Serieus knakker.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:51 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dus deze uni en studenten ontwerpen dus brand(veilige) moderne gebouwen?kom op, vertel mij de ironie van dit verhaal eens
Dat is was ook niet te zien aan het gebouw, eh?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:50 schreef Hammet het volgende:
Dat het gebouw 40 jaar oud is vergeten we dan maar even voor het gemak, eh?
Op het journaal zei een brandweervrouw dat ze verwachten dat het gebouw in zijn geheel in zal storten.quote:
Allicht dat het concept duurzaamheid voor deze gebouwen niet opgaat, omdat dat iets van de laatste jaren is terwijl dit gebouw er al 40 jaar staat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:45 schreef Ooster het volgende:
Beetje gelijk heeft hij wel. Tijdens de colleges duurzaamheid worden de faculteiten vaak als lichtend voorbeeld gebruikt van hoe het NIET moet. De colleges waarin brandveiligheid aan de orde komt heb ik nog niet gehad maar als daarvoor hetzelfde verhaal opgaat kunnen een paar mensen zich gaan oriënteren op een gouden handdruk denk ik.
Heb je daar ook foto's van toevallig?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:57 schreef Geluk het volgende:
de vlammen slaan er nog steeds metershoog uit, echt enorm, het is nu iets van 10 a 11 uur geleden dat de brand begon....
En geen hond die hem ff bijdraait ofzo.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:13 schreef ACT-F het volgende:
Als je Googlet naar webcams in Delft dan liggen ze vrijwel allemaal platBehalve deze, maar hier zie je geen fuck
Heb ze inderdaad wel wat met lightroom bewerkt om ze scherper etc te maken vanwege de vele rook. Met de zon erbij waren het best matte lichte foto"s met weinig contrast.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:18 schreef Kinz het volgende:
[..]
En geen hond die hem ff bijdraait ofzo.
Oh en Freud: Je foto's zijn koning. Maar heb je ze ietwat grijzer gesoept om het dramatischer te laten lijken?
Grappig, dat uitzicht heb ik ook vanaf mijn kamer in de flat op de voorgrondquote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:
klein fotootje gemaakt met mijn telefoon vanaf de Euromast, jammer dat op op formaatje klein stond
[ afbeelding ]
Nounou....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:37 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk dat dit toch wel een van de grootste branden in NL is sinds WOII.
De cleanroom is inderdaad dichtgegaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:32 schreef captain007 het volgende:
Ik hoop voor de rest van de gebouwen dat ze daar alle ventilatiesystemen hebben uitgeschakeld en goed hebben afgesloten. Anders mag je de halve universiteit voor weken afsluiten vanwege alle stof en roetdeeltjes die in alle onderzoeksapparatuur, ventilatiesystemen, computersystemen, etc komt. Dat krijg je echt gewoon niet meer schoon.....
Ik ben bang dat je weinig kans hebt dat er nog wat van over is. Van het hele gebouw zal morgenochtend weinig meer over zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:46 schreef ezekielll het volgende:
weet iemand hoe het zit met de maquettehal ?plz laat me maquette het overleven met wat tekeningen! over 3 weken eindpresentatie
Wat dacht je van Enchede vandaag 8 jaar geleden en die fik van vandaag was ook groot.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:37 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk dat dit toch wel een van de grootste branden in NL is sinds WOII.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:46 schreef ezekielll het volgende:
weet iemand hoe het zit met de maquettehal ?plz laat me maquette het overleven met wat tekeningen! over 3 weken eindpresentatie
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.is het gebouw inmiddels bijna helemaal ingestort? of lijkt het maar zo en is deze foto vanmiddag gemaakt?![]()
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:53 schreef EliseZwart het volgende:
[..]
kutkloon
hou niet van vormstudie, maquettehal klinkt mooier, doet me namelijk denken aan de kasten vol witte kartonnetjes als je de vormstudielokalen binnenkom als je de trap op gaat :pSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.is het gebouw inmiddels bijna helemaal ingestort? of lijkt het maar zo en is deze foto vanmiddag gemaakt?[ afbeelding ]
ik heb vaak haast, zodat ik meer tijd heb om traag te zijn
Daarom zeg ik ook 'een van de grootste'.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:52 schreef maril het volgende:
[..]
Wat dacht je van Enchede vandaag 8 jaar geleden en die fik van vandaag was ook groot.
Je moet 'brand met veel slachtoffers' niet verwarren met 'grote brand qua oppervlakte'quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:52 schreef maril het volgende:
[..]
Wat dacht je van Enchede vandaag 8 jaar geleden en die fik van vandaag was ook groot.
En die eindpresentatie was zeker in de Bouwkunde faculteit?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:46 schreef ezekielll het volgende:
Ik blijf zeggen dat dat niet zo is bijlmer bv is veel x groter als deze. en dan heb ik het over oppervlakte. ne als een hele wijk in Enschedequote:Op dinsdag 13 mei 2008 22:06 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Je moet 'brand met veel slachtoffers' niet verwarren met 'grote brand qua oppervlakte'
Ik denk dat dit inderdaad een van de grootste naoorlogse branden was. Zo snel kan ik geen grotere vinden.
Scripties moet je minimaal 3 weken van tevoren inleveren, Sherlockquote:Op dinsdag 13 mei 2008 22:17 schreef kalinho het volgende:
Maatje van me had zich 3-4 weken opgesloten in zijn kamer (hij kwam er wat laat achter dat hij bijna ging afstuderen). Niet uitgaan, niet werken, nachten doortikken niets doen alleen maar aan de scriptie werken. Vannacht nog tot 2 uur de puntjes op de i gezet en vandaag zou hij et dan eindelijk komen presenteren
Nergens staat dat het DE grootste is, maar EEN van de grootste. En daar lijkt deze wel toe te horen. Er is immers een groot complex van flink wat verdiepingen totaal verwoest door de brand.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 22:16 schreef maril het volgende:
[..]
Ik blijf zeggen dat dat niet zo is bijlmer bv is veel x groter als deze. en dan heb ik het over oppervlakte. ne als een hele wijk in Enschede
quote:
quote:22:06:55 13-05-08 15 G BRAN prio 2 ts WASSENAAR voor aflos richting kazerne delft uiterlijk 22:45 voor inzet tot 04:00 uur
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:53 schreef EliseZwart het volgende:
[..]
kutkloon
Een stuk van de voorgevel boven de kantine is eraf gescheurd als het ware. De twee vleugels, kantine en bieb stonden er nog, en zijn 'alleen maar' uitgebrand.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.is het gebouw inmiddels bijna helemaal ingestort? of lijkt het maar zo en is deze foto vanmiddag gemaakt?[ afbeelding ]
Er was voor zover ik weet lekkage geweest. De stroom is toen niet afgesloten, maar blijkbaar toch kortsluiting geweest... Dat instorten was heftig... Je hoorde ook af en toe het beton echt knappen. En ik maar als een malloot foto's maken
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
Laat me het zo zeggen.. op elke verdieping wordt je nu voorzien van een briesje..quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:46 schreef ezekielll het volgende:
Sorry meneerquote:Op dinsdag 13 mei 2008 22:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Scripties moet je minimaal 3 weken van tevoren inleveren, Sherlock
Kon je nog ergens een verkoorde Rietveld bespeuren?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 22:26 schreef freud het volgende:
[..]
Een stuk van de voorgevel boven de kantine is eraf gescheurd als het ware. De twee vleugels, kantine en bieb stonden er nog, en zijn 'alleen maar' uitgebrand.
quote:Vast een grap of weer een brandoefening, dachten studenten en medewerkers van de Technische Universiteit Delft toen even voor half tien het brandalarm afging.
„We werden verzocht het gebouw te verlaten. Ik liet mijn laptop, sleutels, gsm en camera gewoon liggen. Binnen tien minuten mogen we allemaal weer naar binnen,’’ dacht ik.
1. hoe weet jij dat het zo gegaan isquote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:41 schreef Sport_Life het volgende:
Koffiezetapparaat staat op een kleedje op een tafeltje, kleedje fikt af, koffieapparaat flikkert van tafel, op de vloerbedekking en zo vliegt al snel de hele koffiekamer in de fik. Vervolgens slaat het over naar deuren, kozijnen, plaffond en aan het eind van het liedje stort het hele gebouw in..
3 ik denk dat jij het allemaal iets te serieus neemt.. en dat dit meer als voorbeeld werd bedoeld.. hoe snel iets stapsgewijs kan affikken met de gevolgen die vandaag zich hebben afgespeeld.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:14 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
1. hoe weet jij dat het zo gegaan is
2. als je gelijk hebt, waarom merkt niemand dat dan op? als je er snel bij bent kan je het nog onder controlle houden
Ja sorry hoor, maar als het brandalarm afgaat, gaat er letterlijk en figuurlijk toch een belletje bij je rinkelen??? Die dingen doen gewoon hun werk en het gaat dus niet altijd om een oefening. Een oefening wordt ook altijd van te voren aangekondigd.quote:
Gewoon, opnieuw beginnenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ben benieuwd eigenlijk hoe het nu verder meot met studenten die alles kwijtgeraakt zijn, scripties, bouwmodellen enzo.
Wat denken jullie?
Ik denk dat de TU daar zelf ook nog niet over nagedacht heeft en het per geval bekeken zal worden. Dit kost ze waarschijnlijk een aantal weken studievertraging...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ben benieuwd eigenlijk hoe het nu verder meot met studenten die alles kwijtgeraakt zijn, scripties, bouwmodellen enzo.
Wat denken jullie?
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:16 schreef SkirMisch het volgende:
[..]
3 ik denk dat jij het allemaal iets te serieus neemt.. en dat dit meer als voorbeeld werd bedoeld.. hoe snel iets stapsgewijs kan affikken met de gevolgen die vandaag zich hebben afgespeeld.
Voordat je een emmer hebt gevonden, en gevult met een normale kraan is het al telaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]![]()
Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik denk dat zodra jij paraat staat met een emmer water het vuurproces inmiddels al op de vloer begonnen is en dan is er geen beginnen aan met een emmertje water..
Dan moet je je toch knap lullig voelen als je beslist hebt om het gebouw gewoon in gebruik te nemen, ondanks waterschade...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:00 schreef TommyGun het volgende:
Wytze Patijn, decaan bij de faculteit bouwkunde, bevestigt de ‘grote waterschade’. „Er was rond vijf uur ’s ochtends een leiding gesprongen in het gebouw. Dat leek geen probleem te zijn. Vanaf half acht zijn we begonnen met het opzuigen van het water.’’
Toch lijkt het water de oorzaak van de kortsluiting te zijn, die korte tijd later ontstond in een koffie-automaat op de zesde verdieping. Twee studenten probeerden het vuur vergeefs te blussen en belden de brandweer.
Ah, een pauline broekema-imitator. Moest je lang zoeken naar het crisiscentrum?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:37 schreef Cothen het volgende:
[..]
Dan moet je je toch knap lullig voelen als je beslist hebt om het gebouw gewoon in gebruik te nemen, ondanks waterschade...
ja sorry hoor. Maar dat is bij ons werkelijk nog nooit gebeurt.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:26 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja sorry hoor, maar als het brandalarm afgaat, gaat er letterlijk en figuurlijk toch een belletje bij je rinkelen??? Die dingen doen gewoon hun werk en het gaat dus niet altijd om een oefening. Een oefening wordt ook altijd van te voren aangekondigd.
Eigen schuld dikke bult (alleen wel zonde natuurlijk).
Wat een enorme doos is dat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:44 schreef gronk het volgende:
Ah, een pauline broekema-imitator.
sterker nog: het laatste wat je wil hebben is dat mensen nog even hun spullen gaan zoeken, pc's afsluiten, backuppen en weet ik veel wat: iedereen zo snel mogelijk maar kalm naar buiten, da's belangrijkquote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:44 schreef zakpatat90 het volgende:
[..]
ja sorry hoor. Maar dat is bij ons werkelijk nog nooit gebeurt.
Opeens gaat het brandalarm af en wordt er omgeroepen dat iedereen wordt verzocht om het gebouw te verlaten. Achteraf horen we dan dat het ging om een oefening.
Die oefeningen gebeuren overigens zo vaak dat niemand meer gelooft in een echte brand. Ik zou dus ook al mn spullen hebben laten liggen. Zo stom is dat dus niet
Inderdaad dat is zo'n beetje de standaardprocedure oefening of niet....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:52 schreef winterapfel het volgende:
[..]
sterker nog: het laatste wat je wil hebben is dat mensen nog even hun spullen gaan zoeken, pc's afsluiten, backuppen en weet ik veel wat: iedereen zo snel mogelijk maar kalm naar buiten, da's belangrijk
Bij ons (DSM in Delft) zeggen de officiele ontruimings regels: laat al je spullen achter en ga zo snel mogelijk naar buiten (ok, toegegeven, de laptops backuppen bij het afsluiten alle nieuwe data automatisch op het netwerk, dus je bent maximaal 1 dag werk kwijt, maar toch).
Desondanks is het wel zo handig om even snel je jas te pakken. Niets zo beroerd als een half uur buiten moeten staan te kleumen voor 'n oefeningquote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:55 schreef Tmaatje het volgende:
[..]
Inderdaad dat is zo'n beetje de standaardprocedure oefening of niet....
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:47 schreef DANILXL het volgende:
de boel gaat binnen 24u instorten. een jongen die ik ken is brandweer en hoorde het op zn radio/walkietalkie
Nah, ik bedoel meer eigenlijk dat pauline B. maar een verhaal heeft: 'heeft de overheid wel genoeg gedaan'. Als er wat mij betreft *iemand* aan het kruis genageld mag worden voor het verdwijnen van het vertrouwen in de overheid, dan is het pauline broekema wel, met d'r gezeik om crisiscentra, en het in stand houden van de verwachting dat de overheid iedereen gepamperd en wel door elke crisis heen zal gidsen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een enorme doos is dat.Het is een nieuwsbericht niet een gedicht, maak er dan ook niet zo'n oeverloos verhaal van.
Ja maar dat is gemakkelijk lullen achteraf, nu begon het dus wel flink te fikken, de regels zijn zo snel mogelijk naar buiten, met achterlaten van al je spullen. Stel je voor dat nu ook iedereen eerst was gaan zoeken naar zijn jas...quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:00 schreef gronk het volgende:
[..]
Desondanks is het wel zo handig om even snel je jas te pakken. Niets zo beroerd als een half uur buiten moeten staan te kleumen voor 'n oefening
ik werk in een gebouw van 10 hoog, waar ~ 1000 mensen in drommen via een trappenhuis naar beneden moeten. Als de pleuris echt uitbreekt, dan heb je altijd wel een figuur die in paniek raakt, en niet weet hoe-ie de nooduitgang moet openen (die bij oefeningen altijd netjes van te voren worden opengemaakt).quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:17 schreef Tmaatje het volgende:
[..]
Ja maar dat is gemakkelijk lullen achteraf, nu begon het dus wel flink te fikken, de regels zijn zo snel mogelijk naar buiten, met achterlaten van al je spullen. Stel je voor dat nu ook iedereen eerst was gaan zoeken naar zijn jas...
Oké dat is mooi. Het was wel een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Maar werkt deze nog? Ik zou het eigenlijk moeten weten als deftenaar maar ja het tenslotte helemaal aan de andere kant van delftquote:Op woensdag 14 mei 2008 00:23 schreef Merkie het volgende:
Die staat er op een mooie veilige afstand ja.
Klopt, er zijn altijd zaken waar niet aan gedacht is of wat dan ook, maar gelukkig is het nu zo afgelopen...quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:23 schreef gronk het volgende:
[..]
ik werk in een gebouw van 10 hoog, waar ~ 1000 mensen in drommen via een trappenhuis naar beneden moeten. Als de pleuris echt uitbreekt, dan heb je altijd wel een figuur die in paniek raakt, en niet weet hoe-ie de nooduitgang moet openen (die bij oefeningen altijd netjes van te voren worden opengemaakt).
Struikelen op de trap is ook een goede. Gewonden mee naar beneden slepen ook, terwijl d'r 'n dozijn niet-gewonden mensen direct daarachter zo snel mogelijk naar beneden willen.
Ik woon tegenover de dsm en zie dat ook met enige regelmaat de brandweer binnen rijden en de nodige slowhoops af gaan. Ik moet wel zeggen dat de dsm redelijk open, qua info, is als er wat loos is.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:52 schreef winterapfel het volgende:
[..]
sterker nog: het laatste wat je wil hebben is dat mensen nog even hun spullen gaan zoeken, pc's afsluiten, backuppen en weet ik veel wat: iedereen zo snel mogelijk maar kalm naar buiten, da's belangrijk
Bij ons (DSM in Delft) zeggen de officiele ontruimings regels: laat al je spullen achter en ga zo snel mogelijk naar buiten (ok, toegegeven, de laptops backuppen bij het afsluiten alle nieuwe data automatisch op het netwerk, dus je bent maximaal 1 dag werk kwijt, maar toch).
De kernreactor staat zo'n 600 meter verderop. En ook al stond hij in de kelder van het bouwkundegebouw, dan was er nog niets aan de hand. Je hebt geen idee aan wat voor strenge veiligheidseisen die dingen moeten voldoen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:30 schreef h.henkie het volgende:
[..]
Oké dat is mooi. Het was wel een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Maar werkt deze nog? Ik zou het eigenlijk moeten weten als deftenaar maar ja het tenslotte helemaal aan de andere kant van delft![]()
Ergens wel fasinerend die brand. Overal waar je bent, in de omgeving, zie je de rookpluim. Wel sneu voor iedereen die zijn materiaal is kwijt geraakt. Ik hoorde op radio 1 een student die zo'n beetje de wanhoop nabij was.
Nee ik heb zeker geen idee wat voor veiligheidseisen er zijn, maar als simpele inwoner heb ik daar wel mijn zorgen over. Ik ga er dan ook wel vanuit dat het goed geregeld is.quote:Op woensdag 14 mei 2008 01:01 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
De kernreactor staat zo'n 600 meter verderop. En ook al stond hij in de kelder van het bouwkundegebouw, dan was er nog niets aan de hand. Je hebt geen idee aan wat voor strenge veiligheidseisen die dingen moeten voldoen.
Ik zit nu bijna 8 jaar (quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:44 schreef zakpatat90 het volgende:
[..]
ja sorry hoor. Maar dat is bij ons werkelijk nog nooit gebeurt.
Opeens gaat het brandalarm af en wordt er omgeroepen dat iedereen wordt verzocht om het gebouw te verlaten. Achteraf horen we dan dat het ging om een oefening.
Die oefeningen gebeuren overigens zo vaak dat niemand meer gelooft in een echte brand. Ik zou dus ook al mn spullen hebben laten liggen. Zo stom is dat dus niet
Can i touch youuuuuuu?quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:03 schreef DANILXL het volgende:
Op dinsdag 13 mei 2008 16:47 schreef DANILXL het volgende:
de boel gaat binnen 24u instorten. een jongen die ik ken is brandweer en hoorde het op zn radio/walkietalkie
Dan heb je niet goed opgelet, want ik heb er bij Civiel 2 meegemaakt in 2 jaarquote:Op woensdag 14 mei 2008 01:17 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Ik zit nu bijna 8 jaar () bij de buren van Civiel en heb nog nooit een brandoefening meegemaakt....
Op het juiste moment dus afwezig geweest.quote:Op woensdag 14 mei 2008 01:29 schreef klenski het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed opgelet, want ik heb er bij Civiel 2 meegemaakt in 2 jaar
De grootste onzin die ik vandaag heb gehoord. De opleiding stelt niets meer voor omdat hun gebouw is afgebrand? Mekka der architectuur? Het zal de komende paar jaar niet makkelijk zijn om studenten en medewerkers te huisvesten, en er is een hoop materiaal weg, maar wat jij uitkraamt..?quote:Op woensdag 14 mei 2008 01:01 schreef Blood_Money het volgende:
Dit gaat de TU zoveel geld kosten...rampzalig.
Hoeveel aanmeldingen zullen er komend jaar zijn voor bouwkunde? Hoeveel aspirant-studenten zullen zich aanmelden voor een studie waar niet eens een faculteit voor is? De melkkoe van de uni is geslacht.
En dan de schade qua reputatie; Een mekka der architectuur is vernietigd. Het zal jaren duren voordat ze een nieuw gebouw af hebben. Het is als een held wiens medailles zijn afgescheurd. Bouwkunde in Delft stelt nu even geen reet meer voor voor de buitenwereld.
Nou de faculteit had een hoog aanzien in Europa (behoorde tot de top).quote:Op woensdag 14 mei 2008 01:43 schreef Libris het volgende:
[..]
De grootste onzin die ik vandaag heb gehoord. De opleiding stelt niets meer voor omdat hun gebouw is afgebrand? Mekka der architectuur? Het zal de komende paar jaar niet makkelijk zijn om studenten en medewerkers te huisvesten, en er is een hoop materiaal weg, maar wat jij uitkraamt..?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |