abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:46:51 #1
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58157902
quote:
Voor het eerst in twintig jaar heerst in Nederland een bofepidemie. Het virus is gesignaleerd in de streek tussen Zeeland en de Veluwe, waar veel orthodox-protestanten wonen die zich niet laten inenten.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bevestigde vanochtend een bericht hierover in de Volkskrant. In het getroffen gebied, de zogenoemde Biblebelt, weigeren veel bevindelijke gereformeerden om religieuze redenen elke vaccinatie.

Het Centrum voor Infectiebestrijding heeft in de afgelopen maanden in 61 bloedmonsters het virus aangetroffen. Maar omdat huisartsen kinderen met de bof (symptomen: koorts en opgezette wangen) momenteel niet hoeven te melden is de omvang van de epidemie onduidelijk. Vanaf 1 januari 2009 geldt wel een meldplicht.

Volgens het RIVM is de ziekte niet ernstig. Slechts zelden leidt de aandoening tot ernstige complicaties als hersenvliesontsteking. Wel bekijkt het Nederlands Vaccin Instituut of er iets moet veranderen aan de vaccinatie tegen de bof, omdat het huidige vaccin geen volledige bescherming biedt voor jonge kinderen, blijkt uit onderzoek.
Nu is de Bof nog een redelijk onschuldige ziekte, vergeleken met de andere ziektes uit het vaccinatieprogramma. Maar alle vaccinaties worden geweigerd, en voor hetzelfde geld zitten we over een paar jaar met een polio-epidemie. En degenen die worden getroffen zijn de kinderen van deze lui, die dus niet zelf de keuze hebben gemaakt om hun polio-shot niet te nemen.

Stelling: Vaccinatie moet verplicht worden gesteld.
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:48:25 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_58157930
quote:
Stelling: Vaccinatie moet verplicht worden gesteld.
Volgende stap sterilisatie ?

Mensen moeten maar lekker zelf weten wat ze doen.
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:49:22 #3
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58157943
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:48 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Volgende stap sterilisatie ?

Het probleem is dat het hier gaat om kinderen, die dus niet zelf (kunnen) beslissen of ze wel of niet zo'n vaccinatie nemen. Die vlieger gaat dus niet op.
pi_58157955
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:48 schreef Buschetta het volgende:
Niet als dat een gevaar oplevert voor anderen.

Of vind jij ook dat terroristen zichzelf mogen opblazen in een stampvolle winkelcentrum, omdat ze dat toch maar zelf moeten weten
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:53:35 #5
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58158002
Niks verplicht, onschendbaarheid van het eigen lichaam is belangrijker. Als mensen zonodig ziek willen worden moet dat geaccepteerd worden, ook bij kinderen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:54:32 #6
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_58158028
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:49 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Het probleem is dat het hier gaat om kinderen, die dus niet zelf (kunnen) beslissen of ze wel of niet zo'n vaccinatie nemen. Die vlieger gaat dus niet op.
Het is triest ik weet het maar vooralsnog vind ik dat die ouders het recht hebben om dat te beslissen voor hun kinderen. Ik ben het daar in principe niet mee eens maar ik vind het verplichten tot het ondergaan van medische behandelingen een zwaardere overweging.

Ik hoop natuurlijk dat die kinderen zich later van het geloof afkeren en hun ouders haten en de mogelijkheid hebben om ze aan te klagen.

Erg dubbel allemaal ik weet het maar het is een moeilijk punt.
  PR/Manusje van alles zaterdag 19 april 2008 @ 13:54:40 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_58158032
Tja als ze zelf niet willen....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:02:38 #8
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_58158173
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:53 schreef ethiraseth het volgende:
Niks verplicht, onschendbaarheid van het eigen lichaam is belangrijker. Als mensen zonodig ziek willen worden moet dat geaccepteerd worden, ook bij kinderen.
Bij kinderen hebben we (terecht) de juridische fictie dat ze niet handelingsbekwaam zijn en dus niet goed doordacht die beslissing kunnen maken. Uit jouw redenering zou ook volgen dat pedoseksualiteit niet meer bestraft zou moeten worden, omdat 'als kinderen zonodig seks willen hebben moet dat geaccepteerd worden'.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:06:15 #9
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58158224
Pfff...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:06:34 #10
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58158231
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het is ook een afweging van groepsbelang vs nationaal belang. Ander voorbeeld, niet helemaal vergelijkbaar: als jouw huis in de fik staat, maar je wilt dat 't niet geblust wordt, ook al betekent dat dat 't huis van je buren mogelijk meegaat, dan denk ik dat je niet zo gek veel te willen hebt. En terecht.

Het ligt hier wel alleen even een paar ordegroottes lastiger, omdat je nog zit met zaken als 'onaantastbaarheid van het lichaam' etc.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 april 2008 @ 14:06:54 #11
862 Arcee
Look closer
pi_58158235
Denken dat je fictieve opperwezen niet wil wat je je inent.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:09:56 #12
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58158285
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:54 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Het is triest ik weet het maar vooralsnog vind ik dat die ouders het recht hebben om dat te beslissen voor hun kinderen. Ik ben het daar in principe niet mee eens maar ik vind het verplichten tot het ondergaan van medische behandelingen een zwaardere overweging.

Ik hoop natuurlijk dat die kinderen zich later van het geloof afkeren en hun ouders haten en de mogelijkheid hebben om ze aan te klagen.

Maar waar leg je dan de grens tot hoeverre je de ouders vrijheid geeft om te doen wat ze willen met de kinderen? Zou het niet veel logischer zijn om te stellen dat gedrag wat later aanleiding kan zijn voor een rechtzaak, ook nu al voorkomen moet worden?

Niet inenten kan je met een beetje goede wil gewoon zien als mishandeling, danwel verwaarlozing.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:11:16 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58158308
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:06 schreef gronk het volgende:

[..]

Het is ook een afweging van groepsbelang vs nationaal belang. Ander voorbeeld, niet helemaal vergelijkbaar: als jouw huis in de fik staat, maar je wilt dat 't niet geblust wordt, ook al betekent dat dat 't huis van je buren mogelijk meegaat, dan denk ik dat je niet zo gek veel te willen hebt. En terecht.

Het ligt hier wel alleen even een paar ordegroottes lastiger, omdat je nog zit met zaken als 'onaantastbaarheid van het lichaam' etc.
Is het niet zo dat kinderen die wel ingeënt zijn de ziekte niet meer kunnen krijgen?
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:12:06 #14
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_58158325
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:09 schreef Hephaistos. het volgende:

Niet inenten kan je met een beetje goede wil gewoon zien als mishandeling, danwel verwaarlozing.

Potentieel met de dood tot gevolg hebbend. Niet in dit geval, maar daar gaat het niet om.

Het is de taak van de overheid kinderen te beschermen tegen hun ouders, punt uit.
Anatidaephobia
  Donald Duck held zaterdag 19 april 2008 @ 14:12:09 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_58158327
-weg-

[ Bericht 92% gewijzigd door gronk op 19-04-2008 14:35:02 ]
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_58158389
quote:
Het punt is dus dat die kinderen niets willen maar dat het ze ontzegd wordt voordat ze handelingsbekwaam zijn door mensen die voor handelingsbekwaam zouden moeten doorgaan.

Ik ken dus persoonlijk een jongetje dat als complicatie van ofwel de mazelen of de bof op zijn derde een hersenvliesontsteking kreeg en hierdoor doof is geworden. Kantje boord gelegen, gehandicapt wakker etc., maar denk maar niet dat die ouders zich zoals ze zouden moeten zich schuldig voelen of zich zelfs maar schamen. Ik kan die mensen dus niet zien zonder dat ik misselijk wordt. Onverantwoordelijke achterlijke idioten.

Als je je huis laat verzwijnen en de kinderen daardoor ziek worden, dan staat de Kinderbescherming op de stoep, maar als je je kind in levensgevaar brengt omdat de Heere het gezegd zou hebben dan moet je dat respecteren?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_58158672
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:12 schreef __Saviour__ het volgende:
-weg-
Zwakke poging tot rellen.

OT: De ouders van de betreffende kinderen zouden toch gewoon aangeklaagd kunnen worden voor mishandeling of verwaarlozing?

[ Bericht 4% gewijzigd door gronk op 19-04-2008 14:34:50 ]
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58158680
-weg-

[ Bericht 97% gewijzigd door gronk op 19-04-2008 14:49:39 ]
pi_58158779
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:34 schreef tho_Omas het volgende:
Het probleem lost zichzelf op als die lui uitgestorven zijn. Sneu dat ze hun kinderen ziek laten worden, omdat ze geloven in een boek.
Nee want het effect van een wél ingeënte omgeving zorgt ervoor dat het aantal ziektegevallen lang niet hoog genoeg is om de hele populatie uit te roeien.
Dat natuurlijk naast het feit dat ik liever geen dode kindjes zie.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_58158818
Uit principe geen vaccinatie? OK, prima, maar dan ook ZELF de kosten voor de medische behandeling betalen. Als ik zorgverzekaar was en mijn cliënten weigerden om zich in te enten tegen ziekten, dan zou ik het contract opzeggen, zelfs.

Verder deel ik de opvatting van Wadgem: Het is de taak van de overheid om kinderen te beschermen tegen hun ouders.
pi_58158894
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:39 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dat natuurlijk naast het feit dat ik liever geen dode kindjes zie.
Ik liever ook niet. Al helemaal niet als een kindje doodgaat door verwijtbaar gedrag van de ouders. Verder vond ik je vorige post wel treffend. Als een kind ziek wordt doordat het huishouden niet deugd staan ze de volgende dag voor de deur, maar als een kind ziek wordt omdat de ouders hun boek boven hun kroost verkiezen mag het wel.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:47:43 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58158918
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Idd, en ze geloven dat het de wil van God is dat ze de bof krijgen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:55:15 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58159015
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:54 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Waarom moeilijk? Enig andere ouder die zijn/haar kinderen afhoud van vacinatie wordt gewoon tijdelijk uit de ouderlijke macht getrapt, enkel omdat deze ouders (claimen) gelovig te zijn, moeten we ze maar hun gang laten gaan?

Hou toch op, dit laat weer zien dat religie op een verkeerde manier wordt behandelt, deze kinderen hebben helemaal niet gevraagd om in een religieus gezin geboren te worden, daarbij is heeft vacinatie zich de laatste 200 jaar wel bewezen. De kinderen hebben gewoon recht op goede vacinatie en de ouders de plicht om dat toe te laten.

kromme wereld
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:55:59 #24
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58159026
quote:
Ja idd die kinderen hebben ook zoveel te willen.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58159031
Schuld van God omdat de CU in de regering zit en er niets van bakt .

Vervelend voor die kinderen maar als ouders daartoe beslissen is dat de zaak van die ouders. Ik vind het merkwaardig dat ouders hun kinderen doelbewust aan dat soort onnodige aandoeningen blootstellen maar om vaccineren verplicht te stellen vind ik veel te ver gaan.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:00:31 #26
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58159077
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:56 schreef MrX1982 het volgende:
Schuld van God omdat de CU in de regering zit en er niets van bakt .

Vervelend voor die kinderen maar als ouders daartoe beslissen is dat de zaak van die ouders.
Was het maar waar, want die zelfde ouders lopen wel te janken als eventuele medische rekeningen opeens de pan uitschieten....dus hoezo een zaak van de ouders?
quote:
Ik vind het merkwaardig dat ouders hun kinderen doelbewust aan dat soort onnodige aandoeningen blootstellen maar om vaccineren verplicht te stellen vind ik veel te ver gaan.
Ik vind het eerder merkwaardig waarom religie nog steeds zo'n status aparte claimt...dat moet ook maar eens afgelopen zijn.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:09:21 #27
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_58159161
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik zorgverzekaar was en mijn cliënten weigerden om zich in te enten tegen ziekten, dan zou ik het contract opzeggen, zelfs.
Meh, niet zo hard tegen die ouders zijn he. Die zijn al generaties zo opgevoed en dat krijg je er niet zo 1-2-3 uit. Zeker niet als de dominee TV en internet tot verboden verklaart en je wereld al kleiner is. Met een beperkt wereldbeeld en opgevoed zijn met een dominee (of wat hebben ze?) die de dienst uitmaakt voor je verander je niet zo snel hoor.

Overigens naar aanleiding van de quote, ze hebben toch ook geen autoverzekering? De heer maakt uit wat er op de weg gebeurdt. Daar is zo'n speciaal fonds voor opgericht, ze noemen het anders maar is in feite een soort van verzekering.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_58159167
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:00 schreef Semisane het volgende:
Was het maar waar, want die zelfde ouders lopen wel te janken als eventuele medische rekeningen opeens de pan uitschieten....dus hoezo een zaak van de ouders?
Zou het? Het hoort toch bij de lijdensweg die het leven heet.
quote:
Ik vind het eerder merkwaardig waarom religie nog steeds zo'n status aparte claimt...dat moet ook maar eens afgelopen zijn.
Als je als niet-gelovige je kinderen niet wil inenten is dat toch ook gewoon toegestaan? Over welke status aparte hebben we het dan. Zolang die mensen mij de les niet gaan lezen dat ik mijn kinderen, als ik die zou hebben, ook niet moet laten inenten zie ik het probleem hier niet echt van.
pi_58159186
Dus als ze mij aanrijden, mogen ze mij fijn zelf betalen + 320 euro voor onverzekerd rijden?
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:12:48 #30
18989 __________
pi_58159202
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:09 schreef MrX1982 het volgende:

Zolang die mensen mij de les niet gaan lezen dat ik mijn kinderen, als ik die zou hebben, ook niet moet laten inenten zie ik het probleem hier niet echt van.
Wel als het door het geloof natuurlijk om bijna iedereen gaat in een gebied en je een epidemie hebt he.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:14:28 #31
18989 __________
pi_58159226
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:11 schreef tho_Omas het volgende:
320 euro voor onverzekerd rijden?
Nee. Er is speciaal in de wet iets opgenomen om gelovigen te laten rijden zonder verzekering. Ze moeten dan wel lid zijn van een of ander fonds overigens. (wat in feite een WA-verzekering is lijkt me)
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:14:33 #32
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58159227
Dit lijkt me een goed moment voor een volksmenner om op te staan en te verkondigen dat dit Godes kastijding is voor het toestaan van de bouw van moskeeën! Misschien dat ene Dros daar wel voor te porren is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:16:13 #33
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_58159251
Wat ik lees over de griepprik is dat deze ook niet gezond is, dus moet iedereen die dan maar verplicht gaan nemen?
Ben ik het niet mee eens.
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
pi_58159267
Tja, dat is één van de nare verschijnselen van religie... Wat mij betreft: tijdelijk ouders ontzetten uit de ouderlijke macht en kids inenten.
pi_58159276
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:16 schreef Druuna het volgende:
Wat ik lees over de griepprik is dat deze ook niet gezond is, dus moet iedereen die dan maar verplicht gaan nemen?
Ben ik het niet mee eens.
De griepprik is dan ook alleen nodig voor ouden van dagen en mensen met een verzwakt immuunstelsel.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:17:55 #36
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58159278
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:14 schreef __________ het volgende:

[..]

Nee. Er is speciaal in de wet iets opgenomen om gelovigen te laten rijden zonder verzekering. Ze moeten dan wel lid zijn van een of ander fonds overigens. (wat in feite een WA-verzekering is lijkt me)
Klopt. Je verzekeren is spotten met de Goddelijke voorzienigheid. Ik heb het nooit helemaal gesnapt, maar enfin. Een brandverzekering voorkomt toch zeker niet dat je huis in brand vliegt? Iets soortgelijks geldt ook voor de nieuwe zorgverzekering. Strengelovigen (gewetensbezwaarden) hoeven zich niet verplicht te verzekeren. Daarvoor in de plaats moeten ze wel elke maand eenzelfde bedrag in een collectieve pot stoppen. Als ze nu ziek worden, d.w.z. God ze met een ziekte straft, mogen ze een beroep doen op dat fonds om de kosten te dekken.

Wie houdt wie voor de gek? Denk ik dan. Maar het officiëel geen verzekering, dus mag het.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:19:31 #37
18989 __________
pi_58159308
Door die inentingen hebben we anders geen polio meer. Als je een griepje naar je buurman overniest of polio is nogal een verschil he. Overigens is de griep een elk jaar nieuwe variant en lang niet zo gevaarlijk als de bof of polio.
pi_58159312
Lastig probleem. Op het moment van inenten, of niet inenten zo je wilt is er natuurlijk nog niks aan de hand. Ook kan je niet aantonen dat de kinderen ziek worden als je ze niet laat inenten. Hoe kun je de ouders dan dwingen?
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:21:03 #39
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58159331
quote:
Kinderen worden wettelijk gezien niet eens geacht zo'n keuze te kunnen maken, dus gewoon verplicht onder de 18.

Lijkt me vrij duidelijk.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_58159332
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt. Je verzekeren is spotten met de Goddelijke voorzienigheid. Ik heb het nooit helemaal gesnapt, maar enfin. Een brandverzekering voorkomt toch zeker niet dat je huis in brand vliegt? Iets soortgelijks geldt ook voor de nieuwe zorgverzekering. Strengelovigen (gewetensbezwaarden) hoeven zich niet verplicht te verzekeren. Daarvoor in de plaats moeten ze wel elke maand eenzelfde bedrag in een collectieve pot stoppen. Als ze nu ziek worden, d.w.z. God ze met een ziekte straft, mogen ze een beroep doen op dat fonds om de kosten te dekken.

Wie houdt wie voor de gek? Denk ik dan. Maar het officiëel geen verzekering, dus mag het.
Da's toch hetzelfde idee als die islamitische hypotheek? Het slaat helemaal nergens op, maar dat krijg je als je bijbel en koran letterlijk gaat opvatten.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:21:55 #41
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58159344
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Hehe ja, zo gaat het met de ziektekostenverzekering ook dacht ik. Allemaal niet verzekeren, en als iemand dan geld nodig heeft voor het ziekenhuis worden de envelopjes met geld door de brievenbus gegooid.
pi_58159380
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
Uit principe geen vaccinatie? OK, prima, maar dan ook ZELF de kosten voor de medische behandeling betalen. Als ik zorgverzekaar was en mijn cliënten weigerden om zich in te enten tegen ziekten, dan zou ik het contract opzeggen, zelfs.
Deze gelovigen zijn gewoonlijk niet verzekerd, vanwege hetzelfde uitgangspunt dat inenting verbiedt: je moet (on)geluk nemen zoals dat komt.

Maakt het het ook maar een spat anders? Nee -> waardeloos argument dus.
quote:
Verder deel ik de opvatting van Wadgem: Het is de taak van de overheid om kinderen te beschermen tegen hun ouders.
Misschien moet je die kinderen wel beschermen tegen enge mensen met enge spuiten? Veel van die kinderen groeien op tot mensen die zich niet willen inenten, niet willen verzekeren, en hun kinderen niet willen laten inenten of verzekeren.

Of moeten we deze mensen het recht op eigen lichaam, ziel, geweten maar gewoon afnemen? Wij weten het beter, dus wij vernietigen uw leefwijze. Beschaving & vooruitgang.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:28:55 #43
18989 __________
pi_58159432
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:24 schreef sigme het volgende:

Of moeten we deze mensen het recht op eigen lichaam, ziel, geweten maar gewoon afnemen? Wij weten het beter, dus wij vernietigen uw leefwijze. Beschaving & vooruitgang.
Waar we het hier over hebben is natuurlijk niet iets wat ALLEEN hun aangaat. Net zoals ze mogen autorijden en ongelukken kunnen veroorzaken hebben ze in dit geval het probleem dat die ziektes niet alleen bij hun kinderen blijft.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:30:07 #44
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58159446
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:47 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, en ze geloven dat het de wil van God is dat ze de bof krijgen
sowieso idiote gedachtengang... kan je net zo goed op de grond gaan liggen en maar zien wat de Here voor je in petto heeft.

Ach.. "Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk"

[ Bericht 11% gewijzigd door gronk op 19-04-2008 15:35:20 ]
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:46:06 #45
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58159668
Even terzijde: christengebash zit ik ook niet op te wachten.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:52:08 #46
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_58159755
quote:

Misschien moet je die kinderen wel beschermen tegen enge mensen met enge spuiten? Veel van die kinderen groeien op tot mensen die zich niet willen inenten, niet willen verzekeren, en hun kinderen niet willen laten inenten of verzekeren.
Dán mogen ze dan ook beslissen om zichzelf niet te laten inenten. Kinderen kunnen die keuze niet doordacht maken, volwassenen (daar gaan we dan maar vanuit) wél. Dáárom moeten ze ingeënt worden, zodat ze als ze later volwassen zijn die keuze bewust en gezond (!) kunnen maken.
quote:
Nee, zoals in dit topic naar voren komt kunnen streng gelovigen hun gewenste levenswijze daar waar het over henzelf gaat inrichten zoals ze dat willen. Het gaat hier om een kind een risico te laten lopen, waar dat kind niet zelf over beslist. Het is verkeerd dat dát mag.

Vervang inenten eens met pedoseksualiteit, is het dan ineens anders?
Anatidaephobia
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:01:37 #47
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_58159912
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:14 schreef __________ het volgende:

[..]

Vrijgesteld gemoedsbezwaarden betalen een bijdrage aan het Waarborgfonds Motorverkeer. Dit is niet te vergelijken met een WA-verzekering. Het Waarborgfonds schiet hoogstens het bedrag voor als een gemoedsbezwaarde aansprakelijk is. Dit moet daarna wel weer terugbetaald worden door de gemoedsbezwaarde.
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:04:07 #48
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58159951
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:01 schreef freako het volgende:

[..]

Vrijgesteld gemoedsbezwaarden betalen een bijdrage aan het Waarborgfonds Motorverkeer. Dit is niet te vergelijken met een WA-verzekering. Het Waarborgfonds schiet hoogstens het bedrag voor als een gemoedsbezwaarde aansprakelijk is. Dit moet daarna wel weer terugbetaald worden door de gemoedsbezwaarde.
Dus als je iemand aanrijdt die een dwarslaesie krijgt, ben je daar volledig persoonlijk voor aansprakelijk? Dat lijkt me vervelend autorijden!
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:04:47 #49
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58159958
Ik kan me trouwens vagelijk herinneren dat gemoedsbezwaarden in eerste instantie ook geen WW/WAO-premies hoefden te betalen, maar dat dat per 1/1/2006 is veranderd (in de zin van: ze moeten wel premies betalen, maar dan heet 't gewoon 'loonheffing', en verdwijnt 't in de staatspot, maar ze kunnen geen aanspraak maken op een WW-uitkering).

Overigens zijn er ~4000 gemoedsbezwaarden in nederland. Niet echt de moeite waard.
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:06:00 #50
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_58159975
-weg-

[ Bericht 95% gewijzigd door gronk op 19-04-2008 16:13:11 ]
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:11:49 #51
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_58160065
quote:

[..]

Deze gelovigen zijn gewoonlijk niet verzekerd, vanwege hetzelfde uitgangspunt dat inenting verbiedt: je moet (on)geluk nemen zoals dat komt.
Het zijn niet alleen de orthodoxe gereformeerden die weigeren om hun kinderen te vaccineren, ook vanuit bijvoorbeeld de antroposofische/homeopathische hoek is er kritiek op inenten, ivm de mogelijke bijwerkingen van het vaccin, en omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen om "onschuldige" kinderziektes door te maken.

http://www.kwakzalverij.n(...)rmeende_bijwerkingen
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:14:44 #52
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_58160106
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:11 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Is het niet zo dat kinderen die wel ingeënt zijn de ziekte niet meer kunnen krijgen?
Op de FP was een reactie te lezen van iemand die het op zijn/haar 20e kreeg, ondanks ingeënt te zijn. Inentingen zijn leuk, maar ze zijn bepaald niet onfeilbaar. Het verleden heeft denk ik genoeg uitgewezen dat sommige vaccins rotter zijn dan de ziekte die je hoopt te voorkomen.
Op grond daarvan zou het ook nooit verplicht moeten worden gesteld; dan kan je je kinderen juist ziek maken en dat ljikt me ook niet de bedoeling.
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:26:31 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58160308
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:11 schreef freako het volgende:

[..]

Het zijn niet alleen de orthodoxe gereformeerden die weigeren om hun kinderen te vaccineren, ook vanuit bijvoorbeeld de antroposofische/homeopathische hoek is er kritiek op inenten, ivm de mogelijke bijwerkingen van het vaccin, en omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen om "onschuldige" kinderziektes door te maken.

http://www.kwakzalverij.n(...)rmeende_bijwerkingen
Inderdaad, die club heb je ook nog. Sommige relatief onschuldige kinderziekten zoals rode hond kunnen tijdens een zwangerschap wel enorme gevolgen hebben. Zie b.v. prinses Christina. Waterpokken is echter een voorbeeld van een ziekte waartegen niet wordt ingeënt. Die kun je ook beter op jongere leeftijd krijgen dan op latere – helemaal niet krijgen is natuurlijk het beste, maar dan moet je wel heel voorzichtig zijn.

Het ergelijke is dat in zulke zaken door homepaten uitspraken worden gedaan die op geen enkele wijze getoetst zijn.
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:30:14 #54
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58160376
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:14 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Op de FP was een reactie te lezen van iemand die het op zijn/haar 20e kreeg, ondanks ingeënt te zijn. Inentingen zijn leuk, maar ze zijn bepaald niet onfeilbaar. Het verleden heeft denk ik genoeg uitgewezen dat sommige vaccins rotter zijn dan de ziekte die je hoopt te voorkomen.
Op grond daarvan zou het ook nooit verplicht moeten worden gesteld; dan kan je je kinderen juist ziek maken en dat ljikt me ook niet de bedoeling.
Vaccins hebben bijwerkingen voor sommigen, maar je moet goed in ogenschouw nemen hoe vaak dit voorkomt en hoe vaak ze niet werken. Jij zegt 'bepaald niet onfeilbaar', dat suggereert alsof het hier om grote groepen gaat (zeg 20%) dat is niet waar. Bovendien worden degenen die niet ingeent zijn ook beschermd doordat de rest het wel is (geldt natuurlijk ook voor gelovigen), maar desalniettemin is het dus wel van belang dat die grote groep er is. Ook al werkt een vaccin niet, het kan zelfs dan nog voor een minder erg verloop van de ziekte zorgen.
pi_58160418
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:14 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

... Het verleden heeft denk ik genoeg uitgewezen dat sommige vaccins rotter zijn dan de ziekte die je hoopt te voorkomen.
...
Heb je daar een voorbeeld van?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58161066
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:04 schreef gronk het volgende:
Ik kan me trouwens vagelijk herinneren dat gemoedsbezwaarden in eerste instantie ook geen WW/WAO-premies hoefden te betalen, maar dat dat per 1/1/2006 is veranderd (in de zin van: ze moeten wel premies betalen, maar dan heet 't gewoon 'loonheffing', en verdwijnt 't in de staatspot, maar ze kunnen geen aanspraak maken op een WW-uitkering).

Overigens zijn er ~4000 gemoedsbezwaarden in nederland. Niet echt de moeite waard.
Ik vind dat tocht best veel mensen die er dergelijke debiele gedachten op nahouden.
pi_58161737
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:28 schreef __________ het volgende:

[..]

Waar we het hier over hebben is natuurlijk niet iets wat ALLEEN hun aangaat. Net zoals ze mogen autorijden en ongelukken kunnen veroorzaken hebben ze in dit geval het probleem dat die ziektes niet alleen bij hun kinderen blijft.
De rest kan zich laten inenten.

En groepsbelang ten koste laten gaan van de van lichamelijke integriteit van individuen is heel eng. En verkeerd.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58161872
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:52 schreef wadgem het volgende:

[..]

Dán mogen ze dan ook beslissen om zichzelf niet te laten inenten. Kinderen kunnen die keuze niet doordacht maken, volwassenen (daar gaan we dan maar vanuit) wél. Dáárom moeten ze ingeënt worden, zodat ze als ze later volwassen zijn die keuze bewust en gezond (!) kunnen maken.
Zo. Zo'n fraaie drogredenering zie je zelden.

Omdat kinderen niet zelf kunnen beslissen (zo hebben de volwassenen beslist), beslissen de volwassen. En die krijgen de vérgaande bevoegdheid de lichamelijke integriteit van een kind aan te tasten. Dat is inenten.

Om te voorkomen dat willekeurige volwassenen over kinderen beschikken, is er de (natuurlijke) bepaling dat de ouders een zwaarwegende stem hebben in die aantasting van de intergriteit van hun kinderen.

Het gaat niet aan om met een beroep op 'meerderheid' te zeggen dat je 'voor eigen bestwil' mensen aan hun lijf komt. Ook niet als het kinderen betreft.
quote:
[..]

Nee, zoals in dit topic naar voren komt kunnen streng gelovigen hun gewenste levenswijze daar waar het over henzelf gaat inrichten zoals ze dat willen. Het gaat hier om een kind een risico te laten lopen, waar dat kind niet zelf over beslist. Het is verkeerd dat dát mag.
Oh, geen probleem hoor. Laat die kinderen zelf beslissen. Die willen niet (dat komt door diezelfde ouders).
quote:
Vervang inenten eens met pedoseksualiteit, is het dan ineens anders?
Verplicht inenten - als je perse debiel wil overdrijven-, zou je kunnen vergelijken met andere aantastingen van het lichaam van minderjarigen.
Maar dat bedoelde je zeker niet .
pi_58165006
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 17:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Zo. Zo'n fraaie drogredenering zie je zelden.

Omdat kinderen niet zelf kunnen beslissen (zo hebben de volwassenen beslist), beslissen de volwassen. En die krijgen de vérgaande bevoegdheid de lichamelijke integriteit van een kind aan te tasten. Dat is inenten.

Om te voorkomen dat willekeurige volwassenen over kinderen beschikken, is er de (natuurlijke) bepaling dat de ouders een zwaarwegende stem hebben in die aantasting van de intergriteit van hun kinderen.

Het gaat niet aan om met een beroep op 'meerderheid' te zeggen dat je 'voor eigen bestwil' mensen aan hun lijf komt. Ook niet als het kinderen betreft.
Okee, stap verder dan: ben jij ervoor om een kind van Jehova's Getuigen te laten sterven als een bloedtransfusie de enige manier is om het te redden? Dan ontzetten we ouders ook tijdelijk uit de ouderlijke macht, en gelukkig maar.

Het is imo mishandeling, verwaarlozing. Ja, ouders hebben veel te zeggen over hun kinderen. Maar als ze ze schade toebrengen, houdt het voor mij heel snel op.
  zaterdag 19 april 2008 @ 20:40:52 #60
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_58165470
TT klopt natuurlijk van geen kanten, tenslotte zal een epidemie alleen plaatsvinden onder behoudende christenen en daar zijn er niet heel veel van. Ik vraag me af om hoe veel mensen het gaat, waarschijnlijk enkele duizenden, meer niet.
pi_58165558
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:25 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Okee, stap verder dan: ben jij ervoor om een kind van Jehova's Getuigen te laten sterven als een bloedtransfusie de enige manier is om het te redden? Dan ontzetten we ouders ook tijdelijk uit de ouderlijke macht, en gelukkig maar.
Dat is geen stap vérder, dat is een andere stap. Het ingrijpen bij levensbedreigende situaties is iets héél anders dan preventief handelen tegen eventuele mogelijke niet per se vreselijk gevaarlijke ziekten die zouden kunnen komen.
quote:
Het is imo mishandeling, verwaarlozing. Ja, ouders hebben veel te zeggen over hun kinderen. Maar als ze ze schade toebrengen, houdt het voor mij heel snel op.
Nogmaals: schade toebrengen is heel wat anders dan risico's verkleinen.
pi_58165677
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is geen stap vérder, dat is een andere stap. Het ingrijpen bij levensbedreigende situaties is iets héél anders dan preventief handelen tegen eventuele mogelijke niet per se vreselijk gevaarlijke ziekten die zouden kunnen komen.
Polio, anyone?
quote:
Nogmaals: schade toebrengen is heel wat anders dan risico's verkleinen.
Vooruit dan, het onthouden van basale zorg waar iedereen recht op heeft. Verwaarlozing dus.
  zaterdag 19 april 2008 @ 20:52:11 #63
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58165739
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:40 schreef Hi_flyer het volgende:
TT klopt natuurlijk van geen kanten, tenslotte zal een epidemie alleen plaatsvinden onder behoudende christenen en daar zijn er niet heel veel van. Ik vraag me af om hoe veel mensen het gaat, waarschijnlijk enkele duizenden, meer niet.
Bij behoudende christenen moet je toch meer in de honderdenduizenden denken.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zaterdag 19 april 2008 @ 20:53:41 #64
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_58165771
Waar maakt men zich druk over? De bof... nou...lekker boeiend.

Ik heb nog gewoon de mazelen, de bof, de rode hond en de waterpokken gehad. Die ziekten krijg je één keer en daarna nooit meer.

En de pokken en polio zijn feitelijk uitgeroeid in de Westerse wereld.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 19 april 2008 @ 20:54:13 #65
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58165785
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:40 schreef Hi_flyer het volgende:
Nee, omdat – zoals jij ook een beetje aangaf – een klein gedeelte van de gevaccineerden wellicht niet reageert op het vaccin, lopen zij ook meer risico. Als iedereen zich zou vaccineren heb je natuurlijk ook het probleem dat sommigen niet op het vaccin reageren, maar dan is er nog steeds de kudde-immuniteit, dit wordt lokaal ondermijnd als er groepen zijn die zich niet vaccineren.
pi_58165850
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Polio, anyone?
Ja en? Ook daarmee kunnen mensen een prima leven opbouwen.
quote:
[..]

Vooruit dan, het onthouden van basale zorg waar iedereen recht op heeft. Verwaarlozing dus.
Het voorkómen van een mogelijke besmetting van een potentieel misschien best ernstige ziekte die evenzeer mogelijk je misschien niet treft, niet ziek maakt of niet hindert, nee, dat is niet 'onthouden van basale zorg'.

Dan is neuken zonder condoom ook 'onthouden van basale zorg'.
pi_58165880
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:54 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, omdat – zoals jij ook een beetje aangaf – een klein gedeelte van de gevaccineerden wellicht niet reageert op het vaccin, lopen zij ook meer risico. Als iedereen zich zou vaccineren heb je natuurlijk ook het probleem dat sommigen niet op het vaccin reageren, maar dan is er nog steeds de kudde-immuniteit, dit wordt lokaal ondermijnd als er groepen zijn die zich niet vaccineren.
Dat het ook leden buiten de niet-vaccineerde groep treft maakt het nog steeds geen epidemie.
  zaterdag 19 april 2008 @ 20:58:47 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58165882
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:53 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waar maakt men zich druk over? De bof... nou...lekker boeiend.

Ik heb nog gewoon de mazelen, de bof, de rode hond en de waterpokken gehad. Die ziekten krijg je één keer en daarna nooit meer.

En de pokken en polio zijn feitelijk uitgeroeid in de Westerse wereld.
Pokken is zelfs mondiaal uitgeroeid. Polio is hard op weg; maar polio kan natuurlijk tot verschrikkelijke afwijkingen leiden. Veel kinderziektes zijn an sich ook niet zo gevaarlijk (vaak zeker niet voor kinderen); maar wel voor volwassenen of tijdens de zwangerschap. Rodehond kan tot aangeboren afwijkingen leiden. Prineses Julinia heeft dit tijdens de zwangerschap van Christina gehad, met alle gevolgen van dien. Mazelen is ook bij heel jonge kinderen en volwassen gevaarlijker dan anders.
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:00:24 #69
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_58165922
O wat leuk, christenen bashen

Vaccinatie moet zeker niet verplicht worden. Dit zeg ik niet eens vanuit mijn Christelijke overtuiging. Wij hebben God's opdracht "gaat heen en vermenigvuldigd u" al lang volbracht. Als iedereen dezelfde levensstandaard zou willen hebben als wij hier in het Westen hebben zou er op Aarde slechts plaats zijn voor drie miljard mensen. Ziektes die dodelijk kunnen zijn is een stukje Natuurlijke Selectie. De zwakkeren gaan dood en sterkere blijven over. De mensheid wordt steeds zwakker door zieke mensen beter te maken. Het is natuurlijk verschrikkelijk om een familielid te verliezen, helemaal een kind, maar als je een ziek (zwak) kind beter maakt krijgt die de mogelijkheid zich later te reproduceren.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_58165952
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:57 schreef sigme het volgende:
Ja en? Ook daarmee kunnen mensen een prima leven opbouwen.
!
quote:
Dan is neuken zonder condoom ook 'onthouden van basale zorg'.
Als iemand een ander zou dwingen om met een onbekende te neuken zonder condoom, dan vind ik dat vrij misdadig.
pi_58166014
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 21:00 schreef ouderejongere het volgende:
O wat leuk, christenen bashen

Vaccinatie moet zeker niet verplicht worden. Dit zeg ik niet eens vanuit mijn Christelijke overtuiging. Wij hebben God's opdracht "gaat heen en vermenigvuldigd u" al lang volbracht. Als iedereen dezelfde levensstandaard zou willen hebben als wij hier in het Westen hebben zou er op Aarde slechts plaats zijn voor drie miljard mensen. Ziektes die dodelijk kunnen zijn is een stukje Natuurlijke Selectie. De zwakkeren gaan dood en sterkere blijven over. De mensheid wordt steeds zwakker door zieke mensen beter te maken. Het is natuurlijk verschrikkelijk om een familielid te verliezen, helemaal een kind, maar als je een ziek (zwak) kind beter maakt krijgt die de mogelijkheid zich later te reproduceren.
Ik wist niet dat God niet kon spellen.
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:04:26 #72
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_58166015
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:58 schreef Iblis het volgende:

[..]

Pokken is zelfs mondiaal uitgeroeid. Polio is hard op weg; maar polio kan natuurlijk tot verschrikkelijke afwijkingen leiden. Veel kinderziektes zijn an sich ook niet zo gevaarlijk (vaak zeker niet voor kinderen); maar wel voor volwassenen of tijdens de zwangerschap. Rodehond kan tot aangeboren afwijkingen leiden. Prineses Julinia heeft dit tijdens de zwangerschap van Christina gehad, met alle gevolgen van dien. Mazelen is ook bij heel jonge kinderen en volwassen gevaarlijker dan anders.
Dat dus. Waar komt er op de wereld (en dan vooral in de Westerse wereld) nog polio voor?

Voor de kinderziekten gold gewoon (tenminste, toen ik nog een klein Daffodilletje was) dat je - indien je een kinderziekte als de mazelen of de rode hond nog niet had gehad - gewoon even bij een ander kind mocht gaan spelen dat op dat moment de ziekte doormaakte. Dan kreeg jij het ook en was je er met een weekje vanaf. Uiteraard kan ik me voorstellen dat dat bij koninklijke kinderen niet zo gemakkelijk ging; contact met de lagere bevolking was niet echt iets waar men toen op zat te wachten.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_58166189
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 21:01 schreef Isegrim het volgende:

[..]

!
[..]

Als iemand een ander zou dwingen om met een onbekende te neuken zonder condoom, dan vind ik dat vrij misdadig.
Hoho, verplicht inenten is te vergelijken met verplicht condoomgebruik.
De keuze niet in te enten is niet vergelijkbaar met dwang tot neuken zonder condoom.

Jij wil mensen de vrijheid ontnemen risico's op ziekte te lopen.
Ik wil niet mensen dwingen zich bloot te stellen aan risico's.

Wat rechtvaardigt nou eigenlijk jouw dwang? Het onschuldig kind dat geen eigen keuze heeft - en jij vindt jouw keuze zoveel beter dan die van de ouders van dat kind dat je ouders en kind mag dwingen? Of het groepsbelang dat helaas individueel belang terzijde schuift?
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:15:03 #74
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58166210
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 21:04 schreef Daffodil31LE het volgende:

Dat dus. Waar komt er op de wereld (en dan vooral in de Westerse wereld) nog polio voor?
Volgens mij niet. In Nederland in begin jaren 90 echter nog in een kleine religieuze gemeenschap. In Afrika dacht ik nog wel in een paar landen.
quote:
Voor de kinderziekten gold gewoon (tenminste, toen ik nog een klein Daffodilletje was) dat je - indien je een kinderziekte als de mazelen of de rode hond nog niet had gehad - gewoon even bij een ander kind mocht gaan spelen dat op dat moment de ziekte doormaakte. Dan kreeg jij het ook en was je er met een weekje vanaf. Uiteraard kan ik me voorstellen dat dat bij koninklijke kinderen niet zo gemakkelijk ging; contact met de lagere bevolking was niet echt iets waar men toen op zat te wachten.
Dat is zo, maar een klein percentage zal altijd complicaties oplopen (of mensen met immuunziekten) en dat wil je voorkomen door inenting. En het is de afweging wat schadelijker is: inenten, waarbij sommigen daarvan te lijden hebben, of ziek worden. Qua sterftecijfers heeft het inenten duidelijk de betere papieren. Natuurlijk zijn er altijd anecdotische gevallen van mensen die ziek werden van de inenting, of tóch kinkhoest kregen – maar dit is vrijwel altijd minder ernstig dan de ziekte zelf.
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:19:26 #75
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_58166312
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 21:13 schreef sigme het volgende:

[..]
Wat rechtvaardigt nou eigenlijk jouw dwang? Het onschuldig kind dat geen eigen keuze heeft - en jij vindt jouw keuze zoveel beter dan die van de ouders van dat kind dat je ouders en kind mag dwingen? Of het groepsbelang dat helaas individueel belang terzijde schuift?
Ik kom uit een ongelovige familie en ik ben als kind wel ingeent. Ik kan dat nu niet meer ongedaan maken. Je kan als ouder beter een beetje voorzichtig zijn met je kind. Als kinderen dan oud genoeg zijn om zelf te beslissen kunnen ze zich alsnog laten inenten.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')