abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 april 2008 @ 14:56:14 #101
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58137117
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:04 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een goed idee. Alleen in de tussentijd kan ik wel tips en trucs krijgen hoe ik mijn sociale vaardigheden verbeter. Want het gebrek aan sociale contacten in mijn leven heeft mij veel ellende bezorgd in mijn leven. Ik heb nu een vriendin maar eigenlijk weet ik nauwelijks hoe ik dit moet aanpakken. Om maar eens een voorbeeld te noemen. De meeste dingen op sociaal gebied snap ik de theorie wel maar kan het in praktijk niet toepassen. Dit is met wel meer dingen in mijn leven.
Vraagje hebben meer mensen dat, dat ze iets wel kunnen uitleggen hoe iets moet maar het zelf toepassen lukt niet?
met relaties heb ik ook nog steeds moeite. Vriendschappen heb ik niet, en daar wil ik voorlopig ook nog niet aan beginnen. Dat zuigt nog steeds teveel energie. Ik trek door mijn vlotte babbel en voorkomen best regelmatig mensen aan, maar ik weet toch niet wat ik met ze moet dus meestal blijven die contacten oppervlakkig. Ik moet daar nog iets op verzinnen, want echt normaal is het niet natuurlijk.

Mijn huidige partner is heel behulpzaam, al vergeet hij nog weleens dat ik met sommige simpele dingen moeite heb, omdat ik verder behoorlijk bijdehand ben.
Ik moet hem dus af en toe herinneren aan mijn onvolkomenheden en hij op zijn beurt, geeft mij een seintje als ik weer eens iets vreemds doe of zeg. Enige gemis van zijn kant is dat ik niet van knuffelen houd. Althans, het roept niets fijns bij me op ofzo. Dat zorgt nog weleens voor komische of ongemakkelijke momenten.
Sociale vaardigheidstrainingen heb ik nooit nodig gehad, ik heb altijd als vanzelf gekopieerd wat ik om me heen zag.
Vervelende is wel dat ik soms de verkeerde kopie bij de verkeerde situatie plaats, maar dat is dan jammer. Ik ben allang blij dat niemand het aan me kan zien of merken. ( althans, dat denk ik ) Veel afkijken dus.
Xennia geeft aan dat er speciale trainingen voor zijn, probeer dat eens?
  vrijdag 18 april 2008 @ 14:57:12 #102
35189 Troel
scherp en bot
pi_58137151
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:54 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dit brengt mij bij een andere vraag die ik heb is er een verband tussen baby's die in een couveuse en autisme? Volgens iemand die ik een paar jaar geleden spraak en opperde dat ik misschien autistisch ben is er verband tussen autisme en baby's die in couveuse hebben gelegen.
Er is misschien een mogelijkheid dat baby's met autisme vaker in een couveuse liggen, maar het hebben van autisme heeft (denk ik) compleet geen verband met het in de couveuse gelegen hebben.
Ik vraag me dan ook af wie je dat verteld heeft, is dat iemand die ervoor gestudeerd heeft en dus ook de achtergrond wist, of iemand die Rainman heeft gezien en dus dacht alles over autisten te weten? (Er zijn natuurlijk vele gradaties van mensen die denken er veel vanaf te weten, maar er is zoveel "van horen zeggen" over autisme en helaas zijn er maar weinig mensen die er echt heel veel verstand van hebben
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58137285
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:57 schreef Troel het volgende:

[..]

Er is misschien een mogelijkheid dat baby's met autisme vaker in een couveuse liggen, maar het hebben van autisme heeft (denk ik) compleet geen verband met het in de couveuse gelegen hebben.
Zuurstoftekort tijdens de geboorte kan dan wel weer leiden tot ASS. Kinderen met zuurstoftekort komen wellicht in een couveuse terecht. Het in de couveuse liggen ansich heeft inderdaad geen invloed op ASS.
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:04:29 #104
35189 Troel
scherp en bot
pi_58137330
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:56 schreef SHE het volgende:

[..]

Sociale vaardigheidstrainingen
Stel je dan ook zeker niet te veel voor van zo'n training. Veel meer dan vragen naar de weg en vragen waar de ketjap staat komt niet aan de orde.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:07:24 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_58137392
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:02 schreef Xennia het volgende:

[..]

Zuurstoftekort tijdens de geboorte kan dan wel weer leiden tot ASS. Kinderen met zuurstoftekort komen wellicht in een couveuse terecht. Het in de couveuse liggen ansich heeft inderdaad geen invloed op ASS.
Dat dus ja, het wordt al snel een beetje een klok klepel verhaal.

Overigens denk ik dat de meeste mensen een stoornis hebben omdat het simpelweg erfelijk is, ook al zijn ze daar ook nog niet helemaal uit. Wel heel toevallig dat je in bepaalde families heel veel autisme tegenkomt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58137503
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:04 schreef Troel het volgende:

[..]

Stel je dan ook zeker niet te veel voor van zo'n training. Veel meer dan vragen naar de weg en vragen waar de ketjap staat komt niet aan de orde.
De trainingen die ik heb gegeven (aan kinderen met ASS) gingen wel wat verder dan dat hoor. Ze leerden bijvoorbeeld luisteren en iemand aankijken, hoe je kunt vragen of iemand met je wil spelen of op je verjaardag komt, hoe je ''nee'' kunt zeggen, hoe je kritiek geeft of ontvangt. Kinderen mochten ook voorbeelden geven van situaties waarin zij niet wisten hoe te handelen. Deze situatie speelden we dan na in een rollenspel en gaven daarbij tips.
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:17:24 #107
35189 Troel
scherp en bot
pi_58137607
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:12 schreef Xennia het volgende:

[..]

De trainingen die ik heb gegeven (aan kinderen met ASS) gingen wel wat verder dan dat hoor. Ze leerden bijvoorbeeld luisteren en iemand aankijken, hoe je ''nee'' kunt zeggen, hoe je kritiek geeft of ontvangt. Kinderen mochten ook voorbeelden geven van situaties waarin zij niet wisten hoe te handelen. Deze situatie speelden we dan na in een rollenspel en gaven daarbij tips.
Bij ons moesten er ook wel rollenspellen en dergelijke gedaan worden, maar dat waren echt dingen die problemen opleveren bij een klassiek autist en niet bij iemand die een lichte vorm heeft. Er waren volgens mij 10 bijeenkomsten en volgens mij gingen alleen de laatste twee over zaken waarvan ik zoiets had, daar heb ik wat aan: kritiek krijgen en geven. Maar dat betekent dat je eerst naar 8 idiote bijeenkomsten moest. Uiteindelijk ben ik de laatste keer niet meer geweest was ik was het zo erg zat. Ik hoop ook echt van harte dat de psycholoog die de training gaf op non actief is gesteld.

Ik heb de uitwerkingen nog wel, ik zal thuis eens zoeken of ik de onderwerpen hier neer kan knallen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58137690
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:12 schreef Xennia het volgende:

[..]

De trainingen die ik heb gegeven (aan kinderen met ASS) gingen wel wat verder dan dat hoor. Ze leerden bijvoorbeeld luisteren en iemand aankijken, hoe je kunt vragen of iemand met je wil spelen of op je verjaardag komt, hoe je ''nee'' kunt zeggen, hoe je kritiek geeft of ontvangt. Kinderen mochten ook voorbeelden geven van situaties waarin zij niet wisten hoe te handelen. Deze situatie speelden we dan na in een rollenspel en gaven daarbij tips.
Ik ben geen kind maar heb een aantal jaren geleden een assertiviteitstraining gevolgd (al ben ik bijdehand genoeg). De rollenspellen die daar bij voorkwamen kon ik niets mee. Ik moest bv iemand spelen die een verkoper aan de deur kreeg en hoe die af te wimpelen. Moest ik denkbeeldig een deur voorstellen die ik dan open zou doen e.d., dat kan ik gewoon niet omdat het niet echt is. Ik zie de persoon toch staan, het is een van de medecursisten die gewoon voor mij staat zonder dat er fysiek iets tussen aanwezig is.

Niet aan mij besteed dus.

Waar ik wel wat aan heb gehad is het leren iemand aan te kijken. Het kost mij bizar veel energie en ik hou het niet lang vol, maar kan het nu wel. Ook NEE zeggen gaat mij nu iets makkelijker af.
pi_58138097
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:26 schreef Xennia het volgende:

[..]

Dat is typisch voor autisme inderdaad. Je kunt het wel uitleggen, maar het is niet doorleefd. Het daadwerkelijke sociale inzicht ontbreekt. Er zijn diverse sociale vaardigheidstrainingen voor autisten. Probleem blijft vaak toch de praktijk, autisten hebben vaak moeite het geleerde te generaliseren naar andere situaties (stel je leert in een rollenspel hoe je iemand een complimentje kan geven over zijn mooie rode trui, dan komt het vaak niet bij je op dat je in daadwerkelijke praktijksituaties ook iemand een complimentje zou kunnen geven met zijn leuke kapsel, of omdat je een opmerking van hem intelligent of grappig vond).
Dit is dus DE reden waardoor ik elke keer blijf twijfelen of ik wel of niet ass kan hebben, want ik WEET nl wel hoe het moet, en wat ik fout doe, maar ik KAN het zelf op de een of andere manier niet zo doen als het er op neer komt... Ik raak soms compleet van slag in mijn hoofd in een 'vreemde of spontaan ontstaande of nieuwe' situatie en ben dan spontaan blanco in mijn hoofd ofzo en vaak verval dan in mijn eigen soort ontwijk/wegloop gedrag, bijv. alles wat nieuw is of afspraken afzeggen, ineens persé naar huis moeten desnoods 100km met de taxi , drama schoppen en zeuren, totdat ik weer veilig thuis ben, etc etc En dan ben ik thuis over de situatie aan het na-denken en weet ik na een poosje eigenlijk wel wat ik had kunnen doen, maar terplekke lukt me dat dan niet, het overvalt me.. ...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 15:44:05 ]
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:39:27 #110
35189 Troel
scherp en bot
pi_58138174
Juist, je weet hoe het moet, maar dat weet je enkel van te voren en achteraf, niet als het erop aan komt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58138255
Precies!!! shit

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 15:41:56 ]
pi_58138337
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:37 schreef Logician het volgende:

[..]

Dit is dus DE reden waardoor ik elke keer bleef/blijf twijfelen of ik wel of niet ass kan hebben, want ik WEET nl wel hoe het moet, en wat ik fout doe, maar ik KAN het zelf op de een of andere manier niet zo doen als het er op neer komt... Ik raak soms compleet van slag in mijn hoofd in een 'vreemde of spontaan ontstaande of nieuwe' situatie en ben dan spontaan blanco in mijn hoofd ofzo en vaak verval dan in mijn eigen soort ontwijk/wegloop gedrag, bijv. alles wat nieuw is of afspraken afzeggen, ineens persé naar huis moeten desnoods 100km met de taxi , drama schoppen en zeuren, totdat ik weer veilig thuis ben, etc etc En dat zit ik thuis en weet ik na een poosje eigenlijk wel wat ik had kunnen doen, maar terplekke lukt me dat dan niet, het overvalt me.. ...
Lijkt me best heftig, voor zowel jezelf als je omgeving. Het beste kun je denk ik op zo'n moment even zien uit de situatie te stappen, een time-out te nemen om alles even op een rijtje te zetten en te kalmeren.
pi_58138457
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:44 schreef Xennia het volgende:

[..]

Lijkt me best heftig, voor zowel jezelf als je omgeving. Het beste kun je denk ik op zo'n moment even zien uit de situatie te stappen, een time-out te nemen om alles even op een rijtje te zetten en te kalmeren.
Ik weet nog dat ik mee was met m naar de ardennen, allemaal vreemde mensen om me heen, en alles ging anders, ik heb zowat de hele tijd alleen maar zitten huilen dat ik naar huis wou puur omdat ik me zo ontvreemd voelde, zo verloren... ik trok het gewoon niet, er werd telkens weer van plan veranderd en er konden geen beslissingen gemaakt worden, dan was er besloten we gaan daar heen en 5min later we gaan toch maar daar heen... ik kan er dan gewoon niet tegen dat de dingen anders gaan dan ze net nog in mijn hoofd staan... ... op zo'n moment lukt het mijzelf echt niet een bewuste time-out te nemen, dan wil ik nog maar 3 dingen, weg, rust, en zo snel mogelijk naar HUIS.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 15:53:44 ]
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:31:32 #114
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58139372
Wederom herkenbaar, maar dat staat bij mij dan echt direct in relatie tot verandering en spanning.
In veel gevallen weet ik ook echt niet wat ik moet doen.

Voorbeeld gisteren:
In ons complex worden geen pakketjes meer aangenomen door buren; omdat veel kwijt raakt, verdwijnt etc.
Dus daarom is dat als nieuwe regel vanuit de VVE ingevoerd. Voor mij helder.
Maandag in mijn brievenbus een briefje, dat de postbode mijn pakket een paar deuren verderop had afgegeven,.
Geen probleem. Al mag het niet.
Ik aanbellen, niemand thuis. S'' avonds ook niet en de dag erop ook niet. Ik kwaad. Mijn pakket in gijzeling en bovendien had ze zich niet aan de regels gehouden door het toch aan te nemen.
Ik dus gisteren om 8u s'ochtends aanbellen, leek me handig want voor hetzelfde geld was ze werken,
Niemand doet de deur open. Ik moest werken, dus vroeg mijn vriend om het even bij haar op te pikken in de loop van de dag. dat doet hij en hij verteld mij dat ze wat geirriteerd was, omdat ik zo vroeg had aangebeld.
Ik reageerde met ; 'jamaar, ze heeft mijn pakket en dat mag niet'
Hij zegt : "Sjors, je bent buren, je kan niet zo reageren, mail haar even'

Ik denk ; mail??? Hoezo mail? Ik moet niks van haar, ik wil alleen mijn pakket.
Waarop hij vervolgens een halve dag bezig is mij uit te leggen, dat ik in het kader van sociaal zijn, een mailtje had moeten sturen naar haar met de tekst : " Hoi, sorry dat ik je zo vroeg gestoord heb. Het pakket was echter belangrijk voor mij en ik kon je al dagen niet bereiken. Vervelend dat je wakker bent geworden. Wel wil ik je laten weten dat we op last van de VVE geen pakketten meer voor elkaar mogen aannemen. Toch ontzettend bedankt voor je moeite! '
Althans, zoiets dus

Nou, ik heb driftig aantekeningen gemaakt en begrijp nog steeds niet helemaal waarom dit sociaal wenselijk is, maar waarschijnlijk helpt dit wel om in een volgende , gelijke situatie wel uit mezelf meteen goed te reageren.
pi_58139387
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:20 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik ben geen kind maar heb een aantal jaren geleden een assertiviteitstraining gevolgd (al ben ik bijdehand genoeg). De rollenspellen die daar bij voorkwamen kon ik niets mee. Ik moest bv iemand spelen die een verkoper aan de deur kreeg en hoe die af te wimpelen. Moest ik denkbeeldig een deur voorstellen die ik dan open zou doen e.d., dat kan ik gewoon niet omdat het niet echt is. Ik zie de persoon toch staan, het is een van de medecursisten die gewoon voor mij staat zonder dat er fysiek iets tussen aanwezig is.

Niet aan mij besteed dus.

Waar ik wel wat aan heb gehad is het leren iemand aan te kijken. Het kost mij bizar veel energie en ik hou het niet lang vol, maar kan het nu wel. Ook NEE zeggen gaat mij nu iets makkelijker af.
Hey babe, dat was ook geen cursus met als doelgroep autisten. Ik denk dat een dergelijke cursus voor autisten andere uitgangspunten en methodieken hanteert.

En wb mensen aankijken, er is een trucje waardoor het net lijkt alsof je ze in de ogen kijkt maar dat niet hoeft te doen: kijk naar het punt tussen ogen en wenkbrauwen. Dan hoef je toch geen rechtstreeks oogcontact te hebben.
#geen
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:34:52 #116
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58139460
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:49 schreef Logician het volgende:

[..]

Ik weet nog dat ik mee was met m naar de ardennen, allemaal vreemde mensen om me heen, en alles ging anders, ik heb zowat de hele tijd alleen maar zitten huilen dat ik naar huis wou puur omdat ik me zo ontvreemd voelde, zo verloren... ik trok het gewoon niet, er werd telkens weer van plan veranderd en er konden geen beslissingen gemaakt worden, dan was er besloten we gaan daar heen en 5min later we gaan toch maar daar heen... ik kan er dan gewoon niet tegen dat de dingen anders gaan dan ze net nog in mijn hoofd staan... ... op zo'n moment lukt het mijzelf echt niet een bewuste time-out te nemen, dan wil ik nog maar 3 dingen, weg, rust, en zo snel mogelijk naar HUIS.
Voelt het als paniek? frustratie? of irritatie ?
pi_58139792
- Edit - Ik kan me hier maar beter niet mee bemoeien.

[ Bericht 82% gewijzigd door Claudia_x op 18-04-2008 16:53:45 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_58139810
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 16:32 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Hey babe, dat was ook geen cursus met als doelgroep autisten. Ik denk dat een dergelijke cursus voor autisten andere uitgangspunten en methodieken hanteert.
Dat zal het zijn
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:55:51 #119
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58140006
Ah. We gingen er ons dus niet mee bemoeien

[ Bericht 82% gewijzigd door SHE op 18-04-2008 17:02:11 ]
pi_58140197
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 16:34 schreef SHE het volgende:

[..]

Voelt het als paniek? frustratie? of irritatie ?
Het gaat in een soort fasen volgens mij? Eens denken, ik denk dat het ongeveer zo in mijn hoofd werkt:

Eerst verontwaardiging/verbazing, probeer dan wel soms een grapje te maken om aan te geven dat ik het vervelend vind maar niet echt durf of weet hoe ik wat moet/kan zeggen, daarna onmacht omdat je je onbegrepen voelt, dan probeer ik toch de situatie weer in de hand te krijgen en dan frustratie als dit niet lukt soms komt dan echt alles op me af en kan ik niets meer goed verwerken in mijn hoofd... soort denk-black out, en daarna boosheid omdat ik mij onbegrepen voel alsof alles en iedereen tegen mij is en daarna kan ik alleen nog maar huilen van onmacht..... (jemig wat klinkt dit suf zeg )....

ps: ik snap niet waarom jij in godsnaam jouw excuses moet aanbieden, als zij jou dat pakket gewoon was komen brengen had jij haar niet wakker gebelt, ik vind het eerder gemeen dat jij hierover de schuld krijgt..

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 17:08:54 ]
pi_58140291
Ik moet zeggen dat ik er moeite mee heb dat zo'n beetje elke eigenschap of rariteit hier geïnterpreteerd wordt als onderdeel van het autistische spectrum. Kijk, ik houd er ook niet van als mensen me aanraken. Ik denk dat dat voor een deel voortkomt uit mijn opvoeding: mijn ouders waren ook niet zo fysiek ingesteld. Maar belangrijker nog: ik heb intimiteit héél hoog zitten. In die zin is het een fysieke reactie op een stellige overtuiging dat intimiteit het hoogste goed is dat alleen gedeeld moet worden met de Allerliefste. (En met hem knuffel ik overigens graag.)

Het zou echt niet bij me opkomen om zoiets aan een syndroom toe te schrijven*. Dit is mijn rariteit, en niet de rariteit van een of andere ziekte.

*Misschien heb ik makkelijk praten, omdat ik zoveel eigenschappen heb die een diagnose als autisme volkomen onhoudbaar maken (bijvoorbeeld het dolgraag knuffelen met mijn lief). Maar dan nog: je maakt jezelf juist mínder bijzonder door al die vrolijke gebreken te zien als onderdeel van een syndroom. En daar komt bij dat héél veel mensen dergelijke rariteiten óók hebben, maar niet autistisch zijn.

(Aanleiding van dit relaas was overigens het voorbeeld over details onthouden die andere mensen als onzinnig zien, en niet het knuffelen. Het lijkt me echt heel vervelend als je niet kunt knuffelen.)
pi_58140364
-knip- laat maar

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2008 17:17:13 ]
pi_58140408
Ja, zie, bemoei ik me er toch weer mee.
  vrijdag 18 april 2008 @ 17:19:12 #124
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58140486
Dat is het ook, want ze zeggen dat knuffelen heel leuk is. Overigens is het geen kwestie van niet willen knufflelen, integendeel! Maar het concept is nog niet helemaal tot me doorgedrongen.
Als ik mijn liefste extra lief vind, aai ik meestal zijn gezicht en zeg ik iets wat ik hier niet durf/wil neerzetten.
Dan weet hij genoeg <3

Overigens vind ik dat je een goed punt hebt. Je bent geen autisme, en in de meeste gevallen is autisme ook geen onoverkomelijk probleem. Ik kan me voorstellen dat de vele verhalen hier wat banaal aan doen.
pi_58140524
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 17:19 schreef SHE het volgende:
Als ik mijn liefste extra lief vind, aai ik meestal zijn gezicht en zeg ik iets wat ik hier niet durf/wil neerzetten.
dat is wat ik altijd doe!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')