Kan misschien je eigen levenservaringen van de Koran naar het andere topic, je eigen topic, ben bang dat beide topics elkaar zullen overlappen zo. Of daar een slotje op, hier verder?quote:Op vrijdag 11 april 2008 17:19 schreef Scaurus het volgende:
Het moet allemaal heel mooi klinken voor jullie als moslims, maar als ik zo in de Koran lees schreeuwt bij elke soera een stem in mijn hoofd steeds harder dat de Islam een religie van haat is, van haat naar andersdenkenden en vooral naar ongelovigen toe. Ik kan er niet onderuit komen, de soera's die ik tot nu toe gelezen heb (ik ben op 1/3de van het boek) zijn bezaaid met haatdragende teksten naar ongelovigen toe.
Er worden versen gelezen en dan komt de imaam met tefsir (interpretatie/uitleg). Als die imaam zelf niet geleerd heeft over tefsir van koran op voldoende niveau gebruikt hij dan een of ander boek waarin tefsir staat.quote:Op vrijdag 11 april 2008 05:29 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Je bedoelt dat er interpretaties op los worden gelaten?
Dit is inderdaad een hele interessante. Ben nu bezig met een boek dat helemaal over dit onderwerp gaat. De schone namen en attributen van God. Het grappige is dat ik de wereld nu ook met zo een oog bekijk. Hopelijk kan ik hier wat posten als ik dat boek af heb. Moet wel eerlijk zeggen dat het hele taaie stof is. Dus een alinea 3 keer lezen en lang over nadenkenquote:Op maandag 14 april 2008 00:38 schreef SingleCoil het volgende:
las net een interessant stukje: The Names and Attributes of Allaah are unique to Him, just like the names and attributes of the created are unique to them.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrepen heb maar hierbij een poging:quote:Op maandag 14 april 2008 22:30 schreef cyber_rebel het volgende:
Wat ik niet zo begrijp is dat er uberhaupt iets als de tafir is. Want volgens de islam heeft Allah de tekst van de koran aan Mohammed gegeven oid. Dus het is de letterlijke boodschap van Allah. Nou lijkt het me dat Allah beter dan welk mens ook zijn boodschap (of wat hij ook kwijt wilt) weet te formuleren dat het het beste overkomt zoals hij dat wilt. Als een mens dan, hoe slim wijs en goed die persoon ook is, vervolgens een uitleg over die boodschap gaat schrijven kan het nooit tippen aan de oorspronkelijke boodschap omdat de mens imperfect is. En de vraag is ook waarom je dat zou doen, want dan impliceer je dat Allah zijn boodschap nog niet duidelijk genoeg is en verheldering nodig heeft. Maar als Allah dat zou willen zou hij dan niet zoiets in de koran hebben verwerkt. Ook om eventuele wijziging en verdraaiing en algemeen gerotzooi aan zijn boodschap door menselijke en dus corrupte invloeden te voorkomen?
Het lijkt mij dat door uit te gaan van een door mens geschreven tekst je de oorspronkelijke perfecte boodschap alleen maar kan vertroebelen.
Het is dus de bedoeling dat we hem lezen en er lessen uit trekken. Alleen zal niet elk mens hetzelfde begrijpen. Dat is de bedoeling ook niet lijkt mij. Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld proberen duidelijk te maken:quote:16:44
En Wij hebben de vermaning tot u gezonden, opdat gij aan het mensdom moogt uitleggen hetgeen tot hen werd nedergezonden, zodat zij mogen nadenken.
In dit voorbeeld word bijvoorbeeld duidelijk dat de beweging van de zon in het melkwegstelsel een bestemming heeft. Dit bijvoorbeeld door de krachten om zich heen (gravitatiekrachten van andere sterren e,d,) en dat zijn baan o.a. daardoor al vaststaat. Dat dit bekend is bij God en dat hij dit kan omdat de Goddelijke namen: Aziz (machtige) en Alim (Alwetende) dit kan bewerkstelligen. Dus met een natuurverschijnsel worden de namen Aziz en Alim uitgelegd.quote:36:38
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het gebod van de Almachtige, de Alwetende.
ben benieuwd naar je citaties! Plaats voorbeelden van dingen waarvan je zeker weet dat zequote:Op vrijdag 11 april 2008 17:19 schreef Scaurus het volgende:
Het moet allemaal heel mooi klinken voor jullie als moslims, maar als ik zo in de Koran lees schreeuwt bij elke soera een stem in mijn hoofd steeds harder dat de Islam een religie van haat is, van haat naar andersdenkenden en vooral naar ongelovigen toe. Ik kan er niet onderuit komen, de soera's die ik tot nu toe gelezen heb (ik ben op 1/3de van het boek) zijn bezaaid met haatdragende teksten naar ongelovigen toe.
Surah al-imraan, hoofdstuk 3 verzen 7-8:quote:Op maandag 14 april 2008 22:30 schreef cyber_rebel het volgende:
Wat ik niet zo begrijp is dat er uberhaupt iets als de tafir is. Want volgens de islam heeft Allah de tekst van de koran aan Mohammed gegeven oid. Dus het is de letterlijke boodschap van Allah. Nou lijkt het me dat Allah beter dan welk mens ook zijn boodschap (of wat hij ook kwijt wilt) weet te formuleren dat het het beste overkomt zoals hij dat wilt. Als een mens dan, hoe slim wijs en goed die persoon ook is, vervolgens een uitleg over die boodschap gaat schrijven kan het nooit tippen aan de oorspronkelijke boodschap omdat de mens imperfect is. En de vraag is ook waarom je dat zou doen, want dan impliceer je dat Allah zijn boodschap nog niet duidelijk genoeg is en verheldering nodig heeft. Maar als Allah dat zou willen zou hij dan niet zoiets in de koran hebben verwerkt. Ook om eventuele wijziging en verdraaiing en algemeen gerotzooi aan zijn boodschap door menselijke en dus corrupte invloeden te voorkomen?
Het lijkt mij dat door uit te gaan van een door mens geschreven tekst je de oorspronkelijke perfecte boodschap alleen maar kan vertroebelen.
Jongens wat uitleg kan best handig zijn, anders is dit straks een copy/paste topic van Koran versen.quote:
Bij bovenstaande vers heb ik vooral 'soebhanAllah' (vrij vertaald 'wow!' ) , diskwalificeert in de Islam een heersende vooringenomenheid dat de niet-moslims het zo goed hebben en dat ze het geluk in de wereld te pakken hebben.quote:Laat de bewegingen der ongelovigen in het land u niet bedriegen.
Tsjaah, wat kan ik zeggen? Amerika?quote:Als men tot hen zegt: "Brengt geen verderf op de aarde", zeggen zij: "Wij scheppen slechts orde." Toch zijn zij het die verderf brengen, maar zij beseffen het niet
Deze vind ik echt interessant. De meeste tafsir hebben deze uitgelegd met de beweging van de aarde om zijn eigen as en om de zon. Ik vraag me af of dit niet te maken heeft met de beweging van de aardkorst in honderden jaren. Of de beweging van de continenten?quote:En je ziet de bergen en je denkt dat ze onbewegelijk zijn, terwijl zij als de wolken voorbijgaan. Dit is God's werk Die alles volmaakt heeft geschapen. Voorwaar, Hij is goed op de hoogte van hetgeen je doet.
Iemand heeft al een mooie lijst aangemaakt. Zie hierquote:Op dinsdag 15 april 2008 12:07 schreef teletubbies het volgende:
ben benieuwd naar je citaties! Plaats voorbeelden van dingen waarvan je zeker weet dat ze
tot haat aanzetten.
Ik hoop niet dat jouw stijl van Koran 'lezen' is zoals een opsomming van Godlessgeeks?quote:Op dinsdag 15 april 2008 22:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Iemand heeft al een mooie lijst aangemaakt. Zie hier
Wat ik zo stuitend vind is het zwartmaken van ongelovigen. De ongelovige liegt, is onbetrouwbaar, is jou vriendschap onwaardig, und so weiter. Als ik dat lees, kan ik niet anders dan op de Koran kotsen.
Hier word duidelijk aangegeven dat als je een hoogte aan het beklimmen bent (dat je o.a. door onderdruk en ijlere lucht problemen krijgt met ademhalen en dat daardoor) een soort van eng en gesloten gevoel krijgt in je hart. Hetzelfde gevoel krijg je ook als je het niet meer ziet zitten, als je gedwaalt bent in je leven. Als je veel problemen krijgt e.d.quote:Wie Allah ook wenst te leiden, Hij verruimt zijn hart voor de Islam en wie Hij wenst te laten dwalen, zijn hart maakt Hij eng en gesloten alsof hij een hoogte aan het beklimmen was. Zo legt Allah degenen die niet geloven, onreinheid op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |