abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59672635
Ik zou graag een keer wat foto's willen maken met een lange sluitertijd. Zodat je expres beweging ziet in de foto's.
Hoe ga ik dit aanpakken? Moet het daarvoor juist donker of licht zijn?
Kan ik daarbij de flitser gebruiken? En een eventuele studioflitser?
  woensdag 25 juni 2008 @ 12:04:37 #127
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_59672778
Het kan allemaal, als je maar een lange sluitertijd gebruikt.
  woensdag 25 juni 2008 @ 12:19:03 #128
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_59673078
Zijn er dingen die je op de viewfinder van de 400D kan zetten waardoor het beeld wat groter te zien is (en misschien ook dat je niet met je neus de hele tijd tegen het scherm aan zit te peuren)? Ik vind het beeld nogal klein door de viewfinder en dus lastig om te bepalen of iets scherp is of niet.
  woensdag 25 juni 2008 @ 12:46:57 #129
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59673787
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:19 schreef peejdorie het volgende:
Zijn er dingen die je op de viewfinder van de 400D kan zetten waardoor het beeld wat groter te zien is (en misschien ook dat je niet met je neus de hele tijd tegen het scherm aan zit te peuren)? Ik vind het beeld nogal klein door de viewfinder en dus lastig om te bepalen of iets scherp is of niet.
Ik denk dat je eerder gebaat bent met een matglas
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:01:29 #130
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_59674171
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 11:58 schreef ano.niempje het volgende:
Ik zou graag een keer wat foto's willen maken met een lange sluitertijd. Zodat je expres beweging ziet in de foto's.
Hoe ga ik dit aanpakken? Moet het daarvoor juist donker of licht zijn?
Kan ik daarbij de flitser gebruiken? En een eventuele studioflitser?
Het gaat erom wat je wil laten zien. Als je een lange sluitertijd wil gebruiken is het niet handig om in de volle zon foto's te maken. Je camera vangt immers meer licht op, dus raken je foto's overbelicht. Dat kan je ondervangen (een stukje dan) door een ND (neutral density) filter te gebruiken, die houdt weer een beetje licht tegen.

Als je flitst op het laatste gordijn (aan het eind van de sluitertijd) bevriest de flits het laatste beeld, waardoor je beweging krijgt met toch een scherp stukje. (Al valt het niet mee om het mooi te krijgen hoor, maar dat is juist de hobby he...doorgaan tot je het ideale plaatje hebt)

Het is dus maar de vraag wat je precies op de foto wil krijgen.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:07:44 #131
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_59674339
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:46 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik denk dat je eerder gebaat bent met een matglas
een wat? ik zou het fijn vinden om het beeld zelf gewoon groter te kunnen zien, nu zit ik zo te turen
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:39:13 #132
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_59675176
Er zijn lcd schermpjes voor die je op je zoeker kunt plaatsen, maar of je dan beter de scherpte/onscherpte ziet weet ik niet, resolutie zou tegenvallen...
Misschien is er al een vernieuwde versie van, zou ik niet weten. Ik kan er ook ff niet meer op komen hoe die dingen heten en van welk merk, maar dat weet vast iemand anders wel.
pi_59675269
Katzeye.
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:56:53 #134
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_59675656
Ik heb op MP iets gezien om je licht van de inbouwflitser wat difuser te maken. Iemand ervaring ermee?

KLIK
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_59675725
Een wit plastic bekertje op je flitser zetten doet hetzelfde. Je kunt nogsteeds niet richten met dat ding. Ik gebruik met m'n externe flitser ook nooit dat gekke kapje.
  woensdag 25 juni 2008 @ 14:15:27 #136
65960 sanger
pi_59676125
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:59 schreef veldmuis het volgende:
Een wit plastic bekertje op je flitser zetten doet hetzelfde. Je kunt nogsteeds niet richten met dat ding. Ik gebruik met m'n externe flitser ook nooit dat gekke kapje.
Welk kapje bedoel je?

Ik wil eigenlijk weten of het bij benadering in de buurt kan komen.
pi_59676375
Ik kreeg zo'n omnibounceding bij m'n SB-800. Dat ding dus .
  woensdag 25 juni 2008 @ 14:30:32 #138
65960 sanger
pi_59676534
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 14:24 schreef veldmuis het volgende:
Ik kreeg zo'n omnibounceding bij m'n SB-800. Dat ding dus .
Ah, ok.

Maar das dus niet te vergelijken met dat ding uit mijn vraag
pi_59677003
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 14:30 schreef sanger het volgende:

[..]

Ah, ok.

Maar das dus niet te vergelijken met dat ding uit mijn vraag
quote:
Gemaakt van onbreekbaar kunststof,werkt als een omnibounce op een externe flitser.
Wel dus...
pi_59677428
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:01 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Het gaat erom wat je wil laten zien. Als je een lange sluitertijd wil gebruiken is het niet handig om in de volle zon foto's te maken. Je camera vangt immers meer licht op, dus raken je foto's overbelicht. Dat kan je ondervangen (een stukje dan) door een ND (neutral density) filter te gebruiken, die houdt weer een beetje licht tegen.

Als je flitst op het laatste gordijn (aan het eind van de sluitertijd) bevriest de flits het laatste beeld, waardoor je beweging krijgt met toch een scherp stukje. (Al valt het niet mee om het mooi te krijgen hoor, maar dat is juist de hobby he...doorgaan tot je het ideale plaatje hebt)

Het is dus maar de vraag wat je precies op de foto wil krijgen.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Ik wilde het inderdaad wat in het schemer doen, maar wil wel graag iets scherp op de foto hebben. Dus is flitsen op het laatste gordijn wel erg slim.
Tijd hebben we en geduld ook, dus we gaan door tot het ideale plaatje.

Maar... hoe stel ik de externe flitser in om op het laatste gordijn te flitsen???

Toestel is een Nikon D70 en de flitser is een Metz 44 AF-1
  woensdag 25 juni 2008 @ 15:15:51 #141
107792 Hexley
the Platypus
pi_59677687
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:42 schreef veldmuis het volgende:
Katzeye.
Mag ik vragen wat er zo speciaal is aan Katzeye?

150 Dollar voor een matglas met grind is toch wel aardig duur zeker als ze hem er ook nog voor je inzetten, wat weer 65 dollar extra is. Dat is bijna 140 euro zonder verzend kosten. Zag laatst dat originele KM matglazen bij Sony USA zo rond de 10 dollar kosten.... Die toko is dus extreem duur...

Volgende week stuur ik mijne weg voor een ander matglas, en dat kost me 77 euro incl montage en firmware.
pi_59678471
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:19 schreef peejdorie het volgende:
Zijn er dingen die je op de viewfinder van de 400D kan zetten waardoor het beeld wat groter te zien is (en misschien ook dat je niet met je neus de hele tijd tegen het scherm aan zit te peuren)?
Ja, maar veel keus is er niet. Kijk Hier
pi_59678649
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 15:15 schreef Hexley het volgende:

Zag laatst dat originele KM matglazen bij Sony USA zo rond de 10 dollar kosten.... Die toko is dus extreem duur...
Je kunt natuurlijk geen prijzen van courante producten vergelijken met restpartijen voor camera's die allang niet meer in productie zijn. Er zijn overigens wel goedkope Chinese kloon-schermpjes voor veel cameras (z. eBay), maar ik zou op zo'n essentieel onderdeel niet bezuinigen. De Katz-eye glaasjes zijn erg goed, ik heb er een in mijn Olympus E-510 en zowel het split-screen gedeelte, als de kristallencirkel daaromheen als het matte scherpstelvlak daar omheen helpen bij het scherpstellen. Voor speciale toepassingen (architectuur bv.) kun je er nog bepaalde lijnpatronen e.d. in laten graveren. Houdt er wel rekening mee dat het de belichtingsmeter van de camera kan verstoren, vooral bij gebruik van grotere diafragma's (dit omdat de lichtmeetcellen meestal in de zoeker zitten, dus boven het matglas, en de meetwaarden aan de helderheid van het standaard matglas aangepast zijn).
pi_59680207
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 15:15 schreef Hexley het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat er zo speciaal is aan Katzeye?

150 Dollar voor een matglas met grind is toch wel aardig duur zeker als ze hem er ook nog voor je inzetten, wat weer 65 dollar extra is. Dat is bijna 140 euro zonder verzend kosten. Zag laatst dat originele KM matglazen bij Sony USA zo rond de 10 dollar kosten.... Die toko is dus extreem duur...

Volgende week stuur ik mijne weg voor een ander matglas, en dat kost me 77 euro incl montage en firmware.
Ja wat is dat nou voor vergelijking .
  woensdag 25 juni 2008 @ 21:08:26 #145
107792 Hexley
the Platypus
pi_59686849
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 15:52 schreef dvr het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk geen prijzen van courante producten vergelijken met restpartijen voor camera's die allang niet meer in productie zijn. Er zijn overigens wel goedkope Chinese kloon-schermpjes voor veel cameras (z. eBay), maar ik zou op zo'n essentieel onderdeel niet bezuinigen. De Katz-eye glaasjes zijn erg goed, ik heb er een in mijn Olympus E-510 en zowel het split-screen gedeelte, als de kristallencirkel daaromheen als het matte scherpstelvlak daar omheen helpen bij het scherpstellen. Voor speciale toepassingen (architectuur bv.) kun je er nog bepaalde lijnpatronen e.d. in laten graveren. Houdt er wel rekening mee dat het de belichtingsmeter van de camera kan verstoren, vooral bij gebruik van grotere diafragma's (dit omdat de lichtmeetcellen meestal in de zoeker zitten, dus boven het matglas, en de meetwaarden aan de helderheid van het standaard matglas aangepast zijn).
Nou is die 10 dollar is wel inkoop prijs en die matglazen worden normaal ook niet aan klanten los verkocht.
En die 77 euro is voor de 7D maar ook voor de huidige A700, ze hanteren gewoon een standaard prijs.

En Veldmuis, wat voor vergelijking?
Nou mijn 35mm body's hebben allemaal een een niet standaard matglas, nou erger ik me al een eeuwigheid aan dat standaard ding in mijn 7D. Zul je zeggen doe er wat aan, natuurlijk niet dan ben je die cam x dagen kwijt. Vorgie week liep ik me dus weer lekker te ergeren, dus toch maar eens bellen. Matglazen met grind hebben ze nog gewoon, kosten 77 pleuro en maximaal 5 werkdagen.
Volgende week maandag gaat hij dus even op vakantie.

Ik bagger hier het topic door en zie iets over lcd schermpjes @ zoeker met daar onder een post met alleen Katzeye er in. Katzeye? ff naar Google en verwacht LCD dingen... Hey matglazen, wel niet voor KM of Sony maar toch even kijken. En dan zie je die prijzen, mat glazen van Canon kosten ook maar 25 tot 45 euro. Echt goedkoop zijn ze dus niet. Kijk dan kan ik hun site wel helemaal door werken, maar uiteindelijk is het toch hun product en dat is natuurlijk het beste. Zelf vind ik het niet echt een rare vraag of wel?...

Maar dvr heeft er dus een en is er happy mee.
  donderdag 26 juni 2008 @ 13:26:14 #146
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_59703670
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 21:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat Falconeyes-spul heb ik al in studio's zien staan waar voor geld werd gefotografeerd, hobbygebruik zal het dus zeker aan moeten kunnen.

Genoemd setje is inderdaad een hele aardige start. Met die prijzen voor F-E-pluutjes zou ik er gelijk een witte(voor de doorlicht) en een zilveren reflectieplu bij kopen, beiden van een meter. Kost je vier tientjes extra wat ongeveer de helft is van wat ik ooit voor een plu betaalde (en die vond ik toen nog goedkoop ook) en geeft je kilometers meer mogelijkheden

dat studiospul kost verhoudingsgewijs ook geen drol meer tegenwoordig
Kogel is door de kerk

Heb een FE 200-MV set besteld, zilveren plu 70cm en een IR zendertje... bij FotoSG. En nu is het wachten geblazen...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_59704079
Hoi !

Ik heb een a200 met een 17-70 sigma lens en zoek een goede bijpassende pola filter, slim model is aan te raden om vignettering tegen te gaan?!

Maar in hoeverre is dit wel nodig op deze lens ? en is een beetje inzoomen niet genoeg ? of verlies je dan veel F waarde en breedbeeld ?!

Thanks !!
pi_59705536
Hexley: Katzeye heeft zoeen rondje in het midden dat je fatsoenlijk handmatig kunt focussen. Dat is the big difference.
Dat ze overpriced zijn ben ik met je eens.

salutem: Breedbeeld? Op 17mm heb je 16:9 en op 30mm ga je naar 4:3 ofzo?
pi_59715822
lol erm ja eeee ik bedoel eig. groothoek

en die slim pola ? Tx Aauuwee
pi_59717978
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 21:32 schreef salutem het volgende:
Tx Aauuwee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')