twee van de reakties uit deze site springen eruit.quote:Evolutieleer weer in oog van de storm in VS
www.hln.be
De evolutieleer is alweer het onderwerp van debat in de Verenigde Staten. Hoewel een federale rechtbank het onderwijzen van creatonisme heeft veroordeeld, proberen sommige staten nieuwe manieren te zoeken die het onderwijzers moet mogelijk maken de evolutieleer te betwisten.
Beleidsmakers in Florida hebben deze week een gestemd die aan de scholen vraagt de evolutieleer op een zeer kritische manier te behandelen. In Michigan werd eerder deze week ook zo'n wet gestemd. In Louisiana, Missouri en Alabama woedt het debat ook, maar tot een wet is het voorlopig nog niet gekomen.
Tegenstanders van deze wetten beweren dat ze slechts een rookgordijn zijn en dat ze enkel dienen om het creatonisme te kunnen onderwijzen. Creatonisme is de leer dat al het leven door God geschapen is.
quote:want de creatieleer is niet eens een theorie, het is een dogma...weet je waarom? een theorie moet testbaar zijn aan de werkelijkheid, met het creationisme kun je dat niet, je moet "aannemen dat god alles heeft gecreëerd", en je kan het niet tegen de wereld aftoetsen, Darwinisme kun je wel aftoetsen met de werkelijkheid, en inderdaad, misschien is de theorie fout, maar tot nu toe heeft het niet alleen geen tegenstrijd opgeleverd, mar zelfs vernieuwing gebracht
quote:Aan wie zich blindstaart op het woord "theorie": dat is gewoon wetenschappelijke terminologie voor "uitleg". Er is ook de relativiteitstheorie van Einstein enzovoort. Evolutie is wel degelijk bewezen. ALS iemand de evolutieleer ooit gedeeltelijk kan weerleggen dan zou die persoon meteen een superster zijn in de wetenschappelijke wereld, zoals Darwin dat zelf was.
Net zo onbewezen als de quantummechanica bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:37 schreef Deliah het volgende:
Die evolutieleer is ook maar een onbewezen theorie.
Mss omdat er geen tussenvormen zijn gevonden?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:45 schreef gronk het volgende:
Wat die laatste betreft: Evolutieleer is misschien niet zo hard 'bewezen' zoals wiskundige of sommige natuurkundige theorieen dat zijn, ...
Ik ken in ieder geval de namen van een paar prominente Christenen en evolutie-theorie-aanhangers. Dat is ook met name omdat in de VS het debat zo speelt, en de VS veel Christenen heeft. Darwinisme kan inderdaad heel goed bestaan naast het Christendom of de Islam, er zijn ook niet veel die dat zullen ontkennen. Sommigen, zoals Dawkins, stellen dat voor hen de evolutietheorie een belangrijk argument is om niet te geloven.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:43 schreef G.Fawkes het volgende:
Creationisten als ik beweren niet de absolute bewijsvoering te hebben voor het bestaan voor god. Als we dat wel hadden zou dat geen geloof zijn. Ik persoonlijk voel mij niet genoodzaakt om aan jou te bewijzen dat god bestaat. Ik voel me ook totaal niet aan gevallen door darwinisten. Het darwinisme kan heel goed bestaan naast de Islam.
Het lijkt de darwinisten zelf juist heel erg dwars te zitten...
-weg-quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:46 schreef Deliah het volgende:
[..]
Mss omdat er geen tussenvormen zijn gevonden?
Ten eerste zijn er tal van tussenvormen gevonden, ten tweede zou ook zonder tussenvormen de evolutietheorie nog steeds als een huis staan, bijvoorbeeld vanwege bewijs in de vorm van genetische overenkomsten tussen organismen, maar ook vanwege het feit dat we met zogenaamde ziekenhuisbacterieën te maken hebben, die resistent zijn tegen veel medicijnen, of dat er organismen zijn gevonden die nylon kunnen verteren, wat een kunststof is.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:46 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dit is een zeer interessant debatquote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ken in ieder geval de namen van een paar prominente Christenen en evolutie-theorie-aanhangers. Dat is ook met name omdat in de VS het debat zo speelt, en de VS veel Christenen heeft. Darwinisme kan inderdaad heel goed bestaan naast het Christendom of de Islam, er zijn ook niet veel die dat zullen ontkennen. Sommigen, zoals Dawkins, stellen dat voor hen de evolutietheorie een belangrijk argument is om niet te geloven.
Waar ‘Darwinisten’ echt iets op tegen hebben is dat mensen proberen te onderwijzen dat de aarde 6000 jaar oud zou zijn.
Soms denk ik wel eens dat het handig zou zijn om een soort van 'wetenschap voor dummies' te onderwijzen. Waarin je uitlegt dat mensen altijd zo hebben bestaan, want dat is nu eenmaal zo. Daarna hang je een net verhaal op hoe de evolutietheorie werkt, inclusief sexuele selectie, flessehalzen, aanpassing aan de omgeving, het aan- en uit-schakelen van latent aanwezige genen waardoor evolutie binnen enkele generaties grote verschillen kan veroorzaken, etc. Daarna een stukje over paradigma shifts in de wetenschap, en dat de betere wetenschapper niets voor vaststaand aanneemt. En daarna, als toetje, nog even memorerend dat mensen inderdaad nu eenmaal altijd zo hebben bestaan, want dat is nu eenmaal zo.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:46 schreef Deliah het volgende:
Dit is, m.i. een ander debat. Sam Harris, Dawkins, Hitchens, zijn overtuigd van de nefaste invloed van religie op de maatschapij, en zijn daarom ook fel gekant tegen veel van die aspecten. Het is echter niet zo dat dit noodzakelijkerwijs volgt uit het feit dat ze ook ‘darwinisten’ zijn.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:51 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Dit is een zeer interessant debat
http://video.google.nl/videoplay?docid=8386232589075342922&q=reza+sam&total=25&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1
Niet-zo-heel-erg-ontopic voor dit topic.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:55 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik en een vriend schrijven nog wel eens wat over dit ik hoop dat het niet gezien wordt als spam: http://partijvanderede.blogspot.com/
Vind je? De laatste 3 blogposts gaan wel degelijk over zowel het creationisme vs evolutietheorie en over de oprukkende theologie...quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Niet-zo-heel-erg-ontopic voor dit topic.
Ik heb al 2 links gegeven, begin maar vast.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 11:22 schreef Super7fighter het volgende:
Maar het is goed dat er een wetenschappelijk debat komt over de waarde van de evolutietheorie. Iets aan de kaak stellen is altijd goed.
Onderzoeken en experimentenquote:Op zaterdag 3 mei 2008 11:22 schreef Super7fighter het volgende:
De evolutietheorie is voornamelijk op lucht gebaseerd. De leer bestaat voornamelijk uit onbewezen veronderstellingen, vermoedens en subjectieve overwegingen, die nergens empirisch onderbouwd worden.
Uitgemoord, zwakste schakel, verkeerd voedsel, ziektes, te lage levensverwachting.quote:Iemand noemde al het voorbeeld van de afwezigheid van de tussenvormen. Nee, zeggen evolutionisten, er zijn wel tussenvormen of ze zeggen: de tussenvormen zijn verloren gegaan door aardverschuivingen en tsunami's.
Gelet op de mens zijn er genoeg tussenvormen ontdekt. Zie je nu nog mensen natuurlijk krom lopen ?quote:Flauwekul, evolutionische wetenschappers zien in de fossielen wat ze willen zien. Als ze een tussenvorm willen zien, dan zien ze er één. De andere groep die beweert dat de tussenvormen verloren zijn gegaan, komen des te meer belachelijk over. In principe zouden er meer tussenvormen gevonden moeten zijn, dan de organismen die we nu kennen.
Dat wordt een makkie, op pure wetenschap staat Darwin nog fier als een huis.quote:Maar het is goed dat er een wetenschappelijk debat komt over de waarde van de evolutietheorie. Iets aan de kaak stellen is altijd goed.
Eerder zo 'onbewezen' als zwaartekracht.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Net zo onbewezen als de quantummechanica bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |