In mijn ogen zit de crux 'm in het erin geramde uitgangspunt dat je je niet hoeft te schamen voor leven van een uitkering. Het idee daarachter is vriendelijk, maar de uitwerking ervan is, zodra de schaamte echt en werkelijk weg is, funest.quote:Op zondag 20 april 2008 22:11 schreef Lyrebird het volgende:
Maar om even op de aangezwengelde discussie van Floripas terug te komen: hoe lossen we dit probleem op?
IMHO mist Nederland de dynamiek om iets te veranderen.
Prima toch. Wat is het probleem? Die mensen investeren dus in zichzelf en maken een bewuste keuze. Als er één land is waar geen gebrek aan faciliteiten is, dan is het NL wel. Natuurlijk kan het altijd beter ja, natuurlijk. Er is hier hooguit een gebrek aan mensen die op jonge leeftijd al weten wat ze willen. De mogelijkheden zijn dan ook enorm. En wat moet je dan? Keuzes maken en ergens helemaal voor gaan, dat is lastig voor velen. Denk ik.quote:Op zondag 20 april 2008 22:11 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zie hier relatief veel 30-jarigen op de universiteit rondlopen die terug de schoolbanken in gaan en een lening van ~$50.000 afsluiten om een hogere opleiding te volgen.
quote:
Dat ben ik op zich met je eens hoor. Maar het is ook een superioriteit die voortkomt uit een overdreven zwart-wit denkbeeld over wat werk, ambitie en carrière maken is. En dat is ook weer heel typerend.quote:Op zondag 20 april 2008 22:41 schreef sigme het volgende:
Overigens geef ik de ambitielozen groot gelijk - werk is voor de dommen, en rijkdom een kwestie van weinig nodig hebben.
Goed punt.quote:Op zondag 20 april 2008 22:22 schreef mane het volgende:
[..]
Prima toch. Wat is het probleem? Die mensen investeren dus in zichzelf en maken een bewuste keuze. Als er één land is waar geen gebrek aan faciliteiten is, dan is het NL wel. Natuurlijk kan het altijd beter ja, natuurlijk. Er is hier hooguit een gebrek aan mensen die op jonge leeftijd al weten wat ze willen. De mogelijkheden zijn dan ook enorm. En wat moet je dan? Keuzes maken en ergens helemaal voor gaan, dat is lastig voor velen. Denk ik.
En dat ben ik dan weer met jou eens.quote:Op zondag 20 april 2008 22:50 schreef mane het volgende:
[..]
Dat ben ik op zich met je eens hoor. Maar het is ook een superioriteit die voortkomt uit een overdreven zwart-wit denkbeeld over wat werk, ambitie en carrière maken is. En dat is ook weer heel typerend.
Voor veel Nederlanders is carrière maken een vies begrip. Het staat voor achterlijk lange werkdagen maken (en dat is bij voorbaat niet leuk blijkbaar), het verwaarlozen van gezin, hogerop komen ten koste van anderen, oppervlakkig zijn, teveel waarde hechten aan geld. En zo kan ik nog even doorgaan. En zo ontstaat een cultuurtje waarin door veel mensen eigenlijk wordt neergekeken op iedereen die wel 'ambitieus' is.
Terwijl ambitieus zijn absoluut niet dát is/hoeft te zijn zoals hierboven beschreven.
In verhouding kon je daar toen echt veel mee doen...quote:Op zondag 20 april 2008 23:00 schreef LXIV het volgende:
Daar kun je alleen nog in de Free Record Shop mee terecht, geloof ik.
Iedereen heeft toch deze mogelijkheden? Sommige mensen vinden school niet belangrijk als ze 18 zijn. Rijden liever in een auto, en daarvoor heb je geld nodig. Geld krijg je door te werken, althans in de meeste gevallenquote:Op zondag 20 april 2008 10:56 schreef Hexagon het volgende:
MIjn idee zou zijn dat je iedereen de mogelijkheden bied om iets te leren zodat laagopgeleiden hun positie zelf kunnen versterken.
Ja, want inflatie is iets van na de Euroquote:Op zondag 20 april 2008 23:48 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
In verhouding kon je daar toen echt veel mee doen...
Doe niet zo achterlijk man!quote:Op zondag 20 april 2008 23:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ja, want inflatie is iets van na de Euro
ja de werkelijke inflatie in 2003 en 2004 moet zeker tien / twaalf procent geweest zijn, daar doet het laag houden van de prijs van peijnenburg koek niets aan afquote:Op zondag 20 april 2008 23:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ja, want inflatie is iets van na de Euro
Helemaal waar. Ik vraag me af hoe dit 30 jaar geleden was, en hoe dit in Engeland en Duitsland is.quote:Op zondag 20 april 2008 22:22 schreef mane het volgende:
[..]
Prima toch. Wat is het probleem? Die mensen investeren dus in zichzelf en maken een bewuste keuze. Als er één land is waar geen gebrek aan faciliteiten is, dan is het NL wel. Natuurlijk kan het altijd beter ja, natuurlijk. Er is hier hooguit een gebrek aan mensen die op jonge leeftijd al weten wat ze willen. De mogelijkheden zijn dan ook enorm. En wat moet je dan? Keuzes maken en ergens helemaal voor gaan, dat is lastig voor velen. Denk ik.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Zo zou ik helemaal niet graag in een Amerikaanse samenleving willen wonen, veels te competitief en ambitieus, dit gaat ten koste van diepzinnigheid en samenhang.quote:Op zondag 20 april 2008 22:33 schreef mane het volgende:
In een topic over het gebrek aan vrouwen in de top heb ik dat ook al eens geschreven, geloof ik. Een algemeen gebrek aan ambitie. De zesjescultuur. Ik denk dat het vrij tekenend is voor veel Nederlanders, zeker in vergelijking met Amerikanen. Er wordt hier niet het maximum uit mensen gehaald, en veel mensen doen daar zelf ook niet veel voor. Ze vinden het 'wel best'.
Nederland heeft een traditie van een 'burgerlijk land'; zie de negentiende eeuw. Verheerlijking van burgeridealen. Het beschavingsoffensief hoort daar ook bij trouwens. We willen mensen graag helpen, we streven naar concensus, het compromis, van alles een beetje, en hoogvliegers worden graag neergesabeld, doe maar een beetje gewoon.
Erg generaliserend, er is vast heel veel tegen in te brengen, maar er zit volgens mij een kern van waarheid in.
Is dat zo? Ik zie hier juist heel veel samenhang. Vaak wordt zoiets vanuit school of kerk georganiseerd (tja, ik ben van dat laatste ook geen voorstander), maar Amerikanen hebben vaak grote kennissen/vriendengroepen. Persoonlijk vond ik Nederland meer ieder voor zich.quote:Op maandag 21 april 2008 02:13 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Zo zou ik helemaal niet graag in een Amerikaanse samenleving willen wonen, veels te competitief en ambitieus, dit gaat ten koste van diepzinnigheid en samenhang.
Ja maak het vooral nog onaantrekkelijker om te gaan werken en leuker om thuis achter de playstation te zitten. Geloof me, die uitkeringen zijn hoog genoeg. Het zijn de prioriteiten waar je je geld aan uitgeeft. Nogmaals, leven in armoede in NL is een keuze.quote:Op maandag 21 april 2008 02:05 schreef Verluste het volgende:
De uitkeringen moeten iig gecorrigeerd worden met het inflatiepercentage; dit gebeurt maar niet. En er zit potdomme nog wel PVDA in het kabinet.
Het is gekoppeld aan de lonen. Ik heb dat ook altijd gek gevonden. Het moet niet worden gekoppeld aan de lonen, maar aan de prijzen voor de goederen die je er voor pleegt te kopen (dus: huur, GWL, eten/drinken, enz.). In tijden dat de lonen flink stijgen lijkt dat niet sociaal (dat is altijd de tegenwerping), maar als de prijzen van deze goederen harder stijgen dan de lonen voorkom je zo wel dat er mensen niet meer de rekeningen kunnen betalen. De uitkeringen zijn er om een minimum levensstandaard te garanderen. En die levensstandaard valt niet uit te drukken in een percentage van de lonen.quote:Op maandag 21 april 2008 02:05 schreef Verluste het volgende:
De uitkeringen moeten iig gecorrigeerd worden met het inflatiepercentage; dit gebeurt maar niet. En er zit potdomme nog wel PVDA in het kabinet.
Volgens de koopkrachtplaatjes klopt het allemaal wel. Ik denk alleen dat er veel geldproblemen zijn ontstaan de afgelopen jaren omdat er juist in de onvermijdelijke lasten grote verschillen zijn ontstaan. Als je na je vaste lasten 300 euro per maand overhoudt, en gas en elektra gaat met 40 euro per maand omhoog, voel je dat echt wel. En als je dan ziek bent en eigen bijdrages moet betalen klapt dat er ook in, zeker als je maanden moet wachten op de toeslagen. En als een school of het ministerie besluit dat de kosten van schoolgaande kinderen best wat hoger kunnen, dan kun je daar ook niks tegen doen.quote:Op maandag 21 april 2008 08:18 schreef stokbrood het volgende:
[..]
Ja maak het vooral nog onaantrekkelijker om te gaan werken en leuker om thuis achter de playstation te zitten. Geloof me, die uitkeringen zijn hoog genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |