quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 05:03 schreef sigme het volgende:Mogge.
Voor Yildiz:
‘We moeten geen kunstmatige tegenstelling tussen privacy en veiligheid creëren. Veiligheidsmaatregelen zijn juist nodig om de privacy te borgen.’. CDA Kamerlid Coskun Çörüz (
bron)
Goedemorgen,
Met de eerste zin ben ik het eens, privacy is helemaal geen tegenstelling van veiligheid. Het is privacy versus geen privacy, ofwel, privacy versus controle. Als men controle inlevert, krijgt men privacy terug. Maar als je privacy inruilt voor controle, is het nog maar de vraag of dat de veiligheid verhoogt. Privacy is echter een graag genoemde 'vijand' van veiligheid, terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Voorbeelden van uitspraken die mij doen jeuken zijn bijvoorbeeld '
Recht op privacy is schuilplaats voor het kwaad'. Hierin wordt gesteld 'dat een klapschaats ook gebruikt wordt', wat de ongelimiteerde inzet van techniek voor mogelijke veiligheid volgens deze logica zou goedkeuren. Ik heb daar een tegenargument voor bestaande uit 1 woord. Tank (voertuig). Maar, genoeg daarover.
Veiligheid beschouw ik, net zoals economie, niet als een
zero-sum situatie.
[..]
In game theory and economic theory, zero-sum describes a situation in which a participant's gain or loss is exactly balanced by the losses or gains of the other participant(s). [..]
Het is volgens mij niet zo dat het inleveren van het één, het verhogen van het andere garandeert.
In economie is het naar mijn ervaring ook zo dat minder maatregelen een economische vrijheid teruggeeft, maar dat meer maatregelen niet per definitie een betere of stabielere economie teruggeeft, terwijl de wens naar een stabielere economie vaak de achterliggende wens c.q. doel is van dat ingrijpen. We weten uit ervaring dat een planeconomie wellicht erg stabiel kan zijn, maar wel één van de minst succesvolle vormen is. Tenminste, dat zeg ik met mijn magere economische kennis. Waar nodig wordt ik hier -en elders uiteraard ook- graag gecorrigeerd.
Het is erg prettig om de kop van het artikel te lezen op deze morgen, dat wel.
De laatste zin kan ik echter niet volledig plaatsen. Natuurlijk is er enige basis nodig om privacy te waarborgen, net zoals er enkele basisregels aanwezig zijn om een goed functionerende, relatief vrije economie te waarborgen. In beide situaties praat dat echter niet méér maatregelen in de vorm van overheidsingrijpen in de privacy óf in de markt goed.
Hier op FOK! wordt zelfs wel eens ter discussie gesteld of het de overheid moet zijn die die basisregels stelt.
Zomaar even ¤0,02...
Bovenstaande tekst =
C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.