Dacht je dat??? Er zijn er toch echt wel die heel erg in de buurt komen hoor.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:23 schreef Dagonet het volgende:
Puriteinen zijn altijd eng trouwens, of het nu islamitische of christelijke zijn. Maar christelijke puriteinen heb je niet in Nederland.
Amen to that.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:23 schreef Dagonet het volgende:
Puriteinen zijn altijd eng trouwens.
Ja, Christen wil bekeren tot de Islam en vraagt wat hij nog met zijn oude bijbel moet doen?quote:Op woensdag 23 april 2008 01:03 schreef paddy het volgende:
En wat die bijbel verbranding betreft? Ook zoiets vaags...kleine moeite om erbij uit te leggen waarom je tot die keuze komt (mocht het inderdaad de ware reden zijn)
Dat komt uit een boek dat eeuwen vóór het Christendom geschreven is.quote:Op woensdag 23 april 2008 10:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Dacht je dat??? Er zijn er toch echt wel die heel erg in de buurt komen hoor.
Vond gisteren bij toeval ook weer zo'n bijbeltekst die zo in Fitna de Sequel kan:
Zes dagen kan daaraan gewerkt worden, maar de zevende dag, de sabbat, moet een dag van volstrekte rust zijn, gewijd aan de HEER. Iedereen die dan werkt moet ter dood gebracht worden.
Exodus 35:2
Zoals ik al eerder aangaf...dat was het woord van die journalist tegen die van die leraar. Kan ik niets mee. (had hij die lessen maar moeten opnemen)quote:Op woensdag 23 april 2008 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, Christen wil bekeren tot de Islam en vraagt wat hij nog met zijn oude bijbel moet doen?
Antwoord van de imam: Verbranden.
Toen P & W hierop doorvroegen draaide hij in allerlei bochten door te verkondigen dat het respectvoller is om die bijbel te verbranden, dan dat hij op de vuilnisbelt terecht komt.
En dan denk ik vooral als toevoeging van het dikgedrukte "in hun ogen" Ja, ik vind dat soort mensen ook eng.quote:Op woensdag 23 april 2008 10:44 schreef gronk het volgende:
---Puriteinen zijn altijd eng trouwens.-----
Amen to that.
Of het nu om religieuzen, anorexia-patientjes, boomknuffelaars, techneuten of andere lui gaat, zodra mensen alles opzij gaan zetten om 'perfectie' te gaan bereiken, wordt 't eng. Met een beetje mazzel komt er mooie kunst uit, maar erm, of dat 't waard is..
Zo is 't een iets betere vergelijking. Idealiter zou je iemand van dezelfde rang/importantie willen hebben als die imam, maar ik heb geen idee wat zijn status is binnen de islamitische geloofsgemeenschap..quote:Op woensdag 23 april 2008 12:28 schreef Gia het volgende:
Maar wat zou de weledelgeleerde imam zeggen als kardinaal Simonis , na zich verdiept te hebben in een koran, dit boekje zou verbranden, omdat hij het niet wil bewaren?
Misschien offtopic, maar ergens kan ik ze wel begrijpen: Mensen die jaren van hun leven besteden aan de perfecte zen-tuin, het meest doorwrochte proefschrift, de perfecte theeceremonie, of die hun leven zo ideologisch of religieus zuiver willen leven. Maar voor sommige mensen is 't een drug; je hebt steeds meer inspanning nodig om hetzelfde effect te bereiken.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:56 schreef paddy het volgende:
En dan denk ik vooral als toevoeging van het dikgedrukte "in hun ogen" Ja, ik vind dat soort mensen ook eng.
Maar dat is juist ook het enge....het steeds extremer worden en denken omdat het nooit goed genoeg is, en doof zijn voor redelijkheid.quote:Op woensdag 23 april 2008 13:19 schreef gronk het volgende:
[..]
Misschien offtopic, maar ergens kan ik ze wel begrijpen: Mensen die jaren van hun leven besteden aan de perfecte zen-tuin, het meest doorwrochte proefschrift, de perfecte theeceremonie, of die hun leven zo ideologisch of religieus zuiver willen leven. Maar voor sommige mensen is 't een drug; je hebt steeds meer inspanning nodig om hetzelfde effect te bereiken.
Ik ben ook een volger van de Salaf, ben ik dan ook radicaal?quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan zijn ze, ondanks dat het salafisten zijn, nog steeds iets te radicaal naar mijn inzicht. tofik is een leuke vent en aboutaleb ook.
ik ken jou niet, maar afgaand op je posts vind ik je niet radicaal, hooguit streng gelovig. ik bedoel dat ik merk dat bij de slafisten meer extremisten zijn, correct me if i am wrong.quote:Op woensdag 23 april 2008 13:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben ook een volger van de Salaf, ben ik dan ook radicaal?
Mja, maar al te graag, een Noureddine El F , Mohammed B etc hebben de Salafistische Imam in Nederland, Fawaz, bedreigd omdat hij te soft was en samenwerkte met de vijand. De Salafisten in Nederland roepen niet op tot geweld, noch participeren ze er in.quote:Op woensdag 23 april 2008 13:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ken jou niet, maar afgaand op je posts vind ik je niet radicaal, hooguit streng gelovig. ik bedoel dat ik merk dat bij de slafisten meer extremisten zijn, correct me if i am wrong.
wat ik me dan afvraag; als er salafisten binnen de salafisten zijn die willen dat de leer strenger wordt opgevat, waar halen zij dan de basis van hun radicale gedachtengoed binnen de salafisten vandaan? was het vroeger strenger? kan het weer makkelijk strenger worden?quote:Op woensdag 23 april 2008 13:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, maar al te graag, een Noureddine El F , Mohammed B etc hebben de Salafistische Imam in Nederland, Fawaz, bedreigd omdat hij te soft was en samenwerkte met de vijand. De Salafisten in Nederland roepen niet op tot geweld, noch participeren ze er in.
Binnen de Salafieten heb je een recent nieuwe groep 'Salafiyah Jihadiyah', een gewapende tak die oproept tot agressie tot de agressor, niet de burgers en onschuldigen, de Salafieten als Abu Ismail, Remy Sukirman en Fawaz hebben afstand genomen van de nieuwe stroming wat in Nederland relatief non-existent is:quote:Op woensdag 23 april 2008 13:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat ik me dan afvraag; als er salafisten binnen de salafisten zijn die willen dat de leer strenger wordt opgevat, waar halen zij dan de basis van hun radicale gedachtengoed binnen de salafisten vandaan? was het vroeger strenger? kan het weer makkelijk strenger worden?
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=86715quote:Abu Ismail is één van de circa twintig predikers die het land afreizen om zieltjes te winnen voor het salafistisch gedachtegoed. Aanhangers van die stroming streven naar een terugkeer van de zuivere islam uit de tijd van de profeet Mohammed en invoering van de sharia, de islamistische wetgeving.
De AIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) maken zich zorgen over de groeiende aanhang van het salafisme, dat in de ogen van beide diensten 'anti-westers van aard is en integratie in de Nederlandse samenleving tegenwerkt'. Het maakt jongeren vatbaar voor radicalisering, denken ze.
Mohammed B.
Abu Ismail spreekt op een dwingende toon door zijn microfoontje. Zijn toehoorders, tussen de 12 en 25 jaar oud, luisteren gedisciplineerd. Zijn verhaal gaat over bewust met het geloof bezig zijn en over 'tawheed', de éénheid van God. ,,Alleen hij mag aanbeden worden.'' Abu Ismail maakt na de derde van zijn vier lessen, die hij geeft in het Nederlands, even tijd. Ja, hij weet dat de AIVD hem volgt. Een hetze, vindt hij. ,,Ik zie het juist als mijn belangrijkste taak jongeren er van te weerhouden hetzelfde pad op te gaan als Mohammed B. Ze vragen me ook wat ik van Samir A. vind. En dan zeg ik dat wat hij doet verkeerd is.'' Tijdens de cursus benadrukt Abu Ismail dat moslims niet-gelovigen niet moeten haten. ,,Ik merk dat dit misverstand bij veel jongeren leeft. Maar we moeten tolerant zijn.'' Volgens de AIVD komt het wel vaker voor dat predikers zich gematigder uitlaten dan ze werkelijk zijn, onder druk van buitenstaanders. ,,Zoals journalisten'', zegt een woordvoerster.
Ook arabist Hans Jansen van de Universiteit Utrecht fronst zijn wenkbrauwen. Salafisten zijn volgens hem maar op één ding uit: het stichten van een islamitische staat, op basis van Allahs wetten. De jihad, de gewapende strijd tegen ongelovigen, mag daarvoor worden gebruikt. Dat predikers zich op veelal hoger opgeleide jongeren richten, noemt hij logisch. ,,Zij groeien op in een gezin waarvan de ouders uit desolate gebieden in Marokko komen. Die jongens zoeken een intellectuele invulling van hun geloof. Dat krijgen ze van huis uit niet mee. Zij zijn ontvankelijk voor zo'n boodschap.'' Hij begrijpt dat de AIVD de salafisten in de gaten houdt. ,,Er hoeft er maar één te zijn die het wat te letterlijk neemt en je hebt een nieuwe Mohammed B.''
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |