abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 april 2008 @ 18:44:31 #76
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58184417
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:30 schreef hetzwartegat het volgende:

[..]

Scherp. Dit is inderdaad bullshit.
Landbouwexporteurs, dat wel. Maar dat zijn toch vooral ook bloemen, hoor.
Zuivel, dat exporteren we wel heel veel. En livestock.
pi_58184550
quote:
Op zondag 20 april 2008 18:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Landbouwexporteurs, dat wel. Maar dat zijn toch vooral ook bloemen, hoor.
Zuivel, dat exporteren we wel heel veel. En livestock.
meeste bloemen (Rozen) komen uit Afrika en worden omgepakt en gaan in gedeeltes met het volgend vliegtuig of direkt naar Moskou, Italie of NY
Zuivel exporteren we niet veel hoor, het meest drinken we zelf op.
Nederlanders zijn de grootste melkdrinkers van Europa

En kaas komt net zoveel binnen als eruit gaat
  maandag 21 april 2008 @ 02:56:14 #78
42324 Ridley
Stem PVV of TON!!!
pi_58195180
Growing 1kg of red meat demands more than 10kg plant matter (i.e. veggies), and over 7 times as much water as the same mass of plant matter. The logic is solid - eating green puts far less strain on the planet. Let me put it into context: If we stopped producing 10% of the red meat we're producing globally, and put the inputs (veggies and water) into growing planet matter - we could solve the world's hunger problem.
And as the finishing touch,
God created the Dutch
  maandag 21 april 2008 @ 03:02:27 #79
210143 EyeMJR
Eye See Eye Forget !!!
pi_58195204
best wel ziek
When Crying In The Mist, To Pray For Amnesia
pi_58195706
quote:
Op maandag 21 april 200802:56 schreef Ridley het volgende:
Growing 1kg of red meat demands more than 10kg plant matter (i.e. veggies), and over 7 times as much water as the same mass of plant matter. The logic is solid - eating green puts far less strain on the planet. Let me put it into context: If we stopped producing 10% of the red meat we're producing globally, and put the inputs (veggies and water) into growing planet matter - we could solve the world's hunger problem.
Tja, ik heb de luxe dat ik kan betalen voor vlees en velen met mij. Zolang dat nog betaalbaar is, zullen weinig mensen overstappen op wat anders. Ik in ieder geval niet. Dat van die hongerige Afrikaantjes ken ik nu inmiddels wel.
  maandag 21 april 2008 @ 07:15:58 #81
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58195767
Vergeet even niet dat er ook plekken zijn waar alleen maar gras groeit en andere dingen lastig zijn te kweken (Mongolie de steppen). Daar is vee wel handig kortom het is niet allemaal zo rechtlijnig.

Buitendat de mens is een omnivoor en doordat we vlees zijn gaan eten zijn we wat we nu zijn. De overbevolking is het grootste probleem. Dat moet je aanpakken dan los je veel meer problemen op.
mai pen rai
pi_58195804
quote:
Op maandag 21 april 200807:15 schreef niet_links het volgende:
Vergeet even niet dat er ook plekken zijn waar alleen maar gras groeit en andere dingen lastig zijn te kweken (Mongolie de steppen). Daar is vee wel handig kortom het is niet allemaal zo rechtlijnig.

Buitendat de mens is een omnivoor en doordat we vlees zijn gaan eten zijn we wat we nu zijn. De overbevolking is het grootste probleem. Dat moet je aanpakken dan los je veel meer problemen op.
ja, maar die opmerking past niet in het straatje van de gemiddelde veganist
  maandag 21 april 2008 @ 07:56:25 #83
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58195932
quote:
Op zondag 20 april 2008 18:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja. In China bijvoorbeeld wordt meer graan verbouwd dan rijst.

Overigens: aardappelen zijn veel gevoeliger voor ziektes dan rijst. Eén mislukte oogst, en het is Ierland in de negentiende eeuw all over again.
Hier in Thailand toch echt meer rijst. Iedereen eet ook rijst (ik ook) Heb al denk ik maanden geen aardappel meer gegeten. Enige gerecht dat ik ken waar het inzit (samen met rijst) is masaman.
mai pen rai
pi_58196088
heb gisteren voor het eerst in een maand aardappels gegeten inderdaad. Af en toe en frietje tel ik niet mee, dat is net een snack hier, geen maaltijd.
  maandag 21 april 2008 @ 11:04:08 #85
67615 Shadowcat
Macho does not prove mucho
pi_58198619
quote:
Op maandag 21 april 2008 07:15 schreef niet_links het volgende:
de mens is een omnivoor
De feiten zeggen wat anders:

I never travel without my diary, so that I always have something sensational to read.
pi_58200815
Volgens de Duitse minister van Landbouw ligt er 350 miljoen hectare met subsidie braak in de EU waarvan in Nederland 120.000 HA voornamelijk in de Flevoplder, de Noordoostpolder en het groene Hart.

In Italie ligt 180 miljoen HA braak met subsidie, dat is dus groter dan Italie zelf
  maandag 21 april 2008 @ 13:00:39 #87
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58201021
quote:
Op maandag 21 april 2008 11:04 schreef Shadowcat het volgende:
De feiten zeggen wat anders:
Kun je me dan uitleggen waarom het menselijk lichaam ernstige gebreken gaat vertonen als we geen dierlijke eiwitten binnen krijgen?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 21 april 2008 @ 13:06:50 #88
67615 Shadowcat
pi_58201126
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:00 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Kun je me dan uitleggen waarom het menselijk lichaam ernstige gebreken gaat vertonen als we geen dierlijke eiwitten binnen krijgen?
Lulkoek. Er zijn miljoenen kerngezonde mensen die geen dierlijke eiwitten eten. Er zijn legio andere, doodsimpele manieren om aan eiwitten te komen.
I never travel without my diary, so that I always have something sensational to read.
  maandag 21 april 2008 @ 13:23:39 #89
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58201463
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:06 schreef Shadowcat het volgende:
Lulkoek. Er zijn miljoenen kerngezonde mensen die geen dierlijke eiwitten eten. Er zijn legio andere, doodsimpele manieren om aan eiwitten te komen.
Ja, maar voor zover ik weet moeten veganisten altijd bepaalde voedingssuplementen bijslikken omdat er anders ergens iets mis gaat. Dat geeft toch aan dat de mens ergens wel dat spul nodig heeft. Tenzij jij meer weet dat de gemiddelde bioloog/dietist/arts natuurlijk.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 21 april 2008 @ 13:25:37 #90
67615 Shadowcat
pi_58201501
Jij hebt het over DIERLIJK. Het is complete larie dat eiwitten per se DIERLIJK moeten zijn. Je kunt ze ook plantaardig nemen.
  maandag 21 april 2008 @ 13:27:13 #91
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58201530
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:25 schreef Shadowcat het volgende:
Jij hebt het over DIERLIJK. Het is complete larie dat eiwitten per se DIERLIJK moeten zijn. Je kunt ze ook plantaardig nemen.
Meis, als jij dat wilt geloven, by all means ^_^
  maandag 21 april 2008 @ 13:34:01 #92
42324 Ridley
Stem PVV of TON!!!
pi_58201668
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:27 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Meis, als jij dat wilt geloven, by all means ^_^
Ehm, ze heeft gewoon gelijk hoor. Ik eet zelf wel dierlijke eiwtten (kaas/ei) maar het is natturlijk onzin dat je je proteines per se uit dierlijke producten moet halen. Je kunt ook soja, tofu, quorn, tivall, paddestoelen etc. etc. eten voor je eiwitten.
God created the Dutch
  maandag 21 april 2008 @ 13:34:23 #93
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58201674
quote:
Veganisme en vitamine B12

Vitamine B12 is nodig bij onder meer de opbouw van zenuwcellen; dagelijks is maar zeer weinig B12 nodig, enkele microgrammen. Vitamine B12 komt in de natuur volop voor in zoet en zout water, in de grond en in menselijke en andere uitwerpselen, maar voor de mens bruikbare vitamine B12 is in planten afwezig. (Met uitzondering van wortelknolletjes van sommige vlinderbloemigen, maar daar wordt geen voedsel van gemaakt.) Het komt slechts in dierlijke voedingsmiddelen voor en een veganistisch voedingspatroon leidt dan ook na een aantal jaren tot een gebrek aan B12. Als deze vitamine niet meer via de voeding (of via een voedingssupplement) wordt aangevoerd, zijn de eigen voorraden in de lever nog twee à vijf jaar toereikend.

B12 kan in het begin van het darmstelsel uit voeding worden opgenomen, maar niet in het eind, terwijl juist daar in de darmflora bacteriën voorkomen die volop B12 produceren. Dit verklaart waarom mensen een gebrek aan B12 kunnen hebben terwijl tegelijkertijd hun eigen uitwerpselen veel B12 bevatten. Er wordt geclaimd dat sommige veganisten nooit een gebrek aan B12 krijgen en een verklaring zou dan zijn dat bij hen de darmflora B12 produceert in een deel van de darm waar B12 wel opgenomen kan worden. Onderzoek hiernaar is niet gedaan en de medisch veilige weg is om veganisme altijd te combineren met suppletie van B12. Vitamine B12 in voedingssupplementen wordt meestal geproduceerd door bacteriën en is dus voor veganisten acceptabel.

Een tekort aan vitamine B12 kan zich onder meer uiten in cognitieve stoornissen (o.a. geheugenverlies), neurologische problemen (o.a. tintelingen, coördinatiestoornissen, ataxie) en via een verhoogd homocysteïnegehalte in een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Dit kan een langzaam en sluipend proces zijn, waardoor de symptomen eerst niet opvallen. Een aantal van de gevolgen van B12-tekort is van zeer ernstige aard en onomkeerbaar.

In oude onderzoeken werd nogal eens beweerd dat sommige plantaardige voedingsmiddelen B12 bevatten, vooral tempeh en zeewier werden vaak genoemd, maar deze producten bevatten zogeheten analogen. Dat zijn stoffen die chemisch vrijwel gelijk zijn aan B12, maar die in het lichaam niet werkzaam zijn als vitamine. Door hun gelijkenis met B12 werden ze bij sommige chemische tests voor B12 aangezien waardoor ten onrechte leek dat er echt B12 in die plantaardige producten aanwezig was. Ook sommige medische tests onderscheiden echt B12 niet van analogen waardoor een B12-tekort onopgemerkt kan blijven. (Zie verder de link naar een onderzoek in de medische literatuur. Ook in recenter onderzoek zijn geen plantaardige bronnen van B12 gevonden.)
Bron: Wikipedia

Wat mijns inziens dus aangeeft dat we toch niet helemaal 100% herbivoren kunnen zijn.
pi_58201703
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:25 schreef Shadowcat het volgende:
Volgens verschilende wetenschappelijke bronnen was het eten van vlees cruciaal voor de evolutie van de huidige mens.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 21 april 2008 @ 13:38:12 #95
42324 Ridley
Stem PVV of TON!!!
pi_58201754
Vitamine B12 is idd het ENIGE dat je als veganist moet aanvullen met een supplement. Jij hebt het over eiwitten. Die zijn volop op plantaardige basis verkrijgbaar.

Daarbij hebben veel veganisten een veel gezonder eetpatroon dan veel vleeseters die dagelijks kilo's vlees wegstouwen, te weinig groente/fruit, te veel koolhydraten en vet, en zo een vergroot risico lopen op hart-en vaatziekten, diabetes, obesitas en nog veel meer kwalen. Het gebrek van slechts 1 elementje (B12) valt daarbij natuurlijk compleet in het niet.
God created the Dutch
  maandag 21 april 2008 @ 13:40:10 #96
67615 Shadowcat
pi_58201808
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Volgens verschilende wetenschappelijke bronnen was het eten van vlees cruciaal voor de evolutie van de huidige mens.
De evolutie heeft geleid tot:

De feiten spreken voor zich, in hoeveel bochten je je ook wringt om jezelf voor de gek te houden.
  maandag 21 april 2008 @ 13:41:12 #97
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58201840
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:38 schreef Ridley het volgende:
Vitamine B12 is idd het ENIGE dat je als veganist moet aanvullen met een supplement. Jij hebt het over eiwitten. Die zijn volop op plantaardige basis verkrijgbaar.

Daarbij hebben veel veganisten een veel gezonder eetpatroon dan veel vleeseters die dagelijks kilo's vlees wegstouwen, te weinig groente/fruit, te veel koolhydraten en vet, en zo een vergroot risico lopen op hart-en vaatziekten, diabetes, obesitas en nog veel meer kwalen. Het gebrek van slechts 1 elementje (B12) valt daarbij natuurlijk compleet in het niet.
Dat was mijn punt niet. 't Was dat Shadowcat stelde dat we herbivoren zijn. De noodzaak van B12 spreekt dat echter tegen.

Dat met die eiwitten was een wild guess. Ik moest het even opzoeken
  maandag 21 april 2008 @ 13:42:58 #98
67615 Shadowcat
pi_58201878
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat was mijn punt niet. 't Was dat Shadowcat stelde dat we herbivoren zijn. De noodzaak van B12 spreekt dat echter tegen.
1 van de honderden voedingstoffen die een mens nodig heeft, is dat je enige bewijs? Dat is nog niet eens 1%. 99% bewijsmateriaal heb je tegen je, zie alleen al bovenstaand schema.
  maandag 21 april 2008 @ 13:46:45 #99
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58201954
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:42 schreef Shadowcat het volgende:
1 van de honderden voedingstoffen die een mens nodig heeft, is dat je enige bewijs? Dat is nog niet eens 1%. 99% bewijsmateriaal heb je tegen je, zie alleen al bovenstaand schema.
Tunnelvisie? Evolutionair is blijkbaar bepaald dat we B12 nodig hebben. Zolang jij daar geen goede verklaring voor hebt kun je mij niet overtuigen dat de mens 100% herbivoor is.

Ik ben het echter wel met je eens dat we echt veel te veel vlees eten tegenwoordig. Dat mag wel een stuk minder.
  maandag 21 april 2008 @ 13:48:32 #100
42324 Ridley
Stem PVV of TON!!!
pi_58201998
quote:
Op maandag 21 april 2008 13:46 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Tunnelvisie? Evolutionair is blijkbaar bepaald dat we B12 nodig hebben. Zolang jij daar geen goede verklaring voor hebt kun je mij niet overtuigen dat de mens 100% herbivoor is.
Nou 99% dan
God created the Dutch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')