Werkkampen invoeren! Die niet horen wil moet maar voelen. Werken zullen ze! De knoet erover.quote:Rutte herhaalde daarom het pleidooi van zijn fractie voor een werkplicht voor bijstandsgerechtigden. „Krijg je bijstand, dan werk je als tegenprestatie”, aldus de VVD-fractievoorzitter. Mensen zouden daartoe aan het werk kunnen worden gezet bij bijvoorbeeld een gemeentelijke dienst of in de zorg.
Stel je niet aan.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat is er mis met slavenhandel?
Waarom? Nog iemand die het aan wil pakkenquote:
Bronquote:'Tienduizenden bijstandsontvangers ongemoeid gelaten'
AMSTERDAM - Branchevereniging voor sociale diensten Divosa maakt uit onderzoek op dat tienduizenden bijstandsontvangers ongemoeid worden gelaten, terwijl er vanuit de arbeidsmarkt veel vraag is naar personeel.
Dat meldt De Telegraaf dinsdag. De moeilijk te bemiddelen groep, voornamelijk bestaand uit mensen van veertig jaar en ouder, allochtonen, verslaafden en vrouwen worden door de gemeenten te weinig benaderd, luidt de conclusie van het onderzoek.
Divosa-voorzitter Tof Thissen in de ochtendkrant: "De sociale dienst voert uit wat gemeenteraden en colleges bepalen. Maar elk mens kan iets en geld mag geen argument zijn om geen pogingen te doen deze mensen weer aan het werk te krijgen."
Is het dan de verantwoordelijkheid van de staat om voor iedereen een prettige, langdurige baan met perspectief te regelen?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Rutte met zijn VVD wil mensen het liefst dwangarbeid opleggen, maar ze geen enkel perspectief op DUURZAME arbeid bieden. Daar hoor je ze nooit over.
Ja. Ik zou het zelf ook prettiger vinden om wat terug te doen als ik in de bijstand zat.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:08 schreef Vincenski het volgende:
Heeft hij in feite niet deels gelijk? Hij benoemd het een beetje ongelukkig, maar ik vind dat er wel enige logica achter zit hoor. Je ontvangt je levensonderhoud van de staat, is het dan niet normaal dat je daarvoor ook een tegenprestatie moet doen?
Die tegenprestatie wordt elke maand onder dwang van je salaris afgehouden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:08 schreef Vincenski het volgende:
Heeft hij in feite niet deels gelijk? Hij benoemd het een beetje ongelukkig, maar ik vind dat er wel enige logica achter zit hoor. Je ontvangt je levensonderhoud van de staat, is het dan niet normaal dat je daarvoor ook een tegenprestatie moet doen?
Géén bijstand lijkt me keus en prikkel genoeg.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:25 schreef thabit het volgende:
Iedereen kan werken, maar moet wel keus en prikkel hebben om dat ook te gaan doen.
Waarom zou dat door de overheid geregeld moeten worden? Brand-, rechtsbijstand, inboedel en dergelijke verzekeringen werken heel goed via de markt. Dat zijn vrij vitale verzekeringen net als bv. een werkloosheidsverzekering.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:25 schreef thabit het volgende:
Dit gaat natuurlijk niet werken. Je kunt beter een maximum stellen op het aantal maanden dat iemand bijstand mag ontvangen (niet langer dan een half jaar bijvoorbeeld) en daarbij de sollicitatieplicht afschaffen. Iedereen kan werken, maar moet wel keus en prikkel hebben om dat ook te gaan doen.
Maar krijg je dan niet dat mensen die zeer onaantrekkelijk voor werkgevers zijn (chronisch zieke vrouw met 3 klassen basisschool die nog geen dag van haar 50 levensjaren gewerkt heeft omdat haar overleden man dat altijd deed) uit pure noodzaak tegen betaling aan piemels gaan zuigen??quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:25 schreef thabit het volgende:
Dit gaat natuurlijk niet werken. Je kunt beter een maximum stellen op het aantal maanden dat iemand bijstand mag ontvangen (niet langer dan een half jaar bijvoorbeeld) en daarbij de sollicitatieplicht afschaffen. Iedereen kan werken, maar moet wel keus en prikkel hebben om dat ook te gaan doen.
Dat dus. Dit creëert a) geen betere positie op de arbeidsmarkt en b) verkleint het diezelfde arbeidsmarkt.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:14 schreef Floripas het volgende:
Dat is gewoon ordinaire werkverdringing. Als die mensen zo nodig zijn in de zorg kunnen ze ook gewoon een baan voor loon krijgen.
In de tijd dat je als vrouw ontslagen werd zodra je trouwde kon je het zelf niet helpen, maar voor vrouwen jonger dan een bepaalde leeftijd, anno 2008, lijkt me dat toch gewoon een kwestie van eigen keuze.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:43 schreef zwemmerseczeem het volgende:
die nog geen dag van haar 50 levensjaren gewerkt heeft omdat haar overleden man dat altijd deed)
Ik denk dat bijna idereeen die in de bijstand zit daar terecht gekomen is door foute keuzes. Maar om iemand in zo'n wanhopige situatie te plaatsen en je er dan met ' eigen keus, dikke bult' vanaf te maken vind ik persoonlijk te ver gaan.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
In de tijd dat je als vrouw ontslagen werd zodra je trouwde kon je het zelf niet helpen, maar voor vrouwen jonger dan een bepaalde leeftijd, anno 2008, lijkt me dat toch gewoon een kwestie van eigen keuze.
Ik weet niet hoeveel zin het heeft om fictieve gevallen te beschouwen. Maar ach, het monster van Loch Ness schijnt ook wettelijk een beschermde diersoort te zijn.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:43 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Maar krijg je dan niet dat mensen die zeer onaantrekkelijk voor werkgevers zijn (chronisch zieke vrouw met 3 klassen basisschool die nog geen dag van haar 50 levensjaren gewerkt heeft omdat haar overleden man dat altijd deed) uit pure noodzaak tegen betaling aan piemels gaan zuigen??
De kinderen moeten ook eten..
Ho wacht even, gaat de verantwoordelijkheid nu weer eenzijdig richting staat? NIemand anders dan de persoon zelf, of hooguit Het Lot, "plaatst" iemand in een situatie waarin hij niet in z'n eigen levensonderhoud kan voorzien. Het is niet alsof 'de staat' iemand doelbewust in zo'n situatie brengt ofzo. Het is alleen dat de staat niet per definitie iedereen altijd overal maar uit redt zonder voorwaarden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:53 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ik denk dat bijna idereeen die in de bijstand zit daat terecht gekomen is door foute keuzes. Maar om iemand in zo'n wanhopige situatie te plaatsen en je er dan met ' eigen keus, dikke bult' vanaf te maken vind ik persoonlijk te ver gaan.
Mensen die geen werk kunnen krijgen bestaan.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:57 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel zin het heeft om fictieve gevallen te beschouwen. Maar ach, het monster van Loch Ness schijnt ook wettelijk een beschermde diersoort te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |