Die optie is er, dat is erg genoeg.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Heb jij je GSM permanent aan?quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:37 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die optie is er, dat is erg genoeg.
quote:
quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt
Een stedelijk en fijnmazig gebied als Hong Kong heeft natuurlijk ook een veel eenvoudiger tariefstructuur; een van de argumenten voor de ontwikkeling van een eigen OV-chipkaart was dan ook dat we in Nederland veel meer kortingskaarten en aparte constructies kennen. Nu de chipkaart er echter komt wordt er alsnog gesuggereerd dat die moeten verdwijnen omdat het te ingewikkeld is… bizar.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
Maar niet in combinatie met een abonnement. En er kan een prijsverschil zijn. Ik snap best dat zo'n abonnement persoonsgebonden is, maar daarom kan het nog wel anoniem zijn wat het reizen betreft. Bij inspectie bevat zo'n kaart gewoon je pasfoto, en dat kan gecontroleerd worden. Dat je er niet anoniem mee kunt reizen is raar natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Anders lees je de topic ipv alles dubbel voor te stellen of te vragen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dát zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
In het kader van veiligheid kan het bijvoorbeeld best nuttig zijn om te weten hoeveel mensen hebben ingecheckt op een bepaald station, of in een bepaalde bus, en voor controle als geld terugvragen (of geven) bij vertraging. De NS wil zukle data echter ook gebruiken voor reizigersaanbiedingen op persoonlijk niveau.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:51 schreef OldJeller het volgende:
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
Het belangrijkste verschil is dat het daar als extra service voor veelgebruikers aangeboden wordt, en dat er ook nog gewone kaartjes te koop zijn voor incidenteel gebruik. Alle succesverhalen waarmee geschermd werd bij het begin zijn vergelijkbare systemen, wat de politiek hier in Nederland wilde, dus alles digitaal, zonder papieren backup, is nog nergens uitgeprobeerd.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Dat wist ik niet....quote:Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:
[..]
IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
De beveiliging is daar voor zover ik weet niet anders dan hier.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
Daar heb je hem mooi tuk. Ja, je hebt gelijk. Pas na het uitchecken wordt direct opgeslagen welke reis er precies is afgelegd. Mensen met iets van een structuur in hun leven zijn dan dus wel precies te volgen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Het is me niet ontgaan dat het verschrikkelijk complex is.quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:52 schreef raptorix het volgende:
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, denk ik dan.quote:
quote:# Is het OV-chipkaartsysteem betrouwbaar?
Ja, een vergelijkbaar kaartsysteem wordt sinds 1997 gebruikt in Hong Kong. Daar is het zo’n succes dat de kaart ook voor ander betalingsverkeer wordt gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen kaarten van in omloop. De betrouwbaarheid van het systeem in Hong Kong is een belangrijke reden geweest om het ook in Nederland toe te passen.
Regering en ICt projectenquote:
Het project wordt dus niet door de regering gerunt maar door TLS.quote:Op dinsdag 15 april 2008 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Regering en ICt projecten![]()
Gedoemd te mislukken
Als het kalf verdronken is…quote:(Novum) - Er moet absoluut een nieuwe OV-chipkaart komen, maar pas als blijkt dat er met de huidige kaart grootschalig wordt gefraudeerd. Dat zei staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) woensdag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |