Ik werk er nu 14 maanden. Waarvan 9 maanden 20-25 uur per week. Dit is mijn 2de contract. En ik val onder de CAO voor Apotheken. Het is een baan in een farmaceutisch bedrijf.quote:Op woensdag 7 mei 2008 23:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Om dat te kunnen zeggen is meer info nodig: lang werk je er al, hoeveel contracten heb je al gehad, val je onder een CAO(zo ja, welke?), hoe lang werk je al 20-25 uur per week? Dat soort dingen.
quote:Op woensdag 7 mei 2008 23:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Artikel 5 van de CAO is wel interessant. Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij wil hij op deze manier onder dat artikel uitkomen?
Hmm, dat is interessant. Alhoewel ik er niet echt duidelijk uit op kan maken of het recht op die extra 30% uitkering (begrijp ik dat goed?) vervalt indien ik dat oproepcontract afwijs?quote:UITKERING IN GEVAL VAN BEEINDIGING VAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST
Artikel 5
1. a. De werknemer wiens arbeidsovereenkomst door de werkgever wordt beëindigd om redenen
die niet op haar persoon betrekking hebben, ontvangt van de werkgever een aanvulling op
de uitkeringen krachtens de Werkloosheidswet alsmede op inkomsten uit andere hoofde,
voor zover deze niet ten tijde van de arbeidsovereenkomst werden genoten, tot het bruto
maandsalaris zoals dat genoten werd voor haar werkloosheid.
Een en ander met als maximum zoveel maanden als de dienstbetrekking bij de laatste
werkgever en/of laatste apotheek gehele jaren heeft geduurd, doch nooit langer dan
12 maanden.
b. Deze aanvulling wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald, voor het eerst aan het einde van
de maand, volgend op de maand waarin de arbeidsovereenkomst werd beëindigd.
2. De hiervoor bedoelde aanvulling wordt gecorrigeerd met het percentage waarmede het salaris
van de in dienst van de werkgever zijnde werknemers wordt gecorrigeerd.
3. Het voorgaande geldt alleen indien en voor zover de aanvulling niet op de voornoemde wettelijke
uitkeringen in mindering wordt gebracht.
4. De werknemer is verplicht maandelijks aan de werkgever mededeling te doen van haar
inkomsten uit anderen hoofde, bedoeld in lid 1. Zolang zij deze verplichting niet nakomt, wordt de
betaling van de aanvulling opgeschort.
5. Het recht op de aanvulling vervalt:
a. zodra een termijn van 1 jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst is verstreken;
b. zodra de werknemer de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, dan wel zodra de
werknemer gebruik maakt van de prepensioenregeling;
c. bij overlijden van de werknemer;
d. bij weigering door de bevoegde instanties van een uitkering ingevolge de W.W.
Dat ga ik dus een even uitzoekenquote:Op woensdag 7 mei 2008 23:59 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat is dus de vraag: probeert ie onder dat artikel uit te komen door je dat 0-uren contract aan te bieden en lukt het hem dan op die manier ook? Dat weet ik dus ook niet echt...
Volgens mij kan je geen uitkering krijgen als student nee. Denk dat je misschien blij moet zijn dat je deze baan een tijd gehad hebt en gewoon weer door moet gaan. Vast contract als student is lastig.. Het is wel heel leuk trouwens dat ze je een 0 uren contract aanbieden, maar als jij de komende tijd dan weer een aantal maanden zoveel uur draait zijn ze volgens mij verplicht om dit om te zetten in een uren contract.quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
Maar je zegt dat je studeert.
Volgens mij, maar ik kan er naast zitten, heb je dan sowieso geen recht op een uitkering volgens mij, anders zou elke student dat wel kunnen doen toch? Daar heb je toch studiefinanciering voor?
Gezien deze conclusie zou die wel eens kunnen "studeren" op het MBO :pquote:Op donderdag 8 mei 2008 10:31 schreef HarryP het volgende:
Als je studeerd heb je recht op stufi. Niet op een uitkering je bent immers door je studie niet volledig beschikbaar voor werk.
Student of niet, je hebt toch recht op WW? Uiteraard met sollicitatieplicht.quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij, maar ik kan er naast zitten, heb je dan sowieso geen recht op een uitkering volgens mij, anders zou elke student dat wel kunnen doen toch? Daar heb je toch studiefinanciering voor?
Volgens mij niet, als je stufi krijgt enzo, maar goed... daar kan ik naast zitten.quote:Op donderdag 8 mei 2008 11:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Student of niet, je hebt toch recht op WW? Uiteraard met sollicitatieplicht.
Als je werkt, bouw je recht op WW op. Dat staat volgens mij los van stufi.quote:Op donderdag 8 mei 2008 13:03 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Volgens mij niet, als je stufi krijgt enzo, maar goed... daar kan ik naast zitten.
Studeerd?quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:31 schreef HarryP het volgende:
Als je studeerd heb je recht op stufi. Niet op een uitkering je bent immers door je studie niet volledig beschikbaar voor werk.
Ik studeer inderdaad (WO). Ik heb op de site van het UWV gekeken, maar ik kan niks vinden over studeren en uitkering. Dit staat volgens mij los van elkaar.quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
Als je part-time werkt heb je toch ook recht op een uitkering? Ookal zoek je dan een baan voor bijvoorbeeld 32uur in de week.quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:31 schreef HarryP het volgende:
Maar als je gebruik wilt maken van WW moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben je als student niet. Jammer maar helaas.quote:Op donderdag 8 mei 2008 13:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je werkt, bouw je recht op WW op. Dat staat volgens mij los van stufi.
Ja zo kom je er wel. Jij verwacht lekker je hand op te kunnen houden omdat je je te min voelt om bepaalde soorten werk te doenquote:Op donderdag 8 mei 2008 14:30 schreef ChristiaanJ het volgende:
Voor de mensen die zeggen: "Zoek een baan!" Dat is ook hetgeen ik ga doen, en natuurlijk ook het liefste wil. Maar wel een leuke baan. Werken in een keuken, horeca, supermarkt of kranten rondbrengen vind ik niet leuk.
Dat je beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt klopt. Dat je dat als student niet kan zijn is niet correct. Als je logisch nadenkt zou het ook heel vreemd zijn dat je dan niet beschikbaar bent.quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:35 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Maar als je gebruik wilt maken van WW moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben je als student niet. Jammer maar helaas.
Ja. Je komt toch ook uit de situatie dat je studie combineert met werken. En dat is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld voor veel studenten. Dus hoezo, niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt??quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:45 schreef ChristiaanJ het volgende:
[..]
Dat je beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt klopt. Dat je dat als student niet kan zijn is niet correct. Als je logisch nadenkt zou het ook heel vreemd zijn dat je dan niet beschikbaar bent.
Ik studeer namelijk om mijn bijbaan heen en ben gewoon 3dgn per week beschikbaar en volgens het UWV is dat genoeg.
Dat is nou juist wat er NIET staat. Ik wil in eerste instantie gewoon gelijkwaardig werk zoeken. (Als je Directeur bent geweest begin je ook niet met solliciteren bij de supermarkt om de hoek, maar probeer je een vergelijkbare managing functie te krijgen dunkt mij)quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:37 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Ja zo kom je er wel. Jij verwacht lekker je hand op te kunnen houden omdat je je te min voelt om bepaalde soorten werk te doen
Voor een WW-uitkering betaal je zelf de premie. Plus dat je je niet kunt veroorloven om lui of kieskeurig te zijn want je moet flink solliciteren.quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:49 schreef Mgolovic het volgende:
Ik zou liever een kut baan hebben dan mijn hand ophouden voor een uitkering. Uitkeringen zijn naar mijn mening voor arbeidsongeschikten, niet voor luie en kieskeurige mensen.
Je wil zeggen dat je geen misbruik kunt maken van een WW uitkering? Ik heb zelfs sollicitatie "vodjes" gezien waarin letterlijk werd gerefereerd aan een sollicatieplicht. Of mensen die reageren op voor hun belachelijk hoge functies om maar zeker niet aangenomen te worden. Ik beschuldig TS hier niet van, maar wel van kieskeurigheid. "Ik wil niet in een supermarkt werken" "Ik wil geen post bezorgen". Ik vind dat geen goede instelling.quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Voor een WW-uitkering betaal je zelf de premie. Plus dat je je niet kunt veroorloven om lui of kieskeurig te zijn want je moet flink solliciteren.
Och, een mens mag best kieskeurig zijn. Zolang hij zich dan maar inspant om een baan te vinden die hij wél graag wil.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:06 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat je geen misbruik kunt maken van een WW uitkering? Ik heb zelfs sollicitatie "vodjes" gezien waarin letterlijk werd gerefereerd aan een sollicatieplicht. Of mensen die reageren op voor hun belachelijk hoge functies om maar zeker niet aangenomen te worden. Ik beschuldig TS hier niet van, maar wel van kieskeurigheid. "Ik wil niet in een supermarkt werken" "Ik wil geen post bezorgen". Ik vind dat geen goede instelling.
Het is een andere benadering. Werk je voor geld, en vind je dat werk leuk? Of werk je omdat je het leuk vindt en daar dan geld voor krijgt? Naar mijn mening werk je om jezelf en eventueel je gezin te onderhouden. Raak je je baan om wat voor reden dan ook kwijt, zorg je eerst dat je weer geld verdient, en kijk je van daar uit verder naar een leuke(re) baan.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Och, een mens mag best kieskeurig zijn. Zolang hij zich dan maar inspant om een baan te vinden die hij wél graag wil.
Je kunt ook direct zoeken naar een baan die je wél leuk vindt. Jij neemt kennelijk aan dat dat nog wel even kan duren, maar gezien de huidige arbeidsmarkt denk ik dat dat best meevalt.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:19 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Het is een andere benadering. Werk je voor geld, en vind je dat werk leuk? Of werk je omdat je het leuk vindt en daar dan geld voor krijgt? Naar mijn mening werk je om jezelf en eventueel je gezin te onderhouden. Raak je je baan om wat voor reden dan ook kwijt, zorg je eerst dat je weer geld verdient, en kijk je van daar uit verder naar een leuke(re) baan.
Misschien ouderwets....
Dat is inderdaad ook mijn insteek. Mocht ik dan onverhoopt nog geen passende baan hebben in augustus dan wordt het helaas WW. Gelukkig betaal ik daar al 10 jaar lang premie voor.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kunt ook direct zoeken naar een baan die je wél leuk vindt. Jij neemt kennelijk aan dat dat nog wel even kan duren, maar gezien de huidige arbeidsmarkt denk ik dat dat best meevalt.
De kans is heel erg groot dat je geen recht hebt op een uitkering. Zoals eerder al iemand zei: je bent niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt door je studie.quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:26 schreef ChristiaanJ het volgende:
[..]
Ik studeer inderdaad (WO). Ik heb op de site van het UWV gekeken, maar ik kan niks vinden over studeren en uitkering. Dit staat volgens mij los van elkaar.
Overigens is de tijd dat je kon "leven" van je studifinanciering al lang vervlogen. Van dat zakcentje van ¤250 kan natuurlijk geen enkele student rondkomen die uitwonend is.
Dat zijn meestal bijstandsgevallen, weinig ww'ers. En gegeven dat een ww uitkering meer kan opleveren dan een tussentijds kutbaantje werkt ook niet erg stimulerend. Dan kun je beter kieskeurig zijn en gaan voor die goede baan die past bij jouw vaardigheden en ervaring.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:06 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat je geen misbruik kunt maken van een WW uitkering? Ik heb zelfs sollicitatie "vodjes" gezien waarin letterlijk werd gerefereerd aan een sollicatieplicht. Of mensen die reageren op voor hun belachelijk hoge functies om maar zeker niet aangenomen te worden. Ik beschuldig TS hier niet van, maar wel van kieskeurigheid. "Ik wil niet in een supermarkt werken" "Ik wil geen post bezorgen". Ik vind dat geen goede instelling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |