Dat zal wel goed zitten, je totale IQ. Waarschijnlijk heb je wel een grillig profiel, zoals het een ware autist betaamtquote:Op donderdag 17 april 2008 23:48 schreef Logician het volgende:
[..]
Ja... ik weet niet wat ik moet verwachten omdat je natuurlijk altijd nog veel dingen zou kunnen overzien die bij zo'n test dan naar boven kunnen komen, ben ook wel nieuwsgierig hoe ik het op de iq test heb gedaan
Dat kan ik begrijpen. Misschien ben jij wel "normaal"quote:Op donderdag 17 april 2008 23:48 schreef Logician het volgende:
[..]
Ja... ik weet niet wat ik moet verwachten omdat je natuurlijk altijd nog veel dingen zou kunnen overzien die bij zo'n test dan naar boven kunnen komen, ben ook wel nieuwsgierig hoe ik het op de iq test heb gedaan
Nou dat inderdaad, dat je op bepaalde subtests opvallend laag scoort en op anderen hoger dan de normgroep.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:02 schreef Logician het volgende:
Xen, hoe bedoel je grillig? Ze heeft alleen gezegd dat ik auditief erg slecht ben, maar detail en visueel erg goed, en dat mijn hersenen simpele dingen niet lijken te snappen maar moeilijke dingen wel... ik weet echt niet goed wat ik daar mee moet
Sja ik kan het me wel enigzins voorstellen, ik heb perioden gehad dat ik bijv. gewoon niet wou praten, geen woord meer wou zeggen, me opsloot op mijn kamer met muziek of alleen tegen de kat pratenquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:17 schreef ElizabethR het volgende:
Xennia, even een vraagje aan jou. Komt het vaak voor bij autisten dat zij een 'verleden' hebben waarin sprake is van opgelopen trauma's, al dan niet door de ouders? En zo ja, waarom? Is dat omdat de ouders niet kunnen doordringen en uit onmacht gaan handelen? Of is er totaal geen sprake van dergelijk vastgesteld gedrag?
Dat klinkt wel interessant, wat bedoelt ze volgens jou dan met die opmerkingen?quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:21 schreef Xennia het volgende:
[..]
Nou dat inderdaad, dat je op bepaalde subtests opvallend laag scoort en op anderen hoger dan de normgroep.
Binnen het totale IQ wordt er onderscheid gemaakt tussen het verbale en het performale IQ. Het verbale IQ is grofweg het vermogen om te leren door taal en je te uiten met taal en je redeneervermogen (een van de subtests die dit meet is Overeenkomsten, hierbij moest je steeds aangeven waarin 2 woorden gelijk aan elkaar zijn, ook de cijferreeksen vallen hieronder en rekenen) en het performaal IQ betreft je praktische handelingsgerichte vaardigheden (hoe je omgaat met kennis), ruimtelijk inzicht e.d. (hieronder valt bijvoorbeeld het naleggen van Blokpatronen).
''Normale'' mensen hebben doorgaans geen significant verschil tussen VIQ en PIQ. Als dit verschil wel significant is (disharmonisch profiel), kunnen er vaak leerproblemen optreden op specifieke vlakken, ook is er gevaar voor over- of onderschatting van de cognitieve vermogens (iemand die verbaal heel sterk is wordt algauw heel slim ingeschat terwijl het inzicht kan ontbreken).
Autisten zijn vaak performaal veel sterker. Aspergers juist weer verbaal.
Bij autisten zie je vaak dat ze lage scores laten zien op subtests die een beroep doen op sociaal inzicht (zoals dat plaatjes ordenen) en ook die plaatjes waarbij je het ontbrekende onderdeel moet aanwijzen is specifiek vaak moeilijk, wegens blijven hangen in details.
Dat ze deze test bij jou hebben gedaan is niet zo zeer omdat ze twijfelen aan je intelligentie, maar de test kan dus veel informatie opleveren over hoe je intelligentie is georganiseerd.
Bedoel je mishandeling? Daar is mij niets van bekendquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:17 schreef ElizabethR het volgende:
Xennia, even een vraagje aan jou. Komt het vaak voor bij autisten dat zij een 'verleden' hebben waarin sprake is van opgelopen trauma's, al dan niet door de ouders? En zo ja, waarom? Is dat omdat de ouders niet kunnen doordringen en uit onmacht gaan handelen? Of is er totaal geen sprake van dergelijk vastgesteld gedrag?
Dat er waarschijnlijk wel opvallende verschillen tussen subtests bij jou te vinden zijn die aanwijzingen kunnen geven tot het bestaan van een stoornis in het autitstisch spectrum. Om dit zeker te weten, moet je alleen nog even geduld hebben tot de uitslag.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:24 schreef Logician het volgende:
[..]
Dat klinkt wel interessant, wat bedoelt ze volgens jou dan met die opmerkingen?
doet me denken aan de "refrigerator mothers"...quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:17 schreef ElizabethR het volgende:
Geduld ja, maar ik weet gewoon niets van auditief etc wat het inhoudt, waarom ze het opvallend vond etc.. waarom ze bijv, vroeg hoe ik het in godsnaam in mijn hoofd deed wbt onthouden van letter en cijferreeksen omdat dat blijkbaar 10x beter ging dan alleen cijfers, dat zijn dingen die ik niet goed los kan laten omdat ik niet snap Waarom ze dat vroegquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:27 schreef Xennia het volgende:
[..]
Dat er waarschijnlijk wel opvallende verschillen tussen subtests bij jou te vinden zijn die aanwijzingen kunnen geven tot het bestaan van een stoornis in het autitstisch spectrum. Om dit zeker te weten, moet je alleen nog even geduld hebben tot de uitslag.
Veel autisten zijn auditief (leren door luisteren) niet sterk, maar visueel juist uitzonderlijk. Dit kan ook aanknopingspunten bieden over hoe jij het beste informatie verwerkt en in je opslaat. Hier kun je dan gebruik van maken door leren met schema's of bij kinderen met picto''\s. Dat jij letters en cijferreeksen beter kon opslaan, kwam omdat je het voor jezelf visueel maakte.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:29 schreef Logician het volgende:
[..]
Geduld ja, maar ik weet gewoon niets van auditief etc wat het inhoudt, waarom ze het opvallend vond etc.. waarom ze bijv, vroeg hoe ik het in godsnaam in mijn hoofd deed wbt onthouden van letter en cijferreeksen omdat dat blijkbaar 10x beter ging dan alleen cijfers, dat zijn dingen die ik niet goed los kan laten omdat ik niet snap Waarom ze dat vroeg![]()
Niet persé lichamelijk! Juist geestelijk. Ik lees net in dit topic dat er hier inmiddels drie mensen in posten die bekend zijn met trauma's. En nu heb ik natuurlijk niet alle voorgaande topics gelezen, en weet de achtergronden derhalve ook niet, maar ik vraag me af waarom dan juist mensen die autist zijn of asperger hebben, trauma's hebben opgelopen.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:25 schreef Xennia het volgende:
[..]
Bedoel je mishandeling? Daar is mij niets van bekend
Ehm.... Wattequote:Op vrijdag 18 april 2008 00:28 schreef Re het volgende:
[..]
doet me denken aan de "refrigerator mothers"...
Dat klopt, ik scheide in mijn hoofd met een lijn ertussen de letters en cijfers waardoor ik ze kon "terugzien" en dat kon ik bij alleen cijfers nietquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:33 schreef Xennia het volgende:
[..]
Veel autisten zijn auditief (leren door luisteren) niet sterk, maar visueel juist uitzonderlijk. Dit kan ook aanknopingspunten bieden over hoe jij het beste informatie verwerkt en in je opslaat. Hier kun je dan gebruik van maken door leren met schema's of bij kinderen met picto''\s. Dat jij letters en cijferreeksen beter kon opslaan, kwam omdat je het voor jezelf visueel maakte.
Heb je nog een test moeten doen waarbij je een complexe figuur moest natekenen?
Daar zat ik inderdaad ook over te brainstormen. De huidige wetenschap zegt dat autisme is aangeboren, dus niet opgelopen kan zijn door een trauma. Zelf denk ik dat met name de lichtere vormen, zoals PDD-NOS geregeld misgediagnostiseerd worden. Een kind kan bijvoorbeeld problemen hebben in de interactie met anderen omdat het getraumatiseerd is door een moeder met borderline, door het opgroeien in dat spanningsveld, een gebrek aan zelfvertrouwen etc.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:34 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Niet persé lichamelijk! Juist geestelijk. Ik lees net in dit topic dat er hier inmiddels drie mensen in posten die bekend zijn met trauma's. En nu heb ik natuurlijk niet alle voorgaande topics gelezen, en weet de achtergronden derhalve ook niet, maar ik vraag me af waarom dan juist mensen die autist zijn of asperger hebben, trauma's hebben opgelopen.
Nee, mij zijn er geen statistieken over bekend maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.quote:Maar ik ben blij dat je het tegendeel aangeeft, en dat er geen statistieken over bekend zijn!!![]()
wel als je daar ook visueel systeem bij had bedacht denk ik, zoals het denkbeeldig intoetsen van de betreffende cijfers op een telefoonquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:40 schreef Logician het volgende:
[..]
Dat klopt, ik scheide in mijn hoofd met een lijn ertussen de letters en cijfers waardoor ik ze kon "terugzien" en dat kon ik bij alleen cijfers nietvaag?
Nee? Moest wel dingen als bomen en fietsen tekenenquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:33 schreef Xennia het volgende:
Heb je nog een test moeten doen waarbij je een complexe figuur moest natekenen?
O mijn god!! How cruel!quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:40 schreef Re het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Refrigerator_mother
Hoe bedoel je dat? Ik deed in mijn hoofdquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:43 schreef Xennia het volgende:
[..]
wel als je daar ook visueel systeem bij had bedacht denk ik, zoals het denkbeeldig intoetsen van de betreffende cijfers op een telefoon
Ja, bijzonder tragisch is dat.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:40 schreef Re het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Refrigerator_mother
Nou, ik heb wel eens autisten getest die dus ook een visueel systeem hadden bedacht voor het onthouden van zeer lange ciijferreeksen, zowel vooruit als achteruit. Zij stelden zich dan in gedachten de toetsen van een telefoon voor, die ze konden intoetsen. En zo konden ze bijvoorbeeld 2-5-7-3-1-3-8-7-9-1 in hun hoofd opslaan en reproduceren door de visualisatie van de telefoon. Als je een autist iets wilt leren, moet je dus zorgen dat ze het visueel kunnen maken.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:45 schreef Logician het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Ik deed in mijn hoofd
afkmw | 14790 zeg maar dat zag ik dan en zo kon ik het terug"zien" en opnoemen?
Ghehehe, en dat werkt hoor!! Zo heb ik al mijn telefoonnummers, postcodes, pincodes, sofinummer etc door de jaren heen onthouden. Ik kan nog zo mijn eerste telefoonnummer opdreunen! Alleen doe ik het met de toetsen van een rekenmachientje. Net andersom dus.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:50 schreef Xennia het volgende:
[..]
Nou, ik heb wel eens autisten getest die dus ook een visueel systeem hadden bedacht voor het onthouden van zeer lange ciijferreeksen, zowel vooruit als achteruit. Zij stelden zich dan in gedachten de toetsen van een telefoon voor, die ze konden intoetsen. En zo konden ze bijvoorbeeld 2-5-7-3-1-3-8-7-9-1 in hun hoofd opslaan en reproduceren door de visualisatie van de telefoon
Ha, autistje.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:52 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ghehehe, en dat werkt hoor!! Zo heb ik al mijn telefoonnummers, postcodes, pincodes, sofinummer etc door de jaren heen onthouden. Ik kan nog zo mijn eerste telefoonnummer opdreunen! Alleen doe ik het met de toetsen van een rekenmachientje. Net andersom dus.
Dat verbaast me niets gezien de uitleg die ik net gaf over auditieve, verbale info versus visuele info. Kan wel irri zijn, maar je kunt er ook gebruik van maken natuurlijk, door informatie visueel te makenquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:59 schreef Logician het volgende:
Dat werkt bij mij alleen bij dingen die ik interessant vind, de rest vergeet ik na 5min...
Trouwens wat ik ook irri vind is dat ik dingen die mij in woord worden uitgelegd NOOIT onthou maar alles wat ik heb gezien tot in het detail kan onthouden![]()
Ik moest diverse routes natekenen in een dierentuinquote:Op vrijdag 18 april 2008 00:43 schreef Logician het volgende:
[..]
Nee? Moest wel dingen als bomen en fietsen tekenenIk haat tekenen, ik ben er slecht in, 3d is een ramp
Dat doe ik dus. Ik kon de cijferreeksen die mij voorlegt werden ook volledig herhalen, tevens achterstevoren. Na 5 minuten, 10 minuten en 15 minuten werd mij nogmaals gevraagde cijferreeksen te herhalen, en merendeel had ik goed. Alleen het achterstevoren was toen minder.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:50 schreef Xennia het volgende:
[..]
Nou, ik heb wel eens autisten getest die dus ook een visueel systeem hadden bedacht voor het onthouden van zeer lange ciijferreeksen, zowel vooruit als achteruit. Zij stelden zich dan in gedachten de toetsen van een telefoon voor, die ze konden intoetsen. En zo konden ze bijvoorbeeld 2-5-7-3-1-3-8-7-9-1 in hun hoofd opslaan en reproduceren door de visualisatie van de telefoon. Als je een autist iets wilt leren, moet je dus zorgen dat ze het visueel kunnen maken.
quote:Op vrijdag 18 april 2008 01:30 schreef Logician het volgende:
Cool, dat kan ik echt niet zo goed. Wel kan ik tot in detail alles wat ik heb gezien navertellen, ook na lange tijd, plekken eenmaal geweest voor altijd als in foto's/video in mijn hoofd
Ik houd mij aan een leesrooster, dat de dominee van de instelling mij gegeven heeft.quote:Op donderdag 17 april 2008 21:40 schreef YPPY het volgende:
Hoi Oxy!
Goed dat je vraagt wat die emoticon betekent.
Bepaal je zelf welke verhalen je leest, of kijken je ouders of begeleiders eerst?
Herkenbaarquote:Op vrijdag 18 april 2008 07:38 schreef SHE het volgende:
Ik heb maar twee 'fixaties' . Ik kan snel lezen, zo snel dat het belachelijk is. Mijn werkgevers staan elke keer weer met grote ogen te luisteren. Een A-4-tje is in een paar seconden gelezen en ik kan ook daadwerkelijk de inhoud na vertellen of relevante vragen beantwoorden.
Ik heb er doorgaans geen flikker aan, maar grappig is het wel. Ik ben er ook nog niet achter hoe ik het doe, het lijkt erop dat ik scan.
Cadeautjes die door mij zijn ingepakt zien er ook uit alsof een kleuter het heeft gedaan. Niet handig met dagen als kerst of sinterklaas. Het verrassingseffect is namelijk nul.
Ook dat nog eens jaquote:Op vrijdag 18 april 2008 13:19 schreef Troel het volgende:
Ik vind het altijd gruwelijk irritant als ik een bladzijde samen met een ander moet lezen. Ik ben altijd sneller klaar. Ik kan ook hele stukken boek reproduceren in mijn hoofd.
Dus mijn moeder is de oorzaak van mijn probleem met sociale interactie door haar stoornis. Dat zou kunnen maar ik zat al op de LOMschool(Leer en opvoedingsmoeilijkheden) voordat mijn moeder mij mishandeld heeft. Ik heb van mijn kleutertijd op de LOMschool gezeten. De reden dat ik naar de LOMschool moest was dat ik niet mee kon komen met de rest van de groep. Ik was heel langzaam in mijn ontwikkeling zowel sociaal als lichamenlijk. Dit kwam doordat ik als baby maagvernauwing heb gehad. De spier die tussen mijn maag en twaalfvingerigedarm zat werkte niet.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:41 schreef Xennia het volgende:
[..]
Daar zat ik inderdaad ook over te brainstormen. De huidige wetenschap zegt dat autisme is aangeboren, dus niet opgelopen kan zijn door een trauma. Zelf denk ik dat met name de lichtere vormen, zoals PDD-NOS geregeld misgediagnostiseerd worden. Een kind kan bijvoorbeeld problemen hebben in de interactie met anderen omdat het getraumatiseerd is door een moeder met borderline, door het opgroeien in dat spanningsveld, een gebrek aan zelfvertrouwen etc.
[..]
Nee, mij zijn er geen statistieken over bekend maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Dat is inderdaad een goed idee. Alleen in de tussentijd kan ik wel tips en trucs krijgen hoe ik mijn sociale vaardigheden verbeter. Want het gebrek aan sociale contacten in mijn leven heeft mij veel ellende bezorgd in mijn leven. Ik heb nu een vriendin maar eigenlijk weet ik nauwelijks hoe ik dit moet aanpakken. Om maar eens een voorbeeld te noemen. De meeste dingen op sociaal gebied snap ik de theorie wel maar kan het in praktijk niet toepassen. Dit is met wel meer dingen in mijn leven.quote:Op donderdag 17 april 2008 16:26 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik zou wel eerst het trauma gedeelte aanpakken, kun je daarna alsnog aan de slag met de rest.
Ik heb zelf een soortgelijke achtergrond; bij ons zit klassiek autisme in de familie en mijn jeugd was zogezegd bijzonder onfraai. Met die wetenschap heeft mijn psychiater mij eerst doorverwezen naar een trauma therapeut. Ik heb EMDR therapie gehad en bij is het goed aangeslagen. Pas daarna heb ik het weer aangedurfd voor verder onderzoek te gaan.
Mede omdat mijn opvoeding, of beter gezegd, het gebrek eraan voor een zekere agressie zorgde was het stellen van een diagnose ook onmogelijk.
Uiteindelijk zijn ze vorig jaar pas met een heldere diagnose gekomen. Maar ik zit dan ook pas sinds 1.5 jaar weer ok in mijn hoofd/vel.
Lange weg hoor, en je moet vooral veel ZELF doen. Mijn persoonlijk advies zou in dit geval zeker zijn om eerst de zaken vwb je jeugd op orde te stellen en dan pas te beginnen met diagnostiek.
Scheelt je denk ik een hoop mis-diagnoses en geleur langs GGZ-instellingen.
Ik zou het geen oorzakelijk verband willen noemen. Er zijn ook zat mishandelde kinderen die zich wel redelijk normaal ontwikkelen. Ik denk wel dat het heeft bijgedragen tot je ontwikkeling, wie je nu bent.quote:Op vrijdag 18 april 2008 13:54 schreef tijnbrein het volgende:
Dus mijn moeder is de oorzaak van mijn probleem met sociale interactie door haar stoornis.
Dat is typisch voor autisme inderdaad. Je kunt het wel uitleggen, maar het is niet doorleefd. Het daadwerkelijke sociale inzicht ontbreekt. Er zijn diverse sociale vaardigheidstrainingen voor autisten. Probleem blijft vaak toch de praktijk, autisten hebben vaak moeite het geleerde te generaliseren naar andere situaties (stel je leert in een rollenspel hoe je iemand een complimentje kan geven over zijn mooie rode trui, dan komt het vaak niet bij je op dat je in daadwerkelijke praktijksituaties ook iemand een complimentje zou kunnen geven met zijn leuke kapsel, of omdat je een opmerking van hem intelligent of grappig vond).quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:04 schreef tijnbrein het volgende:
Vraagje hebben meer mensen dat, dat ze iets wel kunnen uitleggen hoe iets moet maar het zelf toepassen lukt niet?
Ja oke. Maar waarom heb ik dit probleem dan en mijn broertje en twee zusjes niet?quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:08 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik zou het geen oorzakelijk verband willen noemen. Er zijn ook zat mishandelde kinderen die zich wel redelijk normaal ontwikkelen. Ik denk wel dat het heeft bijgedragen tot je ontwikkeling, wie je nu bent.
Omdat jullie persoonlijkheid en draagkracht kan verschillen en jij kunt ook erfelijk belast zijn en zij niet. Autisme komt sowieso ook veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes.quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:30 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja oke. Maar waarom heb ik dit probleem dan en mijn broertje en twee zusjes niet?
Of zit dit toch nog ingewikkelder in elkaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |