hele artikel: http://www.wereldomroep.nl/actua/duurzaam/voedselrellen080417quote:Fresco: Landbouw heeft nieuw elan nodig
'Voedselrellen houden komende jaren aan'
Door Willemien Groot
17-04-2008
Voedselrellen in Haïti, Mozambique, Egypte. Zelfs in een welvarend land als Italië klinken protesten tegen de gestegen voedselprijzen. De afgelopen maanden zijn de prijzen voor basisvoedsel als graan, rijst, maïs en bonen met tientallen procenten gestegen. En toch kon iedereen de problemen zien aankomen. De landbouw is de afgelopen twintig jaar ernstig verwaarloosd.
Wat een geluk dan dat ze in Azië rijst eten.quote:Op vrijdag 18 april 2008 12:39 schreef henkway het volgende:
ach de mensen moeten aardappels eten ipv rijst.
Rijst kost 20 x zoveel grond en 100 x zoveel schoon water voor dezelfde voedingswaarde
quote:Op vrijdag 18 april 2008 12:45 schreef waht het volgende:
[..]
Wat een geluk dan dat ze in Azië rijst eten.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
dat water is er wel, veelal doordat het meer regent, althans in Indonesiequote:Op vrijdag 18 april 200812:39 schreef henkway het volgende:
ach de mensen moeten aardappels eten ipv rijst.
Rijst kost 20 x zoveel grond en 100 x zoveel schoon water voor dezelfde voedingswaarde
Ik was onder de indruk dat elke Chinees/Japanner/Koreaan/Indiër elke dag rijst at.quote:Op vrijdag 18 april 2008 13:10 schreef henkway het volgende:
[..]
Rijst is bezig een classy voedsel te worden en moet vervangen worden door aardappels als basisvoedsel
nee die gaan dan patat eten zoals alle fatsoendelijke mensenquote:Op vrijdag 18 april 2008 13:40 schreef waht het volgende:
[..]
Ik was onder de indruk dat elke Chinees/Japanner/Koreaan/Indiër elke dag rijst at.
Verkeerd stereotype?
weet jij wel hoe groot de wereld is en hoe klein nederland??quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:12 schreef hetzwartegat het volgende:
Als je om je heen kijkt in Nederland is er nog voldoende ruimte voor extra voedsel. Als je ziet hoeveel grond er verspild wordt aan siertuintjes, kerstbomen en buxusstruikjes. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Ik dacht dat pas geleden besloten is dat grond niet meer braak hoeft te liggen.quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:22 schreef henkway het volgende:
[..]
weet jij wel hoe groot de wereld is en hoe klein nederland??
weet jij wel hoeveel grond niet gebruikt wordt en hoeveel mensen betaald worden door de EU om hun grond braak te laten, omdat dat subsidie scheelt
Je bent ook bekend met het feit dat Nederland tot de grootste voedselexporteurs ter wereld behoort?quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:35 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Ik dacht dat pas geleden besloten is dat grond niet meer braak hoeft te liggen.
En Nederland klein?
Alle beetjes helpen. je zou ook tomaten of sla of bonen o.i.d. in je achtertuin kunnen verbouwen in plaats van die nutteloze grasveldjes, vijvers en sierplanten.
Ja, maar dat kan dus nog veel hoger worden. Laat staan wat de mogelijkheden in de rest van de wereld dan wel niet moeten zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent ook bekend met het feit dat Nederland tot de grootste voedselexporteurs ter wereld behoort?
Dat laatste bedoel ik dus. Het heeft niet zoveel zin als iedereen tomaten gaat verbouwen in z'n tuintje, dat levert nauwelijks wat op. Ze kunnen in het buitenland beter de NLse productietechnieken overnemen.quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:43 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Ja, maar dat kan dus nog veel hoger worden. Laat staan wat de mogelijkheden in de rest van de wereld dan wel niet moeten zijn.
jjij bent niet helemaal lekker??quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent ook bekend met het feit dat Nederland tot de grootste voedselexporteurs ter wereld behoort?
ja, tuurlijk, en die hennepplantage van je kan ook een rijstveld wordenquote:Op vrijdag 18 april 200814:12 schreef hetzwartegat het volgende:
Als je om je heen kijkt in Nederland is er nog voldoende ruimte voor extra voedsel. Als je ziet hoeveel grond er verspild wordt aan siertuintjes, kerstbomen en buxusstruikjes. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
weet je hoeveel fucking energie die hennep van mij kost!? Op mijn zolder kan ik beter tien Polen herbergen die mooi alle Buxusplantjes uit de grond kunnen gaan trekken en er aardappelen op inzaaien.quote:Op vrijdag 18 april 2008 15:33 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja, tuurlijk, en die hennepplantage van je kan ook een rijstveld worden
quote:Afghanistan is potentieel landbouwparadijs
Joren Gettemans
BRUSSEL, 18 april 2008 (IPS) - Afghanistan kan makkelijk in zijn eigen voedselbehoeften te voorzien. Tenminste, als er geïnvesteerd wordt in irrigatie en als de 190.000 hectaren papavervelden omgevormd worden tot graanakkers. Dat zegt Tekeste Ghebray Tekie, de FAO-verantwoordelijke voor Afghanistan.
“Afghanistan heeft een groot potentieel dankzij het vruchtbare land en de talrijke rivieren”, zei Tekeste Ghebray Tekie in een interview met het VN-nieuwsagentschap IRIN in Kaboel. “De indruk in het buitenland is dat Afghanistan een bergachtig land is waar weinig gewassen gekweekt kunnen worden, maar wie naar het westen, zuiden, noorden of noordoosten trekt, ziet een goudmijn aan voedsel. Het land zou zelfs voedsel kunnen uitvoeren.”
Volgens Tekeste is het daarbij wel nodig dat de vernielde landbouwinfrastructuur opnieuw opgebouwd wordt, met name het irrigatiesysteem. Momenteel lijdt volgens de Voedsel en Landbouworganisatie FAO nog 70 procent van de Afghanen honger door de armoede, aanhoudende droogte en jaren van oorlog.
Irrigatie en de overstap naar graan
Voor de Sovjetinvasie in 1979 bezat Afghanistan 2,5 miljoen hectare geïrrigeerd land. De opeenvolgende decennia van oorlog hebben één miljoen hectare daarvan vernield. De graanproductie is meer dan verdubbeld tussen 2001 en 2007 tot 4,6 miljoen ton, en de nodige investeringen in irrigatie zouden dat cijfer nog eens verdubbelen.
Afghanistan produceert nu meer dan 90 procent van alle heroïne in de wereld, volgens het VN-bureau voor Drugs en Misdaad (UNODC). De papaver waaruit de heroïnegrondstof opium wordt gehaald, wordt nu op ongeveer 193.000 hectare geteeld, maar de stijgende voedselprijzen zouden de boeren volgens sommige experten kunnen overtuigen om over te stappen op graan. De graanprijs is in een jaar meer dan verdriedubbeld en de boeren kunnen op die manier uit de illegaliteit stappen.
“Als je graan plant en irrigeert in de papaverregio, kan dat 2,6 ton per hectare opleveren. Dat loopt dus op tot 400.000 ton extra graan. Als je dat land gebruikt voor kostbare gewassen zoals groenten of fruit, dan is de bijdrage aan de voedselveiligheid enorm”, aldus Tekeste.
IPS(JG, PD)
Zei meneer Martijn terwijl hij een biefstukje in de pan miktequote:Op zondag 13 april 2008 12:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Toch triest dat een van de belangrijke oorzaken voor de gestegen voedselprijzen de toenemende vraag naar biobrandstoffen is.
Om de global warming te voorkomen wordt er dus een veel schrijnender probleem geintroduceerd.
Heel triest.
Ja. In China bijvoorbeeld wordt meer graan verbouwd dan rijst.quote:Op vrijdag 18 april 2008 13:40 schreef waht het volgende:
[..]
Ik was onder de indruk dat elke Chinees/Japanner/Koreaan/Indiër elke dag rijst at.
Verkeerd stereotype?
Landbouwexporteurs, dat wel. Maar dat zijn toch vooral ook bloemen, hoor.quote:Op vrijdag 18 april 2008 15:30 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Scherp. Dit is inderdaad bullshit.
meeste bloemen (Rozen) komen uit Afrika en worden omgepakt en gaan in gedeeltes met het volgend vliegtuig of direkt naar Moskou, Italie of NYquote:Op zondag 20 april 2008 18:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
Landbouwexporteurs, dat wel. Maar dat zijn toch vooral ook bloemen, hoor.
Zuivel, dat exporteren we wel heel veel. En livestock.
Tja, ik heb de luxe dat ik kan betalen voor vlees en velen met mij. Zolang dat nog betaalbaar is, zullen weinig mensen overstappen op wat anders. Ik in ieder geval niet. Dat van die hongerige Afrikaantjes ken ik nu inmiddels wel.quote:Op maandag 21 april 200802:56 schreef Ridley het volgende:
Growing 1kg of red meat demands more than 10kg plant matter (i.e. veggies), and over 7 times as much water as the same mass of plant matter. The logic is solid - eating green puts far less strain on the planet. Let me put it into context: If we stopped producing 10% of the red meat we're producing globally, and put the inputs (veggies and water) into growing planet matter - we could solve the world's hunger problem.
ja, maar die opmerking past niet in het straatje van de gemiddelde veganistquote:Op maandag 21 april 200807:15 schreef niet_links het volgende:
Vergeet even niet dat er ook plekken zijn waar alleen maar gras groeit en andere dingen lastig zijn te kweken (Mongolie de steppen). Daar is vee wel handig kortom het is niet allemaal zo rechtlijnig.
Buitendat de mens is een omnivoor en doordat we vlees zijn gaan eten zijn we wat we nu zijn. De overbevolking is het grootste probleem. Dat moet je aanpakken dan los je veel meer problemen op.
Hier in Thailand toch echt meer rijst. Iedereen eet ook rijst (ik ook) Heb al denk ik maanden geen aardappel meer gegeten. Enige gerecht dat ik ken waar het inzit (samen met rijst) is masaman.quote:Op zondag 20 april 2008 18:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja. In China bijvoorbeeld wordt meer graan verbouwd dan rijst.
Overigens: aardappelen zijn veel gevoeliger voor ziektes dan rijst. Eén mislukte oogst, en het is Ierland in de negentiende eeuw all over again.
De feiten zeggen wat anders:quote:Op maandag 21 april 2008 07:15 schreef niet_links het volgende:
de mens is een omnivoor
Kun je me dan uitleggen waarom het menselijk lichaam ernstige gebreken gaat vertonen als we geen dierlijke eiwitten binnen krijgen?quote:
Lulkoek. Er zijn miljoenen kerngezonde mensen die geen dierlijke eiwitten eten. Er zijn legio andere, doodsimpele manieren om aan eiwitten te komen.quote:Op maandag 21 april 2008 13:00 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Kun je me dan uitleggen waarom het menselijk lichaam ernstige gebreken gaat vertonen als we geen dierlijke eiwitten binnen krijgen?
Ja, maar voor zover ik weet moeten veganisten altijd bepaalde voedingssuplementen bijslikken omdat er anders ergens iets mis gaat. Dat geeft toch aan dat de mens ergens wel dat spul nodig heeft. Tenzij jij meer weet dat de gemiddelde bioloog/dietist/arts natuurlijk.quote:Op maandag 21 april 2008 13:06 schreef Shadowcat het volgende:
Lulkoek. Er zijn miljoenen kerngezonde mensen die geen dierlijke eiwitten eten. Er zijn legio andere, doodsimpele manieren om aan eiwitten te komen.
Meis, als jij dat wilt geloven, by all means ^_^quote:Op maandag 21 april 2008 13:25 schreef Shadowcat het volgende:
Jij hebt het over DIERLIJK. Het is complete larie dat eiwitten per se DIERLIJK moeten zijn. Je kunt ze ook plantaardig nemen.
Ehm, ze heeft gewoon gelijk hoor. Ik eet zelf wel dierlijke eiwtten (kaas/ei) maar het is natturlijk onzin dat je je proteines per se uit dierlijke producten moet halen. Je kunt ook soja, tofu, quorn, tivall, paddestoelen etc. etc. eten voor je eiwitten.quote:Op maandag 21 april 2008 13:27 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Meis, als jij dat wilt geloven, by all means ^_^
Bron: Wikipediaquote:Veganisme en vitamine B12
Vitamine B12 is nodig bij onder meer de opbouw van zenuwcellen; dagelijks is maar zeer weinig B12 nodig, enkele microgrammen. Vitamine B12 komt in de natuur volop voor in zoet en zout water, in de grond en in menselijke en andere uitwerpselen, maar voor de mens bruikbare vitamine B12 is in planten afwezig. (Met uitzondering van wortelknolletjes van sommige vlinderbloemigen, maar daar wordt geen voedsel van gemaakt.) Het komt slechts in dierlijke voedingsmiddelen voor en een veganistisch voedingspatroon leidt dan ook na een aantal jaren tot een gebrek aan B12. Als deze vitamine niet meer via de voeding (of via een voedingssupplement) wordt aangevoerd, zijn de eigen voorraden in de lever nog twee à vijf jaar toereikend.
B12 kan in het begin van het darmstelsel uit voeding worden opgenomen, maar niet in het eind, terwijl juist daar in de darmflora bacteriën voorkomen die volop B12 produceren. Dit verklaart waarom mensen een gebrek aan B12 kunnen hebben terwijl tegelijkertijd hun eigen uitwerpselen veel B12 bevatten. Er wordt geclaimd dat sommige veganisten nooit een gebrek aan B12 krijgen en een verklaring zou dan zijn dat bij hen de darmflora B12 produceert in een deel van de darm waar B12 wel opgenomen kan worden. Onderzoek hiernaar is niet gedaan en de medisch veilige weg is om veganisme altijd te combineren met suppletie van B12. Vitamine B12 in voedingssupplementen wordt meestal geproduceerd door bacteriën en is dus voor veganisten acceptabel.
Een tekort aan vitamine B12 kan zich onder meer uiten in cognitieve stoornissen (o.a. geheugenverlies), neurologische problemen (o.a. tintelingen, coördinatiestoornissen, ataxie) en via een verhoogd homocysteïnegehalte in een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Dit kan een langzaam en sluipend proces zijn, waardoor de symptomen eerst niet opvallen. Een aantal van de gevolgen van B12-tekort is van zeer ernstige aard en onomkeerbaar.
In oude onderzoeken werd nogal eens beweerd dat sommige plantaardige voedingsmiddelen B12 bevatten, vooral tempeh en zeewier werden vaak genoemd, maar deze producten bevatten zogeheten analogen. Dat zijn stoffen die chemisch vrijwel gelijk zijn aan B12, maar die in het lichaam niet werkzaam zijn als vitamine. Door hun gelijkenis met B12 werden ze bij sommige chemische tests voor B12 aangezien waardoor ten onrechte leek dat er echt B12 in die plantaardige producten aanwezig was. Ook sommige medische tests onderscheiden echt B12 niet van analogen waardoor een B12-tekort onopgemerkt kan blijven. (Zie verder de link naar een onderzoek in de medische literatuur. Ook in recenter onderzoek zijn geen plantaardige bronnen van B12 gevonden.)
Volgens verschilende wetenschappelijke bronnen was het eten van vlees cruciaal voor de evolutie van de huidige mens.quote:Op maandag 21 april 2008 13:25 schreef Shadowcat het volgende:
Jij hebt het over DIERLIJK. Het is complete larie dat eiwitten per se DIERLIJK moeten zijn. Je kunt ze ook plantaardig nemen.
De evolutie heeft geleid tot:quote:Op maandag 21 april 2008 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens verschilende wetenschappelijke bronnen was het eten van vlees cruciaal voor de evolutie van de huidige mens.
Dat was mijn punt niet. 't Was dat Shadowcat stelde dat we herbivoren zijn. De noodzaak van B12 spreekt dat echter tegen.quote:Op maandag 21 april 2008 13:38 schreef Ridley het volgende:
Vitamine B12 is idd het ENIGE dat je als veganist moet aanvullen met een supplement. Jij hebt het over eiwitten. Die zijn volop op plantaardige basis verkrijgbaar.
Daarbij hebben veel veganisten een veel gezonder eetpatroon dan veel vleeseters die dagelijks kilo's vlees wegstouwen, te weinig groente/fruit, te veel koolhydraten en vet, en zo een vergroot risico lopen op hart-en vaatziekten, diabetes, obesitas en nog veel meer kwalen. Het gebrek van slechts 1 elementje (B12) valt daarbij natuurlijk compleet in het niet.
1 van de honderden voedingstoffen die een mens nodig heeft, is dat je enige bewijs? Dat is nog niet eens 1%. 99% bewijsmateriaal heb je tegen je, zie alleen al bovenstaand schema.quote:Op maandag 21 april 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat was mijn punt niet. 't Was dat Shadowcat stelde dat we herbivoren zijn. De noodzaak van B12 spreekt dat echter tegen.
Tunnelvisie? Evolutionair is blijkbaar bepaald dat we B12 nodig hebben. Zolang jij daar geen goede verklaring voor hebt kun je mij niet overtuigen dat de mens 100% herbivoor is.quote:Op maandag 21 april 2008 13:42 schreef Shadowcat het volgende:
1 van de honderden voedingstoffen die een mens nodig heeft, is dat je enige bewijs? Dat is nog niet eens 1%. 99% bewijsmateriaal heb je tegen je, zie alleen al bovenstaand schema.
Nou 99% danquote:Op maandag 21 april 2008 13:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Tunnelvisie? Evolutionair is blijkbaar bepaald dat we B12 nodig hebben. Zolang jij daar geen goede verklaring voor hebt kun je mij niet overtuigen dat de mens 100% herbivoor is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |