Mooie uitvreter die Herfkens.quote:DEN HAAG - Oud-minister Eveline Herfkens wil de ten onrechte aan haar betaalde vergoedingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken echt niet terugbetalen. Het departement heeft een aantal malen contact met haar gehad over terugvordering, maar Herfkens wil hier niet aan meewerken.
Dat zei minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) donderdag in een overleg in de Tweede Kamer over de kwestie. Herfkens wil volgens de minister niet terugbetalen, omdat dit de suggestie zou wekken dat ze schuldig is.
"Naar haar mening is het geld aangeboden door Buitenlandse Zaken en wist zij niet dat het niet mocht", aldus Verhagen.
Herfkens ontving als medewerkster van de VN-organisatie UNDP jarenlang een vergoeding voor de huur van haar woning in New York. Het ging omgerekend om ongeveer 190.000 euro. Volgens de regels mag dat niet.
Bron:Nu.nl
Och gut beetje emo?quote:Op donderdag 17 april 2008 22:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Moet hier nou echt een nieuw topic voor geopend worden?
Die breedbekkikker gaat heus niet die paar ton terug betalen. Dat zouden jij en ik ook niet doen. Zeker niet vrijwillig. Dat is ook niet echt eenvoudig op te brengen.
Politiek is ze al beschadigd dus dan is het financieel risico te groot.
links lullen, rechts vullen; al zo oud als dat er een PvdA is.quote:
Wat zij gedaan heeft is gewoon fraude. Het argument dat ze het niet wist gaat niet op (imho) omdat iemand met zo'n functie vast wel een medewerker heeft die de huur van haar appartement regelt. Die zou dat wel moeten weten. Dus eigenlijk zou ze dat geld moeten terugbetalen + straf.quote:Op donderdag 17 april 2008 22:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Die breedbekkikker gaat heus niet die paar ton terug betalen. Dat zouden jij en ik ook niet doen. Zeker niet vrijwillig. Dat is ook niet echt eenvoudig op te brengen.
Wat een onzinquote:Op donderdag 17 april 2008 22:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Maar waarom moet ik dan wel mijn 'te veel' ontvangen huurtoeslag terugdokken!?! Wist ik veel dat ik daar geen recht op had!quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Er is toch echt meerdere malen aangegeven door de verantwoordelijke minister dat terugbetaling niet afgedwongen kan worden.
1+1 = 2
Dat kan dus wel afgedwongen worden...quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik dan wel mijn 'te veel' ontvangen huurtoeslag terugdokken!?! Wist ik veel dat ik daar geen recht op had!
Waarom zou het bij Herfkens niet afgedwongen kunnen worden dan?quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:10 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Dat kan dus wel afgedwongen worden...
Het zal allemaal wel onwijs onrechtvaardig zijn, etc, etc.
Als ik vrouwtje Herfkens was dan trok ik ook een lange neus.
Als ik het artikel lees dan lijkt het erop dat het een gift was. En een gift kan je niet terugeisen... Bij huursubsidie is het in de wet geregeld dat het zoveel jaar na dato nog teruggevorderd kan worden.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:24 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Waarom zou het bij Herfkens niet afgedwongen kunnen worden dan?
Dat zeggen ze ja, maar daar geloof ik niks van. Kwestie van vriendjespolitiek en hand boven het hoofd houden. Dat mens moet gewoon betalen. Tevens valt dit niet te verkopen naar het volk toe. Hup, beslag leggen op dat wachtgeld en haar bankrekening/huis/auto of wat dan ook.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Er is toch echt meerdere malen aangegeven door de verantwoordelijke minister dat terugbetaling niet afgedwongen kan worden.
1+1 = 2
Ook niet als de giften nooit had mogen ontvangen... Of is het dan meer een VN zaak een geen Nederlandse zaak?quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:31 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Als ik het artikel lees dan lijkt het erop dat het een gift was. En een gift kan je niet terugeisen... Bij huursubsidie is het in de wet geregeld dat het zoveel jaar na dato nog teruggevorderd kan worden.
http://www.vn.nl/Buitenla(...)rmoedebestrijder.htm
quote:Internationale ambtenaren moeten dit soort betalingen niet alleen weigeren, stelt deze VN-gedragscode, overheden moeten ze ook niet aanbieden.
quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:31 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Als ik het artikel lees dan lijkt het erop dat het een gift was. En een gift kan je niet terugeisen... Bij huursubsidie is het in de wet geregeld dat het zoveel jaar na dato nog teruggevorderd kan worden.
http://www.vn.nl/Buitenla(...)rmoedebestrijder.htm
Tevens heeft de VVD een goed punt als ze zeggen:quote:Herfkens ontving als medewerkster van de VN-organisatie UNDP jarenlang een vergoeding voor de huur van haar woning in New York. Het ging omgerekend om ongeveer 190.000 euro. Volgens de regels mag dat niet.
quote:De oppositiepartijen VVD, SP, D66, PVV en GroenLinks zijn van mening dat Herfkens het geld hoe dan ook moet teruggeven. Ze had er geen recht op en had dat moeten weten. VVD-Kamerlid Arend Jan Boekesteijn verweet de oud-minister bovendien een gebrek aan moreel besef, aangezien ze bij de VN verantwoordelijk is voor armoedebestrijding.
Met andere woorden: ze wist dat ze het geld niet aan mocht nemen, maar haar hebberige graaihand kon het niet laten. Ja, BuZa is óók fout, maar dat betekent niet dat we de zaak dan maar moeten laten rusten. Terugbetalen!quote:Deze cadeautjes van de Nederlandse overheid vormen een schending van de interne regels van de VN, zo bevestigt een werknemer van de afdeling ‘Internal Oversight’ van de VN. Een jaar voordat Herfkens bij de VN begon, nam de Algemene Vergadering een vernieuwde versie aan van de ‘Standards of Conduct for the International Civil Service’, een gedragslijn waaraan internationale ambtenaren zich dienen te houden. Na enkele aan het licht gekomen misstanden, meestal in Afrika, vond de Algemene Vergadering het nodig opnieuw duidelijkheid te verschaffen over de ethische richtlijnen, zowel aan regeringen als medewerkers.
Onomwonden stelt de gedragscode dat het verboden is giften te ontvangen van ‘meer dan nominale waarde’. Kortom, alles meer dan een pen. ‘Het past internationale ambtenaren niet om aanvullende betalingen of andere subsidies te ontvangen van een regering (…) voor, tijdens of na het aangaan van een opdracht van een internationale organisatie, (zeker niet) als die betaling gerelateerd is aan die opdracht.’ En: ‘Dit geldt ook voor giften van regeringen.’
Internationale ambtenaren moeten dit soort betalingen niet alleen weigeren, stelt deze VN-gedragscode, overheden moeten ze ook niet aanbieden. Ze zijn ‘in strijd met de grondgedachten van de Verenigde Naties’. Ambtenaren die in dienst zijn gegaan bij een internationale organisatie, zoals Eveline Herfkens, behoren geen voordeeltjes uit het land van herkomst te krijgen. Alleen dan kunnen deze ambtenaren onbevooroordeeld in het belang van de internationale gemeenschap handelen. Bovendien, zo is de gedachte, voorkomt de regel dat VN-medewerkers uit eerste wereldlanden meer mogelijkheden hebben dan medewerkers uit landen die minder ruim in de belastingcenten zitten. Of uit landen die hun gemeenschapsgeld beter besteden, bijvoorbeeld aan armoedebestrijding.
Het zijn interne regels. Het is nergens in de wet verankerd.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:37 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ook niet als de giften nooit had mogen ontvangen... Of is het dan meer een VN zaak een geen Nederlandse zaak?
[..]
Het is moreel volkomen verwerpelijk.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:38 schreef Steeven het volgende:
[..]
Gift of vergoeding, dat doet er niet toe.
[..]
Tevens heeft de VVD een goed punt als ze zeggen:
[..]
Oh, de ironie...
En tevens:
[..]
Met andere woorden: ze wist dat ze het geld niet aan mocht nemen, maar haar hebberige graaihand kon het niet laten. Ja, BuZa is óók fout, maar dat betekent niet dat we de zaak dan maar moeten laten rusten. Terugbetalen!
Het zal wel zo afgescheept worden ja... Maar het is natuurlijk van de zotten!quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:39 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Het zijn interne regels. Het is nergens in de wet verankerd.
Oh, gelukkig!quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:40 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:Nu lijkt het net alsof ik haar aan het verdedigen ben. Laat het wel duidelijk zijn dat ik haar een heel vervelende heks vind.
Blij om te horen dat je niet achter haar staat, ik schrok al even... Maar zeg nu zelf, in een tijd waarin het kabinet propageert dat we normen en waarde hoog in het vaandel moeten hebben staan, zou het dan niet heel krom zijn deze blunder in de doofpot te stoppen? De mensen van BuZa die haar dat geld hebben aangeboden mogen van mij ook aangepakt worden wat dat betreft, om maar zo losjes met belastinggeld te strooien kan echt niet. Er moet een keer een lijn getrokken worden dat niet zomaar alles kan. Wat dat betreft is die Ter Horst de gemeente Nijmegen ook nog 65.000 euro schuldig. 65.000 euro! En Herfens is ons nog bijna 200.000 schuldig!quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:39 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Het zijn interne regels. Het is nergens in de wet verankerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |