Zie inderdaad veel recepten voor stoofpotten. Met vijgen, Indisch of Antilliaans...quote:
Klinkt leuk maar waar haal ik in godsnaam limoenbladeren vandaan?quote:Op woensdag 4 juni 2008 21:59 schreef Liejannuh het volgende:
Een (erg lekker!) recept voor pompoen en voor linzen!
Pompoensoep met linzen
Ingrediënten (voor 2 personen en minimaal 2 eenpersoons porties extra, om in te vriezen voor noodgevallen)
1 kg schoongemaakte pompoen in stukjes
150 gr rode linzen
1,5 l groentebouillon
2 wortelen in stukjes
1 gesnipperde ui
2 teentjes fijngehakte knoflook
stukje gember, geschild en fijngehakt
2 theel kerrie
1 theel sambal
1 theel garam masala
1 laurierblaadje
2 djeroek poeroetblaadjes (limoenblad)
1 pijpje kaneel
rasp van 1 limoen of citroen
verse koriander
olie, zout, peper
Verhit de olie in een flinke pan met stevige bodem. Fruit daarin de ui, knoflook en gember. Voeg kerrie, garam masala en eventueel wat sambal toe.
Laat de (gewassen) linzen en de in stukjes gesneden wortelen even meebakken, doe er dan de pompoenblokjes bij en roer alles nog even op hoog vuur door.
Voeg de bouillon toe, breng alles aan de kook en doe er nog de resterende ingrediënten bij: rasp van 1 limoen, 2 djeroek poeroetblaadjes, kaneelpijpje en 1 laurierblaadje.
Laat alles een klein halfuurtje koken. Haal de kaneelstokjes en blaadjes laurier en djeroek poeroet eruit.
Pureer de soep desgewenst, maar het hoeft niet.
Maak op smaak af met zout en peper en serveer met wat verse koriander.
Lekker is ook nog een scheutje kokosmelk er doorheen.
Ik heb zelf trouwens postelein gekocht. Wat kan ik daar mee doen?
Hey, bedankt!quote:Op zondag 8 juni 2008 16:03 schreef SHE het volgende:
Isegrim; die 'bosnische' Bresoala eet je gewoon door de salade, of zo op een bordje rucola met wat citroen en olijfolie.
Je moet het gewoon gebruiken als ham.
Ik vind er geen flikker aan, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.
Was ik ook wel van plan.quote:Op zondag 8 juni 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
Bij de toko ofzo?
Je kunt ze ook eruit laten hoor.
Dat soort vleeswaren worden vaak als snackvoer gegeten, met brood en drank erbij.quote:Op woensdag 4 juni 2008 16:37 schreef Isegrim het volgende:
Yeah, ik heb iets voor in dit topic.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
'Rookvlees op Bosnische wijze'. Gekocht bij de Turk. Geen idee wat zij ermee doen en ook nog geen idee wat ik ermee ga doen. Ideeën?
Qua pepertjes zou je er hele chilipepertjes in kunnen doen die je even mee laat pruttelen en dan weer verwijderd. Of een spaanse peper waarbij je niet alleen de zaadjes maar ook de zaadlijsten goed verwijderd, die laatste zorgen namelijk voor de pittigheid. Snijd die goed weg en je hebt wel de smaak maar niet de scherpte.quote:Op zondag 8 juni 2008 20:16 schreef Nouwk het volgende:
Ik hou ook erg van koken, maar ben niet zo snel geneigd om pompoenen op te zoeken of duiven te schieten...![]()
Maar toch heb ik een vraagje/voorstel.
Laatst at ik bij de Italiaan 'Penne in een pannetje'(het had een verschrikkelijke moeilijke naam, die ik niet meer weet, dus noem het nu zo
). Zoals jullie al raden was het Penne in een koekenpannetje, met spek, gesmolten kaas of een kaassaus, pepertjes en pistachenoten. En het was ZO lekker!
Dit wil ik zelf dus ook maken. Maaar, nu: wat kan ik voor de pepertjes gebruiken? Vond het zelf vrij pittig, wel lekker, maar (zelf)gemalen peper toevoegen leek me niet de optie. Ook de saus/gesmolten kaas zit ik even mee. Ik heb nu creme fraiche, geraspte milde kaas en AHroomkaas. Ik zit eens even te bedenken hoe ik dat het lekkerste voor elkaar krijg en dat in mijn pannetje weet te mieteren!
![]()
Iemand leuke varianten of tips? Of andere lekkere gerechten (zonder duif en pompoenen? )
Ik weet zelf trouwens nog een kleine variatie op witte rijstGewoon na het afgieten wat vloeibare boter van Blueband o.i.d. erdoor en dan een eetlepel kippenbouillion (ik heb zelf die van maggi).. Niet teveel, anders wordt het zout! Maar is supereenvoudig maar wel een lekkere variatie.
![]()
Was heerlijk!quote:
Ik heb hem vanmiddag ontdekt na tips op fok. Fantastisch winkeltje.quote:Op maandag 7 juli 2008 19:52 schreef sigme het volgende:
Meiraapjes. Ik zou ze in boter stoven.
Ik vind ze erg lekker maar vriendlief lust het niet. Ik gooi(de) ze in de (willekeurige) stoofpot. Of gewoon in patatten gesneden gekookt, maar dat is wel een beetje flauwig. In een prut-voor-bij-pasta wil het ook wel, in blokjes.
MinderMutsig, kom je wel eens bij de Souk? De Noord-afrikaan in de Folkingestraat?
Ik mag hopen dat je nog niet zolang in Stad woont..quote:Op maandag 7 juli 2008 20:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik heb hem vanmiddag ontdekt na tips op fok. Fantastisch winkeltje.
Ik woon zelfs helemaal niet in de stad maar in een klein dorpje maar ik woon hier al wel ruim vier jaar.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je nog niet zolang in Stad woont..
Je kent Bazarz wel, neem ik aan?
Foei toch!quote:Op maandag 7 juli 2008 20:28 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik woon zelfs helemaal niet in de stad maar in een klein dorpje maar ik woon hier al wel ruim vier jaar.
Ik was al heel lang op zoek naar een goed/leuk Turks of Marokkaans winkeltje. Bazarz ken ik ook niet, waar zit die en wat hebben ze zoal?
Weet jij trouwens een winkeltje dat Turkse theepotjes verkoopt? Zoiets dus:
[ afbeelding ]
Kijk dan ook gelijk voor Turkse thee glaasjes.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:28 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik woon zelfs helemaal niet in de stad maar in een klein dorpje maar ik woon hier al wel ruim vier jaar.
Ik was al heel lang op zoek naar een goed/leuk Turks of Marokkaans winkeltje. Bazarz ken ik ook niet, waar zit die en wat hebben ze zoal?
Weet jij trouwens een winkeltje dat Turkse theepotjes verkoopt? Zoiets dus:
[ afbeelding ]
Dat wil ik wel maar daar heb ik dus echt, echt, écht geen plek meer voor.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 00:08 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Kijk dan ook gelijk voor Turkse thee glaasjes.
Met of zonder schoteltje.
Dit heb ik gister gemaakt en het was erg lekker:quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:47 schreef Inderdaad het volgende:
HoiIk heb kabeljauw gehaald. Ik wil dit graag maken met een tomatensausje (ofzo). Ooit gegeten namelijk en het was lekker.
Maar ik heb nog nooit vis klaargemaakt.
Weet iemand een recept ervoor? Google kent er veel, maar de vorige die ik via daar heb gevonden mislukte bij mij heel erg.
Alvast bedankt.
Ik hou niet zo van quiche. Ik heb de kabeljauw gekookt en de pastasaus warm gemaakt. Samengevoegd later met frietjes erbij. Was wel lekker. :pquote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dit heb ik gister gemaakt en het was erg lekker:
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?rq=quiche+kabeljauw&id=265778
Ik had 't alleen met zeewolf i.p.v. kabeljauw gemaakt.
quote:Op maandag 21 juli 2008 20:38 schreef Isegrim het volgende:
Er zit hier in Rotterdam een slager (Slagerij Schell) die zulke exotische zaken als kalfshersenen en bokkenkloten verkoopt.
Ik ook wel maar ik geloof dat ik hier nog iets groter voor moet groeien.quote:
Als je het zelf gemaakt hebt wel.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:33 schreef Underdoggy het volgende:
Telt hond-soep en gestoofde leguaan ook mee in dit topic?
Beiden overigens aan te raden
Insecten wil ik ook wel 's proberen inderdaad. Waren ze lekker, die sprinkhanen?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:21 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ook wel maar ik geloof dat ik hier nog iets groter voor moet groeien.![]()
Ik heb al wel eens chocoladesprinkhanen gegeten dus ik ben op de goede weg.
Ze waren knapperig en hadden pootjes maar ze waren in chocolade gedipt en dat maakte veel goed.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 19:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Insecten wil ik ook wel 's proberen inderdaad. Waren ze lekker, die sprinkhanen?
Hmmm goed puntquote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:53 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Als je het zelf gemaakt hebt wel.
Dan maak je het toch na? Genoeg honden in Nederland.quote:
http://link.brightcove.co(...)05399/bctid176904403quote:Op dinsdag 3 juni 2008 09:47 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
![]()
Nou ik heb dus afgelopen zaterdag een butternut pompoen gekocht op de markt en ik ben weer op zoek naar tips en ervaringen.![]()
Recepten googelen kan natuurlijk maar ik vind het leuker om recepten te krijgen waar anderen enthousiast over zijn.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |