abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58066917
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Die optie is er, dat is erg genoeg.
pi_58066935
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_58066943
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:37 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Die optie is er, dat is erg genoeg.
Heb jij je GSM permanent aan?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_58066987
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heb jij je GSM permanent aan?
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt
pi_58067051
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 april 2008 @ 14:48:10 #56
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58067111
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
Een stedelijk en fijnmazig gebied als Hong Kong heeft natuurlijk ook een veel eenvoudiger tariefstructuur; een van de argumenten voor de ontwikkeling van een eigen OV-chipkaart was dan ook dat we in Nederland veel meer kortingskaarten en aparte constructies kennen. Nu de chipkaart er echter komt wordt er alsnog gesuggereerd dat die moeten verdwijnen omdat het te ingewikkeld is… bizar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 15 april 2008 @ 14:51:28 #57
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58067177
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Maar niet in combinatie met een abonnement. En er kan een prijsverschil zijn. Ik snap best dat zo'n abonnement persoonsgebonden is, maar daarom kan het nog wel anoniem zijn wat het reizen betreft. Bij inspectie bevat zo'n kaart gewoon je pasfoto, en dat kan gecontroleerd worden. Dat je er niet anoniem mee kunt reizen is raar natuurlijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58067180
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Anders lees je de topic ipv alles dubbel voor te stellen of te vragen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]
Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dát zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
pi_58067194
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 april 2008 @ 15:09:50 #60
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58067452
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:51 schreef OldJeller het volgende:
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
In het kader van veiligheid kan het bijvoorbeeld best nuttig zijn om te weten hoeveel mensen hebben ingecheckt op een bepaald station, of in een bepaalde bus, en voor controle als geld terugvragen (of geven) bij vertraging. De NS wil zukle data echter ook gebruiken voor reizigersaanbiedingen op persoonlijk niveau.

Ze kunnen prima data aanpassen na bijvoorbeeld een dag, en nog maals na een week en een maand, zodat uiteindelijk alleen ‘grove’ statistieken overblijven zoals het aantal passagiers op een lijn, of het aantal personen dat op een bepaald station in en uitstapt. Stel dat je b.v. i.v.m. overvallen en geweld wilt bijhouden (gesteld dat het zinnig is) wie van een bepaalde lijn gebruik maken; dan nog kun je na een incidentloze dag de gegevens wissen die niet meer van belang zijn.

Te allentijde moet echter m.i. duidelijk wát er opgeslagen wordt, hoe lang het opgeslagen wordt, en wie er bij die gegevens kunnen, want dat laatste is vaak ook een zootje. Zoals de agenten die stiekem in 't dossier van Van Persie gluurden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58067728
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het belangrijkste verschil is dat het daar als extra service voor veelgebruikers aangeboden wordt, en dat er ook nog gewone kaartjes te koop zijn voor incidenteel gebruik. Alle succesverhalen waarmee geschermd werd bij het begin zijn vergelijkbare systemen, wat de politiek hier in Nederland wilde, dus alles digitaal, zonder papieren backup, is nog nergens uitgeprobeerd.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_58070771
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:

[..]

IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
Dat wist ik niet....
pi_58070802
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
De beveiliging is daar voor zover ik weet niet anders dan hier.
  dinsdag 15 april 2008 @ 18:29:15 #64
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58070874
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Daar heb je hem mooi tuk. Ja, je hebt gelijk. Pas na het uitchecken wordt direct opgeslagen welke reis er precies is afgelegd. Mensen met iets van een structuur in hun leven zijn dan dus wel precies te volgen.

Waarom? Wie vind dat zo verschrikkelijk nodig? Is dat vanwege persoonlijke reclame waar niemand -op marketeers na- op zit te wachten? Is dat vanwege 'efficiency redenen' want 'zo kunnen we zien hoeveel mensen er gebruik maken van een traject'?

Ik heb tot nog toe geen enkel argument kunnen ontdekken, waaróm dat toch nodig is.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:52 schreef raptorix het volgende:
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
Het is me niet ontgaan dat het verschrikkelijk complex is.

Wat ik me dan nog meer afvraag... Als straks routes en tarieven anders worden -zoals ze elk half jaar veranderen-, hoe gaat het doorvoeren daarvan dan? Soepel en zonder problemen?

Als ik zo een beetje de voor- en nadelen afweeg, komt er niets naar boven.
  • Een geclaimd voordeel was dat het goedkoper zou worden. Dat ruikt sterk naar onzin, omdat, mocht men filantropisch worden, men ook de huidige tarieven zou kunnen verlagen.
  • Een ander geclaimd voordeel was dat je in plaats van een treinkaartje & ov-kaart je nu 1 chipkaart zou krijgen. Dat is waar. 1 ding waar je heel erg goed op moet gaan letten in plaats van 2 papieren vodjes die amper een week mee hoeven te gaan en waarvan het verlies ervan geen probleem is. Op de variant abonnementen na dan.
  • Het thuis kunnen opladen versus 1 blik op je kaartje om te kijken hoeveel zones je nog kunt reizen.
    Ook daar zie ik geen voordeel in het thuis opladen van een kaart. Thuis opladen duurt vast even lang als een kaartje kopen, en op een papiertje zie je direct hoe ver men er nog mee kan reizen.

    Alles bij elkaar, vraag ik mij zo af, waarom? Voelen we ons een Hong Kong / Singapore / Parijs / London / New York?

    [ Bericht 9% gewijzigd door Yildiz op 15-04-2008 18:47:40 ]
  • Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:28:56 #65
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_58072063
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 20:21 schreef donroyco het volgende:
    Weer geldverspilling van de regering
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, denk ik dan.

    Want als ze het project toch hadden doorgedrukt, en er lapmiddel na lapmiddel moet worden toegepast en onderzoek na onderzoek, dan kost het nog veel meer geld.
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:44:16 #66
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_58072448
    Mooi, er zaten veel te veel haken en ogen aan dit systeem, het zal never nooit goed kunnen werken, er zitten teveel structurele denkfouten in.
    For great justice!
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:49:42 #67
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_58072570
    Dingen als oplaadpunten buiten de grote stad, heeft iemand daar ooit over nagedacht? Wat als ik in een dorp woon waar wel een bus doorheen komt maar waar geen oplaadpunt is? En de plaats waar ik altijd naar toe reis is een zelfde soort plaats? Waar moet ik die kaart dan opladen? Niemand heeft mij dat nog kunnen vertellen.
    For great justice!
      dinsdag 15 april 2008 @ 19:53:15 #68
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_58072654
    Van de OV Chipkaart-site:
    quote:
    # Is het OV-chipkaartsysteem betrouwbaar?
    Ja, een vergelijkbaar kaartsysteem wordt sinds 1997 gebruikt in Hong Kong. Daar is het zo’n succes dat de kaart ook voor ander betalingsverkeer wordt gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen kaarten van in omloop. De betrouwbaarheid van het systeem in Hong Kong is een belangrijke reden geweest om het ook in Nederland toe te passen.
    .
    For great justice!
      dinsdag 15 april 2008 @ 20:02:17 #69
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_58072848
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 20:21 schreef donroyco het volgende:
    Weer geldverspilling van de regering
    Regering en ICt projecten

    Gedoemd te mislukken
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_58083901
    Wat ik ook zo knullig vind is dat de proeven zo rommelig verlopen, zo kan je in de amsterdamse metro overal wel redelijk gebruik maken van de ov-chipkaart, maar vrijwel iedere amsterdammer pakt daarna de trein dan wel tram/bus, en daar kan het weer niet. Zodat je daar weer moet stempelen, dus je betaalt dan voor 2 zones: 2,50 ov-chippen + 1 los kaartje = 160 = 4,10

    Als je in de metro gelijk een 2 zone kaartje koopt betaal je slechts 2,40.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
    pi_58083925
    quote:
    Op dinsdag 15 april 2008 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:

    [..]

    Regering en ICt projecten

    Gedoemd te mislukken
    Het project wordt dus niet door de regering gerunt maar door TLS.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
      woensdag 16 april 2008 @ 20:51:49 #72
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58096529
    Huizinga: nieuwe chipkaart bij grootschalige fraude
    quote:
    (Novum) - Er moet absoluut een nieuwe OV-chipkaart komen, maar pas als blijkt dat er met de huidige kaart grootschalig wordt gefraudeerd. Dat zei staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) woensdag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.
    Als het kalf verdronken is…
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_58098614
    Als we tijdens de opkomst van de elektriciteit, auto's, snelwegen, etc ook zulke strenge eisen hadden gesteld, dan hadden we nu nog in de prehistorie geleefd.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
      donderdag 17 april 2008 @ 11:03:58 #74
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_58107120
    Wat is Huizinga toch een incompetente koe. Ze heeft niets goeds betekend voor het OV in het algemeen, ze is niets meer dan een jurist, die geen flauw benul heeft van wat ze aan het doen is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')