Als je niet al teveel formules gebruikt, dan kun je prima een beamerpresentatie geven, en als het nodig is kun je toelichting op het bord geven. Daar is niks mis mee, lijkt me. Ik vind het in ieder geval goed te doen. Beter iig dan een hele presentatie op het bord doen.quote:Op maandag 12 mei 2008 23:09 schreef thabit het volgende:
De oplossing lijkt mij stronteenvoudig:
[ afbeelding ]
Dank je voor de link, dat topic was me nog niet opgevallenquote:Op maandag 12 mei 2008 20:34 schreef GlowMouse het volgende:
Probeer voor Tex-problemen ook dit topic eens, daar lezen weer andere mensen mee.
Bij 1 als a=2 dan is de determinant 0, maar is het stelsel toch oplosbaar. Als det(A)=0 dan is het stelsel Ax=b niet oplosbaar voor elke b, maar voor sommige b kan het best oplosbaar zijn. Eenvoudigste voorbeeld is dan b=0, want dan heeft Ax=b oneindig veel oplossingen (waaronder x=0).quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:09 schreef pfaf het volgende:
Matrices maken van de vergelijkingen en dan a en b zo kiezen dat de determinant 0 is.
Bedankt voor je advies, maar ik ben opzich al vanaf vanmorgen 09:00 uur bezig geweest met deze opgaven, en snap gewoon niet hoe alles werkt. Kan toch?quote:Op woensdag 14 mei 2008 13:38 schreef thabit het volgende:
Ki08, ik kan je sterk aanraden een heet bad te nemen. Dan komt het luie zweet er tenminste uit. Ik heb namelijk sterk de indruk dat je niet ook maar een seconde over de opgaves hebt nagedacht die je hier neerplempt.
Maar hij heeft wel gelijk: het zijn steeds dezelfde stapjes die je hier moet doen, er komt nog weinig nadenken bij kijken. Als je een voorbeeldje bestudeert, zou je het zo zelf moeten kunnen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 14:01 schreef Ki08 het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies, maar ik ben opzich al vanaf vanmorgen 09:00 uur bezig geweest met deze opgaven, en snap gewoon niet hoe alles werkt. Kan toch?
Ok. Gelieve juist te letten op het door mij aangehaalde probleem. Bepaalde deelproblemen kunnen ongetwijfeld performanter opgelost worden dan ik voorlopig deed,maar goed.quote:Op woensdag 14 mei 2008 23:13 schreef Merkie het volgende:
Post je code eens? Ik doe altijd "clc; clear all;" bovenaan zetten om zeker te weten dat Matlab een nieuwe run doet.
Ja, weet ik best. Ik heb het programmeren dan nog niet helemaal beet, en concentreer me daarom even op de uitkomst ipv op het aantal loopjes. Zou toch in principe geen verschil mogen opleveren?quote:
population stelt een 3D matrix voor. Het bevat 75 mogelijke oplossing. Elke oplossing bestaat uit 7 punten van 2 dimensies, en die moeten allen opgeslaan worden. Die dimensies zijn niet zo vreemd in Genetic Algorithms lijkt me.quote:Op donderdag 15 mei 2008 00:00 schreef Merkie het volgende:
Ik ben ook niet zo'n ster in Matlab, maar hoe complexer je code hoe lastiger het is fouten eruit te herhalen. Ik raad aan om wat efficiëntere code te maken. Bijv. population is een dubbele matrix met 7x10 kolommen ofzo? Wat moet population voorstellen?
Hé, dankjewelquote:Op donderdag 15 mei 2008 08:20 schreef GlowMouse het volgende:
Voeg onder "while (test>compare)" eens de regel "[test compare]" toe. Je ziet dat het voor kan komen dat test nooit kleiner wordt dan compare. Ik ga de logica achter je code niet begrijpen om te zien hoe dat komt, maar ik denk zomaar dat het niets te maken heeft met voor de eerste of tweede keer draaien.
Dat ligt er aan of de straal de optisch dichtere stof in of uitgaat.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:06 schreef BK89 het volgende:
Is de brekingswet van Snellius:
1/n=sin/sin (r) (Examenopgave)
of
n=sin/sin (r) (BINAS)
Of moet je dat ergens in de tekening van afleiden oid?
Als E=V en f=0, is dit niet waar.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:23 schreef zuiderbuur het volgende:
Dit is nou waar ik echt pisnijdig van kan worden. Die "kleine" stapjes in een boek die je maar zelf moet doen maar waar je uiteindelijk niet in slaagt. De vorige keer heb ik het opgegeven, nu vraag ik het aan jullie![]()
:
Laat V een vectorruimte zijn waarop een hermitische vorm f werkt. Laat E een deelruimte zijn van f die totaal isotroop is ten opzichte van f (lees : waarop de restrictie van f gewoon triviaal is)
Toon aan dat je elke lineaire transformatie van E kan uitbreiden tot een isometrie van f op de hele ruimte V, die determinant 1 heeft.
Die laatste woordjes zijn het dus. Je hebt de stelling van Witt voor zulke uitbreidingen, maar is het zo triviaal om in te zien dat er altijd ook eentje kan gemaakt worden met determinant 1?
quote:
Laat L een veld zijn met involutief automorfisme theta. Laat K het fixveld zijn van theta.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:39 schreef thabit het volgende:
Wat bedoel je hier uberhaupt met een hermitische vorm? In mijn hoofd is een hermitische vorm een positief definiete sesquilineaire vorm. Zulke dingen laten helemaal geen niet-triviale isotrope deelruimten toe.
Bedanktquote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:30 schreef freiss het volgende:
[..]
Dat ligt er aan of de straal de optisch dichtere stof in of uitgaat.
sin/sin(r) = n geldt volgens mij als de straal de stof ingaat.
Ik kom er niet direct uit, maar ik zou weleens willen zien hoe het in het volgende voorbeeld werkt: neemquote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:44 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Laat L een veld zijn met involutief automorfisme theta. Laat K het fixveld zijn van theta.
Laat V een vectorruimte zijn over L.
f is een hermitische vorm op V, als het een afbeelding is van V x V naar L, zodanig dat
f(v1+v2,w)=f(v1,w)+f(v2,w)
f(lambda*v,w)=lambda*f(v,w)
f(v,w) = f(w,v)^theta
Ik heb het dus zeker niet over unitaire ruimtes of zo. Zelfs over C kan je gemakkelijk hermitische vormen aanmaken die isotrope punten bevatten.
In de context waarin ik wil werken is het trouwens over galoisvelden, waar helemaal geen notie bestaat van positief definitief (alle nietsinguliere hermitische vormen zijn dan isometrisch trouwens)
Inderdaad, dat lijkt niet werken.quote:Op zondag 18 mei 2008 13:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik kom er niet direct uit, maar ik zou weleens willen zien hoe het in het volgende voorbeeld werkt: neem
V=C^2, f((x1,x2),(y1,y2)) = x1(y2)^- + x2(y1)^-
(^- betekent hier complex geconjugeerde)
dus de vorm met matrix
0 1
1 0
Neem E={(x,0)}, lijkt me nogal isotroop, en als isometrie op E neem je vermenigvuldiging met i. Hoe zou je deze kunnen voortzetten tot een isometrie op V met determinant 1?
Ok, ik heb het even opgezocht in het boek waarin ik vast zit:quote:Op zondag 18 mei 2008 13:56 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Inderdaad, dat lijkt niet werken.![]()
Wat nu? Wil ik anders gewoon zeggen wat ik eigenlijk wil doen.
Ik wil bijvoorbeeld begrijpen waarom SU(3,q) transitief werkt op de verzameling van isotrope vectoren, en dat soort zaken.
Ik ga morgen nog eens goed kijken naar de formulering van die uitspraak![]()
De uit te breiden afbeelding moest dus zelf al determinant 1 hebben.quote:let E be a totally isotropic subspace of the unitary geometry V
show that every element of SL(E) extends to an element of SU(V)
Then show that SU(V) is transitive on the flags of totally isotropic subspaces of a given type
ABC-regel...quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:38 schreef Rammstino het volgende:
Wiskunde: hoe los je: x^2+x-5=0 exact op?
Klopt! Dankje.quote:Op woensdag 21 mei 2008 15:33 schreef GlowMouse het volgende:
Je vult de kolommen van c een voor een. De tweede rij moet dan wel dezelfde dimensie hebben als de eerste rij. Wat je kunt doen, is extra kolommen toevoegen:
c(:,m+1)=[ inv(A{m+1}' *A{m+1})*A{m+1}'*a(:,m+1); ones(m,1) ]
Excusquote:Op woensdag 21 mei 2008 19:57 schreef GlowMouse het volgende:
Het is niet te begrijpen wat je nou bedoelt omdat je geen haakjes gebruikt.
[ afbeelding ]
klopt namelijk niet.
quote:Op woensdag 21 mei 2008 20:35 schreef GlowMouse het volgende:
Hoe gaat dat precies, die stap van [ afbeelding ]?
Je moet bedenken dat [ afbeelding ] hetzelfde is als 3*3*3*...*3, en dat a keer.
wiki: De weerstandswaarde van een LDR wordt kleiner, naarmate de LDR sterker wordt belicht. Hierdoor kan de waarde van de weerstand sterk variëren. Het gebruikte materiaal is meestal cadmiumsulfide, de donkerweerstand bedraagt 1-10 MΩ terwijl de lichtweerstand (afhankelijk van het type en de hoeveelheid licht) 75-300 Ω is.quote:Op donderdag 22 mei 2008 18:41 schreef Merkie het volgende:
Hoe moet de spanning veranderen? Een LDR is gewoon een weerstand, dus de spanning die er overheen staat als het de enige weerstand is lijkt me altijd gelijk (je meet tenslotte parallel). Heb je een meetopstelling?
Waarom denk jij dat die hoek ook het tegenstelde mag zijn? Zowel de cosinus als de sinus moeten toch gelijk zijn opdat P en Q samenvallen?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:47 schreef BK89 het volgende:
http://downloads.kennisne(...)wo_wb12_2005_2_o.pdf
Bij 9. Waarom wordt er niet gebruikt gemaakt van
11/10 t=-(t+2/3 pi)+k2pi ?
Dat levert toch een kortere tijd op dan die 11/10 t=t+2/3 pi+k2pi ?
Bij 11/10 t=t+2/3 pi+k2pi => t=20/3 pi
Bij 11/10 t=-(t+2/3 pi)+k2pi => t=-20/63 pi + 20/21 pi
Of heb ik een rekenfout/denkfout gemaakt?
Ja, de weerstand verandert, maar dan verandert je gemeten voltage toch niet.quote:Op donderdag 22 mei 2008 19:42 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
wiki: De weerstandswaarde van een LDR wordt kleiner, naarmate de LDR sterker wordt belicht. Hierdoor kan de waarde van de weerstand sterk variëren. Het gebruikte materiaal is meestal cadmiumsulfide, de donkerweerstand bedraagt 1-10 MΩ terwijl de lichtweerstand (afhankelijk van het type en de hoeveelheid licht) 75-300 Ω is.
Oh, oke, ik zie het nu, bedanktquote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:57 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat die hoek ook het tegenstelde mag zijn? Zowel de cosinus als de sinus moeten toch gelijk zijn opdat P en Q samenvallen?
Er wordt al een hint gegeven in de tekst, namelijk dat alle zwaarte-energie wordt omgezet in bewegingsenergie, dus Ez=Ekinquote:Op zaterdag 24 mei 2008 16:03 schreef JOO het volgende:
Een van de deelnemers was Dorus. Dorus stapte van de driemeterplank. Deze plank bevindt zich precies 3 meter boven het wateroppervlak. Dorus heeft een massa van 72 kg. Bereken hoe groot de snelheid is waarmee Dorus met zijn voet het water raakt. Ga ervan uit dat alle zwaarte-energie wordt omgezet in
bewegingsenergie.
het antwoord is v = 7,7 m/s
maar ik snap niet hoe je op dit getal moet komen.
Snap eerlijk gezegd niet hoe je daar niet uit eerst zelf uit kan komen...quote:Op zaterdag 24 mei 2008 16:28 schreef JOO het volgende:
Dankje
Ik zou niet weten hoe je zo'n vraag kan krijgen zonder een stukje achtergrondinformatie gehad te hebben. "Er niet uitkomen" lijkt me onmogelijk bij deze vraag, dat je niet weet hoe je het aan moet pakken kan ik wel begrijpen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 16:58 schreef harrypiel het volgende:
jij wilt beweren dat jij gelijk op het elitaire-corpsballen-fysica-niveau bent begonnen?
neemt niet weg dat E = mhg = 0,5mv2 inkloppen doodsimpel is voor iedereen die al dat kleine beetje beta gehad heeft.
Ik vrees dat dat gewoon onmogelijk is. Voor het integreren van rationale functies van min oneindig naar plus oneindig (dan mag je noemer geen reële nulpunten hebben natuurlijk!) kan je werken met een halve cirkel met als diameter een steeds groter wordend deel van de reële as, en met als middelpunt nul. De berekening gaat dan via het residu van de nulpunten van de noemer met een positief imaginair deel.quote:Op zondag 25 mei 2008 11:54 schreef teletubbies het volgende:
hoe zou men de integraal:
int(1/(x^3+x+1),x=0..infinity) uitrekenen zonder dat je expliciet de nulpunten uitrekent?
Zou dat kunnen door middel van afschatten? of een of ander complexe analyse techniek te gebruiken?
x^3+x+1 heeft een negatief discriminant, er is 1 reeel nulpunt en die is negatief. Dus de kust is veilig voor integratie. De vraag is nu welke contour ik hoor te gebruiken of welke afschatting.
alvast bedankt!
Ben toch ook wel benieuwd, ik wil het antwoord ook wel weten.quote:Op maandag 26 mei 2008 17:50 schreef GlowMouse het volgende:
Het gaat uiteraard niet om berekenen maar om schatten. Ervanuitgaande dat je de niet-zuivere schatter gebruikt die gelijk is aan [ afbeelding ], kun je voor iedere groep de [ afbeelding ] bepalen. Daarna bepaal je via gewogen gemiddeldes [ afbeelding ] en [ afbeelding ] voor alle regio's samen, vul weer in, en klaar
Het is en blijft toch een steekproef of niet?quote:Op maandag 26 mei 2008 19:42 schreef zuiderbuur het volgende:
Waarom delen door aantal groepen -1 ? We zijn hier toch niet aan het schatten of zo?
Gek,ik blijf 11.27 vinden..
De variantie is een eigenschap van een kansverdeling, die je met een steekproef schat. Dat er mensen zijn die binnen een steekproef over variantie spreken maakt dat nog niet juist.quote:Op maandag 26 mei 2008 20:59 schreef zuiderbuur het volgende:
Nu keer ik gewoon met dezelfde formule terug, en ik vind als variantie van de gehele groep 9.505.
Dit is een exact antwoord, ik schat helemaal niets. Mijn enige uitspraak is dat wie voor de drie regio's van Nederland alle gegevens optelt, deze variantie zal vinden.
Ik denk dat je hier weer gelijk hebt, maar ik vrees wel dat die verkeerde gewoonte zelfs door docenten aangeleerd wordt.quote:Op maandag 26 mei 2008 21:10 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De variantie is een eigenschap van een kansverdeling, die je met een steekproef schat. Dat er mensen zijn die binnen een steekproef over variantie spreken maakt dat nog niet juist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |