quote:***************************************
` Staatssecretaris Huizinga gelooft
niet meer dat de nieuwe OV-chipkaart op
1 januari wordt ingevoerd.Dat schrijft
ze in een brief aan de Tweede Kamer.
Ze baseert zich op onderzoek dat de
Royal Holloway University of London in
haar opdracht heeft gedaan.De Engelsen
kregen de opdracht om een onderzoek van
TNO nog eens kritisch te bekijken.
Volgens de Engelsen is de chip in de
kaart niet veilig en moet die vervangen
worden door een betere.Deze week werd
duidelijk dat de OV-chipkaart gekraakt
kan worden.Daardoor kunnen criminelen
de gegevens van de kaart kopiėren en er
mee frauderen.
Daarentegen hebben ze het in Australie (na vele miljoenen investeringen) maar opgegeven.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Frankrijk ookquote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geļnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.quote:Op maandag 14 april 2008 23:28 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost
Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.quote:Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
verkeerde persoon gequote?quote:Op maandag 14 april 2008 23:47 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.
Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door.
Zie jij dat gebeuren in Paris of London?![]()
Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro
Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiėren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.quote:Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.quote:Op maandag 14 april 2008 23:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiėren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.
In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater.
Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.quote:Op maandag 14 april 2008 23:56 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.
Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoekquote:Op dinsdag 15 april 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.
Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was.
En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk.
Laten we het hopenquote:
Inderdaad. Het is OV en toch geen taxiquote:Op dinsdag 15 april 2008 00:22 schreef Petre het volgende:
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik..
omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onzequote:Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Wat is het verschil?quote:Op dinsdag 15 april 2008 00:25 schreef zquing het volgende:
[..]
omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onze
Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig vanquote:Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dįt is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.
Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.
Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
All is fair in love and war on terror!quote:Op dinsdag 15 april 2008 08:03 schreef alors het volgende:
[..]
Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig van
Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.quote:Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dįt is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.
Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.
Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.quote:Op dinsdag 15 april 2008 08:31 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.
Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
De argumentatie van TLS kwam neer op:quote:Op maandag 14 april 2008 20:09 schreef gronk het volgende:
[..]![]()
En van uitstel komt.....
Maar nondju zeg, wat 'n ontzettende partij onprofessioneel geteut van TLS, zeg. Ellende met de veiligheid van je systeem, en er dan op gokken dat je jezelf er wel doorheen mazzelt.
Om te beginnen zijn de poortjes inquote:Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
Dat is inderdaad altijd een beetje balen.quote:Op maandag 14 april 2008 23:30 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geļnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.
Wat "quote:
Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat is inderdaad altijd een beetje balen.
[..]
Wat ""?
Inquote:Op dinsdag 15 april 2008 10:28 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen.
Dat zal wel een beta-versie wezen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
InParijs
wel, dus ze bestaan én werken iig wel...
Calypso werkt ook met RFID hoor.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Om te beginnen zijn de poortjes inParijs
sowieso al zoals een poortje moet werken. Snel, degelijk en zonder risico dat er een klep in je gezicht knalt. En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 08:31 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.
Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
quote:Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:
[..]
IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)quote:
Nee, die billets die je in een carnet koopt niet. Ik had je opmerking niet helemaal juist gelezen inderdaad. Die papieren kaartjes zijn wel minder goed voor de doorstroming, je moet toch even stilstaan na zo’n tourniquet of poortje om je kaartje weer te grijpen. Ik denk dat in Parijs op den duur alles ook wel electronisch wordt, maar de invoering gaat volgens mij wat geleidelijker, alhoewel zij ook wel privacydiscussies hebben.quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in).quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Behalve als betalen alleen met pin/CC kan...quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:15 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in).
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.quote:Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die optie is er, dat is erg genoeg.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Heb jij je GSM permanent aan?quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:37 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die optie is er, dat is erg genoeg.
quote:
quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt
Een stedelijk en fijnmazig gebied als Hong Kong heeft natuurlijk ook een veel eenvoudiger tariefstructuur; een van de argumenten voor de ontwikkeling van een eigen OV-chipkaart was dan ook dat we in Nederland veel meer kortingskaarten en aparte constructies kennen. Nu de chipkaart er echter komt wordt er alsnog gesuggereerd dat die moeten verdwijnen omdat het te ingewikkeld is… bizar.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
Maar niet in combinatie met een abonnement. En er kan een prijsverschil zijn. Ik snap best dat zo'n abonnement persoonsgebonden is, maar daarom kan het nog wel anoniem zijn wat het reizen betreft. Bij inspectie bevat zo'n kaart gewoon je pasfoto, en dat kan gecontroleerd worden. Dat je er niet anoniem mee kunt reizen is raar natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Anders lees je de topic ipv alles dubbel voor te stellen of te vragen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dįt zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
In het kader van veiligheid kan het bijvoorbeeld best nuttig zijn om te weten hoeveel mensen hebben ingecheckt op een bepaald station, of in een bepaalde bus, en voor controle als geld terugvragen (of geven) bij vertraging. De NS wil zukle data echter ook gebruiken voor reizigersaanbiedingen op persoonlijk niveau.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:51 schreef OldJeller het volgende:
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
Het belangrijkste verschil is dat het daar als extra service voor veelgebruikers aangeboden wordt, en dat er ook nog gewone kaartjes te koop zijn voor incidenteel gebruik. Alle succesverhalen waarmee geschermd werd bij het begin zijn vergelijkbare systemen, wat de politiek hier in Nederland wilde, dus alles digitaal, zonder papieren backup, is nog nergens uitgeprobeerd.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
Dat wist ik niet....quote:Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:
[..]
IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
De beveiliging is daar voor zover ik weet niet anders dan hier.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
Daar heb je hem mooi tuk. Ja, je hebt gelijk. Pas na het uitchecken wordt direct opgeslagen welke reis er precies is afgelegd. Mensen met iets van een structuur in hun leven zijn dan dus wel precies te volgen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Het is me niet ontgaan dat het verschrikkelijk complex is.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:52 schreef raptorix het volgende:
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, denk ik dan.quote:
quote:# Is het OV-chipkaartsysteem betrouwbaar?
Ja, een vergelijkbaar kaartsysteem wordt sinds 1997 gebruikt in Hong Kong. Daar is het zo’n succes dat de kaart ook voor ander betalingsverkeer wordt gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen kaarten van in omloop. De betrouwbaarheid van het systeem in Hong Kong is een belangrijke reden geweest om het ook in Nederland toe te passen.
Regering en ICt projectenquote:
Het project wordt dus niet door de regering gerunt maar door TLS.quote:Op dinsdag 15 april 2008 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Regering en ICt projecten![]()
Gedoemd te mislukken
Als het kalf verdronken is…quote:(Novum) - Er moet absoluut een nieuwe OV-chipkaart komen, maar pas als blijkt dat er met de huidige kaart grootschalig wordt gefraudeerd. Dat zei staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) woensdag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |