abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59129846
Linzen heb ik ook nog nooit gehad dus die staan nog op mijn lijstje. Maar ik geloof dat ik voor morgen voor de risotto ga en als de pompoen bevalt dan probeer ik ook nog eens een soepje o.i.d.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_59130248
Postelein, daar heb ik een keer een salade mee gemaakt, met o.a. appel en een mosterddressing... Even kijken of ik het recept nog kan vinden...
  woensdag 4 juni 2008 @ 22:36:09 #104
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_59130992
Oew, die klinkt goed Isegrim!
Die ga ik maken!

Alleen heb ik dan nog steeds postelein over. Dus meer recepten zijn welkom.
pi_59151927
Winterpostelein is heerlijk door een romige pasta heen, geeft een lekkere bite. Bijvoorbeeld met spekjes en gorgonzola. En inderdaad in salades...

Ik ben wel benieuwd naar wat recepten voor geitenvlees. Las dat SHE er sate van maakte?
Zag dat de slager het nu had en ben toch wel erg benieuwd.
Sweet and innocent...
pi_59160136
Geitenvlees is lekker in een stoofpotje.
pi_59195915
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 00:23 schreef Isegrim het volgende:
Zie inderdaad veel recepten voor stoofpotten. Met vijgen, Indisch of Antilliaans...

Klinkt tenminste allemaal niet zo winters

Zit te denken om Rendang kambing te maken. Zoeken ze maar een lekkerde boemboe voor me uit bij de toko
Sweet and innocent...
pi_59220085
Ik ben helemaal vergeten hier te melden hoe het smaakte.

De risotto:

En hij smaakte goed. Nu heb ik nog een halve pompoen over dus ik denk dat ik daar maar een soepje van ga maken.
pi_59220227
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 21:59 schreef Liejannuh het volgende:
Een (erg lekker!) recept voor pompoen en voor linzen!

Pompoensoep met linzen

Ingrediënten (voor 2 personen en minimaal 2 eenpersoons porties extra, om in te vriezen voor noodgevallen)

1 kg schoongemaakte pompoen in stukjes
150 gr rode linzen
1,5 l groentebouillon
2 wortelen in stukjes
1 gesnipperde ui
2 teentjes fijngehakte knoflook
stukje gember, geschild en fijngehakt
2 theel kerrie
1 theel sambal
1 theel garam masala
1 laurierblaadje
2 djeroek poeroetblaadjes (limoenblad)
1 pijpje kaneel
rasp van 1 limoen of citroen
verse koriander
olie, zout, peper

Verhit de olie in een flinke pan met stevige bodem. Fruit daarin de ui, knoflook en gember. Voeg kerrie, garam masala en eventueel wat sambal toe.

Laat de (gewassen) linzen en de in stukjes gesneden wortelen even meebakken, doe er dan de pompoenblokjes bij en roer alles nog even op hoog vuur door.

Voeg de bouillon toe, breng alles aan de kook en doe er nog de resterende ingrediënten bij: rasp van 1 limoen, 2 djeroek poeroetblaadjes, kaneelpijpje en 1 laurierblaadje.

Laat alles een klein halfuurtje koken. Haal de kaneelstokjes en blaadjes laurier en djeroek poeroet eruit.

Pureer de soep desgewenst, maar het hoeft niet.

Maak op smaak af met zout en peper en serveer met wat verse koriander.

Lekker is ook nog een scheutje kokosmelk er doorheen.

Ik heb zelf trouwens postelein gekocht. Wat kan ik daar mee doen?
Klinkt leuk maar waar haal ik in godsnaam limoenbladeren vandaan?
  zondag 8 juni 2008 @ 15:58:49 #110
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_59220489
Bij de toko ofzo?
Je kunt ze ook eruit laten hoor.
  zondag 8 juni 2008 @ 16:03:41 #111
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59220658
Isegrim; die 'bosnische' Bresoala eet je gewoon door de salade, of zo op een bordje rucola met wat citroen en olijfolie.
Je moet het gewoon gebruiken als ham.
Ik vind er geen flikker aan, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.
pi_59220755
quote:
Op zondag 8 juni 2008 16:03 schreef SHE het volgende:
Isegrim; die 'bosnische' Bresoala eet je gewoon door de salade, of zo op een bordje rucola met wat citroen en olijfolie.
Je moet het gewoon gebruiken als ham.
Ik vind er geen flikker aan, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.
Hey, bedankt! Is het niet echt Bosnisch?
  zondag 8 juni 2008 @ 16:13:07 #113
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59220892
Naar mijn weten is Bresaola hartstikke italiaans.
Dit is volgens mij gewoon gedroogd rundvlees op zijn Bosnisch; alleen wat daar dan Bosnisch aan zou moeten zijn is mij een raadsel. Bresaola, is Bresaola
  zondag 8 juni 2008 @ 16:15:16 #114
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59220957
Ah wacht..ik zie het al.
Bresaola mag het niet genoemd worden als het niet uit Valtellina komt ( Italie)

Daarom noemen de Bosniers het dus suho meso. Hetzelfde principe als champagne dus.
pi_59220992
Okee. Nou ja, ik zal het van de week eens proeven.
pi_59221413
quote:
Op zondag 8 juni 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
Bij de toko ofzo?
Je kunt ze ook eruit laten hoor.
Was ik ook wel van plan. Ga niet enorm moeilijk doen om die dingen te vinden.
pi_59227900
Ik hou ook erg van koken, maar ben niet zo snel geneigd om pompoenen op te zoeken of duiven te schieten...
Maar toch heb ik een vraagje/voorstel.

Laatst at ik bij de Italiaan 'Penne in een pannetje' (het had een verschrikkelijke moeilijke naam, die ik niet meer weet, dus noem het nu zo ). Zoals jullie al raden was het Penne in een koekenpannetje, met spek, gesmolten kaas of een kaassaus, pepertjes en pistachenoten. En het was ZO lekker! Dit wil ik zelf dus ook maken. Maaar, nu: wat kan ik voor de pepertjes gebruiken? Vond het zelf vrij pittig, wel lekker, maar (zelf)gemalen peper toevoegen leek me niet de optie. Ook de saus/gesmolten kaas zit ik even mee. Ik heb nu creme fraiche, geraspte milde kaas en AHroomkaas. Ik zit eens even te bedenken hoe ik dat het lekkerste voor elkaar krijg en dat in mijn pannetje weet te mieteren!

Iemand leuke varianten of tips? Of andere lekkere gerechten (zonder duif en pompoenen? )

Ik weet zelf trouwens nog een kleine variatie op witte rijst Gewoon na het afgieten wat vloeibare boter van Blueband o.i.d. erdoor en dan een eetlepel kippenbouillion (ik heb zelf die van maggi).. Niet teveel, anders wordt het zout! Maar is supereenvoudig maar wel een lekkere variatie.
  maandag 9 juni 2008 @ 05:26:00 #118
153812 Frautie
Frautilicious
pi_59237661
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 16:37 schreef Isegrim het volgende:
Yeah, ik heb iets voor in dit topic.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

'Rookvlees op Bosnische wijze'. Gekocht bij de Turk. Geen idee wat zij ermee doen en ook nog geen idee wat ik ermee ga doen. Ideeën?
Dat soort vleeswaren worden vaak als snackvoer gegeten, met brood en drank erbij.

Of eig krijg je dan een bord met verschillende soorten vleeswaren, wat rauwkost erbij (stukjes komkommer/paprika) en bijv. gekookte eitjes en brood.

Zo eten wij het iig
Assumption is the mother of all fuck ups
Everything you do, every single decision you make, either takes you a step closer or a step further away from your goal.
You either grow or you regress; nothing stands still.
pi_59240742
quote:
Op zondag 8 juni 2008 20:16 schreef Nouwk het volgende:
Ik hou ook erg van koken, maar ben niet zo snel geneigd om pompoenen op te zoeken of duiven te schieten...
Maar toch heb ik een vraagje/voorstel.

Laatst at ik bij de Italiaan 'Penne in een pannetje' (het had een verschrikkelijke moeilijke naam, die ik niet meer weet, dus noem het nu zo ). Zoals jullie al raden was het Penne in een koekenpannetje, met spek, gesmolten kaas of een kaassaus, pepertjes en pistachenoten. En het was ZO lekker! Dit wil ik zelf dus ook maken. Maaar, nu: wat kan ik voor de pepertjes gebruiken? Vond het zelf vrij pittig, wel lekker, maar (zelf)gemalen peper toevoegen leek me niet de optie. Ook de saus/gesmolten kaas zit ik even mee. Ik heb nu creme fraiche, geraspte milde kaas en AHroomkaas. Ik zit eens even te bedenken hoe ik dat het lekkerste voor elkaar krijg en dat in mijn pannetje weet te mieteren!

Iemand leuke varianten of tips? Of andere lekkere gerechten (zonder duif en pompoenen? )

Ik weet zelf trouwens nog een kleine variatie op witte rijst Gewoon na het afgieten wat vloeibare boter van Blueband o.i.d. erdoor en dan een eetlepel kippenbouillion (ik heb zelf die van maggi).. Niet teveel, anders wordt het zout! Maar is supereenvoudig maar wel een lekkere variatie.
Qua pepertjes zou je er hele chilipepertjes in kunnen doen die je even mee laat pruttelen en dan weer verwijderd. Of een spaanse peper waarbij je niet alleen de zaadjes maar ook de zaadlijsten goed verwijderd, die laatste zorgen namelijk voor de pittigheid. Snijd die goed weg en je hebt wel de smaak maar niet de scherpte.

Misschien heb je hier wat aan voor de kaassaus?
pi_59863428
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 00:23 schreef Isegrim het volgende:
Was heerlijk!

Kon het niet zonder been krijgen, dus heb het in een paar stukken gehakt en net zo lang laten stoven tot het zo van het bot afviel.

Had verwacht dat het iets op lam zou lijken, maar vond het meer weg hebben van kip

Ga het echt vaker eten.
Sweet and innocent...
pi_59954567
Weet iemand wat lekkers met meirapen?

Vind overal vooral recepten om ze in boter te stoven, lijkt me niet zo.
Sweet and innocent...
pi_59954808
Wat zijn meirapen?
pi_59955137
Meiraapjes. Ik zou ze in boter stoven .

Ik vind ze erg lekker maar vriendlief lust het niet. Ik gooi(de) ze in de (willekeurige) stoofpot. Of gewoon in patatten gesneden gekookt, maar dat is wel een beetje flauwig. In een prut-voor-bij-pasta wil het ook wel, in blokjes.

MinderMutsig, kom je wel eens bij de Souk? De Noord-afrikaan in de Folkingestraat?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59955323
quote:
Op maandag 7 juli 2008 19:52 schreef sigme het volgende:
Meiraapjes. Ik zou ze in boter stoven .

Ik vind ze erg lekker maar vriendlief lust het niet. Ik gooi(de) ze in de (willekeurige) stoofpot. Of gewoon in patatten gesneden gekookt, maar dat is wel een beetje flauwig. In een prut-voor-bij-pasta wil het ook wel, in blokjes.

MinderMutsig, kom je wel eens bij de Souk? De Noord-afrikaan in de Folkingestraat?
Ik heb hem vanmiddag ontdekt na tips op fok. Fantastisch winkeltje.
pi_59955405
quote:
Op maandag 7 juli 2008 20:00 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik heb hem vanmiddag ontdekt na tips op fok. Fantastisch winkeltje.
Ik mag hopen dat je nog niet zolang in Stad woont..

Je kent Bazarz wel, neem ik aan?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59956044
quote:
Op maandag 7 juli 2008 20:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je nog niet zolang in Stad woont..

Je kent Bazarz wel, neem ik aan?
Ik woon zelfs helemaal niet in de stad maar in een klein dorpje maar ik woon hier al wel ruim vier jaar.
Ik was al heel lang op zoek naar een goed/leuk Turks of Marokkaans winkeltje. Bazarz ken ik ook niet, waar zit die en wat hebben ze zoal?

Weet jij trouwens een winkeltje dat Turkse theepotjes verkoopt? Zoiets dus:
pi_59956223
Ik heb ze even gegoogeld. www.basarz.nl
Is dat die marktkraam op de Vismarkt die aan de kant van de Douwe Egberts staat en tegenover de biologische groentekraam aan het begin van de markt?
pi_59956288
quote:
Op maandag 7 juli 2008 20:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik woon zelfs helemaal niet in de stad maar in een klein dorpje maar ik woon hier al wel ruim vier jaar.
Ik was al heel lang op zoek naar een goed/leuk Turks of Marokkaans winkeltje. Bazarz ken ik ook niet, waar zit die en wat hebben ze zoal?

[ afbeelding ]
Foei toch!

Bazarz heeft een stand op de vismarkt, en ook een winkel aan de vismarkt. Aan de zijde waar ook de Mitra zit (als je vanaf de Korenbeurs naar de Martinitoren kijkt rechts dus).

De turk in de Poelestraat (vanaf het centrum aan de linkerkant, voorbij de TimeOut/ Brasserie) heeft denk ik wel zulke theepotjes. Of anders de avondturk er zowat tegenover (als die er nog zit).
pi_59956995
Ik ga morgen maar eens een rondje maken.
Kan ik gelijk kijken of ik weer eens iets leuks op de kop kan tikken voor dit topic.
pi_59962381
quote:
Op maandag 7 juli 2008 20:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Kijk dan ook gelijk voor Turkse thee glaasjes.
Met of zonder schoteltje.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_59962625
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 00:08 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Kijk dan ook gelijk voor Turkse thee glaasjes.
Met of zonder schoteltje.
Dat wil ik wel maar daar heb ik dus echt, echt, écht geen plek meer voor.
Bij het Marokkaanse winkeltje hadden echt heel mooie.
pi_59972542
Hoi Ik heb kabeljauw gehaald. Ik wil dit graag maken met een tomatensausje (ofzo). Ooit gegeten namelijk en het was lekker. Maar ik heb nog nooit vis klaargemaakt.
Weet iemand een recept ervoor? Google kent er veel, maar de vorige die ik via daar heb gevonden mislukte bij mij heel erg.
Alvast bedankt.
pi_59976629
Ik ben echt helemaal geen viseter dus ik kan je niet verder helpen maar misschien komt er door dit kickje wel iemand kijken die wél een heel goed recept heeft.
pi_59976879
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 14:47 schreef Inderdaad het volgende:
Hoi Ik heb kabeljauw gehaald. Ik wil dit graag maken met een tomatensausje (ofzo). Ooit gegeten namelijk en het was lekker. Maar ik heb nog nooit vis klaargemaakt.
Weet iemand een recept ervoor? Google kent er veel, maar de vorige die ik via daar heb gevonden mislukte bij mij heel erg.
Alvast bedankt.
Dit heb ik gister gemaakt en het was erg lekker:

http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?rq=quiche+kabeljauw&id=265778

Ik had 't alleen met zeewolf i.p.v. kabeljauw gemaakt.
pi_59991577
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:25 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dit heb ik gister gemaakt en het was erg lekker:

http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?rq=quiche+kabeljauw&id=265778

Ik had 't alleen met zeewolf i.p.v. kabeljauw gemaakt.
Ik hou niet zo van quiche. Ik heb de kabeljauw gekookt en de pastasaus warm gemaakt. Samengevoegd later met frietjes erbij. Was wel lekker. :p
pi_60252470
Er zit hier in Rotterdam een slager (Slagerij Schell) die zulke exotische zaken als kalfshersenen en bokkenkloten verkoopt. Zijn er mensen die zoiets wel eens hebben gegeten en die er recepten voor weten?
pi_60263507
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:38 schreef Isegrim het volgende:
Er zit hier in Rotterdam een slager (Slagerij Schell) die zulke exotische zaken als kalfshersenen en bokkenkloten verkoopt.
Is nog in de buurt ook. Ook maar eens kijken dan!
Maar zou in eerste instantie ook niet weten hoe ik het moet klaar maken...
Heb het idee dat al die antis en suris het gewoon in een stoofpot flikkeren. Maar zeker weten

Wel eindelijk aan adres waar ze altijd geitenvlees hebben Mijn islamitische slager heeft het maar eens in de zoveel tijd.
Sweet and innocent...
pi_60274087
Schell heeft zeker altijd geitenvlees. En ook echt gruwelijk lekker uitziende kant-en-klare vleesproducten. Hele mooie zaak ook.
pi_60274428
Kalfshersenen en bokkenkloten... dat klinkt erg ehm... apart.
Ik geloof niet dat ik daar al klaar voor ben.
pi_60274566
Ik wil alles wel een keer probéren.
pi_60274626
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 18:16 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil alles wel een keer probéren.
Ik ook wel maar ik geloof dat ik hier nog iets groter voor moet groeien.
Ik heb al wel eens chocoladesprinkhanen gegeten dus ik ben op de goede weg.
pi_60274822
Telt hond-soep en gestoofde leguaan ook mee in dit topic?
Beiden overigens aan te raden
pi_60275255
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 18:33 schreef Underdoggy het volgende:
Telt hond-soep en gestoofde leguaan ook mee in dit topic?
Beiden overigens aan te raden
Als je het zelf gemaakt hebt wel.
pi_60275633
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 18:21 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik ook wel maar ik geloof dat ik hier nog iets groter voor moet groeien.
Ik heb al wel eens chocoladesprinkhanen gegeten dus ik ben op de goede weg.
Insecten wil ik ook wel 's proberen inderdaad. Waren ze lekker, die sprinkhanen?
pi_60275777
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 19:07 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Insecten wil ik ook wel 's proberen inderdaad. Waren ze lekker, die sprinkhanen?
Ze waren knapperig en hadden pootjes maar ze waren in chocolade gedipt en dat maakte veel goed.
pi_60276615
http://www.google.com/search?q=kalfshersenen

Best veel recepten te vinden. Ik vraag me af hoe het smaakt. Ik denk een beetje zoals zwezerik.
pi_60294066
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 18:53 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Als je het zelf gemaakt hebt wel.
Hmmm goed punt
pi_60294245
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 13:31 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Hmmm goed punt
Dan maak je het toch na? Genoeg honden in Nederland.
Kost zo'n beestje in het asiel? Als je een grote neemt van het best mee qua kiloprijs.
pi_62468165
Hoog tijd voor een schop.

Ik heb net een hele zak tamme kastanjes gekregen van mijn schoonmoeder en aangezien ik daar nog nooit iets mee gedaan heb wil ik tips!
Ik heb wel een speciale pan om kastanjes te poffen met zo'n tangetje om ze makkelijker te kunnen pellen maar die heb ik nog nooit gebruikt. En om ze nou allemaal te poffen... Ik heb begrepen dat puree ook lekker is en dat je er iets mee kunt als sausje voor bij wild maar hoe?
Dus kom maar op! Wat zijn jouw succesnummers met kastanjes?
pi_62469825
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 09:47 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nou ik heb dus afgelopen zaterdag een butternut pompoen gekocht op de markt en ik ben weer op zoek naar tips en ervaringen.
Recepten googelen kan natuurlijk maar ik vind het leuker om recepten te krijgen waar anderen enthousiast over zijn.
http://link.brightcove.co(...)05399/bctid176904403

beetje mosterd na de maaltijd maar wel leuk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')