quote:
Op maandag 14 april 2008 22:30 schreef cyber_rebel het volgende:Wat ik niet zo begrijp is dat er uberhaupt iets als de tafir is. Want volgens de islam heeft Allah de tekst van de koran aan Mohammed gegeven oid. Dus het is de letterlijke boodschap van Allah. Nou lijkt het me dat Allah beter dan welk mens ook zijn boodschap (of wat hij ook kwijt wilt) weet te formuleren dat het het beste overkomt zoals hij dat wilt. Als een mens dan, hoe slim wijs en goed die persoon ook is, vervolgens een uitleg over die boodschap gaat schrijven kan het nooit tippen aan de oorspronkelijke boodschap omdat de mens imperfect is. En de vraag is ook waarom je dat zou doen, want dan impliceer je dat Allah zijn boodschap nog niet duidelijk genoeg is en verheldering nodig heeft. Maar als Allah dat zou willen zou hij dan niet zoiets in de koran hebben verwerkt. Ook om eventuele wijziging en verdraaiing en algemeen gerotzooi aan zijn boodschap door menselijke en dus corrupte invloeden te voorkomen?
Het lijkt mij dat door uit te gaan van een door mens geschreven tekst je de oorspronkelijke perfecte boodschap alleen maar kan vertroebelen.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrepen heb maar hierbij een poging:
Dit heeft direct te maken met vers:
quote:
16:44
En Wij hebben de vermaning tot u gezonden, opdat gij aan het mensdom moogt uitleggen hetgeen tot hen werd nedergezonden, zodat zij mogen nadenken.
Het is dus de bedoeling dat we hem lezen en er lessen uit trekken. Alleen zal niet elk mens hetzelfde begrijpen. Dat is de bedoeling ook niet lijkt mij. Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld proberen duidelijk te maken:
quote:
36:38
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het gebod van de Almachtige, de Alwetende.
In dit voorbeeld word bijvoorbeeld duidelijk dat de beweging van de zon in het melkwegstelsel een bestemming heeft. Dit bijvoorbeeld door de krachten om zich heen (gravitatiekrachten van andere sterren e,d,) en dat zijn baan o.a. daardoor al vaststaat. Dat dit bekend is bij God en dat hij dit kan omdat de Goddelijke namen: Aziz (machtige) en Alim (Alwetende) dit kan bewerkstelligen. Dus met een natuurverschijnsel worden de namen Aziz en Alim uitgelegd.
Dit is natuurlijk wat wij nu weten over de zon. 1400 jaar geleden wisten die mensen dat niet (behalve de profeet Mohammed). Die begrepen hier andere dingen uit, bijvoorbeeld de ogenschijnlijke beweging van de zon om de aarde. Zij begrepen aan de hand van die kennis dat God Aziz en Alim moest zijn.
Dus de manier waarop de Koran is geopenbaard is wonderbaarlijk, in elke eeuw word het begrepen als ware het net geopenbaard door God. Om in elke decennia dit soort dingen te achterhalen heb je gekwalificeerde mensen nodig die zowel de arabische taal, de reden van openbaring van een vers, voor wie het is geopenbaard en ook nog eens mensen die de wetenschappen van die tijd beheersen. Daarom is een tafsir noodzakelijk zodat elke detail zelfs voor de leken duidelijk word.
Zonder een tafsir zou een leek ook heel veel uit de Koran kunnen halen, alleen nooit zo veel als bij een tafsir.
De Koran moet je opdelen in tweeen. Een deel wat niet te interpreteren valt en een deel waarbij dat wel het geval is. Het gedeelte wat wel te interpreteren valt zijn voornamelijk versen die betrekking hebben op natuur, heelal, menselijke psychologie e.d. (wetenschappen dus).
Elk mens is uniek en elk mens heeft elke weerspiegeling van de Goddelijke namen. Alleen is niet elk mens gelijk qua weerspiegeling van deze namen. De een weerspiegelt sommige namen meer dan een ander. Dit kan je vergelijken met de weerspiegeling van de zon op verschillende druppels, gladde opervlakken, ronde voorwerpen, gekleurde oppervlakken etc. Dus elke stof zal op zijn eigen manier de zon op een andere manier doen weerspiegelen. Zo ook is de mens. Elk mens zal de Koran op zijn eigen manier interpreteren.
Een tafsir is een uitleg van verschillende mensen met verschillende weerspiegelingen
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!