De waarheid is niet democratisch. Je 'argument' is dan ook een drogreden; argumentum ad populum.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:43 schreef jdschoone het volgende:
Er is wel een groot verschil, namelijk dat op de wereld er relatief weinig mensen rondlopen die in kabouters geloven, en een heleboel die in een God geloven. Dit is niet zomaar het geval, klaarblijkelijk zijn veel andere mensen overtuigd door dezelfde argumenten (of misschien ook andere argumenten) die mij hebben overtuigd om die leap of faith te nemen, anders dan kabouters, eenhoorns, en spaghettimonsters.
Natuurlijk kunnen feiten en argumenten je in je Godsbesef sterken, maar au fond is de religieuze overtuiging naar mijn mening eentje die irrationeel is (en dat bedoel ik niet denigrerend), omdat een godsbewijs er simpelweg niet is. Geloof jij wél, dan zit er dus ergens een ‘leap of faith’.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:43 schreef jdschoone het volgende:
Op de eerste plaats komt het geloof in God niet zomaar uit de lucht vallen en het idee wordt naar mijn mening wel degelijk ondersteunt door allerlei feiten en argumenten. Hierover verschillen wij dus klaarblijkelijk van mening, maar in mijn geval leiden deze feiten en argumenten mij tot het geloof (of de leap of faith) dat er een God bestaat.
Ik denk dat je minder medestanders hebt dan je zelf denkt. Een groot aantal mensen gelooft in een God. Echter, alle variaties meenemende gelooft telkens maar een beperkt aantal mensen in een bepaald godsbeeld. Ze hebben stuk voor stuk de religieuze ervaring – een beleving die ik ook niet ontken – maar de verklaring voor deze beleving loopt uiteen. De een zegt Allah, de ander zegt God, de derde zegt Zeus. Bij de God-zeggers hebben we ook weer een veelheid aan stromen. Wel drie-eenheid, niet drie-eenheid, wat niet al. God is al een verklaring van een feit. Zoals de vallende appel het feit is, en de zwaartekrachttheorie de verklaring, is het ‘religieuze gevoel’ of ‘godsbesef‘ ook het feit.quote:Nu is het de vraag wat exact jou positie is. Zeg je dat het onmogelijk is, of dat jij niet gelooft dat er een God bestaat, oftewel je zegt dat de propositie “God bestaat” niet waar is, dan is dit een sterk atheïstische positie die absoluut een geloof is. Je vergelijkt het zelf met het al dan niet geloven in kabouters. Ik heb er absoluut geen problemen mee dat je dit ook als een ‘geloof’ bestempelt. Er is wel een groot verschil, namelijk dat op de wereld er relatief weinig mensen rondlopen die in kabouters geloven, en een heleboel die in een God geloven. Dit is niet zomaar het geval, klaarblijkelijk zijn veel andere mensen overtuigd door dezelfde argumenten (of misschien ook andere argumenten) die mij hebben overtuigd om die leap of faith te nemen, anders dan kabouters, eenhoorns, en spaghettimonsters.
Gegeven dus de religieuze ervaring, moet er een verklaring bijgezocht worden – zo je wilt. Ik zie die verklaring niet in het aannemen dat God bestaat. Dat op zich beschouwd is een positieve bewering, die stelt dat er iets is waarvoor geen directe, herhaalbare, en onafhankelijk verifieerbaar en toetsbare methoden bestaan.quote:Dat jij deze leap of faith, aan de hand van deze argumenten, niet maakt, dat is zeer goed mogelijk. Maak jij echter ook niet de leap of faith naar de andere kant van het spectrum, de flatout denial van het bestaan van een God, dan zeg je dus dat het mogelijk zou zijn dat er een God bestaat, maar dat jij nog niet kan beslissen of dit wel of niet zo is, en ben je dus een agnost.
Dit is sofisterij van de bovenste plank. De frase you can’t proof a negative lijkt me evident. Maar, dit is bewijslast verschuiven, simpel. Als ik zeg: "Jij hebt volgens mij een koekje gejat en verstopt.” en jij ontkent dat, en ik antwoord: ‘Nu, laat maar zien op alle plekken dat er geen koekje ligt, want jij draagt de bewijslast!’ dan is dat heel gemakkelijk. Jij stelt, ‘er is een God’, ik ontken dat (ik heb er nooit bewijs voor gezien), en nu roep jij: ‘Laat maar zien dan, dat hij nergens is.’ Kom nou.quote:Filosofen weten al heel lang dat het simpeler is om te bewijzen dat iets bestaat, dan om te bewijzen dat iets niet bestaat. Om het bestaan van een roze eenhoorn aan te tonen, hoef je alleen 1 roze eenhoorn te vinden, terwijl voor het niet-bestaan van een roze eenhoorn (behalve als het een logisch onmogelijk schepsel is) je het hele universum zou moeten onderzoeken om tot de conclusie te komen dat iets zeker niet bestaat. Dat wil zeggen dat je überhaupt meer bewijslast draagt als je het bestaan van iets ontkent, dan als je het bestaan van iets postuleert. Dat mag dan wel niet-intuïtief zijn, en ik zie ook veel mensen op dit forum zich precies tegen dit aspect ageren, maar logisch en wetenschappelijk gezien is dit waar.
Nochmaals, ik geloof niet in God, als iemand aankomt met zijn definitie van God, dan zal ik daar naar alle waarschijnlijkheid op antwoorden (tot nu toe in ieder geval altijd): komt u maar met het bewijs. Bij het uitblijven van het bewijs concludeer ik dat het derhalve een loze bewering zal zijn geweest. Daar is voor mij geen ‘leap of faith’ voor nodig.quote:Of je maakt een leap of faith en gelooft wel of niet in God, of je maakt geen leap of faith en bent een agnost. Maar een atheist is die persoon die als een van zijn stelsels van waarheden heeft, de stelling dat God niet bestaat, en deze stelling kan de atheist alleen geloven, al kan het natuurlijk wel een betrouwbaar geloof zijn, het blijft nog steeds een geloof.
Logica?quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:59 schreef Antaresje het volgende:
Kortom, god bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is. Dat heeft niets met geloof te maken, maar met logica.
Pardon, maar dit is de boel echt omdraaien. Het gaat er niet om wát er gepostuleerd wordt, het gaat erom wie het doet. Als jij een stelling neerlegt, ben jij verantwoordelijk voor het bewijs ervan.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:43 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Filosofen weten al heel lang dat het simpeler is om te bewijzen dat iets bestaat, dan om te bewijzen dat iets niet bestaat. Om het bestaan van een roze eenhoorn aan te tonen, hoef je alleen 1 roze eenhoorn te vinden, terwijl voor het niet-bestaan van een roze eenhoorn (behalve als het een logisch onmogelijk schepsel is) je het hele universum zou moeten onderzoeken om tot de conclusie te komen dat iets zeker niet bestaat. Dat wil zeggen dat je überhaupt meer bewijslast draagt als je het bestaan van iets ontkent, dan als je het bestaan van iets postuleert. Dat mag dan wel niet-intuïtief zijn, en ik zie ook veel mensen op dit forum zich precies tegen dit aspect ageren, maar logisch en wetenschappelijk gezien is dit waar.
De conclusie van dit topic! Zomaar. Hup.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar 'geloof' kan wel godsdienst betekenen. En als je zegt 'atheïsme is een geloof', dan laat je ook die definitie doorklinken, terwijl je uiteindelijk bedoelt: "atheïsme is uiteindelijk ook gestoeld op onbewijsbare aannames, net zoals het geloof dat je als je uit bed stapt niet tegen het plafond knalt dat.".
Mensen die daar het niet het verschil tussen kunnen bevatten moeten misschien iets minder postmoderne filosofen lezen.
Waar lees je dat? Hij heeft het over gelovigen die atheisme als "gewoon weer een ander geloof" willen afdoen. Hij noemt niet het woord religie. Hij heeft het juist over het misverstand dat gelovigen denken (hopen) dat een skeptische houding gelijk staat aan een geloof.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:10 schreef Deliah het volgende:
[..]
[..]
Ik weet natuurlijk niet wat hij precies bedoelt met zijn woorden, maar het lijkt er op dat hij denkt dat geloof hetzelfde is als godsdienst/ religie.
Een wijs man merkte ooit eens op dat het tegengestelde eerder het geval is.quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:12 schreef GBA het volgende:
[..]
De waarheid is niet democratisch. Je 'argument' is dan ook een drogreden; argumentum ad populum.
quote:The fact that an opinion has been widely held is no evidence whatever that it is not utterly absurd; indeed in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more likely to be foolish than sensible.
Naast het categorisch fout willen begrijpen van iemands replies wil ik er ook nog even wijzen op het populaire misverstand dat atheisme en agnostisme elkaar uitsluitende filosofische standpunten zijn.quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:20 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Logica?
Premisse: Ik ben niet overtuigd van het bestaan van God.
Conclusie: God bestaat niet
Welke logica heb je het precies over?
Zie je niet de kronkel in je redenatie? Als je niet bent overtuigd van het bestaan van God, wil dat niet zeggen dat God niet bestaat, of dat jij gelooft dat God niet bestaat. Het zegt dat jij de mogelijkheid toe laat dat God bestaat maar dat de gegevens die je op dit moment hebt dit niet ondersteunen. Dat maakt jou een agnost, niet een atheist.
Als je denkt dat jou verhaal wel logisch is, probeer het dan maar in een logische redenering a la modus ponens te zetten en te zien wat er uit komt.
Ik heb helemaal geen premisse, dat maak jij d'r van. En een nutteloze premisse, waar je helemaal niets mee kunt. Daarbij sla je een belangrijke stap over, die van het bewijs. Beter zou zijn:quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:20 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Logica?
De logica dat het zonder overtuiigend bewjis heel normaal is alles te verwerpen. Alleen met het idee van een God schijnt dat plotseling een probleem te moeten zijn. De onlogica ligt bji de gelovigen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:20 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Logica?
Welke logica heb je het precies over?
Dat jij in een God gelooft betekend nog niet dat ie bestaat. Dat anderen niet kunnen bewijzen dat er geen kabouters bestaan betekend niet dat ze wel bestaan. Atheïst of agnost: zonder bewijs heb ik geen reden om in God te geloven. Dat is geen geloof.quote:Zie je niet de kronkel in je redenatie? Als je niet bent overtuigd van het bestaan van God, wil dat niet zeggen dat God niet bestaat, of dat jij gelooft dat God niet bestaat. Het zegt dat jij de mogelijkheid toe laat dat God bestaat maar dat de gegevens die je op dit moment hebt dit niet ondersteunen. Dat maakt jou een agnost, niet een atheist.
quote:Als je denkt dat jou verhaal wel logisch is, probeer het dan maar in een logische redenering a la modus ponens te zetten en te zien wat er uit komt.
Ik denk dat jij het discours dan verkeerd interpreteert, althans je interpreteert anders dan ik. Ik zou zeggen “ik geloof dat God bestaat” en je dan laten zien waarom (argumenten etc). Jij kan dan zeggen dat je dit geloof overneemt of niet. Maar als je dit geloof niet overneemt, wil het niet direct zeggen dat je gelooft dat God niet bestaat.quote:Dit is sofisterij van de bovenste plank. De frase you can’t proof a negative lijkt me evident. Maar, dit is bewijslast verschuiven, simpel. Als ik zeg: "Jij hebt volgens mij een koekje gejat en verstopt.” en jij ontkent dat, en ik antwoord: ‘Nu, laat maar zien op alle plekken dat er geen koekje ligt, want jij draagt de bewijslast!’ dan is dat heel gemakkelijk. Jij stelt, ‘er is een God’, ik ontken dat (ik heb er nooit bewijs voor gezien), en nu roep jij: ‘Laat maar zien dan, dat hij nergens is.’ Kom nou.
ik vel geen waardeoordeel. Ik hang geen godsdienst aan. Ik lieg daar ook niet over. ik ontken niets. ik leg enkel een mechanisme bloot wat jij niet wil zien, omdat je op een ander abstractieniveau aan het beredeneren bent.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het staat je vrji het vallen te ontkennen en je gelijk te bewijzen door van een flatgebouw te springen. Daarna vergelijken we of jouw ervaringen met de gevolgen van jouw ontkenning hetzelfde zijn als mijn ervaringen met het ontkennen van God. Dan kunnen we de verschillen tussen die werkelijkheden bespreken (als je je onvermijdelijke val hebt overleefd natuurlijk)
ik ben gelovig!quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het kan zijn dat ik me vergis. Het kan ook zijn dat je liegt. Maakt niet veel uit, je argumenten worden er niet beter door.
ik zeg toch helemaal niet dat wetenschap zinloos of nutteloos is?quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:55 schreef GBA het volgende:
[..]
Je vermogen om alles dood te relativeren is behalve bewonderenswaardig ook vrij irritant. Waar je, denk ik, op doelt is de Duhem–Quine thesis. Wat je je echter zou moeten realiseren, is dat het niet het doel van de wetenschap is om een waarheid te vormen die congruent is aan de werkelijkheid. Het doel is meer om een theorie samen te stellen die helpt om een bepaald doel te bereiken. In die zin zijn er voor mij dan ook niet 2 werelden; er is geen wereld van gelovigen en wereld van de wetenschap. Er is maar 1 wereld, met maar 1 waarheid. En welke 'theorie' in deze wereld waarheid is, dat wordt bepaald door het geheel van gelovige en niet-gelovige wetenschappers. Die bij het beoordelen in hoeverre een theorie geschikt is voor een bepaald doel gebruik maakt van feiten, logica, empirische testen, etc.
Ik ben het niet eens met je redenatie dat het wel geloven in een God hetzelfde machanisme is als het niet geloven in een God. Voor argumenten kan je het topic teruglezen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 18:32 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
ik vel geen waardeoordeel. Ik hang geen godsdienst aan. Ik lieg daar ook niet over. ik ontken niets. ik leg enkel een mechanisme bloot wat jij niet wil zien, omdat je op een ander abstractieniveau aan het beredeneren bent.
anders begin je niet eens over het springen van een flatgebouw
nee dank jequote:Op vrijdag 25 april 2008 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met je redenatie dat het wel geloven in een God hetzelfde machanisme is als het niet geloven in een God. Voor argumenten kan je het topic teruglezen.
Is dit de nieuwe sam harris argument ofzo die ik je in elke topic zie propaganderen (weet niet of dit woord bestaat). Tuurlijk heb je verschillende interpretaties van God. Is toch logisch. Maar het mooie is dat iedere keer gerefereerd word naar dezelfde persoon (God). Dit versterkt alleen maar zijn bestaan. Iedereen heeft min of meer dezelfde argumenten voor zijn bestaan alleen omdat hij zich manifesteerd via zijn daden (creaties) ziet iedereen hem ook anders. Niet iedereen krijgt toch dezelfde beeld van bijvoorbeeld van Gogh als men naar zijn kunstwerken kijkt.quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:17 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat je minder medestanders hebt dan je zelf denkt. Een groot aantal mensen gelooft in een God. Echter, alle variaties meenemende gelooft telkens maar een beperkt aantal mensen in een bepaald godsbeeld. Ze hebben stuk voor stuk de religieuze ervaring – een beleving die ik ook niet ontken – maar de verklaring voor deze beleving loopt uiteen. De een zegt Allah, de ander zegt God, de derde zegt Zeus. Bij de God-zeggers hebben we ook weer een veelheid aan stromen. Wel drie-eenheid, niet drie-eenheid, wat niet al. God is al een verklaring van een feit. Zoals de vallende appel het feit is, en de zwaartekrachttheorie de verklaring, is het ‘religieuze gevoel’ of ‘godsbesef‘ ook het feit.
Het was slechts een poging om je relativistische verhaal te contextualiseren. Je had er ook inhoudelijk op kunnen reageren, dan hoefde je jezelf niet te herhalen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 18:35 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
ik zeg toch helemaal niet dat wetenschap zinloos of nutteloos is?
overigens de laatste keer dat ik mezelf herhaal
Er zijn duizenden mensen te vinden die (beweren) kabouters gezien (te) hebben. Conclusie: kabouters bestaan.?quote:Op vrijdag 25 april 2008 19:41 schreef kazakx het volgende:
1000 man kunnen zeggen hey ik heb aan de hemel vannacht geen ster gezien, dan is dat geen bewijs dat er daadwerkelijk geen sterren te zien waren in die nacht. Terwijl als 5 mensen het gezien hebben is het al genoeg om te concluderen dat er sterren te zien waren aan de hemel.
Hoezo? De meeste Joden en Christenen zullen niet stellen dat Allah dezelfde God is als de Moslims, volgens mij. Omgekeerd wel. De Joden en Moslims en de drie-eenheid verwerpende Christenen erkennen Christus en de Heilige Geest niet als een van de drie personae van God. Dan heb je nog Hindoes bijvoorbeeld, die er ook heel andere opvattingen op nahouden.quote:Op vrijdag 25 april 2008 19:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Is dit de nieuwe sam harris argument ofzo die ik je in elke topic zie propaganderen (weet niet of dit woord bestaat). Tuurlijk heb je verschillende interpretaties van God. Is toch logisch. Maar het mooie is dat iedere keer gerefereerd word naar dezelfde persoon (God). Dit versterkt alleen maar zijn bestaan. Iedereen heeft min of meer dezelfde argumenten voor zijn bestaan alleen omdat hij zich manifesteerd via zijn daden (creaties) ziet iedereen hem ook anders. Niet iedereen krijgt toch dezelfde beeld van bijvoorbeeld van Gogh als men naar zijn kunstwerken kijkt.
Als iedereen een blinddoek om heeft hier op fok! en ik zeg jongens dit is een olifant (en niemand heeft ooit een olifant gezien) en iedereen mag er aan voelen. Als ik achteraf zou vragen, jongens hoe ziet een olifant volgens jullie eruit. Dan zou je 10 verschillende soorten definiets krijgen. De een (die de slurf beet had) zal zeggen hij lijkt op een tuinslang maar dan dikker. Degene die zijn poot voelde zal zeggen hij lijkt op een boomstam maar dan wat zachter en warmer. Etc. Omdat wij God niet kunnen zien en sterker nog niet kunnen behappen (geen overzicht of besef van oneigheid) krijg je verschillende interpretaties. Alleen het feit blijft dat iedereen beweert dat die olifant bestaat. Dit is alleen maar een opeenhoping van argumenten en belevingen die zijn bestaan versterken. Terwijl je dit niet kan zeggen over atheisme: Als jij tegen monolith zegt heey mono ik heb God vandaag niet gezien. En monolith zegt heey Speialk ik heb hem ook niet gezien en die zegt weer... etc. Met negatieven bouw je geen bewijs op.
1000 man kunnen zeggen hey ik heb aan de hemel vannacht geen ster gezien, dan is dat geen bewijs dat er daadwerkelijk geen sterren te zien waren in die nacht. Terwijl als 5 mensen het gezien hebben is het al genoeg om te concluderen dat er sterren te zien waren aan de hemel.
Conclusie. Kap de volgende keer met dit non-argument.
Ik vind allereerst dat je ineens wel heel vergevend bent t.o.v. de afwijkingen binnen de monotheistische religies. Die zijn ook best radicaal. Dat ze afgeleiden zijn van elkaar is verder een gegeven. Maar de verscheidenheid aan godsbeelden die mensen hebben een argument voor het bestaan er van noemen is een zwaktebod. Hoe meer het lijkt op een persoonlijke voorkeur, hoe waarder het is? Neen! Zodra het gelovigen te heet onder de voeten wordt halen ze altijd het subjectieve er bij. Over non-argument gesproken.quote:Op vrijdag 25 april 2008 19:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Is dit de nieuwe sam harris argument ofzo die ik je in elke topic zie propaganderen (weet niet of dit woord bestaat). Tuurlijk heb je verschillende interpretaties van God. Is toch logisch. Maar het mooie is dat iedere keer gerefereerd word naar dezelfde persoon (God). Dit versterkt alleen maar zijn bestaan. Iedereen heeft min of meer dezelfde argumenten voor zijn bestaan alleen omdat hij zich manifesteerd via zijn daden (creaties) ziet iedereen hem ook anders. Niet iedereen krijgt toch dezelfde beeld van bijvoorbeeld van Gogh als men naar zijn kunstwerken kijkt.
Als iedereen een blinddoek om heeft hier op fok! en ik zeg jongens dit is een olifant (en niemand heeft ooit een olifant gezien) en iedereen mag er aan voelen. Als ik achteraf zou vragen, jongens hoe ziet een olifant volgens jullie eruit. Dan zou je 10 verschillende soorten definiets krijgen. De een (die de slurf beet had) zal zeggen hij lijkt op een tuinslang maar dan dikker. Degene die zijn poot voelde zal zeggen hij lijkt op een boomstam maar dan wat zachter en warmer. Etc. Omdat wij God niet kunnen zien en sterker nog niet kunnen behappen (geen overzicht of besef van oneigheid) krijg je verschillende interpretaties. Alleen het feit blijft dat iedereen beweert dat die olifant bestaat. Dit is alleen maar een opeenhoping van argumenten en belevingen die zijn bestaan versterken. Terwijl je dit niet kan zeggen over atheisme: Als jij tegen monolith zegt heey mono ik heb God vandaag niet gezien. En monolith zegt heey Speialk ik heb hem ook niet gezien en die zegt weer... etc. Met negatieven bouw je geen bewijs op.
Conclusie. Kap de volgende keer met dit non-argument.
En da's nou just de crux van het verhaal. Een atheist hoeft geen bewijs op te bouwen voor een niet bestaande god. Er bestaat namelijk geen bewijs voor iets wat niet bestaat, dat beargumenteer je zelf ook al met je sterren voorbeeld.quote:Op vrijdag 25 april 2008 19:41 schreef kazakx het volgende:
En monolith zegt heey Speialk ik heb hem ook niet gezien en die zegt weer... etc. Met negatieven bouw je geen bewijs op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |