, gewoon ontkennen dat de mogelijkheid bestaat dat je oprecht antwoorden kunt zoeken en bij atheïsme uit kunt komen. Nee, alle atheïsten zijn niet oprecht en staan er niet voor open.
Wat een slap geneuzel zeg. In culturen waarin een godsgeloof de norm is, zal het inderdaad vaker voorkomen dat men van een geloof 'afstapt'. De conclusie dat dit (altijd of zelfs vaak) op emotionele gronden i.p.v. rationele / filosofische gronden zou gebeuren is volstrekt ongegrond. Er zijn echter genoeg culturen die uberhaupt geen godsgeloof kennen zoals wij dat kennen. Het voornaamste probleem is echter dat jij volledig vastzit in je eigen wereldje, waardoor je absoluut niet kunt bevatten dat mensen er andere opvattingen op na houden.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
De meeste atheisten die ik ken die hebben op de een of andere manier ooit gekozen daarvoor. Dus of ze hebben iemand verloren of ze kunnen de ellende niet verklaren op deze wereld en worden boos op God en kiezen dan hem te ontkennen .
De hoeveelheid onzin die jij hier nu uitkraamt is werkelijk niet te geloven...dus nee, ik geloof jou niet.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
De meeste atheisten die ik ken die hebben op de een of andere manier ooit gekozen daarvoor. Dus of ze hebben iemand verloren of ze kunnen de ellende niet verklaren op deze wereld en worden boos op God en kiezen dan hem te ontkennen . Of ze komen uit zo een milieu of hebben nooit goede antwoorden kunnen krijgen omtrend hun twijfels etc. Als je eenmaal die keuze maakt om atheist te zijn, dan heb je dat eenmaal omarmd en ga je met man en kracht elke twijfel jegens atheisme verdedigen. Je gaat boeken lezen van dawkins en harris om maar die ' gelovigen' een lesje te leren. Dat is niet oprecht zoeken naar een God.
Als je oprecht bent om God te vinden, dan zul je die ook echt vinden. Geloof me
Iblis lees je eigen tekst een keertje. Valt me eigenlijk tegen voor iemand van jou kaliber.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:50 schreef Iblis het volgende:
...Blijkbaar is het voor jou niet voor te stellen dat je oprecht zoekende erachter komt dat er helemaal niets is...
Dat is best mogelijk. Stel dat A een noodzakelijke voorwaarde is voor de uitspraak 'X bestaat'. Op het moment dat A dan onjuist blijkt, kun je stellen dat 'X bestaat' niet correct is. Daarnaast kun je van de meest absurdistische claims in principe nooit zeggen dat ze 'niet waar zijn', maar als de kans dat het zo is erg klein is, dan gaan we er voor het gemak maar van uit dat dergelijke claims niet waar zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Iblis lees je eigen tekst een keertje. Valt me eigenlijk tegen voor iemand van jou kaliber.
Hoe kan je in hemelsnaam door zoekende te zijn tot de conclusie komen dat iets niet bestaat. Je kan hoogstens twijfelen over iets. Maar nooit tot de conclusie komen dat iets niet bestaat. Onmogelijk.
Ik denk dat ze doelt op een persoonlijke conclussie, niet een wetenschappelijke.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Iblis lees je eigen tekst een keertje. Valt me eigenlijk tegen voor iemand van jou kaliber.
Hoe kan je in hemelsnaam door zoekende te zijn tot de conclusie komen dat iets niet bestaat. Je kan hoogstens twijfelen over iets. Maar nooit tot de conclusie komen dat iets niet bestaat. Onmogelijk.
Ik zeg niet dat ik zoekende ben, ik zeg dat ik al zoekende tot de conclusie ben gekomen (waarna ik dus niet meer zoekende was) dat er niets was. Strikt genomen is daar natuurlijk enige twijfel, want ik besef me wel degelijk dat ik niet alwetend ben, en het is überhaupt lastig om ontkenning te bewijzen, maar ik ben er langzamerhand wel dusdanig van overtuigd dat het voor mij geen punt van grote twijfel is dat er misschien toch iets is. Het kan zijn dat ik tegen bewijs aan loop dat ik het mis heb, maar ik ga daar op het moment niet van uit.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:59 schreef kazakx het volgende:
Ben ik nu de uitzondering die de regel bevestigd? Ik ben van het geloof in God afgestapt tijdens m'n tienerjaren, maar niet vanwege een treurige gebeurtenis of iets van dergelijke strekking. Bovendien heb ik nog nooit een boek van Dawkins en Harris gelezen....quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
De meeste atheisten die ik ken die hebben op de een of andere manier ooit gekozen daarvoor. Dus of ze hebben iemand verloren of ze kunnen de ellende niet verklaren op deze wereld en worden boos op God en kiezen dan hem te ontkennen . Of ze komen uit zo een milieu of hebben nooit goede antwoorden kunnen krijgen omtrend hun twijfels etc. Als je eenmaal die keuze maakt om atheist te zijn, dan heb je dat eenmaal omarmd en ga je met man en kracht elke twijfel jegens atheisme verdedigen. Je gaat boeken lezen van dawkins en harris om maar die ' gelovigen' een lesje te leren. Dat is niet oprecht zoeken naar een God.
de meeste atheisten die jij kent...... nou, dan ken je er denk ik niet zoveel, hè... want de meesten die niet geloven hebben nooit geloofd in welke entiteit dan ook... soms dankzij soms ondanks invloed van pa en ma.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
Hiermee bevistig je al wat ik zeg. Je bent atheist. Die standpunt heb je al ingenomen (door welke reden dan ook). Je zoekt niet meer verder.quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik zoekende ben, ik zeg dat ik al zoekende tot de conclusie ben gekomen (waarna ik dus niet meer zoekende was) dat er niets was. Strikt genomen is daar natuurlijk enige twijfel, want ik besef me wel degelijk dat ik niet alwetend ben, en het is überhaupt lastig om ontkenning te bewijzen, maar ik ben er langzamerhand wel dusdanig van overtuigd dat het voor mij geen punt van grote twijfel is dat er misschien toch iets is. Het kan zijn dat ik tegen bewijs aan loop dat ik het mis heb, maar ik ga daar op het moment niet van uit.
Ik kan het het idd niet met 100% zekerheid zeggen. Maar het is een naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij bestaat. Wie zegt dat wij hem 100% moeten kennen. Het leven van gemiddeld 75 jaar is een zoektocht naar hem. De mate waarin wij hem kunnen leren kennen. De een zal hem beter leren kennen dan een ander. De een zal een aspect of naam van God beter leren kennen dan iemand die een meer totaalbeeld van hem heeft etc. Het hele leven hebben wij gekregen om hem te leren kennen. Dat is het verhaal.quote:Anderzijds zal voor jou gelden dat jij wél denkt dat er iets is, maar ook daar kun je niet voor de volle honderd procent zeker van zijn; het kan best zijn dat jij je vergist. Allicht dat het voor jou boven redelijke twijfel verheven is, dat wil ik best aannemen, en ik geloof je als je dat zegt. Maar, God is op een bepaalde manier zo verheven boven de mensen dat een volledig begrip van hem ons sowieso ontgaat.
Nee totaal verkeerde conclusie. Het is niet hetzelfde. Kijk. Als ik zeg dat er een roze eekhoorn bestaat dan kan jou aanwijzigingen geven dat hij bestaat. Bij elke aanwijzing neem ik een twijfel bij jou weg. Dus je gaat er meer in geloven. Elke aanwijzing zal een grote twijfel shredder zijn.quote:Wat het verschil echter is dat jij blijkbaar niet kunt inzien dat de positie dat je al zoekende bent uitgekomen op een positie die niet meer van een god uitgaat. Ik zou ook kunnen zeggen dat jij, aangezien je nog in God gelooft, zoekende bent, dat je namelijk niet tot de conclusie kunt komen dat iets bestaat wat er niet is. Dat je hooguit kunt twijfelen of het nu een zinsbegoocheling is, of niet. Maar dat je nooit kunt bewijzen dat er iets is, aangezien er niets is. Dan draai ik de rollen om, en speel ik een gemeen spelletje.
Als ik jou nu zeg dat er een voetbal in je tuin ligt, hoe lang blijf je dan zoeken? Als je überhaupt al gaat zoeken...quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:35 schreef kazakx het volgende:
[..]
Hiermee bevistig je al wat ik zeg. Je bent atheist. Die standpunt heb je al ingenomen (door welke reden dan ook). Je zoekt niet meer verder.
[..]
Dat hoeft toch ook niet meer? Als de conclussie is gevormd en geaccepteerd, dan is het enkel maar gezond als je je met iets anders gaat bezig houden, ipv steeds maar weer de zelfde vraag bezoeken, die telkens hetzelfde wordt beantwoord.quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:35 schreef kazakx het volgende:
[..]
Hiermee bevistig je al wat ik zeg. Je bent atheist. Die standpunt heb je al ingenomen (door welke reden dan ook). Je zoekt niet meer verder.
Voor jou ja, maar voor mij (en wellicht voor andere atheisten) is een naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij niet bestaat. Ook niet 100%, maar zo zeker dat ik me dus niet meer met die vraag ga bezig houden.quote:Ik kan het het idd niet met 100% zekerheid zeggen. Maar het is een naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij bestaat.
Nou ja...het blijft geloof natuurlijk.quote:Wie zegt dat wij hem 100% moeten kennen.
Tja maar hier zeg jij niet enkel dat er een roze eekhoorn bestaat, maar dat die verantwoordelijk is voor het universum en al het leven daarin.quote:Nee totaal verkeerde conclusie. Het is niet hetzelfde. Kijk. Als ik zeg dat er een roze eekhoorn bestaat dan kan jou aanwijzigingen geven dat hij bestaat. Bij elke aanwijzing neem ik een twijfel bij jou weg. Dus je gaat er meer in geloven. Elke aanwijzing zal een grote twijfel shredder zijn.
Welnee, de wetenschap toont elke dag weer aan dat als al een god (of roze eekhoorn) bestaat, zijn invloed op het universum kleiner en kleiner is. Zo onmogelijk en onbegonnen is dat ook weer niet.quote:De aanwijzingen voor het niet bestaan van iets is zo luchtig dat het bijna geen twijfel vernietiger is. Want stel je wilt alleen al mijn ogen overtuigen zou je moeten aantonen, dat hij niet zit onder deze steen, niet in die boom, niet in die bos, niet op wereld, niet op die bewoonbare planeet. Dit is zo een onmogelijke zaak dat het onbegonnen werk is.
En dit is dus een totaal verkeerde aanname.quote:Moraal van het verhaal is dat aantonen van het niet bestaan van God onbegonnen zaak is. De argumenten van het bestaan van iets en het niet bestaan van iets is niet even gewichtig. Sterker nog het laatste heeft geen enkele gewicht.
Er zijn genoeg gebieden waarop ik wel verder zoek; ik ben maar een mens met een bepaalde hoeveelheid tijd. Mijn zoektocht omtrent het Godsbestaan is, zo je wilt, tot nader order afgesloten, alhoewel ik er natuurlijk genoeg over discussieer bij tijd en wijle.quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:35 schreef kazakx het volgende:
Hiermee bevestig je dus wat ik al zei. Je bent theïst. Dat standpunt heb je al ingenomen (door welke reden dan ook). Je zoekt niet meer naar alternatieven.quote:Ik kan het het idd niet met 100% zekerheid zeggen. Maar het is een naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij bestaat.
Jij zoekt dus wel, maar jij zoekt in één specifieke richting. Het godsbestaan staat voor jou al vast, nu probeer je zijn eigenschappen beter te kennen, je probeert hem beter te leren kennen, en je probeert je leven beter aan hem te wijden en zijn regels beter op te volgen. Echter, het standpunt dat hij bestaat laat je niet los.quote:Wie zegt dat wij hem 100% moeten kennen. Het leven van gemiddeld 75 jaar is een zoektocht naar hem. De mate waarin wij hem kunnen leren kennen.
Volgens mij hebben wij ons leven gekregen om wat nuttigers te doen dan dat.quote:De een zal hem beter leren kennen dan een ander. De een zal een aspect of naam van God beter leren kennen dan iemand die een meer totaalbeeld van hem heeft etc. Het hele leven hebben wij gekregen om hem te leren kennen. Dat is het verhaal.
Jups. Het probleem is echter dat er voor God specifiek geen aanwijzingen zijn. En voor zover er al aanwijzingen zijn, zijn het geen aanwijzingen die niet ook een aanwijzing voor Zeus zouden kunnen zijn. Of voor 10 Goden. Of voor een God die heel anders is dan de Islamitische. Als je naar de natuur kijkt en de ordening en alles, dan volgt daar misschien voor jou een aanwijzing voor God uit. Maar het is al vooringenomenheid om daar de Islamitische God in te zien.quote:Nee totaal verkeerde conclusie. Het is niet hetzelfde. Kijk. Als ik zeg dat er een roze eekhoorn bestaat dan kan jou aanwijzigingen geven dat hij bestaat. Bij elke aanwijzing neem ik een twijfel bij jou weg. Dus je gaat er meer in geloven. Elke aanwijzing zal een grote twijfel shredder zijn.
Dit vind ik domweg gezwets. Je argument is namelijk veel te algemeen. Hetzelfde geldt dus voor Zeus, de Roze Eekhoorn, of het monster van Loch Ness, et cetera. Dat jij toevalligerwijs alle zaken behalve de Islamitische God kunt afwijzen is wel heel typisch, aangezien argumenten voor een niet bestaan geen gewicht hebben, en er voor Nessie en Zeus genoeg verhalen zijn over mensen die ze gezien hebben.quote:De aanwijzingen voor het niet bestaan van iets is zo luchtig dat het bijna geen twijfel vernietiger is. Want stel je wilt alleen al mijn ogen overtuigen zou je moeten aantonen, dat hij niet zit onder deze steen, niet in die boom, niet in die bos, niet op wereld, niet op die bewoonbare planeet. Dit is zo een onmogelijke zaak dat het onbegonnen werk is.
Moraal van het verhaal is dat aantonen van het niet bestaan van God onbegonnen zaak is. De argumenten van het bestaan van iets en het niet bestaan van iets is niet even gewichtig. Sterker nog het laatste heeft geen enkele gewicht.
You see, it works both waysquote:Op donderdag 15 mei 2008 10:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
De meeste atheisten gelovigen die ik ken die hebben op de een of andere manier ooit gekozen daarvoor. Dus of ze hebben iemand verloren of ze kunnen de ellende niet verklaren op deze wereld en worden boos op God de wereld en kiezen dan hem te ontkennen . Of ze komen uit zo een milieu of hebben nooit goede antwoorden kunnen krijgen omtrend hun twijfels etc. Als je eenmaal die keuze maakt om atheist gelovige te zijn, dan heb je dat eenmaal omarmd en ga je met man en kracht elke twijfel jegens atheisme God verdedigen. Je gaat boeken lezen van dawkins en harris God om maar die 'gelovigen' 'atheïsten' een lesje te leren. Dat is niet oprecht zoeken naar een God de waarheid.
Als je oprecht bent om God de waarheid te vinden, dan zul je die ook buiten religie echt kunnen vinden. Geloof me
Ben jij continu op zoek naar dat ene object op deze aarde dat de zwaartekracht schendt? Waarom moet men continu op zoek zijn naar een antropomorfe entiteit die zich bemoeit men individuele Homo Sapiensjes?quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:35 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dus god kan jouw een bankrekening in zwitserland verschaffen? Of hoe moet ik dat zien?quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Dankbaarheid. Persoonlijke groei. Nederigheid. Economische zekerheid. Angstloosheid. Zelfrespect. Natuurlijke liefde. Karakter. Spirituele bescherming. Echtheid. Waarheid. In staat om het goede te doen. Volwassenheid. Onverwoestbare hoop. Onuitputtelijk geduld. Correctheid. Manieren. Beschaving. Goddelijke zegeningen. Diepgang. Schoonheid. Gezondheid. Reinheid. Rust. Vrede. Sereniteit. Plezier. Goedgehumeurdheid. Kalmte. Emotie. Warmte. Troost. Avontuur. Verrassingen. Hogere intelligentie. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:54 schreef VonHinten het volgende:
[..]
You see, it works both ways
Iblis heeft gelijk, het argument 'je moet er open voor staan' is een gedrocht van jewelste. Omdat het mensen die wél open staan voor God of religie, maar uiteindelijk niet 'geloven', niet serieus neemt.
Daarnaast, ook als je open staat voor God, kan je hem nog afvallen. Trigger en ook ikzelf zijn daar voorbeelden van. Persoonlijk kan ik niet zoveel met mensen die tegen mij zeggen: 'ik hoop dat je weer bij God komt' en 'God staat altijd voor je klaar, je hoeft alleen je hart maar open te stellen voor hem'. Die mensen snappen duidelijk niet de motivatie van mijn keuze om niet langer (volgens bepaalde christelijke dogma's) te geloven.
God weet wat er gaat gebeuren want Hij is alwetend ja. Daar bij hebben wij een vrije wil om keuzes maken voor of tegen God. Je kunt dus stellen dat wij een vrije wil hebben maar dat God wel weet wat jij gaat doen. Wat naar mijn idee geen excuus is om dan te zeggen dat je dan ook geen moeite hoeft te doen omdat je uiteindelijk wel voor God staat. En je een vrije wil had om te kiezen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:07 schreef GieJay het volgende:
Wie kan dit eigenlijk verklaren (als gelovige zijnde):
God heeft voordat je geboren bent een heel script geschreven over hoe je gaat leven, wanneer je dood gaat etc. Hoe kan er dan een eigen wil zijn? Je doet alles wat God al opgeschreven heeft dus als je dan besluit niet te geloven, dan kun je daar ook niks meer aan doen omdat dat al zo besloten is. Je hoeft dus ook geen moeite te gaan doen om gelovig te worden want je word het of je word het niet..
Of niet?
[..]
![]()
Ik leg de verantwoordelijkheid voor alle ellende bij de mensheid als geheel ja. Wij zijn het toch immers zelf die moorden, liegen, stelen, verkrachten, geweld gebruiken etc? De mens kan niet goed doen zonder God, aangezien God de bron is van alle liefde, alle goedheid, etc. De dingen die mensen dus wél echt goed doen, volgens Gods standaarden dus, komen dan ook automatisch van God. Dat kan niet anders. Jezus vergelijkt zichzelf met een wijnstok, wij zijn de ranken. Zonder wijnstok kunnen er geen ranken zijn en kunnen ze ook geen vruchten dragen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 07:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ik nou niet begrijp, is dat je de verantwoordelijkheid voor alle ellende bij de mensen zelf legt, maar de verantwoordelijkheid voor alle goeds bij god.
Hoe kan je wil nou vrij zijn als de toekomst al vaststaat? Ik kies toch ook niet in vrijheid voor een bepaalde studie als iemand mijn keuze al vastgesteld heeft?quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:57 schreef InTheDarkness het volgende:
God weet wat er gaat gebeuren want Hij is alwetend ja. Daar bij hebben wij een vrije wil om keuzes maken voor of tegen God. Je kunt dus stellen dat wij een vrije wil hebben maar dat God wel weet wat jij gaat doen.
Dat kun je stellen. Maar als je er hard over nadenkt, vind je het dan ook plausibel? Vind je dat een acteur in een film een vrije wil heeft? Als jij de film gezien hebt, en je doet de DVD opnieuw in de speler, kan het dan zijn dat opeens de afloop anders wordt? Dat de geliefde zijn vriendin niet vindt? Dat de schurk niet doodgaat? Terwijl dat eerst wel gebeurde.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:57 schreef InTheDarkness het volgende:
Je kunt dus stellen dat wij een vrije wil hebben maar dat God wel weet wat jij gaat doen.
Het gaat er om wat de waarheid is, niet wat wij geloven dat de waarheid is. Áls God de schepper is, is Hij ook jouw schepper en dus ook jouw God.quote:Op donderdag 15 mei 2008 07:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En meteen bij het dikgedrukte gaat het al verkeerd. In jouw geloof is god de schepper van het universum, dus is dat jouw waarheid. Voor veel mensen is god helemaal de schepper niet, dus gaat de rest van je waarheid ook niet op.
Je hoeft niet te begrijpen dat mensen er anders over denken, niet geloven. Ik vind echter wel dat je je minder aanmatigend mag opstellen en meer respect mag tonen voor andersdenkenden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |