abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58492775
VS ISM NON-MANUFACTURING INDEX APRIL 52,0; CONSENSUS 49,8
pi_58493058
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Herinner je je nog wat er met de euro gebeurde toen Nederland en Frankrijk de Europese grondwet verworpen?
Schijnbaar heeft het niet geholpen aan een zwakke euro .
  maandag 5 mei 2008 @ 16:25:02 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58493124
quote:
Op maandag 5 mei 2008 16:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Schijnbaar heeft het niet geholpen aan een zwakke euro .
Er is allang een nieuwe grondwet zonder referendum toch sneaky doorgevoerd
Maar serieus, de euro daalde van $1,35 naar $1,18 ofzo
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 mei 2008 @ 00:28:32 #154
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58503610
Aardig verhaal van Krugman over de 'credit crisis'; het ergste is ws. inderdaad achter de rug, zie ook TED spread improves.

Punt van Krugman: LTCM (in 97) ging fout, kon gerepareerd worden; dit ging fout, kon gerepareerd worden met de nodige ingenieusheid (TAF, TSLF), maar als er niets gedaan wordt aan het 'schaduwsysteem' van bank-achtige constructies die niet onder de bankwet vallen, dan is het wachten op de volgende crisis, en die kan *niet* meer opgelost worden. Oopsie.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58504728
En toen oa Thain iets in die trant riep vond je het bs?
pi_58505733
quote:
UBS schrapt duizenden banen na miljardenverlies

ZURICH (ANP) - De Zwitserse bank UBS schrapt 5500 banen ofwel bijna 7 procent van het totaal. UBS is zwaar getroffen door de hypotheekcrisis en leed in het eerste kwartaal een verlies van 11,53 miljard frank (7 miljard euro), zo maakte de grootste bank van Zwitserland dinsdag bekend.

Vorig jaar boekte de bank in het eerste kwartaal nog een winst van 3 miljard frank. UBS is een van de zwaarst getroffen banken door de crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt, met afschrijvingen in de afgelopen kwartalen van meer dan 37 miljard dollar (23,3 miljard euro). Eind vorig jaar schrapte de bank al 1500 banen.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 08:50:23 #157
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58505977
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 02:04 schreef geenID het volgende:
En toen oa Thain iets in die trant riep vond je het bs?
IIRC, de laatste keer dat ik daar iets over zei liep de credit spread nog op
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 mei 2008 @ 09:15:28 #158
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58506268
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 00:28 schreef gronk het volgende:
Aardig verhaal van Krugman over de 'credit crisis'; het ergste is ws. inderdaad achter de rug, zie ook TED spread improves.

Punt van Krugman: LTCM (in 97) ging fout, kon gerepareerd worden; dit ging fout, kon gerepareerd worden met de nodige ingenieusheid (TAF, TSLF), maar als er niets gedaan wordt aan het 'schaduwsysteem' van bank-achtige constructies die niet onder de bankwet vallen, dan is het wachten op de volgende crisis, en die kan *niet* meer opgelost worden. Oopsie.
Ik moet het nog zien. Er zitten nog teveel grote defecten in het systeem om vertrouwen terug te winnen. En vergis je niet dat volgens mij het vertrouwen erg snel weg is, en dan maar langzaam terug komt. Het kan in de financiele wereld wel een beetje bedaard zijn (for now), maar de consument begint nu pas flink pijn te voelen. De reële economie zie ik dus zeker nog wel flink doorsukkelen en verslechteren in ieder geval.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_58512487
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 09:15 schreef freud het volgende:

[..]

Ik moet het nog zien. Er zitten nog teveel grote defecten in het systeem om vertrouwen terug te winnen. En vergis je niet dat volgens mij het vertrouwen erg snel weg is, en dan maar langzaam terug komt. Het kan in de financiele wereld wel een beetje bedaard zijn (for now), maar de consument begint nu pas flink pijn te voelen. De reële economie zie ik dus zeker nog wel flink doorsukkelen en verslechteren in ieder geval.
De prijs van benzine knaagt ook aan het vertrouwen. Iedere keer dat de mensen bij de pomp komen zien ze een hogere benzineprijs. Waar gaat het heen?

Verder blijf ik erbij dat het wat betreft de banen nog steeds lekker snor zit, en dat is IMHO nog steeds de belangrijktste motor van de Amerikaanse economie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_58513051
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 08:50 schreef gronk het volgende:

[..]

IIRC, de laatste keer dat ik daar iets over zei liep de credit spread nog op
Er zijn betere maatstaven dan Libor en die dalen al sinds midden maart. Daarnaast was Libor sowieso te laag rond die tijd omdat banken schijnbaar niet helemaal eerlijk waren, en kon dus al niet dalen.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 15:05:15 #161
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58513056
quote:

Het kan in de financiele wereld wel een beetje bedaard zijn (for now), maar de consument begint nu pas flink pijn te voelen. De reële economie zie ik dus zeker nog wel flink doorsukkelen en verslechteren in ieder geval.
Absoluut mee eens.
pi_58513161
Ook weer een interessante week weer iid. En sorry dat ik loop te zeuren, hehe.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 mei 2008 @ 15:20:21 #163
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58513384
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 14:40 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De prijs van benzine knaagt ook aan het vertrouwen. Iedere keer dat de mensen bij de pomp komen zien ze een hogere benzineprijs. Waar gaat het heen?

Verder blijf ik erbij dat het wat betreft de banen nog steeds lekker snor zit, en dat is IMHO nog steeds de belangrijktste motor van de Amerikaanse economie.
Vergeet de voedselprijzen niet! Wereldwijd stijgen hiervan ook de prijzen, en gekoppeld met een zwakke dollar, heeft dat nogal impact. Combineer hogere prijzen met duurdere goederen, en mensen gaan serieus denken over bezuinigen. Ook als het weer beter gaat, wil men toch even doorsparen, want je weet nooit 'of dat het nou was'.

Ben trouwens wel benieuwd naar die correlatie tussen het einde van de vertraging van de economie en de gevoelsmatige 'einde'.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58514043
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 14:40 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

tsja, als je alle deeltijd banen meerekent zit het idd wel snor met die banen. sneu alleen dat mesnen daar niet van ornd kunnen komen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_58519582
quote:

[..]

quote:
U.S. April Business Bankruptcy Filings Increase 49%
Business bankruptcy filings in the U.S. increased 49 percent in April from a year earlier, the biggest gain so far in 2008, as the slowing economy prompted more companies to shut down.

Signs of distress, such as bankruptcies and foreclosures, are rising as economic growth has slowed to its weakest pace since the last recession in 2001. The economy lost jobs in April for the fourth month in a row, for a total of 260,000 jobs cuts so far this year.

As the U.S. faces its worst housing recession in a quarter century, almost 650,000 properties were in some stage of foreclosure during the final quarter of 2007, up 112 percent from a year earlier.

Mike Bickford, president of Jupiter's Automated Access to Court Electronic Records service, said in an e-mail that he anticipated 2008 bankruptcy filings will total about 1.1 million compared with 827,000 in 2007 and 590,000 in 2006, after a new federal law took effect in October 2005 that made it harder for people to erase debt.
pi_58519592
quote:

[..]

quote:
U.S. April Business Bankruptcy Filings Increase 49%
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601068&sid=adsu_ZvUytSs&refer=economy
Business bankruptcy filings in the U.S. increased 49 percent in April from a year earlier, the biggest gain so far in 2008, as the slowing economy prompted more companies to shut down.

Signs of distress, such as bankruptcies and foreclosures, are rising as economic growth has slowed to its weakest pace since the last recession in 2001. The economy lost jobs in April for the fourth month in a row, for a total of 260,000 jobs cuts so far this year.

As the U.S. faces its worst housing recession in a quarter century, almost 650,000 properties were in some stage of foreclosure during the final quarter of 2007, up 112 percent from a year earlier.

Mike Bickford, president of Jupiter's Automated Access to Court Electronic Records service, said in an e-mail that he anticipated 2008 bankruptcy filings will total about 1.1 million compared with 827,000 in 2007 and 590,000 in 2006, after a new federal law took effect in October 2005 that made it harder for people to erase debt.
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:33:44 #167
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58526486
[over inflatieverwachtingen -- in de VS zijn die 'stevig']
quote:
The stagflation decade was the 1970s. And it is a bit too recent to miss that.

As to inflation, it is already in the mid single digits. According to shadow stats its already 10 % + according to older methods of measuring price increases.

Wages & salaries of course are frozen so every blip up reduces potential for savings by that much. It is due to the frozen wages & salaries that we were jumping all over ourselves with investing in the tech bubble and the housing bubble, it was the only way for the middle class to claw back some money. It was illusionary.
Interessante kijk op de reden waarom de amerikanen niet sparen: ze kunnen het gewoon niet meer.

Overigens, ik vraag me af hoe we hier in europa zo'n stevige inflatie kunnen hebben (over de 3.5%, officieel, voor .eu), als de prijzen in dollars met ~30% gedaald zijn. Is dat puur het gevolg van gestegen olie- en voedselprijzen, meten we inflatie hier 'netter', draait de economie hier gewoon stukken beter (met inflatie als gevolg), of niet?
  FOK!fotograaf woensdag 7 mei 2008 @ 11:20:44 #168
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58528514
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:33 schreef gronk het volgende:
[over inflatieverwachtingen -- in de VS zijn die 'stevig']
[..]

Interessante kijk op de reden waarom de amerikanen niet sparen: ze kunnen het gewoon niet meer.

Overigens, ik vraag me af hoe we hier in europa zo'n stevige inflatie kunnen hebben (over de 3.5%, officieel, voor .eu), als de prijzen in dollars met ~30% gedaald zijn. Is dat puur het gevolg van gestegen olie- en voedselprijzen, meten we inflatie hier 'netter', draait de economie hier gewoon stukken beter (met inflatie als gevolg), of niet?
Ik denk niet dat we zo hevig op olie leunen dat de olieprijs en euro/dollar verhouding de inflatie laag houdt hoor. In europa is de mindset rond geld/beleggen/sparen nog wat 'nuchterder' dan in de VS denk ik, en dus zijn er minder grote risico's genomen. De bubbel is dus kleiner, en men heeft ook meer incasseringsvermogen. Combineer dat met die relatief lage olieprijzen (tov de VS) en dan kom je een eind met het verklaren van het verschil in inflatiecijfers imo.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  woensdag 7 mei 2008 @ 12:52:41 #169
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_58530639
En onze huizen zijn nog wat waard
Noise is all relative to the silence preceding it
  FOK!fotograaf woensdag 7 mei 2008 @ 13:00:37 #170
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58530816
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:52 schreef Undergod het volgende:
En onze huizen zijn nog wat waard
Mwoah, die waarde wordt ook door krapte en hypo aftrek in stand gehouden, maar men heeft niet de neiging om veel meer te lenen dan dat het huis waard is. Als je een dubbele hypo op je huis hebt, en de prijzen dalen 50%, dan heb je nog maar 25% reële dekking. Ouch.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58531135
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:00 schreef freud het volgende:

Mwoah, die waarde wordt ook door krapte en hypo aftrek in stand gehouden, maar men heeft niet de neiging om veel meer te lenen dan dat het huis waard is. Als je een dubbele hypo op je huis hebt, en de prijzen dalen 50%, dan heb je nog maar 25% reële dekking. Ouch.
Men heeft niet de neiging om meer te lenen, of zijn de mogelijkheden de afgelopen jaren flink ingeperkt?

Ik kan me nog wel berichten van enkele jaren geleden herinneren dat mensen een hypotheek op de overwaarde van hun huis gebruikten om boten en luxe autos te kopen. En dan de HRA gebruiken om geodkoop af te lossen.
  FOK!fotograaf woensdag 7 mei 2008 @ 13:20:58 #172
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58531276
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Men heeft niet de neiging om meer te lenen, of zijn de mogelijkheden de afgelopen jaren flink ingeperkt?

Ik kan me nog wel berichten van enkele jaren geleden herinneren dat mensen een hypotheek op de overwaarde van hun huis gebruikten om boten en luxe autos te kopen. En dan de HRA gebruiken om geodkoop af te lossen.
Ja, maar dat was minder gewoon dan dat het in de VS is imo. En die overwaarde kon je toch voor dergelijke dingen niet inzetten? Dan werd het een krediet met een stuk overwaarde als onderpand, maar geen HRA voordelen daarvan. Als dat namelijk nog steeds kan, dan ga ik nu ff nieuw cameraspul kopen .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  woensdag 7 mei 2008 @ 13:28:33 #173
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58531428
Overwaarde gebruiken
quote:
In het nieuwe belastingstelsel (sinds 2001) is rente alleen aftrekbaar als de lening is aangegaan voor aankoop, onderhoud of verbetering van het huis. Als de lening wordt gebruikt voor andere doeleinden, dan is de rente niet aftrekbaar.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_58542455
Watskeburt, Dow -200 en olie op 124?
Let je weer eens een dag niet op ga me even inlezen
pi_58542808
Hmmm blijkbaar niks bijzonders, ze dragen de olieprijsstijging aan als reden voor de daling.
't Is trouwens wel weer oil up dollar up vandaag. Dat belooft nog wat, mss zitten we dit jaar al aan de 200
  vrijdag 9 mei 2008 @ 00:53:18 #176
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_58567344
tvp
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  vrijdag 9 mei 2008 @ 00:58:51 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58567413
Ach, het wordt saai
quote:
AIG lijdt recordverlies USD 7,8 mrd in 1e kwartaal(update)
8 mei 2008, 23:15 | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - American International Group (AIG) heeft in het eerste kwartaal van 2008 een nettoverlies geleden van $ 7,8 mrd. Dat heeft de grootste verzekeraar ter wereld donderdagavond bekendgemaakt. Het is het grootste kwartaalverlies in de geschiedenis van het bedrijf. In dezelfde periode vorig jaar boekte AIG nog een winst van $ 4,1 mrd.

Het recordverlies is te wijten aan de aanhoudend zwakke Amerikaanse huizenmarkt, de kredietcrisis en de onrust op de aandelenbeurzen. In het vierde kwartaal van 2007 leed AIG ook al een mrdenverlies, van 5,29 mrd.

Per aandeel eindigde AIG in het eerste kwartaal van dit jaar $ 3,09 in het rood, tegen een winst van $ 1,58 per aandeel in de vergelijkbare periode een jaar eerder. Het aangepaste nettoverlies kwam uit op $ 3,56 mrd, of $ 1,41 per aandeel. De min valt veel groter uit dan verwacht. Analisten gepolst door Thomson Reuters gingen uit van een verlies per aandeel van $ 0,76.

AIG wil in totaal zo'n $ 12,5 mrd aan kapitaal ophalen om zijn balans te versterken en financiele bewegingsruimte te creeren. De verzekeraar wil hiervoor onder andere nieuwe aandelen uitgeven.

'Terwijl we een moeilijk handelsklimaat hadden verwacht, overstegen de ernst van de ongerealiseerde waarderingsverliezen en de waardedaling van onze investeringen onze verwachtingen', aldus bestuursvoorzitter Martin Sullivan.

De eerstekwartaalresultaten weerspiegelen echter niet de onderliggende kracht van het bedrijf, zo probeert hij gerust te stellen. 'De resultaten weerspiegelen de extreem slechte externe condities die het spectrum van bedrijven raken die blootgesteld zijn aan de Amerikaanse huizenmarkt, krediet- en kapitaalmarkten.'

Desondanks verhoogt AIG zijn kwartaaldividend met 10% naar $ 0,22 per aandeel. Dat is niet genoeg om beleggers tevreden te stellen. Het aandeel staat in de nabeurs handel in New York 7,7% lager.

Kredietbeoordelaar Standard & Poor's heeft meteen na de cijferpublicatie laten weten zijn rating voor AIG te hebben verlaagd van AA/A-1+ naar AA-/A-1+. 'Hoewel we hadden verwacht dat AIG wat verliezen in het eerste kwartaal zou rapporteren, overstijgt het niveau van de extra verliezen deze verwachtingen', verklaart kredietanalist Rodney Clark van S&P.
Mijn reisverslagen
pi_58568651
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 22:26 schreef ItaloDancer het volgende:
Hmmm blijkbaar niks bijzonders, ze dragen de olieprijsstijging aan als reden voor de daling.
't Is trouwens wel weer oil up dollar up vandaag. Dat belooft nog wat, mss zitten we dit jaar al aan de 200
De hoge olie prijs is gewoon goed nieuws voor de dollar? Meer dollars in omloop.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 08:25:50 #179
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58568828
Laatst op RTL[z] werd er een aparte opmerking gemaakt. Het ging om wederom een bank die flinke verliezen boekte of zo, en dat de markt daar minder heftig op reageerde. Hun uitleg was toen dat dat een indicatie kon zijn dat de kredietcrisis aan het einde loopt, omdat nu alle fouten boven water zijn, en men het systeem weer gaat vertrouwen. Volgens mij is het meer dat de markt niet meer schrikt van dergelijke cijfers, en dus niet massaal verkoopt. Daarbij denk ik dat men geen verkooprun durft te riskeren, en als men maar lang genoeg doet alsof er niets aan de hand is, dat dat dan vanzelf werkelijkheid wordt.

Feit blijft dat dit nog maar het begin van de rottigheid is imo. De twee facetten van de economie (reële en financiële producten) hebben een wisselwerking op elkaar. De financiële heeft nu even een klap gegeven, en de reële economie reageert daar nu op. Misschien zijn de grootste golven bij de financiële producten wel over (imo niet, maar stel hypothetisch nou eens dat...), de reële economie is nu pas goed aan het kelderen. Deze zal ook op den duur zijn gevolgen weer overdragen op de de financiële producten.

Kortom, het is imo een zelfversterkende vicieuze cirkel, en de pieken zullen afwisselend bij A of B liggen. Het niet aanwezig zijn van een piek bij A, betekent dus niet dat alles weer goed aan het komen is.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  vrijdag 9 mei 2008 @ 09:37:00 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58569706
Opmerkingen als 'de crisis is achter de rug' moet je ook in het licht zien van banken die hun balans moeten repareren door (veel) nieuwe aandelen uit te geven. Zij hebben er dus een groot belang bij om de koersen tijdelijk omhoog te praten.
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 09:45:24 #181
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58569852
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 09:37 schreef SeLang het volgende:
Opmerkingen als 'de crisis is achter de rug' moet je ook in het licht zien van banken die hun balans moeten repareren door (veel) nieuwe aandelen uit te geven. Zij hebben er dus een groot belang bij om de koersen tijdelijk omhoog te praten.
Dat snap ik, maar ik vond het vreemd dat een toch redelijk nuchter RTL[z] het zo graag op die manier wil belichten.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  vrijdag 9 mei 2008 @ 09:55:52 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58570039
Er treedt natuurlijk gewenning op.
Tot nu toe is het slechte nieuws alleen maar uit de financiele sector gekomen en hebben we niet of nauwelijks gevolgen gezien in de rest van de economie. Exclusief financials staat de (US) beurs ook zo'n beetje op een alltime high.

De volgende neergaande beweging (als die komt) moet komen uit een andere hoek dan de financiele, bijvoorbeeld een daadwerkelijk teruglopen van bedrijfswinsten, het ploffen van de China bubble, oplopende reeele rente, etc.

Ikzelf kan me nauwelijks voorstellen dat het verdwijnen van $1000 miljard aan waarde een kwestie is van even afschrijven en klaar, maar de tijd zal het uitwijzen.
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 10:11:21 #183
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58570340
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 09:55 schreef SeLang het volgende:
Tot nu toe is het slechte nieuws alleen maar uit de financiele sector gekomen en hebben we niet of nauwelijks gevolgen gezien in de rest van de economie. Exclusief financials staat de (US) beurs ook zo'n beetje op een alltime high.

De volgende neergaande beweging (als die komt) moet komen uit een andere hoek dan de financiele, bijvoorbeeld een daadwerkelijk teruglopen van bedrijfswinsten, het ploffen van de China bubble, oplopende reeele rente, etc.

Ikzelf kan me nauwelijks voorstellen dat het verdwijnen van $1000 miljard aan waarde een kwestie is van even afschrijven en klaar, maar de tijd zal het uitwijzen.
Nou, vergis je niet in die terugslag van reële economie op de financiële hoor! Mensen geven minder uit, betalen leningen niet meer terug, etc. Dat zet de banken en geldverstrekkers onder druk, en het cirkeltje is rond. De volgende neergaande beweging zie ik komen door een verdere verslechtering van de reële economie...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58571036
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 09:55 schreef SeLang het volgende:

de eerste stad in cal. heeft zn faillisement al aangevraagd hoor (Vallejo)....
hebbie de resultaten van de verzekeraars gezien? da's ook om te huilen, en fannie doet het ook al zo geweldig, en die neemt als maatregel daarop dan "minder voorzieningen, meer hedge"
GM in de problemen, citygroup, tsja, och, wat kan ik ervan zeggen: blijvend vermaak?

gewenning van ellende en stupiditeit?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_58577184
quote:
Trade gap narrows in March

Deficit shrinks more than expected despite first month-over-month decline in exports since April 2007.

The trade gap narrowed in March despite the first month-over-month decline in exports in a year.
Buffett talks recession

More Videos
NEW YORK (CNNMoney.com) -- The nation's trade gap narrowed in March, as Americans lowered their demand for imports, according to a government report released Friday.

The Commerce Department said the March trade deficit came in at $58.2 billion, versus a revised $61.7 billion in February. A consensus of economists forecast the gap would shrink to $61.3 billion, according to Briefing.com.

U.S. exports for the month fell 1.7% to $148.5 billion from February's $151.1 billion.

The decline in exported goods and services was the first since April 2007. U.S. exports have benefited in recent months from a weaker dollar, which makes goods manufactured in the United States less expensive and more attractive to foreign buyers.

But imports fell at a faster pace, as the weak U.S. currency made imports more expensive for Americans. Imported goods and services fell 2.9% to $206.7 billion from $212.8 billion in the previous month.

Imports would have fallen more were it not for the dramatic rise in the price of a barrel of imported oil, which spiked to $110 a barrel for the first time in March. The average price of a barrel hit a record $89.85 during the month, up 6% from February and 69.5% from year-earlier levels. March marked the 13th-consecutive month in which the price of imported oil increased month over month.

Trade deficits have been rising steadily for more than 16 years, soaring from only $31.2 billion for all of 1991. The gap has posted record highs eight times in the last 10 years, driven greatly by the widening deficit with China.

But with the U.S. economy in the midst of a slowdown, the trade gap may narrow further as imports become more expensive.

The biggest source of the trade gap continued to be China, though that gap narrowed in March. The trade deficit with China was down 12.4% to $16.1 billion during the month, or about 27.7% of the overall gap.

Because Canada is the predominant buyer of U.S. exports, it remains the largest U.S. trading partner.

Americans spent an average of $680 on imported goods and services during the month.
http://money.cnn.com/2008(...)stversion=2008050909

31 miljard dollar deficit over heel 1991, en nu 60 miljard dollar per maand .
pi_58577344
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 15:44 schreef pberends het volgende:

[..]

http://money.cnn.com/2008(...)stversion=2008050909

31 miljard dollar deficit over heel 1991, en nu 60 miljard dollar per maand .
Waarom blijf je je blindstaren op het handelstekort? In Duitsland hebben ze structureel een (groot) handelsoverschot en over de laatste pak 'm beet 20 jaar presteert de Amerikaanse economie een heel stuk beter.

Het tekort op de Amerikaanse begroting lijkt me van grotere zorg, alhoewel er landen zijn die zichzelf nog veel zwaarder in de schulden steken (en meer belasting heffen; met een Duits belastingklimaat zijn de Amerikaanse schulden in no time weggewerkt, alhoewel dat natuurlijk wel met een vertraging van de economische groei gepaard zal gaan).

[ Bericht 5% gewijzigd door Lyrebird op 10-05-2008 15:50:50 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_58578380
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 15:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Waarom blijf je je blindstaren op het handelstekort? In het Duitsland hebben ze structureel een (groot) handelsoverschot en over de laatste pak 'm beet 20 jaar presteert de Amerikaanse economie een heel stuk beter.

Het tekort op de Amerikaanse begroting lijkt me van grotere zorg, alhoewel er landen zijn die zichzelf nog veel zwaarder in de schulden steken (en meer belasting heffen; met een Duits belastingklimaat zijn de Amerikaanse schulden in no time weggewerkt, alhoewel dat natuurlijk wel met een vertraging van de economische groei gepaard zal gaan).
Het handelstekort is toch wel de basis van het Amerikaanse probleem. Double deficit is al helemaal gevaarlijk.
pi_58578597
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 16:43 schreef pberends het volgende:

[..]

Het handelstekort is toch wel de basis van het Amerikaanse probleem. Double deficit is al helemaal gevaarlijk.
Leg dat eens uit dan. Waarom is een handelstekort een probleem?
pi_58580191
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 16:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Leg dat eens uit dan. Waarom is een handelstekort een probleem?
Wikipedia is your friend:

http://nl.wikipedia.org/w(...)olgen_van_een_tekort
quote:
De omvang van het Amerikaanse handelstekort heeft bijvoorbeeld geleid tot talrijke waarschuwingen, onder meer van het IMF.
Negeren die hap dus .
pi_58583309
De waarde van wikipedia als het om dit soort onderwerpen gaat is vrij gering. Realiseer je dat goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door DrWolffenstein op 10-05-2008 00:41:21 ]
pi_58584810
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 21:34 schreef DrWolffenstein het volgende:
De waarde van wikipedia als het om dit soort onderwerpen gaat vrij gering. Realiseer je dat goed.
.
pi_58585825
Over economie zijn kilometers aan boekenplanken volgeschreven, je denkt toch hopelijk niet dat een artikeltje op Wiki over een fenomeen als "handelsbalans" een definitief en sluitend verhaal heeft?
pi_58587690
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 18:36 schreef pberends het volgende:

[..]

Wikipedia is your friend:
Waarom leg jij het niet uit? Want ik krijg sterk de indruk dat je maar weinig van economie snapt.
pi_58593785
Echt te grote terkorten zijn niet handig, maar van de VS valt het nog wel mee. Dat het federale budget niet dicht zit is een groter probleemm.
pi_58594785
quote:
Op woensdag 23 april 2008 17:21 schreef Lyrebird het volgende:
In het vorige topic had ik het over het gemak waarmee Boeing tegenwoordig kan exporteren. Hun cijfers vandaag spreken boekdelen:
[..]

Meer.

Met de huidige stand voor de dollar is het voor dit soort bedrijven prijsschieten. Ik blijf bij mijn voorspelling dat de dollar vs euro niet veel verder dan 1.70 zal zakken, als ie al zakt.
Het lijkt erop dat je gelijk krijgt: 1.54 atm
pi_58594991
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 15:39 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat je gelijk krijgt: 1.54 atm
Na regen komt zonneschijn.
pi_58596280
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 23:25 schreef DrWolffenstein het volgende:
Over economie zijn kilometers aan boekenplanken volgeschreven, je denkt toch hopelijk niet dat een artikeltje op Wiki over een fenomeen als "handelsbalans" een definitief en sluitend verhaal heeft?
Grootste gedeelte van die geschreven economie boeken zijn toch dikke larie koek. Er zijn slechts een paar pareltjes op de markt, de rest moet je vanaf blijven. Het idee alleen al dat alles wat economie boeken zeggen waar zou zijn .. lol

En ja een kort artikeltje over handelsbalans is voldoende om het in z'n huidige context te begrijpen.
Daar heb je echt geen boeken voor nodig. Besides ik neem aan dat iedereen die economie op de middelbare school heeft gehad, uitleg heeft gekregen over de handelsbalans.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_58622877
quote:
.

Met die baard lijkt hij net zo'n financiele maffiabaas . Die Gilette-opmerking ook . Staat 'm opzich niet slecht overigens.
pi_58649334
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 15:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Waarom blijf je je blindstaren op het handelstekort? In Duitsland hebben ze structureel een (groot) handelsoverschot en over de laatste pak 'm beet 20 jaar presteert de Amerikaanse economie een heel stuk beter.

In Duitsland hebben ze andere problemen. Nederland en China hebben ook een dik overschot, en de economie draait meestal prima.

Tuurlijk kan de Amerikaanse economie beter presteren (alhoewel je je dat kan afvragen met die nep-inflatiecijfers van hen), maar dat is wel economische groei gebaseerd op je diep in de schulden steken (Nederland zit overigens in dezelfde situatie met de hypotheekrenteaftrek). Nu is economische groei gebaseerd op schulden maken leuk zolang je de "schuldenzeepbel" groter kan maken, maar uiteindelijk knalt deze Titanic op een ijsberg. Zie nu ook de hypotheek- en kredietcrisis in de VS.

Hoofdoorzaak is het enorme handelstekort van de VS, een steeds groter wordende schuld bij het buitenland. Amerika leeft boven haar stand, met als enige tegemoetkoming het massaal printen van dollars die steeds waardelozer worden. Iedereen snapt dat dit niet gezond is. Zeker hardcore Amerikanisten (die meestal dan ook hardcore-kapitalisten zijn) moeten deze logica gewoon snappen.

Het Amerikaanse begrotingstekort maak ik me minder zorgen over omdat die een stuk kleiner is dan het handelstekort en gedeeltelijk binnenlands wordt "opgelost".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')