abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58599595
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 20:46 schreef Rasing het volgende:

[..]

Geloof jij alles wat Jezus gezegd heeft, of alleen de uitspraken die in het straatje pasten van de kerkleiders in de eerste eeuwen na Christus?
Ik geloof alles wat Jezus volgens de meest betrouwbare bronnen gezegd heeft ja.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_58602186
Leviticus 15:2

“Wanneer bij een man onrein vocht uit zijn lid vloeit, 3 is hij onrein.

Johannes 3:3

3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

Er wordt wel gezegd dat dit "geboren worden" niet het beginnen met geloven van iets of iets niet meer geloven, maar een puur sexueel probleem is (zoals elke geboorte ofwel creatie)

pi_58602400
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:02 schreef Gnosis het volgende:

3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

Er wordt wel gezegd dat dit "geboren worden" niet het beginnen met geloven van iets of iets niet meer geloven, maar een puur sexueel probleem is (zoals elke geboorte ofwel creatie)

[ afbeelding ]
Wel vreemd dat Jezus het dan expliciet heeft over 'geestelijk' en niet 'menselijk'.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_58603332
"That which is born of the flesh is flesh, and that which is born of the Spirit is spirit."

In het engels zit het iets dichter bij de oorspronkelijke hebreeuwse tekst.
Maar als je de bijbels in het engels en nederlands verder vergelijkt (geboden enz.) kan je je voorstellen dat het origineel iets heel anders moet zijn geweest dan de interpretatie van de vertalers (in welke taal dan ook).

Heel triest eigenlijk dat we daar blind alles op gebouwd hebben, op een interpretatie van een subjectieve vertaling.
En nog steeds, vanuit angst of wat dan ook, hangen we aan een sekte die het woord van de Heilige Geest niet begrepen heeft en verdraait heeft.

(wil niet zeggen dat de Bijbel niet alsnog een heilig boek is en veell waarheid bevat.)
quote:
"Christic Esotericism, the secret Jewish Kabbalah, and the Holy Alchemy united would have completely illuminated and transformed the entire world. Yes, the mysteries of Levi would have shone with the Light of Christ. Gnosis (Daath) would have magnificently shone everywhere. Then, the world would not have fallen into the dead Christianity of Roman Catholicism. Then, we would have been saved from the horrible darkness of the Dark Age (Kali Yuga)". - Samael Aun Weor

[ Bericht 6% gewijzigd door Gnosis op 11-05-2008 00:45:54 ]
  zondag 11 mei 2008 @ 01:13:43 #55
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_58604242
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 01:23 schreef koningdavid het volgende:
Ik geloof ook in één absolute waarheid. Ben ik nu ook intolerant en niet respectvol?
Dat ligt er dus aan hoe jij hier mee om gaat.
Van Ali heb ik hopelijk en blijkbaar het verkeerd begrepen.
Maar mijn punt was denk ik meer dan duidelijk: soms zijn mensen iets te overtuigd van hun eigen waarheid.
En soms is dat recht voor de raap en soms gaat dat heel subtiel.
Voornamelijk dat laatste kan mij de kriebels geven.
Ali zei zelf al: ik word treurig van alles wat ik hier lees daar het demonisch is en iedereen hier dus verdwaald is.
Daar komt het wel op neer als ik het zo lees.
En dat maakt het zo dubbel.
"Ja hoor, ik respecteer jou en je visie" ... maar ondertussen gaat er heel wat anders in zijn hoofd om daar zijn geloof niet anders laat denken.
quote:
Zijn alleen mensen tolerant die geloven 'dat er meerdere wegen naar Rome leiden'? Zijn die mensen niet juist intolerant t.o.v. mensen die dat niet geloven?
Wie zegt dat ik intolerant ben tegen mensen die geloven?
Net als Ali schudt ik inderdaad ook mijn hoofd, maar daar laat ik het ook bij.
Ze moeten het (zoals Ali al zei) allemaal zelf weten.
Maar als ik op Christen forums e.d. met de intentie kom zoals Ali hier om mensen te "waarschuwen" is dat op z'n best vrij vreemd te noemen, niet waar?
Wat ga ik daar nu mee bereiken?
Over de ketel en de pot gesproken: right back at ya!
pi_58605151
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 20:46 schreef Rasing het volgende:

[..]

Geloof jij alles wat Jezus gezegd heeft, of alleen de uitspraken die in het straatje pasten van de kerkleiders in de eerste eeuwen na Christus?
Wat heeft Jezus volgens jou nog meer gezegd dan wat in het NT staat dan?
pi_58605159
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:02 schreef Gnosis het volgende:

[ afbeelding ]
Men heeft het over een geboorte uit water, dit is de doop, en uit de geest, dit is de spirituele dood van de zondige mens en de heropstanding/geboorte van de nieuw geschapen mens in christus. Heeft absoluut niets met sex te maken.
pi_58605169
Is er misschien een paint van dit topic? Wil best meepraten maar ik ga die hele lappen tekst echt niet lezen nu.
pi_58605185
quote:
Op zondag 11 mei 2008 01:13 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Dat ligt er dus aan hoe jij hier mee om gaat.
Van Ali heb ik hopelijk en blijkbaar het verkeerd begrepen.
Maar mijn punt was denk ik meer dan duidelijk: soms zijn mensen iets te overtuigd van hun eigen waarheid.
En soms is dat recht voor de raap en soms gaat dat heel subtiel.
Voornamelijk dat laatste kan mij de kriebels geven.
Ali zei zelf al: ik word treurig van alles wat ik hier lees daar het demonisch is en iedereen hier dus verdwaald is.
Daar komt het wel op neer als ik het zo lees.
En dat maakt het zo dubbel.
"Ja hoor, ik respecteer jou en je visie" ... maar ondertussen gaat er heel wat anders in zijn hoofd om daar zijn geloof niet anders laat denken.

Je hebt feiten en je hebt meningen. Naar mijn mening is het een feit dat het gros van de mensen in TRU verdwaald is. Ik was zelf ook typisch TRU, geloofde in al die zaken, en kan nu in retrospect zeggen dat ik verdwaald was, misleid. Dat zeg ik niet omdat ik gelovig ben, ik geloof omdat ik ik er stukje bij beetje achter ben gekomen wat de waarheid wel móet zijn. 1 aspect daarvan is dat doctrines zoals in dit soort video's de ware boodschap van de bijbel perverteren. Sex is bedoeld als iets heiligs, iets prachtigs tussen 2 mensen die werkelijk van elkaar houden, dan is het een ervaring die alle voorstellingsvermogen van schoonheid, diepgang, sereniteit te boven gaat. De duivel probeert je met dit soort onzin op allerlei manieren van die prachtige ervaringen weg te houden. Daarom waarschuw ik ervoor, ik vind het ontzettend jammer dat mensen dit missen in hun leven, evenals alle andere schoonheid die de liefde van God in je leven kan brengen.

Dit komt erg irritant en arrogant over. Het stoot inderdaad mensen af. Het is niet niks om op een gegeven moment voor jezelf te accepteren dat je de waarheid ként, om die positie in te nemen. Dat kan arrogantie zijn, of een feit. Ik geloof dat het een feit is, omdat werkelijk niets, echt helemaal niets van wat mensen ook zeggen, wat ik op tv zie, wat ik in de krant lees, op internet tegenkom, op straat, overal, geen enkele stukje extra informatie wat ik binnenkrijg een conflict weet te veroorzaken binnen bijn paradigma, het geeft op alle vragen een logisch, met bronnen te onderbouwen antwoord. Dus dan moet het paradigma wel kloppen, en ik zou dat graag delen met anderen. Als ze dat niet willen is dat hun goed recht, maar wanneer ik iets tegenkom wat een directe link heeft met mijn wereldbeeld zal ik daar mijn mond niet over houden. Dat kan je interpreteren als bekeringdrang, ik vind het gewoon mijn kennis en visies delen. Dat doen we hier allemaal. Wat je er daarna mee doet moet je zelf weten.
quote:
Wie zegt dat ik intolerant ben tegen mensen die geloven?
Net als Ali schudt ik inderdaad ook mijn hoofd, maar daar laat ik het ook bij.
Ze moeten het (zoals Ali al zei) allemaal zelf weten.
Maar als ik op Christen forums e.d. met de intentie kom zoals Ali hier om mensen te "waarschuwen" is dat op z'n best vrij vreemd te noemen, niet waar?
Wat ga ik daar nu mee bereiken?
Over de ketel en de pot gesproken: right back at ya!
Als jij een stukje kennis hebt, echt zuiver 100% feitelijke kennis, waardoor je ziet dat die christenen op een of andere manier misleid zijn waardoor ze zichzelf tekort doen of zelfs te gronde richten, zou dat een goede actie van je zijn om die kennis te delen. Wat ze ermee doen moeten ze dan uiteraard zelf weten.

Jij gaat er niets mee bereiken. Ik heb er ook niets aan als jij zou gaan geloven. Je kan mensen uit empathie waarschuwen, uit liefde voor een ander. Dat lijken mensen niet te kunnen (willen?) begrijpen. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met de geschiedenis van de katholieke kerk die zwaar inbreuk heeft gemaakt op ieders leven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-05-2008 04:06:07 ]
pi_58605809
quote:
Op zondag 11 mei 2008 03:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jij een stukje kennis hebt, echt zuiver 100% feitelijke kennis, waardoor je ziet dat die christenen op een of andere manier misleid zijn waardoor ze zichzelf tekort doen of zelfs te gronde richten, zou dat een goede actie van je zijn om die kennis te delen. Wat ze ermee doen moeten ze dan uiteraard zelf weten.
In het nederlands is een van de 10 geboden vertaald naar: "gij zult geen ontucht plegen"
In het engels is het iets anders vertaald. "Thou shall not fornicate"

Dit is dus een feitelijk bewijs dat mensen die blind enkel de letterlijke interpretatie van de bijbel in hun subjectieve eigen taal aanvaarden misleid worden (door zichzelf, de vertaling enz.)

Alle katholieken in alle verschillende landen zouden het dus eens moeten zijn dat er per taal een ander geloof is omdat als je de bijbel in het engels zou lezen je een andere conclusie zou trekken dan in het nederlands (en dus anders zou geloven)

het is een simpel feit dat er veel vrijheid is genomen in hoe de 10 exacte geboden zijn vertaald in de diverse talen.

“Many people are afraid of thinking for themselves about the mysteries of life and death; they are afraid to inquire, investigate, comprehend, study, etc., therefore they exclaim: “I love God, and that is enough!” Thus, they believe that they love God, but in reality, they do not love, they fear.”
-Samael Aun Weor, Fundamental Education
quote:

[..]

Sex is bedoeld als iets heiligs, iets prachtigs tussen 2 mensen die werkelijk van elkaar houden, dan is het een ervaring die alle voorstellingsvermogen van schoonheid, diepgang, sereniteit te boven gaat. De duivel probeert je met dit soort onzin op allerlei manieren van die prachtige ervaringen weg te houden.

De film gaat juist over Sex als heilig.
Hiermee bewijs je juist dat de vinger die je naar andere wijst (als zijnde anderen zijn verdwaald) 3 keer terug naar jou kan wizen omdat je alles blind schijnt te verketteren terwijl je de boodschap van de film niet eens hebt begrepen

[ Bericht 3% gewijzigd door Gnosis op 11-05-2008 09:54:12 ]
  zondag 11 mei 2008 @ 09:33:49 #61
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58605844
quote:

Jij gaat er niets mee bereiken. Ik heb er ook niets aan als jij zou gaan geloven. Je kan mensen uit empathie waarschuwen, uit liefde voor een ander. Dat lijken mensen niet te kunnen (willen?) begrijpen. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met de geschiedenis van de katholieke kerk die zwaar inbreuk heeft gemaakt op ieders leven.
En vergeet niet dat God nog steeds niet bestaat.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 11 mei 2008 @ 10:59:14 #62
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_58606685
quote:
Op zondag 11 mei 2008 03:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat heeft Jezus volgens jou nog meer gezegd dan wat in het NT staat dan?
Evangelie van Thomas etc. Waarom Thomas niet en Lucas wel?

Punt is dat je niet weet wat Jezus allemaal te melden had, je weet alleen wat men enkele eeuwen daarna vond dat Jezus allemaal te melden heeft moeten gehad.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_58607127
quote:
Op zondag 11 mei 2008 09:27 schreef Gnosis het volgende:

[..]

In het nederlands is een van de 10 geboden vertaald naar: "gij zult geen ontucht plegen"
In het engels is het iets anders vertaald. "Thou shall not fornicate"

Dit is dus een feitelijk bewijs dat mensen die blind enkel de letterlijke interpretatie van de bijbel in hun subjectieve eigen taal aanvaarden misleid worden (door zichzelf, de vertaling enz.)

Alle katholieken in alle verschillende landen zouden het dus eens moeten zijn dat er per taal een ander geloof is omdat als je de bijbel in het engels zou lezen je een andere conclusie zou trekken dan in het nederlands (en dus anders zou geloven)

het is een simpel feit dat er veel vrijheid is genomen in hoe de 10 exacte geboden zijn vertaald in de diverse talen.

“Many people are afraid of thinking for themselves about the mysteries of life and death; they are afraid to inquire, investigate, comprehend, study, etc., therefore they exclaim: “I love God, and that is enough!” Thus, they believe that they love God, but in reality, they do not love, they fear.”
-Samael Aun Weor, Fundamental Education
[..]

De film gaat juist over Sex als heilig.
Hiermee bewijs je juist dat de vinger die je naar andere wijst (als zijnde anderen zijn verdwaald) 3 keer terug naar jou kan wizen omdat je alles blind schijnt te verketteren terwijl je de boodschap van de film niet eens hebt begrepen

Ik heb inderdaad alleen het eerste stuk gezien, en ben er toen maar weer mee opgehouden omdat het bol stond van de leugens. Verder doet de titel doet mij zeker niet vermoeden dat hier dezelfde boodschap gegeven wordt als wat de bijbel in werkelijkheid zegt.

Het is en blijft occulte leer. Occulte leer brengt je niet naar God en kan daarom nooit diezelfde ervaring teweegbrengen.

Ik zal de video in zijn geheel eens bekijken.
  zondag 11 mei 2008 @ 12:07:00 #65
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58607477
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik vraag alleen maar of je er niet in wil trappen. Of je dat dan wel doet, moet je zelf weten.
ali, meeste weldenkende mensen hier trappen net zo min in deze spiritualistische onzin als in jouw gehele religie dus rustig maar, little buddy.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58607485
quote:
Op zondag 11 mei 2008 10:59 schreef Rasing het volgende:

[..]

Evangelie van Thomas etc. Waarom Thomas niet en Lucas wel?

Punt is dat je niet weet wat Jezus allemaal te melden had, je weet alleen wat men enkele eeuwen daarna vond dat Jezus allemaal te melden heeft moeten gehad.
De gnostische geschriften:

46 geschriften bij Nag Hammadi in Egypte gevonden in 1945.
Egypte was een bolwerk van occultisme in die tijd. Die geschriften waren begraven om ze te beschermen, tegen de vroege christenen die de oude bibliotheek vernietigd hadden. Deze geschriften veranderden de blik op het christelijke geloof, boeddhisten bijvoorbeeld zeiden 'als we dit hadden geweten over het christelijk geloof hadden we geen boeddhisten hoeven te zijn'.

Er waren Ebionieten, Marcionieten.Gnostici, Thomasienen, etc. De basisdoctrine is dat ze in de goddelijkheid van de mens geloven en dat Jezus Christus dus niet als enige God op aarde is/was/kan zijn. Dat is dus in direct conflict met alle andere evangeliën.

Als je dit logisch benadert blijkt nu al dat er iets niet logisch is. Wat is immers het verhaal in Genesis? De slang verleidde Eva door te zeggen dat ze als God zou zijn. Daarna kwam de dood in de wereld.

God moet dus óf in het begin hebben gelogen, óf Jezus moet hebben gelogen. Ik vind het hoogst opmerkelijk dat dít dan de evangeliën zouden moeten zijn die het ware christelijke geloof uitleggen, terwijl het thema door de hele bijbel is dat er niets en niemand als God dient te worden aanbeden, dan de Vader, en Jezus zegt 'ik en de vader zijn 1'.

Een stukje van het evangelie van Petrus:
Het kruis praatte. En liep. Jezus was de vorige dag gestorven, zijn laatste woorden uitsprekend: mijn kracht, oh kracht, gij hebt mij verlaten!. Zijn lichaam was neergehaald en in de tombe geplaatst. Maar nu, als de sabbath naderde, kwam er een harde stem uit de hemel, en 2 mannen daalden neer. De steen voor de tombe rolde uit zichzelf weg, en terwijl Romeinse soldaten stomverbaasd keken, kwamen er 3 mannen tevoorschijn uit de tombe, waarvan 2 de derde ondersteunend, met het kruis daar achter volgend. De hoofden van de 2 reikten op naar de hemel, maar het hoofd van de derde reikte op tot boven de hemel. En ze hoorden een stem: 'heb je gepreekt tot degenen die slapen?'. En een antwoord kwam van het kruis: 'ja'.

Waarom is het zéér onwaarschijnlijk dat dit een getrouwe text is? Niets komt overeen met de andere evangelies, plus de rest van de bijbel. Deze text zou dan uber-revolutionair moeten zijn, maar hoe waarschijnlijk is het dat de gehele bijbel fout is, en deze text dan juist? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Wat is er zo anders:
- Het kruis liep en praatte??
- Jezus' laatste woorden zijn anders, hij spreekt niet tegen zijn Vader, maar tegen zijn 'kracht'.
- De sabbath is verschoven van zaterdag naar zondag. Vanaf Adam en Eva was de sabbath de zaterdag, heel de christelijke wereld hield die sabbath, behalve in Egypte en Rome, de grote occulte centra van de wereld toen. Zondag is de dag van de heidense zonnegod.
- 2 engelen zijn veranderd in 2 mannen
- de steen rolt uit zichzelf weg, in plaats van dat de engelen hem wegrollen
- Jezus komt kreupel uit het graf. Dat is geen goddelijke wederopstanding zoals in de andere evangeliën.
- Het kruis loopt er weer achteraan.
- 'Heb je gepreekt tot degenen die slapen' impliceert een doctrine van levende doden. De bijbel legt uit dat als je dood bent, je in principe in een staat van slaap bent, je denkt niet, je kan niet communiceren. Hier wordt dat dus omgedraaid, het is spiritisme. De rest van de bijbel verbiedt contact te zoeken met de doden, omdat je dan logischerwijs in aanraking komt met demonen etc.
- Het kruis antwoordt opnieuw. Het kruis is een belangrijk symbool in de heidense, occulte religies, vandaar dat het hier zo'n grote rol speelt.

Hoe betrouwbaar kán ik dit vinden?
  zondag 11 mei 2008 @ 12:16:47 #67
pi_58607592
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

God moet dus óf in het begin hebben gelogen, óf Jezus moet hebben gelogen.
Of God is onzin en Jezus was een drugesgebruikende mislukte timmerman. Als je alleen je geloof kan rationaliseren door selectief te shoppen in de beschikbare evangelieën is er duidelijk iets mis.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_58607711
Ik zit die film te kijken, weet niet eens waar ik moet beginnen met debunken. Elke zin die tracht een connectie te leggen tussen deze occulte sexleer en de bijbel is verdraaiing, misleiding, leugen.
  zondag 11 mei 2008 @ 12:29:19 #69
pi_58607732
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
verdraaiing, misleiding, leugen.
Je bent het er niet mee eens omdat jij wat anders geloofd. Maar jij kan je geloof ook niet bewjizen. Jouw ideeëen zijn net zo geldig als deze "occulte" denkwjize.
pi_58607835
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Of God is onzin en Jezus was een drugesgebruikende mislukte timmerman. Als je alleen je geloof kan rationaliseren door selectief te shoppen in de beschikbare evangelieën is er duidelijk iets mis.
Als je alleen maar selectief kan shoppen in posts en dan op die selectie antwoorden is er ook duidelijk iets mis.
  zondag 11 mei 2008 @ 12:40:01 #71
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_58607853
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus die over water loopt is wel geloofwaardig?

Sorry dat ik met een oneliner reageer op je uitgebreide analyse, maar ik vind jouw 'officiële' versie precies even ongeloofwaardig als de gnostische.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  zondag 11 mei 2008 @ 12:44:44 #72
pi_58607907
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Als je alleen maar selectief kan shoppen in posts en dan op die selectie antwoorden is er ook duidelijk iets mis.
Ik claim niet dat er een God is die bewezen kan worden door selectief in twijfelachtige documenten te shoppen. Zie je echt jouw cirkelredenaties niet?
pi_58607915
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:40 schreef Rasing het volgende:

[..]

Jezus die over water loopt is wel geloofwaardig?

Sorry dat ik met een oneliner reageer op je uitgebreide analyse, maar ik vind jouw 'officiële' versie precies even ongeloofwaardig als de gnostische.
Het gaat er niet om wat je ervan gelooft of niet, het gaat erom hoe betrouwbaar het is. Het voorbeeld wat ik geef laat duidelijk de invloed van occultisme/heidendom op dit evangelie zien. Daardoor is het onwaarschijnlijk dat zet historisch correcter is dan de andere evangeliën, aangezien de rest van de bijbel zich duidelijk uitspreekt tegen allerlei aspecten van occultisme en heidendom, die hier dan aangehaald worden als zijnde de ware leer over Jezus. Dat is tegenstrijdig, het klopt niet, en daardoor is het onbetrouwbaar. Als ik dan, als bijbelgelovige christen, dit soort texten zie, kunnen die geen inbreuk maken op mijn geloof dat de bijbel zoals die er is voldoende is om mij tot God te kunnen laten komen. De gebeurtenissen in mijn leven reflecteren dat. Dus nee, die andere evangeliën uitsluiten is geen kwestie van selectief lezen, maar gewoon logisch.

[ Bericht 10% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-05-2008 12:51:36 ]
  zondag 11 mei 2008 @ 13:08:45 #74
pi_58608215
quote:
Op zondag 11 mei 2008 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat je ervan gelooft of niet, het gaat erom hoe betrouwbaar het is. Het voorbeeld wat ik geef laat duidelijk de invloed van occultisme/heidendom op dit evangelie zien. Daardoor is het onwaarschijnlijk dat zet historisch correcter is dan de andere evangeliën, aangezien de rest van de bijbel zich duidelijk uitspreekt tegen allerlei aspecten van occultisme en heidendom, die hier dan aangehaald worden als zijnde de ware leer over Jezus. Dat is tegenstrijdig, het klopt niet, en daardoor is het onbetrouwbaar.
De bronnen voor het christendom zijn dus onbetrouwbaar en tegenstrijdig. Vervolgens word er selectief geshopt om een enigzins sluitend verhaal te maken. Alles wat daar buiten valt word als onbetrouwbaar bestempelt. Niet omdat dat zo is, maar omdat anders het verhaal in elkaar stort. Bewjis maar dat occultisme minder waar is dan wat jij toevallig wenst te geloven.
quote:
Als ik dan, als bijbelgelovige christen, dit soort texten zie, kunnen die geen inbreuk maken op mijn geloof dat de bijbel zoals die er is voldoende is om mij tot God te kunnen laten komen. De gebeurtenissen in mijn leven reflecteren dat. Dus nee, die andere evangeliën uitsluiten is geen kwestie van selectief lezen, maar gewoon logisch.
Het is niet logisch, het is slechts een keuze.
pi_58608329
quote:
Op zondag 11 mei 2008 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bewjis maar dat occultisme minder waar is dan wat jij toevallig wenst te geloven.
[..]

Dat heb ik al een aantal keer geprobeerd, maar blijkt haast onmogelijk te zijn aangezien je dan een heel paradigma uiteen moet zetten. Zou me een boekwerk kosten en daar heb ik niet zoveel trek in.

Als je werkelijk geinteresseerd bent verwijs ik je naar die videoserie total onslaught, daar wordt het meeste in behandeld. Zolang je niet al die video's meerdere keren hebt bekeken, alles wat daarin behandeld wordt in je hoofd zit, je het snapt, zelf onderzoek hebt gedaan naar hoe waarheidsgetrouw het is, zie ik het als nutteloos voor ons om met elkaar in discussie te gaan, aangezien we het dan nooit over hetzelfde kunnen hebben. Veel plezier ermee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')