quote:D’r Joep voelt zich even een voetbalfan
D’r Joep lijdt in ieder geval tot en met zondag geen kou. Met het oog op de aanstaande bekerfinale van Roda JC., komende zondag, kreeg hij een sjaal en een vlag omgehangen. Een een-tweetje met een knipoog.
Kerkrade Strak voor zich uit kijken doet hij al járen. D’r Joep, hét symbool voor de mijnwerkersstad Kerkrade, staat al dik vijftig jaren keurig op zijn sokkel op de Markt. Gek van carnaval hebben ze hem in al die jaren zonder al te veel moeite wél gekregen, zo moet hij eerlijk bekennen.
„Elk jaar krijg ik in die knotsgekke tijd een keurig pakje aangemeten”, bast de noeste mijnwerker van weleer. „Voordeel is dat ik het daardoor nooit koud heb in februari.”
Een beetje sjoenkelen zit er echter voor hem zelfs op zulke feestelijke momenten niet in. Net zoals hij ook niet kan meezingen.
Eindelijk dacht hij na alle tralala en hosanna aan zijn hoofd weer te kunnen genieten van zijn welverdiende (lente)rust.
Niet dus. Verrast was Joep door het bericht dat de gemeente het andermaal hoog tijd vindt voor feestelijke kledij. Nu in geelzwart.
„Voor mij had dat eigenlijk niet gehoeven. Dit mijnwerkerspak doet al járen keurig zijn werk. Ik vind het gewoon lekker zitten.”
Andere kleding voor d’r Joep; dat betekent automatisch dat de brandweer moet uitrukken. De hoofdpersoon in kwestie geeft zelf immers geen kik. Hij blijft rustig voor zich uitkijken.
Veel aandacht van de Kerkraadse bevolking is er overigens niet voor de verkleedpartij; op een paar verdwaalde voorbijgangers na loopt iedereen voorbij.
Een groet kan er niet vanaf. En dat doet pijn. „Ik hoop niet dat ik hier na afloop van de bekerfinale nog stééds helemaal alleen sta”, verzucht hij. „Is het soms niet bijzonder genoeg dat ik voor even een ware voetbalfan wil zijn? Of weet ‘de gewone man’ hier simpelweg niks van af ?”
Plots kijkt hij verschrikt onder zijn kap door. Een groot gevaarte, met daarin drie hoge heren gezeteld, nadert: het is een hoogwerker van de brandweer.
Burgervader Jos Som herkent hij uiteraard meteen. „Logisch, die zie ik al zo’n acht jaar met zijn koffertje het gemeentehuis binnenlopen.” Maar wie is die andere man toch? Zou hij me het nieuwe tenue komen aanmeten?”, brabbelt de mijnwerker voor zich uit. Beschaamd voor zijn eigen domheid herkent de koempel dan alsnog Rodatrainer Raymond Atteveld. „Als die batteraaf door mijn zwarte pak nou maar niet denkt dat ik een scheidrechter ben. Krijgen we dadelijk nog ruzie ook!”
Atteveld komt echter met louter goede bedoelingen. Met veel gevoel bindt hij een geel-zwarte sjaal van Roda JC om de nek van d’r Joep. Een rode gloed siert stiekem diens zwarte gezicht. Trots is hij, dat is duidelijk te zien nu.
„Succes zondag tegen Feyenoord”, geeft hij de technische baas van de Kerkraadse club nog mee. Wanneer Joep ook nog een grote vlag krijgt omgehangen, krijgt ’ie het even te kwaad. „Dat ik dit op mijn oude dag nog allemaal mag meemaken.
Al is Roda is natuurlijk altíjd al mijn clubje geweest.”
Zo snel als het gekomen is, zo snel ook verdwijnt het duo Som en Atteveld weer. Er is immers nog genoeg werk voor de Grote Dag, zondag in Rotterdam.
„Het liefste zou ik nu het Sjunste op de Welt willen zingen”, verklapt het statige feestvarken tussen neus en lippen door. „Maar ik denk dat ik mijn stembanden spaar tot de huldiging van komende maandag. En nu ik toch aan het woord ben, wil ik alle winkeliers in Kerkrade oproepen hun etalages en gebouwen met attributen van Roda JC te versieren. Dan val ik tenminste niet zo op.”
Bron: LD
Een reactie op Rodajcfans op dit artikel...quote:Op woensdag 23 april 2008 09:02 schreef Professional het volgende:
Beetje dom om die van Boekel te bedreigen, slaat ook gewoon nergens op.
Hij heeft kut gefloten, om maar hem nu meteen te bedreigen?
En wie zegt trouwens dat het perse Roda supporters waren? (al is de aanleiding zeker te begrijpen)
quote:Naam: Sinners
Tijd: 22-04-2008 20:34
Ongeloofelijk...
Zojuist terug van het sporten waar ik een bekende (voetbal) agent sprak. Deze gaf aan dat de bedreigingen zeer serieus zijn geweest maar dat men wel een aantal verdachten op het oog heeft!! Waarschijnlijk zouden er nog voor dit weekend arrestaties volgen! Het zou trouwens gaan om een aantal 'bekende' gezichten binnen de fanscene van Roda.
Ik weet niet hoe betrouwbaar Voetbalcourant is maar dit lijkt me toch een zeer geschikte aanwinst. Speelt die niet op de plek van Meeuwis en ook nog nummer 10?quote:Roda JC heeft Schöne bijna binnen woensdag 23 apr 2008 16:23uur
Lasse Schöne staat heel dicht bij een overgang naar Roda JC. De middenvelder van De Graafschap wordt door meer clubs begeerd, maar de Limburgse club lijkt het slagvaardigst te zijn. De Doetinchemse club lijkt echter nog de komende play-offs te willen afwachten.
Roda JC was al zeer lang geïnteresseerd in Schöne. Maar ook FC Twente en FC Groningen zouden verregaande interesse hebben in de Deense middenvelder, die twee seizoenen geleden van sc Heerenveen naar De Graafschap ging. De Limburgers lijken tot nu de beste papieren te hebben, maar De Graafschap maakt weinig haast. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de play-offs, waar de Doetinchemmers nog in uitkomen.
De 21-jarige Deen kende een goed seizoen bij De Graafschap. Hij was steevast één van de lichtpuntjes bij De Superboeren, die nog voor handhaving moeten knokken in de promotie/degradatie play-offs. Mocht De Graafschap alsnog degraderen, lijkt de club een minder hoge transfersom voor Schöne te kunnen vragen.
Bron: Voetbalcourant
Volgens mij is hij een iets aanvallendere middenvelder dan Meeuwis.quote:Op woensdag 23 april 2008 19:26 schreef Schimpie het volgende:
14.00 op Kaalhei, ik ga in ieder geval.
[..]
Ik weet niet hoe betrouwbaar Voetbalcourant is maar dit lijkt me toch een zeer geschikte aanwinst. Speelt die niet op de plek van Meeuwis en ook nog nummer 10?
Ben ook van plan te gaan kijken.quote:Op woensdag 23 april 2008 17:39 schreef LeonH het volgende:
ben eens benieuwd of het zaterdag druk wordt op die training. als ik het red ga ik wel eventjes vlug kijken
Plus nog kaarten voor sponsors etc. Ik denk dat we met zo'n 14.000 Rodafans zullen zijn.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:06 schreef Schimpie het volgende:
Ze zijn allemaal op. 13600 dus.
Ik denk als Hadouir gewoon achter de spitsen speelt dat je die creativiteit ook van hem gaat zien. Maar Schone zou denk ik wel een hele goede aankoop kunnen zijn voor Roda!quote:Op donderdag 24 april 2008 15:19 schreef planethugo het volgende:
hebben we het een tijdje geleden ook al eens over gehad, die speelde tegen roda ook eens in de spits en dat deed ie ook niet slecht. Dus daar is ie ook nog voor te gebruiken. Maar wat creativiteit is altijd meegenomen. Met Hadouir en Janssen is dat net wat te weinig
Ik ook. Nog even een spafles met whiskey vullen en ik ben er klaar voor.quote:Op donderdag 24 april 2008 18:34 schreef planethugo het volgende:
zou een prima deal zijn, dan hou je ook nog wel genoeg over voor een redelijke spits.
Maargoed, ik begin al in de stemming voor zondag te komen
quote:Download fan-affiche bekerfinale Roda JC
Op onze website www.limburger.nl kunt u, als u Roda JC supportert voor de bekerfinale van aanstaande zondag tegen Feyenoord, de elftalfoto van de trots van het zuiden downloaden met de tekst ‘Jans Limburg hinger Roda’ (heel Limburg achter Roda).
Print uit en hang de poster bijvoorbeeld in uw auto of achter uw raam.
quote:Feyenoord snakt naar verjaardagscadeau
Feyenoord start zondag (18.00 uur) als favoriet aan de bekerfinale tegen Roda JC. De druk om de cup te moeten winnen, zou de Limburgers wel eens in de kaart kunnen spelen.
Een grote lichtbalk aan het Maasgebouw van stadion de Kuip telt al geruime tijd geduldig af. Nog 85 dagen, enkele uren, minuten en seconden en het is zover: het trotse Feyenoord bestaat honderd jaar. Een prachtig jubileum dat schreeuwt om een passend cadeau.
De kampioensschaal ging in een wijde boog aan Rotterdam voorbij, de KNVB-beker is kans nummer twee. Het is tevens de laatste mogelijkheid om het legioen bij het ongetwijfeld uitbundige feest over enkele maanden te verblijden met een tastbare prijs.
Tijdens de persconferentie voor de bekerfinale erkent Bert van Marwijk dat ‘je aan alles voelt dat er extra druk is’. „Die wordt ook opgevoerd door jullie, de media. Maar je kunt er niet omheen dat dit een uniek moment is: honderd jaar en dan de bekerfinale spelen.”
De noodzaak om zondag, in eigen huis ook nog, te winnen van Roda kan resulteren in een op en top gemotiveerde ploeg.
Maar net zo goed in een team waarop de angst om te falen een verlammende uitwerking heeft. Hoewel dat laatste gezien de enorme brok aan (internationale) ervaring wel heel vreemd zou zijn.
Maar toch, Raymond Atteveld voelt in de boezem van het Feyenoord-stadion als geen ander hoe groot de spanning nu al is in het Rotterdamse kamp en speelt het spelletje handig mee.
Okay, Roda heeft volgens de trainer evenveel kans. De Limburgers kunnen zich namelijk uitstekend opladen voor dit soort duels en hebben eerder dit seizoen bewezen vooral tegen de topteams te kunnen pieken.
„Maar Feyenoord is wel de favoriet, dat lijkt me duidelijk”, houdt Atteveld de verzamelde pers voor. Als alle interviews achter de rug zijn en beide trainers voor tal van camera’s hun verhaal hebben gedaan, komt Atteveld terug op zijn ‘tactiek’.
,,Ik zou gek zijn als ik de druk bij hen zou weghalen. Feyenoord is als zesde geëindigd, dat is niet goed genoeg. Zij móeten dus winnen. Dat zal ik natuurlijk blijven zeggen.”
Daarmee wil de gedreven Amsterdammer niet aangeven dat zijn team de finale enkel en alleen ziet als een leuk uitstapje.
De ambities van Roda mogen dan wel minder ambitieus zijn dan die van de opponent, ook in Kerkrade wordt gesmacht naar een prijs. Het laatste Europese optreden dateert al weer van het seizoen 2001/2002. Op 29 mei 2003 was Roda enkele seconden verwijderd van een UEFA Cup-ticket. Doordat NEC in de blessuretijd van de laatste competitiewedstrijd scoorde bij RKC en daarmee Roda alsnog passeerde op de ranglijst, waren trainer Wiljan Vloet en zijn mannen afhankelijk van de uitslag van de bekerfinale. Bij een zege van Feyenoord zou Roda alsnog Europees voetbal spelen.
Tot afgrijzen van de Kerkraadse selectie werd de eindstrijd gewonnen door een ontketend FC Utrecht. De ploeg van Foeke Booy betrad destijds als underdog de Kuip. Net als Roda zondag.
quote:BEKERKOORTS
De Kuip is zondag tijdens de bekerfinale uitverkocht met 45.000 toeschouwers.
Roda JC heeft alle beschikbare kaarten voor de bekerfinale verkocht. De ploeg van Raymond Atteveld wordt daardoor gesteund door 13.650 supporters, die met meer dan tweehonderd bussen en enkele treinen naar Rotterdam reizen.
Feyenoord kan rekenen op de steun van 20.000 fans.
denk je dat er streng gecontroleerd gaat worden bij het instappen van de bussen? Zit bij fp, daar boeit het zowiezo niemand maar heb het dan ook over stewards etcquote:Op donderdag 24 april 2008 21:25 schreef DarkShine het volgende:
Ik vul geen spafles, heb 2 sixpacks voor de heenreis en er komt nog een krat voor op de terugweg.
13.650 + 20.000 = 33.650 - 45.000 = 11350quote:Op vrijdag 25 april 2008 14:56 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
13.650 + 20.000 is bij mij nog altijd geen 45.000
klopt, maar ook wel een hoop Feyenoorders denk ikquote:Op vrijdag 25 april 2008 15:52 schreef planethugo het volgende:
bij die neutrale zitten toch ook een hoop knvb amateurscheidsrechters enzo?
Haha.quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:08 schreef DarkShine het volgende:
Op Fortunahome maken ze zich weer belachelijk![]()
quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:08 schreef DarkShine het volgende:
quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:08 schreef DarkShine het volgende:
Mooie prijzen, zeker een seizoenskaart voor de topklassequote:Als u op een andere wijze uw steun wilt uitdrukken mag dit ook. Fortunahome looft mooie prijzen uit als u mooie fotos heeft van uw spontane actie's van spandoeken en mooi geverfde gebouwen of standbeelden.
Gelukkig zijn ze daar helemaal niet jaloers op Rodaquote:Op vrijdag 25 april 2008 16:08 schreef DarkShine het volgende:
O ja?quote:Roda JC heeft alle beschikbare kaarten voor de bekerfinale verkocht.
quote:Op vrijdag 25 april 2008 21:13 schreef planethugo het volgende:
[..]
als je dat maar weet
de kriebels zijn al voelbaar
quote:Roda-fans krijgen Limburgs feestje in de Kuip
De 13.650 supporters die Roda JC morgen vergezellen naar Rotterdam hoeven zich voor aanvang van de bekerfinale tegen Feyenoord niet te vervelen. Bij aankomst worden de fans naar het stadion geleid waar, afgeschermd van de andere toeschouwers, een Side Event is georganiseerd. In de ruimte tussen de toegangspoorten en de tribunes vindt een feest plaats met muziek en dans van Limburgse bodem. De supporters van Feyenoord kunnen terecht aan de andere zijde van de Kuip. „Onze fans hoeven geen angst te hebben dat ze vanuit de bussen de tribune op worden gejaagd en daar maar moeten wachten totdat de wedstrijd begint”, aldus Huub Narinx.
quote:Op naar De Kuip: Eric van der Luer
Roda JC speelt morgen in de kuip de bekerfinale in De Kuip tegen Feyenoord.
Hoe staat het met het bekervirus? Vandaag, in de laatste aflevering: Eric van der Luer.
Mister Roda mag je hem eigenlijk wel noemen.
Voormalig Roda JC speelt Voormalig Voormalig middenvelder en aanvoerder Eric van der Luer (42) sleurde jarenlang over het middenveld van de Kerkraadse club. En dat deed hij niet onverdienstelijk.
De spelverdeler herinnert zich de bekerfinale tegen NEC in 2000 alsof het gisteren was. „Ik scoorde vlak voor de tijd de 2-0 uit een penalty.”
Een beetje wedstrijdspanning, daar hield hij wel daar hield hij wel van, zo bekent hij zonder dralen. „Op zulke momenten kon ik makkelijker functioneren. Ik keek zelfs uit naar wedstrijden die een beetje extra druk met zich meebrachten.
Vooral tijdens de bekerfinale tegen NEC was daar sprake van, want toen waren wij de favoriet. Tegen Heerenveen waren wíj meer de underdog, want de Friezen hadden toen een hele goede ploeg. Maar wij wonnen.”
Over favoriet gesproken. Die rol is volgens Van der Luer morgenavond aan Feyenoord vergeven. „Maar die club moet niet denken dat ze het gemakkelijk gaat krijgen. Het ligt aan de vorm speelt morgen in krijgen. Het ligt aan de vorm van de Rotterdammers, maar Roda maakt zeker een reële kans.
Daar ben ik van overtuigd.”
De voormalige middenvelder zegt dat Roda zegt dat Roda moet beseffen dat de club nog op twee fronten strijdt voor een plaats in de UEFA Cup. „In de competitie doen ze namelijk mee aan de play offs. Het zou echt oerdom zijn als ze in de bekerfinale de kans laten liggen om al een prijs te pakken.”
Zelf zal Van der Luer morgen overigens niet aanwezig zijn in de kolkende Kuip. „Ik moet scoutingwerkzaamheden doen bij een wedstrijd van Charleroi in België. Het werk gaat voor het meisje.”
quote:‘Stiekeme spitsen’ maken het verschil
Feyenoord en Roda JC moesten het de afgelopen periode stellen zonder hun twee frontsoldaten.
En dat was te merken ook. Tot opluchting van de coaches van beide teams zijn Roy Makaay en Andres Oper net op tijd uit de lappenmand geklauterd. Laat de finale nu maar komen.
De een staat bekend als een kille sluipschutter met dodelijke efficiëntie, de ander als een nimmer verzakend werkpaard dat blijft sleuren. Twee totaal verschillende types met één belangrijke overeenkomst: ze zijn met hun specifieke kwaliteiten van onschatbare waarde voor hun elftal.
In zowel Rotterdam als Kerkrade werd dan ook lichtelijk nerveus afgeteld richting de bekerfinale.
De prestaties in de competitie waren verre van florissant waardoor de trainers hunkerden naar de terugkeer van hun twee geblesseerde spitsen die op hun revalidatiekalender 27 april met rood omcirkeld hadden: de dag van de bekerfinale. Dan moesten ze fit zijn, dat was hun deadline. Een week geleden, uitgerekend voorafgaande aan het onderlinge duel op de laatste speeldag van de competitie, ging in beide kampen de vlag in top, toen de twee het gras van het trainingsveld weer onder hun voeten voelden. Andres Oper kreeg vervolgens in Rotterdam een halfuur speeltijd, Roy Makaay bleef bij zijn terugkeer negentig minuten op de bank. Een bewuste keuze van de trainers. „Roy heeft er weliswaar zes weken uitgelegen, maar de ene speler kan daar makkelijker mee omgaan dan een ander”, aldus Bert van Marwijk.
,,Hij is iemand die niet veel tijd nodig heeft om in zijn ritme te komen.” De Feyenoord- coach is uiteraard dolblij met de rentree van zijn topscorer. „In tegenstelling tot Roda, dat beschikt over meer echte aanvallers, zijn wij te zeer afhankelijk geweest van Makaay. Al heeft Michael Mols het in die tijd geweldig gedaan.
Maar het is duidelijk dat we zeer geluk- D kig zijn dat Roy er weer bij is.”
Dat ook de opponent in de finale kan beschikken over zijn belangrijke puntspeler, had Van Marwijk liever niet gezien. „Ik vind Oper een uitstekende spits. Waarom?
Ik wil daar best op antwoorden, maar je moet begrijpen dat ik nu, enkele dagen voor de finale, geen zin heb om zijn kwaliteiten te gaan opnoemen.
Die houd ik op dit moment liever voor me.”
Terwijl de herstelde Makaay in Rotterdam als een held werd ontvangen, klonk tweehonderd kilometer zuidelijker eenzelfde zucht van verlichting.
Oper beschikt niet over het killersinstinct van de doelpuntenmachine uit Wijchen, maar de onvermoeibare Est is veel belangrijker voor het elftal van Raymond Atteveld dan menigeen denkt. Niet alleen vanwege de manier waarop hij een defensie met zijn sluwe loopacties uit elkaar kan rijten, maar ook omdat hij bij balverlies als geen ander weet hoe hij zich moet opstellen om de tegenstander het opbouwen zo lastig mogelijk te maken. Een kwaliteit die zijn concurrent Jeanvion Yulu-Matondo bijvoorbeeld veel minder beheerst, waardoor een tegenstander er voetballend makkelijker uit kan komen. „Dat we Andres enkele maanden hebben moeten missen was terug te zien aan ons spel”, aldus Atteveld. „Het verschil met Makaay is dat Andres wel veel moet spelen om in zijn ritme te komen. Dat heeft ook te maken met onze manier van voetballen, die nu eenmaal anders is.”
Makaay kreeg in Duitsland de bijnaam das Phantom: iemand die vanuit het niets opduikt en dan genadeloos toeslaat. Of zoals Jan van Halst het omschrijft: „Zelfs als hij gescoord heeft, weet je niet dat hij er is. Eigenlijk zie je dat pas als je naar het scorebord kijkt en daar zijn naam ziet staan.” Volgens de oud-voetballer, die indruk maakte als messcherp analyticus op televisie, is Makaay niet alleen van grote waarde vanwege zijn onophoudelijke stroom aan doelpunten. „De tegenstander zal met een andere instelling het veld betreden als Makaay er wel bij is. Ik kan me voorstellen dat je een man extra achterin houdt, die je dan elders tekort kunt komen.”
Oper is een meer meevoetballende spits, vindt Van Halst. „Eentje die zich laat zakken en heel goed tussen de linies kan spelen. Een jongen ook die voortdurend voor dreiging zorgt en die je constant in de gaten moet houden. De laatste weken zag je duidelijk dat Roda voorin stootkracht miste.”
Hoewel de twee van een verschillende orde zijn (‘Als spits sta je al snel in de schaduw van Makaay’) ziet Van Halst toch de nodige overeenkomsten. „Omdat ze zo slim zijn en zo knap de ruimte bespelen, kunnen ze plotseling toeslaan.
Eigenlijk zijn het stiekeme spitsen. Beide defensies moeten dan ook heel goed uitkijken.
Aan de andere kant: er is geen mooiere uitdaging denkbaar dan Roy Makaay in de bekerfinale proberen uit te schakelen.”
Dat zal een hels karwei worden, vermoedt Maurice Graef. De ex-spits van onder andere VVV en Roda JC is een groot bewonderaar van Makaay. „Hij is hét voorbeeld van hoe je uit de rug van een tegenstander moet weglopen. Fenomenaal gewoon.
Hij is de man van die ene actie.
Daar kan hij op wachten, omdat negentig procent van zijn schoten op doel gaat.
Een geweldig percentage.”
Graef rekent de Feyenoordspits tot de buitencategorie.
Toch kan ook diens collega aan Kerkraadse zijde rekenen op veel sympathie bij de Venlonaar. „Het is dat Makaay door die extra klasse zo belangrijk is voor zijn ploeg. Anders was ik normaal gesproken meer een voorstander van Oper. Dat is namelijk veel meer een teamspeler. Iemand die blijft sleuren, werken, lopen, gaten trekken. Als je beschikt over een Makaay, bouw je de rest van het elftal daar omheen, terwijl Oper een onderdeel is van het geheel en ook in verdedigend opzicht heel belangrijk is. Ik heb begin dit seizoen van hem genoten tijdens VVV-Roda. Toen speelde Oper zo goed. En niet alleen omdat hij een paar keer scoorde.”
Scoren deed Oper ook in de gedenkwaardige wedstrijd van Roda begin december bij het PSV van Dirk Marcellis. De jonge verdediger uit Horst voorkwam ruim een maand later dat ook Makaay kon juichen tegen de Eindhovenaren. „Dat ging toen best goed”, weet Marcellis nog. „Je moet hem gewoon heel scherp in de gaten houden. Vooral geconcentreerd blijven, want soms lijkt het net alsof hij er niet is. Als je dan even niet oplet, is het te laat. Het is echt een spits die het moet hebben van zijn momenten.”
Een totaal ander type dan Oper, vindt ook Marcellis. „Hoewel ik in het veld niet echt tegenover hem stond, is Oper meer een aanvaller die keihard werkt en als aanspeelpunt heel belangrijk is voor het team.”
Morgenavond zal blijken wie het meeste baat heeft gehad bij de terugkeer van zijn ‘stiekeme spits’.
quote:Weinig problemen voor bekerfinalisten
SELECTIES Bert van Marwijk en Raymond
Bert van Marwijk en Raymond Atteveld hebben de ziekenboeg voorafgaande aan de bekerfinale aardig zien leegstromen. In hun onderlinge competitieduel misten de trainers van Feyenoord en Roda JC vorige week enkele basiskrachten, die morgen wel van de partij zijn. Aan Rotterdamse zijde zijn Denny Landzaat, Kevin Hofland (foto) en Roy Makaay inzetbaar, de Limburgers kunnen een beroep doen op Jan Paul Saeijs en Cheick Tioté.
Voor Jeanvion Yulu-Matondo (spierblessure) komt de finale te vroeg, terwijl ook Vincent Lachambre (zoals het hele seizoen al) vanaf de tribune moet toekijken.
Bij Feyenoord ontbreken tweede doelman Sherif Ekramy en Ron Vlaar, die begin dit seizoen uitgerekend in Kerkrade uitgerekend in Kerkrade een zware knieblessure opliep.
TOESCHOUWERS De Kuip zit morgen helemaal
De Kuip zit morgen helemaal vol met 45.000 toeschouwers.
De 13.650 Roda-supporters worden met 210 bussen en drie treinen naar Rotterdam vervoerd.
Feyenoord wordt gesteund door 20.000 aanhangers.
Roda JC werkt vandaag om 14.00 uur de afsluitende, openbare training af op sportpark Kaalheide. Na afloop (15.30 uur)
Roda JC werkt vandaag om LAATSTE TRAINING
zal de selectie op speciale wijze worden uitgezwaaid door de supportersverenigingen.
FINALES I Feyenoord speelde tot nu toe
Feyenoord speelde tot nu toe dertien finales, waarvan er tien werden gewonnen. De laatste zege dateert zege dateert van 1995 (2-1 tegen FC Volendam).
Roda JC is voor de zesde keer finalist. De Kerkraadse ploeg veroverde de beker tweemaal, in 1997 en 2000. In 1992 stonden Feyenoord en Roda ook tegenover elkaar in de finale in de Kuip. De Rotterdammers wonnen met 3-0.
FINALES II Twaalf keer stond een Limburgse club in de finale, zes keer kwam de beker mee naar het zuiden: Roermond (1936, 4-2 tegen KFC), Fortuna’ 54 (1957, 4-2 tegen Feyenoord; 1964, 0-0 strafschoppen tegen Feyenoord), na strafschoppen tegen Feyenoord), VVV (1959, 4-1 tegen ADO) en Roda JC (1997, 4-2 tegen Heerenveen; 2000, 2-0 tegen NEC).
De grootste nederlaag uit de geschiedenis van de bekerfinale staat op naam van Groene Ster dat in 1944 met 9-2 van de mat werd geveegd door Willem II.
Ook Roda (1976, 1-0 tegen PSV; 1988, 3-2 tegen PSV; 1992, 3-0 tegen Feyenoord) en Fortuna Sittard (1984, 1-0 tegen Feyenoord; 1999, 2-0 tegen Ajax) stapten in het verleden als verliezer van het veld.
niemand?quote:Op vrijdag 25 april 2008 22:20 schreef Timo20 het volgende:
Hoe laat is die kerk mis morgen eigenlijk? heb ik nog nergens gelezen. Ben benieuwd of het gezellig wordt
quote:Op zondag 27 april 2008 21:25 schreef Sjoerd102 het volgende:
Helaas verloren. Volgens langs de lijn had Roda in elk geval het betere spel
was je met de bus of trein ?quote:Op zondag 27 april 2008 23:09 schreef Plato1980 het volgende:
Net terug uit De Kuip. Het was inderdaad een matte vertoning, waarbij Feyenoord net wat effectiever was. Qua veldspel was Roda zeker niet minder en als Van Hulten die strafschop gegeven had was het wellicht anders gelopen. Maar desondanks ben ik niet erg teleurgesteld en kan ik er mee leven.
Een klein stukje met de bus en de rest met de auto. Ik woon niet in Limburg en ben daarom ergens in de buurt van Rotterdam in een bus gestapt.quote:
Oke, want echt veel bussen waren er zeg, en om 21.20 ging pas de laatste bus weg rijdenquote:Op zondag 27 april 2008 23:22 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Een klein stukje met de bus en de rest met de auto. Ik woon niet in Limburg en ben daarom ergens in de buurt van Rotterdam in een bus gestapt.
210 bussen en drie treinen geloof ik. Maar ik denk niet dat die al thuis zijn, de eersten zullen nu wel ongeveer arriveren.quote:Op zondag 27 april 2008 23:25 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
Oke, want echt veel bussen waren er zeg, en om 21.20 ging pas de laatste bus weg rijden
Natuurlijk moet de finale niet in De Kuip gespeeld worden als Feyenoord de finale speelt, dat is evident, maar ik zou de nederlaag daar niet aan toe willen schrijven. Maar De Kuip werkt natuurlijk niet in hun nadeel en dat geeft zowel de overwinning als de nederlaag een bijsmaak.quote:Op zondag 27 april 2008 23:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
denk dat het eens tijd wordt dat de bekerfinale in de Arena moet worden gespeeld als Feyenoord in de finale komt. Absurd toch als je erover nadenk? tDat heeft hen geholpen vandaag.
BOO-HOO!!!!quote:Op zondag 27 april 2008 23:49 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de finale niet in De Kuip gespeeld worden als Feyenoord de finale speelt
Andersom ook overigens.quote:Op zondag 27 april 2008 22:33 schreef jorienvdherik het volgende:
Knap, en respect voor de roda fans die gingen klappen toen Feyenoord spelers bezig waren met ere ronde
quote:Op zondag 27 april 2008 23:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
denk dat het eens tijd wordt dat de bekerfinale in de Arena moet worden gespeeld als Feyenoord in de finale komt. Absurd toch als je erover nadenk? tDat heeft hen geholpen vandaag.
Wel triest dat jullie die niet met rust kunnen laten, niet?quote:Op maandag 28 april 2008 02:37 schreef MarkNMGN het volgende:
Jezus man, wat voor lui zaten er bij roda?
Liep na de wedstrijd over het voorplein, allemaal roda-supporters.
Kinderen, meisjes van 15, gezinnetjes.
god god is er weer wat gebeurd darkshinequote:Op maandag 28 april 2008 09:52 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Wel triest dat jullie die niet met rust kunnen laten, niet?
Bij mijn weten is er niks gebeurd, maar als Roda gewonnen had dan was dat vermoedelijk heel anders geweest.quote:Op maandag 28 april 2008 09:52 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Wel triest dat jullie die niet met rust kunnen laten, niet?
Het omver lopen van kinderen (meervoud ja) en de grootste lol daarom hebben (waarop dus ook enkele tikken zijn uitgedeeld)... En de handjes van de vrouwtjes af kunnen houden (waarop dus ook enkele tikken zijn uitgedeeld)...quote:Op maandag 28 april 2008 12:47 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Bij mijn weten is er niks gebeurd, maar als Roda gewonnen had dan was dat vermoedelijk heel anders geweest.
Idd.quote:Wat overigens schandalig was is dat alle supporters ondans de buscombi gewoon door elkaar heen liepen. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar organiseer dan geen stompzinnige drooggelegde buscombi. Wat mij betreft is het laatste woord daar nog niet over gezegd.
quote:Verjaardagscadeau
Gisteren gaf Feyenoord het seizoen op de valreep nog kleur. En dan bedoel ik niet de blauw-witte (????) confetti en papierslingers die over de hoofden van de spelers neerdaalden nadat de beker door club-icoon Coen Moulijn was uitgereikt. Het bekersucces is in ieder geval een mooi cadeau voor het 100-jarig-jubileum. Ik hoop dat -- met de beelden van de laatste Coolsingel-huldiging nog op mijn netvlies en na het horen over de relletjes van gisteravond -- de bekerwinst tijdens en na de balkonscene van maandagmiddag een passend en feestelijk vervolg krijgt.
En wie van al die duizenden op de Coolsingel zal vanmiddag nog napraten over het grote geschenk dat de Rotterdammers gisteravond van Jack van Hulten kregen overhandigd? De arbiter, die de bekerfinale als een beloning voor zijn dit seizoen bovengemiddelde geleverde prestaties kreeg toebedeeld, zag in de 9de minuut een 'schoolvoorbeeld' van een strafschop over het hoofd. Dat gebeurde toen Feyenoords' André Luiz Bahia Roda JC-aanvaller Andres Oper – die zich in een duidelijke scoringspositie bevond -- naar de grond trok. Ik denk niemand!
Maar hoe anders had de wedstrijd kunnen aflopen, als Roda JC via deze verdiende elf-meter trap (zou de 1-1 zijn geweest) had gescoord en 80 minuten lang met 11 tegen 10 (Bahia had rood verdiend) de wedstrijd had kunnen uitspelen?
zal mij echt een rotzorg wezen hoe de wedstrijd gewonnen isquote:Op maandag 28 april 2008 12:16 schreef DarkShine het volgende:
Krijg net een sms van een kameraad, Feijenoord fan, die schaamt zich voor de manier waarop ze de beker gepakt hebben. Ook vond die van Hulten maar kut...
Dat is natuurlijk ook zo, andersom zou ik precies hetzelfde gehad hebben. Maar het maakt het wel zuur als je bedenkt dat het een zuivere penalty en wellicht ook een rode kaart voor Bahia was. Als het zo gelopen was had ik het nog wel eens willen zien, maar goed, het is niet anders.quote:Op maandag 28 april 2008 16:46 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
zal mij echt een rotzorg wezen hoe de wedstrijd gewonnen is
Dat vind ik een heel realistische prijs.quote:
Onzin, ze hebben gegeven wat ze konden, maar dat was door diverse oorzaken niet genoeg.quote:Op maandag 28 april 2008 21:53 schreef LeonH het volgende:
- Wat een slechte instelling was er gister
foutje van mijn kant...Was idd ingevallen voor Sonkaya, maar dan nog...quote:Op maandag 28 april 2008 22:02 schreef Schimpie het volgende:
Van Kouwen stond niet in de basis.
Ze waren het beste van de 2 slechte... maar kon niet echt zeggen dat ze het gras hebben opgevreten hoor.. 2e helft al helemaal niet. Maar rdan moet ik ook zeggen als die 1-1 valt dat de hele wedstrijd was omgekiept en waren we zeker met de beker naar huis gegaan. Maja.... als, was....quote:Op maandag 28 april 2008 21:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Onzin, ze hebben gegeven wat ze konden, maar dat was door diverse oorzaken niet genoeg.
Wat bedoel je met het 'gras opvreten'? Als je daarmee doelt op het nutteloze draven van bijvoorbeeld een Peter van Houdt ben ik blij dat ze dat niet gedaan hebben.quote:Op maandag 28 april 2008 22:15 schreef LeonH het volgende:
Ze waren het beste van de 2 slechte... maar kon niet echt zeggen dat ze het gras hebben opgevreten hoor.. 2e helft al helemaal niet.
hahahaquote:Op maandag 28 april 2008 20:56 schreef Timmie1983 het volgende:
Bah, ben nog steeds over de zeik van die wedstrijd. Heen- en terugreis samen was leuker dan de wedstrijd zelf. Feijenoord kreeg als winnaar van de Amstel Cup 350.000 euro op de rekening bijgeschreven van de KNMB, vraag me af hoeveel Feijenoord op de rekening van de KNMB heeft overgemaakt om gister te mogen winnen.
hihihiquote:
ze hebben altijd gekleurd haarquote:Op maandag 28 april 2008 23:05 schreef MarkNMGN het volgende:
frusti Limbo's, altijd lachen.
quote:Op maandag 28 april 2008 23:09 schreef MarkNMGN het volgende:
Liepen sowieso veel wijven/ kinderen/ moeders bij, vond het nog schattiger publiek dan Heerenveen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |