abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 april 2008 @ 20:09:52 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58049805
quote:
***************************************
` Staatssecretaris Huizinga gelooft
niet meer dat de nieuwe OV-chipkaart op
1 januari wordt ingevoerd.Dat schrijft
ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze baseert zich op onderzoek dat de
Royal Holloway University of London in
haar opdracht heeft gedaan.De Engelsen
kregen de opdracht om een onderzoek van
TNO nog eens kritisch te bekijken.

Volgens de Engelsen is de chip in de
kaart niet veilig en moet die vervangen
worden door een betere.Deze week werd
duidelijk dat de OV-chipkaart gekraakt
kan worden.Daardoor kunnen criminelen
de gegevens van de kaart kopiėren en er
mee frauderen.


En van uitstel komt.....

Maar nondju zeg, wat 'n ontzettende partij onprofessioneel geteut van TLS, zeg. Ellende met de veiligheid van je systeem, en er dan op gokken dat je jezelf er wel doorheen mazzelt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 14 april 2008 @ 20:21:15 #2
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_58050242
Weer geldverspilling van de regering
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  maandag 14 april 2008 @ 20:22:14 #3
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_58050269
Geef die fiasco gewoon op!
Uit de proef in Rotterdam blijkt ook dat t pauper is.
pi_58054292
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
  maandag 14 april 2008 @ 22:34:25 #5
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58055048
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Daarentegen hebben ze het in Australie (na vele miljoenen investeringen) maar opgegeven.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_58055789
Goede zaak, weg ermee.
Onding om de mensen die het Openbaar Vervoer gebruiken overal in de gaten te kunnen houden.

  maandag 14 april 2008 @ 22:57:10 #7
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_58055885
In het jaar dat ik met mijn studie begon heb ik al een tweede pasfoto moeten inleveren voor die OV-chipkaart. Dit jaar studeer ik af en heb nog geen OV-chipkaart gezien.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_58056390
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Frankrijk ook
pi_58056667
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dįt is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
  maandag 14 april 2008 @ 23:24:36 #10
122997 zquing
Drama Junk
pi_58056846
gewoon bij de oude strippenkaart blijven
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_58056933
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost
pi_58057008
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:28 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost
Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geļnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.
  maandag 14 april 2008 @ 23:36:07 #13
122997 zquing
Drama Junk
pi_58057118
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_58057352
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.

Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door.

Zie jij dat gebeuren in Paris of London?

Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro
  maandag 14 april 2008 @ 23:50:50 #15
122997 zquing
Drama Junk
pi_58057423
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:47 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.

Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door.

Zie jij dat gebeuren in Paris of London?

Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro
verkeerde persoon gequote?
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 14 april 2008 @ 23:50:54 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58057425
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiėren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.

In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 14 april 2008 @ 23:56:01 #17
122997 zquing
Drama Junk
pi_58057512
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiėren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.

In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater.
Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.

Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 15 april 2008 @ 00:01:35 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_58057606
Strippenkaarten zijn leuk!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_58057616
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:50 schreef zquing het volgende:

[..]

verkeerde persoon gequote?
was indeed voor OldJeller bedoelt
  dinsdag 15 april 2008 @ 00:05:30 #20
122997 zquing
Drama Junk
pi_58057691
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 15 april 2008 @ 00:11:03 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58057812
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:56 schreef zquing het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.

Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat
Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.

Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was.

En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58057904
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.

Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was.

En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk.
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
pi_58058030
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik..
bye
  dinsdag 15 april 2008 @ 00:24:27 #24
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_58058063
quote:
Op maandag 14 april 2008 20:09 schreef gronk het volgende:


En van uitstel komt.....
Laten we het hopen
Maar ik denk dat dit weer zo'n kutprojectje is dat ze tegen alle kosten willen door de strot heen willen pushen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 15 april 2008 @ 00:25:24 #25
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_58058079
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:22 schreef Petre het volgende:
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik..
Inderdaad. Het is OV en toch geen taxi
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 15 april 2008 @ 00:25:35 #26
122997 zquing
Drama Junk
pi_58058081
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onze
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_58058273
nou, lekker handig weer

tis ook laatste keer dat ik daarvoor nog ooit een pasfoto inlever....
  dinsdag 15 april 2008 @ 07:01:29 #28
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58059424
Lijkt me op zich wel handig hoor, via de computer mn eigen OV chip opladen. Lekker goedkoop ook, maar het OV zuigt bigtime en dan is mn autootje toch handiger.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_58059443
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:25 schreef zquing het volgende:

[..]

omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onze
Wat is het verschil?


Krijg ik trouwens nog mn pasfoto terug die ik ooit hiervoor heb ingeleverd?! En blijven die bordjes in R'dam 'BINNENKORT ALLEEN NOG MAAR DE OV-CHIPKAART GELDIG' nu nog langer hangen? Ze hangen er nog maar anderhalf jaar namelijk
  dinsdag 15 april 2008 @ 08:03:43 #30
123170 alors
zlata1234
pi_58059675
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dįt is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig van
know'm sayin?
×
word? word.
pi_58059738
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:03 schreef alors het volgende:

[..]

Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig van
All is fair in love and war on terror!
pi_58059934
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dįt is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.

Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
pi_58059955
TNO maakt er trouwens ook weer een lekker zooitje van. Niet te filmen.
"Mensen die tegen Israėl zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58060598
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:31 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.

Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
pi_58061347
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:17:16 #36
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58061524
quote:
Op maandag 14 april 2008 20:09 schreef gronk het volgende:

[..]



En van uitstel komt.....

Maar nondju zeg, wat 'n ontzettende partij onprofessioneel geteut van TLS, zeg. Ellende met de veiligheid van je systeem, en er dan op gokken dat je jezelf er wel doorheen mazzelt.
De argumentatie van TLS kwam neer op:
"De chip zal niet gekraakt worden want het is verboden om op andermans naam te reizen."

zOMG! Gelukkig! . .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:21:34 #37
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58061587
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
Om te beginnen zijn de poortjes in Parijs sowieso al zoals een poortje moet werken. Snel, degelijk en zonder risico dat er een klep in je gezicht knalt. En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_58061651
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]
En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
"Mensen die tegen Israėl zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:27:19 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58061664
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:30 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geļnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.
Dat is inderdaad altijd een beetje balen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:26 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Wat " "?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_58061672
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:27 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat is inderdaad altijd een beetje balen.
[..]

Wat " "?
Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen.
"Mensen die tegen Israėl zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:31:56 #41
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58061732
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen.
In Parijs wel, dus ze bestaan én werken iig wel...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_58061748
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:31 schreef Yildiz het volgende:

[..]

In Parijs wel, dus ze bestaan én werken iig wel...
Dat zal wel een beta-versie wezen.
"Mensen die tegen Israėl zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:45:10 #43
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58061959
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Om te beginnen zijn de poortjes in Parijs sowieso al zoals een poortje moet werken. Snel, degelijk en zonder risico dat er een klep in je gezicht knalt. En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
Calypso werkt ook met RFID hoor.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58062072
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:31 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.

Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt.

Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dįt zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:

[..]

IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
pi_58062190
Ja mensen het hek begint een beetje te sluiten, nu moeten jullie kiezen aan welke kant jullie staan.
"Mensen die tegen Israėl zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 15 april 2008 @ 11:01:08 #46
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58062291
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Calypso werkt ook met RFID hoor.
Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 15 april 2008 @ 11:12:20 #47
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58062488
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 11:01 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Nee, die billets die je in een carnet koopt niet. Ik had je opmerking niet helemaal juist gelezen inderdaad. Die papieren kaartjes zijn wel minder goed voor de doorstroming, je moet toch even stilstaan na zo’n tourniquet of poortje om je kaartje weer te grijpen. Ik denk dat in Parijs op den duur alles ook wel electronisch wordt, maar de invoering gaat volgens mij wat geleidelijker, alhoewel zij ook wel privacydiscussies hebben.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58062554
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 11:01 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in).
pi_58063533
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 11:15 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in).
Behalve als betalen alleen met pin/CC kan...
pi_58066856
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dįt is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_58066917
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Die optie is er, dat is erg genoeg.
pi_58066935
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_58066943
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:37 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Die optie is er, dat is erg genoeg.
Heb jij je GSM permanent aan?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_58066987
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heb jij je GSM permanent aan?
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt
pi_58067051
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 april 2008 @ 14:48:10 #56
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58067111
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
Een stedelijk en fijnmazig gebied als Hong Kong heeft natuurlijk ook een veel eenvoudiger tariefstructuur; een van de argumenten voor de ontwikkeling van een eigen OV-chipkaart was dan ook dat we in Nederland veel meer kortingskaarten en aparte constructies kennen. Nu de chipkaart er echter komt wordt er alsnog gesuggereerd dat die moeten verdwijnen omdat het te ingewikkeld is… bizar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 15 april 2008 @ 14:51:28 #57
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58067177
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Maar niet in combinatie met een abonnement. En er kan een prijsverschil zijn. Ik snap best dat zo'n abonnement persoonsgebonden is, maar daarom kan het nog wel anoniem zijn wat het reizen betreft. Bij inspectie bevat zo'n kaart gewoon je pasfoto, en dat kan gecontroleerd worden. Dat je er niet anoniem mee kunt reizen is raar natuurlijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58067180
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Anders lees je de topic ipv alles dubbel voor te stellen of te vragen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]
Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dįt zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
pi_58067194
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 april 2008 @ 15:09:50 #60
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58067452
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:51 schreef OldJeller het volgende:
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
In het kader van veiligheid kan het bijvoorbeeld best nuttig zijn om te weten hoeveel mensen hebben ingecheckt op een bepaald station, of in een bepaalde bus, en voor controle als geld terugvragen (of geven) bij vertraging. De NS wil zukle data echter ook gebruiken voor reizigersaanbiedingen op persoonlijk niveau.

Ze kunnen prima data aanpassen na bijvoorbeeld een dag, en nog maals na een week en een maand, zodat uiteindelijk alleen ‘grove’ statistieken overblijven zoals het aantal passagiers op een lijn, of het aantal personen dat op een bepaald station in en uitstapt. Stel dat je b.v. i.v.m. overvallen en geweld wilt bijhouden (gesteld dat het zinnig is) wie van een bepaalde lijn gebruik maken; dan nog kun je na een incidentloze dag de gegevens wissen die niet meer van belang zijn.

Te allentijde moet echter m.i. duidelijk wįt er opgeslagen wordt, hoe lang het opgeslagen wordt, en wie er bij die gegevens kunnen, want dat laatste is vaak ook een zootje. Zoals de agenten die stiekem in 't dossier van Van Persie gluurden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58067728
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het belangrijkste verschil is dat het daar als extra service voor veelgebruikers aangeboden wordt, en dat er ook nog gewone kaartjes te koop zijn voor incidenteel gebruik. Alle succesverhalen waarmee geschermd werd bij het begin zijn vergelijkbare systemen, wat de politiek hier in Nederland wilde, dus alles digitaal, zonder papieren backup, is nog nergens uitgeprobeerd.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_58070771
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:

[..]

IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
Dat wist ik niet....
pi_58070802
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
De beveiliging is daar voor zover ik weet niet anders dan hier.
  dinsdag 15 april 2008 @ 18:29:15 #64
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58070874
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Daar heb je hem mooi tuk. Ja, je hebt gelijk. Pas na het uitchecken wordt direct opgeslagen welke reis er precies is afgelegd. Mensen met iets van een structuur in hun leven zijn dan dus wel precies te volgen.

Waarom? Wie vind dat zo verschrikkelijk nodig? Is dat vanwege persoonlijke reclame waar niemand -op marketeers na- op zit te wachten? Is dat vanwege 'efficiency redenen' want 'zo kunnen we zien hoeveel mensen er gebruik maken van een traject'?

Ik heb tot nog toe geen enkel argument kunnen ontdekken, waaróm dat toch nodig is.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:52 schreef raptorix het volgende:
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
Het is me niet ontgaan dat het verschrikkelijk complex is.

Wat ik me dan nog meer afvraag... Als straks routes en tarieven anders worden -zoals ze elk half jaar veranderen-, hoe gaat het doorvoeren daarvan dan? Soepel en zonder problemen?

Als ik zo een beetje de voor- en nadelen afweeg, komt er niets naar boven.
  • Een geclaimd voordeel was dat het goedkoper zou worden. Dat ruikt sterk naar onzin, omdat, mocht men filantropisch worden, men ook de huidige tarieven zou kunnen verlagen.
  • Een ander geclaimd voordeel was dat je in plaats van een treinkaartje & ov-kaart je nu 1 chipkaart zou krijgen. Dat is waar. 1 ding waar je heel erg goed op moet gaan letten in plaats van 2 papieren vodjes die amper een week mee hoeven te gaan en waarvan het verlies ervan geen probleem is. Op de variant abonnementen na dan.
  • Het thuis kunnen opladen versus 1 blik op je kaartje om te kijken hoeveel zones je nog kunt reizen.
    Ook daar zie ik geen voordeel in het thuis opladen van een kaart. Thuis opladen duurt vast even lang als een kaartje kopen, en op een papiertje zie je direct hoe ver men er nog mee kan reizen.

    Alles bij elkaar, vraag ik mij zo af, waarom? Voelen we ons een Hong Kong / Singapore / Parijs / London / New York?

    [ Bericht 9% gewijzigd door Yildiz op 15-04-2008 18:47:40 ]
  • Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:28:56 #65
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_58072063
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 20:21 schreef donroyco het volgende:
    Weer geldverspilling van de regering
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, denk ik dan.

    Want als ze het project toch hadden doorgedrukt, en er lapmiddel na lapmiddel moet worden toegepast en onderzoek na onderzoek, dan kost het nog veel meer geld.
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:44:16 #66
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_58072448
    Mooi, er zaten veel te veel haken en ogen aan dit systeem, het zal never nooit goed kunnen werken, er zitten teveel structurele denkfouten in.
    For great justice!
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:49:42 #67
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_58072570
    Dingen als oplaadpunten buiten de grote stad, heeft iemand daar ooit over nagedacht? Wat als ik in een dorp woon waar wel een bus doorheen komt maar waar geen oplaadpunt is? En de plaats waar ik altijd naar toe reis is een zelfde soort plaats? Waar moet ik die kaart dan opladen? Niemand heeft mij dat nog kunnen vertellen.
    For great justice!
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:53:15 #68
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_58072654
    Van de OV Chipkaart-site:
    quote:
    # Is het OV-chipkaartsysteem betrouwbaar?
    Ja, een vergelijkbaar kaartsysteem wordt sinds 1997 gebruikt in Hong Kong. Daar is het zo’n succes dat de kaart ook voor ander betalingsverkeer wordt gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen kaarten van in omloop. De betrouwbaarheid van het systeem in Hong Kong is een belangrijke reden geweest om het ook in Nederland toe te passen.
    .
    For great justice!
      dinsdag 15 april 2008 @ 20:02:17 #69
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_58072848
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 20:21 schreef donroyco het volgende:
    Weer geldverspilling van de regering
    Regering en ICt projecten

    Gedoemd te mislukken
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_58083901
    Wat ik ook zo knullig vind is dat de proeven zo rommelig verlopen, zo kan je in de amsterdamse metro overal wel redelijk gebruik maken van de ov-chipkaart, maar vrijwel iedere amsterdammer pakt daarna de trein dan wel tram/bus, en daar kan het weer niet. Zodat je daar weer moet stempelen, dus je betaalt dan voor 2 zones: 2,50 ov-chippen + 1 los kaartje = 160 = 4,10

    Als je in de metro gelijk een 2 zone kaartje koopt betaal je slechts 2,40.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
    pi_58083925
    quote:
    Op dinsdag 15 april 2008 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:

    [..]

    Regering en ICt projecten

    Gedoemd te mislukken
    Het project wordt dus niet door de regering gerunt maar door TLS.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
      woensdag 16 april 2008 @ 20:51:49 #72
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58096529
    Huizinga: nieuwe chipkaart bij grootschalige fraude
    quote:
    (Novum) - Er moet absoluut een nieuwe OV-chipkaart komen, maar pas als blijkt dat er met de huidige kaart grootschalig wordt gefraudeerd. Dat zei staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) woensdag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.
    Als het kalf verdronken is…
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_58098614
    Als we tijdens de opkomst van de elektriciteit, auto's, snelwegen, etc ook zulke strenge eisen hadden gesteld, dan hadden we nu nog in de prehistorie geleefd.
    "Mensen die tegen Israėl zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
      donderdag 17 april 2008 @ 11:03:58 #74
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_58107120
    Wat is Huizinga toch een incompetente koe. Ze heeft niets goeds betekend voor het OV in het algemeen, ze is niets meer dan een jurist, die geen flauw benul heeft van wat ze aan het doen is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')