Bron: De Persquote:Twee avonden per week kreeg Patrick Pouw, samen met zoekende moslim-jongeren, les van Suhayb Salaam.
Suhayb was de les opvallend geestdriftig begonnen. Een beetje plechtig ook. ‘We gaan het vandaag hebben over de vijanden van Allah’, zei hij. ‘Een gevoelig onderwerp, dus moeten we onze oren en harten goed openen. Luister goed naar mijn exacte woorden.’
Suhayb Salaam zat in de beroemde uitzending van Bimbo's en Boerka's met Hans Teeuwen. Hij liep boos weg bij het laten zien van een minirok.
Dat deden we, druk schrijvend in onze schriften, met op onze tafeltjes ons lesboek, waarin tien pagina’s waren uitgetrokken voor het ‘gevoelige onderwerp’. We lazen mee, maar we luisterden vooral naar de woorden van onze leermeester.
We hoorden dat Allah de oorlog had verklaard aan de vijanden van de moslims. We leerden dat alle ongelovigen vijanden van Allah waren, dat iedereen die niet de islam aanhangt een vijand van Allah is. We hoorden dat oprechte liefde voor Allah betekent dat we de vijanden van Hem moeten haten en ze moeten zien als ónze vijanden.
Dat was niet minder dan een verplichting.
We leerden dat er voor moslims twee typen haat zijn: innerlijke en uiterlijke haat. Je hart diende vervuld te zijn van haat voor alles wat Allah haatte, je hart diende bijna over te lopen van haat voor alles wat Allah vertoornde; dat was innerlijke haat. Bij uiterlijke haat ging het erom dat je die gevoelens ook uitte, dat je liet zien dat je de vijanden van Allah haatte.
We leerden ook dat er verschillende soorten vijanden van Allah waren. Uit diverse verzen in de Koran bleek dat alle ongelovigen beschouwd moesten worden als Allahs tegenstrevers, en dus als zijn vijanden. Maar niet al die vijanden moesten op dezelfde manier behandeld worden. Ongelovigen die niet de strijd aangingen met Allah en de profeet Mohammed moesten we haten, maar verder hoorden we ze ‘met respect en goed gedrag en rechtvaardigheid te behandelen’.
Vanzelfsprekend moesten we ook ongelovigen die wel de strijd aangingen met Allah en de islam met heel ons hart haten en verafschuwen. Maar het lot van dit type vijanden van Allah lag in handen van de geleerden; zij oordeelden over deze ongelovigen. Wij, zoekers naar kennis, dienden dat oordeel over te nemen. Hoe het met dit type vijanden van Allah afliep, hing volgens Suhayb af van de ‘toestand van de moslims en hun situatie’. In een islamitische staat zou dat anders zijn dan in een land als Nederland. ‘Maar dat zullen we, insjallah, later behandelen.’
Aan het eind van die eerste lange les over haat kregen we slechts één vraag mee als huiswerk. Het was dan ook een zeer belangrijke vraag, zei Suhayb. We moesten uitleggen wat dat inhield: haten omwille van Allah. Thuis, aan mijn werktafel, probeerde ik Suhaybs betoog zo goed mogelijk weer te geven, veelvuldig gebruikmakend van de plechtstatige, soms archaïsche woorden die hij in zijn lessen zo graag bezigde. Toen ik een week later mijn werkstuk terugkreeg, prijkte er een ‘zg’ onder, een Zeer Goed. Ik had goed geluisterd. Ik had goed begrepen wat het betekende: haten omwille van Allah. Niet iedereen had Suhaybs lessen over haat goed begrepen; vooral het onderscheid tussen uiterlijke haat en innerlijke haat veroorzaakte veel misverstanden.
‘Misschien lag dat een beetje aan mijzelf’, zei Suhayb, schuldbewust, toen hij ons huiswerk teruggaf. ‘Als ik vorige week gezegd heb dat je ongelovigen niet op de uiterlijke manier moet haten, zoals sommigen van jullie schrijven, dan was dat onjuist. Ik bedoelde alleen dat het niet mag leiden tot geweld.’ Hij had het ons al eerder gezegd: ‘Wie verbiedt je iets in je hart te haten? Dát kan niemand je afpakken.’
Maar wat betekende het dat je hart diende over te lopen van haat voor ongelovigen? En hoe deed je dat: ongelovigen haten, zónder dat het leidde tot geweld? Het was vooral een kwestie van afstand nemen, doceerde Suhayb. Letterlijk afstand nemen van het slechte. En daarmee van de ongelovigen.
In de weken die volgden stapelden de voorbeelden van ‘afstand nemen’ zich op, vaak naar aanleiding van een vraag. Over werken voor vrouwen bijvoorbeeld, een onderwerp naar Suhaybs hart. ‘Voor zusters is werken pas toegestaan als daarvoor een grote noodzaak is’, legde hij uit. ‘Alleen dan zijn zij gerechtigd buitenshuis te gaan. Een vroedvrouw of een verloskundige mag werken. Maar het is beter als geld verdiend wordt door een voogd: de vader, de echtgenoot, broers. Zomaar naar buiten gaan om te werken is voor vrouwen niet toegestaan. Pas wanneer je voogd je geen geld wil geven, is het toegestaan te gaan werken.’
Natuurlijk, hij zag ze ook: zusters die devoot een hoofddoek droegen, maar ondertussen bij Albert Heijn hun geld verdienden. Zondig, zonder meer zondig was dat. ‘Die supermarkt is voor zusters geen waardige plek om te zijn’, benadrukte hij. ‘In die supermarkt vindt een vermenging van mannen en vrouwen plaats, en bovendien is het een plek waar alcohol, kadavers en varkensvlees worden verkocht. Elke keer dat je een fles alcohol optilt, bega je een zonde. Bedenk ook dat je salaris mede wordt betaald door de verkoop van alcohol en varkensvlees, en vermengd is met geld dat is verdiend met rente.’
Het waren praktische lessen die de meeste broeders en zusters graag ter harte namen. Ze wisten nu dat supermarkten ‘plekken van verderf’ zijn. Suhayb had meer praktische lessen voor ons in die weken. ‘Broeders en zusters die volgens de Nederlandse wet getrouwd zijn en samenwonen maar nog geen islamitisch huwelijk hebben gesloten, leven in zonde’, hield hij ons voor. ‘De Nederlandse huwelijksakte is nietig omdat deze niet voldoet aan de islamitische richtlijnen die de Profeet gesteld heeft . Broeders en zusters die een dergelijk huwelijk hebben gesloten dienen meteen uit elkaar te gaan. Zij moeten drie maanden gescheiden leven om zich ervan te verwittigen dat de vrouw niet zwanger is en meteen naar de imam gaan om zich volgens het islamitisch recht te laten huwen.’
Ook bijeenkomsten waarin geprobeerd werd een dialoog op gang te brengen tussen moslims en niet-moslims waren haram, zei Suhayb. Het had geen enkele zin en het was gevaarlijk. Suhayb was zelf eens aanwezig geweest op een avond met joden, christenen en zogenaamde moslims. Ze hadden daar ter plekke een nieuwe godsdienst willen stichten. ‘Ze hadden het plan om drie godsdiensten samen te smelten, om er één godsdienst van te maken. ‘Islajochris’, zeg maar. Ik heb toen gezegd: ‘Jullie zijn nu zelf God aan het spelen’. Ik heb gezegd: ‘Allah hééft al een oplossing gegeven. Hij heeft gezegd dat we alleen Hem moeten volgen’.’
Allah had er, zei Suhayb, natuurlijk voor gezorgd dat van dat plan voor een nieuwe religie niets terechtkwam. Daar was hij die avond zelf getuige van geweest. Maar wij, studenten, dienden weg te blijven van dergelijke dialoogbijeenkomsten. ‘Ze nodigen intellectuelen en professoren uit en zetten daar een paar jongeren achter die het zogenaamd met hen eens zijn. Ga daar dus niet heen, zolang je niet voldoende kennis hebt om ze te overtuigen. Ze zijn daar zogenaamd bezig met dialoog, maar laat ze toch slapen, die mensen.’
Broeders die aan Nederlandse instellingen een studie volgden, moesten ervoor zorgen dat ze zo ver mogelijk van vrouwelijke klasgenoten verwijderd waren. ‘Sommige geleerden’, vertelde Suhayb, ‘hebben geoordeeld dat het voor mannen is toegestaan om in één ruimte met vrouwen te verblijven, maar wel zo ver mogelijk van ze vandaan, en alleen als je heel zeker weet dat je jezelf in bedwang kunt houden.’ Voor vrouwen waren gemengde studies verboden: ‘Zij dienen thuis te blijven.’
Ook voor zijn Instituut voor Opvoeding en Educatie golden nieuwe regels. De vrouwen waren alleen nog welkom als ze onderweg begeleid werden door een mahram, een mannelijk familielid met wie ze geen seksuele relaties konden aanknopen: een broer, vader of opa. Zusters die al getrouwd waren konden begeleid worden door hun echtgenoten. Reizen zonder een mahram was voor vrouwen nu eenmaal haram, zei Suhayb toen een aantal zusters verschrikt liet weten dat ze dan niet meer konden komen.
Vrouwelijke leerlingen dienen hun mannen te allen tijde te gehoorzamen, benadrukte Suhayb, ‘zélfs als die mannen verbieden dat ze hier lessen volgen’. ‘Je mag je man nooit ongehoorzaam zijn’, voegde hij er voor de duidelijkheid aan toe. ‘Een man kan andere profijten hebben voor het thuis houden van zijn vrouw.’ Als laatste argument noemde hij dat een vrouw ook thuis kon studeren. ‘Het enige wat een man zijn vrouw niet mag verbieden, is dat ze naar de moskee gaat.’ Vrouwen waren alleen welkom op Salaams instituut als ze onderweg naar de les begeleid werden door een mannelijk familielid.
Hooguit een radicale mafkees bashtopic. Ik weiger aan te nemen dat hij representatief is voor alle of zelfs een meerendeel van alle in Nederland aanwezige moslims.quote:Op dinsdag 22 april 2008 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een nieuw moslim-bash topic!
Ik denk dat de meeste moslims wel zoiets hebben van wtf dude, kijk om je heen en welkom in de nieuwe eeuw, berg je zwaard maar met je opvattingen in het museum.quote:Op dinsdag 22 april 2008 17:55 schreef Oblivion het volgende:
Hmmm, ik weet zeker als ik dit aan mijn vriendin lees dat ze het er niet mee eens is.
En zij is tada.... moslim.
Je moet je man ten alle tijden gehoorzamen...![]()
Damn, het wordt nog druk in de hel.
Vakkenvullers?quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:06 schreef Floripas het volgende:
Albert Heijn: "en bovendien is het een plek waar alcohol, kadavers en varkensvlees worden verkocht."
Oh?
Is dat nieuwswaardig dan? Ik had je wel eerder kunnen vertellen dat er moslims zijn die moslims aanvallen. Sterker nog, dat gebeurd dagelijks.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:16 schreef rutger05 het volgende:
Je leest ook in het stuk dat hij andere moslims aanvalt die volgens hem geen goede moslims zijn.
Welke punten dan? Voor de mensen die even niet in staat zijn om de videos te bekijken.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:13 schreef Mutant01 het volgende:
De journalist had inderdaad op een paar cruciale momenten gelogen.
Understatementquote:Voor de rest is die andere man ook niet fris.
Neuh. Maar dat mag in NWS FB verder.quote:Bovendien is het een topiconwaardige gebeurtenis.
Ik wilde enkel benadrukken dat ook andere moslims in een kwaad daglicht worden gesteld door deze man.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is dat nieuwswaardig dan? Ik had je wel eerder kunnen vertellen dat er moslims zijn die moslims aanvallen. Sterker nog, dat gebeurd dagelijks.
De overeenkomst onderling, ze hadden bepaalde afspraken gemaakt m.b.t de lessen en het doel van de aanwezigheid van de journalist. Zo was er de afspraak dat bij onduidelijkheid eerst gevraagd werd hoe het een en ander zat, dat is niet gebeurd. En inhoudelijk bezien bepaalde feitjes die hij verdraaide in zijn boek, bijvoorbeeld met het betrekking tot het verbranden van de Bijbel.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:20 schreef Dagonet het volgende:
Welke punten dan? Voor de mensen die even niet in staat zijn om de videos te bekijken.
Kortzichtige mensen zullen generaliseren wellicht, maar dat is hun probleem.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:21 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik wilde enkel benadrukken dat ook andere moslims in een kwaad daglicht worden gesteld door deze man.
Echt waar? Waar en hoe dan?quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:13 schreef Mutant01 het volgende:
De journalist had inderdaad op een paar cruciale momenten gelogen. Voor de rest is die andere man ook niet fris. Bovendien is het een topiconwaardige gebeurtenis.
quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:36 schreef Wolter het volgende:
[..]
Alle mensen generaliseren, zolang ik mijn mening er maar in terug kan vinden is het geen probleem
Dan mogen de andere gasten weer geen wijn drinken.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:33 schreef Mutant01 het volgende:
En dan? Ook al spreek je hem aan op zijn woorden! Als hij morgen weer iets doms zegt, mag ie weer bij P&W komen en gaat het weer verder.
Dat is de keuze van Pauw en Witteman natuurlijk. Zij nodigen die man uit en gaan in op zijn voorwaarden, dat is toch echt de keuze van de redactie.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan mogen de andere gasten weer geen wijn drinken.
Laten we het hopen.quote:Op dinsdag 22 april 2008 17:58 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste moslims wel zoiets hebben van wtf dude, kijk om je heen en welkom in de nieuwe eeuw, berg je zwaard maar met je opvattingen in het museum.
ik hoop dan ook dat er moslims opstaan die graag willen dat dit soort bevlekking van hun goede naam gezuiverd wordt. graag ook te zien in pauw en witteman, nova en het journaal.quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:50 schreef ArchEnemy het volgende:
Ik had natuurlijk al een exemplaar thuis, leest lekker weg, soort van uitgebreid VN-artikel.
Geeft een prima (sfeer)beeld van de 'leer' van de salafisten. Hoogstens wat eentoning, maar ja, dat zijn die gasten nou eenmaal. Respect voor de journalist dat hij het zo lang tussen die malloten uit heeft weten te houden.
Ik zie overigens weinig hoop voor de toekomst voor dees leer; je hoeft maar een beetje werkend geweten te hebben om je tegen dit soort sektedenken te willen keren.
Ik denk niet dat ze dat zo gauw doen. Vergeet niet dat het salafisme in veel islamitische landen verboden is wegens de losse handjes richting andersdenkenden.quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik hoop dan ook dat er moslims opstaan die graag willen dat dit soort bevlekking van hun goede naam gezuiverd wordt. graag ook te zien in pauw en witteman, nova en het journaal.
Is het al te koop dan?quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:50 schreef ArchEnemy het volgende:
Ik had natuurlijk al een exemplaar thuis, leest lekker weg, soort van uitgebreid VN-artikel.
Ja nou.quote:
Ja, dat wist je niet he?quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:06 schreef Floripas het volgende:
Albert Heijn: "en bovendien is het een plek waar alcohol, kadavers en varkensvlees worden verkocht."
Oh?
schaam je niet. ik heb vandaag pas kluun 'komt-een vrouw...'- gekocht.quote:
quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:09 schreef Super7fighter het volgende:
Salaam was erg overtuigend met de weerlegging van de leugens van die riooljournalist. Dit boek heeft dus een waarde van 0,0 en een waarheidsgehalte van -3.
Die zijn toch best veel te zien? De moslims in die programma's zijn zelden salafisten.quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik hoop dan ook dat er moslims opstaan die graag willen dat dit soort bevlekking van hun goede naam gezuiverd wordt. graag ook te zien in pauw en witteman, nova en het journaal.
dan zijn ze, ondanks dat het salafisten zijn, nog steeds iets te radicaal naar mijn inzicht. tofik is een leuke vent en aboutaleb ook.quote:Op dinsdag 22 april 2008 21:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Die zijn toch best veel te zien? De moslims in die programma's zijn zelden salafisten.
Ondanks dat het salafisten zijn? Aboutaleb en Tofik zijn helemaal geen salafisten. Vergis je je of wat bedoel je?quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan zijn ze, ondanks dat het salafisten zijn, nog steeds iets te radicaal naar mijn inzicht. tofik is een leuke vent en aboutaleb ook.
mohamed b? er zijn er genoeg sch.quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Ondanks dat het salafisten zijn? Aboutaleb en Tofik zijn helemaal geen salafisten. Vergis je je of wat bedoel je?
Er zijn eigenlijk nooit salafisten te zien, behalve een enkele imam of zo'n Abdoujabbertje van der Ven enz. Maar van alle moslims die regelmatig te zien zijn is niemand salafist.
Aboutaleb, Dibi, Sini, Harchaoui, meiden van Halal, enz enz.
En dan alleen al het gedeelte van die ongelovigen i.p.v ongeloofquote:Ik vind het wel zeer verontrustend dat zo'n autoriteitsfiguur zulke met de Nederlandse maatschappij onverenigbare waarden kan verkondigen.
Ben het met deze uitspraken eens.quote:Ik weiger aan te nemen dat hij representatief is voor alle of zelfs een meerendeel van alle in Nederland aanwezige moslims
Heb het boek gelezen. Al zou de helft niet waar zijn, dan geeft het je nog steeds een mooie kijk in de omgangsvormen, de gedachtenrestricties, de studenten (en hun achtergrond) en dergelijke.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:03 schreef paddy het volgende:
En wat er niet in het lesboek staat en door die journalist werd beweerd? Tja, dat is zijn woord tegen die van die leraar. Kan ik niets mee.
Dacht je dat??? Er zijn er toch echt wel die heel erg in de buurt komen hoor.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:23 schreef Dagonet het volgende:
Puriteinen zijn altijd eng trouwens, of het nu islamitische of christelijke zijn. Maar christelijke puriteinen heb je niet in Nederland.
Amen to that.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:23 schreef Dagonet het volgende:
Puriteinen zijn altijd eng trouwens.
Ja, Christen wil bekeren tot de Islam en vraagt wat hij nog met zijn oude bijbel moet doen?quote:Op woensdag 23 april 2008 01:03 schreef paddy het volgende:
En wat die bijbel verbranding betreft? Ook zoiets vaags...kleine moeite om erbij uit te leggen waarom je tot die keuze komt (mocht het inderdaad de ware reden zijn)
Dat komt uit een boek dat eeuwen vóór het Christendom geschreven is.quote:Op woensdag 23 april 2008 10:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Dacht je dat??? Er zijn er toch echt wel die heel erg in de buurt komen hoor.
Vond gisteren bij toeval ook weer zo'n bijbeltekst die zo in Fitna de Sequel kan:
Zes dagen kan daaraan gewerkt worden, maar de zevende dag, de sabbat, moet een dag van volstrekte rust zijn, gewijd aan de HEER. Iedereen die dan werkt moet ter dood gebracht worden.
Exodus 35:2
Zoals ik al eerder aangaf...dat was het woord van die journalist tegen die van die leraar. Kan ik niets mee. (had hij die lessen maar moeten opnemen)quote:Op woensdag 23 april 2008 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, Christen wil bekeren tot de Islam en vraagt wat hij nog met zijn oude bijbel moet doen?
Antwoord van de imam: Verbranden.
Toen P & W hierop doorvroegen draaide hij in allerlei bochten door te verkondigen dat het respectvoller is om die bijbel te verbranden, dan dat hij op de vuilnisbelt terecht komt.
En dan denk ik vooral als toevoeging van het dikgedrukte "in hun ogen" Ja, ik vind dat soort mensen ook eng.quote:Op woensdag 23 april 2008 10:44 schreef gronk het volgende:
---Puriteinen zijn altijd eng trouwens.-----
Amen to that.
Of het nu om religieuzen, anorexia-patientjes, boomknuffelaars, techneuten of andere lui gaat, zodra mensen alles opzij gaan zetten om 'perfectie' te gaan bereiken, wordt 't eng. Met een beetje mazzel komt er mooie kunst uit, maar erm, of dat 't waard is..
Zo is 't een iets betere vergelijking. Idealiter zou je iemand van dezelfde rang/importantie willen hebben als die imam, maar ik heb geen idee wat zijn status is binnen de islamitische geloofsgemeenschap..quote:Op woensdag 23 april 2008 12:28 schreef Gia het volgende:
Maar wat zou de weledelgeleerde imam zeggen als kardinaal Simonis , na zich verdiept te hebben in een koran, dit boekje zou verbranden, omdat hij het niet wil bewaren?
Misschien offtopic, maar ergens kan ik ze wel begrijpen: Mensen die jaren van hun leven besteden aan de perfecte zen-tuin, het meest doorwrochte proefschrift, de perfecte theeceremonie, of die hun leven zo ideologisch of religieus zuiver willen leven. Maar voor sommige mensen is 't een drug; je hebt steeds meer inspanning nodig om hetzelfde effect te bereiken.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:56 schreef paddy het volgende:
En dan denk ik vooral als toevoeging van het dikgedrukte "in hun ogen" Ja, ik vind dat soort mensen ook eng.
Maar dat is juist ook het enge....het steeds extremer worden en denken omdat het nooit goed genoeg is, en doof zijn voor redelijkheid.quote:Op woensdag 23 april 2008 13:19 schreef gronk het volgende:
[..]
Misschien offtopic, maar ergens kan ik ze wel begrijpen: Mensen die jaren van hun leven besteden aan de perfecte zen-tuin, het meest doorwrochte proefschrift, de perfecte theeceremonie, of die hun leven zo ideologisch of religieus zuiver willen leven. Maar voor sommige mensen is 't een drug; je hebt steeds meer inspanning nodig om hetzelfde effect te bereiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |