abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 april 2008 @ 18:53:35 #1
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58343725
Ok, ik heb een vraag aan de mensen die nog al eens Dhr. Randi van stal halen als degene die aangetoond zou hebben dat mensen die beweren over paranormale gaven te beschikken of anderszins iets bovennatuurlijks kunnen de boel lopen te flessen.

Ik zie in diverse topics bijvoorbeeld aangehaald worden dat, ik noem maar iemand, Char lekker zit te wonen van die betoeperij. Dat Derek, Robbert vd Broeke, Char en co mediageil zijn, dat ze graag op tv willen en dat het allemaal een trucje is. Dat ze hun frauduleuze praktijken nog uitmelken ook met boekjes, cd's, en wat dies meer zij.

Waarom zie ik dan Dhr. Randi ook regelmatig op tv verschijnen, schrijft James ook allerlei boekwerkjes vol, heeft hij blijkbaar geld zat om een miljoen uit te kunnen loven, en wordt hij dan wel geloofd?
Is dat dan een kwestie van "de schoorsteen moet toch roken"?
Speelt het feit dat hij een geweldige goochelaar en illusionist schijnt te zijn nog enige rol?
Is het ooit bij mensen op gekomen dat ook hij de zaak kan belazeren? Iets als "de grootste truc van de eeuw"?

Het is maar een ideetje hoor

Concreet: waarom gelooft iedereen James Randi?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_58343808
Het is geen kwestie van geloven, Randi bewijst dat dergelijke figuren hun trucjes niet onder gecontroleerde omstandigheden kunnen reproduceren. En het moet voor ieder echt paranormaal begaafd figuur toch een eitje zijn om dat miljoen op te strijken ?
  zondag 27 april 2008 @ 19:07:35 #3
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58343981
quote:
Op zondag 27 april 2008 18:57 schreef gelly het volgende:
Het is geen kwestie van geloven, Randi bewijst dat dergelijke figuren hun trucjes niet onder gecontroleerde omstandigheden kunnen reproduceren. En het moet voor ieder echt paranormaal begaafd figuur toch een eitje zijn om dat miljoen op te strijken ?
Hoe bewijst Randi dat dan?\
Is het ook bewezen dat Randi geen trucje doet?
pi_58344050
quote:
Op zondag 27 april 2008 19:07 schreef maedel het volgende:

[..]

Uh, heb je wel eens een aflevering gezien ? Hij bewijst dat b.v door auralezers in een experiment te betrekken, of zogenaamde mediums objecten uit te laten zoeken. Dan komt er keer op keer uit dat deze zogenoemde paranormaal-begaafde figuren het niet beter doen dan b.v. door een aap willekeurig te laten kiezen.

Randi hoeft ook niks te bewijzen, hij hoeft enkel te ontkrachten.
pi_58344076
Dit is b.v. wel een leuk voorbeeld ...

zondag 27 april 2008 @ 19:14:46 #6
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58344136
Dat is toch niks paranormaals???
pi_58344217
quote:
Op zondag 27 april 2008 19:14 schreef maedel het volgende:
Dat is toch niks paranormaals???
Uh ? Die knakker beweert over speciale krachten te bezitten. Misschien moet je eerst eens opzoeken wat paranormaal betekent.
  zondag 27 april 2008 @ 19:21:05 #8
158452 IQM
I am the one
pi_58344269
TS, het zou je sieren als je je eerst (door middel van Google, bijvoorbeeld) zou inlezen, alvorens je hier komt praten over 'het geloven in Randi'. Wat gelly zegt, het is geen kwestie van geloven, het is gewoon keihard bewijs waar Randi telkens mee aankomt.

Randi maakt een deal met zo'n 'paranormaal begaafde' over omstandigheden, de definitie van 'geslaagd', etc. en als beiden het ermee eens zijn (dus de 'paranormaal begaafde' ook(!)), dan begint zo'n experiment. En tot nu toe is nog niemand erin geslaagd om dat beloofde miljoen van Randi op te strijken.

http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43 (Zie hier voorbeelden van gemaakte en nog te maken deals tussen Randi en een 'paranormaal begaafde')
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
  zondag 27 april 2008 @ 19:21:33 #9
158452 IQM
I am the one
pi_58344280
TS weet niet waar ze over praat.
Scio Melius
Gelul.
  zondag 27 april 2008 @ 19:27:17 #10
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58344391
Ja, ik zie een mislukte goochelaar die over de rug van heel veel mensen beroemd wil worden.
En er zijn weet ik hoeveel mensen die daar in lijken te trappen.
pi_58344503
Goed, het was misschien ook een verkeerde gedachte van mij dat mensen in TRU op rationele gronden zouden discusieren. Succes verder.
  zondag 27 april 2008 @ 19:32:48 #12
158452 IQM
I am the one
pi_58344510
quote:
Op zondag 27 april 2008 19:27 schreef maedel het volgende:
Ja, ik zie een mislukte goochelaar die over de rug van heel veel mensen beroemd wil worden.
En er zijn weet ik hoeveel mensen die daar in lijken te trappen.
Alsof Randi het nodig heeft om beroemd te worden. Die knakker is al in de tachtig en was al beroemd toen Char nog geboren moest worden.

En wáár in trappen? Er zijn juist mensen die in Chars en Robbert van den Broekes trappen. Dat vind ik dan weer net wat erger.

Hell, zelfs iemand als Derren Brown spuugt op dat soort lui. Derren Brown doet óók toffe dingen, maar hij durft tenminste toe te geven dat het maar (psychologische) trucjes zijn.
Scio Melius
Gelul.
  maandag 28 april 2008 @ 09:42:49 #13
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_58353750
Gelukkig gaat hij dit jaar stoppen , hoe bestaat het dat je iets 40 jaar onderzoekt en dan met niks op de proppen kan komen terwijl er miljoenen mensen over de wereld wel een keer iets paranormaals hebben ervaren , zijn meest geslaagde illusie ooit wat hij nu doet , lekker geld verdiend over de ruggen van goedgelovige mensen alleen vind ik dat niet zielig want die mensen die heilig in hem geloven doen dat helemaal ZELF .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_58358644
quote:
Op zondag 27 april 2008 18:53 schreef maedel het volgende:
Waarom zie ik dan Dhr. Randi ook regelmatig op tv verschijnen, schrijft James ook allerlei boekwerkjes vol, heeft hij blijkbaar geld zat om een miljoen uit te kunnen loven, en wordt hij dan wel geloofd?
Omdat hij observeert hoe mensen die claimen iets bovennatuurlijks te kunnen de boel oplichten. En dat vinden wij als mens interessant om te zien.
quote:
Is dat dan een kwestie van "de schoorsteen moet toch roken"?
Speelt het feit dat hij een geweldige goochelaar en illusionist schijnt te zijn nog enige rol?
Is het ooit bij mensen op gekomen dat ook hij de zaak kan belazeren? Iets als "de grootste truc van de eeuw"?
Mensen bepalen zelf de omstandigheden waarin ze getest worden. Deze moeten enkel acceptabel zijn. Een wichelroede loper mag bijvoorbeeld niet water vinden op zijn eigen land. Een paragnost die met geesten kan communiceren door middel van het praten met familieleden van de overledene mag bijvoorbeeld niet de klassieke "cold reading" technieken gebruiken. "Was it an A? Maybe an M? What about a Q?"

Daarbij, Randi zelf test de claims bijna nooit zelf. Dat doen onafhankelijke mensen door de hele wereld.
quote:
Het is maar een ideetje hoor

Concreet: waarom gelooft iedereen James Randi?
Omdat hij bewijs levert. Tastbaar bewijs. Hij legt uit hoe trucjes van de oplichters werken en waarom mensen daar in trappen.
quote:
Op zondag 27 april 2008 19:07 schreef maedel het volgende:

[..]

Ja. Onafhankelijke mensen testen de mensen die claimen iets bovennatuurlijks te kunnen. Randi is daar zelf bijna nooit bij aanwezig, en kans dus geen invloed uitoefenen op de resultaten van een test.

En toch vallen alle mensen door de mand.
quote:
Op maandag 28 april 2008 09:42 schreef Summers het volgende:
Gelukkig gaat hij dit jaar stoppen , hoe bestaat het dat je iets 40 jaar onderzoekt en dan met niks op de proppen kan komen terwijl er miljoenen mensen over de wereld wel een keer iets paranormaals hebben ervaren
Zomaar een ideetje: misschien omdat er niks paranormaal bestaat?

Niet alleen Randi, maar alle tests die ooit zijn uitgevoerd bewijzen dat het paranormale onzin is.
quote:
zijn meest geslaagde illusie ooit wat hij nu doet , lekker geld verdiend over de ruggen van goedgelovige mensen alleen vind ik dat niet zielig want die mensen die heilig in hem geloven doen dat helemaal ZELF .
Tja. Je bent typisch zo'n persoon die een lening afsluit om bij Char met een overleden familie lid te gaan praten. Jij gelooft alles wat in jouw straatje past. Geen enkele critische blik.

Waar ben je bang voor? Erkennen dat je overleden vrienden en familieleden eigenlijk permanent dood zijn? De meeste mensen keren zich tot de kerk en gaan 1 keer per jaar daar bidden, met de kerst.

Het gekke is (helemaal niet zo gek eigenlijk, voor mij dan) dat jullie "believers" pertinent blijven geloven in paranormale zaken, maar er is nog nooit iets bewezen. Sterker nog, en dit ga je niet quoten omdat je er geen antwoord op hebt, het is altijd maar weer aangetoons dat het pure onzin is. Jammer genoeg wordt dan de testende partij aangevallen met de meest lachwekkende excuses die je maar kan verzinnen.

Jullie doen me denken aan Jamba. Denk je dat ze niet nog dieper kunnen zinken, en dan verkopen ze ineens "een scheur in je mobiel!" - of jullie equivalent: "ongelovigen stralen negatieve energie uit waardoor de geesten niet kunnen komen". Of whatever.

Point being: Randi heeft tot nu toe gelijk.

Jullie hebben niks.
  maandag 28 april 2008 @ 14:05:04 #15
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_58358806
quote:
lekker geld verdiend over de ruggen van goedgelovige mensen alleen vind ik dat niet zielig want die mensen die heilig in hem geloven doen dat helemaal ZELF .
Hij verdiende zijn geld met goochelen, dat kon hij goed. Mensen weten dat ze in de maling genomen worden. Niets om medelijden mee te hebben, zoals met de slachtoffers van Char.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_58359800
quote:
Gelukkig gaat hij dit jaar stoppen ,
Volgens mij stopt de $1 miljoen uitdaging per 2010... wel jammer, maar iemand zal het ongetwijfeld overnemen. Ik hoop dat ie nog een keer gaat toeren door Azië, vooral kloosters met boeddhistische monniken waarvan claims bestaan dat ze bijzondere dingen kunnen doen (zoals bv. loterij voorspellen, lichaamswarmte controleren).
pi_58360342
quote:
Gelukkig gaat hij dit jaar stoppen , hoe bestaat het dat je iets 40 jaar onderzoekt en dan met niks op de proppen kan komen terwijl er miljoenen mensen over de wereld wel een keer iets paranormaals hebben ervaren , zijn meest geslaagde illusie ooit wat hij nu doet , lekker geld verdiend over de ruggen van goedgelovige mensen alleen vind ik dat niet zielig want die mensen die heilig in hem geloven doen dat helemaal ZELF .
Gelukkig dat de 'paranormalen' al 100en jaren bezig zijn en nog steeds geen enkel bewijs hebben.

Randi is overgens wel met een heleboel op de proppen gekomen, maar dat past niet in jouw wereldbeeldje. Dus doe je je oogjes dicht, vingertjes in de oortjes en schreeuwen maar: 'HET BESTAAT WEL. HET BESTAAT WEL. HET BESTAAT WEL.'

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2008 15:25:28 ]
  maandag 28 april 2008 @ 17:26:55 #18
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58362528
Vertel, wat heeft Randi zoal bewezen?
pi_58370254
Hij hoeft niets te bewijzen. Hij hoeft alleen maar te ontkrachten. De rest bewijst zichzelf wel.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  maandag 28 april 2008 @ 23:28:43 #20
158452 IQM
I am the one
pi_58370435
quote:
Op maandag 28 april 2008 17:26 schreef maedel het volgende:
Vertel, wat heeft Randi zoal bewezen?
Je hebt echt een plaat voor je kop, hè.
Scio Melius