Wat heeft Reker te zeggen over de spits van Stuttgart?quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:00 schreef pfaf het volgende:
Het zou mooi zijn als Reker De Visser, Gomez en co er uit gooit.
Sef heeft geen caravan en wil wel met Jantje naar l'Alpe d'Huez deze zomerquote:Op zaterdag 26 april 2008 09:52 schreef djnospinzone het volgende:
Het doet me in ieder geval deugd dat Reker alleen steun krijgt van zijn campingvriendje, en de rest van de PSV-coryfeeën hem afvalt.
quote:Van Raaij: 'Je hebt mannen als Lemic nodig'
PSV lijdt onder de interne machtsstrijd die is losgebarsten na het spraakmakende interview van doelman Gomes in Voetbal International. De Braziliaanse doelman brandde Jan Reker af en de algemeen directeur liet weten te denken dat Vlado Lemic achter de 'hij eruit of ik eruit' van Gomes zit.
Technisch directeur Stan Valckx is al geslachtofferd vanwege zijn te nauwe banden met Vlado Lemic, de adviseur van Gomes en flink wat andere spelers. Reker wil verder schoon schip maken om de invloed van Lemic te beperken.
In de Volkskrant geeft voormalig voorzitter Harry van Raaij PSV advies. 'Je moet zulke mensen natuurlijk niet te veel invloed op je beleid laten hebben. Als veel belangrijke mensen aan één man zijn verbonden, moet je daar zorgvuldig mee omgaan', aldus Van Raaij.
'Aan de andere kant heb je mannen als Lemic nodig. Ze hebben een belangrijk netwerk. Je moet ermee leren leven', relativeert Van Raaij. Lemic zou via zijn broer Zoran, die wél een officiële FIFA-makelaar is, een te grote vinger in de pap hebben achter de schermen in Eindhoven.
www.vi.nl
Iemand enig idee?quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:36 schreef Dr.Daggla het volgende:
Oei, ik dacht dat het allemaal wel met een sisser af zou lopen, maar dit begint wel ernstige vormen aan te nemen..
Welke spelers in de huidige selectie horen bij die Lemic?
De Visser ook weg.?!
behalve Gomes zijn dat Jonathan Reis, Lemos Fagner, Danko Lazovic, Slobodan Rajkovic, Eduardo Alcides en Cassio Ramos. In Nederland is hij soms ook actief voor Edison Méndez.quote:
Niet veel soeps dus, op Gomes na.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:48 schreef dndiek het volgende:
[..]
behalve Gomes zijn dat Jonathan Reis, Lemos Fagner, Danko Lazovic, Slobodan Rajkovic, Eduardo Alcides en Cassio Ramos. In Nederland is hij soms ook actief voor Edison Méndez.
quote:Flavio Tenius onthutst naar Brazilië
door onze Telesportredactie
EINDHOVEN - De rust is allerminst weergekeerd bij PSV. Nadat Gomes zijn vertrouwen opzegde in Jan Reker, adviseur Vlado Lemic de wacht werd aangezegd, manager voetbalzaken Stan Valck in aanvaring kwam met de algemeen directeur en meesterscout Piet de Visser zich beraadt op de toekomst, is er alweer een volgend 'slachtoffer'. De nieuwe keeperstrainer Flavio Tenius is gedesillusioneerd teruggekeerd naar Brazilië.
Op voorspraak van Gomes bereikte PSV in februari een mondeling akkoord met de keeperstrainer van Cruzeiro, die in Eindhoven Joop Hiele zou moeten opvolgen en naar eigen zeggen de toezegging kreeg om al op 1 maart van start te gaan. Sef Vergoossen hield de tussentijdse komst van Tenius echter tegen, waarna 1 juli als begindatum werd geprikt. Omdat de keeperstrainer zijn baan in Brazilië al had opgezegd, naar Nederland was gereisd en opeens vier maanden werkloos was, werd hem door Gomes onderdak verleend.
Hoewel Tenius al enige tijd Nederlands studeerde en drie dagen stage liep bij HSV van de nieuwe PSV-trainer Huub Stevens, vertrok hij afgelopen week spoorslags naar Brazilië. De niet aangekondigde aanstelling van Hans Segers als tweede keeperstrainer en het feit dat zijn contract nog steeds niet is ondertekend, zorgen ervoor dat ook Tenius geen vertrouwen meer heeft in Reker. Zijn zaakwaarnemer is op zoek naar een nieuwe club voor de keeperstrainer.
Aan het begin van het nieuwe seizoen is alles weer rustig bij PSV.quote:
De Visser komt dus met het zelfde verhaal. Reker roept van alles, doet een beetje.quote:De Visser: 'Beloftes worden niet nagekomen'
29/04/2008 10:10
EXCLUSIEF - Aan de chaos bij PSV komt maar geen einde. Na doelman Heurelho Gomes en technisch manager Stan Valckx stapt nu ook scout Piet de Visser op bij PSV.
De 73-jarige talentenspeurder, die al meer dan twaalf jaar is betrokken bij PSV en de ontdekker is van onder meer Alex en Gomes, ergert zich aan de rol die algemeen directeur Jan Reker speelt bij de Eindhovense club.
'Al vóór zijn aanstelling afgelopen zomer was mijn advies aan de raad van commissarissen: Laat hem niet op de technische stoel zitten!', zegt De Visser tegen VI. 'Hij is een voetbalman en wil zich altijd overal mee bemoeien. Als je dat niet indamt, krijg je onherroepelijk problemen.'
De Visser hekelt vooral de loze beloftes die Reker sinds zijn komst aan spelers heeft gedaan. Zo kreeg de Braziliaan Jonathan Reis de belofte dat hij zeker 25 keer bij het eerste elftal in actie zou komen.
Ook gaf Reker de toenmalige trainer Ronald Koeman groen licht om Kenneth Perez naar Eindhoven te halen, terwijl hij even daarvoor tijdens een scoutingsvergadering nog had besloten dat de Deen juist níet naar PSV zou komen.
De Visser: 'Ik heb Reker gezegd: Jij doet beloftes aan spelers die je nooit kunt nakomen tegenover je trainer. Die spelers komen vervolgens bij hun zaakwaarnemers. Die schieten mij aan, want ik heb de spelers gescout. Ik zit daardoor in een moeilijk parket, want beloftes worden niet nagekomen.'
In de nieuwe uitgave van Voetbal International licht De Visser zijn breuk met PSV uitgebreid toe.
quote:'Ajax wil Piet de Visser halen'
Tegenover Radio Rijnmond gaf Hans van der Zee aan dat hij wil proberen om Piet de Visser naar Amsterdam te halen. Van der Zee maakte afgelopen zomer de overstap van PSV naar de scouting van Ajax. Nu De Visser heeft aangegeven dat hij twijfelt of hij bij PSV blijft, wil Van der Zee proberen om hem bij Ajax te krijgen.
Lijkt mij een goede ruilquote:Op dinsdag 29 april 2008 10:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het is net kwartet, mag ik van jou Piet de Visser, ok doe mij dan ff Martin van Geel.
Dat was al bekend voor deze hele situatie. Zijn opvolger is ook al een tijdje bekend (Vloet)quote:Op dinsdag 29 april 2008 14:28 schreef M0NTANA het volgende:
Edward Sturing (hoofd opleidingen) ook nog eens weg bij PSV, gaat goed daar.
Oh, ja. Ligt me wel iets van bij, normaal boeit PSV me niet zo.quote:Op dinsdag 29 april 2008 14:31 schreef dndiek het volgende:
[..]
Dat was al bekend voor deze hele situatie. Zijn opvolger is ook al een tijdje bekend (Vloet)
En of ie het PSV Topic even goed in de gaten houdt!quote:Op dinsdag 29 april 2008 14:01 schreef M0NTANA het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 29 april 2008 14:45 schreef gr8w8 het volgende:
Als het zo doorgaat, wordt Ajax ook dit jaar weer al in september tot kampioen uitgeroepen..
Het begint een beetje op de puinhopen van Ajax te lijkenquote:
Daar hebben ze flink geruimd en nieuwe mensen aangesteld.quote:Op dinsdag 29 april 2008 15:01 schreef Bruce117 het volgende:
Het begint een beetje op de puinhopen van Ajax te lijken
Die zit nu in Mexico het werk van z'n scouts te doen.quote:Op woensdag 30 april 2008 00:31 schreef Radegast het volgende:
Ben benieuwd naar Reker's kant van het verhaal. Zullen we binnenkort wel horen..
Ik ben ook erg benieuwd.quote:
na het interview met gomes wel ja, maar inmiddels hebben valckx, de visser en hiele ook hun zegje gedaan, en zou je toch verwachten dat de rvc ook enigzins na gaat denkenquote:Op woensdag 30 april 2008 01:32 schreef Radegast het volgende:
De RvC steunt hem toch?
quote:Op woensdag 30 april 2008 08:39 schreef MrSleep het volgende:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=59273
Dus als meerdere mensen het verhaal op elkaar hebben afgestemd dan is het per definitie waarquote:Op woensdag 30 april 2008 04:48 schreef WooZ het volgende:
[..]
na het interview met gomes wel ja, maar inmiddels hebben valckx, de visser en hiele ook hun zegje gedaan, en zou je toch verwachten dat de rvc ook enigzins na gaat denken
The soap continues.....quote:In een opmerkelijke reactie tegenover het Eindhovens Dagblad laat Jan Reker weten verbaasd te zijn over de uitspraken van Piet de Visser. Reker zegt dat beide partijen de werkafspraken met De Visser twee weken geleden nog met een jaar hebben verlengd. Volgens Reker heeft technisch manager Stan Valckx die overeenkomst samen met De Visser bekrachtigd. "Als Piet die nu wil opzeggen, dan zouden we het graag van hemzelf horen. Op dit moment ligt er alleen een verhaal in de VI waar hij dat vertelt", zo zegt Reker. De Visser liet in het interview weten dat de problemen al lang geleden zijn aangekaart binnen PSV en ook het interview was aangekondigd.
Dat was Stojic, niet Lemic.quote:Op woensdag 30 april 2008 10:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dus als meerdere mensen het verhaal op elkaar hebben afgestemd dan is het per definitie waar![]()
Volgens mij staan alle mensen die je noemt inclusief Piet de Visser onder invloed van Lemic en hebben ze er belang bij dat Lemic zijn grote invloed mag blijven behouden.
Ik ben hier echt van overtuigd sinds ik een artikel uit het NRC heb gelezen uit 2000 dat verhaalt over louche praktijken van Gerets en Lemic bij Club Brugge en hoe de aanstelling bij Psv is verlopen daarna.
valckx = technisch directeurquote:Op woensdag 30 april 2008 17:16 schreef Chadi het volgende:
En toch vind ik dat het PSV publiek achter Reker moet staan omdat hij eigenlijk niets anders doet dan wat goed is voor de club op langere termijn. Het is toch te gek voor woorden dat mensen zo'n crisis kunnen veroorzaken terwijl ze niet eens een functie bekleden bij PSV.
Hou op man, die kerel weet niet wat functiescheiding is. Ik heb nog nooit gehoord dat Harry van Raaij naar Mexico ging om spelers te scouten, zoals Reker nu wel doet. Dat is een taak voor je scoutingapparaat!quote:Op woensdag 30 april 2008 17:16 schreef Chadi het volgende:
En toch vind ik dat het PSV publiek achter Reker moet staan omdat hij eigenlijk niets anders doet dan wat goed is voor de club op langere termijn. Het is toch te gek voor woorden dat mensen zo'n crisis kunnen veroorzaken terwijl ze niet eens een functie bekleden bij PSV.
Lemic heeft ze allemaal in zijn zak?quote:Op woensdag 30 april 2008 17:48 schreef WooZ het volgende:
[..]
valckx = technisch directeur
hiele = keeperstrainer
gomes = keeper
de visser = scout, onder contract en betaald door psv
Volgens mij FUNCTIoneer jij niet helemaal
Ik denk toch dat daar een kern van waarheid in zit gezien de uitspraken van oud voorzitter van PSV onder andere.quote:Op woensdag 30 april 2008 18:01 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Dat probeert 1 journalist ons te doen geloven en enkelen praten hem na.
quote:Reker:" Alleen ik spreek waarheid"
Jan Reker heeft fel uitgehaald naar zijn critici. De algemeen directeur van PSV stelt dat hij alle aantijgingen kan weerleggen.
Technisch directeur Stan Valckx, doelman Heurelho Gomes en scout Piet de Visser verwijten Reker dat hij zich te veel bemoeit met technische zaken en dat hij zijn beloftes niet nakomt.
"Laat ik het maar positief uitleggen: zij verdraaien de feiten", aldus Reker, die zei dat er geen weg terug is voor Valckx en De Visser."De verhoudingen zijn te zeer verslechterd."Voor Gomes hield hij de deur op een kier."Hij is een prima keeper. Als hij zijn woorden terugneemt, is hij welkom."
quote:PSV: interview met voorzitter Schuitema en directeur Reker
door Frans van den Nieuwenhof. vrijdag 02 mei 2008 | 02:47 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 02 mei 2008 | 15:14
'Begeleiding van jonge spelers moet beter, er waren veel misverstanden'
'Wat is jullie generale conclusie na alle tumult van de laatste weken?
Schuitema: "Over een aantal zaken waren we verbaasd. Vooral over het verhaal Gomes, dat voor een tweede keer kwam. Dat vonden wij vreemd, omdat we ondanks een heel moeilijk jaar, met al die trainerswisselingen, toch een heel succesvol seizoen hebben gedraaid. Zowel sportief als financieel. Het is een verhaal dat gaat over afgeleide verschijnselen. Heel sec over verwachtingen en al dan niet gedane beloftes aan jonge spelers en de manier waarop wij met hen omgaan. Daarin wordt steeds gewezen naar Jan, alsof hij daarachter zou zitten. Dat herkennen wij helemaal niet. We herkennen wel dat de verwachtingen van die spelers niet zijn uitgekomen. Maar die verwachtingen hadden wij zelf ook."
Gomes zei: Reker eruit of ik eruit.
Schuitema: "Het is ongepast dat iemand zich zo uitlaat en zijn eigen omgeving is daarmee ook niet gelukkig, begreep ik. Het was sterk gebaseerd op emotie. Zelfs De Visser vond het niet verstandig. En of Gomes het nou precies zo bedoeld heeft, weet ik ook niet."
Reker: " Gomes zegt ook dat financieel alles heel goed geregeld is bij PSV en dat is waarvoor ík verantwoordelijk ben. Met die zaak rond Aissati (die uit de selectie werd verwijderd, red.) heb ik me juist níet willen bemoeien. Dat heb ik Gomes verteld. En verder hebben wij niet over voetbalzaken gesproken."
Kan het zo zijn dat hij de positie van een 'president' vanuit zijn cultuur anders interpreteert dan wij doen?
Reker: "Zijn zaakwaarnemer Lemic heeft wel eens gezegd: Jan, jij bent toch de grote baas, jij kunt die trainer toch verplichten om bepaalde besluiten te nemen? In Latijnse landen kan een voorzitter de opstelling bepalen. Hier niet."
Schuitema: "De hiërarchische verhoudingen liggen in zowel de Zuidamerikaanse als Oosteuropese culturen heel anders dan bij ons. En dús ook de verwachtingspatronen. Wij zijn gewend om elkaar te overtuigen en gezamenlijk een beslissing te nemen."
Reker: "Dit speelde een rol bij de contractverlenging van Gomes. Wij waren het samen wel eens, maar ik moest nog toestemming vragen bij de commissarissen. Dat kennen zij helemaal niet."
Schuitema: " Wij moeten daarvan leren dat we heel voorzichtig moeten opereren bij het doen van toezeggingen of vermeende toezeggingen. Hun interpretatie kan heel anders zijn dan onze bedoelingen."
Het gaat in essentie dus om een communicatief probleem?
Schuitema: "Als je die verhalen van Gomes góed leest, zit daar toch een heleboel perceptie in? Zaken die hij – mede via anderen – hoort, ziet en interpreteert. Daarin zit veel gebrekkige communicatie."
Reker: "Het is hartstikke logisch dat die Brazilianen veel naar elkaar toekruipen. Een nadeel kan zijn dat ze zich te weinig mengen onder de Nederlandse jongens. Romário, Kezman en Ronaldo kwamen hier alléén, die móesten wel Nederlands praten en werden ook met onze waarden opgevoed."
Schuitema: "Jan heeft natuurlijk ook de neiging om veel te communiceren. Dan is de kans groter dat zaken verkeerd binnenkomen. Als directeur moet je vaak wat terughoudender zijn."
Reker: "Ik moet geduldiger zijn en pas naar buiten treden als de handtekeningen gezet zijn. Niet vanuit mijn gevoel aangeven wat ik dénk dat er gaat gebeuren."
Schuitema: "Jan is een doener. En redelijk ongeduldig. Als nummer één van een organisatie ben je nou eenmaal kwetsbaar."
Reker: " Daar loop ik nooit voor weg. Als Da Costa ondanks een schorsing wordt opgesteld, heb ik daar helemaal niks mee te maken. Maar ik ga wél voor al mijn zeven mensen staan die de fout hadden kunnen voorkomen."
Maakt de publicitaire kritiek uw functioneren moeilijker?
Reker: "Ik ben alleen aan de buitenkant beschadigd. Ik ben ervan overtuigd dat ik heel veel vertrouwen geniet binnen de organisatie. Dat heb ik op vele plaatsen gecheckt."
Schuitema: "Niets is zo complex als een voetbalbedrijf. In geen enkel ander bedrijf lig je zó onder het vergrootglas, is er sprake van zoveel emotie en word je elke week afgerekend op prestaties. Als baas van dat geheel ben je enorm kwetsbaar. De baas moet dus zeker niet alles zélf willen doen."
Stan Valckx heeft zijn vertrouwen in Reker opgezegd vanwege diens bemoeienis met zijn werkzaamheden.
Reker: "Iedere beslissing is genomen met instemming van de raad van commissarissen én in overleg met de commercieel directeur, de trainers, de scouts en Stan. Ik heb één keer, samen met Peter Fossen (juridisch adviseur), een contractbespreking met Afellay gedaan. Dat was op verzoek van Stan, omdat hij die dag geopereerd moest worden. Verder heb ik nooit met spelers onderhandeld, dat was Stan zijn taak."
Schuitema: " Jan is veel meer een pur sang voetbalman dan de mensen die er vóór hem zaten. Dus is het logisch dat je een indringender discussie hebt."
Reker: "Ik ga wel eens naar spelers kijken om een oordeel te vormen, zodat ik weet waar ik 'ja' tegen zeg. Maar ik houd geen enkele transfer in mijn eentje tegen. Dan zou ik nooit meer kunnen samenwerken met onze scouts."
Schuitema: "En de komst van Kenneth Perez is mijn 'schuld'. Ik wilde Ronald Koeman tegemoet komen. Niet alleen omdat ik het juist vond om een geroutineerde speler aan te trekken, ook omdat ik hem geen wapen in handen wilde geven om na alle tumult van afgelopen seizoen vanaf het begin ontevreden te zijn. De scouts hadden daar moeite mee en dat begrijp ik ook. Maar we kunnen niet altijd honderd procent meegaan in de wensen van de scouts."
Reker: "Afgelopen winter is gesproken over verhuur van Jonathan. Dat wilde Sef Vergoossen niet. Dan gaat het dus niet door. Een van de redenen dat wij kampioen zijn geworden, is dat we zo'n brede selectie hadden."
De essentie is: in hoeverre doet een directeur toezeggingen die hij niet nakomt?
Reker: "Toezeggingen nul. Verwachtingen uitspreken wel. Na ons toernooi in Rusland hebben wij met Lemic en technisch directeur Mijatovic van Real Madrid gesproken over Jonathan. Zou je die al willen verkopen, vroeg Mijatovic. We hebben gezegd: nee, hij is net gehaald, hij moet eerst hier een grote jongen worden. En het zou best eens kunnen zijn dat-ie 20 tot 25 wedstrijden gaat spelen dit seizoen. Dan betaal ik je een miljoen per wedstrijd, zei Mijatovic. Toen heb ik gezegd: dan laten we hem er 34 spelen!"
Schuitema: "Dat soort dingen komt bij de speler terug en dat leid tot misverstanden."
De kritiek richt zich ook op de begeleiding van jonge spelers.
Schuitema: "We hoopten dat Jonathan, Fagner en Cassio grotere progressie zouden hebben gemaakt. Dat geldt ook voor Aissati. Daarover is 'irritatie' ontstaan bij alle betrokkenen. Die jongens zijn hartstikke ambitieus, hebben hoge verwachtingen. Net als wij."
Reker: " Aan de andere kant hebben Marcellis, Bakkal, Rajkovic en Dszudzsák net als Afellay natuurlijk wél heel veel speelminuten gemaakt. We hebben vaak gespeeld met vijf jongens onder de 21 jaar. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 23 jaar. Je kúnt niet verwachten dat er negen of tien jonkies in het eerste staan."
Schuitema: "Wij vinden zelf ook dat wij die jonge jongens meer specifieke aandacht moeten geven. Gomes is natuurlijk een exponent van het Latijnse kamp. Hun zaakwaarnemer is dezelfde en die heeft óók zijn belangen. Het gaat uiteindelijk toch om de centen. In hun contracten is opgenomen dat ze meer verdienen naarmate ze meer spelen. Dan worden ze vanzelf meer waard. Wij kunnen dit heus wel plaatsen allemaal. De uitspraken van Gomes komen ook terug in het verhaal van De Visser. Wij delen die zorg."
Reker: "Er is een heel duidelijke afspraak gemaakt met onze nieuwe trainer Huub Stevens. Jonge jongens die niet meespelen, gaan individueel of in groepjes werken met het eerste elftal. Die vallen niet meer terug naar het tweede. Om die reden worden Luc Nilis en Anton Janssen als trainers meer bij het eerste betrokken."
Is het vertrek van De Visser een groot verlies voor PSV?
Reker: "Piet doet veel in Afrika en Zuid-Amerika. Hij had voor ons lekker mogen blijven werken."
Schuitema: "Ik vind het jammer dat hij vertrekt. Het is zijn keuze. Piet is een kleurrijk mens, die waarde heeft gehad voor PSV. Ik denk dat zijn kracht ligt in het netwerken. PR-technisch is zijn vertrek niet plezierig."
Schaadt het jullie positie in Zuid-Amerika?
Reker: "PSV heeft daar een fantastische naam, bij meerdere makelaars. De tips komen zowel binnen bij Piet als bij anderen, die ongetwijfeld ook de weg naar PSV weten te vinden."
Schuitema: "PSV is voor Brazilië een heel interessant platform. Dat verandert niet omdat er een waardevol persoon verdwijnt."
Famous for not comingquote:Een supportersactie tijdens de training van PSV is vrijdag grotendeels mislukt. Ongeveer tachtig supporters hadden zich via internet aangemeld om actie te voeren met spandoeken en liederen. Omdat er maar zo'n twintig mensen kwamen opdagen, heeft de organisator de actie afgeblazen. De supporters wilden actievoeren tegen algemeen directeur Jan Reker. Ze houden hem verantwoordelijk voor de onrust binnen de voetbalclub.
quote:
quote:'Tijd zal wonden helen'
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Jan Reker mag bij PSV blijven, ongeacht de consequenties. ,,De voetbalwereld is zo opportunistisch als de pest." Een interview met de veel besproken directeur van de Eindhovenaren.
U heeft de afgelopen weken veel kritiek gehad. Die was redelijk eenduidig. U belooft te snel dingen die u vervolgens niet nakomt.
,,Ik heb niets beloofd. Neem Cassio Ramos. Die heeft een contract getekend om tweede keeper te worden. Als blijkt dat Bas Roorda het beter doet, is het aan de trainer-coach om te bepalen wie tweede keeper is. Dat is toch niet de taak van de algemeen-directeur?''
Herkent u zich dan helemaal niet in al die kritiek?
,,Voor nog geen procent.''
U bent de strijd aangegaan met Vlado Lemic, huismakelaar van PSV en invloedrijk spelersadviseur. Alle opmerkingen van de afgelopen weken – van Gomes, Valckx en De Visser - komen uit die hoek. Vermoedt u een vooropgezet plan?
,,Nou, dat zij hier heel vaak samen over hebben gesproken, ja, daar ben ik wel van overtuigd. Alle argumenten die zijn aangevoerd, had ik al eens gehoord.''
Wat is nu de positie van Lemic?
,,Hij wordt behandeld als elke andere zaakwaarnemer. Als hij voor een afspraak komt, is hij welkom. Maar hij komt niet meer in – wat ik noem – 'het heilige gedeelte'. Daar waar de spelers zijn. Dat is vorig jaar al eens gesignaleerd en daar is te lang te weinig mee gedaan.''
[b]Zullen jullie hem nog gebruiken als huismakelaar?[/b]
,,Nee, als hij met een tip komt zullen we ernaar kijken. En dan wordt hij betaald, dat geldt ook voor andere zaakwaarnemers.''
Heeft u niet het gevoel dat u met zijn vertrek en dat van scout Piet de Visser iets van het fundament onder het succes van PSV vandaan haalt?
,,Nee.''
Toch denken veel mensen dat.
,,Ik ben er niet bang voor. PSV heeft een grote en goede naam. Vooral omdat Romario, Ronaldo en nu ook Gomes hier geslaagd zijn. Als een makelaar een talent heeft dat nog niet toe is aan de topclubs van Europa, maar zich nog moet ontwikkelen, zal hij ongetwijfeld bij PSV aankloppen.''
Dus jullie hebben niets ingeleverd?
,,Jawel, de contacten van Piet de Visser. Maar Piet kan echt geen 200 miljoen mensen in de gaten houden. Nu krijgen andere managers de mogelijkheid spelers aan te brengen.''
Jullie hebben veel profijt gehad van de relatie met Chelsea. Zal die veranderen?
,,Dat weet ik niet. Het zou best kunnen, want via Vlado en Piet hadden we daar heel goede contacten. Met name van Alex hebben we heel veel plezier gehad. De contacten met Chelsea zullen vanaf nu rechtstreeks moeten gaan.''
Is dat nooit zo geweest?
,,Voor zover ik weet is dat altijd via Vlado gegaan.''
En als dat anders loopt dan jullie zouden wensen?
,,Dan is dat een feit."
PSV heeft gezegd dat er 'meer duidelijke werkafspraken' moeten komen. Duidt dat op de kritiek op u dat u te vaak op andermans stoel zit?
,,Vraag de scouts of de trainers maar of ik me met hun werk bemoei. Dat is absoluut niet waar.''
Daar dacht Stan Valckx heel anders over. Die vond dat hij regelmatig werd teruggefloten.
,,Dan moet hij maar zeggen wanneer dat was. Ik kom maar op één ding. Toen we zeker wisten dat Fred Rutten niet zou komen, wilde Stan de tijd nemen. Ik wilde gelijk doorschakelen omdat ik vond dat de club gebaat was bij duidelijkheid.''
Valckx was ook niet aanwezig bij het gesprek met Rutten.
,,Fred wilde een informatief gesprek. Toen ben ik naar hem toe gegaan met zijn zaakwaarnemer Kees Ploegsma. Vervolgens vroeg Stan: 'Waarom was ik daar niet bij?' Eigenlijk had ik daar niet aan gedacht, dat gebeurde heel plotseling. Toen ik later naar Huub Stevens ging, heb ik hem wel meegevraagd. Toen zei Stan: 'Nee'.''
Maar zoiets komt toch ook vervelend over?
,,Waarom? Fred wilde toch met mij praten?''
U kent Stan Valckx al dertig jaar. Heeft u geen hartzeer van jullie botsing?
,, Hij zal bij PSV vertrekken, ik heb daar nachten wakker van gelegen. Stan heeft aangegeven dat hij niet meer met mij wil werken. Ik heb gezegd dat zijn manier van functioneren niet de juiste is. Hij zou veel onafhankelijker van Vlado Lemic moeten zijn.''
Hoe is nu precies de situatie rond doelman Gomes?
,,Hij is de beste keeper uit de geschiedenis van PSV. Vergelijkbaar of misschien wel beter dan Jan van Beveren. Wij willen hem niet kwijt, want hij is een fantastische keeper. Maar hij heeft gezegd 'Reker eruit of ik eruit'. Dan is het nu ook aan hem om een beslissing te nemen.''
Klopt het dat hij al officieel heeft aangegeven dat hij wil vertrekken?
,,Daar heb ik in elk geval nog niets van gehoord."
Gaat u iets doen om de boel te lijmen?
,,Dat weet ik nog niet. We hebben een keer gesproken. Toen heb ik uitgelegd hoe de zaken ervoor stonden.''
Uw boodschap is: Ik kan niet aan de gang blijven?
,,Ik kan niets veranderen aan de houding die ik toen heb neergezet. Gomes moet nu kijken of hij bij zijn uitspraken blijft of dat hij alsnog bij PSV wil blijven.''
Inmiddels hebben veel supporters zich ook tegen u gekeerd. Dat kan tot problemen leiden als het straks een keer tegenzit bij PSV.
,,Dat weet ik niet. Tijd heelt alle wonden.''
Als PSV twee keer verliest, heeft Jan Reker het toch gedaan?
,,Dat was in januari ook al zo, toen we Kenneth Perez naar Ajax hebben laten teruggaan. En toen we vorig jaar in een vrije val terecht kwamen, moest Ronald Koeman eruit. Dat duurde tot de rust van PSV-Vitesse. Daarna was Frits Schuitema opeens de gebeten hond.''
En dus?
,,Dus weet je dat de voetballerij zo opportunistisch is als de pest. Als je bij PSV niet wint, heb je áltijd een probleem. Dat hoort bij een topclub.''
quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:16 schreef -scorpione- het volgende:
Tja, goed verhaal hoor, maar Reker zal toch ook eens nadenken over de consequenties van zijn doen en laten. Met 'psv heeft een goede naam' en 'nu krijgen andere scouts de kans' kom je er wellicht niet. Hij heeft wel een verantwoordelijkheid maar het lijkt wel alsof hij het af doet als niets aan de hand want succes is zeker...
Als het waar is, dan is het absurd.quote:'PSV betaalt meer aan makelaarskosten dan club als Manchester United'
Volgens Hugo Borst betaalt PSV per jaar aan makelaarskosten meer dan bijvoorbeeld Manchester United dat een velen malen hogere begroting heeft. Borst meldde dat in het programma Studio Voetbal. Dat zou mee hebben gewogen in de beslissing van de Raad van Commissarissen om Jan Reker de opdracht te geven schoon schip te maken.
Dit is het belangrijkste gedeelte.quote:Kan het zo zijn dat hij de positie van een 'president' vanuit zijn cultuur anders interpreteert dan wij doen?
Reker: "Zijn zaakwaarnemer Lemic heeft wel eens gezegd: Jan, jij bent toch de grote baas, jij kunt die trainer toch verplichten om bepaalde besluiten te nemen? In Latijnse landen kan een voorzitter de opstelling bepalen. Hier niet."
Schuitema: "De hiërarchische verhoudingen liggen in zowel de Zuidamerikaanse als Oosteuropese culturen heel anders dan bij ons. En dús ook de verwachtingspatronen. Wij zijn gewend om elkaar te overtuigen en gezamenlijk een beslissing te nemen."
Reker: "Dit speelde een rol bij de contractverlenging van Gomes. Wij waren het samen wel eens, maar ik moest nog toestemming vragen bij de commissarissen. Dat kennen zij helemaal niet."
Schuitema: " Wij moeten daarvan leren dat we heel voorzichtig moeten opereren bij het doen van toezeggingen of vermeende toezeggingen. Hun interpretatie kan heel anders zijn dan onze bedoelingen."
quote:'PSV is verworden tot Het Land van Ooit'
De maskers zijn gevallen, wee PSV. Jarenlang lang leek de voetbalclub gewoon in een ander melkwegstelsel te liggen, ver weg van de woestenij van alle dag. Waar de rest van de losgeslagen voetballerij aan rotting ten onder dreigde te gaan, bleef het in het Eindhovense beschavingsreservaat onverstoorbaar geuren naar madeliefjes. PSV was de idylle van familiair geluk en Mona Lisa-achtige onschuld.
De warmbloedige voetbalclub waar de trainers voorgingen in gebed, Brabanders en Latino's gezamenlijk kip met doperwtjes aten en daarna opgewekt de heer en de familie Van Kemenade dankten voor de goede gaven. Een pastorale in rood-en-wit, met een voorzitter die eigenlijk priester had willen worden, waar eenieder meekeuvelde met het gemoedelijke gebrabbel van Harry van Raaij. Een bidprentje van hoofse dienaren waar áls er al een onvertogen woord viel, dat was omdat Romario ploeggenoot Edward Linksens uitmaakte voor een paard. Maar ach, dat was eerder een koosnaampje dan een scheldwoord. Kortom, PSV was succesvol en saai; dat was het rustieke beeld dat werd hoog gehouden.
De tijden zijn geweest, dát PSV is Het Land van Ooit geworden. Er waren de laatste seizoenen al tekenen van ontluistering met de liquidatie van Erik Gerets door enkele belangrijke spelers en de publieke terechtstelling van Guus Hiddink door president-commissaris Jan Timmer. Afgelopen week bereikte de sociale barbarij zijn dieptepunt. In de champagneglazen van de kampioen werd cyanide ontdekt. Het begon met Heurelho Gomes, die woensdag 23 april in Voetbal International een fikse bosbrand aanstak. 'Jan Reker eruit of ik eruit', sprak de geweldenaar van de zestien zes zware machtswoorden. Sedertdien maakt het voormalige kerkdorp PSV onvermoede verbeeldingskracht bij me los.
Zo schijnt Gomes al maanden Flavio Tenius te logeren te hebben, de Braziliaanse keeperstrainer voor wie Joop Hiele komend seizoen Eindhoven wordt uitgejaagd. Ik zie het rommelige tafereel al voor me. Tenius die in een tentje in Gomes' tuin zijn dagen verbijt en van de door Jan Reker chagrijnig geworden keeper slechts drie keer per dag even het huis in mag om naar het toilet te gaan. Eén keer per week komt het tentje van Tenius bovendien onder de rook te staan als Gomes op zijn terras een traditionele barbecue inricht. Brazilianen houden van grote stukken vlees.
Daags na de tirade van Gomes ging het Eindhovens Dagblad vrolijk verder. De krant berichtte over 'maffiapraktijken binnen PSV' en het was een heerlijk verhaal. Het ging over een scheuring tussen directeur Jan Reker en technisch manager Stan Valckx, over de dubbelrol van makelaar Vlado Lemic die adviseur is van zowel spelers als club, over verschillende kampen die grimmig tegenover elkaar staan, over manipulatie en chantage tussen spelers en trainers. Ofwel, op De Herdgang tikken The Sopranos een venijnig balletje mee.
En weer zie je de beelden van de voetbalclub in verval haarfijn voor je. PSV-spelers en -functionarissen die noodgedwongen door het leven schuifelen met infraroodkijkers op, beducht als ze zijn op nachtelijke afrekeningen en heimelijke aanvallen in de rug. Achter de bosjes loeren scherpschutters, in de catacomben heersen stenengooiers en in de doucheruimte dreigt het gevaar van groene zeep. Bijkomend probleem is dat de goeien nauwelijks van de slechten zijn te onderscheiden, omdat eenieder in Eindhoven hetzelfde guerrillatenue draagt. PSV in oorlogstijd.
Alsof het nog niet genoeg was plengde ook Stan Valckx afgelopen vrijdag jenevertranen. In navolging van Gomes wil Stan Pils al evenzeer Jan Reker van diens sokkel sleuren en superscout Piet de Visser denkt ook na over zijn toekomst. Beeldenstorm in het katholieke Brabant.
En zo is het ruimteschip PSV na zijn bedaagde zweefvlucht van vele jaren eindelijk geland op aarde. De schone schijn van weleer is vuile werkelijkheid gebleken. Welkom in de echte wereld.
vi
Peter Wekking
quote:PSV-fans pal achter Jan Reker
EINDHOVEN - De supportersvereniging van PSV heeft in het interne conflict bij PSV de kant gekozen van directeur Jan Reker en de raad van commissarissen van de landskampioen. Voorzitter Ger van Os van de fanclub heeft dat dinsdag laten weten.
De ruzies binnen PSV kwamen de dag na het behalen van de 21ste landstitel aan het oppervlak door een interview van de populaire doelman Heurelho Gomes in Voetbal International. De Braziliaanse keeper beschuldigde Reker van leugens. Gomes dreigt te vertrekken als Reker blijft.
De supportersvereniging is overtuigd dat Gomes zich heeft laten ophitsen door zijn makelaar Vlado Lemic, die ook nog zes andere selectiespelers bijstaat. ,,De enige die gebaat was bij de uitlatingen van Gomes was Lemic zelf,’’ aldus Van Os. ,,De eigen inkomsten van de huismakelaar en zijn vertrouwelingen Piet de Visser en Stan Valckx liepen gevaar..’’
De supportersvereniging heeft zelf geconstateerd dat de makelaarskosten bij PSV uit de hand zijn gelopen. ,,Reker moet zo snel mogelijk laten zien wie er nu de baas is bij PSV,’’ staat in een verklaring die is uitgegeven.
Piet de Visser en Stan Valckx zullen niet meer terugkeren bij PSV. Voor Gomes staat de deur nog op een kier. De supportersvereniging meent dat hij zelf de sleutel in handen heeft. ,,De doelman zal zijn uitlatingen die voor 95 procent zijn gebaseerd op misverstanden, veronderstellingen en verkeerde vertalingen moeten terugnemen,’’ zegt Van Os.
Voor de toekomst heeft de supportersvereniging een aantal aanbevelingen gedaan. Er moet een tolk op het trainingsveld komen en een begeleider van de jeugdspelers in de selectie. (ANP)
Dat statement is echt schandalig. Wat een MBO-niveau, echt belachelijk. Deze man (Van Os) etaleert continu zijn gebrek aan enig verstandelijk vermogen.quote:
quote:
Farfan niet, Mendez z'n zaken worden soms behartigd door Lemic. Lemic is sowieso geen zaakwaarnemer of makelaar, hij fungeert voornamelijk als aanspreekpunt voor spelers waarvan de zaakwaarnemer niet in de buurt isquote:Op woensdag 7 mei 2008 10:27 schreef sjimz het volgende:
Zitten Farfan en Mendez ook bij Lemic?
Want Mendez en Farfan zijn beide ongeoorloofd afwezig en misschien had het wel met de kwestie Lemic te maken.quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:37 schreef djnospinzone het volgende:
[..]
Farfan niet, Mendez z'n zaken worden soms behartigd door Lemic. Lemic is sowieso geen zaakwaarnemer of makelaar, hij fungeert voornamelijk als aanspreekpunt voor spelers waarvan de zaakwaarnemer niet in de buurt is
Het wordt het weer verschrikkelijk opgeblazen mijn inziens.quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:44 schreef M0NTANA het volgende:
Nog even en heel de Zuid-Amerikaase enclave keert zich tegen Jan Reker/PSV, wat moet men dan?
quote:Polsbandje voor positief PSV
NUENEN - Hij is ziek van het gezeik over PSV. Vandaar de actie van Ralf Stultiëns om rode polsbandjes te laten drukken met daarop de tekst 'Eendracht sinds 1913'. Met de bandjes kan de echte PSV-supporter het nieuwe seizoen vol trots inluiden, aldus de Nuenenaar.
"PSV heeft in de afgelopen 13 seizoenen telkens minimaal 1 prijs in de wacht gesleept, heeft diverse aansprekende Europese successen geboekt en is voor de 4e keer op rij landskampioen geworden.
Het kan het 14e achtereenvolgende seizoen worden waarin PSV een prijs pakt, maar bij veel supporters is de trots na de vele negatieve berichten verdwenen. We moeten onze trots als supporter uitstralen."
Die negatieve berichten gingen vooral over technisch manager Stan Valckx en adviseur Piet de Visser die opstapten en algemeen directeur Jan Reker die onder vuur lag. Doelman Gomes stond aan de basis van het tumult.
De rode bandjes, vergelijkbaar met de gele 'Live Strong'-bandjes van Lance Armstrong, zijn gemaakt van siliconen en kosten 2,50 euro per stuk. Van ieder verkocht exemplaar gaat een halve euro naar een goed doel, dat PSV mag bepalen. Het totaalbedrag wordt in augustus, samen met een setje polsbandjes voor de PSV-selectie en een namenlijst van alle kopers, symbolisch overhandigd op trainingscomplex De Herdgang. Dat gebeurt in de week voorafgaand aan de strijd tussen PSV en Feyenoord om de Johan Cruijff Schaal op zaterdag 23 augustus, de wedstrijd tussen de kampioen en de bekerwinnaar. Dit is de aftrap van het nieuwe voetbalseizoen.
De bandjes zijn vooralsnog alleen te bestellen per e-mail. Als er veel vraag naar is, wordt het aantal verkooppunten uitgebreid, aldus Stultiëns, ook bekend als gemeenteraadslid in Nuenen en Agatha Christie-freak. Hij heeft er in eerste instantie 1000 besteld.
PSV, dat maandagmiddag nog niet op de hoogte was van het initiatief, laat in een 1e reactie weten er gematigd enthousiast over te zijn. "Het is zonde dat er geen contact met ons is opgenomen. Hij schendt niet direct het beeldmerk en de beeldnaam, maar zoekt wel nadrukkelijk de associatie op. Het gebeurt de laatste tijd regelmatig dat mensen de randjes opzoeken en dat is jammer. Aan de andere kant komen we graag met partijen in contact om samen iets moois te bereiken", aldus een woordvoerder, die erop wijst dat de club een eigen goededoelenbeleid voert.
De bandjes kunnen besteld worden via schaalvergroting2008@live.nl
Bron: ED.nl
Lemic is later, aan het einde van de Gerets-periode bij Psv geintroduceerd en is afkomstig uit dezelfde bedenkelijke 'kennissen-kring'.quote:
quote:PSV gaat het zonder Lemic doen
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Nu de kruitdampen in Eindhoven het zicht op de toekomst niet langer vertroebelen, is het tijd voor de nieuwe realiteit. Bij PSV, al jaren dé succesclub van het Nederlandse voetbal, is met ingang van deze week alles anders. Nu de club zo rigoureus gebroken heeft met 'het kamp Lemic' moet de clubleiding bewijzen dat zij ook op eigen kracht in staat is top te blijven.
De allesoverheersende vraag in het oosten van Brabant is natuurlijk: Wat is PSV eigenlijk precies kwijtgeraakt nu het zo bewust en nadrukkelijk heeft gebroken met scout Piet de Visser, de invloedrijke adviseur Vlado Lemic en - in diens spoor - technisch manager Stan Valckx?
Hoewel vrijwel niemand zich openlijk over de situatie bij PSV wil uitlaten, is er in de Nederlandse voetbalwereld veel begrip voor de keuze die de landskampioen heeft gemaakt. De tendens onder clubbestuurders en makelaars is: Als een club het gevoel heeft dat iemand van buiten de organisatie (in dit geval Lemic) te veel grip op zaken krijgt, zijn harde maatregelen per definitie onontkoombaar.
Feit blijft dat Lemic de afgelopen jaren veel werk voor PSV heeft gedaan. Niet alleen bij het aanbrengen van nieuwe spelers, ook bij het leggen van contact met versterkingen die ze in Eindhoven op het oog hadden. Niet voor niets zei Guus Hiddink pas nog dat je mensen als Lemic nodig hebt om sportieve vooruitgang te boeken.
Nu de Serviër en ook Valckx zijn verdwenen, zullen allerlei praktische zaken door anderen moeten worden overgenomen. ,,Vlado legde vaak de contacten, dat gaan we nu zelf doen,'' zegt algemeen-directeur Jan Reker.
Er bestaat gerede twijfel of dat wel zo simpel zal zijn. Met Lemic - altijd op de achtergrond en dus de ideale man om ergens anoniem op af te sturen - is een belangrijk netwerk bij PSV verdwenen. De Serviër is goed bevriend met Pedrag Mijatovic, de technisch directeur van Real Madrid. Bovendien heeft hij uitstekende contacten bij Chelsea. De Visser had die in Zuid-Amerika. Binnen PSV is er op dit moment niemand met een indrukwekkende bellijst. Zeker op korte termijn zou het de slagkracht van de club nadelig kunnen beïnvloeden.
Desondanks maakt Reker zich daarover niet al te veel zorgen. Bij PSV stellen ze zich op het standpunt dat er via Lemic weliswaar versterkingen binnenkwamen, maar dat er ook missers tussen zaten. Bovendien hoopt PSV dat de eenheid binnen de club zich vanaf dit moment zal herstellen nu een invloedrijk groepje mensen is verdwenen. Voor de directie en de raad van commissarissen staat het buiten kijf dat Lemic als een soort splijtzwam in de spelersgroep fungeerde.
Verder houdt PSV zich vast aan de gedachte dat er in Europa honderden clubs zijn die het best redden zonder Lemic. Reker gaat er vanuit dat het vacuüm dat in Eindhoven is ontstaan razendsnel door anderen zal worden opgevuld. ,,We hebben nog nooit zoveel aanbiedingen van managers en makelaars gehad als nu,'' zegt hij. ,,We kunnen een tribune vol zetten met nieuwe talenten.''
PSV heeft er in elk geval voor gezorgd dat het fundament onder het huidige elftal in orde is en de plannen voor komend jaar klaar liggen. De club is erin geslaagd de contracten van vrijwel alle sleutelspelers open te breken en te verlengen. Garanties zijn er nooit maar als er spelers worden weggekocht, levert dat in elk geval veel geld op.
En verder weten ze in Eindhoven precies wat ze willen. Het is de bedoeling dat de Mexicaanse verdediger Francisco Rodriguez volgend seizoen voor PSV speelt en ook een terugkeer van Young-pyo Lee is nog steeds niet van de baan. Een goede opvolger vinden voor doelman Gomes zal wel een heidens karwei worden. In dat verband is de naam van Piet Velthuizen gevallen. Ook zal PSV op zoek moeten naar een nieuwe technisch-manager. Valckx wil onder geen beding meer onder Reker werken. Hij hoopt op een redelijke afvloeiingsregeling. Want het is zeker dat PSV een vervanger voor Valckx zal aantrekken, het liefst iemand die nog deze zomer zijn werk kan beginnen. ,,Ik ga dat werk in elk geval niet doen,'' zegt Reker. ,,We moeten we op de kortst mogelijke termijn een nieuwe technisch manager hebben. Eigenlijk kun je in de zomer niet zonder.''
Dat ventje op de achtergrondquote:
quote:'Werken met Jan, het kán niet meer'
Door PETER VAN DUYL en CHRIS VAN NIJNATTEN
EINDHOVEN - Technisch manager Stan Valckx botste frontaal met PSV-directeur Jan Reker. In AD Sportwereld Pro doet Valckx zijn verhaal. ,,Echt, Jan Reker vertelt leugens.’’
Als altijd liggen ze binnen handbereik, het zijn voor Stan Valckx bijna aanvullende lichaamsdelen. Maar als hij vertelt over een jaar met Jan Reker blijven zelfs het pakje sigaretten en de telefoon lange tijd onaangeroerd. De oud-international, technisch-manager van PSV, is aangedaan door de controverse met algemeen directeur Reker en de onvermijdelijke breuk met PSV. Maar Valckx kan er niet omheen, ook hij móet een keer zijn verhaal kwijt.
En om maar meteen met het belangrijkste te beginnen: Stan Valckx heeft nooit geld verdiend aan transfers. Hij werpt de suggestie dat hij samen met de invloedrijke adviseur Vlado Lemic een vals spel speelde zelfs verre van zich.
,,Ik heb op 24 april een gesprek gehad met Jan en commercieel-directeur Marcel van den Bunder. Toen zei Jan: 'Jij wordt betaald door PSV, maar je werkt voor Lemic'. Er wordt gesuggereerd dat ik geld in mijn zak heb gestopt. Ik had zoiets wel verwacht, maar ik weet wat de waarheid is. Nog nooit heb ik ook maar één euro aangenomen, dat zal ik ook nooit doen. Mensen die mij kennen, weten dat ik niet alleen in geld geïnteresseerd ben. Als dat zo zou zijn, had ik nu mijn mond gehouden en twee jaar gewoon mijn geld opgestreken.
,,Ik weet dat ze binnen PSV met een onderzoek bezig zijn naar twee transfers. Die van Dzsudzsak en die van de Mexicaan Rodriguez. Dat gaat ook weer zo amateuristisch. Op de dag dat ze daarmee begonnen, wist ik er al van. Ze doen maar. Ze kunnen honderd jaar zoeken, ze zullen nooit iets vinden. Jan creëert dat beeld, ik heb dat van verschillende mensen gehoord.
,,Ik heb er wel eens aan gedacht om naar de rechter te stappen. Ik ga echter liever zelf de strijd aan dan dat via de rechter te doen. Ik weet wie Jan is en wat de waarheid is. Ik heb het vertrouwen in hem opgezegd, dan weet je dat je een hoop narigheid over je heen krijgt. Ik zeg ook weer niet dat ik nooit een rechter zal inschakelen. Hij heeft die opmerking over verdienen aan transfers verschillende malen gemaakt, in het bijzijn van Van den Bunder.''
TRAINERS
,,Ik heb al eerder het vertrouwen opgezegd in Jan. Dat was op 12 november, naar aanleiding van de manier waarop hij de opvolging van Ronald Koeman heeft geregeld. Kort en krachtig: daar heeft hij een grote puinhoop van gemaakt.
,,We hadden een lijstje met drie trainers: Martin Jol, Fred Rutten en Huub Stevens. We zijn begonnen bij Jol, maar die kon niet per direct komen. Dat gold uiteindelijk ook voor Rutten en Stevens. Toen eenmaal duidelijk was dat Sef Vergoossen het seizoen zou afmaken, hadden we de tijd.
,,Jol en Rutten hadden aangegeven dat ze met ingang van het nieuwe seizoen wél beschikbaar waren. Als je dat weet, begin je van voor af aan. Overleg je dingen opnieuw: wat is het beste voor het nieuwe seizoen? Jan is veel te hard van stapel gelopen, heeft alles op eigen houtje gedaan en is daarbij niet zorgvuldig genoeg geweest.
,,Ik was het daar niet mee eens en heb gezegd dat ik zou stoppen. Ik geloof niet eens dat hij erg schrok, Jan zei alleen: pak een paar dagen vakantie en denk er goed over na. Ik ben gewoon gaan werken en uiteindelijk ben ik gebleven. PSV is te mooi om zomaar te verlaten.''
LEUGENS
,,Jan weet vaak niet meer wat hij nou precies zegt en tegen wie. Hij denkt nooit na, roept zomaar wat. En echt, hij vertelt leugens. Waar dat uit blijkt? Er zijn zoveel voorbeelden.
,,Toen hij met Fred Rutten sprak, was ik daar niet bij. Ik heb daar wel vier, vijf verschillende verklaringen voor gehoord. Op de televisie, bij Voetbal Insite, vertelde hij dat het een concreet gesprek betrof. In de VI zei hij later dat ik niet door één deur kan met Kees Ploegsma, de zaakwaarnemer van Rutten. In een gesprek met mij heeft hij wel eens gezegd dat ik weigerde mee te gaan en bij jullie in het AD had hij het weer over een informeel gesprek met Rutten.
,,Nog een voorbeeld. Gomes had aangegeven dat hij niet meer met Joop Hiele verder wilde. Dat wilden wij trouwens ook niet. Toen heeft Gomes gezegd dat hij een goede keeperstrainer kende: Flavio Tenius. Op een gegeven moment werd echter duidelijk dat PSV ook Hans Seegers als keeperstrainer erbij zou nemen.
,,Gomes was echt woest. Toen zei Jan tegen mij: 'Zeg maar tegen Gomes dat hij alleen met Flavio hoeft te werken'. Ik vroeg of Seegers en ook Wiljan Vloet (PSV's nieuwe hoofd jeugdopleidingen, red.) daarvan op de hoogte waren. Jan beweerde glashard dat dat zo was. Maar toen ik Seegers aan de lijn had, was hij totaal verrast. Hij ging in paniek Huub Stevens bellen. En Vloet wist ook van niets.
,,Jan zegt altijd dat hij nooit liegt en nooit fouten maakt. Maar hier heb ik een artikel uit de Volkskrant van 20 november. Daarin geeft hij toe dat hij heeft gelogen over het eerste contact met Martin Jol en dat hij daarin fouten heeft gemaakt. Hoe zit het nou?
,,Op de kampioensreceptie liep Jan rond te bazuinen dat ik in januari de transfer van Rodriguez heb geblokkeerd. Maar kijk, hier een stuk in het AD van januari. Daarin zegt hij nota bene zelf dat er te veel twijfels zijn. Ik had Rodriguez live gezien en was niet erg onder de indruk. Jan heeft op mijn kantoor dvd's zitten kijken en vond hem ook niet geweldig.
,,Nog meer? Ik heb dus op 24 april met de directie gesproken. Daarin heb ik het vertrouwen in Jan opgezegd, waarop hij zei dat hij ook niet meer met mij wilde werken. Op 29 april hebben we voor de tweede keer om de tafel gezeten. Nu ontkende Reker dat hij dat ooit tegen mij had gezegd. Toen zei Van den Bunder nog: 'Jawel Jan, je hebt woorden van die strekking gebruikt'. Weer glashard liegen.
,,Dat eerste gesprek was ook heel vervelend. Ik was emotioneel. Ik heb Jan gezegd dat ik mezelf elke morgen in de spiegel kon aankijken. Toen zei hij dat dat voor hem ook geldt. Waarop ik zei dat er dan wel veel barsten in de spiegel zouden komen.''
BELOFTES
,,Jan heeft tegen Jonathan (Reis, red.), Cassio Ramos en ook Aissati gezegd dat ze regelmatig bij de selectie zouden zitten. Ik heb hem letterlijk tegen Vlado Lemic horen zeggen: 'Dat regel ik wel met Sef'. Ik heb het daar ook wel eens met Sef over gehad en die zei ook: 'Het zou best eens kunnen dat Jan dat heeft gezegd'.
,,Hij deed toezeggingen die hij niet kón nakomen. Het is ook een van de redenen dat Aissati nog niet heeft bijgetekend. Het hele jaar heb ik woedende zaakwaarnemers aan de lijn gehad. Ik heb het hele jaar brandjes moeten blussen. Tot twee keer toe gaf Jan toestemming om een speler te gaan halen. Dan werd de hele boel gemobiliseerd en was het de volgende dag weer anders.
,,Natuurlijk wist ik dat Jan dingen beloofde die hij niet waar kon maken. Toch voel ik me daarvoor niet medeverantwoordelijk. Ik zat toen al in een fase van 'laat maar lullen'. Hij is nu eenmaal iemand die geen rekening houdt met anderen. Wat ik toen ook had gezegd, het had niets uitgemaakt.
,,Jan is ook rampzalig als het gaat om het verspreiden van informatie. Echt, die zegt gewoon tegen de leider van het tweede elftal wat Edward Sturing (het scheidend hoofd jeugdopleidingen, red.) verdient. Valencia deed een bod op Salcido. Dat heeft Jan nota bene aan Vlado verteld.
,,Ajax had belangstelling voor Aissati, wij wilden zijn contract verlengen. In die fase heeft Jan aan Kees Ploegsma verteld welke clausule Aissati precies in zijn contract had staan. Nota bene via Ploegsma – erelid van PSV – is dat bij Ajax terecht gekomen. Eerst bij Martin van Geel, later ook bij Maarten Fontein. Toen die met Jan belde, kon hij het alleen maar bevestigen. Ongelooflijk.''
VLADO LEMIC
,,Ik werk gewoon graag met hem samen. Op zijn vakgebied is Vlado buitencategorie. Hij heeft een geweldig netwerk, komt met ideeën en heeft strategisch inzicht. Vlado heeft ook altijd veel informatie. Weet vaak wat ongeveer de prijs van spelers is. Zonder hem had bijvoorbeeld Timmy Simons niet eens bij ons gespeeld. Die was naar Feyenoord gegaan.
,,Ik weet dat Vlado vaak op de Herdgang is geweest en dat het voor sommige spelers een bron van irritatie was. Misschien hadden we die afspraken ergens anders moeten plannen. Aan de andere kant zeg ik: Er zijn ook wel redenen dat Vlado er zo vaak was.
,,Er waren gewoon heel veel problemen, bijvoorbeeld rond het contract van Gomes, die wordt geadviseerd door Vlado. Op 20 september heeft Jan al de belofte gedaan dat het in orde zou komen, maar in november was het nog niet geregeld. Bovendien is Vlado soms tolk geweest tussen de technische staf en de spelers en dan waren er nog de normale gespreken, besprekingen en afspraken.
,,Soms werkt Vlado met ons, soms zit hij tegenover ons. Nou en? Vlado en ik kunnen dat goed scheiden. En hij heeft absoluut iets met PSV. Zegt ook: 'Wij zijn kampioen'. Hij heeft voor PSV dingen gedaan waarvoor hij geen factuur heeft gestuurd. En PSV is niet minder van hem geworden. Gomes, Alex, daar was hij nauw bij betrokken. En als Chelsea Alex aan een andere club had verhuurd, had hij meer commissie gekregen. Zo is het echt.
,,Het verwijt aan mij is dat ik te veel leun op Vlado Lemic. Maar wat betekent dat dan? Wat zijn dat voor kreten?
,,Verreweg de meeste spelers in de selectie zijn helemaal niet via hem binnen gekomen. Ik heb contacten over de hele wereld. Natuurlijk zou ik goed kunnen functioneren zonder Lemic. Maar hij is top of the bill, dus werk ik graag mét hem.
,,Ik heb ook het verwijt gehad dat ik Zeljko Petrovic erbij wilde hebben. Ik vond hem een geschikte assistent-trainer. Spreekt zijn talen, is als speler internationaal gelouterd. Maar dat werd uitgelegd als zou ik 'ons kamp' willen versterken, dat het ongezond zou zijn.
,,Jan wilde het liefst Adrie Koster halen, dat was zo goed als rond. Dan hadden we een hoofdtrainer (Stevens), een assistent (Koster) en een hoofd jeugdopleidingen (Vloet) uit de stal van zaakwaarnemer Kees Ploegsma gehad. Was dat wel gezond geweest dan?''
PIET DE VISSER
,,Wat er nu over Piet de Visser wordt gezegd, vind ik laag en niveauloos. Hij wordt neergezet als iemand die de club vooral veel geld heeft gekost, die vooral miskopen achter zijn naam heeft. Allemaal kritiek gevoed door Jan. Het is onzin. Ik wil hier gezegd hebben: aan de honderd miljoen die PSV de afgelopen jaren heeft binnengehaald via de Champions League heeft Piet een grote bijdrage geleverd.
,,Jan is overal zieltjes aan het winnen. Waarom mag Gomes wel blijven en ik niet? Hij heeft zich veel harder uitgesproken dan ik. De supportersvereniging steunt hem. Waarom? Die hebben helemaal niet met mij of Piet de Visser of Lemic gesproken. Hoe kan dat dan?''
PERSOONLIJK
,,Ik ken Jan Reker al dertig jaar, we hebben samen zó ontzettend veel meegemaakt en zó ontzettend veel lol gehad. Dit heeft me echt heel veel pijn gedaan. Ik had nooit kunnen denken dat ik voor Jan geen emoties meer zou hebben.
,,Ik heb er tegenaan gehikt om dit te vertellen. Ik loop er al heel lang mee, maar wilde sowieso mijn mond houden tot de titel binnen was. Ik wilde nooit mijn eigenbelang boven dat van de club stellen. En Jan gooit nu alles op één hoop, maar ik had dit verhaal óók verteld als Gomes en De Visser niet naar buiten waren gekomen of als Lemic niet op deze wereld was geweest.
,,Dit jaar heeft me heel veel wijzer gemaakt, veel ervaringen opgeleverd. Dat je vertrouwen moet hebben in jezelf. Dat je ergens voor moet staan en op je eigen gevoel af moet gaan. PSV is een deel van mijn leven, ik wíl helemaal niet weg. Maar mijn gevoel zegt: met Jan Reker wil ik niet meer werken. Het kán niet meer.
,,Jan zegt dat hij veel steunbetuigingen heeft gehad. Dat zal wel uit Oost-Brabant zijn. Ik heb telefoontjes uit de hele wereld gekregen, niemand snapt wat er in vredesnaam bij PSV aan de hand is. Het mooiste compliment kreeg ik van Bobby Robson (oud-trainer bij PSV, red.). Die zei: Stan ik ben trots op je.''
Jan Reker was niet voor commentaar bereikbaar.
quote:Intern onderzoek PSV naar Valckx
Door PETER VAN DUYL en CHRIS VAN NIJNATTEN
EINDHOVEN - De clubleiding van landskampioen PSV heeft intern de gang van zaken onderzocht rond enkele transfers die de club het afgelopen jaar heeft gedaan. Het vermoeden bestond dat onder meer de overgang van Balazs Dzsudzsak naar Eindhoven niet helemaal zuiver was verlopen.
Algemeen-directeur Jan Reker bevestigt dat de club een paar zaken nader onder de loep heeft genomen, al vindt hij het woord onderzoek te zwaar. ,,We hebben er even naar gekeken,'' zegt hij. ,,We wilden weten of onder de contracten wel de namen van de juiste zaakwaarnemers stonden. Dat bleek het geval te zijn.''
Waarom PSV tot het onderzoek is gekomen wil Reker niet zeggen, maar het heeft ongetwijfeld te maken met de machtsstrijd die de club achter de rug heeft. De laatste weken is geregeld de suggestie opgedoken dat huismakelaar Vlado Lemic en technisch-manager Stan Valckx geld zouden hebben verdiend aan transfers.
Het onderzoek is een nieuw bewijs van het totale onderlinge gebrek aan vertrouwen binnen de organisatie van PSV.
In een vraaggesprek met AD Sportwereld Pro verwerpt Valckx elke suggestie over corruptie. De oud-international is onaangenaam verrast door de beschuldiging, die overigens nooit heel concreet is gedaan.
,,Ik weet dat ze binnen PSV met een onderzoek bezig zijn naar twee transfers,'' zegt Valckx in het interview. ,,Die van Dzsudzsak en die van de Mexicaan Rodriguez. Ze doen maar. Ze kunnen honderd jaar zoeken, ze zullen nooit iets vinden. Nog nooit heb ik ook maar één euro aangenomen, dat zal ik ook nooit doen. Mensen die mij kennen, weten dat ik niet alleen in geld geïnteresseerd ben.''
Valckx was vier jaar technisch-manager in Eindhoven maar heeft aangekondigd op te stappen uit onvrede over het beleid van Reker.
Tot nooit meer ziehieeeensquote:‘Ik kom nooit meer terug’
AMSTERDAM - Huerelho Gomes is goed ziek van de situatie in Eindhoven. De doelman van PSV zegt in een interview met VI dat hij nooit meer terugkomt in Eindhoven. "Ik ga weg met een heel triest gevoel."
De uitspraak ‘Reker eruit of ik eruit’, die de Braziliaan eerder in hetzelfde blad deed, betekende het definitieve einde van de sluitpost bij PSV. Inmiddels heeft hij geen goed woord meer over voor de directie van de landskampioen.
“De directie gaat gewoon door met alle verkeerde verhalen”, zegt Gomes in het interview. “Voor mij komt dit over als een gebrek aan respect ten aanzien van alles wat ik heb betekend voor de club, ik heb in die vier jaar altijd zo goed mogelijk mijn best gedaan.”
Judas
“Zij hebben destijds ook niets ondernomen tegen trainer Sef Vergoossen die mij een judas en asociaal heeft genoemd. Iedereen in de spelersgroep”, vervolgt hij, “weet dat ik niet asociaal ben. Dat is precies waarom iedereen mij respecteert.”
Na afloop van de competitie vertrok Gomes naar zijn vaderland. Inmiddels is de keeper ook niet meer van plan terug te keren naar Eindhoven.
“Er moet zo snel mogelijk een oplossing komen tussen mij en de club, maar na deze episode is het heel moeilijk om bij PSV door te gaan. Ik ga weg met een heel triest gevoel en ga nu als supporter van de club verder, want ik heb altijd gezegd dat PSV mijn thuis is.”
quote:PSV en Stan Valckx nog ver uit elkaar
woensdag 21 mei 2008 | 02:47 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 mei 2008 | 16:25
EINDHOVEN - Het arbeidsconflict tussen PSV en Stan Valckx is nog lang niet beslecht. Beide partijen praten nauwelijks nog met elkaar en laten zich vertegenwoordigen door advocaten.
Valckx heeft een eerste schikkingsvoorstel van PSV afgewezen. Hij wil een ruimere genoegdoening voor de twee jaar die hij nog onder contract stond. PSV op zijn beurt is van mening dat Valckx zélf het vertrouwen in directeur Jan Reker heeft opgezegd.
quote:Transfer Rodriguez markeert een nieuwe tijd - ANALYSE
Door Frans van den Nieuwenhof. woensdag 21 mei 2008 | 02:47 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 mei 2008 | 20:00
Hij zal er zelf geen weet van hebben, maar de komst van Francisco Rodriguez markeert voor PSV het begin van een nieuw tijdperk waarin grote transfers niet langer omgeven worden door een sfeer van intern wantrouwen.
Het gezagsvacuüm dat ontstond na het vertrek van technisch directeur Guus Hiddink leidde de voorbije twee jaren tot weinig transparantie en veel argwaan. Niet alleen de invloed van huismakelaar Vlado Lemic was voelbaar, met hem kregen ook Stan Valckx en Piet de Visser steeds meer zeggenschap. Terwijl zij onder Hiddink nog louter een dienende functie hadden.
Hiddink verstond de kunst om alle machten binnen PSV te controleren, te sturen én in hun waarde te laten. Zonder Hiddink zagen velen hun kans schoon om -vooral op het gebied van transfers- hun wensen door te drukken. Zo kwamen bijvoorbeeld Koevermans, Zonneveld en Perez binnen, omdat trainer Ronald Koeman dat wilde. De Visser bracht samen met Lemic de Brazilianen en Chelsea-huurlingen aan en de vaste scouts van PSV kwamen met onder anderen Salcido, Méndez en Dzsudzsák.
De gezagsverhoudingen waren dermate onduidelijk dat Lemic vorig seizoen namens PSV met Vitesse onderhandelde over Lazovic. De adviseur van Lazovic mocht dus in naam van PSV een bod uitbrengen op Lazovic! Vitesse hoopte drie miljoen euro voor de spits te ontvangen, maar omdat Lemic dat bedrag al direct bood, ging de vraagprijs direct naar de acht miljoen en incasseerde Vitesse uiteindelijk 6,6 miljoen.
De huidige directeur Jan Reker kreeg al binnen enkele weken lucht van dit soort constructies. Afgelopen winter gebeurde min of meer hetzelfde rond de komst van Rodriguez. Via Lemic kreeg PSV te horen dat de Mexicaanse verdediger vier miljoen euro moest kosten. Toen Reker vorige maand zélf in Mexico was om Rodriguez te bekijken, wilde hij flink afdingen op die prijs. De voorzitter van Chivas was echter niet te vermurwen: hij hield vast aan de genoemde prijs van... 3,2 miljoen euro.
Waar die acht ton gebleven zouden zijn, weet niemand. PSV maakte de transfer af op een kleine drie miljoen euro en zaakwaarnemers of belangenbehartigers krijgen wat hen contractueel toekomt. Er bestaat maximale transparantie. De komst van Rodriguez wordt breed gesteund door scouts en trainers. De directie heeft een positief oordeel uitgesproken en op dit moment is er niemand meer die een ander verdenkt van dubbele belangen.
Op technisch gebied is de lucht geklaard in Eindhoven, in die zin staat Rodriguez symbool voor een een nieuw begin. En Reker mag tevreden zijn. Want wat je ook van hem vindt: in Mexico heeft hij in ieder geval een miljoen euro voor PSV verdiend.
quote:Deel 1: De machtsgreep die tot mislukken gedoemd was
door Frans van den Nieuwenhof. vrijdag 30 mei 2008 | 02:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 30 mei 2008 | 13:06
EINDHOVEN - De dag is nog piepjong, die vrijdag 14 maart 2008. Het Philips Stadion is de voorbije uren het toneel geweest van een volksfeest. PSV heeft ten koste van Tottenham Hotspur de kwartfinale van het UEFA Cuptoernooi bereikt en doelman Gomes is meer dan ooit de held van Eindhoven.
Op de derde etage van het stadion kijken enkele gasten van PSV vreemd op als ze twee mensen heftig zien gesticuleren. Jan Reker, algemeen directeur van de club, is in gesprek met Vlado Lemic, de adviseur van onder anderen Gomes. De woordenwisseling eindigt in de meest krasse taal. "Wil je oorlog?" , sist Lemic. "Als jij oorlog wil, ís het oorlog", antwoordt Reker. Volgens technisch manager Stan Valckx verliep de discussie anders: " Reker zei 'wil je oorlog'."
Vanaf die dag weet Reker dat zijn positie onder vuur zal komen te liggen. "Nou krijgen we in Voetbal International binnenkort zeker weer een interview met Gomes?", schampert hij nog. De ruzie vormt de apotheose van een maandenlang sluimerend wederzijds wantrouwen tussen twee groeperingen binnen en rond PSV. Op De Herdgang gaat de humor nooit verloren, daar wordt vrolijk gesproken over 'Kamp A' en 'Kamp B'. PSV in een notedop.
Reker en Lemic komen die avond met elkaar in botsing, omdat de spelersadviseur gepoogd heeft om de Braziliaanse verdediger Luizão (van Benfica) aan PSV te slijten. Hij heeft daarbij de steun van manager Stan Valckx en adviseur Piet de Visser, die ook nog de jonge verdediger Leandro Almeida (eveneens Lemic) naar voren schuift. Reker voelt zich onder druk gezet. Luizão moet elf miljoen euro kosten en weet dat de scouts Adrie van Kraaij, Willy van der Kuijlen en Klaas van Baalen onder deze voorwaarden niet zullen instemmen met de transfer. Zij hebben de veel goedkopere Mexicaanse verdediger Francisco Rodriguez (drie miljoen) aanbevolen, maar diens komst is getorpedeerd door De Visser en in tweede instantie ook door Valckx.
Duidelijker dan ooit valt PSV uiteen. Een cruciale rol speelt Valckx. Hij is de man die de scouting aanstuurt en was in eerste instantie érg positief over Rodriguez. De scouts dachten hem aan zijn zijde te hebben. "Maar binnen een dag sloeg Stan honderdtachtig graden om en was Rodriguez niet meer goed genoeg" , zo stelt een getuige. Luizão moet de man worden. De scouts, die op aandrang van Valckx enkele malen naar Mexico reisden, voelen zich belazerd. En zijn verbaasd dat het advies van De Visser, op basis van een dvd, veel zwaarder telt dan hun mening.
Valckx zegt nu dat De Visser en hij wel op één lijn zaten. "Piet vond hem niet snel genoeg en na meerdere beelden te hebben gezien, ontstonden bij mij ook twijfels. Ook Sef Vergoossen was niet overtuigd. Het was drie tegen drie: daarna heeft Reker hem nog bekeken. Die was ook niet erg overtuigd. Daarom hebben we op dát moment besloten hem niet te nemen. Met Luizão zouden we een speler in huis hebben gehaald van absoluut topniveau. Overigens is het niet zo dat Rodriguez eerst vier miljoen moest kosten en uiteindelijk drie. Toen we in december over hem spraken, was al duidelijk dat zijn club wilde meewerken voor 3,2 miljoen. Dat is niet de verdienste van Reker. Trouwens, Lemic had met deze transactie niets te maken."
Stan Valckx leert de voetballerij na zijn actieve loopbaan goed doorgronden. Hij werkt drie jaar voor FIFA-agent Kees Ploegsma. De twee gaan in 2004 op een vervelende manier uit elkaar. Omdat voorzitter Harry van Raaij een opvolger nodig heeft voor Frank Arnesen komt hij uit bij de vlotte volksjongen Valckx. Altijd goed voor een lach en gezelligheid. Ex-voetballer tussen de voetballers. Bij PSV krijgt Valckx beperkte speelruimte: hij is in wezen de ambtelijk secretaris van technisch directeur Guus Hiddink.
Valckx heeft een opmerkelijke passage in zijn contract. Omdat PSV kampt met een overschot aan spelers moet er opruiming worden gehouden. Valckx gaat minder verdienen dan Arnesen, maar daar staat tegenover dat hij een bonus van vijf procent ontvangt voor elke uitgaande transfer. Drukke handel levert veel geld op, elke transfer is welkom. Iedereen die binnenkomt, zal ooit weer verkocht moeten worden. De raad van commissarissen reageert woedend als de inhoud van het door Van Raaij opgestelde contract bekend wordt. Valckx: "Ik heb nooit om zo'n contract gevraagd. Van Raaij heeft het me aangeboden. Arnesen werkte volgens dezelfde constructie. Toen ik mijn contract vorig jaar verlengde, is die passage er trouwens uitgehaald. We maakten afspraken over bepaalde bonussen bij goede prestaties."
Valckx vindt een bondgenoot in de Belgisch-Servische spelersbegeleider Vlado Lemic. Die werkt al enkele jaren voor PSV en kent de weg. Guus Hiddink weet Lemic naar waarde te schatten, stelt Valckx. "Zij hadden een goede band." Lemic bemiddelde bij de komst van Timmy Simons ('die was anders naar Feyenoord gegaan', aldus Valckx), maakte de transfer van Mateja Kezman naar Chelsea mede mogelijk en zorgde er mede voor dat Alex naar PSV kwam. Hij weet deals te realiseren, waar anderen van dromen. Lemic heeft overal contacten. Zo ook in Sevilla, waar de plaatselijke FC eind augustus veertien miljoen euro overmaakt voor Arouna Koné. Bingo! Voor PSV, voor Koné, voor iedereen die mee moet eten.
Reker krijgt voor het eerst argwaan. Valckx dringt er bij hem op aan dat Lemic goed beloond wordt voor zijn bemiddelend werk, maar Reker wil - alvorens tot betaling over te gaan - weten wat Lemic dan precies gedaan heeft. Valckx: " Dat wantrouwen was niet nodig. We hadden met Lemic de afspraak, en Jan was het daarmee eens, dat hij betaald zou worden als Koné naar Galatasaray zou gaan. Die club wilde tien miljoen betalen. Later bood Sevilla dankzij tussenkomst van Lemic veertien miljoen. Logisch dus dat Lemic hiervoor ook beloond wilde worden. Hij had ook tegen PSV kunnen zeggen: ik regel het bij Sevilla voor elf of twaalf miljoen. Lemic heeft daar juist in het belang van de club gehandeld en heeft daarvoor geen cent commissie ontvangen."
Ook bij anderen ontstaat scepsis. De rvc heeft de directie de uitdrukkelijke opdracht meegegeven om de financiën op orde te krijgen. De directie eist transparantie van alle afdelingen, ook de technische. Steeds vaker merkt hij dat het vragen van opheldering wordt gezien als bemoeienis. "Maar" , zeggen Van den Bunder en Reker, "wij hebben er recht op om te weten welke afspraken met partijen worden gemaakt."
Valckx zegt deze opmerkingen niet te begrijpen. "Alles wat ik bij PSV gedaan heb, is besproken met de directie. Tot de jeugdcontracten aan toe. Ik kon en wilde niks op eigen houtje doen. PSV wist precies welke euro waar naartoe ging en waarom", vertelt hij. "Ik heb altijd het belang van PSV gediend. Toen Farfán niet naar Portsmouth ging en Gomes niet naar Corinthians kwam ik thuis juichend binnen. Ik vond het belangrijk dat ze bij PSV bleven." De verkoop van die twee had Valckx een kleine miljoen euro kunnen opleveren, bevestigt hij.
De scepsis leidt tot wantrouwen. De directie stelt: wie zijn verantwoordelijkheid niet nakomt of aankan, wordt beknot in zijn vrijheid van handelen. "Jij wordt betaald door PSV, maar werkt voor Lemic", zegt Reker tegen Valckx. De manager is des duivels: "Jan heeft gesuggereerd dat ik heb verdiend aan transfers. Hij heeft zelfs rondverteld dat er een onderzoek zou komen. Welke intentie heeft Reker om mij steeds op één hoop met Lemic te gooien?"
Oud-voorzitter Rob Westerhof herkent de problemen waar Reker tegenaan loopt. "Ik heb me altijd enorm geërgerd aan de vrijheid die Lemic bij de club kreeg. Hij werd er bij transfers vaak tussen geduwd, waardoor de kosten voor het aantrekken van spelers veel hoger uitvielen. Ook zijn invloed op die spelers was te groot. Dat kon zo niet meer doorgaan. Ik sta helemaal achter Reker."
Bij sommigen bestaat onduidelijkheid over de exacte inhoud van Valckx' functie. "De boel is totaal niet afgekaderd", ontdekt trainer Sef Vergoossen later. "Het familiegevoel op De Herdgang is goed, maar het ontbreekt er aan structuur. Dat kan eigenlijk niet binnen een professionele organisatie."
Van Raaij stelt vast dat na het vertrek van Hiddink de duidelijkheid en de hiërarchie verdwenen zijn. "Het ontbreekt op De Herdgang aan leiding. Vroeger was er één baas op De Herdgang. Guus. Hij deed alle belangrijke besprekingen zelf, óók met de makelaars. Zo hebben wij altijd willen werken. Naar Engels model. Als die leiding ontbreekt, bestaat de kans dat het ene groepje linksaf wil en het andere groepje rechtsaf. Dan wordt het een ratjetoe."
De woorden van voormalig trainer Ronald Koeman krijgen steeds meer betekenis. " Jan", zei hij begin dit seizoen al, "pas op: de invloed van de Brazilianen binnen PSV wordt veel te groot." Na het vertrek van Cocu groeit de status van Gomes met de dag. Hij is het boegbeeld van het team. In een interview met deze krant spreekt Gomes in november 2007 vol lof over PSV. Het is de club van zijn hart en als zijn kinderen het willen, blijft hij liefst zijn hele leven in Eindhoven.
Het interview wordt pas maanden later geplaatst, omdat Gomes in december een heel ander verhaal laat horen. Voetbal International geeft de doelman alle ruimte om zijn onvrede over het beleid te etaleren. Enkele weken later sussen de partijen het conflict: Gomes blijft tot 2013, de problemen zijn de wereld uit en zijn zorgen weggenomen. Voor de vierde keer is het salaris van de Braziliaan verdubbeld. Van drie ton in 2004 werd het zes ton, ruim een miljoen en nu zelfs twee miljoen euro. Daarmee is Gomes de best betaalde speler van PSV.
Zijn uitlatingen baseert Gomes, net als in een tweede interview in april, vooral op de informatie die hij van Valckx heeft gekregen. Hij klaagt Reker aan als een directeur die zijn afspraken niet nakomt en valse beloften doet. In een gesprek met de directie zegt Gomes letterlijk dat hij 'Valckx toch wel kan vertrouwen' als die hem bijpraat over de onvrede die her en der bestaat. Reker en Van den Bunder zijn verbijsterd, omdat Gomes nooit de moeite heeft genomen om zijn vragen en grieven intern te bespreken.
Steeds meer wordt helder, meent de directie, dat vanuit de hoek Valckx-Lemic-De Visser aan stemmingmakerij wordt gedaan. Op het oog onbenullige misverstanden worden uitvergroot tot conflicten. De invloed van Lemic doet zich nadrukkelijk voelen. Hij is de enige zaakwaarnemer/adviseur die zich vrij kan bewegen op De Herdgang. In het private en doorgaans afgesloten spelersdomein wordt Lemic geen strobreed in de weg gelegd. Vergoossen verbaast zich over die vrijheid en vraagt zich openlijk af: wie is die man en wat doet hij hier?
Vergoossen ergert zich enorm aan de privileges van Lemic, die soms urenlang met spelers converseert. Al op 5 februari beschrijft de coach zijn bevindingen over de eerste drie werkweken bij PSV. Daarin staat te lezen: 'Invloeden van buitenaf vormen een gevaar voor het resultaat'. Vergoossen biedt zijn bevindingen aan bij de directie en bij Valckx.
De eerste aanwijzing van externe beïnvloeding krijgt hij op de laatste dag van januari, als de transferperiode afloopt. Valckx wil de Amerikaanse verdediger Carlos Bocanegra van Fulham aantrekken. PSV heeft na het vertrek van Manuel da Costa en door de afwezigheid van Eric Addo (Afrika Cup) behoefte aan versterking, maar in Bocanegra ziet Vergoossen niks. Ook de scouts adviseren negatief.
Valckx vertelt: " Sef zei tegen mij: als we er niemand bijhalen, spelen we met vuur. Bocanegra was een linksbenige verdediger, die zowel in het centrum als op de flank uit de voeten kon. Wij zagen hem als iemand voor 'erbij'. Hij was niet duur. Ik heb het met Reker besproken. Die zei op dinsdag (29 januari): het is oké. De volgende ochtend, op de dag van de wedstrijd tegen Ajax, zei Reker: we doen het niet. Dat gebeurde op advies van Van Kraaij en in het bijzijn van Vergoossen. Toen ben ik kwaad weggelopen en heb gezegd: ik ben het wéér niet met je eens. Sef wist ook niet dat Jan mij een dag eerder een 'go' had gegeven."
Reker vraagt Valckx of Lemic bij deze deal betrokken wordt. Volgens de directie zou de manager dat eerst ontkend en later bevestigd hebben. Valckx spreekt dit tegen: "Lemic wist hier niks van." Hoewel de tijd dringt, houdt Vergoossen voet bij stuk. Bocanegra komt niet. Dan maar niemand erbij. Punt.
De coach constateert dat zich groepjes vormen. Vergoossen stelt nuchter vast dat hij 'voor het eerst in dertig jaar trainen' geen aansluiting kan vinden bij sommige spelers. Volgens hem ontstaat dit door een 'aangepraat wantrouwen'. "Ik werd door sommigen vanaf het begin bekeken als het vriendje van Jan Reker."
Vergoossen moet steeds laveren. "Je was voortdurend bezig met processen en gedragingen. Gelukkig heeft Timmy Simons de boel de afgelopen maanden bij elkaar gehouden. Dat heeft hij werkelijk fantastisch gedaan. Het is achteraf maar goed geweest dat we zo'n enorm druk programma hadden. Daardoor ontbrak de tijd om ons teveel met andere zaken bezig te houden en konden we ons volledig richten op het kampioenschap."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |