fantastische verklaringquote:Op maandag 28 april 2008 22:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tja, armoede Vs extreme rijkdom die onder je neus voorbij glijdt...
lolquote:Op maandag 28 april 2008 22:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tja, armoede Vs extreme rijkdom die onder je neus voorbij glijdt...
dit is idd geen tom sawyer gelul. of kapitein zwartbaard. dit is gewoon keiharde roof op wateren.quote:Op maandag 28 april 2008 22:52 schreef Marcell0 het volgende:
Triest dat dit nog steeds bestaat..
Of het zijn pastafari.quote:Op maandag 28 april 2008 22:55 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dit is idd geen tom sawyer gelul. of kapitein zwartbaard. dit is gewoon keiharde roof op wateren.
als je daar drijft met je boot dan praat je wel anders.quote:Op maandag 28 april 2008 23:19 schreef francorex het volgende:
Problem - reaktion - solution.
A) je creeert een probleem, in dit geval piraterij. De werkelijkheid van het bestaan van het probleem is ondergeschikt aan de perceptie ervan. Media speelt hier een belangrijke rol. Punt is, piraterij is een 'belangrijk probleem ' en met de middelen waarover we nu beschikken ( macht ) is er niets aan te doen.
B) Dit zorgt voor een reaktie, in dit geval een politieke reaktie. Hier moet iets aan gedaan worden ! Zo kan het niet verder! ( Zie reaktie topicstarter) Met de instrumenten waarover we momenteel beschikken is er niets aan te doen, we staan machteloos!
C) Je bied de oplossing aan.
En de oplossing is datgene wat sowieso je uitgangspunt was, datgene wat je eigenlijk wou creeeren , de onderliggende agenda zeg maar. In dit geval meer bevoegdheden voor de VN, een VN marine als het aan Sarkosi ligt, kortom meer globalisering, weg met nationale wateren, weg met internationale wateren, here comes the UN Marines. Soon at a port near you, on your expence!
Waarom moet je ze afzagen?quote:Op maandag 28 april 2008 22:48 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lol
gewoon kanonnen op je dek. of een paar flinke afgezaagde lopen voor dichtbij.
Vind het wel wat moois hebben Piraterij.quote:
omdat het met die piraten close combat is.quote:
quote:Op maandag 17 november 2008 21:03 schreef MisterGreen het volgende:
[..]
Vind het wel wat moois hebben Piraterij.
Toen de regering van Siad Barre in 1991 omvergeworpen werd, werden de territoriale wateren* van Somalië plots eigendom van iedereen. Er doken voortuigen op uit meer dan 16 verschillende landen, waarvan er heel wat gewapend waren. De confrontaties tussen de grote buitenlandse vissersschepen en de Somalische eind de jaren 90, hebben de kiem gelegd van de toenemende piraterij. De zee zit er vol tonijn, zwaardvis en haai. In dat opzicht beschouwen de piraten zich als een soort 'kustwacht'.
En ja als ik dit lees is het gewoon Pay Back tijd.
Maar niet zó close toch? En zou je niet door de loop af te zagen minder scherp kunnen schieten?quote:Op maandag 17 november 2008 21:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
omdat het met die piraten close combat is.
de privéschepen en jachten waar ik het over heb, voorzien van kanonnen op voor en achterdek voor longe range en afgezaagde lopen voor close combat.quote:Op maandag 17 november 2008 21:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Maar niet zó close toch? En zou je niet door de loop af te zagen minder scherp kunnen schieten?
ergo:quote:Op maandag 17 november 2008 21:19 schreef Masanga het volgende:
Blijkbaar is een reactie van me niet doorgekomen. Ik ga niet alles opnieuwtypen hier![]()
Samengevat wou ik zeggen dat het niet meer dan terecht is dat ze nu actief gaan optreden tegen de piraterij, maar dat dat op zich zwaar onvoldoende is. In Somalië is de situatie voor de bewoners zo uitzichtloos dat ze niks te verliezen hebben (maar hééél veel te winnen) bij piraterij.
In havenstad Eyl herleeft alles net door die piraterij. Mensen zien er kansen zelf iets te kunnen opbouwen en er wordt dan ook samengekomen door de bewoners om te bidden voor de piraten.
Voor elke onderschepping dat er zal gedaan worden staan er maw dus 5 nieuwe groepjes piraten klaar.
Waar haal je dat?quote:Op maandag 17 november 2008 21:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ergo:
je snapt het wel
je vindt niet dat er keihard tegen opgetreden moet worden
je vindt dat, na alle steun die europa en de rest van de wereld geeft, er een soort van dankbaarheid moet begrepen worden in de vorm van schepen overvallen.
oh okquote:Op maandag 17 november 2008 21:30 schreef Masanga het volgende:
[..]
Waar haal je dat?
Ik zeg dat het niet zal helpen enkel op zee voor Somalië acties te ondernemen, want dat je dan eeuwig bezig kan blijven. Ik vermeldde btw dat ik het terecht vind dat er acties zullen komen.
Mijn punt is dat als je Somalië in de puinhoop dat het land nu is laat verdergaan, de piraterij imo een groter en groter probleem zal worden.
Idd, ik zou het wel weten als ik als negert met m'n negervrienden weer eens in de stik-hete zon zat te niksen en er kwam weer zo'n schip voorbij met allerlei waardevolle goederen. Persoonlijk kan ik het gemakkelijk begrijpen. Niet dat ik het goed vind, maar zo verwonderlijk is dit niet.quote:Op maandag 28 april 2008 22:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tja, armoede Vs extreme rijkdom die onder je neus voorbij glijdt...
Saudi Arabie is idd straatarmquote:Op maandag 17 november 2008 22:59 schreef waht het volgende:
[..]
Idd, ik zou het wel weten als ik als negert met m'n negervrienden weer eens in de stik-hete zon zat te niksen en er kwam weer zo'n schip voorbij met allerlei waardevolle goederen. Persoonlijk kan ik het gemakkelijk begrijpen. Niet dat ik het goed vind, maar zo verwonderlijk is dit niet.
Natuurlijk moeten die negertjes wel van onze spulletjes afblijven die wij rechtmatig gekaapt hebben van een ander arm gedeelte van de wereld. Er kan er maar één de rijkste zijn. Derhalve zullen we wat marineschepen richting Somalië sturen die rebelse negroïden het hiernamaals in zullen jagen. De marine heeft dan weer een goede training en wij hebben onze shizzle. Win-win.
Hmja, ik had het bericht niet gelezen.quote:
Oei, de olie van de VS jatten...quote:News of the hijacking lifted global crude prices above $58 a barrel - meaning that the content of the vessel could be worth up to $116million on the open market. The pirates' haul accounts for almost a third of Saudia Arabia's daily oil output.
[..]
The Saudi ship, which is 330 meters (1,080 feet) long, had been headed for the United States via the Cape of Good Hope at the southern tip of Africa.
Times Online
is al geregeldquote:Op dinsdag 18 november 2008 09:41 schreef waht het volgende:
[..]
Hmja, ik had het bericht niet gelezen.![]()
Wel benieuwd hoe die piraten dit gaan doen met 2 miljoen vaten ruwe olie. Het gaan denk ik om losgeld aangezien ze geen kant op kunnen met die olie. Echter kunnen ze wel het schip opblazen en de crew omleggen.
[..]
Oei, de olie van de VS jatten...Laat staan dat de olie van de moslimbroeders uit Saoedie Arabië komt!
Als dit vaker gebeurt geef ik je op een briefje dat de beveiliging, voornamelijk op olietankers, flink zal worden opgeschroefd. Escortes door de marine van verschillende landen of beveiliging door bedrijven als Blackwater.
Maar goed, piraten:
Mogelijks zal dat iets vroeger moeten, aangezien dixit de Somalische president Abdullahi Yusuf Islamistische rebellen het grootste deel van Somalië in handen gekregen hebben en de regering op punt van vallen staat.quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
is al geregeld![]()
Overigens verwacht ik dat er straks een marine eenheid ligt waar je u tegen zegt en na verloop van tijd zal die idd somalie eens gaan opschonen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb overigens wel gemerkt dat de Somalische piraten erg onderschat worden, in tegenstelling tot de vele marineschepen in de buurt die wel inzien hoe gevaarlijk en knettergek deze gasten zijn. Somalie is een gedesintegreerd land, waarbij alles maar dan ook echt alles uit elkaar viel in 1991. De piraten die je hier ziet bestaan uit ex-mariniers, vissersbazen en rijke zakenlui. De clan is zoals altijd een zeer belangrijk element in het geheel, en dus ook bij deze misdaadorganisatie.
Ooit gehoord over de vele Afrikaanse lijken die op de Jemenitische kust aanspoelen? De ghetto wijken in Nairobi die worden overspoeld met wapens uit deze regio? De piraterij is een deel van een groter context.
Dat de marineschepen daar maar zitten te niksen vind ik ook vreemd, maar ik sluit niet uit dat het hen allang niet meer gaat om de Somalische piraten. Daar is volgens mij iets gaande dat helemaal niets, maar dan ook werkelijk niets met Somalie te maken heeft. Er is een strijd gaande tussen de verschillende landen voor een langdurige machtspositie in die wateren dat de drukste handelsroutes op aarde bevat.
Het lijkt misschien overdreven, maar zo denk ik er over. Het gaat hen allang niet meer om de piraten, die piraten hebben hen wellicht zelfs een dienst bewezen.
Een ervaringsexpertquote:Op dinsdag 18 november 2008 13:45 schreef Subversive het volgende:
De piraten-discussie vind zich dus hier plaats.![]()
Ik begin hier al aardig te trollen, maar goed. Dit heb ik een tijd geleden geschreven op de frontpage.
Ik kom zelf uit die regio (Puntland) waar deze beruchte piraten vandaan komen
Ik kan het me goed voorstellen. Als ik daar zou zijn opgegroeid zou ik ook wel wat van die voorbijvarende rijkdom willen hebben, zeker als ik de eigenaren als (deels) verantwoordelijk zie voor de armoede en chaos om me heen.quote:en ze worden er gezien als helden. De kust daar heeft te kampen gehad met buitenlanders die illegaal in onze wateren visten en die ook nog op gegeven moment geweld gebruikten tegen de lokale visserij.
In eerste instantie was het dus de bedoeling om deze buitenlanders een lesje te leren, wat ook gelukt is, de halve wereld durft niet eens meer in de buurt te komen, maar die ventjes zijn inmiddels te ver doorgeslagen. Ze zijn zwaarbewapend, inmiddels steenrijk en hebben millennia aan kennis van de zee geërfd van hun voorvaderen. Ze zien dit simpelweg als hun roeping, en laten we nou wel wezen: het is ook een beetje een jongensdroom.
Hou ons op de hoogte!quote:Ik ga er zelf heen aankomende zomer en ben benieuwd naar wat ik daar allemaal zal aantreffen.
Het gaat inderdaad niet makkelijk worden om deze piraten aan te pakken. Zoals ik al eerder schreef zal dit niet ophouden totdat de landbases van de piraten zijn ingenomen, en oa de VS en Ethiopie hebben slechte ervaringen met Somalie. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Want olie afpakken van de VS en Saudi Arabie gebeurt niet heel lang zonder dat ze er iets aan proberen te doen.quote:Ik heb overigens wel gemerkt dat de Somalische piraten erg onderschat worden, in tegenstelling tot de vele marineschepen in de buurt die wel inzien hoe gevaarlijk en knettergek deze gasten zijn. Somalie is een gedesintegreerd land, waarbij alles maar dan ook echt alles uit elkaar viel in 1991. De piraten die je hier ziet bestaan uit ex-mariniers, vissersbazen en rijke zakenlui. De clan is zoals altijd een zeer belangrijk element in het geheel, en dus ook bij deze misdaadorganisatie.
Ooit gehoord over de vele Afrikaanse lijken die op de Jemenitische kust aanspoelen? De ghetto wijken in Nairobi die worden overspoeld met wapens uit deze regio? De piraterij is een deel van een groter context.
Dat de marineschepen daar maar zitten te niksen vind ik ook vreemd, maar ik sluit niet uit dat het hen allang niet meer gaat om de Somalische piraten. Daar is volgens mij iets gaande dat helemaal niets, maar dan ook werkelijk niets met Somalie te maken heeft. Er is een strijd gaande tussen de verschillende landen voor een langdurige machtspositie in die wateren dat de drukste handelsroutes op aarde bevat.
Het lijkt misschien overdreven, maar zo denk ik er over. Het gaat hen allang niet meer om de piraten, die piraten hebben hen wellicht zelfs een dienst bewezen.
Hetzelfde als dat de russen het slecht kunnen hebben wanneer 33 van hun tanks gekaapt wordenquote:Op dinsdag 18 november 2008 14:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een ervaringsexpertbedankt dat je je gedachten met ons wilt delen.
[..]
Ik kan het me goed voorstellen. Als ik daar zou zijn opgegroeid zou ik ook wel wat van die voorbijvarende rijkdom willen hebben, zeker als ik de eigenaren als (deels) verantwoordelijk zie voor de armoede en chaos om me heen.
[..]
Hou ons op de hoogte!
[..]
Het gaat inderdaad niet makkelijk worden om deze piraten aan te pakken. Zoals ik al eerder schreef zal dit niet ophouden totdat de landbases van de piraten zijn ingenomen, en oa de VS en Ethiopie hebben slechte ervaringen met Somalie. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Want olie afpakken van de VS en Saudi Arabie gebeurt niet heel lang zonder dat ze er iets aan proberen te doen.
Interessant, hou ons idd op de hoogte als het mogelijk is.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:45 schreef Subversive het volgende:
De piraten-discussie vind zich dus hier plaats.![]()
-knip-
bron: BBCquote:A giant Saudi oil tanker seized by pirates in the Indian Ocean is nearing the coast of Somalia, the US Navy says. The Sirius Star is the biggest tanker ever to be hijacked, with a cargo of 2m barrels - a quarter of Saudi Arabia's daily output - worth more than $100m.
The vessel was captured in what the navy called an "unprecedented" attack 450 nautical miles (830km) off the Kenyan coast on Saturday. Its international crew of 25, including two Britons, is said to be safe.
The ship's operator, Vela International, said a response team had been mobilised to work towards ensuring the safe release of vessel and crew
Er ligt al een gehele armada van verschillende landen voor anker in die buurt. En inderdaad, hoe belachelijk het inderdaad is, weten ze alsnog dat schip te kapen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:58 schreef Asgard het volgende:
Hoeveel marinefregatten varen er daar al rond?
Nederland is daar bezig, Amerika wilde ook wat doen dacht ik, Rusland volgens mij ook? En toch kunnen die lelijkerds een fucking olietanker kapen
Je weet dat ons systeem afhankelijk is van grondstoffen?quote:
Ik denk dat een schip van dat formaat simpelweg niet eens door het Suez-kanaal kan. En om dan toch naar de VS te kunnen moet je dan om Afrika heen varen (Kaap de Goede Hoop).quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:55 schreef GasTurbine het volgende:
Dan vraag ik me af: wat doet een schip met een kwart van de olieproductie van Arabië aan boord voor de kust van Kenia?
Het weste, het oosten en Australië liggen dus op hele andere plekken
Dat gaat zeker niet gebeuren! De olie was voor de VS bedoeld, en die laten heus niet al die olie verloren gaan.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:20 schreef YuckFou het volgende:
Waarom knallen ze dat schip niet naar de maan met een torpedo ofzo?
De Saoudi's hebben geld genoeg en je zend gelijk een duidelijk signaal naar die zgn. piraten *fuck off*
Het waren toch ook Somaliers (getraind door Al qaeda ofzo?) die de Amerikanen hadden gepwnd in de jaren 90. Oké, dat waren misschien geen speciaal getrainde soldaten (of wel?), maar volgens mij is zulke gasten onderschatten een grote fout.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:28 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat gaat zeker niet gebeuren! De olie was voor de VS bedoeld, en die laten heus niet al die olie verloren gaan.
Nou las ik dat die piraten o.a. bestaan uit Somalische ex-mariniers. Met alle respect voor het Somalische marinierskorps, maar het lijkt me toch zo dat dat die piraten toch geen partij zouden moeten zijn voor speciaal in contra-terrorisme getrainde special forces. Dat soort elite eenheden lijken mij toch uitermate geschikt voor dit soort situaties.
Klopt, daar hadden ze zich flink op verkeken, maar dat was gewoon de US Army.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:53 schreef Asgard het volgende:
[..]
Het waren toch ook Somaliers (getraind door Al qaeda ofzo?) die de Amerikanen hadden gepwnd in de jaren 90. Oké, dat waren misschien geen speciaal getrainde soldaten (of wel?), maar volgens mij is zulke gasten onderschatten een grote fout.
die waren niet getrained door niemand, gewoon een hele stad vol mensen die in het wilde weg met kalashnikovs staan te sproeien ... op een gegeven moment raak je wel wat jaquote:Op dinsdag 18 november 2008 21:53 schreef Asgard het volgende:
[..]
Het waren toch ook Somaliers (getraind door Al qaeda ofzo?) die de Amerikanen hadden gepwnd in de jaren 90. Oké, dat waren misschien geen speciaal getrainde soldaten (of wel?), maar volgens mij is zulke gasten onderschatten een grote fout.
de piraten zullen wel genoeg gedreigd hebben. andere vraag, hoe pak je ze terug? ik denk vrij vlak voor de kust, met helicopters.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:15 schreef sp3c het volgende:
ik weet niet hoe ontvlambaar dat is maar het lijkt me geen prettig idee om vuurgevechten te leveren met genoeg olie om je heen om 2 miljoen vaten te vullen ... een torpedo zal ook wel een flinke klap opleveren
dan zijn er nog de opvarenden van dat schip
Dat klopt, maar er zijn toch speciale teams die dat soort gijzelingssituaties aankunnen. Misschien gaan ze die nog inzetten.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:15 schreef sp3c het volgende:
ik weet niet hoe ontvlambaar dat is maar het lijkt me geen prettig idee om vuurgevechten te leveren met genoeg olie om je heen om 2 miljoen vaten te vullen ... een torpedo zal ook wel een flinke klap opleveren
dan zijn er nog de opvarenden van dat schip
Yep, gewoon ¤100 miljoen (+?) de lucht in knallen, gegijzelden vermoorden en een mega natuurramp veroorzaken..quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:20 schreef YuckFou het volgende:
Waarom knallen ze dat schip niet naar de maan met een torpedo ofzo?
De Saoudi's hebben geld genoeg en je zend gelijk een duidelijk signaal naar die zgn. piraten *fuck off*
Grappig, want piraten leven juist in extreme rijkdom. Dure auto, merkkleding, maar vooral de vrouwen die hiervoor vallen.quote:Op maandag 28 april 2008 22:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tja, armoede Vs extreme rijkdom die onder je neus voorbij glijdt...
't zou nog mooie beelden kunnen opleverenquote:Op dinsdag 18 november 2008 23:00 schreef sp3c het volgende:
allicht
dit schip is alleen niet het meest ideale punt om daarmee te starten
idd kunnen die jongens van de seals ook nog eens wat leuke oefeningen doen...quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:55 schreef Captain_Chaos het volgende:
Volgens mij wordt het tijd voor een ondubbelzinnig signaal naar piraten.
'
Tring....
Wie is daar?
Het is de kikvorsman!
Kom maar boven!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Fuck, je hebt gelijk. Niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik denk dat een schip van dat formaat simpelweg niet eens door het Suez-kanaal kan. En om dan toch naar de VS te kunnen moet je dan om Afrika heen varen (Kaap de Goede Hoop).
[ afbeelding ]
Het is inderdaad een wat volgevreten object om van wal te steken met zo een aktie.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:00 schreef sp3c het volgende:
allicht
dit schip is alleen niet het meest ideale punt om daarmee te starten
Mwah, piratenmietjes zijn geen partij voor Navy SEALs.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:08 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
idd kunnen die jongens van de seals ook nog eens wat leuke oefeningen doen...
Dat lijkt me geen opdracht die snel aan te pakken is, en dat is dan nog grotendeels onze eigen Westerse schuld.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wellicht tijd om Somalie zelf even aan te pakken, als thuisbasis van deze terroristen. Of zou dat het doel zijn, hopen dat het Westen daar de zooi op orde komt brengen?
Dat niet alleen. De Verenigde Staten heeft in 2006 een coalitie van warlords en het Ethiopische leger gesteund die aanvallen op de tot dan toe heersende macht van de Unie van Islamitische Rechtbanken (UIR) uitvoerde, waardoor deze genoodzaakt was zich terug te trekken. De UIR had daarvoor een periode voor relatieve orde en rust gezorgd, maar dat is door het Amerikaanse optreden verandert in een guerrillaoorlog van de Al-Shabaab en totale wetteloosheid.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:27 schreef Masanga het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen opdracht die snel aan te pakken is, en dat is dan nog grotendeels onze eigen Westerse schuld.![]()
Ten tijde van de koude oorlog zijn immens veel wapens in Somalië geraakt (zowel uit Rusland en USA), en sindsdien is het land overbewapend (en zijn bovendien voldoende nieuwe wapens het land binnengekomen). Begin de jaren 90, na de dictatuur van Barre, hebben oa de Belgen en Amerikanen daar gezeten, maar hebben nagelaten een doorgedreven ontwapening door te voeren.
Bron: http://www.nu.nl/news/184(...)van_vrachtschip.htmlquote:Piraten doen afstand van vrachtschip
NAIROBI - Somalische kapers hebben woensdag afstand gedaan van een vrachtschip dat vaart onder de vlag van Hongkong. Het schip Great Creation, met aan boord 25 bemanningsleden, was half september buitgemaakt door de piraten. Het is onduidelijk of er losgeld is betaald.
Dat maakte Andrew Mwangura van het in Kenia gevestigde Oost-Afrikaanse Zeelieden Hulpprogramma bekend. Deze organisatie houdt de scheepsbewegingen en de activiteiten van kapers in de regio in de gaten.
quote:MOGADISHU, Somalia — The Somali pirates who hijacked a Saudi supertanker carrying $100 million in crude oil demanded a ransom from the ship's owners, a man believed to be one of the masterminds behind the attack said on al-Jazeera television Wednesday.
"Negotiators are located on board the ship and on land. Once they have agreed on the ransom, it will be taken in cash to the oil tanker," said the man identified as Farah Abd Jameh, who did not indicate the amount to be paid.
"We assure the safety of the ship that carries the ransom. We will mechanically count the money and we have machines that can detect fake money," the man said on an audio tape produced by the Dubai-based television network.
The message came as two more ships were seized by Somali pirates in the past 24 hours: a Greek bulk carrier and a Thai fishing boat, despite a large international naval presence in the waters off their lawless country. An Iranian cargo ship was also hijacked earlier in the week.
Meanwhile, a major Norwegian shipping group ordered its tankers to sail around Africa rather than use the Suez Canal because of the hijack risk.
The U.S. and other naval forces decided against intervening in the seizure of the supertanker, which was carrying $100 million in crude. The pirates captured an Iranian cargo ship Tuesday — the eighth ship seized in 12 days.
Odfjell SE said it made the decision to divert its ships after pirates seized the Saudi Arabian supertanker MV Sirius Star Saturday hundreds of miles off the coast of Kenya, the most brazen attack yet by Somalian pirates.
"We will no longer expose our crew to the risk of being hijacked and held for ransom by pirates in the Gulf of Aden," said Terje Storeng, Odfjell's president and chief executive. "Unless we are explicitly committed by existing contracts to sail through this area, as from today we will reroute our ships around Cape of Good Hope."
Noel Choong of the International Maritime Bureau said the Thai boat was seized in the Gulf of Aden on Tuesday as it traveled toward the Mideast.
The vessel was captured the same day that pirates hijacked an Iranian bulk cargo carrier with 25 crew members. Saturday's attack on the Saudi supertanker was the most brazen attack in the region yet.
The Gulf of Aden, off Somalia, connects to the Red Sea, which in turn is linked to the Mediterranean by the Suez Canal. The route is thousands of miles and many days shorter than going around the Cape of Good Hope off the southern tip of Africa.
"This will incur significant extra cost, but we expect our customers' support and contribution," said Storeng.
"Odfjell is frustrated by the fact that governments and authorities in general seem to take a limited interest in this very serious problem," he added, describing the seizures as "ruthless, high-level organized crime."
Pirates have seized dozens of ships off Somalia's coast in the last year, generally releasing them after ransoms were paid. NATO has three warships in the Gulf of Aden and the U.S. Navy's 5th Fleet has ships in the region. But the MV Sirius Star was seized far from where they patrol.
While Somali pirates have seized 36 ships over the past year, among them a Ukrainian ship loaded with arms that is still being held, never had they seized a vessel as large as the Sirius Star and so far out to sea. The tanker was more than 450 nautical miles southeast of Mombasa, Kenya, an area far south of the zone where warships have increased their patrols.
Saudi Foreign Minister Prince Saud al-Faisal called the hijacking "an outrageous act" and said "piracy, like terrorism, is a disease which is against everybody, and everybody must address it together." Bron
Het ontzetten van de gegijzelde bemanning lijkt me ook voor goed getrainde eenheden knap lastig. Een (deel van een) schip is vrij gemakkelijk te verdedigenquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:55 schreef Captain_Chaos het volgende:
Volgens mij wordt het tijd voor een ondubbelzinnig signaal naar piraten.
'
Tring....
Wie is daar?
Het is de kikvorsman!
Kom maar boven!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik gok dat die in zee gedumpt gaan wordenquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:26 schreef sp3c het volgende:
Frankrijk betaalden onlangs het losgeld en ging het daarna ophalen met commando's en helikopters
alleen moeten de kapers nu van de rechters waarschijnlijk vrijgelaten (en evt asiel krijgen!) omdat ze illegaal in Somalie zijn opgepakt
maar goed, ik denk dat het schip net zolang omsingeld/geschaduwd gaat worden door marineschepen tot de kapers er mee ophouden net als met dat schip vol tanks ... het is nu te high profile om te betalen en het schip enteren lijkt mij te riskant en tot ze gevangenen gaan executeren lijkt het me ook gewoon niet nodig
aan de andere kant heeft de VN net wel een resulotie afgegeven om piraten in die regio hard aan te pakken dus wie weet!
lol!!!quote:India 'sinks Somali pirate ship'
The Indian navy is now patrolling off the Somali coast
An Indian navy warship has destroyed a suspected Somali pirate vessel after it came under attack in the Gulf of Aden.
The INS Tabar sunk the pirate "mother ship" after it failed to stop for investigation and opened fire instead, an Indian navy statement said.
There has been a surge in piracy incidents off the coast of Somalia.
The latest incident came days after the Saudi-owned Sirius Star supertanker and its 25 crew were seized by pirates and anchored point off the Somali coast.
Vela International, operators of the Sirius Star, told the BBC no demands had yet been received from the pirates. The company also said all the crew were safe.
The biggest tanker ever hijacked, Sirius Star is carrying a cargo of two million barrels - a quarter of Saudi Arabia's daily output - worth more than $100m (£67m).
Analysts say the pattern of other hijackings suggests a ransom request is likely to follow. Given the value of the tanker and its cargo, that request is likely to be large one, analysts suggest.
Explosions
India is among several countries already patrolling the Gulf of Aden, one of the world's busiest shipping lanes which connects the Red Sea and the Indian Ocean.
Fire broke out on the vessel and explosions were heard, possibly due to exploding ammunition that was stored in the vessel
Indian naval statement
The Indian navy said the Tabar spotted the pirate vessel while patrolling 285 nautical miles (528km) south-west of Salalah in Oman on Tuesday evening.
The navy said the pirates on board were armed with guns and rocket propelled grenade launchers.
When it demanded the vessel stop for investigation, the pirate ship responded by threatening to "blow up the naval warship if it closed on her", the statement said.
Pirates then fired on the Tabar, and the Indians say they retaliated and that there was an explosion on the pirate vessel, which sank.
"Fire broke out on the vessel and explosions were heard, possibly due to exploding ammunition that was stored in the vessel," the Indian navy said.
Some of the pirates tried to escape on two speedboats. The Indian sailors gave chase but one boat was later found abandoned, while a second boat escaped.
The Tabar has been patrolling the Gulf of Aden since 23 October, and has escorted 35 ships safely through the "pirate-infested waters", the statement said.
Last week, helicopter-borne Indian marine commandos stopped pirates from boarding and hijacking an Indian merchant vessel.
Ransoms
On Tuesday, a cargo ship and a fishing vessel became the latest to join more than 90 vessels attacked by the pirates this year.
The first vessel, a 25-crew cargo vessel transporting wheat to Iran, was attacked in the Gulf of Aden, while contact was lost with the crew of 12 on the fishing boat.
Piracy off the coast of East Africa and the Gulf of Aden - an area of more than 1m sq miles (2.6m sq km) - is estimated to have cost up to $30m in ransoms this year, a UK think tank has said.
The hijackings account for one-third of all global piracy incidents this year and the situation is getting out of control, according to the International Maritime Board.
The pirates who seized the Sirius Star are a sophisticated group with contacts in Dubai and neighbouring countries, says the BBC Somali Service's Yusuf Garaad.
Much of their ransom money from previous hijackings has been used to buy new boats and weapons as well as develop a network across the Horn of Africa, he adds.
Somalia has not had a functioning national government since 1991 and has suffered continuing civil strife.
Shipping companies are now weighing up the risks of using the short-cut route to Europe via the Suez canal.
However, travelling around South Africa's Cape of Good Hope would add several weeks to average journey times and substantially increase the cost of goods for consumers.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7736885.stm
Natuurlijk wordt er betaald. Elke dag dat een schip stilligt kost tienduizenden tot honderdenduizenden dollars.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is natuurlijjk ook te danken aan de eerdere betalingen van losgeld! Die piraten hebben door dat het systeem werkt!
Oorlog in Afrika is altijd de schuld van het Westen. Sterker nog oorlog is altijd de schuld van het Westen, zonder het Westen geen oorlog.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:27 schreef Masanga het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen opdracht die snel aan te pakken is, en dat is dan nog grotendeels onze eigen Westerse schuld.![]()
Ten tijde van de koude oorlog zijn immens veel wapens in Somalië geraakt (zowel uit Rusland en USA), en sindsdien is het land overbewapend (en zijn bovendien voldoende nieuwe wapens het land binnengekomen). Begin de jaren 90, na de dictatuur van Barre, hebben oa de Belgen en Amerikanen daar gezeten, maar hebben nagelaten een doorgedreven ontwapening door te voeren.
Eerste post en meteen al een raar praatje.quote:Op woensdag 19 november 2008 18:49 schreef mr21 het volgende:
respect voor de moslimbroeders.Acherlijke westerlingen moeten gewoon betalen en niemand die hier iets aan kan doen
Tuurlijk! We zetten ze ook aan om massamoord te plegen en om piraatje te spelen...quote:Op woensdag 19 november 2008 18:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Oorlog in Afrika is altijd de schuld van het Westen. Sterker nog oorlog is altijd de schuld van het Westen, zonder het Westen geen oorlog.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:27 schreef Masanga het volgende:
Subversive, hoe denk je dat het gewone volk zal reageren op de strijd tegen de piraterij? Van hieruit krijg ik het gevoel dat met de miljoenen losgeld die de piraten al kregen en de fanatieke bevolking er wel aardig verzet zal komen uit Somalië.
quote:Mining firm tied to Somali oil pirates
19 Nov 19, 2008 - 8:04:11 AM
AN AUSTRALIAN mining company has paid millions of dollars in controversial fees to Somali rebels responsible for a surge in international piracy, including the hijacking this week of an oil supertanker.
Since 2005, oil explorer Range Resources has paid the disputed government of the Puntland State of Somalia more than $US6 million ($A9.3 million) for resource rights to the region.
Puntland's ruling clans are suspected of controlling piracy off the coast of Somalia — including the pirates who this week seized control of a Saudi-owned oil tanker, the Sirius Star, which is carrying a cargo of oil worth at least $US100 million.
The pirates last night confirmed to the television network al-Jazeera that they were demanding a ransom for the tanker, but did not specify an amount.
After signing a heads of agreement with Puntland's government in October 2005, Range Resources paid $US1.5 million up front, 17 monthly payments of $US200,000 and an additional one-off $US1 million. The payments ceased last year.
Range Resources has since made several "charitable donations" to Puntland's government, including a $US250,000 payment for an airport redevelopment last year. Range Resources directors Mike Povey and Peter Landau flew to Puntland to hand over that cheque.
In return, Range Resources holds the rights to all mineral and hydrocarbon exploration for Puntland, an area covering more than 212,000 square kilometres.
To date no oil has been recovered in Puntland by Range Resources or its mysterious joint-venture partner, Consort Private, which is registered in the Maldives.
In 2005, Somalia's Transitional Federal Government raised concerns with the Australian Stock Exchange over Range Resources' ability to secure the exclusive mineral and oil rights to a large slice of the country. In a letter to the ASX, then prime minister Ali Mohammed Gedi offered to co-operate with "any investigation" into the company's explorations claims.
His letter stated that the deal with the regional Puntland government was not valid because only his transitional government had the power to negotiate the sale of mineral and oil rights.
In the vague heads of agreement document released by Range Resources to the ASX and shareholders in October 2005, it is unclear who the actual beneficiary of the money for the oil and mining rights is.
Former Range Resources managing director Mike Povey, who quit the company last month, has since confirmed to The Age that the money was paid directly to Puntland's disputed government.
"Yes, it was paid to them," Mr Povey told The Age. "I do not know what the money was ultimately used for. I assume it was used for infrastructure projects, for running the country. It's a very poor part of the world and the money was much-needed."
Mr Povey denied that the money was effectively a kick-back to a corrupt regime, and one that is not recognised by rival provinces of Somalia. He also said he had no evidence that the money had been diverted to fund piracy or to buy weapons. "I know nothing about that at all," Mr Povey said.
Range's deal was struck with Puntland's minister of finance, Mohammed Ali Yusuf. His name appears on documents lodged by Range with the ASX.
Mr Yusuf's budget statement for Puntland for 2005-06 shows that money from Range Resources contributed to his department's budget, which was used to buy weapons for the "pacification of neighbouring non-Puntland territories".
In detailing his department's $US11.3 million of annual expenditure that year, Mr Yusuf stated: "Huge amounts of money had been spent on security … huge amounts had been spent on politics as well, especially on pacification of neighbouring non-Puntland territories like Southern Mudug and disputed territories of Sol and Sanag."
Online newspaper The Somaliland Times has also reported that funds from Range Resources have been used to buy weapons in the region. Range Resources disputes that report.
Piracy is the prime industry of Puntland, earning an estimated $US35 million this year in ransom payments.
Two Victorian policemen also have links with Range Resources and its operations in Puntland. In 2006, former Victoria Police sergeant Joe Obeid performed a security assessment for Range Resources in Puntland. That report declared that Puntland was safe for Range to pursue its business interests.
In 1998, Mr Obeid, who was stationed at Brunswick, was dismissed after being found guilty of five of seven disciplinary charges against him.
A police spokesman at the time said the charges included conduct likely to diminish public confidence in the force and conducting a business without the Chief Commissioner's permission.
Last year serving Victoria Police officer Tony Langdon performed a security assessment of Puntland for Range. Mr Langdon is the subject of an Ethical Standards Department investigation into allegations he threatened two private detectives. He denies the allegations.
Source:The Age
Steeds meer landen gaan nu schepen sturen lijkt het wel.quote:Rusland gaat meer marineschepen inzetten tegen piraterij in de wateren bij Somalië.
Dat heeft de Russische commandant van de marine, admiraal Vladimir Vysotski, donderdag gezegd, aldus het Russische persbureau Ria Novosti.
,,Dit is nodig door ontwikkelingen in de omgeving van de Hoorn van Afrika en de Golf van Aden, waar Somalische piraten hun activiteiten sterk hebben uitgebreid'', stelde Vysotski. Hij zei niet hoeveel extra schepen Rusland wil inzetten. In september stuurde de Russische marine een eerste fregat naar de Somalische wateren voor het bestrijden van piraterij. (Bron)
quote:Piraten eisen 20 miljoen euro voor supertanker
Somalische piraten eisen een losgeld van 25 miljoen dollar (bijna 20 miljoen euro) voor de gekaapte supertanker Sirius Star. Dat heeft Mohamed Said, een van de piraten, donderdag gezegd.
Said zei dat de Saudische eigenaren tien dagen hebben om met het geld over de brug te komen. Als ze dat niet doen, kan dat rampzalige gevolgen hebben, aldus Said.
Met de Sirius Star haalden Somalische kapers deze week hun grootste buit ooit binnen met ruim twee miljoen vaten olie aan boord. Dat is ruim een kwart van de dagelijkse Saudische olieproductie.
Ik denk dat je met een vlootje naar de belngrijkste verzamelpunten van die piraten moet gaan en die paar uitvals havens gewoon aan gruzelementen moet schieten. Dan los je het probleem snel opquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de piraten zullen wel genoeg gedreigd hebben. andere vraag, hoe pak je ze terug? ik denk vrij vlak voor de kust, met helicopters.
De oplossing is om de Somaliërs meer bescherming te bieden mbt hun visserij. Probleem is dat de vissers daar vissen met klein materiaal en de rest van de wereld er met gigantische coasters de boel leegtrekt. De vissers hebben daardoor last van gereduceerde inkomsten en vervuiling door ontwikkelde landen. Het hele probleem is dat het voor een Somalische visser lucratiever is om de piraterij in te gaan ...quote:Op woensdag 19 november 2008 02:19 schreef Caesu het volgende:
oplossing is om weer met konvooien te gaan werken.
ieder schip dat niet mee wil met een konvooi moet niet op beveiliging rekenen.
maar al die rederijen uit de verschillende landen wilden niet samenwerken.
nu leren ze het op deze manier weer.
Black Hawk Down voor de kust?quote:Op donderdag 20 november 2008 11:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik denk dat je met een vlootje naar de belngrijkste verzamelpunten van die piraten moet gaan en die paar uitvals havens gewoon aan gruzelementen moet schieten. Dan los je het probleem snel op
Ze hebben - anders dan gezegd wordt - geen vaste uitvalsbases. Ze rommelen maar wat aan en van een afstand zie je niet of het onschuldige visser is of een potentiele piraat. Verder is de kust van Somalië dusdanig uitgestrekt dat je dit niet even uitkamt.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik denk dat je met een vlootje naar de belngrijkste verzamelpunten van die piraten moet gaan en die paar uitvals havens gewoon aan gruzelementen moet schieten. Dan los je het probleem snel op
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |