De enige valide reden om de emancipatie tegen te gaan is juist het (traditionele) gezinsleven behouden. Dat houdt ook in dat vader geregeld en op tijd thuis is. Dat heeft niets met macho-gedrag te maken. Zelf werk ik bijvoorbeeld ook maar 32 uur per week, dus iedere woensdag thuis. (Vandaar dat ik op woensdag zo weinig internetquote:Op woensdag 14 mei 2008 21:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar je gunt kindjes geen vader die er voor ze is als ze uit school komen. Want vader moet de macho uithangen en deh ele dag werken. Waarom ga je niet strijden voor meer erkenning van het vaderschap? Dan zou je meteen je probleem van verwijfde mannen kunnen aanpakken, want je zal vast van mening zijn dat rolmodellen heel belangrijk zijn voor kinderen. En ja, als papa altijd weg is om te werken/de macho uit te hangne, dan krijgen kleine jongetjes vanzelf een vrouwelijk rolmodel omdat moeder de enige is die er altijd is.
Ik wil het liefst een samenleving met individuen die ZELF verantwoordelijkheid nemen. Als dat NIET gebeurt, dan moet wmb overheid kordaat ingrijpen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 21:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat is het nu? Wil je nu dat de overheid zich niet meer bemoeit met hoe mensen hun relatief vorm geven (dat lijkt mij inderdaad een heel goed idee), of wil je dat de overheid dat WEL doet (en dan mag de meerderheid beslissen welke kant dat dan op zou moeten natuurlijk)?
Ouders die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun kinderen worden al aangepakt (althans, dat is wel de bedoeling) en verder is de keuze voor wel/geen kostwinnersmodel geen kwestie van wel/niet verantwoordelijkheid nemen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik wil het liefst een samenleving met individuen die ZELF verantwoordelijkheid nemen. Als dat NIET gebeurt, dan moet wmb overheid kordaat ingrijpen.
Al gaat een man iedere dag in tutu over straat. Wat heeft dat met verantwoordelijkheid nemen te maken? Niemand heeft de verantwoordelijkheid om aan jouw wereldbeeld te voldoen. Het is JOUW verantwoordelijkheid om goed om te gaan met het wereldbeeld dat er is.quote:Ik vind het niet verantwoordelijk als een man zich als vrouw gedraagt. Een vent hoort zich als een vent te gedragen.
Vrouw zijn is wat anders dan huishoudster/moeder. Mijn vrouw is bijzonder vrouwelijk. Toch is ze tevens succesvol ondernemer. Het een sluit het ander niet uit.quote:Kinderen zien hun ouders/opvoeders als een voorbeeld en nemen gedragingen over. Een jongen moet zich tot man ontwikkelen en meisjes moeten vrouwen worden......
EG, ik vind het prachtig dat je religieus bent. Echt waar. Alleen: jouw religie, jouw verantwoordelijkheid. Als jij vindt dat je je leven op manier X moet leiden, dan moet JIJ dat op manier X leiden. Je moet niet anderen dwingen mee te doen.quote:Een man heeft zijn bestemming, een vrouw ook. Niet voor niets heeft God de man en vrouw geschapen. En die verschillen van elkaar , hebben een andere bestemming.
Nogmaals: ik vind dat de overheid zich ook niet moet inzetten voor emancipatie, vind voorstellen als 40% vrouwen in de directie idioot, maar dat is iets anders dan de tegengestelde richting opgaan. Zeker als je weet dat de meerderheid in dit land echt niet terug wil naar de oude situatie.quote:Het is dus een beetje doorgeslagen die emancipatie. Ik ben echt niet de enige die er zorgen over heeft.
Nee, jouw religie, jouw verantwoordelijkheid. Want daar heb je het over "verantwoordelijkheid"... die jij bij de overheid wil leggen. Be a man!quote:En dan zeg ik: overheid mag gerust daar sturing aangeven.
Idereen moet uit zichzelf doen wat EG willquote:Op woensdag 14 mei 2008 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik wil het liefst een samenleving met individuen die ZELF verantwoordelijkheid nemen. Als dat NIET gebeurt, dan moet wmb overheid kordaat ingrijpen.
Verschrikkelijk, die kinderen groeien voor galg en rad op. Het is belangrijk dat ouders geen weekendkinderen nemen, maar ik juich een soort van kinderopvang toe.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
De enige valide reden om de emancipatie tegen te gaan is juist het (traditionele) gezinsleven behouden. Dat houdt ook in dat vader geregeld en op tijd thuis is. Dat heeft niets met macho-gedrag te maken. Zelf werk ik bijvoorbeeld ook maar 32 uur per week, dus iedere woensdag thuis. (Vandaar dat ik op woensdag zo weinig internet). Of vrouwen die geen kinderen hebben de hele dag werken maakt me niet zo veel uit.
Ook vind ik het helemaal geen probleem wanneer kinderen af en toe (dus max 2x4 uur per week ofzo) op de kinderopvang zijn. Dat is goed voor hun sociale ontwikkeling. Nu is er op de kinderopvang waar onze dochter zit pas een "stoere" jongen komen werken, die met de oudere jongens LTS-voetbal gaat spelen. Er waren ouders die dus klaagden dat hun kind met blauwe plekken thuiskwam. Ik heb de kinderopvang juist geprezen dat ze dit soort spelletjes toestaan! Wat mij betreft komen er ook meer mannen te werken op kinderopvang, vanwege het rolpatroon.
Maar primair moet er toch een stabiele gezinssituatie thuis zijn. De traditionele moeder met het theelichtje wat aanstaat als de kinderen uit school komen. Zoiets is onvervangbaar voor de ontwikkeling van een stabiele persoonlijkheid. Nu hoor ik van kinderen die IEDERE DAG!! van half acht tot half zeven op de kinderopvang zitten! Jongens van 10 jaar!! En die mogen dus ivm verantwoordelijkheid etc. niet los buiten rondzwerven!! Het is gewoon een gevangenisstraf die zo'n kind zijn hele jeugd opgelegd krijgt. En het aller-allerergste is dat die kinderen dus óók in de vakanties opgesloten worden op de kinderopvang omdat beide ouders werken! Zo'n jongen zit dus min of meer permanent zijn gehele jeugd opgesloten in een soortement van schoolgebouw, waar hij praktisch niks mag. Heel erg vind ik dat.
Die heb ik niet. Maar vorig jaar maakte ik het tot twee keer toe uit met een vriendin. Heeft echter niets met redenen mbt dit topic te maken.quote:Op woensdag 14 mei 2008 21:55 schreef Ryan3 het volgende:
Als ik eens wat persoonlijks mag vragen; hoe zit het eigenlijk met je eigen vrouw of vriendin, EchtGaaf?.
Maar wat als ze hersens, dromen of zelfs beide hebben?quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De heb ik niet. Maar vorig jaar maakte ik het tot twee keer toe uit met een vriendin. Heeft echter niets met redenen mbt dit topic te maken.
Ik ga bijzonder respectvol met vrouwen om. Ik praat veel liever met vrouwen dan met mannen.
Dan zijn ze geen echte vrouw en gaan ze tegen natuurwetten in, jeweets...quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Maar wat als ze hersens, dromen of zelfs beide hebben?
Hersens had /heeft ze, zeker weten. Dromen, ach die ieder mens. Ik hoop dat ze gelukkig wordt met een ander ,want bij mij past ze niet.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Maar wat als ze hersens, dromen of zelfs beide hebben?
Ik ben blij dat ik dit niet gezegd heb.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan zijn ze geen echte vrouw en gaan ze tegen natuurwetten in, jeweets...
Denk jij dat je dit niet gezegd hebt?quote:
Wat ik meer bedoel is, weet je wel wat jouw ideale model doet met vrouwen die dromen hebben? Worden die er echt gelukkiger van?quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hersens had /heeft ze, zeker weten. Dromen, ach die ieder mens. Ik hoop dat ze gelukkig wordt met een ander ,want bij mij past ze niet.
quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan zijn ze geen echte vrouw en gaan ze tegen natuurwetten in, jeweets...
dat is wel belangrijk om te weten natuurlijkquote:Op woensdag 14 mei 2008 22:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Die heb ik niet. Maar vorig jaar maakte ik het tot twee keer toe uit met een vriendin. Heeft echter niets met redenen mbt dit topic te maken.
Ik ga bijzonder respectvol met vrouwen om. Ik praat veel liever met vrouwen dan met mannen.
Dat is ook onzin.quote:Elke zogenaamde taak van de vrouw is cultureel geconstrueerd,
Maar de vrouwen waarmee jij scharrelt (ik ga er even vanuit dat dat hoogopgeleide vrouwen zijn, want jij bent een TU'er, dacht ik) die vinden zoiets als re-emancipatie wel okee?quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Die heb ik niet. Maar vorig jaar maakte ik het tot twee keer toe uit met een vriendin. Heeft echter niets met redenen mbt dit topic te maken.
quote:‘Klagende mannen halen de top ook niet’
Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker
Denktank TopBrainstorm heeft antwoord op de vraag: hoe halen meer Nederlandse vrouwen de top?
Achtergrond
Het platform voor topvrouwen onderzocht hoe vrouwen wél carrière kunnen maken. Zonder een wettelijk quotum.
AMSTERDAM Voor de Belgische Véronique Pauwels (35) was het een les in Nederlandse cultuur toen zij haar eerste kind inschreef bij een Amsterdamse crèche. ‘Ik wilde mijn kind vijf dagen naar de crèche sturen’, zegt de moeder van drie dochters en partner van consultancybureau Bain & Company.
‘Nee’, zei de crèche, ‘je dochter kan drie dagen komen.’
‘Gaan Nederlandse kinderen dan naar twee crèches?’, was haar reactie.
‘Nee’, zei de crèche, ‘de meeste moeders werken maar drie dagen per werk.’
Pauwels heeft het opgelost door behalve een crèche ook een au pair te regelen. ‘Maar je krijgt op het schoolplein wel meteen de sticker ‘slechte moeder’ opgeplakt en een schuldgevoel aangepraat, omdat je meer dagen werkt. Gelukkig ben ik daar niet gevoelig voor.’
Deze houding is typerend voor Nederland en zonde voor het vrouwelijk talent, vindt ze. Dat was reden voor haar om een onderzoek te leiden voor TopBrainstorm, een initiatief onder leiding van oudminister Sybilla Dekker, dat zich buigt over de vraag: hoe kan het aantal Nederlandse topvrouwen opgekrikt worden? Vandaag publiceren ze het antwoord.
Nederland bungelt in vergelijking met omliggende landen al jaren onderaan, met zo’n 7 procent vrouwen in de top van het bedrijfsleven.
En dat terwijl steeds meer vrouwen hoogopgeleid zijn. Tweederde van de Nederlandse vrouwen heeft een baan. Maar ze werken weinig uren per week, waardoor de feitelijke arbeidsparticipatie bijna het laagst is van heel Europa.
Zeker nu de nood voor hoogopgeleiden hoog is en zal blijven, rijst de vraag hoe vrouwelijk talent beter benut kan worden.
Onlangs opperde FNV-voorzitter Agnes Jongerius de Noorse aanpak als voorbeeld te nemen. Sinds januari 2008 zijn Noorse beursgenoteerde bedrijven verplicht 40 procent van de zetels in de bedrijfstop aan vrouwen toe te kennen.
Goede intenties van werkgevers zijn er ook hier in overvloed, maar ze hebben niet gewerkt, oordeelt Jongerius. Ze wil zwaarder geschut om het glazen plafond te verbrijzelen, en wordt gesteund door de PvdA. De rest van de Tweede Kamer voelt meer voor streefcijfers.
Uit het onderzoek van TopBrainstorm dat vandaag wordt gepubliceerd, blijkt dat zowel bedrijven als topmannen en -vrouwen quota te ver vinden gaan. ‘Dat roept weerstand op. Er worden anders excuus-Truusen benoemd, en daaronder zullen de bedrijven en de getalenteerde vrouwen lijden’, zegt Ada van der Veer (49) van Top- Brainstorm. Ze was in 1989 de eerste Nederlandse vrouwelijke bankdirecteur.
Nu is ze zelfstandig adviseur en commissaris. Ook behoort ze tot de machtigste vijftig vrouwen van Nederland.
Volgens de ondervraagden – ruim twintig bedrijven en 700 topmannen en -vrouwen – zijn er nog tal van andere middelen die soelaas kunnen bieden.
‘Als vrouwen langere tijd drie dagen werken, moeten ze niet klagen dat ze onvoldoende kansen krijgen.
Hetzelfde geldt voor mannen, klagende mannen halen de top ook niet’, zegt Pauwels. Vrouwen zien parttime werken als een verworvenheid en mannen vinden het comfortabel dat iemand thuis alles regelt, voegt Els de Wind (48), advocaat en partner bij Van Doorne en lid van de denktank, toe.
Maar ook bedrijven moeten zich aanpassen, stellen de vrouwen. ‘Ik ben in een ver verleden een keer afgewezen voor een functie’, zegt De Wind. ‘Mijn hele omgeving zei toen: dat is omdat je een vrouw bent. Dat heb ik nooit willen geloven.
Maar ik sprak laatst een van mijn toenmalige bazen en hij zei: ‘Mannen beoordelen naar eer en geweten, maar discrimineren vrouwen onbewust.’ Zij kijken met andere ogen en beoordelen vrouwen op mannelijke eigenschappen.
In elke sollicitatiecommissie moeten daarom ook vrouwen zitten, anders wordt vrouwelijk talent niet herkend.’
En tot slot: er zijn mannen met lef nodig. ‘Er is lef van mannen nodig om vrouwen te benoemen in de top en lef van de partners om dingen thuis is balans te houden, want over beide krijgen ze commentaar uit hun omgeving’, zegt Van der Veer.
Het beeld is dat mannen van carrièrevrouwen sufferds zijn die thuis zitten, aldus De Wind. ‘Mijn man – die overigens altijd fulltime heeft gewerkt – ging twintig jaar geleden weleens mee op congressen.
Dan was hij de enige man tussen alle vrouwen die deelnam aan het programma voor de partners.
Daar werd om gelachen. Maar ik ben blij dat hij toen al lef had.’
Vrouwen aan de top. Van links: Veronique Pauwels, Els de Wind en Ada van der Veer. Foto Jost van den Broek / de Volkskrant
Mijn voorkeur zou inderdaad uitgaan naar een hoogopgeleide vrouw. Liefst een academicus, ja . Eentje met stijl en zich prachtig kleedt. Eentje waarmee je voor de dag kunt komen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 09:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar de vrouwen waarmee jij scharrelt (ik ga er even vanuit dat dat hoogopgeleide vrouwen zijn, want jij bent een TU'er, dacht ik) die vinden zoiets als re-emancipatie wel okee?
Dat vind ik toch wel bijzonder. Heb je een linkje?quote:Ik las laatst een artikeltje dat er idd een trend is onder academica om fulltime moeder te worden, tot groot verdriet en onbegrip van de vorige generatie hoogopgeleide vrouwen.
Ja, inderdaad. Maar liever een vrouw van mijn niveau. Die mij snapt. Die ook beta is. Of een arts. . Die vind ik leuk en meestal bijzonder aantrekkelijkquote:Toch kom ik dat soort hoogopgeleide zelf nauwelijks tegen. Laagopgeleide vrouwen zijn wel bereid om er parttime baantjes bij te doen ipv opleiding te doen en fulltime te werken.
Heel belangrijkquote:Op woensdag 14 mei 2008 22:54 schreef Aoristus het volgende:
[..]
dat is wel belangrijk om te weten natuurlijk
Dus een vrouw met veel capaciteiten die dan gewoon het huishouden moet doen omdat jij dat wel een aardig idee vindt?quote:Op donderdag 15 mei 2008 11:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, inderdaad. Maar liever een vrouw van mijn niveau. Die mij snapt. Die ook beta is. Of een arts. . Die vind ik leuk en meestal bijzonder aantrekkelijk![]()
Hoezo tot groot verdriet van de vorige generatie hoogopgeleide vrouwen? Misgunnen zij deze vrouwen het recht hun eigen leven in te vullen? Of hebben zij achteraf misschien spijt dat zij hun beste jaren gesleten hebben op muffe kantoren tussen suffe collega's terwijl ze dit ook in een liefdevol gezin hadden kunnen doen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 09:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar de vrouwen waarmee jij scharrelt (ik ga er even vanuit dat dat hoogopgeleide vrouwen zijn, want jij bent een TU'er, dacht ik) die vinden zoiets als re-emancipatie wel okee?
Ik las laatst een artikeltje dat er idd een trend is onder academica om fulltime moeder te worden, tot groot verdriet en onbegrip van de vorige generatie hoogopgeleide vrouwen. Toch kom ik dat soort hoogopgeleide zelf nauwelijks tegen. Laagopgeleide vrouwen zijn wel bereid om er parttime baantjes bij te doen ipv opleiding te doen en fulltime te werken.
Daar heb je gelijk in. Maar het debat is toch leukquote:Op donderdag 15 mei 2008 11:18 schreef DS4 het volgende:
klagende mannen halen de top ook niet
EG, leer hiervan. Ik heb je dit ook al meermaals duidelijk proberen te maken. Jouw klaagzang staat je in de weg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |