Ja, toen snapte ik nog niets van de rechten waarop ik recht hadquote:Op woensdag 9 april 2008 17:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Op 20 maart j.l. zocht TS iig nog een kamer, te Delft. Dat maakt de dikke vent these iets minder aannemelijk (maar niet uitgesloten natuurlijk, het blijft internet).
Delftsche PSC #62 Waarin Warrel druk bezig is met het..
Ah ok, verhelderende reply. Heb je dat allemaal van ons fokkertjes geleerd?quote:Op woensdag 9 april 2008 23:22 schreef warrel het volgende:
[..]
Ja, toen snapte ik nog niets van de rechten waarop ik recht hadToen dacht ik dat ik er echt gewoon uit moest aangezien het zo in het contract stond.. Nu weet ik wel beter.
21 iddquote:Op woensdag 9 april 2008 23:20 schreef warrel het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad een geil wijf van 21, toch broertje?!
Ieder succesvol moment heb ik te danken aan fok, pfff, je moest eens weten. Ik kan niet op m'n eigen benen staan hoorquote:Op woensdag 9 april 2008 23:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ah ok, verhelderende reply. Heb je dat allemaal van ons fokkertjes geleerd?
Pool, ik wil jequote:Op woensdag 9 april 2008 21:14 schreef Pool het volgende:
[..]
Omdat we op fok! niet alleen precies zoals gevraagd de materieelrechtelijke regeltjes toepassen en daarna het topic op slot gooien. Als je alleen je rechtspositie uitgelegd wil hebben, dan zoek je maar een advocaat en zelfs die zal je wijzen op bepaalde te verwachten gevolgen in de sociale kring. Op een discussieforum krijg je nu eenmaal ook meningen te horen en bij meningen horen vraagpunten op het vlak van ethiek en moraal. Niemand beweert ook dat de maatschappelijke relatie of de moraal een rol spelen bij de wettelijke huurbescherming. Dat is (bij niet-hospitaverhuurders) nu eenmaal niet zo.
Maar dat TS materieelrechtelijk gelijk heeft, betekent niet automatisch dat het afdwingen van zo'n recht in alle omstandigheden objectief gezien moreel zuiver is. Naast wettelijke regels bestaan er in de samenleving ook sociale normen. Daar kun je op een forum als dit over discussiëren, maar wat de uitkomst van die ethische discussie ook is, aan het juridische gelijk van TS doet het uiteraard niets af.
Ik denk dat er wel een redelijke breed gedeelde sociale norm is dat je vriendschap niet al te licht moet misbruiken. Nu is TS inmiddels niet meer bevriend met de dochter, maar ik schat de kans redelijk hoog in dat ze juist zo voordelig woont, omdat ze op basis van die vriendschap binnen is gekomen. Voor mijzelf zou dat vermoedelijk een reden zijn om een dergelijk conflict iets oplossingsgerichter en iets minder strijdgericht te benaderen. Gewoon om mezelf geen eikel te vinden als ik 's avonds mijn ogen dicht doe.
heb je vrienden uit de Balkan of het midden-oosten? Dat wil ook weleens helpen in tijden van nood.quote:
Laatste voyeur Floripasquote:Op donderdag 10 april 2008 15:02 schreef Argento het volgende:
De wet regelt niet zoveel over bijlesovereenkomsten. Dat ligt anders voor de huurovereenkomst.
Bovendien ben ik veel leuker dan Pool, maar goed.
quote:Op donderdag 10 april 2008 15:02 schreef Argento het volgende:
De wet regelt niet zoveel over bijlesovereenkomsten. Dat ligt anders voor de huurovereenkomst.
The jury's still out.quote:Bovendien ben ik veel leuker dan Pool, maar goed.
Ja, wat dacht je. Vergelijkende warenonderzoeken zijn één van de drijfveren achter onze consumenteneconomie.quote:
Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat erom of je het recht dat je hebt wel zou moeten uitoefenen. Daar spelen morele overwegingen een rol, geen juridische.quote:Op donderdag 10 april 2008 15:02 schreef Argento het volgende:
Bovendien ben ik veel leuker dan Pool, maar goed.
Ik heb zoiets ook min of meer gezegd alhier, krijg ik ook een zoentjequote:Op donderdag 10 april 2008 14:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Pool, ik wil je![]()
Het is inderdaad soms ook een kwestie van redelijkheid. Was hij voorheen altijd redelijk tegen je? Vraagt hij een acceptabele huur? Op dat soort moreel kompas vaar ik altijd blind.
Ik hielp een meiske met haar Latijn in Utrecht. Toen ben ik naar Leiden verhuisd, maar ik wilde haar niet laten zitten zo vlak voor haar eindexamen. Vijftien euro per uur vroeg ik ervoor, dat is voor Latijn-bijles op eindexamenniveau ook echt helemaal niente, maar ik mocht haar graag en haar ouders hebben het niet breed. Ik vroeg nogal eens het drie-, vierdubbele in de Baricums en Doorns van deze wereld.
Enfin, ik op en neer, maar die boemel is nogal eens te laat. Nu wil het ook dat ik vaak in mijn eigen tijd nog een half uur of een uur langer met haar doorging, ik smste haar als ze schoolonderzoek had, enzovoorts. Dat meiske was dus helemaal gek op mij en ik op haar. Leuk kind. Dat ik haar soms belde als de trein weer eens stilstond bij Woerden vond ze dan ook niks erg, dan begon ze vast en bleef ik vervolgens gewoon een vol uur of langer.
Enter nieuwe vriendin van pa, zo'n SJD-tut. Die begon me te bellen. "Je bent wel vaak te laat. Eigenlijk zouden we daar korting voor moeten krijgen. Eigenlijk ben je dan in gebreke. Eigenlijk lever je dan niet wat je belooft. Eigenlijk zou je de trein een uur eerder moeten nemen. Ik heb met de ombudsman gebeld, en blabla. Ik heb ook met een advocaat gebeld, blabla."
Wat de neuk, mens.![]()
Dat is dus níet het moment om er een jurist bij te halen.
Maar goed dat wij er dan zijn om je door de woelige wereld te loodsenquote:Op donderdag 10 april 2008 14:20 schreef warrel het volgende:
[..]
Ieder succesvol moment heb ik te danken aan fok, pfff, je moest eens weten. Ik kan niet op m'n eigen benen staan hoor
Ik heb jou al een link gegeven over fractals.quote:Op donderdag 10 april 2008 15:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik heb zoiets ook min of meer gezegd alhier, krijg ik ook een zoentje
Ok, dat is ook immer welkomquote:Op donderdag 10 april 2008 15:25 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb jou al een link gegeven over fractals.![]()
Ahum, dat vul jij helemaal zelf in.quote:Op donderdag 10 april 2008 15:11 schreef Floripas het volgende:
Aan de andere kant heeft Pool wel weer gelijk: als de huisbaas bijvoorbeeld eens een huilend meiske, vriendin van dochter, over de vloer heeft gehad die geen kamer kon vinden, en zei: "Nou, je mag wel bij mijn dochter wonen, hoor. Betaal je een beetje mee aan gas en licht, want je hebt schulden, en een klein beetje kale huur, voor hondervijftig euro zijn we klaar, geef ik je ook nog even een contractje voor je eigen bescherming", dan is dat niet heel slim van die man, maar hoef je juridisch niet op je strepen te gaan staan.
Juistem,quote:Op donderdag 10 april 2008 16:31 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ahum, dat vul jij helemaal zelf in.
Laat mij het ook eens invullen:
Die man koopt een huis voor zijn studerende dochter, maar wil niet zelf de volledige hypotheek opbrengen.
Hij vraagt aan zijn dochter om er een paar vriendinnen bij te nemen.
Lekker comfy! Nu heeft hij een huis dat huis zichzelf betaalt.
En als de dochter dan weer bij papa&mama komt wonen blijkt dat de vriendinnen hun hoogverheven taak om de hypotheeklasten van papa te drukken anders zien;
zij willen in de eerste plaats een dak boven hun hoofd, en ze zien zichzelf niet afwisselend als 'handige pinautomaten' of 'lastposten' afhankelijk van wat papa met dat huis wil doen.
Wat studeer jij? Zegt het irrealis-woordje "als" je iets?quote:Op donderdag 10 april 2008 16:04 schreef warrel het volgende:
Ok, kunnen we weer OT voordat we verder discussiëren over de door Floripas' bedachte fabeltjes. Ik weet namelijk niet waar jij het vandaan haalt dat ik huilend op zoek was naar een nieuwe kamer en dat ik maar 150 betaal.
Ja hoor, dat kan ook.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:31 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ahum, dat vul jij helemaal zelf in.
Laat mij het ook eens invullen:
Die man koopt een huis voor zijn studerende dochter, maar wil niet zelf de volledige hypotheek opbrengen.
Hij vraagt aan zijn dochter om er een paar vriendinnen bij te nemen.
Lekker comfy! Nu heeft hij een huis dat huis zichzelf betaalt.
En als de dochter dan weer bij papa&mama komt wonen blijkt dat de vriendinnen hun hoogverheven taak om de hypotheeklasten van papa te drukken anders zien;
zij willen in de eerste plaats een dak boven hun hoofd, en ze zien zichzelf niet afwisselend als 'handige pinautomaten' of 'lastposten' afhankelijk van wat papa met dat huis wil doen.
Ja, maar ik vind het op mijn beurt weer niet wenselijk om het gebruik van de rechten die de wetgever heeft gemeend aan de huurder toe te moeten kennen, ook nog ns aan een morele toets te onderwerpen. Dat leidt maar tot een curieus mengsel van recht, moraal en emotie waar werkelijk niemand wijzer van wordt.quote:Op donderdag 10 april 2008 15:11 schreef Floripas het volgende:
Betaal je een beetje mee aan gas en licht, want je hebt schulden, en een klein beetje kale huur, voor hondervijftig euro zijn we klaar, geef ik je ook nog even een contractje voor je eigen bescherming", dan is dat niet heel slim van die man, maar hoef je juridisch niet op je strepen te gaan staan.
Dat doet iedereen altijd. Billijkheid, geest van de wet, in den minne, redelijkheid, wat je ook wil zeggen als je je befje om hebt gehangen. Als mijn huisbaas, die mij ook wel eens heeft ontzien met de huur, de dag nadat zijn vrouw is overleden aan een hartstilstand niet direct reageert op een mailtje over een defect buitenlicht, dan ga ik niet piepen. Als mijn huisbaas echter constant met gezeur aan de lijn hangt en zich hard en zakelijk opstelt (en ik dus ook niks te maken heb met zijn privéleven), dan bel ik na een paar keer manen de huurraad of een advocaat. Zo gaat dat in het leven. Context, context, context!quote:Op donderdag 10 april 2008 17:01 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind het op mijn beurt weer niet wenselijk om het gebruik de van rechten die de wetgever heeft gemeend aan de huurder toe te moeten kennen, ook nog ns aan een morele toets te onderwerpen. Dat leidt maar tot een curieus mengsel van recht, moraal en emotie waar werkelijk niemand wijzer van wordt.
Meer zien!quote:Ik ben overigens leuker dan mn fobo doet vermoeden hoor.
Volkomen juist.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:04 schreef warrel het volgende:
Ok, kunnen we weer OT voordat we verder discussiëren over de door Floripas' bedachte fabeltjes. Ik weet namelijk niet waar jij het vandaan haalt dat ik huilend op zoek was naar een nieuwe kamer en dat ik maar 150 betaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |