?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:04 schreef salutem het volgende:
Hoi !
Ik heb een a200 met een 17-70 sigma lens en zoek een goede bijpassende pola filter, slim model is aan te raden om vignettering tegen te gaan?!
Maar in hoeverre is dit wel nodig op deze lens ? en is een beetje inzoomen niet genoeg ? of verlies je dan veel F waarde en groothoek?!
Thanks !!
Waarom omdat Salutem nog geen bevredigend antwoord had?quote:
sorry hoorquote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:15 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Waarom omdat Salutem nog geen bevredigend antwoord had?
Oke, het is niet netjes. Absoluut. Maar zo'n retorische vraag is óók niet nodig.
@Salutem: tuurlijk mag je op ten duur je vraag nog eens onder de aandacht brengen. Maar na zo'n korte tijd is dat nog echt niet nodig.
waarom je groothoek verliest kan ik niet helemaal volgenquote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:04 schreef salutem het volgende:
Hoi !
Ik heb een a200 met een 17-70 sigma lens en zoek een goede bijpassende pola filter, slim model is aan te raden om vignettering tegen te gaan?!
Maar in hoeverre is dit wel nodig op deze lens ? en is een beetje inzoomen niet genoeg ? of verlies je dan veel F waarde en groothoek?!
Thanks !!
Dat de groothoek zou verdwijnen snap ik ook niet. Hoewel de redenatie deels wel klopt.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:22 schreef Ynske het volgende:
[..]
waarom je groothoek verliest kan ik niet helemaal volgen
met een pola verlies je wel een stop aan lichtinval
hoe bedoel je dat inzoomen genoeg kan zijn? om de schittering weg te halen?
ik gebruik mijn pola alleen bij schitteringen door glas en bij water
en na uitgeleend te hebben aan mijn ex en nu saharazand op gevonden te hebben, kan ik m beter wegmikken ben ik bang
heb je een voorbeeld van hoe dat uitziet met die vignetting? heb dat zelf nog niet aan de hand gehad nlquote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:28 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Dat de groothoek zou verdwijnen snap ik ook niet. Hoewel de redenatie deels wel klopt.
Met een gewone pola-filter krijg je vaak bij groothoek vignetting. Dit is tegen te gaan door óf een slim-filter kopen (extra dun) of ietwat in te zoomen, en dan heb je inderdaad minder groothoek.
Hoeveel je verliest aan licht met een polarisatiefilter is ongeveer 1,5-2 stops.
Met een lens met een variabel diafragma kan het ook zijn dat je maximale diafragma doordat je inzoomt wat kleiner wordt.
quote:
Ik neem aan de Sigma 17-70mm F2,8-4,5 DC Asp. IF Makro?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:04 schreef salutem het volgende:
Hoi !
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 21:47 schreef Hexley het volgende:
[..]
Ik neem aan de Sigma 17-70mm F2,8-4,5 DC Asp. IF Makro?
(DC = Digital Camera, APS-C)
Xilantof wat voorn objectief was dat?
Toevallig ook een DC, DT of weet ik veel, maar iig niet geschikt voor Full Frame?
Zou dat niet mee spelen met het "probleem"?
Ik heb er namelijk nooit last van met mijn KM 17-35/2.8-4 (D) maar deze is wel geschikt voor Full Frame.
Dan zit er naast een zo'n standaard Hoya polarisatie filter ook nog eens een UV filter op.
Misschien dat ik er op FF dan wel last van zou hebben, maar dat het er met een APS-C sensor er net buiten valt?
Het is een kwestie van geluk hebben, net zoals bij pannen.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 14:26 schreef Timmos het volgende:
Ik verwacht meer fail dan succeed anyways.. Hoop dat er iets lukt want het is de enige ''oefening'' voor daarna een show in Duitsland
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |