Omdat ik vind dat je niet een goede moeder kan zijn met tegelijkertijd een carrière die je zo ongeveer . Je kan nu eenmaal niet alles tegelijk.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je loopt om de vraag heen: waarom geldt "ieder moet doen waar hij/zij het beste in is" niet voor moeders?
Ja, het is ook een fantastisch eindresultaat. En nog zijn mensen die de markt perfect durven te noemen. Maar dat zijn de geluksvogels, zoals altijd.quote:Dat er vacatures zijn die niet vervuld worden, wil niet zeggen dat iedereen die een baan zoekt ook een baan krijgt. Als er 100 man op MBO niveau werkloos zijn en er zijn 200 vacatures op WO niveau, dan blijven er 100 werklozen en 200 vacatures.
Dus werkt die kutmarkt voor geen meter. Jij en ik hebben dat dus ervaren.quote:Ik heb vacatures open staan, dus ik ervaar het. Ik weet nog eind 90-er jaren, stond een vacature open voor een vestigingsmanager van een winkel, waarbij de eigenaar zelfs bereid was om iemand te laten participeren omdat hij niemand kon krijgen... en uiteindelijk is de vestiging afgestoten. En die tijden zijn terug. En het wordt alleen maar erger.
Conclusie: markt voor arbeidskrachten werkt derhalve niet (optimaal). QEDquote:Kennelijk is er een enorme mis-match tussen vraag en talent.
Nee, ik wil het AANBOD reguleren. En ja: evt indien mogelijk nieuwe vraag creëren. Als ooit hier door ondernemend Nederland het licht wordt gezien dat je als bedrijf moet innoveren in producten. En denken aan de langere termijn. Want hierwordt geen flikker aan innovatie gedaan. IIg veel te weinig.quote:Maar jij wil de vraag aanpassen... wat natuurlijk nooit kan.
Kosten kinderopvang dat uit de klauwen loopt? Files die VOORAL door de tweeverdieners wordt veroorzaakt? Dit is toch concreet genoeg toch?quote:Daar hebben we het al over gehad. Jij claimt het, maar onderbouwen... ho maar.
[..]
Nee, de kostwinner kan nauwelijks of niet meer rondkomen. Ja, dankzij het prijsopdrijvend effectwat door de tweeverdieners wordt veroorzaakt. (denk maar aan de huizenprijzen, die zo belachelijk hoog zijn doordat tweeverdieners de huizenprijzen opdrijven waardoor alleenverdieners ze niet meer kunnen kopen etc.)quote:Niet al te lang geleden kwam de tweeverdiener nauwelijks rond bij jou en nu is deze aan het overconsumeren...
Dus het is niet erg als een moeder met een twaalfde keuze (die niet eens een keuze is bij jou) achterblijft. Pech is iets wat je bij iedereen moet tegengaan met een totalitair regime, behalve als het om moeders gaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Omdat ik vind dat je niet een goede moeder kan zijn met tegelijkertijd een carrière die je zo ongeveer . Je kan nu eenmaal niet alles tegelijk.
Volgens mij is HO geen geluksvogel, maar dat terzijde. Ik heb geen zin om met jou te discussiëren over andermans stokpaardjes, zeker als ze in deze discussie niet eens meedoen.quote:En nog zijn mensen die de markt perfect durven te noemen. Maar dat zijn de geluksvogels, zoals altijd.
Dat het in enkele gevallen niet goed gaat wil niet zeggen dat het niet werkt. Het is niet optimaal. Voor een deel is dat iets waar de overheid kan repareren en voor een deel is dat jammer maar helaas (b.v. als straks een milieuvriendelijk alternatief voor olie op duikt is dat jammer maar helaas voor de olieboeren).quote:Dus werkt die kutmarkt voor geen meter. Jij en ik hebben dat dus ervaren.
Perfectie is leuk om op te mikken, maar realistisch gezien is het niet falen als perfectie niet wordt gehaald.quote:markt voor arbeidskrachten werkt derhalve niet (optimaal).
Huh? Dus nu mag ineens niet meer iedereen doen wat hij/zij het beste kan?quote:Nee, ik wil het AANBOD reguleren.
Als je kijkt naar de innovatie die uit ons kleine landje komt, dan weet je dat je onzin loopt te blaten. Nederland is weldegelijk een innovatieland. Met dank aan onder meer Philips die in Eindhoven veel investeert in innovatie. Maar het is niet alleen Philips...quote:Als ooit hier door ondernemend Nederland het licht wordt gezien dat je als bedrijf moet innoveren in producten. En denken aan de langere termijn. Want hierwordt geen flikker aan innovatie gedaan. IIg veel te weinig.
Economische winst is groter dan de kosten voor kinderopvang.quote:Kosten kinderopvang dat uit de klauwen loopt?
Hoe merk jij het verschil tussen een auto van een tweeverdiener en een auto van een éénverdiener? M.i. zit er geen verschil hoor. En het aantal banen blijft gelijk. OF het aantal vacatures stijgt. Met als gevolg een fikse import van werknemers uit b.v. Polen (die net zo goed in de file gaan staan). Zou EG daar gelukkig van worden?quote:Files die VOORAL door de tweeverdieners wordt veroorzaakt?
Al weer gepareerd. Probeer maar opnieuw.quote:Dit is toch concreet genoeg toch?
En die paar dagen dat die vrouw werkt minus kosten kinderopvang, kosten tweede auto, enz. Die maken het grote verschil van nauwelijks rondkomen naar overconsumptie? Jij bent niet echt goed met getallen vermoed ik zo. Of je ontbeert gewoon economisch inzicht, dat kan ook.quote:Nee, de kostwinner kan nauwelijks of niet meer rondkomen.
Ja, alleenstaanden zijn zielig...quote:Ja, dankzij het prijsopdrijvend effectwat door de tweeverdieners wordt veroorzaakt. (denk maar aan de huizenprijzen, die zo belachelijk hoog zijn doordat tweeverdieners de huizenprijzen opdrijven waardoor alleenverdieners ze niet meer kunnen kopen etc.)
Nee, dat zijn die afstammelingen van Beëlzebub... De CEO's. Toch?quote:En ja, de grootste consumtieverslinders zijn nog steeds de tweeverdieners.
DSM, Akzo Nobel, Philips, Unilever, Albert Heijn, Shell, Numico zijn zomaar een paar namen die op allerlei uiteenlopende gebieden innovators zijn. Dan praat ik nog niet eens over bv. onze wereldleiderschap op het gebied van watermanagement en baggerenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Als ooit hier door ondernemend Nederland het licht wordt gezien dat je als bedrijf moet innoveren in producten. Want hierwordt geen flikker aan innovatie gedaan. IIg veel te weinig.
Tja, het is wat je maar wetenschap noemt. Tja, geschiedenis is ook wetenschap.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zie dat wel. Kennelijk kijk jij niet goed.
Edit: verkeerd gelezen. Niettemin zinnige kostquote:Waarmee je nog steeds niets meer aan zou tonen dan dat de gemiddelde TU studie zwaarder zou zijn.
Ach, repliek postje van FJD. Weet je nog. Die moet je af en toe flink van repliek geven. Anders leert ie het nooit. Leren zullen ze!quote:Maarre: so what?
Ik ben gelukkig niet typisch, dus daar ga jequote:Het is typisch voor mensen die niet hoog scoren op eq om eq aan te vallen...
Dat jouw iq best hoger kan zijn dan het gemiddelde van de gewone uni studenten of zelfs die van een TUquote:Hoop?
Dat mensen mij uiteindelijk gelijk geven. Tuurlijkquote:Dan is er nog hoop voor jou!![]()
Wat zou daar mis mee zijn als het per saldo beter gaat?quote:Door de helft van een bevolking niet mee te laten doen aan "talent eerst", door de vraag te reguleren en daarmee een totalitair systeem te creëren waar Stalin zich nog voor zou schamen... enz.
Vraag is slechts beperkt te vergroten door innovatie nieuwe behoeften creëren. Ik zij al dat je het aanbod wel kan reguleren. Vuilnismannen beter betalen, profvoetballers minder etc. Nummerus fixus. Etc.quote:Een paar woorden achter elkaar zetten en de ontvanger van het bericht laten raden is geen antwoord. Hoe wil jij de vraag reguleren?
Ik ben heel zinnig en eerlijk. Vraag het Henri maar. Als je door regulering een slechter resultaat hebt, dan kan je beter niet reguleren en dus laten.quote:Wat een zinnige opmerking...
Ach, zie het als een sport om een gedachte experiment neer te zetten . Ik ben gek op gedachte experimenten. Uit pure onvrede over het functioneren van de markt op diverse fronten. De excessen zoals je die ziet met topsalarissen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:57 schreef FJD het volgende:
Geloof me, met de onderbouwing die jij aflevert (wet der grote tallen als onderbouwing...) en het vertrouwen dat jij hebt in het efficient kunnen opereren van welke overheid dan ook, zul je mij nooit jouw standpunt laten overnemen. Maar goed, blijf het vooral proberen![]()
Het belang van het kind prevaleert.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus het is niet erg als een moeder met een twaalfde keuze (die niet eens een keuze is bij jou) achterblijft. Pech is iets wat je bij iedereen moet tegengaan met een totalitair regime, behalve als het om moeders gaat.![]()
Ik vraag me wel af wat het drijft. Wat een dogmatisch geleuter van hem steeds ....quote:Volgens mij is HO geen geluksvogel, maar dat terzijde.
OK, ik zal hem verder buiten houden. Overigens doet appeltje wel mee. Maar die heeft niet zo veel te melden. Ook die grossiert in dogma's.quote:Ik heb geen zin om met jou te discussiëren over andermans stokpaardjes, zeker als ze in deze discussie niet eens meedoen.
Zeker, in de basis werkt het. Maar niet goed genoeg. Teveel spaanders en de zwakkeren zijn met het systeem het haasje. Je kan over de "eerlijkheid"van de uitwerking genoeg vraagtekens zetten.quote:De markt is niet perfect, maar: de markt heeft hier wel een deeloplossing... bij schaarste stijgt de prijs en zullen tzt mensen toch op de banen af gaan komen. Zo zie je dat loodgieters in steeds meer landen goud geld verdienen. En dat is ze gegund, want ik zou het niet willen doen.
Dat is waar. Maar het gaat te vaak niet goed. Het voorbeeldje met de forse mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld spreekt boekdelen. Heb ik het nog niet over de forse zwiepers die markt irl tot conjunctuur veroorzaakt. Ik zou het polaire diagram niet durven te tekenenquote:Dat het in enkele gevallen niet goed gaat wil niet zeggen dat het niet werkt. Het is niet optimaal.
We komen tot elkaar. Hulde.quote:Voor een deel is dat iets waar de overheid kan repareren en voor een deel is dat jammer maar helaas (b.v. als straks een milieuvriendelijk alternatief voor olie op duikt is dat jammer maar helaas voor de olieboeren).
Voor mij staat het pas vast als daar uitgebreid onderzoek wordt gedaan. Daar is ene heel team voor nodig. Met alle facetten die onderzocht moeten worden, er zijn vele invalshoeken.quote:Maar jij creëert een veel groter probleem met jouw "oplossing". Waarom sluit je daar jouw ogen voor?
Dat is waar, maar het getuigd van respect als mensen de status quo ter discussie durven te stellen. En met op controversiële oplossingen komen. Tja, zo zijn in het verleden wel vaker oude oplossingen uit de mottenballen gehaald en opnieuw in een verbeterde vorm toegepast. Het kan namelijk allicht beter.quote:Perfectie is leuk om op te mikken, maar realistisch gezien is het niet falen als perfectie niet wordt gehaald.
quote:Huh? Dus nu mag ineens niet meer iedereen doen wat hij/zij het beste kan?
Ik zeg niet dat er geen innovatie plaatsvindt. Maar in vergelijking met Duits en USA is het relatief ene stuk minder. Veel te weinig gewoon. Ze denken hier teveel aan de korte termijn. Geef mij wat dat betreft maar de Amerikaanse mentaliteitquote:Als je kijkt naar de innovatie die uit ons kleine landje komt, dan weet je dat je onzin loopt te blaten. Nederland is weldegelijk een innovatieland. Met dank aan onder meer Philips die in Eindhoven veel investeert in innovatie. Maar het is niet alleen Philips...
Jaja....Intussen betaalt de belastingbetaler de opvang van hun kroostquote:Economische winst is groter dan de kosten voor kinderopvang.
Nee, neemt af. En dat is niet erg.quote:Hoe merk jij het verschil tussen een auto van een tweeverdiener en een auto van een éénverdiener? M.i. zit er geen verschil hoor. En het aantal banen blijft gelijk.
Nee, minder bestedingsruimte. Een kleinere economische omvang. Erg? Beter : ja! Voor alles.quote:OF het aantal vacatures stijgt.
Ze zijn en blijven niet nodig.quote:Met als gevolg een fikse import van werknemers uit b.v. Polen (die net zo goed in de file gaan staan). Zou EG daar gelukkig van worden?![]()
quote:Al weer gepareerd. Probeer maar opnieuw.
Ik heb nimmer gesteld dat ene tweeverdieners gezin nauwelijks zou rond kunnen komen. Waar komt die wijsheid toch vandaan?quote:En die paar dagen dat die vrouw werkt minus kosten kinderopvang, kosten tweede auto, enz. Die maken het grote verschil van nauwelijks rondkomen naar overconsumptie? Jij bent niet echt goed met getallen vermoed ik zo. Of je ontbeert gewoon economisch inzicht, dat kan ook.
Nee, maar wel de dupe van ene tweeverdienersmaatschasppij. Ze kunnen niet meer in hun eentje een huis kopen.quote:Ja, alleenstaanden zijn zielig...![]()
Het woord alquote:Nee, dat zijn die afstammelingen van Beëlzebub... De CEO's. Toch?
quote:ondanks dat p(IQ(Ir.)>IQ(mr.drs))>0,5 (uitgaande van een soortgelijke verdeling en E(IQTU)>E(IQU) en limIQ-->inf (p(IQ))>0, is het niet uitgesloten dat het individu DS4 hyperintelligent is.
Zoals gezegd: wetenschap begon met Theologie, geneeskunde en rechtsgeleerdheid. Dus dat dit wetenschappen zijn staat m.i. niet ter discussie.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, het is wat je maar wetenschap noemt.
Een mix van verongelijkt met jaloezie... Niet sterk.quote:Ik kan ze trouwens geen ongelijk geven, want de extra zwaarte wordt toch niet gewaardeerd. In NL al helemaal niet, want het imago van technici valt in het niet bij het gamma volk. etc. Om over salarissen maar te zwijgen. Amper plekken te vinden in het echte werk, etc. etc. ik raad het dan ook niemand aan.
Je bent eigenlijk bijzonder typisch... Maar goed, dat ga ik je niet in je gezicht gooien, dat zal ook wel van mij gezegd kunnen worden...quote:Ik ben gelukkig niet typisch, dus daar ga je![]()
Wat jij wil... Feit blijft staan dat met een hoog IQ alleen je er nog niet bent.quote:En nee, serieus, vraag het ter zake kundige maar. Niemand weet wat je precies onder het begrip moet verstaan. Dan maakt het heel lastig om iemand daarmee de maat te nemen. Het begrip is gewoon veel te vaag en verzonnen door lui die blijkbaar niets te doen hadden. Ik kan er ook genoeg verzinnen![]()
Dat is niet een kwestie van hopen... enerzijds omdat het mij zal jeuken, anderzijds omdat het gewoon getest is (meermaals) en ik dus weet waar ik zit tov gemiddelden...quote:Dat jouw iq best hoger kan zijn dan het gemiddelde van de gewone uni studenten of zelfs die van een TU![]()
Als de wijsheid met de jaren komt en dat in jouw bijdragen tot uiting komt... ja natuurlijk!quote:Dat mensen mij uiteindelijk gelijk geven. Tuurlijk![]()
Nog afgezien van het feit dat er erg veel aanwijzingen a-contrario zijn, het gaat in tegen de wens van de mens om vrij te zijn. Het welzijn zal dus ernstig geschaad worden. Maar kennelijk vind jij welvaart belangrijker...quote:Wat zou daar mis mee zijn als het per saldo beter gaat?
Je hoeft mij niet uit te leggen dat jij de vraag niet kan matchen met de aanwezige talenten. Maar eerder stelde je wel dat je de vraag wilde reguleren... kennelijk ben je tot een inzicht gekomen ter zake.quote:Vraag is slechts beperkt te vergroten door innovatie nieuwe behoeften creëren.
Maar dan ben je het systeem van iedereen moet doen wat hij/zij het beste kan aan het loslaten. En daar was je eerst voor aan het pleiten. Begrijp ik nu goed dat je het zelf ook een slecht idee vindt?quote:Ik zij al dat je het aanbod wel kan reguleren. Vuilnismannen beter betalen, profvoetballers minder etc. Nummerus fixus. Etc.
Die vind ik meestal minder realistisch ingesteld dan jij...quote:Vraag het Henri maar.
Wat ben ik nu gelukkig met mijn opmerking over HO. Je bewijst meteen mijn stelling.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 22:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vrees eerlijk gezegd dat het huidige systeem het hoogste haalbare is. Zo je wilt het minst slechte systeem dat er is.
Ik zie ook een belang voor het kind als het gaat om een of twee dagen in de creche en wat zelfstandigheid leren.quote:
Goed, maar laten we dat vooral met hun bespreken in plaats van dat wij onze mening over hun argumenten gaan geven naar elkaar toe.quote:Ook die grossiert in dogma's.
Er is genoeg ruimte voor verbetering. Dat is het mooie van welvaart. Het zorgt ervoor dat je meer oog voor de behoeften kan hebben die verder van je af liggen. Zoals het beëindigen van armoede in de wereld. Milieu. Enz.quote:Je kan over de "eerlijkheid"van de uitwerking genoeg vraagtekens zetten.
Toch is dit voor mij geen nieuwe stelling...quote:We komen tot elkaar. Hulde.
Het is jouw idee, dus leef je uit.quote:Voor mij staat het pas vast als daar uitgebreid onderzoek wordt gedaan.
[/quote]quote:Tja, zo zijn in het verleden wel vaker oude oplossingen uit de mottenballen gehaald en opnieuw in een verbeterde vorm toegepast.
De vraag staat bij de vorige reactie ook nog een keer, dus wellicht dat hij dan pakt.quote:
Voor zover ik weet niet. Maar goed: bron?quote:Ik zeg niet dat er geen innovatie plaatsvindt. Maar in vergelijking met Duits en USA is het relatief ene stuk minder.
En die kroost betaalt weer voor die belastingbetaler als deze met pensioen gaat. Joh, je betaalt nu eenmaal belasting, dat wordt uitgegeven en vaak aan dingen die je zelf niet zou kiezen. Niet druk om maken.quote:Jaja....Intussen betaalt de belastingbetaler de opvang van hun kroost![]()
Dat is niet erg? Jij klaagt nu al dat je te weinig verdient. Als NL er economisch op achteruit gaat, ga jij niet bepaald meer verdienen. Integendeel.quote:Nee, neemt af. En dat is niet erg.
Toch piep je over verslechterende koopkracht... Je spreekt jezelf dus nu wel erg tegen.quote:Nee, minder bestedingsruimte. Een kleinere economische omvang. Erg? Beter : ja! Voor alles.
Als jij een verminderde koopkracht echt geen probleem vindt niet nee... Maar de meesten vinden dat wel een probleem.quote:Ze zijn en blijven niet nodig.
Werkende vrouwen zorgen iha wel voor een hoger gezinsinkomen, maar de lasten stijgen ook. Het verschil is dus niet zo heel groot.quote:Ik heb nimmer gesteld dat ene tweeverdieners gezin nauwelijks zou rond kunnen komen. Waar komt die wijsheid toch vandaan?
Ik kocht mijn eerste woning toen mijn vrouw nog studeerde, dus het kan best. Het is iets minder makkelijk. Maar dat is nu eenmaal altijd zo. Ik ken ook bijvoorbeeld twee (bloedmooie, al is dat niet van belang) vrouwen die samen een appartement gekocht hebben en daar samen gebruik van maken.quote:Ze kunnen niet meer in hun eentje een huis kopen.
Afkorting, geen woord...quote:Het woord al
Dit is het leukste wat er is, KlopKoek. Knetterharde wiskunde.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als je denkt alfa's zoals mij horendol te maken met dit heb je het mis
Ik geloof dat je het dan zo ongeveer hebt gehad. Dat maakt Nederland nog steeds niet tot een voorloper op het gebied van innovatie. Op electronica gebied - naast philips- heeeeeeeeel weinig.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:23 schreef FJD het volgende:
[..]
DSM, Akzo Nobel, Philips, Unilever, Albert Heijn, Shell, Numico zijn zomaar een paar namen die op allerlei uiteenlopende gebieden innovators zijn.
Nou gelukkig dat we dan nog een terrein hebben waarin we het beste zijn.quote:Dan praat ik nog niet eens over bv. onze wereldleiderschap op het gebied van watermanagement en baggeren
Dat is een open deur, dat geld ook in ander landen die wel fatsoenlijk innoveren op gebied van producten.quote:Los daarvan is de drijfveer van innovatie natuurlijk dat er winsten behaald kunnen worden.
Ja, heel terughouden zijn om kinderopvang te bekostigen. En dat geld wat je ermee bespaart als subsidie richting bedrijven die het lef in hun donder hebben om aan productinnovatie te doen.quote:Als je dus zo graag wilt innoveren dan zul je juist voor een terughoudende overheid moeten opteren.
Ik sluit niets uit. Onze omroepen zijn behoorlijk innovatief hoor. Ze zullen wrs straks als eerste met p2p streaming video komen, waarmee het mogelijk is om live evenementen via internet voor grote groepen kijker mogelijk te maken. (Tribler project). Dat zie ik RTL nog niet doen Verder kwam de PO als eerste met uitzending gemist. Pas sinds kort bied RTL dit pas aan. SBS6 doet het ook sinds kort maar mondjesmaat.quote:Of denk je daadwerkelijk dat een overheidsbedrijf net zo goed kan innoveren als de bovengenoemde voorbeelden?
quote:Topinkomens blijken zorg in veel EU-landen
De ministers willen elkaar helpen bij de aanpak. Maar een Europese wet op de topinkomens wil niemand, zei Bos.
quote:„Er is een heel brede zorg in de EU dat excessieve betalingen aan de top de loonmatiging in problemen kan brengen”, zei Bos. „De toplui moeten zelf ook het goede voorbeeld geven. Het is ook economisch onzinnig om een hoge bonus te geven die geen verband houdt met prestaties of zelfs bij falen.”
Bos zei dat de recente kredietcrisis mede is veroorzaakt doordat bonussen bij banken niet in evenwicht zijn met de risico's.
Nee, niets aan de hand. Om even in te gaan op Bos´ argument: Het is juridisch onzinnig om te zeggen dat het economisch onzinnig is om een bonus toe te kennen zonder dat een prestatie is geleverd of zelfs is gefaald. Contractspartijen hoeven het wel of niet geven van een bonus niet aan derden uit te leggen omdat een contract alleen voor partijen rechten en plichten creert.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar nu ff heel eerlijk: is er volgens jullie ECHT NIETS aan de hand?????/
Het is anders: ik vind het alleen zaak van de overheid om ervoor te zorgen dat de eigenaren (aandeelhouders) de instrumenten hebben om die beloningen te corrigeren als ze vinden dat deze te hoog zijn (en dat de bestuurder ook de instrumenten heeft om een reëel loon te vragen, maar daar lijkt sowieso geen probleem te bestaan).quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Je zal niet worden vervolgd als je een stukje tekst overneemt uit een artikel, mits je dat met bronvermelding doet (en zelfs dan...). Sowieso is bronvermelding/link erg handig, dus gewoon doen. Maar het belangrijkste stuk wel overnemen, want dan weet de lezer ook waar je op doelt.quote:ps: DS4, jij bent jurist: ik pas de laatste tijd geen copy past toe bij krantenartikelen wegens copy right? Doe het middels een link. Veilig of overdreven wat jou betreft?
Je bent merkbaar een jurist. ik zou me schamen als ik er naast zou zitten, ik denk het nietquote:Op donderdag 15 mei 2008 12:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, niets aan de hand. Om even in te gaan op Bos´ argument: Het is juridisch onzinnig om te zeggen dat het economisch onzinnig is om een bonus toe te kennen zonder dat een prestatie is geleverd of zelfs is gefaald. Contractspartijen hoeven het wel of niet geven van een bonus niet aan derden uit te leggen omdat een contract alleen voor partijen rechten en plichten creert.
Dit is toch echt een denkfout van jou. Jij wenst te sleutelen aan het recht totdat er een uitkomst ontstaat die je goed vindt. Juristen zijn echter bezig met de voorwaarden scheppen voor een rechtvaardige uitkomst, wat deze ook moge zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vindt dat wetten, sociaal ecomische sytemen, stelsel in dienst moeten staan van de mensheid en niet andersom. Ik hoor je steed opnieuw zeggen: de markt werkt nu eenmaal zo. De uitkomst is nu eenmaal zo. En wat mensen van de uitwerking vinden ,lijkt je koud te laten of niet terzake doend.
Noem mij gerust een rechtspositivist. Recht en rechtvaardigheid zijn niet hetzelfde. Los daarvan vind ik juist dat een systeem dat het individu vrijlaat in zijn vraag en aanbod op de markt en vrijlaat in de daarbij behorende onderhandelingen, bij uitstek een systeem is dat dat in dienst staat van de mensheid. En ja, als prijsbepaler is de markt zondermeer feilloos. Of de prijs maatschapplijk aanvaardbaar is, is een tweede. Neem de prijs van olie. Uitgaande van het marktsysteem klopt de prijs, hoe hoog hij ook moge zijn. De prijs klopt ook als hij te hoog is. Dat neemt niet weg dat het wenselijk of zelfs noodzakelijk kan zijn om vanuit de politiek of beleidsniveau iets aan die prijs te doen, maar dat betekent dan weer niet dat de markt gefaald heeft. Integendeel.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vindt dat wetten, sociaal ecomische sytemen, stelsel in dienst moeten staan van de mensheid en niet andersom. Ik hoor je steed opnieuw zeggen: de markt werkt nu eenmaal zo. De uitkomst is nu eenmaal zo. En wat mensen van de uitwerking vinden ,lijkt je koud te laten of niet terzake doend.
quote:Je benadert de hele problematiek daarnaast wel erg op het individuele niveau. Dat baart mij zorgen. Want een samenleving bestaat weliswaar uit individuen - en ja- DIE DEELUITMAKEN van een totaal systeem (is dit nieuw voor je?) . Er is dus, anders wat je misschien ons wilt doen geloven een samenhang/coherentie. Mensen zijn sociale wezen, ja toch? Die leven in groepen en kijken doorgaans iets verder dan een 1 op 1 contractje.
Die conclusie trok ik 15 topics geleden al.quote:Ik vrees niet dat we er zo uitkomen.
Nee. Bos en al die andere EU knappe koppen redeneren vanuit een politiek standpunt. Dat is op zichzelf een valide standpunt, maar (en vergeef mij) ik vind dat deze materie niet gebaat is bij een politieke benadering. Het gaat hier om de contractuele verhouding tussen contractspartijen en de vraag of en in hoeverre zij verantwoording moeten afleggen voor hetgeen zij onderling overeenkomen aan niet-contractspartijen. Het beginsel van de contractsvrijheid, toch een fundamenteel beginsel van een samenleving die rijk is geworden van de vrije markt, staat mijns inziens daaraan in de weg. Iedereen mag zoveel verdienen en krijgen als zijn contractspartij hem wil betalen. Of dat nu een miljoen of een miljard is. Dat laat mij volledig koud.quote:Maar jij zegt eigenlijk dat Bos en al die andere EU knappe koppen en instituties dus ongelijk hebben?
Exact. Willen we werkelijk regels die tegen welvaart zijn?quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:09 schreef Argento het volgende:
Het beginsel van de contractsvrijheid, toch een fundamenteel beginsel van een samenleving die rijk is geworden van de vrije markt, staat mijns inziens daaraan in de weg. .
Tja, gelukkig bewees jij laatst ook mijn stelling en passant. Ik geloof dat er eentje was die niet echt blij wasquote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat ben ik nu gelukkig met mijn opmerking over HO. Je bewijst meteen mijn stelling.
Heel goed!
Joh de EU maakt zich druk over hoeveel cm een derde remlicht boven de normale remlichten moet zitten en daarbij komt dat de EU een serieus geloofwaardigheidsprobleem heeft onder het gewone volk. Je denkt toch niet dat deze opmerking vanuit de EU op enige manier rationeel is onderbouwd op basis van verschillende zwaarwegende argumenten die het noodzakelijk maken om hier iets aan te doen op EU niveau?quote:
Plus dan nog hetzelfde cirkeltje dat de capaciteiten van een goede topman worden onderschat, dat mensen zonder variabel component in hun salaris niet moeten zeiken als anderen wel een bonus krijgen, dat mensen niet vooraan moeten staan extra loon bij grote winst zonder zelf in te willen leveren bij groot verlies, dat aandeelhouders (=eigenaren) wel degelijk morele actoren zijn die beloningen tegen kunnen en zullen houden (recentelijk nog gebeurd) en dat het aanpakken van topsalarissen sowieso symboolpolitiek is omdat topmensen zich uit laten betalen in een BV. Iemand die zo slim is om het tot topman te schoppen gaat echt niet 52% loonbelasting afstaan als het met veel minder kan. Kortom, hetzelfde cirkeltje.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:13 schreef Argento het volgende:
Nee, niets aan de hand. Om even in te gaan op Bos´ argument: Het is juridisch onzinnig om te zeggen dat het economisch onzinnig is om een bonus toe te kennen zonder dat een prestatie is geleverd of zelfs is gefaald. Contractspartijen hoeven het wel of niet geven van een bonus niet aan derden uit te leggen omdat een contract alleen voor partijen rechten en plichten creert.
Remind me (evt. via pb), ik sla nog steeds verminderd op...quote:Op donderdag 15 mei 2008 18:45 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, gelukkig bewees jij laatst ook mijn stelling en passant. Ik geloof dat er eentje was die niet echt blij was
Er is zeker wat aan de hand, er is een overheid die zich bemoeit met allerlei zaken, die verantwoordelijkheden wegneemt en die leugens verspreidt om de burgers te misleiden. Maar dat is iets wat jij niet wil zien. Jij ziet alleen dat er een groep mensen is die in jouw ogen teveel verdient en daarom dient te worden aangepakt, waarbij je je niet realiseert dat die aanpak noch ten koste gaat van die groep mensen, noch ten koste gaat van de overheid, maar uiteindelijk voor rekening komt van de 'gewone' burger.quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Nou dat remlicht is inderdaad buiten de orde, maar dit is een ander verhaalquote:Op donderdag 15 mei 2008 19:31 schreef FJD het volgende:
[..]
Joh de EU maakt zich druk over hoeveel cm een derde remlicht boven de normale remlichten moet zitten en daarbij komt dat de EU een serieus geloofwaardigheidsprobleem heeft onder het gewone volk.
Nou dat vind ik dan weer erg goedkoop om dat zo te stellen. Zo is zoveel in de politiek niet 100% rationeel te onderbouwen. Soms is een onderwerp, zoals deze nogal ethisch van aard. Waar het mij om gaat is dat deze roep niet zomaar uit de lucht komt vallen. Iets komt niet zomaar op de agenda.quote:Je denkt toch niet dat deze opmerking vanuit de EU op enige manier rationeel is onderbouwd op basis van verschillende zwaarwegende argumenten die het noodzakelijk maken om hier iets aan te doen op EU niveau?
De grens van populisme/niet populisme is onmogelijk te trekken en nimmer op ratio gebaseerd.quote:Jij zou als eerste in de rij moeten staan om populisme afkomstig van totaal ongeloofwaardige partij te veroordelen.
Goedkoop populisme is niet voorbehouden aan rechts of links.quote:Of geldt dat alleen als het over de VVD, de PVV of TON gaat?
En dat is jammer, want daar gaat het nu net om.quote:Verdere discussie over het recht of onrecht ga ik liever uit de weg.
Je bent welkom.quote:Die discussie gaat al in het zelfde cirkeltje rond vanaf topic #6. Ik pik alleen de dingen eruit waarvan ik denk dat de nieuwe insteek voldoende aanleiding geeft voor een nieuwe reactie.
Die de markt PERFECT noemt. Die stelt dat er geen plaats is voor een morele duiding als het gaat om de uitwerking van een systeem. Hij verheerlijk de markt. Jij dus ook , begrijp ik?quote:Verder sluit ik me aan bij Argento maar dat weet je allang, ook dat is al bekend sinds topic #1.
De CEO voelen zich oppermachtig. Ze kunnen inderdaad gewoon doorgaan met die schaamteloze verrijking, inderdaad door allerlei construjcties te verzinnen.quote:Plus dan nog hetzelfde cirkeltje dat de capaciteiten van een goede topman worden onderschat, dat mensen zonder variabel component in hun salaris niet moeten zeiken als anderen wel een bonus krijgen, dat mensen niet vooraan moeten staan extra loon bij grote winst zonder zelf in te willen leveren bij groot verlies, dat aandeelhouders (=eigenaren) wel degelijk morele actoren zijn die beloningen tegen kunnen en zullen houden (recentelijk nog gebeurd) en dat het aanpakken van topsalarissen sowieso symboolpolitiek is omdat topmensen zich uit laten betalen in een BV. Iemand die zo slim is om het tot topman te schoppen gaat echt niet 52% loonbelasting afstaan als het met veel minder kan. Kortom, hetzelfde cirkeltje.
Ik had liever gehad dat je het zonder die "s" had gespeld.quote:Op donderdag 15 mei 2008 13:09 schreef Argento het volgende:
[..]
Noem mij gerust een rechtspositivist.
Laat is dan vooropstellen dat ik met het tweede veel meer opheb. Zeker als je de kwestie ook vanuit sociologische invalshoek benaderd.quote:Recht en rechtvaardigheid zijn niet hetzelfde.
In beginsel zeg ik ja. En dat op micro niveau. Op macroniveau zeg ik soms nee.quote:Los daarvan vind ik juist dat een systeem dat het individu vrijlaat in zijn vraag en aanbod op de markt en vrijlaat in de daarbij behorende onderhandelingen, bij uitstek een systeem is dat dat in dienst staat van de mensheid.
Het onderstreepte is dan geen maatschappelijk probleem? Dan verhef je markt als een soort uber god. Brrrrr. Precies wat ik zei: jij stelt een systeem boven de mensheid. Zieots van nooit ingrijpen of aanpassen als de uitwerking maatschappelijk onverantwoord is. Dat bevreemd mij ten zeerste.quote:En ja, als prijsbepaler is de markt zondermeer feilloos. Of de prijs maatschapplijk aanvaardbaar is, is een tweede.
Nee nou wordt ie helemaal mooiquote:Neem de prijs van olie. Uitgaande van het marktsysteem klopt de prijs, hoe hoog hij ook moge zijn. De prijs klopt ook als hij te hoog is.
Zo van operatie geslaagd, maar patient is dood. Zoiets?quote:Dat neemt niet weg dat het wenselijk of zelfs noodzakelijk kan zijn om vanuit de politiek of beleidsniveau iets aan die prijs te doen, maar dat betekent dan weer niet dat de markt gefaald heeft. Integendeel.
Vreemde redenering. ik denk dat ik je eerste quote nu pas begint te begrijpenquote:Zouden zij dan wel het recht moeten hebben het contract middels hun collectieve opinie te overrulen? Ik vind dat een wat bizarre gedachtengang.
Ja kan of wilt niet de klik maken naar de ethische invalshoek. Je benaderd het geheel als griezelig robotesk. Ik bedoel het niet negatief over jouw persoon.quote:Die conclusie trok ik 15 topics geleden al.![]()
Jij stelt contractvrijheid als een belang waar niets te boven gaat. Zelfs niet als de wereld of mensheid er door zou vergaan? Tja, dan wordt het wel erg lastig.quote:Nee. Bos en al die andere EU knappe koppen redeneren vanuit een politiek standpunt. Dat is op zichzelf een valide standpunt, maar (en vergeef mij) ik vind dat deze materie niet gebaat is bij een politieke benadering. Het gaat hier om de contractuele verhouding tussen contractspartijen en de vraag of en in hoeverre zij verantwoording moeten afleggen voor hetgeen zij onderling overeenkomen aan niet-contractspartijen. Het beginsel van de contractsvrijheid, toch een fundamenteel beginsel van een samenleving die rijk is geworden van de vrije markt, staat mijns inziens daaraan in de weg. Iedereen mag zoveel verdienen en krijgen als zijn contractspartij hem wil betalen. Of dat nu een miljoen of een miljard is. Dat laat mij volledig koud.
Als ik zeg dat ik Argento volg en ik geef de precieze quote in mijn post, dan is het raar om te concluderen dat ik hem overal in volg.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Die de markt PERFECT noemt. Die stelt dat er geen plaats is voor een morele duiding als het gaat om de uitwerking van een systeem. Hij verheerlijk de markt. Jij dus ook , begrijp ik?
Dat is niet helemaal waar. Binnen de EU heb je ook discussies over welke ham "Parmaham" mag heten. Dat is niet echt iets waar velen zich mee bezig houden, laat staan een groot probleem, maar gewoon iets waar een belangengroep zich mee bezig houdt. Dus als er iemand om aandacht schreeuwt, dan krijgt deze wel aandacht hoor...quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)plaatst_hoofdkantoorquote:Boze topman verplaatst hoofdkantoor
Van onze verslaggever
gepubliceerd op 15 mei 2008 21:04, bijgewerkt op 16 mei 2008 09:54
AMSTERDAM - Topbestuurders van Nederlandse multinationals dreigen hun hoofdkantoor naar het buitenland te verplaatsen als de kritiek op hun salaris blijft aanhouden. Ze voelen zich gekrenkt en willen meer waardering voor hun inspanningen. Dat zeggen ze in het zaterdag te verschijnen boek Het grote graaien van Volkskrant-journalist Xander van Uffelen.
Topman Jeroen van der Veer van het olieconcern Shell, die afgelopen jaar 9,4 miljoen euro verdiende, zegt dat ‘we normale mensen zijn die ook normaal respect verdienen’. Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van het telecombedrijf KPN, die in het verleden onder vuur lag wegens zijn hoge optiewinsten, zegt dat alle aandacht voor een ‘select groepje bestuurders voelt als een beetje discriminatie’. Topman Michiel Boersma van energiebedrijf Essent noemt de reacties die enkele politici in 2005 over zijn inkomen maakten ‘ronduit beschamend’.
Talent trekt weg
Alle ophef over salarissen zal leiden tot het geruisloos verdwijnen van hoofdkantoren, menen de bestuurders. ‘Door alle ophef zullen bedrijven minder activiteiten in Nederland gaan ontwikkelen en zal het talent wegtrekken’, meent Scheepbouwer.
Van der Veer vindt dat de samenleving zich moet realiseren hoe groot Shell is. ‘Hier in Den Haag staat het hoofdkantoor van een van de grootste vijf bedrijven ter wereld. Niet onbescheiden bedoeld, maar qua winst en omzet is Shell bijvoorbeeld groter dan de optelsom van Unilever, Philips, Akzo Nobel en DSM bij elkaar. De keuze is aan de samenleving. Of je hebt een hoofdkantoor en neemt op de koop toe dat er een groot aantal mensen hier werkzaam is met hoge salarissen. Of niet. Ik merk dat er erg weinig begrip is voor de behoeften van een groot bedrijf. Dat vind ik ontstellend.’
Heel uitgesproken
De oud-bestuursvoorzitter van verzekeraar Aegon, Kees Storm, die tegenwoordig diverse commissariaten heeft, is heel uitgesproken over het vertrek van hoofdkantoren. ‘Als Aegon zijn hoofdkantoor met honderd man naar Baltimore verplaatst, zul je zien hoe snel Nederlandse journalisten het bedrijf vergeten. Vooruit, ze kijken nog twee jaar in het jaarverslag, maar daarna is het over en is er geen gezeur meer over salarissen. Bij Shell is de plaats van het hoofdkantoor heus nog niet uitgekristalliseerd. En zo zijn er meer. Hoofdkantoren, love them or lose them. Ze zeggen dat het niet gaat gebeuren: ik voorspel je dat het wel gaat gebeuren.’
Volgens sommige deskundigen zijn hoofdkantoren lastig te verplaatsen. Storm bestrijdt dat. ‘Ik heb het uitgezocht, je kunt overnight de directie van zes man verplaatsen naar een ander land en de rest van het bedrijf in Nederland laten.’
Fusies en overnames zijn een geschikt moment om hoofdkantoren te verplaatsen. Bij afgeketste fusiebesprekingen tussen ING en Crédit Suisse was besloten het hoofdkantoor te verplaatsen naar Brussel. Een belangrijke reden om Nederland te verlaten, aldus ingewijden, was het Nederlandse gedoe over salarissen.
ik was op zijn zachts gezegd sterk verbaasd dat je ermee kwam.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 07:19 schreef FJD het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik Argento volg en ik geef de precieze quote in mijn post, dan is het raar om te concluderen dat ik hem overal in volg.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:06 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)plaatst_hoofdkantoor
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Binnen de EU heb je ook discussies over welke ham "Parmaham" mag heten. Dat is niet echt iets waar velen zich mee bezig houden, laat staan een groot probleem, maar gewoon iets waar een belangengroep zich mee bezig houdt. Dus als er iemand om aandacht schreeuwt, dan krijgt deze wel aandacht hoor...
wat een gejank zeg ze gaan helemaal niet hun hoofdkantoor verplaatsen want dat zouden de aandeelhouders niet leuk vinden dat ze meer belasting moeten betalenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:06 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)plaatst_hoofdkantoor
quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik geloof dat je het dan zo ongeveer hebt gehad. Dat maakt Nederland nog steeds niet tot een voorloper op het gebied van innovatie. Op electronica gebied - naast philips- heeeeeeeeel weinig.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat een gejank zeg ze gaan helemaal niet hun hoofdkantoor verplaatsen want dat zouden de aandeelhouders niet leuk vinden dat ze meer belasting moeten betalen
Zelfs hierin is Nederland niet meer zo gunstig. Onder druk van de EU zijn de regels al flink verscherpt, maar vervolgens heeft Ierland de regels versoepeld. Vandaar ook dat het nu zo goed gaat met Ierland en slecht met Nederland.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat een gejank zeg ze gaan helemaal niet hun hoofdkantoor verplaatsen want dat zouden de aandeelhouders niet leuk vinden dat ze meer belasting moeten betalen
Dan komen er gewoon weer anderen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:26 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat het ING-hoofdkantoor is weggetrokken vanwege salaris-gezeur vergeet je even te vermelden?
Vergelijk het met Duitsland.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:26 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ben je niet goed bij je hoofd?
Nucleaire wetenschap, kabeltechniek bij ELMO, lucht en ruimtevaarttechniek bij NLR, TU Delft en Fokker space, ASML, TomTom, . etc.
En niet te vergeten de landbouwtechniek die wij in huis hebben kent wereldfaam.
Jaloezie is uiteraard niet iets specifieks Nederlands.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In de EU houden ze inderdaad nogal eens met belachelijke dingen bezig.
Maar buiten de EU om: zal het niet zo zijn dat in al die landen de discussie gewoon op nationaal niveau begonnen is. Ik denk het wel. Waarmee ik wil zeggen dat de ophef echt niet iets "Nederlands"is. En probleem doet zich veel breder voor. Waarmee ik nogmaals aangeef dat er wel degelijk iets aan de hand is.
Dat maakt voor aandeelhouders geen fuck uit hoor.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Jaloezie Proportionaliteit is uiteraard niet iets specifieks Nederlands.
Dat lijkt me nou een typisch voorbeeld van een terrein waarop de EU zich heel nuttig maakt. Als ik een Parmezaanse ham koop, want zo heet zo'n ding nog steeds bij correct gebruik van een bijvoeglijk naamwoord, dan weet ik dat die ham uit die regio komt en volgens een regionale traditie is gemaakt. Als we dat een de zoveel geloofde vrije markt overlaten zal gepekeld en geperst separatorvlees ook onder die naam verkocht worden omdat een misleidde consument ook geld oplevert. Bovendien help je er een lokale specialiteit mee om zeep.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:19 schreef DS4 het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Binnen de EU heb je ook discussies over welke ham "Parmaham" mag heten. Dat is niet echt iets waar velen zich mee bezig houden, laat staan een groot probleem, maar gewoon iets waar een belangengroep zich mee bezig houdt.
Als argument voor de grandioze beloningsstijging wordt vaak de internationale concurrentie om dat talent aangevoerd. Dan is er ook niets logischer dan dat een grensoverschrijdende autoriteit als de EU dat op de agenda zet.quote:Dus als er iemand om aandacht schreeuwt, dan krijgt deze wel aandacht hoor...
waar is dat heen danquote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:26 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat het ING-hoofdkantoor is weggetrokken vanwege salaris-gezeur vergeet je even te vermelden?
tuurlijk wel dat zijn hogere kostenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat maakt voor aandeelhouders geen fuck uit hoor.
Klopt. A'damquote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waar is dat heen dan![]()
want zover ik weet is het nog steeds in Nederland
Het is meermaals gezegd en steeds ontkende je het: hoofdkantoren zullen op termijn gewoon opstappen als dit gezeik aanhoudt en als er maatregelen komen gaan ze sowieso.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Bijzonder veel verontwaardiging, zonder de boodschap te begrijpen...
Want het hoofdkantoor moet belasting betalen over de wereldwinst ofzo?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tuurlijk wel dat zijn hogere kosten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |