abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57243773

Wat is LaTeX (uitspraak: la-tech)
LaTeX is een pakket met de meest gebruikte macro's voor TeX. De macro's uit het pakket van LaTeX zorgen ervoor dat men op een eenvoudigere manier dan met zuivere TeX, teksten kan opmaken. LaTeX wordt vooral gebruikt om wetenschappelijke teksten op te maken. Middels BibTeX kunnen wetenschappelijke referentielijsten aan een LaTeX-document worden toegevoegd. LaTeX is zoals blijkt het uit bovenstaande géén WYSIWYG. Daarom wordt LaTeX vaak ook wel gezien als HTML namelijk de code die je maakt beschrijft de layout van het document.

Wat is TeX
TeX is een opmaaktaal voor teksten en formules die als programmeertaal met uitbreidingsmogelijkheden te gebruiken is. Met TeX is het mogelijk om een ingewikkelde lay-out op een relatief eenvoudige manier te beschrijven.

Wat is BibTeX
Middels BibTeX kan men in een LaTeX-document referenties aanhalen, welke dan automatisch in een literatuurlijst aan het einde van het document verschijnen. Met verschillende bibliografie-stijlen kan men de lay-out van de referenties in de tekst en van de literatuurlijst zelf snel en consequent veranderen.

Wat is nou precies het voordeel van LaTeX
LaTeX is gemaakt zodat de auteur zich in feite zo min mogelijk moet bekommeren om de vorm. LaTeX automatiseert dan ook een heleboel, bijvoorbeeld paginaverwijzingen, titeling (men zorgt ervoor dat titels nooit als laatste regel op een blad staan), positionering van afbeeldingen en woordafbreking. Ook kan men middels stijlfiles relatief gemakkelijk een andere lay-out (bijvoorbeeld de huisstijl van de organisatie die het gaat publiceren) aan een document geven. Daarnaast is het grote voordeel t.o.v. bijvoorbeeld WORD van microsoft dat het goed kan omgaan met zeer grote bestanden. In LaTeX kun je vrij simpel een bestand aanpassen dat 133 pagina's bevat in WORD wordt dat toch wat moeilijker omdat WORD langzamer wordt.

Wat heb ik precies nodig
Je hebt minimaal 3 dingen nodig...
  • Editor (Waarin je je code schrijft)
  • TeX engine (De compilor van de code naar het document)
  • Viewer (Om te bekijken wat je hebt gemaakt)

+ Editor
    Er zijn verschillende soorten editors hier staan er een paar. Zoals altijd kent iedere editor zijn voor- en nadelen.
  • TeXnicCenter (gratis - windows)
  • WinEdt (betaald - windows)
  • Kladblok (gratis)
  • Kile (gratis - linux)
  • ...

+ TeX engine
    Er zijn verschillende soorten engines hier de meest gebruikte...
  • MiKTeX
  • ...

+ Viewer
    Er zijn verschillende soorten viewers hier de meest gebruikte...
  • Adobe reader
  • ...

Zijn er handleidingen over LaTeX
    Ja zeker zijn die er. Hier zijn er een paar.
  • LaTeX handleiding door Piet van Oostrum (NL)
  • Een Introductie tot het Zetsysteem LaTeX door Gaspard Lequeux (NL)
  • LaTeX voor beginners door Wilfried Van Hirtum (NL)
  • Formatting information: a beginner's introduction to typesetting with LaTeX door Peter Flynn (EN)
  • The Not So Short Introduction to LaTeX 2e door Tobias Oetiker (EN) de bekendste LaTeX handleiding

Waarom werkt iets niet zoals ik het wil
    Je wordt het snelst en best geholpen als je een minimum example weet te maken. Probeer zoveel mogelijk packages die niets met het probleem te maken hebben uit je pre-amble te verwijderen, en probeer een zo klein mogelijk document over te houden door onnodige zaken eruit te halen. Vaak helpt dit sowieso al om te zien wat het probleem veroorzaakt (twee packages die niet met elkaar overweg kunnen) en daarbij geeft het duidelijkheid aan degenen die je vraag willen beantwoorden.

Heb je nog meer handige links
    Ja zeker
  • De Nederlandstalige TeX gebruikersgroep
  • LaTeX Homepage
  • Officiele website met TeX software, templates en meer lijst met packages op ctan.org
  • TeX FAQ
  • Google TeX Group

[ Bericht 45% gewijzigd door Wouser op 08-03-2008 17:48:06 ]
  •   zaterdag 8 maart 2008 @ 15:06:10 #2
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57243799
    Oh, jij was eerder, mijne [LaTeX] TeXneuten beantwoorden TeXnische problemen. kan op slot! Ook al vond ik de titel beter.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_57243827
    ok
    pi_57244108
    NL handleiding voor beginners: http://users.fulladsl.be/spb10695/latex.html
    Niet zo korte latex inleiding http://www.ctan.org/tex-a(...)ch/lshort-nl-1.3.pdf
    Handleiding piet van oostrum: http://www.ntg.nl/doc/oostrum/latexhnd.pdf
    Miss handig voor in de OP
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
    pi_57244282
    Zal vanmiddag dan wel maar OP even netjes maken...
    pi_57245388
    OP geupdate reacties en commentaar is welkom
      zaterdag 8 maart 2008 @ 16:59:46 #7
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57245687
    Ik zou deze link naar de TeX FAQ nog toegevoegd willen zien, en ook een link naar de Usenet Group comp.text.tex is nuttig. Daarin zitten veel experts.

En dan het volgende puntje

Waarom werkt iets niet zoals ik het wil?
    Je wordt het snelst en best geholpen als je een minimum example weet te maken. Probeer zoveel mogelijk packages die niets met het probleem te maken hebben uit je pre-amble te verwijderen, en probeer een zo klein mogelijk document over te houden door onnodige zaken eruit te halen. Vaak helpt dit sowieso al om te zien wat het probleem veroorzaakt (twee packages die niet met elkaar overweg kunnen) en daarbij geeft het duidelijkheid aan degenen die je vraag willen beantwoorden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_57246100
    Mag ik voor de Linux mensen onder ons (en spoedig ook de rest van de wereld) http://kile.sourceforge.net/ aanraden als editor? En JabRef is een prima manier om je BibTeX files onder controle te houden.

Misschien nog een lijstje met veel gebruikte packages?
    * Fancyhdr voor mooie kop en voetteksten op iedere pagina
    * subfigure
    * amsmath/amssymb/... Voor meer controle over de formules
    * ....
      zaterdag 8 maart 2008 @ 18:05:25 #9
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_57247073
    TT-change op verzoek.
    pi_57247891
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 18:05 schreef remlof het volgende:
    TT-change op verzoek.
    Bedankt Remlof de mijne was zoals Iblis zei inderdaad slecht en dekte de inhoud eigenlijk ook niet goed.
      zaterdag 8 maart 2008 @ 20:19:35 #11
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57249923
    Underfull \hbox errors fixxen is klote Nog een paar te gaan
    pi_57251959
    Ik heb weer een vraagje :P

mijn .cls
    1\newcommand{\creationdate}[1][\today]{\def\@creationdate{#1}}

mijn .tex
    1\creationdate{}

Nu als zoals je ziet moet creation date wanneer is zoals in .tex moet die \today outputen want dat is de default. Echter wanneer ik in me .tex
    1\creationdate{lol}
    output hij niet lol niet correct. Hij zet 'lol' vervolgens op een aparte pagina (1ste in dit geval) en op de pagina waar hij eigenlijk moest komen staat gewoon lekker de datum dus wordt daar \today outgeput... Nu wanneer ik [\today] weghaal uit de newcommand code dan doet hij het wel correct. Iemand enig idee wat ik fout doe?
      zaterdag 8 maart 2008 @ 23:15:13 #13
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57253293
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 20:19 schreef znarch het volgende:
    Underfull \hbox errors fixxen is klote Nog een paar te gaan
    Dit hoeft niet per se foutief te zijn hoor.
      zaterdag 8 maart 2008 @ 23:24:52 #14
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57253496
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 22:03 schreef Wouser het volgende:
    Ik heb weer een vraagje

mijn .cls
    [ code verwijderd ]

mijn .tex
    [ code verwijderd ]

Nu als zoals je ziet moet creation date wanneer is zoals in .tex moet die \today outputen want dat is de default. Echter wanneer ik in me .tex
    [ code verwijderd ]

output hij niet lol niet correct. Hij zet 'lol' vervolgens op een aparte pagina (1ste in dit geval) en op de pagina waar hij eigenlijk moest komen staat gewoon lekker de datum dus wordt daar \today outgeput... Nu wanneer ik [\today] weghaal uit de newcommand code dan doet hij het wel correct. Iemand enig idee wat ik fout doe?
    Ik heb iets meer context nodig, want wanneer gebruik je \@creationdate, weer in je eigen titel-commando? De fout is echter dat je optionele argumenten via [] moet opgeven. Dus \creationdate[lol], en als je \today wilt, dan simpelweg \creationdate . Als je \creationdate{lol} doet, dan denkt LaTeX dat je optionele eerste argument mist, en dan vult het \today in, met als gevolg dat {lol} gewoon als losse tekst overblijft – niet als commandoparameter.
    pi_57255029
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 23:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik heb iets meer context nodig, want wanneer gebruik je \@creationdate, weer in je eigen titel-commando? De fout is echter dat je optionele argumenten via [] moet opgeven. Dus \creationdate[lol], en als je \today wilt, dan simpelweg \creationdate . Als je \creationdate{lol} doet, dan denkt LaTeX dat je optionele eerste argument mist, en dan vult het \today in, met als gevolg dat {lol} gewoon als losse tekst overblijft – niet als commandoparameter.
    Ok bedankt ja ik dacht dus dat het m.b.v. {} moest maar ik moet dus [ ] gebruiken
      zondag 9 maart 2008 @ 11:11:07 #16
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57258997
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 23:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dit hoeft niet per se foutief te zijn hoor.
    Klopt maar underful hboxes van badness 1000 is wel fout
    pi_57263448
    Ik krijg mijn appendix niet goed. Er komt nu twee keer "Appendix A" onder elkaar te staan :S.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    \documentclass[12pt]{book}
    \usepackage[english]{babel}

\begin{document}

\appendix
    \chapter{Appendix A}

\end{document}
      zondag 9 maart 2008 @ 15:28:35 #18
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57263769
    quote:
    Op zondag 9 maart 2008 15:15 schreef mrbombastic het volgende:
    Ik krijg mijn appendix niet goed. Er komt nu twee keer "Appendix A" onder elkaar te staan :S.
    [ code verwijderd ]
    Normaliter als je een \chapter{Boom roos vis} typt, dan komt in je document:
    quote:
    Chapter 1
    Boom roos vis
    Als je nu \appendix uitvoert wordt de nummering van hoofdstukken opnieuw begonnen, en wordt de uitvoer naar letters gezet, en wordt de hoofdstuk naam naar Appendix gezet. Als jij nu ook nog eens de appendix ‘Appendix A’ noemt, dan krijg je het effect dat de automatisch gegenereerde titel ‘Appendix A’ gelijk is aan de door jou opgegeven titel. Vergelijkbaar met zeggen: \chapter{Chapter 1} – Dan zou er ook twee keer Chapter 1 onder elkaar komen.

De oplossing is dus iets te doen als: \chapter{Lijst van afkortingen}, wat zal opleveren:
    quote:
    Appendix A
    Lijst van afkortingen
    pi_57274606
    tvp
    pi_57283292
    Hoe kun je in een soort van tabular-omgeving de regels automatisch laten afbreken zoals dat in een normale tekst ook gebeurt?
      maandag 10 maart 2008 @ 13:53:29 #21
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57283432
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 13:45 schreef thabit het volgende:
    Hoe kun je in een soort van tabular-omgeving de regels automatisch laten afbreken zoals dat in een normale tekst ook gebeurt?
    Je kunt een p-kolom gebruiken. D.w.z. je doet b.v. \begin{tabular}{l l p{3cm}}, dan krijg je twee links uitlijnende kolommen en een kolom van 3cm breed waarin de regels worden afgebroken
    pi_57283513
    Ah, dank je wel. En in jouw voorbeeld {l l p{3m}}, zijn dat dan 3 kolommen of is l p{3cm} een kolom? En kun je die p-kolom ook zo instellen dat hij helemaal naar de rechtermargin uitstrekt (zodat je dus niet zelf hoeft op te meten hoeveel centimeter dat is)?
      maandag 10 maart 2008 @ 14:14:47 #23
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57283766
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 13:57 schreef thabit het volgende:
    Ah, dank je wel. En in jouw voorbeeld {l l p{3m}}, zijn dat dan 3 kolommen of is l p{3cm} een kolom? En kun je die p-kolom ook zo instellen dat hij helemaal naar de rechtermargin uitstrekt (zodat je dus niet zelf hoeft op te meten hoeveel centimeter dat is)?
    Dat zijn drie kolommen. Als je het automatisch uitstrekken wilt moet je de package tabularx gebruiken, welke standaard bij je distro hoort te zitten.
    pi_57283877
    Vraagje ik heb een pijl met daarop een letter. Nu vind ik dat die letter op de pijl nogal erg klein wordt afgebeeld en wou ik deze groter maken. Echter blijkt dat fontsize commando's geen effect erop hebben. Is er een andere manier om dit op te lossen?

1\stackrel{\mathcal{\Huge L}}{\longrightarrow}
      maandag 10 maart 2008 @ 14:27:45 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57283952
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 14:21 schreef Wouser het volgende:
    Vraagje ik heb een pijl met daarop een letter. Nu vind ik dat die letter op de pijl nogal erg klein wordt afgebeeld en wou ik deze groter maken. Echter blijkt dat fontsize commando's geen effect erop hebben. Is er een andere manier om dit op te lossen?
    [ code verwijderd ]
    Als het goed is krijg je daar ook een warning over, dat die commando's niet werken in mathmode. Je kunt wel de grootte veranderen, dat gaat met behulp van \displaystyle, zie dit overzichtje.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')